PDA

Bekijk Volledige Versie : Roetveegpiet de norm



Rob Gosseling
17-09-19, 13:48
.
.

knuppeltje
17-09-19, 14:01
Nu nog die malle travestietenkleding en kroesharen en dikke rode lippen weg - een oude spijkerbroek aan en een pet op - en ze gaan steeds meer op schoorsteenkruipers volgens het bijbehorende verhaal lijken.

Marsipulami
17-09-19, 14:33
Alleen roetveegpieten bij landelijke intocht Sinterklaas


Bij de landelijke intocht van Sinterklaas in Apeldoorn zijn alleen nog roetveegpieten, meldt de NTR. De pieten zullen dit jaar niet meer volledig zwart worden geschminkt. Ook in het Sinterklaasjournaal zijn geen volledig zwarte pieten meer te zien.


Als ik het goed begrijp dan mogen in de toekomst enkel nog blanken de rol van zwarte piet spelen. Dat lijkt me toch een serieuze discriminatie van mijn zwarte medemens. Hoog tijd dat er een actiegroep op staat die deze discriminatie aan de kaak stelt.

super ick
17-09-19, 15:44
Ze doen maar.

Wat mij wel irriteert is dat een relatief kleine groep enorm hard begint te gillen waardoor anderen weer het idee krijgen dat grote groepen benadeeld worden en daardoor meebuigen.

Enkele jaren geleden heb ik geïnvesteerd in een antieke stoomsleepboot . Ik ben daardoor voor meer dan de helft eigenaar van het ding. De exploitatie krijgen we rond met bezichtigingen en geboekte dagtripjes.
Nu wil een deel van de stichting die de exploitatie verzorgt gaan onderzoeken of de sleepboot aangepast kan worden naar een elektrische aandrijving. Ik ben daar voor gaan leggen. Ik heb alle verwijten al gehad.
Vorige maand heeft een wethouder contact gezocht en geopperd dat de gemeente wellicht mijn aandeel over gaat nemen. Hij gedroeg zich daarbij alsof de sleper toch intussen een blok aan mijn been was geworden en dat zij mij daarmee tegemoet komen.

Waarschijnlijk denken ze onder druk alles vloeibaar te maken. Ik overweeg nu om de rest van de 'aandelen' ook te kopen. Dat recht heb ik bedongen toen ik instapte. Ik heb al een aantal oud schippers en marinemensen die hem graag willen gaan varen en onderhouden zoals hij nu is.

Ongemerkt vreet zo'n stelletje gekkies toch energie.

Eke
17-09-19, 17:12
Wie aan je boot komt, komt aan jou, begrijp ik uit je reactie.

Het aantrekkelijkst van je antieke schip is voor jou dat ze op stoom vaart. Dat zou ik er ook in willen houden als ik jou was : stoom is okay.
Ik zag op internet dat er in 2018 nog een mooi scheepje een nieuwe stoomketel heeft gekregen toen deze afgekeurd was geworden. Duur, heel duur, maar het loont !


http://towingline.com/nieuwe-ketel-voor-stoomsleepboot-noordzee/





Eerlijk gezegd moest ik even wat oude kennis opfrissen over de werking van een stoommachine :
https://www.youtube.com/watch?v=HrgDHBEbqdc

Het gaat erom dat er vuur/hitte bij komt om de stoom te ontwikkelen. Dat gebeurt IN de stoomketel !

Als je alleen al weet dat er 1 op de 2 kinderen in de grote stad astma ontwikkelt en als je getuige bent geweest van de angst in die benauwde oogjes van naar adem snakkende op de grond rollende peuters voor hun bedje ga je ervoor. Voor die betere luchtkwaliteit.

Superick, alle kleine beetjes helpen. Je bent Sinterklaas niet (Heilige van het geld, of zoiets ??) maar je zou kunnen overwegen om door middel van crowdfunding zo'n nieuwe stoomketel voor je schip aan te schaffen. Wel het stoom behouden, maar zoeken naar een veilige brandstof die OOK JOU bevalt.


TOEGEVOEGD : Wat als de ketel van jou nog goed is ? Ik kwam ter vervanging van steenkool subcoal tegen (https://www.np-recycling.nl/nl/recyclingconcepten/8-nederlands/nieuws/289-een-alternatief-voor-kolen ) en wist je dat er ook ontwikkelingen zijn om ijzerstof als brandstof in te zetten ? Zit in ontwikkelfase.
Heb je je er sowieso al in verdiept ?

Eke
17-09-19, 17:43
Als ik het goed begrijp dan mogen in de toekomst enkel nog blanken de rol van zwarte piet spelen. Dat lijkt me toch een serieuze discriminatie van mijn zwarte medemens. Hoog tijd dat er een actiegroep op staat die deze discriminatie aan de kaak stelt.

Mars, laat ik nou denken dat je een grapje maakte !


Iedere Zwarte Piet krijgt roetstrepen van de schoorsteen. En is dan geschikt om met Sint Nicolaas ..uh..samen te werken :)

knuppeltje
17-09-19, 20:12
Tja. Die malle kleding en toebehoren is toch ook traditie. Als je dat allemaal weg doet blijft er niks meer over.

Ach Gosseling, al dat vastklampen aan oude en vermolmde tradities is iets van mensen die bang zijn voor verandering. Van watje, zeg maar.

Luister liever naar het woord van de dichter - en in dit geval is het ook nog eens een hele grote:

For us like any other fugitive,
like the numberless flowers that cannot number
and all the beasts that not need to remember:
It is today in which we live.

So many try to stay 'Not Now',
so many have forgotten how
to say 'I Am', and would be
lost, if they could, in history.

Bowing, for instance, with such old-words grace
to a proper flag in a proper place,
muttering like ancients as they stump upstairs
of 'Mine and His' or 'Ours and Theirs.

Just as if time were what they used to will
when it was gifted with possessions still,
just as if they were wrong
in no more wishing to belong.

No wonder then so many die of grief,
so many are lonely as they die;
no one has yet believed or like al lie,
another time has other lives to live. (W.H. Auden)

super ick
18-09-19, 22:33
Ach Gosseling, al dat vastklampen aan oude en vermolmde tradities is iets van mensen die bang zijn voor verandering. Van watje, zeg maar.

Luister liever naar het woord van de dichter - en in dit geval is het ook nog eens een hele grote:

For us like any other fugitive,
like the numberless flowers that cannot number
and all the beasts that not need to remember:
It is today in which we live.

So many try to stay 'Not Now',
so many have forgotten how
to say 'I Am', and would be
lost, if they could, in history.

Bowing, for instance, with such old-words grace
to a proper flag in a proper place,
muttering like ancients as they stump upstairs
of 'Mine and His' or 'Ours and Theirs.

Just as if time were what they used to will
when it was gifted with possessions still,
just as if they were wrong
in no more wishing to belong.

No wonder then so many die of grief,
so many are lonely as they die;
no one has yet believed or like al lie,
another time has other lives to live. (W.H. Auden)

Iemand die zwarte piet verwart met het verleden en heden van de positoe van de zwarte Amerikaan slaat de plank volledig mis.

Wel een mooi gedicht.

super ick
18-09-19, 22:36
Wie aan je boot komt, komt aan jou, begrijp ik uit je reactie.

Het aantrekkelijkst van je antieke schip is voor jou dat ze op stoom vaart. Dat zou ik er ook in willen houden als ik jou was : stoom is okay.
Ik zag op internet dat er in 2018 nog een mooi scheepje een nieuwe stoomketel heeft gekregen toen deze afgekeurd was geworden. Duur, heel duur, maar het loont !


404 Not Found (http://towingline.com/nieuwe-ketel-voor-stoomsleepboot-noordzee/)





Eerlijk gezegd moest ik even wat oude kennis opfrissen over de werking van een stoommachine :
https://www.youtube.com/watch?v=HrgDHBEbqdc

Het gaat erom dat er vuur/hitte bij komt om de stoom te ontwikkelen. Dat gebeurt IN de stoomketel !

Als je alleen al weet dat er 1 op de 2 kinderen in de grote stad astma ontwikkelt en als je getuige bent geweest van de angst in die benauwde oogjes van naar adem snakkende op de grond rollende peuters voor hun bedje ga je ervoor. Voor die betere luchtkwaliteit.

Superick, alle kleine beetjes helpen. Je bent Sinterklaas niet (Heilige van het geld, of zoiets ??) maar je zou kunnen overwegen om door middel van crowdfunding zo'n nieuwe stoomketel voor je schip aan te schaffen. Wel het stoom behouden, maar zoeken naar een veilige brandstof die OOK JOU bevalt.


TOEGEVOEGD : Wat als de ketel van jou nog goed is ? Ik kwam ter vervanging van steenkool subcoal tegen (https://www.np-recycling.nl/nl/recyclingconcepten/8-nederlands/nieuws/289-een-alternatief-voor-kolen ) en wist je dat er ook ontwikkelingen zijn om ijzerstof als brandstof in te zetten ? Zit in ontwikkelfase.
Heb je je er sowieso al in verdiept ?

Deze blijft lekker zoals die is.

Je onzinverhaaltje over astmakindjes met rollende oogjes ga je maar ergens anders ophangen. Die kindjes krijgen het veel benauwder van een rij auto's die voor een stoplicht staan.

Eke
19-09-19, 17:59
Wat is nou eigenlijk je probleem, Superick ? Ik heb begrepen dat je GEEN elektrische aandrijving wilt. Je gebruikt die boot om mensen erin rond te leiden en om er tochtjes mee te maken.
Dus ik neem aan dat je het liefst wilt laten zien hoe die boot gestookt wordt met steenkool.
Of gebruik je geen steenkool ? Wat dan wel ? En heb je er een filter in laten bouwen ?


PS :https://www.ad.nl/binnenland/nergens-in-europa-zo-veel-kinderen-met-astma-door-uitlaatgassen~a43cff8b/
lees ook onderaan de kleine lettertjes.
Opmerking : hoe denk jij dat een peuter die nog weinig woordenschat heeft gaat reageren als ie het gevoel heeft dat ie stikt ?

Eke
20-09-19, 23:00
https://www.youtube.com/watch?v=5uNKVgNDcms

Ibrah1234
21-09-19, 01:51
Of gebruik je geen steenkool ? Wat dan wel ? En heb je er een filter in laten bouwen ?

PS :https://www.ad.nl/binnenland/nergens-in-europa-zo-veel-kinderen-met-astma-door-uitlaatgassen~a43cff8b/
lees ook onderaan de kleine lettertjes.

Ik kan me voorstellen dat SuperIck op ontploffen staat en het er maar even bij laat zitten na zoveel onzin.

Een filter op de stoomboot. Mens ga koken ofzo.

Eke
21-09-19, 08:58
Ik kan me voorstellen dat SuperIck op ontploffen staat en het er maar even bij laat zitten na zoveel onzin.

Een filter op de stoomboot. Mens ga koken ofzo.

Ibrah, als je zorgvuldig leest dan weet je na al die jaren wel dat ik geen onzin schrijf maar ,overigens met veel plezier, me verdiep in de onderwerpen. Het antieke bootje hier heeft al een plekje in m'n hart. NAAST het verminderen van de luchtvervuiling, wat ik urgent vind.

Je imiteert Pim Fortuyn en hij was op dat moment grof bezig.

Marsipulami
21-09-19, 11:50
Ik vind ook wel dat er een echte stoomboot hoort bij de aankomst van Sinterklaas en geen elektrisch aangedreven boot.

https://www.youtube.com/watch?v=FGvdAqOOjWU

Eke
21-09-19, 13:17
Jongens, die stoomaandrijving staat buiten kijf ! Die hoef je niet eens te veranderen mochten er in de toekomst regels komen :)

Waar ben ik dan mee bezig ? Ik w e e t dat steenkool het vervuilendst is van de fossiele brandstoffen. Ik w e e t dat er niks mis is met stoom.

Ik weet dat de luchtvervuiling in bijna heel Nederland heel hoog is. Ik zag ook dat Mars hier een artikel overgeplaatst heeft : in België is het dito met een sterretje.

Die gegevens van bijvoorbeeld het Longfonds zijn alarmerend. En nu heb ik het dus niet over de effekten op ons aller klimaat. Gisteren las ik nog in de krant en op internet dat bij foetussen van 3 maanden oud al ROET in de placenta van hun moeder wordt gevonden. Effekten zijn nog niet verder onderzocht-dit is namelijk een heel recente vondst.

Het heeft geen zin om naar elkaar te wijzen. Iedereen moet zelf bedenken wat hij kan bijdragen aan vermindering...

MIJN houding is "alle beetjes helpen ", terwijl ik me realiseer dat er GROTE stappen moeten worden genomen. Dat ligt op het bordje van de regering om daar haast mee te maken, gezien de verziekende effekten in onze buurten.

Ik bedenk ook graag : wat kan ik ZELF doen. Om te beginnen me goed verdiepen in WAT er speelt en wat de belemmeringen zijn bij ons mensen en in ons mensen (door onze houding) om te veranderen.
Onze ? Ja, natuurlijk : ik zie dit als een gezamenlijke klus, al weet ik dondersgoed dat bv de industrie en de autobranche vele malen grotere troeven in hun handen hebben dan afzonderlijke burgers, zoals wij. Maar ik heb toch het gevoel (ik kom uit een groot gezin) :SAMEN kom je verder.

En Superick zit ik niet op z'n nek = het spijt me als ik hem dat gevoel geef=: ik denk alleen maar wat ik zou doen met z'n pracht scheepje en met die hobby om mensen rond te leiden en stukjes met hen te varen. Das een geweldig moment om die mensen bewust EN enthousiast te maken voor verstandige verbeteringen in de manier waarop wij met onze lucht (en het water) omgaan.

Ik zie wel kansen :ego:

Eke
21-09-19, 14:24
Nou Eke dat is helder. Ik ben het er ook wel mee eens in grote trekken. Toch zou ik niet kiezen voor een kitcherige electrisch aangedreven "stoomboot". Dat is iets voor goedkope pretparken. Plastic troep met ledlampjes met ieder gewenst uiterlijk wat zo uit China aanspoeld in ons land. Nagemaakte rotzooi zonder culturele ziel en historie. Die pulp ga ik niet naar kijken. Een stoomboot of stoomlocomotief moet van steenkool gebruik maken. Het is niet anders.

Voor het overige moeten we natuurlijk geleidelijk over op schone energie.

Nee joh, daar heb ik me ook nooit voor uitgesproken :) Laat dat helder zijn. ben zelfs een beetje verliefd geworden op zo'n klein stoomsleepbootje....dat zullen vast herinneringen zijn aan een intocht van Sint-Nicolaas. !

Ik heb iets anders in m'n gedachten.

Helaas moet ik nu stoppen, ik kan niet op twee plekken tegelijk zijn.
Fijn weekend, prikkers !

super ick
22-09-19, 12:04
Ik kan me voorstellen dat SuperIck op ontploffen staat en het er maar even bij laat zitten na zoveel onzin.

Een filter op de stoomboot. Mens ga koken ofzo.

Tja, om als reactie dan op een jeugdjournaalachtige manier uitgegaan leggen hoe technisch werkt.........toen haakte ik al af.

Waar hebben we het over? Het betreft een varend museumstuk.

Ibrah1234
23-09-19, 02:19
Waar hebben we het over? Het betreft een varend museumstuk.

Precies. Kerels met poetslappen en oliespuiten die na 5 pilsjes tenminste 2 coupletten van het Wilhelmus kunnen boeren ;)

Geen varende kermisattractie met Sylvana Simons aan het roer.

super ick
23-09-19, 09:01
Precies. Kerels met poetslappen en oliespuiten die na 5 pilsjes tenminste 2 coupletten van het Wilhelmus kunnen boeren ;)

Geen varende kermisattractie met Sylvana Simons aan het roer.

Ik zie die verbanden niet direct ma a r denk dat we het in de kern met elkaar eens zijn.

Eke
23-09-19, 10:20
Tja, om als reactie dan op een jeugdjournaalachtige manier uitgegaan leggen hoe technisch werkt.........toen haakte ik al af.


Quote van Superick :
De exploitatie krijgen we rond met bezichtigingen en geboekte dagtripjes

https://www.cosgan.de/images/midi/froehlich/d010.gif

Maar...je haakt af als er mensen geinteresseerd raken in de werking van de techniek !
Dat is geen kwestie van een kort lontje. Dat is opvallend.

Of....denk je dat ik jou zo onderschat dat ik aan jou ga uitleggen hoe een stoommachine werkt ?

Eke
23-09-19, 10:28
Waar hebben we het over? Het betreft een varend museumstuk.

Er liggen boten in musea, er liggen boten 'aan de kade' van een museum (bv in Enkhuizen)en er varen boten door Nederland heen die op diverse plekken aanmeren. Die laatste boten nemen deel aan 'het hedendaagse verkeer op het water'.

Is dit correct ?
.

Al Brahiri
23-09-19, 22:41
Ben benieuwd of nu met de 'roetveegpiet' het verpesten van een kinderfeestje voorbij is, we gaan het zien.

Zou mooi zijn als Nederland een voorbeeld neemt aan Curaçao, daar kunnen ze wel kinderfeestje Sinterklaas vieren zonder dat er groepen het komen vergallen, rellen etc :

https://youtu.be/7dSYboRdmqU (https://youtu.be/7dSYboRdmqU)

https://youtu.be/gToFFxSZnH4 "Op Curacao wordt Sinterklaas niet gezien als racisme"


En als je er zoals ik, het niet zo'n geweldig feest vind, dan ga ik toch niet mijn tijd verdoen daar.

super ick
01-10-19, 16:59
Er liggen boten in musea, er liggen boten 'aan de kade' van een museum (bv in Enkhuizen)en er varen boten door Nederland heen die op diverse plekken aanmeren. Die laatste boten nemen deel aan 'het hedendaagse verkeer op het water'.

Is dit correct ?
.

Je bent geschift.

Eke
02-10-19, 18:54
Je bent geschift.


Kunnen we afspreken dat er NIET gescholden wordt door jou ? Daar kan ik niks mee. Het draait om argumenten hier.