PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe een koekje de visie van een Israëlische Arabier drastisch veranderde....



Kneidelach
07-10-02, 14:51
How a Cookie Crumbled an Israeli Arab's Fear of Jews

By ALANA NEWHOUSE
FORWARD CORRESPONDENT
A chocolate chip cookie changed Forsan Hussein's life.

When Hussein, an Israeli Arab from the Galilee village of Sha'ab, was 10 years old, his teacher took the class on a field trip to the nearby Jewish town of Shorashim to celebrate Tu B'Shvat, the "New Year of the Trees." As the Arab children arrived, toting pine trees, a man with a beard approached them.

"He had something in his hand, which I assumed was a gun," said Hussein, who until then was under the impression that Jews had horns and all walked around brandishing weapons. But the man was not holding a gun. "It was a basket of chocolate chip cookies."

Hussein, now 24, credits that cookie with changing the course of his life. If not for that visit, he would probably be learning how to become a driving instructor and "following some crazy politician preaching almost anything but coexistence" between Arabs and Jews, he said. Instead, today Hussein is the communications associate at The Abraham Fund, a not-for-profit organization founded by businessman and philanthropist Alan B. Slifka that supports coexistence between Israeli Jews and the more than 1 million Arab citizens of Israel. He spends most days promoting peaceful relations between the two segments of Israeli society.

Hussein's family has lived in the Galilee region for 13 generations, and growing up he was told that the Jews came in 1948, destroyed the village and stole the olive tree fields. "When you don't meet 'the other,' it's easier to believe in stereotypes and the historical narrative that you were told," he explained. "Especially when it's your grandfather telling the story."

Which is why, months after the Tu B'Shvat visit, Hussein still hadn't told his parents about his newfound friends. Then, one day, his teacher gave him the vexing assignment of inviting two Jews to his house for breakfast. Hussein waited until his father had left for his construction job, after which he cajoled his mother into entertaining the controversial guests.

Hussein met the two Jewish boys as they approached his house, and on the way to the door, he taught them how to say "good morning" in Arabic. When his mother opened the door to two Jewish boys offering a salutation in her own language, she embraced them. The two families have been close ever since.

"For me as an outsider looking back on this moment," Hussein said, "I feel it was one of the strongest peace-building tools I've witnessed."

Hussein's father was soon let in on the secret as well. To his son's surprise, he was supportive and agreed to let Hussein continue to participate in coexistence activities. But programs such as these are expensive and, according to Hussein, he would never have been able to attend had they not received funding from places like The Abraham Fund.

On a hot summer day in 1996, almost 10 years after he first met a Jew face-to-face, Hussein received a call while he was at his construction job. He had been granted the Slifka Coexistence Scholarship to study at Brandeis University in Waltham, Mass.

At Brandeis, Hussein designed his own major, which he called "Peace Building," but as he neared graduation he planned for a career in investment banking. The scholarship could have been Hussein's ticket out of the Arab-Israeli conflict. Instead, he used his education to get back into it.

He lobbied for a job at The Abraham Fund, an organization dedicated to the ideology that had propelled him out of a life of "small dreams," as he would put it.

As the communications associate at The Abraham Fund, Hussein travels all over the United States advocating equal rights for Israeli Arabs and Israeli Jews, encouraging Americans to support what he sees as the ability — albeit sorely tested — of the two groups to live together peacefully. And he is particularly dedicated to getting his message across to one specific community.

"I want to make the issue visible among the American public," he explained, "but especially among American Jews." He has been invited by synagogues of all denominations and, though he says he is warmly received by most, he has had a few verbal run-ins.

"People are not aware that almost 20% of the population in a country that defines itself as a state for Jews are not Jews," he said. He understands that a figure like this one can be frightening to an American Jew, and he tries to temper his response accordingly. "I speak softly and I try to explain that I love my country as much as they do — maybe even more, because it's the only country I have," he explained.

But coexistence is not all pine trees and cookies. Every so often, a piece of news emerges from the region that makes Hussein's job almost impossible — for example, the recent arrest of seven Israeli Arabs accused of helping a Palestinian suicide bomber blow up a bus at the Meron junction earlier this month. "When I heard that they were Israeli Arabs, it killed me," he said, visibly angry. "It gives people things to say to make me shut up. It makes it very hard to talk about coexistence."

Still, Hussein said he will not keep quiet because the task at hand is too demanding.

"Fear leads to ignorance, ignorance leads to hatred, hatred can lead to violence," he said, as if repeating a daily mantra. "And violence is too costly a price for us to pay."

zie: http://www.forward.com/issues/2002/02.08.30/faces.html

Canaris
07-10-02, 15:07
de stilte hier is oorverdovend

Couscousje
07-10-02, 17:22
4 Het is gewoon onzin.

Cc

mulan
07-10-02, 17:27
Blijf me verbazen over het superioriteitsgehalte hier op het prikbord.

5.had het nog niet gelezen en twijfel over de intentie van degene die het geplaatst heeft.

Couscousje
07-10-02, 17:30
Geplaatst door Kneidelach


In welke zin onzin? Dat het chocoladekoekje Fursan Husseins leven heeft veranderd? Of onzin dat jij het niet interessant vindt?

Het is onzin omdat het van jou afkomt.

Cc

bman
07-10-02, 17:34
"Fear leads to ignorance, ignorance leads to hatred, hatred can lead to violence," he said, as if repeating a daily mantra. "And violence is too costly a price for us to pay."

Dat zegt wel iets over mensen die reageren zonder te lezen...(=ignorance)

Chatoloog
07-10-02, 17:40
De titel is al verkeerd Israelische Arabier!!!!!!!!!!!!!!!1



Palestijn is het voor alle duidelijkheid

ALs je dus met zo'n titel aandacht wil krijgen dan zit je mooi verkeerd hier

mulan
07-10-02, 17:40
Geplaatst door Kneidelach


Ja ik zou zeker ook over mijn intenties twijfelen! Waarom plaatste ik dan ook dit shockerende, walgelijke artikel en verwijs ik naar de walgelijke organisatie die coëxistentie predikt tussen twee volkeren (zie www.abrahamfund.org)......

Blijf je maar verbazen over superioriteitsgehaltes (??????????) (inderdaad ik verbaas me over jouw reactie)

Ik verbaas me gewoon dat niemand reageerde, behoudens een inhoudsloze reactie. Terwijl bij zo'n beetje iedere topic er wel een hoop reacties zijn.....

Hoevaak komt het wel niet voor dat niemand reageert op andere topics,krijg dan nooit de neiging zo'n reactie te plaatsen over de intenties van diegene die niet reageren,jij zo te zien wel,sowieso een rare verstandshouding dat je eerst per se iets moet horen uit 'Marokkaanse' kring voor je topic geslaagd is,zegt genoeg.

mulan
07-10-02, 17:42
De volgende keer bespaar ik je deze reacties wel door meteen te reageren met Geweldig,je hebt wederom gelijk ,ben ik af van deze domme discussie die wij aan het voeren zijn en hoef jij die domme discussie niet meer te starten.Een win-win situatie.

Kneidelach
07-10-02, 17:49
Geplaatst door Chatoloog
De titel is al verkeerd Israelische Arabier!!!!!!!!!!!!!!!1



Palestijn is het voor alle duidelijkheid

ALs je dus met zo'n titel aandacht wil krijgen dan zit je mooi verkeerd hier

Hmmm, het is een inwoner van de Galil (=Galilea) met een Israëlisch paspoort. Het was geen politieke term.

bman
07-10-02, 17:52
Geplaatst door Chatoloog
De titel is al verkeerd Israelische Arabier!!!!!!!!!!!!!!!1



Palestijn is het voor alle duidelijkheid

ALs je dus met zo'n titel aandacht wil krijgen dan zit je mooi verkeerd hier

Ehm, nee hoor...dat is een prima term...er zijn iets van een miljoen arabische Israeliers...die zitten soms ook wel eens in de bus trouwens.

mulan
07-10-02, 18:03
Geplaatst door Kneidelach


Er zijn maar zeer weinig topics met geen reacties....ik bedoelde het dan ook algemeen en beoogde geen reactie uit "Marokkaanse" kring....

Dit atikel geeft mijns inziens een boodschap van hoop...

Dat kan allemaal best maar ik snap jouw eerste reactie op die van canaris(of hoe die ook heten mag)niet,waarom altijd zo negatief,daar irriteer ik me gewoon aan.

Chatoloog
07-10-02, 18:05
met zo'n superiore gedachtegang komen jullie echt niet ver om enige respekt van de moslims te krijgen

i love israel
07-10-02, 19:21
chataloog en mulan waarom reageren jullie niet gewoon inhoudelijk?

Dx_
07-10-02, 19:55
chataloog en mulan waarom reageren jullie niet gewoon inhoudelijk?

:lol: En waarom vraag jij telkens weer altijd mensen inhoudelijk te reageren terwijl je dat zelf (bijna) nooit doet ?

Chatoloog
07-10-02, 20:12
Geplaatst door i love israel
chataloog en mulan waarom reageren jullie niet gewoon inhoudelijk?

hoe kan ik inhoudelijk reageren als de titel mij niet aanstaat

rja
07-10-02, 20:44
Geplaatst door Chatoloog
De titel is al verkeerd Israelische Arabier!!!!!!!!!!!!!!!1



Palestijn is het voor alle duidelijkheid

ALs je dus met zo'n titel aandacht wil krijgen dan zit je mooi verkeerd hier
Een ding ding , heb ik nooit gesnapt , de Palestijnen met Isrealische passpoort, hebben toch stemrecht en kunnen ze zich politiek organiseren, er zijn meer dan 1 miljoen Palestijnen, tegen 4 miljoen joden

Waarom hebben deze Palestijnen geen eigen partij opgericht, die een gematigd pro-Palestijns standpunt laat horen, als alle Palestijnen op deze partij stemmen, is dit een politieke macht, waar de joden rekening mee moeten houden, vooral omdat de regeringen vaak afhankelijk zijn van kleine religeuze partijen, voor hun steun aan een regering, zouden de Palestijnen conssessie op maatschappelijk en politiek opzicht kunnen krijgen.

Kan me dat, iemand uitleggen, waarom de Palestijnen niet een eigen politieke partij in Isreal hebben ?

Chatoloog
07-10-02, 20:50
Geplaatst door rja

Een ding ding , heb ik nooit gesnapt , de Palestijnen met Isrealische passpoort, hebben toch stemrecht en kunnen ze zich politiek organiseren, er zijn meer dan 1 miljoen Palestijnen, tegen 4 miljoen joden

Waarom hebben deze Palestijnen geen eigen partij opgericht, die een gematigd pro-Palestijns standpunt laat horen, als alle Palestijnen op deze partij stemmen, is dit een politieke macht, waar de joden rekening mee moeten houden, vooral omdat de regeringen vaak afhankelijk zijn van kleine religeuze partijen, voor hun steun aan een regering, zouden de Palestijnen conssessie op maatschappelijk en politiek opzicht kunnen krijgen.

Kan me dat, iemand uitleggen, waarom de Palestijnen niet een eigen politieke partij in Isreal hebben ?


is dit nou sarcastisch bedoelt of weet je werkelijk niet hoe het daar aan gaat?????????

palestijnen mogen amper hun huizen behouden en hebben overal een verbod en je vraagt waarom ze geen politieke partij hebben/

rja
07-10-02, 20:55
Geplaatst door Chatoloog



is dit nou sarcastisch bedoelt of weet je werkelijk niet hoe het daar aan gaat?????????

palestijnen mogen amper hun huizen behouden en hebben overal een verbod en je vraagt waarom ze geen politieke partij hebben/
Er zijn Arabische Isrealiers in Isreal, meer als een miljoen, als deze mensen zich politiek en maatschappelijk organiseren, kunnen ze hun eigen positie verbeteren en ook rol spel in een vredesregeling, maar dan binnen de Isrealische politiek.

Of hebben deze Arabische Isrealiers, geen stemrecht ?

mulan
07-10-02, 20:59
Geplaatst door i love israel
chataloog en mulan waarom reageren jullie niet gewoon inhoudelijk?

Hoe kan ik inhoudelijk reageren(copyright Chatoloog)als de plaatser van dit bericht eerst een reeks sarcastische opmerkingen maakt.Ik weet wel beter :kwaad:

Joesoef
07-10-02, 21:55
Geplaatst door Kneidelach


Inderdaad. `k Vraag me af waaraan dat ligt.

1) Het is in het Engels (misschien te moeilijk?)

2) Het is een genuanceerd, gematigd geluid (bevestigt de vooroordelen van de arabier noch van de jood aldaar)

3) Het is een vredelievende oproep tot coexistentie zoals zeer velen in Israël e.o. het zouden willen zien. (Er zijn dan ook letterlijk duizenden projecten in Israël die deze coëxistentie moeten verbeteren)

4) De inhoud is niet luchtig genoeg etc.

5) Het verhaal is zo zoet dat alleen het lezen al acute kiespijn veroorzaakt. This must be Hollywood!.


Ik ga voor nummer 5 :fucyc:

Donna
07-10-02, 22:29
Geplaatst door rja

Er zijn Arabische Isrealiers in Isreal, meer als een miljoen, als deze mensen zich politiek en maatschappelijk organiseren, kunnen ze hun eigen positie verbeteren en ook rol spel in een vredesregeling, maar dan binnen de Isrealische politiek.

Of hebben deze Arabische Isrealiers, geen stemrecht ?

Er zit een arabische partij in de knesseth als ik me niet vergis.

Donna
07-10-02, 22:42
National Arab Party

United Arab List

http://www.knesset.gov.il/elections/asp/emenu_lists.asp

Donna
07-10-02, 22:46
Ook mooi:

(ne-'vé shal-'om / 'wah-at i-sal-'am: Hebrew and Arabic for Oasis of Peace [Isaiah 32:18]): A village in Israel established jointly by Jews and Palestinian Arabs of Israeli citizenship and engaged in educational work for peace, equality and understanding between the two peoples.

http://nswas.com/

rja
08-10-02, 21:45
Geplaatst door Donna


Er zit een arabische partij in de knesseth als ik me niet vergis.
Ik heb gekeken, partij heeft weinig aanhang, de Arabische partijen hebben zo'n 5 zetels bij elkaar van de 100 volgens mij, als alle Arabische inwoners op een partij stemmen, kunnen ze bijna net zo groot worden als de Likud.

MaRiaH
09-10-02, 03:40
Geplaatst door Chatoloog
De titel is al verkeerd Israelische Arabier!!!!!!!!!!!!!!!1

Palestijn is het voor alle duidelijkheid

ALs je dus met zo'n titel aandacht wil krijgen dan zit je mooi verkeerd hier

Kijk dat is nou jammer... zeker nooit in Israel en de palestijnse gebieden geweest... want JA, het zijn israelische arabieren en NEE dit zijn GEEN palestijnen..

Helaas is de positie van de arabieren in Israel niet zo sterk als van de joden zelf.. en daar moet nog veel aan veranderen.

Maar ging het niet gewoon over dit artikel...
Is het niet gewoon mooi dat op menselijk niveau de haat wel meevalt, Geeft dat geen hoop op een vreedzaam samenleven in dit gebied?

Ik geloof dat met deze intentie dat artikel geplaatst is..

En wat ik niet snap is dat iedereen wil dat het MO-conflict op een voor alle partijen bevredigende wijze wordt opgelost, maar dat ieder positief geluid uit het gebied wordt afgeschoten... :droef:

Idolater
09-10-02, 04:07
Geplaatst door rja

Ik heb gekeken, partij heeft weinig aanhang, de Arabische partijen hebben zo'n 5 zetels bij elkaar van de 100 volgens mij, als alle Arabische inwoners op een partij stemmen, kunnen ze bijna net zo groot worden als de Likud.

Dat verbaast mij ook. Kan iemand dit uitleggen?
Misschien komt het omdat de Arabische-Israeliers zich mengen in de andere partijen zoals de Arbeiderspartij? Misschien komt het omdat ze Israelier zijn en dat wat er met de Palestijnen gebeurt ze niet zoveel kan schelen? Ze hebben allemaal stemrecht denk ik. Vast staat dat deze mensen hun recht niet gebruiken. Waarom ze dat niet doen is een raadsel.

Idolater
09-10-02, 04:21
ah, ik heb toch iets gevonden.

Arabische-Israeliers worden achtergesteld en gediscrimineerd. Zij noemen zich "Palestijnen met een Israelische identiteitskaart" volgens deze site (wat niet echt betrouwbaar is denk ik):
http://www.jewishpost.com/jp0807/jpn0807q.htm

95% van deze mensen stemden op Barak en dus de Arbeiderspartij. De discriminatie en achterstand werd door Barak erkend, nogal logisch gezien de electorale overwegingen van toen. Dit betekent dat een overgroot deel van de joodse Israeliers rechts, Likud, hebben gestemd. Invloed van de Arabische-Israeliers wordt overschat vind ik.
http://www.rnw.nl/achtergronden/html/arabieren001011.html

MaRiaH
09-10-02, 05:25
De arabieren in Israel voelen zich zeer verwant met de palestijnen en zoals gezegd hebben ze minder rechten dan joden in israel (net als het handjevol christenen wat er woont);
Toch zijn de meeste arabische israeli's geen palestijnen...

Net als semieten (andere discussie) zijn de palestijnen een volk (overigens de eerste joodse volksstammen komen oorspronkelijk uit Noord-Irak; vroeger Mesopotamie)

De invloed van de israelische arabieren op de israelische politiek is zeer klein.. zij voelen zich gediscrimineerd en zij hebben ook minder rechten dan wanneer je joods bent in Israel. De meeste arabieren wonen in achterstandswijken. sommigen echt onder minder goede omstandigheden. Dit is zeer te betreuren. :jammer:

Waarom zij niet meer en georganiseerder gebruikmaken van hun stemrecht is ook mij onduidelijk? Weet iemand hier iets over?

Kneidelach
09-10-02, 09:47
Geplaatst door Chatoloog


hoe kan ik inhoudelijk reageren als de titel mij niet aanstaat
Volgens mij heb je genoeg voorbeelden van mensen die inhoudelijk reageren terwijl je er zeker van kan zijn dat hen de titel totaal niet aanstaat...
Er zijn gewoon meer dan een miljoen arabieren met een Israëlisch paspoort, as simple as that.

Kneidelach
09-10-02, 09:53
Geplaatst door MaRiaH


Kijk dat is nou jammer... zeker nooit in Israel en de palestijnse gebieden geweest... want JA, het zijn israelische arabieren en NEE dit zijn GEEN palestijnen..

Helaas is de positie van de arabieren in Israel niet zo sterk als van de joden zelf.. en daar moet nog veel aan veranderen.

Maar ging het niet gewoon over dit artikel...
Is het niet gewoon mooi dat op menselijk niveau de haat wel meevalt, Geeft dat geen hoop op een vreedzaam samenleven in dit gebied?

Ik geloof dat met deze intentie dat artikel geplaatst is..

En wat ik niet snap is dat iedereen wil dat het MO-conflict op een voor alle partijen bevredigende wijze wordt opgelost, maar dat ieder positief geluid uit het gebied wordt afgeschoten... :droef:

Je hebt helemaal gelijk over mijn intentie;Er zijn een hoop vreedzame projecten en samenwerkingsverbanden en organanisaties die zich inzetten voor vreedzame coöperatie in de regio. Zij zijn niet politiek geëngageerd, maar puur geïnteresseerd in een vruchtbare samenwerking. Zoals ik al eerder schreef (klik hier voor de site (http://www.abrahamfund.org) ) zijn er gelukkig ook veel positieve en hoopgevende geluiden te horen.

bman
09-10-02, 10:53
Helaas heb je mensen die nog liever hun oren dichtstoppen en hun ogen afdekken dan dat ze naar de goede dingen van de mensen kijken en luisteren...Neenee, geweld is de oplossing.

Wat zijn precies de verschillen in rechten tussen Joodse en niet-Joodse Israeliers...ik geloof dat de arabieren niet in het leger mogen/hoeven (werkt natuurlijk 2 kanten op) maar is er nog meer?

Donna
09-10-02, 10:54
Geplaatst door bman
Helaas heb je mensen die nog liever hun oren dichtstoppen en hun ogen afdekken dan dat ze naar de goede dingen van de mensen kijken en luisteren...Neenee, geweld is de oplossing.

Wat zijn precies de verschillen in rechten tussen Joodse en niet-Joodse Israeliers...ik geloof dat de arabieren niet in het leger mogen/hoeven (werkt natuurlijk 2 kanten op) maar is er nog meer?

Als je niet in het leger hebt gezeten ben je uitgesloten van bepaalde banen enzo.

Canaris
09-10-02, 11:00
dat is het enige verschil

Israelische Arabieren hoeven / mogen niet in het leger. Ik regeling waar jke van kunt denkenwat je wilt, maar het betekend wel dat ze niet op hun broeders hoeven te schieten.

Verder heben ze alle rechten die een niet arabische Israelie ook heeft.

Kneidelach
09-10-02, 11:11
Geplaatst door bman
Helaas heb je mensen die nog liever hun oren dichtstoppen en hun ogen afdekken dan dat ze naar de goede dingen van de mensen kijken en luisteren...Neenee, geweld is de oplossing.

Wat zijn precies de verschillen in rechten tussen Joodse en niet-Joodse Israeliers...ik geloof dat de arabieren niet in het leger mogen/hoeven (werkt natuurlijk 2 kanten op) maar is er nog meer?

Er zijn formeel geen verschillen: iedereen met een Israëlisch paspoort heeft dezelfde rechten en plichten. Dat in de praktijk niet iedereen het even goed heeft, klopt helemaal. Zo zijn er bijvoorbeeld achterstanden bij bepaalde arabieren, russen en bijvoobeeld etiopiërs..Het is zeker niet allemaal koek en ei, maar er wordt een hoop gedaan om wat eraan te doen. We zien steeds vaker arabieren en Oriëntaalse joden in betere posities, zo zijn er arabische burgemeesters en in het zakenleven ook veel arabieren terug te vinden en zien we ook de sefaradiem in topfucnties. Maar er is nog een grote achterstand en er heerst nog veel armoede...de oorlogssituatie heeft het niet allemaal beter op gemaakt.

T.a.v. de verkiezingen, veel Israëlische arabieren denken verschillend in politiek opzicht. Ze stemmen vaak wel op arabieren, maar die zijn in meer dan alleen de arabische partijen terug te vinden. Zo heeft Barak en awoda destijds heel veel stemmen gekregen van arabische zijde.

Opmerkelijk feit, toen ik in 1996 in Israël was en de vekiezingstrijd was losgebarsten, bezocht ik een arabier die ik in NL had ontmoet...en tot mijn stomme verbazing prijkte op de duer van zijn huis een portret van Netanjahoe...zijn vader is een fervent likoed aanhanger. Vorig jaar toen ik een duikcursus nam in Eilat (waanzinnig mooi trouwens) zat ik in het vliegtuig naast een arabier die in IL woonde, en ontzettend sympathiek was en met mij in vloeiend Hebreeuws communiceerde (zijn zoon woont in Nederland...het was een oud uitziende man)..veel arabieren zien ook de positieve dingen alhoewel alles nog niet fantastisch is. Zoals iemand het op een tv docu verwoordde: Er zijn gaten in de kaas, maar we zien ook zeker wel dat er kaas is.

bman
09-10-02, 11:33
Ik denk ook dat hoe veiliger mensen achter de PC van de lokale middelbare school of in het eigen zolderkamertje verstopt zitten het harde men dood en verderft uit durft te roepen over de situatie.

Shaheed, Yediyadada e.a. zijn natuurlijk domme pubertjes, die ontgroeien hun denkbeelden nog wel, maar er zijn ook zat volwassen (mannen?) die ver van het conflict wonen en toch stiekem hun centjes naar Hamas sturen en niet kunnen wachten op de dag dat 'de Joden' de zee in worden gedreven.

rja
09-10-02, 19:43
Geplaatst door MaRiaH
De invloed van de israelische arabieren op de israelische politiek is zeer klein.. zij voelen zich gediscrimineerd en zij hebben ook minder rechten dan wanneer je joods bent in Israel. De meeste arabieren wonen in achterstandswijken. sommigen echt onder minder goede omstandigheden. Dit is zeer te betreuren. :jammer:

Waarom zij niet meer en georganiseerder gebruikmaken van hun stemrecht is ook mij onduidelijk? Weet iemand hier iets over? [/B]
Ik vermoed, dat de belangstelling onder de Isrealische arabieren voor de politiek gering is, de opkomst cijfers onder deze mensen zal gering zijn, iemand cijfers ?

Als dat zo is, is dat dom, ze kunnen hun eigen positie flink verbeteren, als ze van recht gebruik maken en hun stemmen meer bundelen, als deze partijen groot zijn, dan kunnen ze conssessies afdwingen voor steun of gedogen van een regering.
Volgens mij komen deze stemmen niet tot hun recht bij de Arbeiderspartij, ze houden Sharon aan de macht, misschien schuift de Arbeiderspartij naar links op. als de Isrealische arabieren niet meer op deze partij stemmen.

Misschien zelfs een positieve rol in een eventueel vredesproces.

MaRiaH
09-10-02, 20:35
Geplaatst door rja

...........................als de Isrealische arabieren niet meer op deze partij stemmen.

Misschien zelfs een positieve rol in een eventueel vredesproces.


Dat zou Goed nieuws zijn...... :boogie:

rja
10-10-02, 00:30
Geplaatst door MaRiaH



Dat zou Goed nieuws zijn...... :boogie:
Ja, de Arbeiderspartij wordt in de volgende verkiezing , afgeslacht, terecht, wat doet Peres in dit kabinet, hij verkwanselt al zijn idialen . Zze hadden nooit in deze regering moeten stappen, waar Sharon de leiding in moeten stappen, maar ze blijven nu deze regering steunen, in de hoop dat de bui overwaait en het verkiezingsnederlaag wel mee valt.

De Arbeiderspartij wordt afgeslacht bij de volgende verkiezingen, maar het Likoed van Sharon, gaat volgens mij flinke winst boeken bij de volgende verkiezingen denk ik, hij heeft gedaan, wat hij beloofd heeft, heel hard terugslaan.

Ik hoop, dat de politieke situatie in Isreal veranderd ten gunste van de duiven, maar zoals de situatie nu is, winnen de havikken in 2003.

i love israel
10-10-02, 00:40
Geplaatst door rja

Ja, de Arbeiderspartij wordt in de volgende verkiezing , afgeslacht, terecht, wat doet Peres in dit kabinet, hij verkwanselt al zijn idialen . Zze hadden nooit in deze regering moeten stappen, waar Sharon de leiding in moeten stappen, maar ze blijven nu deze regering steunen, in de hoop dat de bui overwaait en het verkiezingsnederlaag wel mee valt.

De Arbeiderspartij wordt afgeslacht bij de volgende verkiezingen, maar het Likoed van Sharon, gaat volgens mij flinke winst boeken bij de volgende verkiezingen denk ik, hij heeft gedaan, wat hij beloofd heeft, heel hard terugslaan.

Ik hoop, dat de politieke situatie in Isreal veranderd ten gunste van de duiven, maar zoals de situatie nu is, winnen de havikken in 2003.

ik weet het niet hoor. ook de israeliers zien in dat geen vrede brengt. misschien als de likoed een andere leider zou heben, dan wel. maar met sharon aan het hoofd blijft het dweilen met de kraan open.

en de hamas en consorten helpen sharon ongewild ook nog. de sukkels.

rja
10-10-02, 20:27
Geplaatst door i love israel


ik weet het niet hoor. ook de israeliers zien in dat geen vrede brengt. misschien als de likoed een andere leider zou heben, dan wel. maar met sharon aan het hoofd blijft het dweilen met de kraan open.

en de hamas en consorten helpen sharon ongewild ook nog. de sukkels.
Sterker nog, ze hebben Sharon aan de macht geholpen.

Ik hoop dat de Isrealies verstandig zijn, en dat ze andere leider gaan kiezen als Sharon.

Deze verkiezingen worden beinvloed, daar de Palestijnse verkiezen in januari, als die doorgaan ten minste, als de Palestijnen allemaal extremisten kiezen die de vernietiging van Isreal wil, dan zie ik het somber in, dan heb je kans dat Sharon nog een tweede termijn krijgt.

Maar ja, misschien ben ik een zwart kijker.

Canaris
11-10-02, 10:08
Niet alleen heeft de Hamas Sharon indirekt aan de macht geholpen , maar de israelische arabieren ook nog direkt.

Die hebben toentertijd de verkiezingen massaal geboykoteerd. Daar de arabiern traditioneel links kiezers zijn betekende dat ten eerste een relatiefe rechte meerheid in de Knesset.

Ten tweede , daar de PM direkt wordt gekozen, hebben ze met hun weigering te kiezen, ervoor gezord dat Barak verloor.

IK weet niet of Barak het zoveel beter had gedaan, want ook hij stond met zijn rug tegen de wand, maar ik weet zeker dat de situatie niet zo ontiegelijk zou zijn geescaleerd.

Overigens ben ik ervan overtuigd , dat het nog erger gaat worden. Sharon , wordt mijns inziens , namenlijk niet meer door de Likud genomineerd. Je zult zien dat Bibi een grandioose terugkeer zal vieren ( Phoenix verhaal) en dat Bibi een echte orloog gaat beginnen , is voor mij al uitgemaakte zaak.

Kneidelach
11-10-02, 11:14
IK zou het niet zo met deze stelligheid zeggen. Onder Bibi Netanjahoe (1996-1999) was het geweld minimaal en was het de rustigste periode die Israel heeft gekend in deze geweldadige tijd.

Dat het Israelische volk alles voor vrede over heeft en naar vrede snakt blijkt wel uit de overwinning die Barak op Netanjahoe haalde. Zijn enige punt was, dat hij de vrede sneller zou brengen dan Netanjahoe. Massaal ging men ineens achter Barak staan, zodat hij ook nog de verkieizingen won, wat velen van tevroen niet ingeschat hadden. Onder Barak is echter een explosie van geweld vanuit Palestijnse zijde uitgebroken. Barak die alles geprobeerd heeft en consessies heeft gemaakt, die waarschijnlijk nooit meer gemaakt zullen/kunnen worden. Netanjahoe zou weleens rust in de tent kunnen brengen. Vergeet niet dat Hamas op volle toeren draait en alles er aan zal doen om vrede te dwarsbomen. Alles. Ook kinderen misbruiken en brainwashen om zichzelf op te blazen...Kinderen die totaal niet besefen wat ze aan het doen zijn....

Het is dus nog maar de vraag of Netanjahoe slecht zou zijn voor de regio. Ik ben geen aanhanger van Netanjahoe of het rechtse likoed in tegendeel, maar misschien dat dit soort tegengestelde krachten een verassend positief effect kunnen hebben. (denk aan de vredesregeling tussen de zeer rechtse likoednik Begin met de eveneens rechtse Sadat die voor een vrede tussen Israel en Egypte zou zorgen). Een partij met regeringsmacht zal veel realistischer ergeren, dan wanneer ze aan de zijlijn zouden staan. Stel dat hamas aan de macht zou komen, ben ik ervan overtuigd dat zij vele doelen bij zouden stellen en misschien wel zich veel realistischer zouden opstellen in dit conflict. Het is maar theorie (die soms opgaat zie Ierland), maar ik bedoel alleen maar te stellen dat politiek en zeker die in het M-O zeer boeiend, maar ook zeer verassend kan zijn..

De tijd zal het leren.