PDA

Bekijk Volledige Versie : Kritiek op ontmoeting koningin Maxima met Saudische kroonprins



Marsipulami
30-06-19, 08:10
Kritiek op ontmoeting koningin Maxima met Saudische kroonprins

Een ontmoeting van de Nederlandse koningin Maxima met de omstreden Saudische kroonprins Mohammed bin Salman valt in Nederland verkeerd bij meerdere partijen in de Tweede Kamer. Daarnaast komt er ook forse kritiek van de VN-rapporteur die de moord op de Saudische journalist Jamal Khashoggi onderzocht. "MBS" is onder andere betrokken bij de moord op Khashoggi, concludeerden onderzoekers van de Verenigde Naties vorige week.

Frank Segers

za 29 jun 21:26

Maxima sprak de Saoedische kroonprins op de G20. Ze was op die top van de grootste economieën voor de Verenigde Naties, omdat ze zich namens de VN inspant voor bijvoorbeeld meer kredieten voor kleine ondernemers in ontwikkelingslanden. Saudi-Arabië is gastheer van de volgende G20-top.

De ontmoeting had nooit mogen doorgaan, vindt D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma. Wie daarvoor toestemming gaf, "begrijpt niks van diplomatie en nog minder van beeldvorming". De Saudiërs gaan hiermee aan de haal om MBS voor te stellen als gerespecteerd wereldleider, vreest hij. Ook GroenLinks en SP reageren kritisch.

Maar ook op internationaal vlak wordt Maxima fors bekritiseerd. Agnes Callamard, de VN-rapporteur die de moord op de Saudische journalist Jamal Khashoggi onderzocht, beschuldigt Maxima zelfs van medeplichtigheid door de zaak niet met de prins te bespreken. "Dat is meer dan teleurstellend", zegt Callamard tegen het Algemeen Dagblad. "Het is één ding om deze man te ontmoeten, het is iets anders om te zwijgen. Op dit punt staat zwijgen gelijk aan medeplichtigheid."

Het gesprek tussen de Nederlandse koningin en de Saudische kroonprins ging over microkrediet en het helpen van vrouwen om ondernemingen op te zetten. De moord op de Saudische journalist Khashoggi is tijdens het gesprek niet aan de orde geweest, zo blijkt uit een verklaring van de Nederlandse Rijksvoorlichtingsdienst.

Eke
30-06-19, 12:17
Rob, Agnes C. zei eigenlijk wat anders. Dit ongeveer : Ik heb een diepgaand en pijnlijk onderzoek gedaan naar een aangrijpende moordpartij op een onschuldig journalist, maar ik heb geen enkele macht om zo'n belangrijk man aan te spreken. Koningin Maxima heeft die positie wel.

Dus Agnes wilde eigenlijk een gezamenlijk front van de onderzoekster en diegene die daadwerkelijk in de positie is om diplomatiek te informeren hoe de prins denkt er nu verder mee om te gaan. Wat heeft de gebeurtenis voor impact gehad op de kroonprins. Gaat hij het onder het tapijt vegen ? Trekt hij z'n lessen en zegt hij : dit nooit meer ?

Ik snap ook wel dat koningin Maxima geen rechter kan zijn. En dat ze vermoedelijk niet in een keer tot de kern van de zaak kan komen. Maar ze kan wel vertellen dat ze er behoorlijk mee in haar maag zit dat ze met diegene praat die de schaduwen van de moord om zich heen heeft hangen. Dat moet hij zelf ook wel voelen, die schaduwen..als het goed is.

TOEGEVOEGD> En natuurlijk weet ik ook absoluut niet wat er WEL gezegd is tussen die twee..Ik gaf meer een sfeertekening !

knuppeltje
30-06-19, 12:26
Een fatsoenlijk staatshoofd te beschuldigen van medeplichtigheid aan moord, vind ik dermate onbeschoft dat de VN ambassadeur op het matje geroepen moet worden in Den Haag. Angnes Callamard moet publiekelijk haar excuses aanbieden aan Maxima.


In Jemen zijn er nu al zo'n 7500 kinderen gedood of gewond door het geweld van de oorlog daar, hebben we het nog niet over de andere slachtoffers. Het land wordt dagelijks verder in puin gebombardeerd en de nood wordt met elke dag groter.

In dat licht gezien is het zowel totaal geschift van die VN-totebel, met haar beschuldiging naar onze first lady - als de ophef die jij daarover maakt. Oké, Khashoggi was ook tegen die oorlog, maar toch.

Bovendien kan noch die totebel, noch die protesteerde Kamerleden of jij en ik weten wat Maxima met die gast besproken heeft. Niet dat ik er veel hoop op heb, maar er valt niets met zekerheid van te zeggen.

En om die Arabische criminele playboy op te ruimen is de Mossad daartoe misschien wel beter in staat dan de CIA. Maar of ze dat daar willen?

https://www.nu.nl/buitenland/5957849/vn-meer-dan-7500-kinderen-gedood-of-gewond-in-oorlog-jemen.html

Eke
30-06-19, 12:34
Knuppeltje, oorlog voeren is krankzinnig geworden inmiddels. En toch doen wij mensen het al zolang wij bestaan. In die goeie ouwe tijd (wat oorlog voeren betreft dan )vochten de twee leiders een robbertje met elkaar---vermoedelijk. Als een enorme woordenstrijd uit de hand liep. Met een-lettergreep-woorden. linkS !!! nEE, voor, nEE, ACHTER !! sCHLECHT PLAN !!! LEEG hOOFD, JIJ. WAT ???? boink !!!!

Eke
30-06-19, 20:01
Even een korte reactie. Je schuift terecht naar voren dat Maxima geboeid is : ze mag niets zeggen dat invloed heeft op politieke verhoudingen.

Merkel zal zich mss om gezondheidsredenen koest houden. Maar alle wereldleiders kunnen in principe elkaar aanspreken.
Agnes C. heeft haar leven op het spel gezet bij haar onderzoek naar de moord. Dus zij verwacht dan wel steun van de elite, die in een veel veiliger positie zit dan zij, in deze zaak.

Afstand houden van de kroonprins was principiëler geweest. Dan had Maxima niet gebruikt kunnen worden als 'trofee'in de SA-kranten.

MAAR !
Dat was dan tijdelijk ten koste gegaan van vrouwen die om welke reden dan ook hard een eigen inkomen kunnen gebruiken.
Vrouwen, vaak ook nog met kinderen.. Die dus NU al in de knel zitten.

Wat is wijsheid ???

Daarom is het ook zo belangrijk om samen te werken.

super ick
01-07-19, 17:56
Die hele khashoggi kan mij geen moer schelen. Als het om aantallen gaat is Jemen inderdaad een veel groter drama. En toch blijven we maar zaken doen in S.A. Van links tot rechts doen we er aan mee.

En inderdaad de mossad kan dat veel beter (als het om opruimen gaat)

We zeggen ook niks tegen de chinezen over schendingen van mensenrechten.

En we durven ook niks tegen Israel te zeggen. We kijken zelfs bewust weg.

Tis toch bedroevend zoveel schijnheil.

Geen land deugd langs de morele meetlat. Alles draait om geld en macht. Rusland, China, het hele M.O., Nederland heeft zichzelf recent in een oorlog laten rommelen zonder behoorlijk wederhoor maanden aaneen aan het bombarderen zonder gevraagd te zijn door het land in kwestie.
Allemaal oorlogsmisdaden maar niemand die er iets aan doet.