PDA

Bekijk Volledige Versie : "Veel aandacht voor slavernij en koloialisme in schoolboeken''



Salvatio
29-02-20, 18:53
'Veel aandacht voor slavernij en kolonialisme in schoolboeken'


In het voortgezet onderwijs wordt bij geschiedenis veel aandacht besteed aan slavernij en kolonialisme. Die conclusie trekt het Historisch Nieuwsblad uit een onderzoek naar schoolboeken voor het vak geschiedenis.

Er werden door het geschiedenismagazine zeven lesmethoden onderzocht voor vmbo, havo en vwo. Daaruit kwam naar voren dat 9 procent van de lesstof gaat over kolonialisme en 4 procent over slavernij. Dat laatste is dubbel zoveel als de aandacht voor de Holocaust, waar 2 procent van de lesstof over gaat

.De boeken schrijven volgens het Historisch Nieuwsblad ook veel over de rol van Nederland bij het kolonialisme en de slavernij. Nog meer aandacht voor thema's als kolonialisme en slavernij is niet mogelijk, omdat schrijvers van schoolboeken aan regels van de overheid zijn gebonden.

Goed bij de tijd



In een richtlijn staat dat alle tijdvakken, van prehistorie tot nu, in de methodes behandeld moeten worden. Voor het eindexamen gebeurt dat in 49 thema's. De slavernij is een apart thema in de 18de eeuw, het kolonialisme wordt als thema behandeld in de 19e eeuw, de tijd van de wereldoorlogen en de periode na 1945.

Volgens het Historisch Nieuwsblad geven de lesmethodes niet alleen veel aandacht aan kolonialisme en slavernij, maar moedigen ze leerlingen ook aan om na te denken over actuele kwesties, zoals racisme en compensatie voor historisch leed. "De meeste methodes zitten goed in elkaar en zijn bij de tijd".

Het Historisch Nieuwsblad concludeert verder dat vrouwenemancipatie in de meeste lesmethoden een thema is. Ook geven de lesmethodes geen nationalistisch of overwegend Nederlands verhaal. Minder dan een kwart van de lesstof gaat over Nederland, terwijl 36 procent over West-Europa gaat.

Kritiek VN-rapporteur


Aanleiding voor het onderzoek was de kritiek (https://nos.nl/artikel/2305130-vn-rapporteur-nederlandse-regering-moet-racisme-actiever-bestrijden.html)van de VN-rapporteur voor racisme en xenofobie, Tendayi Achiume.

Zij stelde bij een bezoek aan Den Haag in oktober vorig jaar dat er op Nederlandse scholen in geschiedenislessen veel meer ingegaan moest worden op de rol van Nederland bij slavernij en kolonialisme. Dat zou volgens de VN-rapporteur helpen om discriminatie en intolerantie tegen te gaan.

https://nos.nl/artikel/2324943-veel-aandacht-voor-slavernij-en-kolonialisme-in-schoolboeken.html

Salvatio
29-02-20, 18:57
Goed nieuws.

Hopelijk zal de komende generatie Nederlanders meer respect en empathie tonen naar ''minderheden'' in Nederland.

Salvatio
29-02-20, 19:59
Ah. Wil je meeliften op de ellende van anderen, welke jou nooit is aangedaan en zo respect opeisen van de mensen die niet schuldig zijn aan de slavernij en kolonialisme? Je bedoelt dat schuld erfbaar is. Jij bent van al die ellende zeker geen slachtoffer.

Absurd idee eigenlijk. Omdat jij tot een minderheid behoort moet de meerderheid (verre familie van "foute nederlanders") jou respecteren en empathie tonen vanwege het kolonialisme en slavenverleden. Grappig hoe jii jezelf als slachtoffers ziet en anderen als nazaten van daders. Alsof kinderen moeten opdraaien voor de fouten die ouders gemaakt hebben. Maar je bent niet de enige hoor.

Verleden tijd. Daders en slachtoffers zijn dood. Ik heb nog nooit een Nederlander gehoort die meent dat de huidige generatie Duitsers respect en empathie zou moeten hebben voor Nederlanders vanwege het oorlogsverleden! Zelf heb ik ook nooit gedacht dat een Duitser die morele plicht heeft.

Gek eigenlijk dat mensen denken dat slachtofferschap en zonden erfbaar zijn.


Tjah,niet mijn idee dit.

Maar helaas voor jou is dit wel de realiteit.


Ps. Probeer minder te schuimbekken.

Salvatio
29-02-20, 20:02
Hopelijk zal de komende generatie Nederlanders meer respect en empathie tonen naar ''minderheden'' in Nederland.


Zoals jullie kunnen lezen is er maar één nazi die het niet eens is met de geschiedenis.

Salvatio
29-02-20, 20:02
Ah. Je wilt meeliften op de ellende van anderen, ellende welke jou nooit is aangedaan, en zo respect opeisen van mensen die niet schuldig zijn aan de slavernij en kolonialisme. Je bedoelt dus dat schuld erfbaar is. Jij bent van al die ellende zeker geen slachtoffer.

Absurd idee eigenlijk. Omdat jij tot een minderheid behoort moet de meerderheid (verre familie van "foute nederlanders") jou respecteren en empathie tonen vanwege het kolonialisme en slavenverleden. Grappig hoe jij jezelf als slachtoffers ziet en anderen als nazaten van daders. Alsof kinderen moeten opdraaien voor de fouten die ouders gemaakt hebben. Maar je bent niet de enige hoor.

Verleden tijd. Daders en slachtoffers zijn dood. Ik heb nog nooit een Nederlander gehoort die meent dat de huidige generatie Duitsers respect en empathie zou moeten hebben voor Nederlanders vanwege het oorlogsverleden! Zelf heb ik ook nooit gedacht dat een Duitser die morele plicht heeft.

Gek eigenlijk dat mensen denken dat slachtofferschap en zonden erfbaar zijn.


Je moet je pc opschonen want je plaatst een dubbele reactie.


Windows10 zal je verder heel veel goed doen.

Salvatio
29-02-20, 20:05
En nog geen 20 minuten later alweer actief. Want ja...


Nazi's als jij moeten 24/7 bestreden worden.




Dan maar geen rust en slaap!!

Salvatio
29-02-20, 20:10
Maar klets dan niet uit je nek wanneer je zegt dat je offline gaat, want Rob Gosseling is online.

Dat deed ik alleen om aan de leden aan te geven hoe zwaar ik jou uitkots.

JIj stelt niks voor Opa Wilders.

Salvatio
29-02-20, 20:26
Goed. Ik heb jou op je wenken bediend.

Nee,jij verraad jezelf,domme VMBO-bakvis.


Uitgelokt en uitgerookt.

Salvatio
29-02-20, 20:48
@ Rob ''de nazi''.

Geniet er nog maar van als ik jou was domme rechts-extremist en Islamhater.

Want ver ga je niet komen met je domme praatjes en plaatjes.

Salvatio
29-02-20, 21:32
Heb je voor jezelf nog steeds het idee dat je goed bezig bent?

Zolang ik bejaarde nazi's als jou bestrijd vind ik dat ik goed bezig ben.


Waarom doe je ineens zo schijnhelilig?


Moet ik even die topics waarin jij je als super-nazi hebt geprofileerd even uppen? :zegniets:

Salvatio
29-02-20, 21:34
Er zijn er meer die het helemaal gehad hebben met jou:


Eke is hard door de mangel gehaald.


Net als jij.


Jij,EricDeblois/Rob Gosseling bent geen partij voor mij. Eke heeft dat ook ondervonden.

Salvatio
29-02-20, 21:49
Ah serieus? Zo zie jij dat?

Ik denk eerder dat jij jezelf naar beneden hebt gehaald en constant naar beneden haalt, door de manier waarop jij met anderen omgaat. Totaal respectloos. En dat terwijl jij met je verleden alle reden hebt om niet zo hoog van de toren te blazen hier. In wezen heb jij een enorm minderwaardigheidscomplex en dat schuif je van je af door je emoties onafgebroken op anderen te projecteren. Ik zeg maar waar het op staat: je bent zeer onsympathiek en egocentrisch mens. Altijd anderen vernederen in de veronderstelling dat je daardoor zelf een beter aanzien krijgt. Man het tegenovergestelde is het gevolg. Je bent een heel onaangenaam, onvriendelijk en asociaal mens. En nog veel meer dan dat. Maar het helpt allemaal geen moer of anderen dat tegen jou zeggen. Je gaat maar door op dezelfde voor jou kenmerkende volstrekt onbeschofte, respectloze omgang met anderen.

Je hebt helemaal GELIJK NAZI.

Vraag je moeder maar of je fatsoenlijk bent opgevoed.

Salvatio
29-02-20, 21:53
Ah serieus? Zo zie jij dat?

Ik denk eerder dat jij jezelf naar beneden hebt gehaald en constant naar beneden haalt, door de manier waarop jij met anderen omgaat. Totaal respectloos. En dat terwijl jij met je verleden alle reden hebt om niet zo hoog van de toren te blazen hier. In wezen heb jij een enorm minderwaardigheidscomplex en dat schuif je van je af door je emoties onafgebroken op anderen te projecteren. Ik zeg maar waar het op staat: je bent zeer onsympathiek en egocentrisch mens. Altijd anderen vernederen in de veronderstelling dat je daardoor zelf een beter aanzien krijgt. Man het tegenovergestelde is het gevolg. Je bent een heel onaangenaam, onvriendelijk en asociaal mens. En nog veel meer dan dat. Maar het helpt allemaal geen moer of anderen dat tegen jou zeggen. Je gaat maar door op dezelfde voor jou kenmerkende volstrekt onbeschofte, respectloze manier
van omgang met anderen.


Je maakt gebruik van een goedkoop besturingsprogramma.

Waarom plaats jij altijd dubbele reactie's?

( Ik krijg altijd een waarschuwing)

Salvatio
29-02-20, 22:00
Goed nieuws.

Hopelijk zal de komende generatie Nederlanders meer respect en empathie tonen naar ''minderheden'' in Nederland.

Maar die periode zal je niet mee maken Rob Gosseling/Eric de Blois. :D

Salvatio
29-02-20, 22:39
Nee ik niet, want ik kom niet meer terug naar Nederland om er te wonen. Ik blijf in Chili.

Ik heb het over de komende generatie's,domoor. :moe:


Lees je voor de show mee of begrijp je gewoon veel dingen niet?