PDA

Bekijk Volledige Versie : Tramterrorist Gökmen Tanis in boeien bij rechtszaak: ‘Ik erken jullie rechters niet’



Soldim
01-07-19, 09:11
In de rechtbank in Utrecht is vanochtend iets na 9.30 uur de eerste pro formazitting in de strafzaak tegen Gökmen Tanis (37) begonnen. Hij heeft bekend verantwoordelijk te zijn voor de aanslag op de tram op 18 maart dit jaar, hij schoot daarbij vier mensen dood. ,,Ik erken jullie wetten niet, ik erken jullie rechters niet", zei hij vanochtend.

Tanis wordt door het Openbaar Ministerie verdacht van viervoudige moord met een terroristisch oogmerk. Mogelijk maakt het OM vandaag meer bekend over het briefje dat Tanis achterliet in de auto waarmee hij op de vlucht sloeg.

Hoewel hij zelf niet aanwezig wil zijn bij de zitting, heeft de rechtbank een bevel medebrenging gegeven. Dat betekent dat hij aanwezig moet zijn. Tanis werd vanochtend iets na half tien geboeid de rechtszaal in gevoerd. Dat een verdachte met handboeien om de rechtszaal in komt, is uitzonderlijk. De bewakers hebben daartoe besloten omdat Tanis vanochtend niet zonder slag of stoot mee wilde naar de rechtbank.

De verdachte heeft op dit moment geen advocaat. Welke gevolgen dat heeft voor de strafzaak wordt vandaag duidelijk. Tanis zelf zei vanochtend geen advocaat te willen hebben omdat ‘hij geen democraat is'. ,,Ik erken jullie wetten niet, ik erken jullie rechters niet.” Hij herhaalde ook zijn bekentenis dat hij de dader is van de aanslag.

Het OM legde aan het begin van de zitting uit waarom draaideurcrimineel Tanis op 18 maart op vrije voeten was terwijl er nog verschillende zaken tegen hem liepen. Zijn voorlopige hechtenis werd een paar dagen voor 18 maart geschorst. ,,Als die niet was geschorst, was dit gruwelijke feit niet op die dag, 18 maart, gebeurd. Die gedachte moet ondraaglijk zijn voor de nabestaanden", aldus de officier van justitie. ,,Maar er waren geen signalen dat verdachte een dergelijk feit als de schietpartij in de tram zou gaan plegen. Hij stond te boek als een vervelend persoon, een draaideurcrimineel, maar er waren geen signalen dat hij radicaliseerde.”

knuppeltje
01-07-19, 10:35
Die houding zal hem niet veel helpen.

super ick
01-07-19, 17:48
Jammer dat hij het recht op zijn eigen leven niet voortijdig heeft ontdekt. Het was beter geweest als dit stuk stront zichzelf verhangen had.

De kogel voor iedereen die opzettelijk moordt en/of verkracht. Tegen de muur met die stinkzwammen. De slachtoffers willen ook wel eens wat.