PDA

Bekijk Volledige Versie : Is de Libra een bedreiging voor het traditioneel bancair syteem?



Ibrah1234
13-07-19, 11:19
Als wereldburgers hun salarissen gaan ontvangen in Libra's en het wereldwijd zal worden omarmd zullen overheden naar ik vermoed hier een stokje voor gaan steken.

Banken zijn voor het verstrekken van hypotheken en financieringen immers aangewezen op spaartegoeden en saldi van de consument.

Ben inmiddels dan ook helemaal uit de digitale asset's gestapt.

https://www.emerce.nl/nieuws/nieuwe-munt-facebook-heet-libra

The_Grand_Wazoo
13-07-19, 15:50
Banken zijn voor het verstrekken van hypotheken en financieringen immers aangewezen op spaartegoeden en saldi van de consument.

Huh ...???
Volgens mij is dat al decennia niet meer het geval. Vandaar dat er een giga hoeveelheid aan krediet door de wereld klotst. Allemaal voorschot om verwachte aflossingen.

Ibrah1234
13-07-19, 16:06
Huh ...???
Volgens mij is dat al decennia niet meer het geval. Vandaar dat er een giga hoeveelheid aan krediet door de wereld klotst. Allemaal voorschot om verwachte aflossingen.

Wat heeft een bank zoals de Rabo daarmee te maken? Een bank int het spaargeld van particulieren en bedrijven en gebruiken dit onder andere om leningen en hypotheken te verstrekken. Het opereert binnen de solvabiliteitsratio en daar is meen ik wel alles mee gezegd :-)

Als salarissen en geldstromen buiten de banken om gaan lopen en er gekozen wordt voor digitale valuta dan zie ik dat niet goed komen.

Bij gedecentraliseerd betalingsverkeer kunnen er geen tegoeden worden bevroren en bij echte privacymunten waarbij er geen afzender en ontvanger meer te herleiden is en tegoeden maar ook getransfereerde bedragen niet krijgt de overheid ook een fiscaal probleem in haar schoot geworpen.

Kan me niet voorstellen dat overheden miljarden Facebookgebruikers onderling betalingen laten verrichten buiten de lokale valuta en banken om.

The_Grand_Wazoo
14-07-19, 11:55
Je reactie is nogal onsamenhangend. Je stelt dat banken voor het verstrekken van hypotheken en andere financiering van de spaartegoeden van particulieren afhankelijk is. Je stelt dat als een vanzelfsprekendheid, je schrijft immerrs 'immers'.

Ik stel daartegenover dat dat niet het geval is. Al decennia lang niet meer. De solvabiliteitsratio moge daarvan een hint zijn. Een bank, ook de Rabo, dekt de door haar verschafte kredieten niet af met de spaartegoeden van particulieren.

super ick
14-07-19, 19:12
Wat heeft een bank zoals de Rabo daarmee te maken? Een bank int het spaargeld van particulieren en bedrijven en gebruiken dit onder andere om leningen en hypotheken te verstrekken. Het opereert binnen de solvabiliteitsratio en daar is meen ik wel alles mee gezegd :-)

Als salarissen en geldstromen buiten de banken om gaan lopen en er gekozen wordt voor digitale valuta dan zie ik dat niet goed komen.

Bij gedecentraliseerd betalingsverkeer kunnen er geen tegoeden worden bevroren en bij echte privacymunten waarbij er geen afzender en ontvanger meer te herleiden is en tegoeden maar ook getransfereerde bedragen niet krijgt de overheid ook een fiscaal probleem in haar schoot geworpen.

Kan me niet voorstellen dat overheden miljarden Facebookgebruikers onderling betalingen laten verrichten buiten de lokale valuta en banken om.

Dat is funding en matching maar de balans daartussen is natuurlijk helemaal weg.

Een betaalsysteem dat gestuurd kan worden door bedrijven lijkt mij ronduit gevaarlijk.

Ibrah1234
14-07-19, 22:02
Dat is funding en matching maar de balans daartussen is natuurlijk helemaal weg.

Een betaalsysteem dat gestuurd kan worden door bedrijven lijkt mij ronduit gevaarlijk.

Helemaal mee eens. Als het in handen is van één enkel bedrijf is het ook niet meer gedecentraliseerd. De blockchain gaat draaien op door hen beheerde servers neem ik aan. Wezenlijk verschil met bitcoin wat draait zonder een trusted third party.

Het is ook nog eens gekoppeld aan de dollar dus de inflatie krijg je er ook nog eens gratis bij. Bij mijn weten hebben Rusland, China en India op voorhand de Libra al verboden.

Paypal 2.0?

Ibrah1234
14-07-19, 22:20
Dat is funding en matching maar de balans daartussen is natuurlijk helemaal weg.


Je kunt toch niet als bank ongebreideld vreemd vermogen aantrekken? Er zijn toch kapitaaleisen? Met een lage kapitaalratio kan het link worden, zeker in een land als Nederland waar alleen al de ING een grotere balanstotaal heeft dan het BNP van geheel Nederland.

Het is maar de vraag of we de ING overeind hadden kunnen houden als het echt mis was gegaan gedurende de kredietcrisis. De ING alleen al is veel veel te groot voor Nederland.