PDA

Bekijk Volledige Versie : NRC; " Om de 2 dagen een palestijnse dode'';Schuldig of onschuldig?



Panthera_Leo
04-08-19, 08:35
Hoe schuldig waren deze Palestijnse doden?



Westelijke Jordaanoever In de eerste vijf maanden van dit jaar werd gemiddeld elke twee dagen een Palestijn gedood door Israëlische militairen. NRC bekeek vier recente incidenten en de berichtgeving daarover.



De negenjarige Abdelrahman Shatawi ligt in kritieke toestand in het ziekenhuis, nadat een Israëlische scherpschutter hem vorige maand in het hoofd schoot. Het geval van de Palestijnse jongen doet de discussie over het gebruik van geweld door Israëlische militairen op de bezette Westelijke Jordaanoever en in Gaza weer even oplaaien


In de eerste vijf maanden van dit jaar werd gemiddeld elke twee dagen een Palestijn gedood door Israëlische militairen. Soms vallen er tientallen doden tegelijk, zoals bij grote protesten of bij de bombardementen op de Gazastrook van mei dit jaar. Veel vaker gaat het om individuele gevallen, die het wereldnieuws niet halen.

Doorgaans claimt het Israëlische leger dat het gaat om Palestijnen die een aanslag pleegden of wilden plegen. Uit onderzoek van mensenrechtenorganisaties blijkt echter dat het dodelijke schot lang niet altijd gerechtvaardigd is, en dat de daders vrijwel nooit ter verantwoording worden geroepen.


NRC bekeek vier gevallen van Palestijnse burgers die in een periode van twee weken (20 maart-3 april 2019) werden doodgeschoten op de Westelijke Jordaanoever. Wie waren zij, wat waren de omstandigheden van hun dood en hoe verhoudt zich dat tot de officiële verklaringen?



Vervolg in de volgende post;

Panthera_Leo
04-08-19, 08:36
De Israëlische buren zijn verontwaardigd


20 maart: Ahmed Manasreh (22)]

De familie: „Al mijn jeugdfoto’s zijn samen met Ahmed”, zegt Hadeel Manasreh. „Hij leerde me zwemmen, hij maakte me ’s ochtends wakker voor school.” Haar broer Ahmed was op 20 maart 2019 met vrienden op de terugweg van een bruiloft toen ze op zo’n vijftig meter van een militaire wachttoren een vrouw om hulp hoorden roepen. Een auto was langs de kant van de weg gestopt, vervolgens was bestuurder ’Alaa Ghayadah in zijn zij geschoten door soldaten in de wachttoren. Terwijl drie jongens uit het groepje de gewonde man in hun auto naar het ziekenhuis vervoerden, probeerde Ahmed Ghayadahs vrouw Maysaa en hun dochtertjes van vijf en acht gerust te stellen en intussen de auto weer aan de praat te krijgen. Toen dat niet lukte, stapte hij uit – waarop hij zelf werd neergeschoten. Een Palestijnse ambulance die was opgeroepen om Ghayadah op te halen, nam in plaats daarvan Manasreh mee. Hij was toen al dood. Een jongen uit zijn vriendengroep laat de plek zien waar Ahmed is neergeschoten. Een Israëlische wachttoren torent hoog boven de weg uit. Het is onvoorstelbaar dat een Palestijn, met of zonder auto, een gevaar zou vormen. De familie spant een rechtszaak aan.

Het leger: Volgens een verklaring van het Israëlische leger een week na het incident „signaleerde een soldaat op een militaire post bij het kruispunt een verdachte die stenen gooide naar voertuigen en voerde de procedure uit voor de arrestatie van een verdachte, die eindigde in een schietpartij. Als resultaat van de schietpartij is de verdachte gedood en een andere Palestijn gewond.” Later werd de „schietpartij” uit de tweede zin gewijzigd in: „Na het proberen van verscheidene preventieve stappen, opende de soldaat het vuur.” De militaire politie heeft volgens het leger een onderzoek naar de zaak geopend.

De media: Hadeel Manasreh laat een krantenknipsel zien, waarin een brief is geplaatst van de inwoners van de Israëlische gemeenschap Tzur Hadassah, dat dicht bij Wadi Fukin ligt, het dorp op de bezette Westelijke Jordaanoever waar Manasreh vandaan kwam . „Bewoners van Tzur Hadassah zijn op de rouwbijeenkomst geweest”, vertelt Hadeel. „Ze hebben in de krant gezet dat ze boos waren op het leger: wij hebben nooit problemen gehad met dit Palestijnse dorp en nu hebben jullie ervoor gezorgd dat ze een martelaar hebben.” Aan de andere kant van Wadi Fukin zijn de rode daken te zien van een Israëlische nederzetting.


De EHBO’er die zijn examen niet meer zou halen

[27 maart: Sajed Muzher (17)[


De familie: Abdelmahdi Gharib (24), leider van het lokale EHBO-team in het Palestijnse vluchtelingenkamp Duheisheh op de Westelijke Jordaanoever, tekent op papier een kaartje. „Langs dit pad trok het leger zich terug, daar waren de jongens die stenen gooiden… Wij namen de omweg hierlangs om bij de grote weg te komen zonder er tussenin te raken”. De EHBO’ers wilden de straat op naar een gewonde toe. Soldaten stonden aan de overkant. Sajed Muzher (17) deed één stap en viel toen achterover: hij was geraakt door een kogel, naar later bleek in zijn buik. Hij overleed op de operatietafel. Omdat ambulances niet het hele kamp in kunnen komen, wordt bij incidenten en evenementen een team van medische vrijwilligers opgeroepen, vertelt Abdelmahdi. Sajed sloot zich twee jaar geleden aan bij de EHBO-ploeg. Zijn ouders waren het daar niet altijd mee eens; de nacht van 27 maart was Sajed door de achterdeur ontsnapt om medische hulp te verlenen bij de eerste onlusten. Israëlische troepen waren met jeeps het kamp binnengereden om een verdachte te arresteren, en dat leidde tot confrontaties met de lokale jongeren. De medische vrijwilligers waren net terug hun bed in toen ze weer werden opgeroepen. „Sajed belde ons om zes uur dat er speciale troepen in het kamp waren”, zegt Abdelmahdi. Sajeds moeder Randa al-Wazzani (44) ontdekte ’s ochtends vroeg dat de veranda-deur niet goed dicht was. Zij vond haar zoon in zijn kamer, bezig zijn EHBO-spullen te pakken. „Ik zei: je hebt om acht uur een examen”, vertelt zij. „Maar hij zei dat hij op tijd weer terug zou zijn.” Sajed wees altijd op zijn reflecterende kleding om zijn ouders gerust te stellen, zegt zijn moeder in tranen. „Die zou hem beschermen, zei hij, want er was duidelijk aan te zien dat ze medici waren.”

Teamleider Abdelmahdi laat vlakbij Sajeds huis het graf van zijn vriend zien. Naast Sajed ligt zijn veertienjarige neefje Arkan, die acht maanden ervoor omkwam door legerkogels. De Palestinian Medical Relief Society (PMRS), de organisatie waarvoor Sajed vrijwilliger was, onderneemt in Israël en internationaal juridische stappen. „Mijn getuigenis gaat mij zeker problemen opleveren”, zegt Abdelmahdi, „maar we moeten opkomen voor onze mensen. Als ik er een minuut eerder was gewest, had ik op de plek van Sajed gestaan.”



Het leger: Enkele uren na Sajeds dood publiceerde het Israëlische leger een video waarop een jongeman op het dak van een huis een oranje, reflecterend vest uitdoet en stenen begint te gooien. De persoon in de video is echter niet Sajed en de video is op een andere plek opgenomen, blijkt uit onderzoek van mensenrechtenorganisatie B’Tselem. Er is ook nooit beweerd dat het Sajed was, claimt het leger achteraf. De video was bedoeld „om het fenomeen te demonstreren”.

De media: Een pro-Israëlische website publiceerde de suggestieve video (https://unitedwithisrael.org/watch-palestinian-paramedic-caught-attacking-israelis-before-idf-neutralized-him/) van het leger onder de kop: „KIJK! Palestijnse ‘paramedicus’ gesnapt bij het aanvallen van Israëliërs voordat het leger hem neutraliseerde”. Internationaal kreeg de zaak veel media-aandacht.


Doodgeschoten op de vlucht


2 april: Mohammed Ali Dar ’Udwan (24)

De familie: Toen Samira Mahmoud Dar ’Udwan (48) hoorde dat haar zoon Mohammed, ‘Khamees’ voor familie en vrienden, gewond was geraakt bij rellen, was ze niet verbaasd. Hij deed mee aan alle protesten in het Qalandia-kamp op de Westelijke Jordaanoever, was al regelmatig gewond geraakt en al vijf of zes keer opgepakt – meestal wegens stenen gooien, één keer omdat hij brand probeerde te stichten bij het nabijgelegen checkpoint. Deze keer liep het echter niet goed af. „Ze hebben hem afgemaakt! Ze hebben hem gedood!”

Op een filmpje van het incident (https://www.btselem.org/video/201900502_the_killing_of_muhammad_dar_udwan#video) is een buurtbewoner te horen die geschokt reageert. Mohammed was ’s nachts de deur uitgegaan omdat het leger een wijk verderop was binnengevallen. Met een groepje andere jongens bleef hij stenen naar de Israëlische soldaten gooien. Toen de troepen naderden en de stenengooiers wegrenden, werd ‘Khamees’ achtervolgd door geweervuur. Drie andere jongens raakten gewond.]

Het Qalandia-kamp is geregeld het toneel van rellen tussen lokale jongeren en het Israëlische leger. Mohammeds jongste zusje Yousra (8) vertelt dat het leger regelmatig haar school binnenvalt of traangasgranaten naar binnengooit. „Dan verstoppen we ons in het lokaal.” Haar zoon wilde ‘iets’ doen, zegt zijn moeder. „Hij had al jaren in zijn hoofd dat hij martelaar wilde worden, en daar was hij niet vanaf te brengen.”

Het leger: Het leger verklaarde na het incident dat „troepen het vuur hebben geopend nadat Palestijnen stenen en explosieven naar hen hadden gegooid tijdens een operatie ten zuidoosten van de stad Ramallah”. De militaire politie heeft een onderzoek geopend, zegt een woordvoerder op vragen van NRC.

De media: Voorzover bekend heeft dit incident geen aandacht gekregen in Israëlische media. Twee weken later werd een zestienjarige jongen van achteren beschoten toen hij geblinddoekt en geboeid opstond na zijn aanhouding. Hij overleefde het ternauwernood. Dit incident (https://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-5498207,00.html) , waarvan uitgebreid videomateriaal beschikbaar was, werd wel uitgebreid besproken, ook in mainstream Israëlische kranten.

Panthera_Leo
04-08-19, 08:43
Kolonisten schieten Palestijn dood, soldaten wissen bewijs


3 april: Muhammad Abdelfattah (23)

De familie: Rond half negen ’s ochtends stond Muhammad Abdelfattah langs Route 60, een van de hoofdwegen door de Westelijke Jordaanoever. Hij kwam van zijn appartement in het dorpje Beita, waar hij woonde met zijn vrouw en hun zeven maanden jaar oude dochtertje, en was op weg naar de steenfabriek van zijn oom. Volgens getuigen die zijn geïnterviewd door mensenrechtenorganisatie B’Tselem (en die bang zijn om met de pers te praten) gooide hij twee of drie stenen richting voorbijkomende auto’s. Vader Abdelmounaim Abdelfattah (50) kan zich dat nauwelijks voorstellen: zijn zoon had nooit meegedaan met stenengooien en was ook nog nooit gearresteerd geweest. Een van de auto’s, een witte Renault, stopte. De bestuurder was Yehoshua Sherman, bewoner van de nederzetting Elon Moreh en activist voor een ultrarechtse partij. Sherman schoot vanuit de auto op Muhammad, die vervolgens naar de achterkant van de auto kroop en dekking zocht. Volgens Sherman had de Palestijn geprobeerd zijn dochter, die ook in de auto zou zitten, neer te steken. Ook een vrachtwagen stopte langs de weg. Sherman en de tweede bestuurder vuurden meer schoten af op de jongen, die toen al gewond op de grond lag. Volgens B’Tselem werd Muhammad geëxecuteerd terwijl hij geen gevaar meer vormde – zelfs al zou hij een aanslag hebben willen plegen. Na het incident werd vader Abdelmounaim ondervraagd door de Israëlische veiligheidsdiensten. Het lichaam van Muhammad heeft de familie nog steeds niet teruggekregen. „Ik wil alleen maar mijn zoon terug om hem te begraven”, zegt de vader.

Het leger: „Muhammad ’Abd al-Fatah gooide stenen naar Israëlische auto’s en naderde vervolgens een van de auto’s met een mes en probeerde een aanslag met een mes te plegen”, aldus een verklaring van het Israëlische leger. „Al-Fatah werd neergeschoten door burgers en geneutraliseerd.” Stond de jonge vader op het punt om een dodelijke aanslag te plegen, zoals het leger beweert? Of was hij op weg naar zijn werk, zoals zijn vader en andere familieleden volhouden? Het is onmogelijk na te gaan, want de soldaten die minuten nadat Muhammad Abdelfattah was neergeschoten ter plaatse verschenen, verwijderden volgens onderzoek van B’Tselem de beelden uit de bewakingscamera’s van naburige winkels. In een later gepubliceerde video van de gebeurtenissen zit een knip, waardoor er minstens vijftien seconden verdwenen zijn. Het leger weigert te antwoorden op vragen van NRC over de gang van zaken.

De media: In een Youtube-filmpje vertelt Sherman dat „de terrorist” zijn autodeur wilde opendoen en zijn dochter wilde neersteken. Daarop zou hij hem neergeschoten hebben. Andere Israëlische media namen deze versie over, met koppen als „terrorist geneutraliseerd”.Voor zover bekend zijn de twee schutters niet door het leger of de politie ondervraagd. Ze zouden zelfs een onderscheiding voor hun optreden hebben ontvangen van het districtsbestuur.


https://www.nrc.nl/nieuws/2019/07/30/hoe-schuldig-waren-deze-palestijnse-doden-a3968634

Panthera_Leo
04-08-19, 08:52
De drukkende stilte over Israels systematische moorden eindelijk gebroken door de NRC


Abu Pessoptimist (https://www.krapuul.nl/author/abu-pessoptimist/)2 augustus 2019


Wat is de zin van bloggen over Israel / Palestina? Ik doe dit nu ruim tien jaar en dan lijkt de vraag gewettigd: wat schiet je ermee op? ”Ça sert à quoi, ton blog?” vroeg een bevriende buurvrouw me een keer in de tijd dat ik delen van het jaar in Normandië zat. Het antwoord, dat ik haar bij nader inzien zou hebben moeten geven, was dat het vooral afhangt van hoeveel lezers je trekt. Dat bepaalt of je een beetje invloed hebt of niet, of jouw visie een kleine beetje doordringt in het grote geheel van slecht of half geïnformeerde, en half of heel partijdige hoeveelheid stemmen die voortdurend over dit onderwerp te horen zijn.

Over de afgelopen jaren heb ik wat dat betreft niet echt te klagen gehad. Ik haalde soms aantallen van zo’n 2.500 lezers per dag, en gemiddeld zat ik tussen de 20 en 30.000 per maand. Intussen is dat minder geworden, alhoewel niet dramatisch. Het is gezakt naar een lezertal van gemiddeld zo’n 400 per dag met hier en daar uitschieters naar boven en – als ik een dag of twee inactief ben – ook naar beneden. Maar die daling roept wel vragen op. Evenals het feit trouwens dat ik vroeger heel veel commentaar kreeg en tegenwoordig eigenlijk vrijwel alleen nog van de redelijk geschifte ultra Meir (die overigens heel anders heet).

Wat is de reden? Schrijf ik slechter? Minder interessant? Is het nieuws minder interessant geworden? Ik denk eigenlijk van niet. Het nieuws is intussen (al langere tijd eigenlijk) dermate heftig dat een enkele nieuwe lezeres die ik wierf me vertelde dat ze met tranen in de ogen had zitten lezen en dat andere nieuwkomers me vertelden dat ze eveneens niet wisten hoe ze het hadden. Wat mijn schrijfstijl betreft ben ik intussen misschien wat meer door de wol geverfd, cynischer geworden. Ik stort me ook minder op incidenten, als bijvoorbeeld dat een jongetje van vier jaar door de Israeli’s wordt gedagvaard. Of dat oude mensen in elkaar worden geslagen. Sterker nog: ik laat incidenten waarbij alleen gewonden vallen meestal weg, omdat bloggen dan echt een volledige dagtaak wordt, of zelfs meer. En vooral ook omdat ik denk dat incidenten als het bang maken van kleine kinderen of het in elkaar slaan van boeren in de pensioengerechtigde leeftijd, precies dat zijn: namelijk incidenten. Hte gaat veel meer om de echt belangrijke zaken. Het schoksgewijs naar rechts bewegen van de regering Trump, de totale verrechtsing van de politieke partijen en het klimaat in Israel, de lulligheid van de Europese Unie die alleen met de mond veroordeelt, bijvoorbeeld. En de verergering van de situatie, zoals de toenemend inhumane uitspraken van de rechterlijke macht in Israel, waar rechters van het hooggerechtshof hun hand er niet meer voor omdraaien om de sloop van hele dorpen, of flatblokken met wel 100 woningen goed te keuren. Dat zijn de dingen, de infrastructurele zaken om het zo te zeggen, die de echte gang van de gebeurtenissen bepalen. Om maar niet te spreken van de doorgaande bouw in de nederzettingen, de voortdurende sloop van zogenaamd ”illegaal” gebouwde Palestijnse huizen (die illegaal zijn omdat Israel het verdomt voor de Palestijnen plannen te ontwerpen, een goed kadaster aan te leggen en vergunningen af te geven). En natuurlijk de schandalige politiek om Gaza in alle opzichten volstrekt geïsoleerd te houden, of om het water uit de Westoever om te leiden naar de nederzettingen en de onophoudelijke – en vrijwel nooit bestrafte of zelfs maar door de politie uitgezochte – wandaden van kolonisten jegens boomgaarden, huizen, auto’s en andere bezittingen van Palestijnen Met daar bovenop als een soort bekroning van de misdadigheid, de gestage, willekeurige en vrijwel nooit (en dan alleen heel licht) bestrafte wijze waarop Palestijnen worden doodgeschoten, hetzij in Gaza, op de Westoever of in Jeruzalem. Dat zijn namelijk uiteindelijk de doorslaggevende factoren die de loop van geschiedenis bepalen en niet de dagelijkse vernederingen, de routine van checkpoints en controles of zelfs de mishandelingen van oude boeren.


Ruim tien jaar schrijf ik hier dus over. In die tijd werden er ruim boven de 5.000 Palestijnen gedood bij twee invasies in Gaza en door de regelmatig doorgaande buitengerechtelijke executies van Palestijnen die zogenaamd – en soms echt – aanslagen wilden plegen, of het slachtoffer werden van erop losschietende soldaten. Het is een ononderbroken rij. Van het 18-jarige ongewapende meisje Hadil Hashlamoun (https://abu-pessoptimist.blogspot.com/2015/09/door-israelische-militairen-vermoorde.html#more) in Hebron, die van een paar meter afstand door twee bange soldaten met zeven kogels werd doodgeschoten, tot de twee 14- en 15-jarige meisjes Awad die in Jeruzalem voorbijgangers aanvielen met een schaartje en op wie werd geschoten toen ze al op de grond lagen (https://abu-pessoptimist.blogspot.com/2017/04/israelische-justitie-seponeert-zaak.html). Van de twee pubers Nadim Nuwara en Mohamed Abu Thaher die op Nakba-dag, terwijl er niemand in de buurt was en leger en politie ontkenden dat er ooit met scherp was geschoten, door een man van de grenspolitie die stiekem zijn geweer met scherp had geladen, een uur na elkaar buiten het zicht van iedereen werden doodgeschoten (https://abu-pessoptimist.blogspot.com/2014/11/israel-arresteert-politieman-wegens.html). (De politieman werd vervolgd voor de dood van slechts één van hen en kreeg enkele maanden gevangenisstraf), tot de tiener Mahmoud Badran die werd gedood toen hij met zijn vrienden (die zwaar gewond raakten) uit het zwembad terugkeerde, waar ze de terugkeer van één van hen hadden gevierd en hun auto voor ”een auto met terroristen” (https://abu-pessoptimist.blogspot.com/2018/06/israelische-militaire-aanklager-laat.html#more) werd aangezien.

Panthera_Leo
04-08-19, 08:52
vervolg;

Van het verhaal van de 21-jarige Lubna Hanash, die met een vriendin bij het Arroub-kamp in de buurt van Hebron aan het wandelen was die haar wilde laten zien hoe mooi het daar was, toen ze werd doodgeschoten door een soldaat die eigenlijk het vuur wilde openen op een groep jongeren die molotovcocktails (https://abu-pessoptimist.blogspot.com/2014/06/recht-op-zn-israelisch-vrouw.html#more) zouden hebben gegooid, tot het geval van de 15-jarige Samir Awad uit Budrus, die van achteren werd doodgeschoten nadat militairen hem in een hinderlaag hadden gelokt (https://abu-pessoptimist.blogspot.com/2013/01/doodschieten-palestijnse-tiener-vond.html) (zoals werd bevestigd door The Guardian en The Daily Telegraph). Van de 17-jarige Hani al-Kasba die een steen gooide naar de auto van (toen nog) kolonel Israel Shomer, een brigadecommandant, en vervolgens – in strijd met de schietinstructies – van achteren werd neergeschoten nadat de kolonel zijn auto had stilgezet en was uitgestapt, tot de talloze andere Palestijnen die dat overkwam, dat van achteren doodschieten, zoals ik in dit stukje beschreef (https://abu-pessoptimist.blogspot.com/2015/08/vluchtende-palestijnen-doodschieten-mag.html).
En tenslotte is er dan nog de lange lijst van Palestijnen die werden gedood omdat werd gedacht dat ze misschien wel een iets in de zin waren met met hun auto of motorfiets. Ook van dit soort gevallen gaf ik ene keer een (onvolledige) opsomming, als vervolg op een verslag van het doodschieten van twee van de drie inzittenden van een auto die in maart 2019 een verkeerde afslag nam. Het is hier (http://abu-pessoptimist.blogspot.com/2019/03/pchr-de-car-ramming-waarbij-twee.html) te vinden

.NRC


Ik dacht dat ik de enige was in Nederland die dit soort gruwelverhalen bracht en kreeg zelfs al de aanvechting om er maar mee op te houden, omdat het veel tijd kost en niets uithaalt. Maar zie, deze donderdag, kwam ineens de NRC met het verhaal dat in “Israel elke twee dagen een Palestijn wordt gedood” (https://www.nrc.nl/nieuws/2019/07/30/hoe-schuldig-waren-deze-palestijnse-doden-a3968634). Ik wist niet wat me overkwam. De NRC! Dezelfde berichten die ook allemaal te vinden zijn op mijn blog. En precies zo als ik ze beschreef! Wat dat betreft voel ik me werkelijk buitengewoon verrast. Het is echt de eerste keer in die tien jaar dat ik in een Nederlandse krant exact dezelfde nieuwsfeiten lees die ik al die jaren, dag aan dag, heb gemeld. Bijna schreef ik dan ook blij verrast te zijn, maar dat gaat in dit geval waarschijnlijk toch net even te ver. En trouwens laten we ook even vaststellen dat de gevallen die correspondente Jannie Schipper in de NRC opsomt, niet zoals de krant schrijft in Israel, maar allemaal in de Palestijnse gebieden zijn gebeurd.

Toch is dit een doorbraak. Heb ik school gemaakt? Zou leuk zijn als het waar was, maar zo direct werkt het niet, denk ik. Dit is gewoon goede journalistiek op basis van feiten die mensenrechtenorganisaties boven water hebben gehaald. En blijkbaar is de tijd er rijp voor dat feiten die al jaren niet of nauwelijks de Israelische pers halen, en in Amerikaans kranten vaak, eigenlijk bijna altijd, worden verdraaid, eindelijk ook eens een keer op een niet mis te verstane wijze worden opgerakeld in een Nederlandse kwaliteitskrant. Er zal wel commentaar komen, Jannie Schipper zal wel voor antisemiet worden uitgemaakt, zoal mij dat ook heel regelmatig gebeurt, of op zijn minst tot iemand die antisemitisme bevordert en aanwakkert. En een aantal mensen zal de krant wel opzeggen.
Tfou, zoals ze in Marokko zeggen, wat zoveel betekent als ”het mocht wat”. Intussen verlost het mij een beetje van het gevoel dat ik al die jaren tegen de bierkaai op heb getrokken met het duidelijk maken van dingen die niemand wilde weten. Of van het odium, dat me door niet nader te noemen leiders van de Joodse gemeenschap werd aangesmeerd, dat ik er alleen op uit zou zijn om Israel zwart te maken, puur uit kwaadaardigheid. Dit blog is inderdaad zwart, in die zin dat ik een soort ononderbroken relaas geeft van dood en verderf. Maar de reden is, dat dit allemaal echt gebeurt. Dat ik niet anders kan dan de lezers van mijn blog ervan te proberen te overtuigen dat de bezetting werkelijk een ononderbroken keten van onrecht en misdaad is en dat het hoog tijd is dat de wereld daar na 52 jaar eindelijk iets tegen gaat ondernemen. Israel zelf is daar blijkbaar niet meer toe in staat.Mogelijk is het feit dat ik redelijk alleen sta en stond met deze vorm van verbetenheid een reden is voor veel lezers om me niet meer dagelijks te bezoeken. Mogelijk zijn dat dezelfde mensen die zich liever op de zielige verhalen van in elkaar geslagen oudjes of voor verhoor opgeroepen peuters storten, dan dat ze de treurnis van nog meer doodgeschoten jongeren of gebulldozerde huizen willen lezen. Het sappige nieuws eerst, om het zo te zeggen. Maar als de NRC een voortrekker blijkt te zijn, als de Nederlandse pers eindelijk een beetje zijn werk zou gaan doen en het publiceren van de feiten een beetje van me zou overnemen, kan ik me misschien ook weer wat meer storten op andere dingen. Er wordt tenslotte genoeg anti-islamitische lariekoek verkocht, en de wereld is vol hele en halve enge fascisten, om maar wat te noemen. Eén zwaluw maakt natuurlijk nog geen zomer. Maar donderdag was in ieder geval een dag om een keer het glas op te heffen.

https://www.krapuul.nl/blog/2740042/de-drukkende-stilte-over-israels-systematische-moorden-eindelijk-gebroken-door-de-nrc/

Panthera_Leo
04-08-19, 11:00
Amnesty-kantoor in Israël doelwit doodsbedreigingen


In Israël zijn doodsbedreigingen geuit tegen drie maatschappelijke organisaties, waaronder Amnesty International.

Op de kantoren van Amnesty en ASSAF, een organisatie die vluchtelingen en asielzoekers bijstaat, werden de bedreigingen op de kantoren aangebracht. Voor de deur van Elifelet, een organisatie die activiteiten voor vluchtelingenkinderen organiseert, werd een doos neergezet waarin doodsbedreigingen en een dode muis zaten.

Bescherming mensenrechtenverdedigers


‘De Israëlische autoriteiten moeten deze gebeurtenissen publiekelijk veroordelen en ze moeten duidelijk maken dat aanvallen op ngo’s niet getolereerd worden,’ zegt Philip Luther van Amnesty International. ‘Bovendien moeten de Israëlische autoriteiten mensenrechtenverdedigers en maatschappelijke organisaties goed beschermen, zodat ze hun werk zonder bedreigingrn en intimidatie kunnen doen.’

Klimaat verslechtert voor activisten


De laatste jaren is het klimaat voor activisten zowel binnen Israël als de bezette Palestijnse gebieden in rap tempo verslechterd. De Israëlische regering perkt het recht op vrije meningsuiting en op vereniging in. Mensen in dienst van de overheid intimideren mensenrechtenverdedigers die kritisch tegenover de regering staan. En er zijn wetten gemaakt waarmee critici het zwijgen kan worden opgelegd.Amnesty roept de Israëlische autoriteiten op om alle bedreigingen tegen mensenrechtenverdedigers onmiddellijk te onderzoeken en degenen die ervoor verantwoordelijk zijn te berechten.


https://www.amnesty.nl/actueel/amnesty-kantoor-israel-doodsbedreigingen

Panthera_Leo
06-08-19, 16:52
De antisemitismeklacht tegen schrijver Dimitri Verhulst is misplaatst en grotesk


Emeritus professor mediarecht Dirk Voorhoof vindt de antisemitismeklacht tegen schrijver Dimitri Verhulst vanwege een recente column in De Morgen (https://www.demorgen.be/meningen/er-is-geen-beloofde-land-er-is-gestolen-land~bc0a2d94/)misplaatst en grotesk. Volgens hem is er geen sprake van aanzetten tot haat. Dat het Forum der Joodse Organisaties dreigt met een strafproces kan een verkillend effect hebben op het publieke debat en op het recht op kritiek op de Israëlisch-Palestijnse kwestie, zegt hij.


et Forum der Joodse Organisaties (FJO) liet weten dat het een klacht indient tegen de schrijver Dimitri Verhulst, vanwege een recente column in De Morgen. In die column onder de titel "Er is geen beloofde land. Er is gestolen land (https://www.demorgen.be/meningen/er-is-geen-beloofde-land-er-is-gestolen-land~bc0a2d94/)" formuleert Verhulst kritiek op Israël en de gewelddadige onderdrukking van de Palestijnen, met een sneer naar de Joden als het uitverkoren volk.Aanleiding van de column is de publicatie van een boek met twaalf Palestijnse sciencefictionverhalen, die zich allemaal afspelen in het jaar 2048. Precies een eeuw dus na de stichting van de staat Israël en de opdeling van het toenmalige Palestina. Verhulst zegt stil te worden van deze aangrijpende verhalen van zijn Palestijnse collega’s die immers leven en schrijven tussen de raketinslagen en met een lege maag. Sciencefiction vanuit een land … zonder toekomst.

Voor de Palestijnen is er geen beloofde land, maar wel een "gestolen land" en "gestolen levens". Verhulst verwijst naar de ruim 10.000 Palestijnen die sinds de eeuwwisseling zijn vermoord "door Israëlische kogels die geen tien geboden kennen".


Verhulst uit zijn misprijzen tegenover de manier waarop de staat Israël, en bij uitbreiding het Joodse volk de Palestijnen koloniseert. Hij schrijft op een sarcastische toon: "Omdat God zo Zijn lievelingen heeft en Zijn uitverkorenen hun privileges horen te hebben, werden in 1948 de Palestijnen uit hun woonplaatsen verdreven ten gunste van Gods dotjes. Mozes had het opgeschreven, het uitverkoren volk hoorde daar en nergens anders, dus dat telde wel even als argument".
En even verder schrijft Verhulst: "Praten met uitverkorenen is lastig. Zodra je over Israël en het lot van de Palestijnen begint, kijken ze je aan alsof je de Holocaust zelf hebt onderschreven, hetgeen je reinste quatsch is, en ten tweede een veel te gladde calimero-houding is om lekker zelf te blijven onderdrukken".



Het zijn die passages die het FJO tegen de haren strijken en volgens het FJO een uiting zijn van antisemitisme en een belediging van het Joodse volk. Het Forum wijst erop dat kritiek op Israël uiteraard toegelaten is, maar dat de kritiek zich niet mag richten op het "Joodse volk als volk". De verwijzing naar de uitverkorenheid van het Joodse volk als legitimatie voor de onderdrukking van de Palestijnen is volgens het FJO een aantijging die zich niet richt op het beleid van de staat Israël, "maar op de Joden als volk".



Volgens het FJO is daarmee de grens van de expressievrijheid overschreden en daarom dus de strafklacht waarmee het Forum mikt op een strafrechtelijke veroordeling van Verhulst, in de vorm van een geldboete of een (voorwaardelijke) gevangenisstraf. Wat Verhulst in zijn column verwoordt, is volgens het FJO "zonder meer antisemitisch: het beledigen van de Joden als volk".




Belediging van een volk is niet strafbaar



Laat het meteen duidelijk zijn: het Belgische strafrecht bevat geen strafbaarstelling van antisemitisme, noch van het beledigen van een volk. Enkel individuele personen kunnen een klacht indienen wegens belediging, of laster of eerroof in toepassing van de artikelen 443-448 van het Strafwetboek: het beledigen van een volk (de Chinezen, de Amerikanen, de Britten, de Arabieren, de Joden, de Walen, de Hollanders, de Vlamingen…) is dus niet strafbaar.



De wet verbiedt ook geen uitingen die denigrerend of stereotyperend zijn of waar mogelijk een racistisch geurtje aan zit. De antiracismewet bestraft wel de verspreiding van denkbeelden die zijn gegrond op rassuperioriteit of rassenhaat en van uitingen die bewust in het openbaar aanzetten tot discriminatie, segregatie, haat of geweld jegens een groep personen of gemeenschap, wegens hun nationaliteit, afkomst, nationale of etnische afstamming of zogenaamd ras.



De antidiscriminatiewet bevat een gelijkaardige strafbaarstelling, o.a. wanneer het aanzetten tot haat, geweld of discriminatie verband houdt met geloof of levensbeschouwing. Door het Grondwettelijk Hof is er bij herhaling op gewezen dat deze strafbepalingen in het kader van de vrijheid van meningsuiting strikt moeten worden geïnterpreteerd en dat enkel het bewust en du

Deze wetgeving is ook effectief de basis geweest voor strafrechtelijke veroordelingen in België wegens aanzet tot racisme, discriminatie en vreemdelingenhaat (veroordeling van Vlaams Blok Vzw’s en van FN-voorzitter Daniel Féret) en wegens het aanzetten tot haat en geweld tegenover niet-moslims (veroordeling van Fouad Belkacem). Die strafrechtelijke veroordelingen waren zeker legitiem en zijn overigens ook voor het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg overeind gebleven.
Maar in elk van deze gevallen ging het dus wel degelijk om het zeer bewust, expliciet, nadrukkelijk en herhaaldelijk, via diverse fora of via internet, aanzetten tot haat, geweld of discriminatie jegens een groep of gemeenschap omwille van hun afkomst of geloof, met telkens dus ook het oogmerk dat dit geweld of die discriminatie in actie zou omgezet worden. Alleen in die context en onder die voorwaarden kan een inmenging in de expressievrijheid verantwoord worden als "noodzakelijk in een democratische samenleving".

Panthera_Leo
06-08-19, 16:55
Vervolg;


Geen haatmisdrijf
De column van Dimitri Verhulst die een reeks verhalen van Palestijnse schrijvers onder de aandacht brengt, en daarbij refereert aan de mensonwaardige toestanden in Palestina en de gewelddadige acties door Israël tegen het Palestijnse volk, kan maar moeilijk als een vorm van aanzet tot haat, geweld of discriminatie tegen het Joodse volk worden beschouwd. Het is zonder meer grotesk om in de verwijzing naar Mozes, de uitverkorenheid van het Joodse volk, het beleid van de VN in verband met de aanspraak op delen van Palestina in 1948, en de onderdrukking van de Palestijnen, een strafbare uiting te zien.



De verwijzing naar het Joodse volk als goddelijk uitverkoren is zeker geen subtiele geopolitieke reflectie op de schandelijke politiek van Israël tegenover de Palestijnen, maar het maakt van de column van Verhulst daarom nog geen haatmisdrijf. Overigens is Israël wel een democratische staat waar telkens opnieuw de bevolking de leiders kiest die verantwoordelijk zijn voor het Israëlische beleid in de Palestijnse kwestie. Wat uiteraard niet impliceert dat alle Joden zionisten zijn.

De schrijver van een krantencolumn kan toch maar beter niet direct met een strafproces om de oren worden geslagen, naar aanleiding van een kritische reflectie op het lot van de Palestijnen. Indien het al niet de bedoeling is, dan heeft een dreiging van een strafproces wel een verderfelijke impact op de vrijheid van expressie en het recht op kritiek in verband met kritische analyses over de Israëlisch-Palestijnse kwestie.



In zo’n geval is sprake van chilling effect, een verkillend effect op het publieke debat, waarin al eens waardeoordelen en uitspraken vallen die kunnen verontrusten, kwetsen of choqueren, of die overdrijven of provoceren.

Dat moet kunnen op het publieke forum: groepen kunnen zich beledigd voelen, maar ze hebben ook het recht om hun ongenoegen daarover te uiten … in het publieke debat. De strijd tegen racisme en vreemdelingenhaat, en dus ook tegen antisemitisme, is ongetwijfeld een belangrijke maatschappelijke prioriteit, waar in bepaalde gevallen een beroep op het strafrecht aangewezen kan zijn.



Maar dreigen met een strafproces naar aanleiding van de column van Dimitri Verhulst is in dit geval misplaatst en grotesk, omdat de column van Verhulst geenszins de kenmerken van een haatmisdrijf bevat. Laat ons liever de expressievrijheid in dit land koesteren en het publieke debat open houden.



De strafvervolging voor het aanzetten tot racisme, geweld, discriminatie en vreemdelingenhaat kan maar beter heel selectief gebeuren in geval van manifest en herhaaldelijk verkondigen van denkbeelden en standpunten die de basisrechten van individuen of groepen in onze samenleving willen beknotten op basis van afkomst, nationaliteit, geloof of levensovertuiging. Met de klacht tegen Verhulst bagatelliseert het Forum der Joodse Organisaties de ernst van deze problematiek.


https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/08/06/antisemitisme-klacht-tegen-dimitri-verhulst-is-misplaatst-en-gro/

Panthera_Leo
08-08-19, 15:40
Niet alleen heeft piserael een wet ingevoerd die inbeslag genomen Palestijnse goederen ( van huizen tot geld) bij wet worden geleagiliseerd ( iets wat de nazis's ook deden bij de joden tijdens WOII) maar er wordt nu naast de wet ook religieuze wetten ingevoerd om de Palestijnen en tegenstanders van de bezetting weg te jagen of buiten spel te zetten.

Lees,huil,huiver en schrik;



'When the constitution becomes racist, it’s difficult to define what racism is’

One year ago, Israel passed a constitutional amendment declaring that Israel belongs only to its Jewish citizens. The head of Israel’s premier Palestinian rights group discusses what has changed in Israeli courts, but also overseas. ‘The debate soon will be whether Israel is apartheid.’

One year ago, Israel passed a constitutional amendment declaring that Israel belongs only to its Jewish citizens. The head of Israel’s premier Palestinian rights group discusses what has changed in Israeli courts, but also overseas. ‘The debate soon will be whether Israel is apartheid.’


That can mostly be explained by how new the law still is, and the political instability that has paralyzed policy making in Israel over the past year. But the more obvious explanation is that the law only codified an existing reality (https://972mag.com/the-redundancy-of-israels-jewish-nation-state-law/128660/)of supremacy, discrimination, exclusivity, and two-tiered citizenship that has prevailed here since the day Israel was born.What the law has changed, is the essence of how people understand that reality — from Palestinian citizens of Israel to diplomats, and, of course, judges.Palestinian and Israeli politicians, activists, and thinkers have long engaged in a debate about Israel’s Jewish identity, and whether the country can define itself as Jewish and still be democratic.

This law cuts straight through that debate, says Hassan Jabareen, founder and director of Adalah, a legal organization that focuses on Palestinian minority rights in Israel.Speaking in his office in a stone building in Haifa, wearing his signature flat cap, Jabareen explains why that is a positive development. “Soon, the debate in the world won’t be whether Jewish and democratic goes together or not; the debate soon will be whether Israel is apartheid.”

The opening three clauses of the Jewish Nation-State Law proclaim: the Jewish people’s connection to the Land of Israel, a religious and ideological term referring to an area far greater than Israel’s de facto borders; the Jewish people’s right to self-determination in Israel; and the exclusivity of that right.It makes no mention of equality for the one-in-five citizens of Israel who are Palestinian. More left-leaning Zionist Israelis have made a push over the past year, primarily in response to objections by Druze citizens (https://972mag.com/israels-druze-are-readying-for-a-long-battle-for-equality/137120/), to include a clause in the law guaranteeing equality for all citizens, Jewish or not.

Even that would not be enough, Jabareen says, for as long as the group rights of Jewish citizens are constitutionally enshrined as the only legitimate rights, “you cannot ask to be treated equally before the law when you are not Jewish.”The change is evident not only among citizens of Israel, but also in the international community.

In the past, Jabreen says, it was challenging to convey why defining Israel as a Jewish state is inherently discriminatory toward its Palestinian citizens.“Now, the basic law makes it easy,” he says. When foreign diplomats and politicians read the law, particularly those from Europe or the United States, “immediately in their consciousness comes ‘we the white people of America that justified slavery.’ You know, ‘we the white European Christian people who justified anti-Semitism.’” In closed conversations, Jabreen says, European diplomats have told him they believe “this law carries many features of apartheid.”

Of course, a constitutional amendment’s biggest impact will always be, by design, in the courts. And while the courts haven’t yet applied the Jewish Nation-State Law positively, Jabareen says he’s seen it have an effect — in the spirit of the law.“The spirit of the law is something that can affect the politics, the philosophy, and the law in various ways,” adds Jabareen. “You won’t find, now, a decision of the court that will say that the Arabic language is an official language.

You won’t find a decision that says that the state is a state of all its citizens, and you won’t find a decision that will say that the West Bank is occupied territory, because it contradicts the spirit of the law.”That the law has brought in a new legal era is also reflected in court deliberations and explanations in judgments that are being handed down, he says, citing a recent case (https://www.adalah.org/en/content/view/9783) the organization brought against the northern Israeli city of Afula.

The city’s new mayor, who had vowed to act against what he described as the “conquest of parks” by non-residents — clearly understood to mean Arabs — started turning away outsiders.Shortly thereafter, one of Adalah’s staff attorneys, Nareman Shehadeh-Zoabi, was refused entry to a park in the city along with her infant son. Adalah took the city to court, challenging the law on the grounds that it is discriminatory. The court ruled against the city, and Israel’s attorney general called the policy illegal (https://www.jpost.com/Israel-News/Afula-to-open-its-parks-to-Arabs-non-residents-in-2-days-595615).Speaking in the cadence of a passionate university professor, Jabareen gets out of his chair and starts pacing around his office as he explains that the court never actually ruled whether Afula’s policy was discriminatory, focusing only on narrower matters of administrative law.

The court preferred to keep racism out of the discussion because “in the spirit of the Nation-State Law, it’s very difficult to conceptualize what racism is,” says Jabareen.“When the law legitimizes racism, or the law legitimizes racist acts, it will be difficult to define the limits of racism,” he adds. “In a racist country, when the constitution itself becomes racist, it’s difficult to define what racism is.”​There are currently 14 petitions challenging the Jewish Nation-State Law pending before Israel’s High Court of Justice, including one filed by Adalah. The hearings have been delayed thus far because of two rounds of elections, and nobody is discounting the immense political pressure (https://972mag.com/high-court-israel-democracy-netanyahu-rule-of-law/141497/) the courts have been under in recent years.Less than a month after the law passed last year, then Justice Minister Ayelet Shaked warned that if the High Court struck down the law, “such a move would cause an earthquake between different authorities.” Numerous efforts have been made in recent years to strip the High Court of its powers of judicial review, effectively removing any checks and balances from the Israeli system of government.If the court does not strike down the law, Jabareen says, his organization is considering turning to international bodies.

It would be “very, very significant” to have the ICJ issue an advisory opinion on whether the Jewish Nation-State Law is racist, he says, although it’s not clear how that could happen considering that only UN bodies can request such opinions.Whether it’s struck down or not, Jabareen believes the law has heralded a political change that there is no turning back from. In this new political order, he says, “the concept of partitioning is dead.”

Panthera_Leo
08-08-19, 15:41
Vervolg


While the Zionist movement has, since its inception, aspired toward Jewish settlement of the land from the Jordan to the sea, the prevailing narrative among liberal Zionists since 1967 has been the need to secure a Jewish majority within the Green Line. The Nation-State Law now erases the Green Line, says Jabareen, and extends Israel’s sovereignty to territories it occupied. It bases the Jewish claim to this land on a historic right, not on demography.

Both are discriminatory models of citizenship, emphasizes Jabareen, but this means that there is no longer a difference between Jewish citizens in Haifa and Jewish settlers in Hebron. “This is the most important point, and the only point, that makes the Nation-State Law different than the definition of Israel as a Jewish and democratic state” as specified by the Declaration of Independence, he says.

But when Jabareen brings up partition, he means more than just the glaring impossibility of dividing the land; he is also talking about the irreversible change in Palestinian political consciousness.During the Oslo process, the first order of business for Israeli and Palestinian leaderships was how to partition the land – how to achieve two states for two peoples.

Palestinian politicians sacrificed rights for what they were convinced at the time would bring them closer to realizing statehood.“The Nation-State Law must convince the PLO and all the Palestinians, that first you have to speak about your rights, and then about statehood,” he says. “First peoplehood, then statehood.”

https://972mag.com/nation-state-law-israel-apartheid/142505/

Panthera_Leo
18-08-19, 15:44
""pisrael valt verzetsbeweging Hamas aan''

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/israel-palestina/israel-bestookt-hamas-installaties-na-raketaanval~ac16aece/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Panthera_Leo
30-08-19, 15:07
Spanning voor wedstrijd: ‘Feyenoord is niet antisemitisch, Feyenoord is anti-Ajax’

Feyenoord en de fans houden hun hart vast voor de wedstrijd tegen het Israëlische Hapoel Beer Sheva, vanavond in de Kuip. Hoewel iedereen een voetbalfeest verwacht tijdens deze Europese wedstrijd, is er altijd de angst dat een paar idioten het verpesten met spreekkoren, sissende gaskamergeluiden of Palestijnse vlaggen. Op sociale media roepen supporters op om het netjes te houden en de club niet in diskrediet te brengen.

Bram Verbrugge 22-08-19, 14:34 Laatste update: 16:53


De officiële kanalen zijn er zeker van: het wordt een voetbalfeest. Toch sluimert altijd de angst voor een paar rotte appels die het voor de rest verpesten. ,,Als rasechte Feyenoorder en Jood houd ik mijn hart vast. Op de site lees ik al over Palestijnse vlaggen. En wat als Feyenoord achter komt? Ik hoop echt dat dat niet gebeurt,’’ zegt supporter Leon Leezer.

De supportersvereniging FSV De Feijenoorder waarschuwt daarom geen spullen mee te nemen die de UEFA als politieke uiting kan opvatten. Drie jaar geleden kreeg het Schotse Celtic een boete van bijna 10.000 euro omdat tientallen supporters met Palestijnse vlaggen zwaaiden. ‘Laten we de UEFA geen aanleiding geven om de club en daarmee de supporters te bestraffen’, schrijf De Feijenoorder op haar site.


Iedereen snapt de associatie tussen een Israëlische club en Ajax en dat kan een vorm van agressie opwekken,’’ zegt Remco Ravenhorst namens de supportersvereniging. ,,Daarom is het goed dat er een breed gedragen oproep van supportersgroepen en de club is om problemen tot een minimum te beperken. Uiteindelijk ben je overgeleverd aan de situatie zoals die is, maar ik denk dat het al scheelt dat niet het halve stadion van plan iets van plan is. Als er wel wat gebeurt, hoop ik dat de UEFA ziet dat het om een paar individuen gaat.’’

De club riep eerder deze week al op om geen racistische spreekkoren te laten klinken. Daarnaast doet de club opnieuw een dringend beroep op supporters om geen fakkels, rookpotten en knalvuurwerk mee te nemen. Bij de fouillering worden vuurwerkhonden ingezet. Feyenoord heeft geen voorwaardelijke straf meer openstaan, maar wil graag uit het notitieblokje van de UEFA blijven.




Probleem


Het is een hardnekkig probleem in de Kuip. Antisemitisme is alom aanwezig onder Feyenoordsupporters. Joden worden nog altijd bespot door supporters van Feyenoord. De Rotterdamse geloofsgemeenschap ging daarom eerder dit jaar in gesprek met de supportersvereniging, justitie en de KNVB om de spreekkoren uit te bannen.

Het is niet de eerste poging het probleem te tackelen. Al in 1992 vinden spelers en het bestuur van Feyenoord dat het in actie moet komen tegen racisme. Massale spreekkoren over Joden, sissende gaskamergeluiden, het moet eindelijk afgelopen zijn in het stadion, stellen zij. Voorafgaand aan de wedstrijd tegen Volendam krijgen alle bezoekers een pamflet uitgereikt waarin bestuur en spelers stelling nemen tegen het aanwakkerende racisme op de tribunes.

Gesis


De druppel die de emmer toen deed overlopen was het wangedrag van duizenden supporters tijdens de Europa Cupwedstrijd van Feyenoord tegen het Israelische Hapoel Petach Tikva. Het gesis vanaf de tribunes en het massale ‘kankerjoden’ deden de trommelvliezen bij deze gelegenheid extra pijn. De UEFA deelde de Rotterdammers er een reprimande voor uit, zonder overigens zelf een oplossing voor het probleem aan te dragen, zo schreef Dagblad Trouw (https://www.trouw.nl/nieuws/gesis-en-gescheld-moeten-eindigen~bb25b013/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F) toentertijd.

,,Het mooiste zou zijn als deze eenmalige actie voldoende is” , zei Fred Blankemeyer, toenmalig manager van de Rotterdammers tegen Trouw. ,,Maar daar gelooft niemand in, was het maar waar.’’

Feyenoorders bezweren inmiddels dat de spreekkoren ‘wie niet springt, is een Jood’ niets met het Joodse volk te maken hebben. ,,We horen de hele wereld al denken: ‘ohjee, Feyenoord tegen de Joden’. Maar Ajax-joden zijn geen Joden en Ajax is geen Joodse club. Dat maakt de discussie altijd een treurig tafereel van onwetendheid,’’ schrijft de bekende Feyenoordsite FRFC1908. ,,Laten we de buitenwereld niet in hun waanideeën bevestigen door geintjes uit te halen. Feyenoord is niet antisemitisch. Feyenoord is anti-Ajax.’’


Misschien wel daarom klinkt het spreekkoor ‘wie niet springt, is een Jood’ nog geregeld door de Kuip. Hoewel supporters stellen ‘Joden’ slechts als geuzennaam te gebruiken, blijkt uit onderzoeken dat antisemitische leuzen in het stadion het anti-Joodse sentiment daarbuiten versterken. De grote vraag is dan ook hoe de UEFA de spreekkoren beoordeelt als ze vanavond toch te horen zijn.

https://www.ad.nl/rotterdam/spanning-voor-wedstrijd-feyenoord-is-niet-antisemitisch-feyenoord-is-anti-ajax~adc1b856/?referrer=https://www.google.com/

Panthera_Leo
30-08-19, 15:12
Allemaal praatjes voor de buhne.

Er werd een paar keer ''en wie springt die

die is een Jood'' gezongen door de meegereisde Feyenoord-aanhang.

Dit was de eerste keer dat ik live een Pisraelische club heb gevolgd en wat ik in het stadion heb gezien is gewoon weerzinwekkend. Alleen maar Hebreeeuwse taal en pisraelische vlaggen.

artsen,ambulancebroeders,stewards,journalisten,all en hadden ze een keppeltje op.

Zelfs in Iran of Saudi-Arabie zie je geen religieuze symbolen bij voetbalwedstrijden. Die zionisten denken in alles met het geloof.

gelukkig liggen alle Pisraelische clubs eruit. Pisrael wil meedoen in het Midden-Oosten dan moeten ze ook de ballen hebben om met de landen in dezelfde regio te voetballen en niet gaan vluchten naar de UEFA omdat Pisarel anders nooit aan voetbalen toekomt.

Panthera_Leo
02-09-19, 20:52
""Netanyahu beloofd heel Palestina te annexeren''

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/israel-palestina/netanyahu-belooft-alle-joodse-nederzettingen-op-westoever-te-annexeren~ab0b5135/

Interim
02-09-19, 23:59
""Netanyahu beloofd heel Palestina te annexeren''

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/israel-palestina/netanyahu-belooft-alle-joodse-nederzettingen-op-westoever-te-annexeren~ab0b5135/

Via de link:

In het weekend berichtten Palestijnse media dat de Palestijnse Autoriteit van plan is om de classificatie van verschillende gebieden uit de Oslo-akkoorden te schrappen.
Verstandig.

Panthera_Leo
03-09-19, 09:38
Via de link:

Verstandig.

Abbas moet gewoon woord houden en alle samenwerking met de zionistische bezetter opzeggen.


Ik vind ook dat de Palestijnse politie geen nederzettingen moet gaan beschermen. Dan kunnen die kindermoordenaars in Tel-Aviv wel tienduizenden extra IDF-terroristen sturen om die kolonisten te beschermen wat weer extra risico met zich mee brengt voor die IDF-terroristen.

Panthera_Leo
06-09-19, 15:30
Trumps 'vredesgezant' Greenblatt stapt op, geen gevolgen verwacht voor vredesplan


Jason Greenblatt, president Trumps gezant voor vrede in het Midden-Oosten, legt zijn functie neer. Dat bevestigt Donald Trump (https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1169637649151406081) donderdag op Twitter. Greenblatt is een van de ontwerpers van het vredesplan voor Israël en de Palestijnen.

Greenblatt werkte sinds begin 2017 samen met Jared Kushner, Trumps schoonzoon en adviseur, aan het vredesplan, dat de president „het ultieme akkoord” noemt. Met het plan moet de vrede in het Midden-Oosten worden beslecht. Volgens het Witte Huis blijft Greenblatt zijn werkzaamheden voorlopig vervullen. Naar verwachting vertrekt hij pas zodra het politieke vredesplan is gepresenteerd, het economische deel is al openbaar.

Het aangekondigde vertrek van Greenblatt roept in Amerikaanse media vragen op over de vorderingen van het vredesplan. Volgens het Witte Huis is het al maanden uitgestelde plan klaar en volgt de onthulling op een „geschikt” moment. Dat gebeurt in elk geval niet voor de verkiezingen in Israël op 17 september.

Trump bedankt Greenblatt op Twitter voor „zijn toewijding aan Israël en de inspanningen tussen Israël en de Palestijnen” (https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1169637650627747845). Greenblatt vervolgt zijn loopbaan in het bedrijfsleven.


https://www.nrc.nl/nieuws/2019/09/05/trumpblog-week-36-a3972367

http://www.nrc.nl/nieuws/2019/09/05/trumpblog-week-36-a3972367

Panthera_Leo
06-09-19, 15:34
Zes punten uit Kushners omstreden vredesplan toegelicht


Israël-Palestijnen Het economisch deel van Jared Kushners vredesplan voor Israël en de Palestijnen, lijkt al dood bij geboorte. Alles is politiek in dit conflict, maar daarover geen letter.



‘Het is ‘dead on arrival’, een ‘non-starter’. „Het leest als een brochure van een projectontwikkelaar.” „Het is het paard achter de wagen spannen.” Jared Kushner publiceerde dit weekend zijn langverwachte „economische vredesplan” (pdf (https://www.whitehouse.gov/wp-content/uploads/2019/06/MEP-narrative-document_FINAL.pdf)). Het plan van Donald Trumps schoonzoon werd meteen van alle kanten fel bekritiseerd. Dat was niet onverwacht; Kushner zei vooraf tegen persbureau Reuters dat „problemen worden opgelost door voorstellen te doen, het eens te zijn, het oneens te zijn over bepaalde zaken – dat is heel gezond.”

Het Amerikaanse vredesplan, gesplitst in een economisch en een politiek deel, werd de afgelopen twee jaar al meermalen aangekondigd. Intussen raakten de Palestijnen steeds meer van de Amerikanen vervreemd. Dieptepunt voor de Palestijnen was de verplaatsing van de Amerikaanse ambassade van Tel Aviv naar Jeruzalem. Ook beëindigde president Trump vrijwel alle financiële steun aan projecten in Palestijnse gebieden en aan UNRWA, het VN-orgaan dat Palestijnse vluchtelingen ondersteunt. Nu het economische gedeelte van het plan er ligt, blijkt het heel gedetailleerd, maar ook ver verwijderd van de politieke realiteit in Israël en Palestina.

De voornaamste kritiek gaat over wat er níét in het plan staat. ‘Peace to Prosperity’ bevat concrete en ambitieuze doelen als verdubbeling van het Palestijnse bbp en het creëren van een miljoen arbeidsplaatsen. Onder de kopjes ‘Verzilveren van economisch potentieel’,
Empowerment


van het Palestijnse volk’ en ‘Versterking van Palestijns bestuur’ worden ruim tweehonderd projecten en programma’s beschreven ter waarde van 50 miljard dollar (44 miljard euro). Ook buurlanden als Egypte en Jordanië moeten van het plan profiteren. Hoe de projecten uitgevoerd en gefinancierd moeten worden, wordt echter niet duidelijk gemaakt. Volgens critici zijn veel van de projecten bovendien al eens geprobeerd.


Laten zien wat er mogelijk is’


Het politieke deel van het plan wordt op zijn vroegst in november gepresenteerd, na de nieuwe Israëlische verkiezingen in september. Die strategie zorgt voor de meeste kritiek. Kushner zegt met opzet het economische gedeelte eerst te brengen om de Palestijnen laten zien „wat er mogelijk is als er vrede is”. Dat noemt politiek analist en voormalig regeringsadviseur Aaron David Miller tegenover Reuters de „totaal omgekeerde volgorde”. „De Israëlisch-Palestijnse kwestie is in de eerste plaats gedreven door historische wonden en overlappende claims op land en heilige plaatsen.”

De Palestijnen hebben het plan al bij voorbaat afgewezen, de Palestijnse Autoriteit heeft opgeroepen tot protest. „Hef eerst de blokkade van Gaza op, stop de Israëlische diefstal van onze grond, bronnen en fondsen, geef ons vrijheid van bewegen en controle over onze grenzen, luchtruim, territoriale wateren enz.. En zie ons dan een bloeiende economie opbouwen”, vatte de Palestijnse politica Hanan Ashrawi de Palestijnse positie samen.


De Palestijnen gaan niet, maar buurlanden Jordanië en Egypte sturen wel een delegatie naar de workshop – een top mag het niet heten – die Kushner rond zijn plan heeft georganiseerd, net als Golfstaten Saoedi-Arabië, Qatar en de Verenigde Arabische Emiraten. Kushner noemt het „een kleine overwinning dat ze allemaal komen om te luisteren en deel te nemen” aan de workshop in Bahrein die deze dinsdag begint. „Vroeger zouden Palestijnse leiders hebben gesproken en zou niemand ongehoorzaam zijn geweest.”

]De claim van Kushner dat zijn plan realistisch en haalbaar is, wordt door weinigen geloofd. Los van de politieke complicaties, die in de tekst niet aan de orde komen, is ook de vraag hoe het plan gefinancierd moet worden. Trump hoopt dat de Golfstaten in de buidel tasten, maar die hebben nog geen concrete toezeggingen gedaan. Over haar eigen bijdrage spreekt de Amerikaanse regering zich nog niet uit.


Zolang er geen vertrouwen is om het plan te steunen, ziet analist Aaron David Miller niet hoe het in de huidige omstandigheden zou kunnen werken. Het zou een „heel goede benadering van de economische componenten van een vredesproces” zijn, aldus Miller – „in een sterrenstelsel ver, ver weg”.[/COLOR]

Zes punten uit het plan toegelicht





Toerisme - Rondreizen is moeilijk

„Unieke en opwindende eigenschappen geven de Westelijke Jordaanoever en Gaza het potentieel om te transformeren in een succesvolle bestemming voor toerisme wereldwijd. […] Dit project zal investeringen steunen in hotels, horecagelegenheden en andere toeristische bedrijven.”
Het belangrijkste obstakel voor de Palestijnse toerisme-industrie is niet de kwaliteit van het gebodene, zoals Kushners plan suggereert, maar de politieke situatie.
Op de Westelijke Jordaanoever wordt rondreizen bemoeilijkt door Israëlische checkpoints en militaire aanwezigheid; ook oversteken naar Palestijnse steden vanuit buurland Jordanië gaat via een Israëlische grensovergang. De Gazastrook is al helemaal afgesloten voor toeristen.
Transportcorridor - ‘Te groot risico voor Israël’

„De ontwikkeling van een transportcorridor die de Westelijke Jordaanoever en Gaza direct verbindt door een hoofdweg en, mogelijk, een moderne treinverbinding.”
Dit voorstel werd direct als „irrelevant” afgewezen door Israël. „Het wordt relevant als Gaza geen pro-Iraans terreurkoninkrijk meer is”, zei minister Tzachi Hanegbi van regionale samenwerking. „Dat betekent dat het voor de nabije toekomst irrelevant is.” Het idee van een corridor kwam al op in de Oslo-akkoorden van 1993, maar volgens Israël zou een directe verbinding tussen de Gazastrook, waar de militante beweging Hamas heerst, en de Westelijke Jordaanoever, de veiligheid van Israël bedreigen. Op dit moment hebben zelfs terminaal zieke kinderen uit de Gazastrook Israëlische toestemming nodig om in ziekenhuizen op de Westelijke Jordaanoever behandeld te mogen worden.
Eigendomsrechten - Bij uitstek politieke kwestie
„Private eigendomsrechten en juridische bescherming van bedrijven zijn randvoorwaarden voor duurzame economische ontwikkeling.”
Deze stelling zal worden onderschreven door activisten van organisaties als Yesh Din of B’tselem, die al jaren strijden om eigendomsrechten van Palestijnen erkend te krijgen.
Veel Palestijnse landbouwgrond is door Israël tot staatseigendom verklaard, privéterrein wordt onteigend voor ‘militaire doeleinden’ en mensen hebben geen toegang tot hun grond omdat er een nederzetting of veiligheidsmuur tussen staat. Elders in het plan wordt ook toegang tot land genoemd als „een enorme kans voor boeren om hun operaties uit te breiden”. Het overgrote deel van de vruchtbare landbouwgrond op de Westelijke Jordaanoever valt onder Israëlisch militair bestuur. De kwestie van land- en eigendomsrechten is bij uitstek een politieke kwestie die niet met extra financiering kan worden opgelost.
Infrastructuur - Geen vliegveld in Gaza

„Van de verbetering van de lucht- en zeehavens tot de ontwikkeling van een regionaal knooppunt voor de handel in gas in Egypte zal dit project de mobiliteit in de regio verbeteren.”
Ook hier valt op wat het economische plan níét noemt. In eerdere onderhandelingen werd de mogelijkheid genoemd van een nieuwe luchthaven in de Gazastrook, Kushners plan heeft het alleen over een luchthaven van Egypte, waar ook Gazanen gebruik van zouden kunnen maken. De grensovergang Rafah tussen Gaza en Egypte wordt echter beheerd door Egypte en regelmatig gesloten. Een groot infrastructureel project in Gaza dat wel wordt genoemd, is het uitbreiden van de elektriciteitsvoorziening. Dit is een bestaand plan, dat voor de uitvoering afhankelijk is van Israëlische steun.
Rechtspraak - ‘Allemaal al eens gedaan’

„Capaciteitsopbouw van de rechtbanken, met een speciale focus op het versterken van hun vermogen om zaken met betrekking tot mogelijk machtsmisbruik te behandelen.”
„We hebben dit allemaal al eens gedaan”, zegt een voormalig medewerker van de Amerikaanse hulporganisatie USAID in de Israëlische krant The Times of Israël. „Dit is ironisch.” Precies zo’n project als hier wordt beschreven, werd beëindigd door de regering-Trump. Hulpverleners zijn boos dat de vlotte foto’s uit het document grotendeels afkomstig zijn uit materiaal van USAID, terwijl de huidige Amerikaanse regering juist degene is die de financiering van hun projecten heeft stopgezet. Zo staat er een foto in van een medewerker van een verzoeningsproject tussen Israëliërs en Palestijnen, de Parents’ Circle, terwijl deze organisatie van de ene op de andere dag het Amerikaanse financieringsdeel kwijtraakte. „Ik vind dit een van de meest cynische en ongevoelige acties”, zegt een woordvoerster in The Times of Israel.
Palestijnse staat - Nergens een verwijzing

„Het verzilveren van economisch potentieel door de Westelijke Jordaanoever en Gaza te openen.”
In het plan staat consequent „Westelijke Jordaanoever en Gaza”, er is nergens een verwijzing naar een toekomstige Palestijnse staat. Daden en uitspraken van Amerikaanse functionarissen voeden de Palestijnse angst dat de Verenigde Staten annexatie door Israël zullen steunen. Een dag voor de conferentie toerde de Amerikaanse veiligheidsadviseur John Bolton met de Israëlische premier Benjamin Netanyahu over de Westelijke Jordaanoever. „Israël kan strategische grond langs zijn grens niet laten gaan”, schreef Bolton achteraf op Twitter. „Hij heeft het over de grens tussen Jordanië en de Westelijke Jordaanoever”, merkte de lokale coördinator van mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch op. „Als er enige twijfel was dat de VS klaar zijn om illegale Israëlische annexatie van een deel van de Westelijke Jordaanoever te steunen, is deze nu over.




https://www.nrc.nl/nieuws/2019/06/24/kushners-aanpak-stuit-op-veel-kritiek-a3964889

Panthera_Leo
06-09-19, 15:44
Het is best een lang stuk maar ik heb de belangrijkste leugens en bedrog van de VS met rood gemarkeerd.

Het is een schande van de VS dat het met deze plan komt en dan is het ook nog afkomstig van een SuperZionist ( Jared Kushner).

Niemand meemt dit serieus en ik vind het een schande van Jordanie en Egypte om deel te gaan nemen aan die topje. Wellicht krijgen zij geld van de VS om deel te nemen.

Maar de belangrijkste gesprekspartner en het volk waar het ook omgaat,de palestijnen zijn niet
aanwezig bij deze valse politieke circusshow.

Panthera_Leo
09-09-19, 01:02
Op dit moment hebben zelfs terminaal zieke kinderen uit de Gazastrook Israëlische toestemming nodig om in ziekenhuizen op de Westelijke Jordaanoever behandeld te mogen worden.

Dan ga je zionisten als Ibrahrat toch haten?

Panthera_Leo
11-09-19, 00:02
Dan ga je zionisten als Ibrahrat toch haten?

Bij nader inzien vind ik dit best hard.

Maar aan de andere kant denk ik dat hij er zelf om gevraagd én ongewild naar gezocht heeft.

Interim
13-09-19, 07:16
Facebook schorst bot van Netanyahu's verkiezingscampagne voor haatzaaien

13 september 2019 07:16 Laatste update: 28 minuten geleden


Facebook heeft donderdag een chatbot van de verkiezingscampagne voor de Israëlische premier Benjamin Netanyahu voor 24 uur geschorst vanwege haatzaaien, meldt The New York Times. De bot zou geschreven hebben dat Arabische politici in Israël "ons allemaal willen vernietigen".

Een chatbot is een programma dat in virtueel in gesprek kan gaan. Facebook maakt het voor gebruikers mogelijk de software in te zetten op hun pagina's. In dit geval stuurde de bot een bericht aan bezoekers van Netanyahu's officiële Facebook-pagina.

In het bericht werd opgeroepen om dinsdag naar de stembus te gaan om de opkomst van "een gevaarlijke linkse overheid" te voorkomen waarbij Arabische politici "ons allemaal willen vernietigen - vrouwen, kinderen en mannen - en een nucleair Iran dat ons weg zal vagen mogelijk maakt".

Door de schorsing van de bot kan het softwareprogramma tot 9.30 uur Nederlandse tijd geen berichten verzenden. Netanyahu heeft verklaard geen rol te hebben gespeeld bij de inhoud van het bericht en legde de schuld bij een campagnemedewerker.

Israël gaat dinsdag opnieuw naar de stembus omdat het na verkiezingen eerder dit jaar niet gelukt is om een coalitie te vormen.

https://www.nu.nl/tech/5992037/facebook-schorst-bot-van-netanyahus-verkiezingscampagne-voor-haatzaaien.html

Panthera_Leo
14-09-19, 17:15
De enige democratie in het Midden-Oosten.

Althans het Westen gelooft hierin en probeert ook die indruk te wekken maar dat werd ook over nazi-Duitsland gezegd.

Zie daar hoe de democratie is verkracht en tot meer dan 60 miljoen doden heeft geleid.

Democratie,vrijheid van...….



Facebook schorst bot van Netanyahu's verkiezingscampagne voor haatzaaien

13 september 2019 07:16 Laatste update: 28 minuten geleden


Facebook heeft donderdag een chatbot van de verkiezingscampagne voor de Israëlische premier Benjamin Netanyahu voor 24 uur geschorst vanwege haatzaaien, meldt The New York Times. De bot zou geschreven hebben dat Arabische politici in Israël "ons allemaal willen vernietigen".

Een chatbot is een programma dat in virtueel in gesprek kan gaan. Facebook maakt het voor gebruikers mogelijk de software in te zetten op hun pagina's. In dit geval stuurde de bot een bericht aan bezoekers van Netanyahu's officiële Facebook-pagina.

In het bericht werd opgeroepen om dinsdag naar de stembus te gaan om de opkomst van "een gevaarlijke linkse overheid" te voorkomen waarbij Arabische politici "ons allemaal willen vernietigen - vrouwen, kinderen en mannen - en een nucleair Iran dat ons weg zal vagen mogelijk maakt".

Door de schorsing van de bot kan het softwareprogramma tot 9.30 uur Nederlandse tijd geen berichten verzenden. Netanyahu heeft verklaard geen rol te hebben gespeeld bij de inhoud van het bericht en legde de schuld bij een campagnemedewerker.

Israël gaat dinsdag opnieuw naar de stembus omdat het na verkiezingen eerder dit jaar niet gelukt is om een coalitie te vormen.

https://www.nu.nl/tech/5992037/facebook-schorst-bot-van-netanyahus-verkiezingscampagne-voor-haatzaaien.html