PDA

Bekijk Volledige Versie : Justitie eist 25 jaar celstraf tegen Jawed S. voor terroristische aanslag



Soldim
03-09-19, 14:43
Justitie eist 25 jaar celstraf tegen Jawed S. voor terroristische aanslag

Jawed S. stak vorig jaar twee Amerikanen neer op Amsterdam Centraal. Hij was boos dat Nederland niet optrad tegen PVV-leider Geert Wilders.

Het Openbaar Ministerie eist 25 jaar onvoorwaardelijke gevangenisstraf tegen Jawed S., de uitgeprocedeerde Afghaanse asielzoeker uit Duitsland die vorig jaar twee toeristen neerstak op Amsterdam Centraal. Hem wordt een dubbele poging tot moord met terroristisch motief ten laste gelegd.

De toen 19-jarige S. reisde op 31 augustus 2018 vanuit zijn woonplaats Oberdiebach naar Amsterdam. In de westtunnel van het Centraal Station stak hij met een groot mes in op twee Amerikanen van Eritrese afkomst die bij de informatiebalie stonden te wachten. Een van hen liep daarbij een dwarslaesie op en zit sindsdien in een rolstoel. Jawed S. werd enkele tellen later in zijn heup geschoten door de politie. In zijn tas werd nog een tweede mes gevonden.

„De maatschappij moet maximaal tegen deze man worden beschermd”, zei de officier van justitie dinsdag in de zwaar beveiligde rechtbank in Amsterdam-Osdorp. „Deze afschuwelijke aanslag heeft grote impact gehad.” Volgens de officier zou er sprake zijn van een „zeer hoog recidivegevaar”.

S. bekende maandag op de eerste zittingsdag een terroristisch motief te hebben gehad. Hij wilde „oneerlijke en wrede mensen doden” en vond dat hij een fout had gemaakt door Amerikanen in plaats van Nederlanders te raken. Hij was boos op PVV-leider Geert Wilders, die een cartoonwedstrijd over de profeet Mohammed had willen organiseren. S. wilde Nederland straffen omdat „er niets werd gedaan tegen dat varken,” zoals hij Wilders tijdens de rechtszitting noemde. „Als iemand mijn religie beledigt, heb ik met die persoon af te rekenen, ook al is het mijn vader.”

Samir75017
03-09-19, 18:03
Yeah yeah, he stabbed 2 African-looking people because he was angry at Wilders. His place is not in jail but in a psychiatric institution.

Anyway, not sentenced yet but 25 years when Breivik & Tarrant got 20 years for killing respectively 77 and 50 people ...