PDA

Bekijk Volledige Versie : Vranckx: Lachen met God



Marsipulami
14-09-19, 22:13
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09/14/vranckx-lachen-met-god/

Rob Gosseling
16-09-19, 11:38
God heeft geen gevoel voor humor. Totaal niet. "Hij kan melaatsen genezen", maar liet mijn diep gelovige vader gewoon sterven aan kanker. Daaruit volgt ook dat bidden niet helpt, de verhaaltjes over genezing keiharde leugens zijn en god niet bestaat. Het zijn allemaal sprookjes waar kinderen mee lastig gevallen worden thuis, op school en in de kerk.

Wizdom
16-09-19, 11:49
Je referentie is incorrect... Je horizon is te eng... Daarom kom je tot automatisch tot de verkeerde conclusies...

Rob Gosseling
16-09-19, 11:54
Je referentie is incorrect... Je horizon is te eng... Daarom kom je tot automatisch tot de verkeerde conclusies...

Met die referentie werd ik op school wel gehersenspoeld. Het gaat heel subtiel met leuke tekeningen, liedjes etc. Dan komen er zoetsappige verhaaltjes waarin god altijd als barmhartig werd afgeschilderd. Pas later kwamen er ook dreigementen met de hel.

mrz
16-09-19, 13:31
God zou denk ik zeggen... Zonder de kruistochten en de kerk die de massa wil(de) hersenspoelen zou er geen noodzaak zijn voor atheisme.

https://www.bol.com/nl/p/vital-question-why-is-life-the-way-it-is/9200000050139503/?Referrer=ADVNLGOO002008J-CB4KFX3VDUXX4-327421322842&gclid=CjwKCAjw5fzrBRASEiwAD2OSV84KKSMuN2gW8Apew7ks u2V94yPFLYqe9vcBmxl2q-aXJv-ba3D9WhoCkmwQAvD_BwE

super ick
16-09-19, 14:45
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09/14/vranckx-lachen-met-god/

Precies dezelfde rol als de katholieke kerk in de middeleeuwen heeft gespeeld.

Ontwikkeling is de sleutel om los te komen van radicale geloofsfanaten.

Eke
16-09-19, 14:58
God heeft geen gevoel voor humor. Totaal niet. "Hij kan melaatsen genezen", maar liet mijn diep gelovige vader gewoon sterven aan kanker. Daaruit volgt ook dat bidden niet helpt, de verhaaltjes over genezing keiharde leugens zijn en god niet bestaat. Het zijn allemaal sprookjes waar kinderen mee lastig gevallen worden thuis, op school en in de kerk.

Aansluitend, RG : Liet God mijn jonge, diepgelovige moeder sterven aan kanker ?

Of kwam het doordat-veel later -bleek dat ze draagster was van een gen-combinatie die kanker kon veroorzaken EN doordat er in die tijd nauwelijks behandeling was tegen haar ziekte en ook de diagnose nog zeer belabberd was ?
Met geestkracht had ze het niet gered. Ook niet met een beetje geluk erbij.

Laat God dat toe, vraag jij je af.
De vraag is, RG, hoe definieer jij God ?



Mijn antwoord : God is niet in woorden te vatten, noch in beelden. Probeer het maar...het blijft bij pogingen. Je kunt er wel OVER praten/schrijven. Bij benadering. Vanuit een geloof. En dat is heel veel gedaan.
(Als ik voorganger/dominee was zou ik zeggen tegen de gemeente der gelovigen: "God laat ons niet los !" ;)
MIJ laat het in ieder geval niet los---Godzijdank)

Het geloven in God is beter te definieëren. En dat geloof heeft het in zich om een sterke innerlijke kracht te geven aan de gelovigen om zware tegenslag te boven te komen. Om hoop te houden. Zoals liefde dat kan geven...

Eke
16-09-19, 15:14
God zou denk ik zeggen... Zonder de kruistochten en de kerk die de massa wil(de) hersenspoelen zou er geen noodzaak zijn voor atheisme.

https://www.bol.com/nl/p/vital-question-why-is-life-the-way-it-is/9200000050139503/?Referrer=ADVNLGOO002008J-CB4KFX3VDUXX4-327421322842&gclid=CjwKCAjw5fzrBRASEiwAD2OSV84KKSMuN2gW8Apew7ks u2V94yPFLYqe9vcBmxl2q-aXJv-ba3D9WhoCkmwQAvD_BwE

Mrz, ik kijk naar je boek-link. Ben jij thuis in de biochemie ?

Bart.NL
17-09-19, 07:16
Met die referentie werd ik op school wel gehersenspoeld. Het gaat heel subtiel met leuke tekeningen, liedjes etc. Dan komen er zoetsappige verhaaltjes waarin god altijd als barmhartig werd afgeschilderd. Pas later kwamen er ook dreigementen met de hel.

Ik moet Wizdom in deze wel gelijk geven. Het gaat om het juiste perspectief of het grotere geheel. Mogelijk leven we in een virtual reality gemaakt door een geavanceerde beschaving en dan kunnen we bestaan voor het persoonlijke vermaak van iemand die voor ons God is. Deze persoon kan gevoel voor humor hebben maar wij stellen niets voor (zoals personages in een computer game). Mocht dat zo zijn, dan kan het voor ons praktisch zo lijken dat God niet bestaat en dan levert bidden minder resultaat op dan wetenschap.

mrz
17-09-19, 12:01
Haha. Lees Osho eens voor de grap. Die heeft humor, was volgens sommigen (die hem niet begrepen) tegen religie(...), en hij heeft 2 boeken geschreven die me meer in het leven van jesus deden interesseren dan de hele bijbel.

https://www.bol.com/nl/p/het-mosterdzaad/1001004005086928/?suggestionType=featured_product&suggestedFor=het%20mos&originalSearchContext=media_all&originalSection=main

Als dat geen humor is! :D

@Eke nee niet echt, maar ik ben tot 3/4 in dat boek gekomen.

Eke
17-09-19, 16:55
@Eke nee niet echt, maar ik ben tot 3/4 in dat boek gekomen.
Ver dus, voor hele taaie kost. Dan moet het een goed boek zijn :)