PDA

Bekijk Volledige Versie : Coronacrisis: "Nederlandse middelvinger naar Euopese landen"



Salvatio
26-03-20, 18:40
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/hoekstra-stribbelt-tegen-bij-steunpakket-eu-een-nederlandse-middelvinger-naar-het-zuiden~b94cd15b/

Salvatio
26-03-20, 18:42
Duitsland pompt 750 MILJARD in haar economie. De VS 2000 Miljard. Frankrijk 600 miljard. Nederland 90 miljard en dan nog houdt het kleine egoïstische Nederland de kraan dicht voor landen die hulp op dit moment hard nodig hebben. Spanje en Italië.

Rob Gosseling
26-03-20, 19:06
Duitsland pompt 750 MILJARD in haar economie. De VS 2000 Miljard. Frankrijk 600 miljard. Nederland 90 miljard en dan nog houdt het kleine egoïstische Nederland de kraan dicht voor landen die hulp op dit moment hard nodig hebben. Spanje en Italië.

Terecht. Waarom moet Nederland hulp bieden aan Spanje en Italië? We zitten allemaal in hetzelfe schuitje. Landen moeten zichzelf er weer bovenop helpen. Als wij met alle economische ellende ook nog andere landen zouden moeten gaan helpen, gaat dit ten koste van onze eigen belangen. Iedere euro die we weggeven, kunnen we niet meer weggeven aan bedrijven, instellingen of particulieren in Nederland. Dat andere lidstaten een zwakkere economie hebben is niet onze schuld nog onze verantwoordelijkheid.

Salvatio
26-03-20, 19:21
Beste leden...vinden julie ook niet dat Nederland haar Europese buren een hand moet reiken om bij die 400 miljard euro te komen in deze zware tijd? Een uitzondering? Die "handreiking" gaat niet alleen levens redden in Italie en Spanje,maar ook banen.

Salvatio
26-03-20, 19:38
Ik weet ook niet hoe het allemaal economisch en financieel werkt. Maar zonder die noodfondsen vrij te geven gaan er alleen maar meer mensen dood en wordt de gezondheidszorg overal ter wereld op ongekende wijze onderbemand.

Ibrah1234
26-03-20, 21:43
Terecht. Waarom moet Nederland hulp bieden aan Spanje en Italië? We zitten allemaal in hetzelfe schuitje. Landen moeten zichzelf er weer bovenop helpen. Als wij met alle economische ellende ook nog andere landen zouden moeten gaan helpen, gaat dit ten koste van onze eigen belangen. Iedere euro die we weggeven, kunnen we niet meer weggeven aan bedrijven, instellingen of particulieren in Nederland. Dat andere lidstaten een zwakkere economie hebben is niet onze schuld nog onze verantwoordelijkheid.

Inderdaad, de staatsschulden van de zuidelijke lidstaten zijn soms het drievoudige van landen als Duitsland en Nederland die hun zaakjes wel op orde hebben.

Tien jaar geleden moest er al een reddingsplan worden uitgevoerd gedurende de eurocrisis en men kan de Duitse en Nederlandse belastingbetaler niet nog eens laten opdraaien voor deze ellende. Men had zelf ook een buffer kunnen opbouwen.

Ze zullen de geldpersen wel weer overuren laten draaien en zo miljarden aan nieuw geld creëren.

Ibrah1234
27-03-20, 00:03
@ Salvatio

Je kunt wel dislikes geven, maar waarom denk je wat de beweegredenen zijn geweest van je ouders of grootouders zich in Nederland te vestigen en niet In Italië of Spanje? Ook toch allemaal eigenbelang? Ik kan er wel begrip voor opbrengen.

Salvatio
27-03-20, 18:27
@ Salvatio

Je kunt wel dislikes geven, maar waarom denk je wat de beweegredenen zijn geweest van je ouders of grootouders zich in Nederland te vestigen en niet In Italië of Spanje? Ook toch allemaal eigenbelang? Ik kan er wel begrip voor opbrengen.

Die dislike is vanwege je "'Nederlandse'' (lees egoistische) houding.

Trek gewoon die portemonee open. Dit is een noodsituatie. Daar is dat noodfonds ook voor bedoeld geloof ik. Om de andere EU landen die in nood verkeren te helpen.

Rob Gosseling
27-03-20, 18:32
Die dislike is vanwege je "'Nederlandse'' (lees egoistische) houding.

Trek gewoon die portemonee open. Dit is een noodsituatie. Daar is dat noodfonds ook bedoeld geloof ik.

Jij hebt maar één reden om te disliken: treiteren. Al mijn commentaren krijgen van jou standaard een dislike. Ongeacht de inhoud. Het is jou nimmer om inhoud te doen. Daarom kreeg saartje ook zoveel dislikes van jou. Klein kind, kleuter die je bent. Omdat je zoveel waarde hecht aan dislikes doe ik dat sinds twee dagen ook bij jou. Inferieur figuur.

Salvatio
27-03-20, 18:37
@ Salvatio

Je kunt wel dislikes geven, maar waarom denk je wat de beweegredenen zijn geweest van je ouders of grootouders zich in Nederland te vestigen en niet In Italië of Spanje? Ook toch allemaal eigenbelang? Ik kan er wel begrip voor opbrengen.

Waarom zou Nederland niet haar buren kunnen helpen? Er kunnen toch financiele afspraken gemaakt worden los van de al eerdere gemaakte afspraken?

Ibrah1234
28-03-20, 01:39
Waarom zou Nederland niet haar buren kunnen helpen? Er kunnen toch financiele afspraken gemaakt worden los van de al eerdere gemaakte afspraken?

Die afspraken zijn er. Binnen Europa is afgesproken dat het begrotingstekort niet meer dan 3% mag bedragen.

De zuidelijke lidstaten hebben nog steeds niet de leningen welke zijn ontstaan tijdens de eurocrisis geheel terugbetaald. Neem Italië als voorbeeld. Sinds de eurocrisis zijn de staatsschulden slechts opgelopen. Zelfs 2 keer zo hoog als is toegestaan. De zuidelijke lidstaten overtreden steeds maar weer de Europese begrotingsregels.

Onbegrijpelijk daar de zuidelijke lidstaten de afgelopen jaren continu hebben gepleit voor een hogere staatsschuld terwijl een conservatief economisch beleid meer op zijn plaats was geweest. Die linkse economische experimenten (geen gezeik iedereen rijk) werken niet.

Je kunt niet steeds maar weer onbeperkt 'op de pof' leven en als het mis gaat aankloppen bij de Duitse en Nederlandse belastingbetaler. Na de eurocrisis is er bij het NL electoraat geen sympathie en steun meer te vinden.

"Met zuinigheid en vlijt bouwt men kastelen"

Salvatio
28-03-20, 02:04
Die afspraken zijn er. Binnen Europa is afgesproken dat het begrotingstekort niet meer dan 3% mag bedragen.



Kan jij een bron plaatsen over de gemaakte afspraken?

Voorzover ik weet geldt bij het vrijgeven van die noodfonds een unaniem besluit van alle aangesloten lidstaten.

JIj weet niet eens waar je over schrijft Ibrah*** .

Slap geouwehoer. Meer niet.

Ibrah1234
28-03-20, 03:00
Kan jij een bron plaatsen over de gemaakte afspraken?

Voorzover ik weet geldt bij het vrijgeven van die noodfonds een unaniem besluit van alle aangesloten lidstaten. .

Laat ik jou als bron citeren. Het unaniem besluit, hetgeen je zelf stelt, is dus getorpedeerd door de noordelijke lidstaten.

Unanimiteit:

1) Eenparigheid 2) Eensgezindheid 3) Eenstemmigheid

Nederlandertje
28-03-20, 10:03
Kan jij een bron plaatsen over de gemaakte afspraken?

Voorzover ik weet geldt bij het vrijgeven van die noodfonds een unaniem besluit van alle aangesloten lidstaten.

JIj weet niet eens waar je over schrijft Ibrah*** .

Slap geouwehoer. Meer niet.

https://www.rijksbegroting.nl/2019/kamerstukken,2018/9/18/kst248658_19.html

Rob Gosseling
30-03-20, 18:19
(...) en dan nog houdt het kleine egoïstische Nederland de kraan dicht voor landen die hulp op dit moment hard nodig hebben. Spanje en Italië.

Even zomaar wat feiten:

Italië


De werkloosheidsuitkeringen laten door de trage bureaucratie nog even op zich wachten en veel mensen hebben geen recht op sociale zekerheid.

Vooral in het arme zuiden van het land, waar zwartwerken wijdverbreid is, betekent geen werk dus geen inkomen. Volgens het Italiaanse bureau voor de statistiek werken zo’n 3,7 miljoen Italianen zonder belasting of sociale lasten af te dragen. Dat zijn veelal horecamedewerkers, bouwvakkers en winkelpersoneel. Tachtig procent van het zwartwerken in Italië is geconcentreerd in het zuiden.

Bron : AD.nl - Protest in zuiden Italië door corona: aanvallen op supermarkten (https://www.ad.nl/buitenland/protest-in-zuiden-italie-door-corona-aanvallen-op-supermarkten~a7a0688c/)


Asociale prakrijken. Zwartwerken, geen premies betalen en dan verwachten dat de overheid wel weer helpt. Als gevolg onstaat er in Italië dus weer een tekort en dan zouden landen die wél een verantwoord financiëel verleden hebben moeten opdraaien voor de gevolgen. Dus NIET !

Mensen die welbewust niet bijdragen aan de gemeenschap (zwartwerken) en dus niet solidair zijn, hebben moreel en juridisch ook geen recht om aanspraak te maken op solidariteit. Natuurlijke selectie. Het zuiden is "arm" als gevolg van eigen keuzes. Eigenlijk zou Italië ook geen lid moeten zijn van de EU.

Dit lezende meer dan terecht dat Nederland de kraan dicht houdt. Nederland is altiijd zuinig en zorgt voor tegenslag terwijl anderen landen er op los leven met een mentaliteit van wie-dan-leeft-wie-dan-zorgt. Laat deze groep mensen dan ook maar de consequentie aanvaarden van hun eigen gedrag. Als we asociale mensen gaan helpen dan gaat dit rechtstreeks ten koste van Nederlanders die in nood zijn en wél hebben bijgedragen aan een sociaal vangnet. NIET doen dus.

Salvatio
30-03-20, 19:54
Laat ik jou als bron citeren. Het unaniem besluit, hetgeen je zelf stelt, is dus getorpedeerd door de noordelijke lidstaten.

Unanimiteit:

1) Eenparigheid 2) Eensgezindheid 3) Eenstemmigheid


Je vergeet egoisme en ihumaniteit.

Nederlandertje
30-03-20, 21:31
Kan jij een bron plaatsen over de gemaakte afspraken?

Voorzover ik weet geldt bij het vrijgeven van die noodfonds een unaniem besluit van alle aangesloten lidstaten.

JIj weet niet eens waar je over schrijft Ibrah*** .

Slap geouwehoer. Meer niet.

Ik heb een bron geplaatst maar daar durf je niet op te reageren he.

Salvatio
30-03-20, 21:53
Ik heb een bron geplaatst maar daar durf je niet op te reageren he.

Die reactie van jou is besmet het coronavirus.

Maar effe zonder dollen,ik heb je reactie niet gelezen. Ik ben hier niet om jouw te entretainen.

jij bent degene die altijd lompe links plaatst. :haha:

Salvatio
30-03-20, 21:55
Wat heeft deze reactie met de Corona-crisis te maken?

En kan je ook op de rest van mijn reactie;s reageren?





https://www.rijksbegroting.nl/2019/kamerstukken,2018/9/18/kst248658_19.html

Nederlandertje
30-03-20, 22:24
Wat heeft deze reactie met de Corona-crisis te maken?

En kan je ook op de rest van mijn reactie;s reageren?

Lees waar jij om vroeg.

Salvatio
30-03-20, 22:39
Lees waar jij om vroeg.

Ik antwoorde met dat jouw links onbetrouwbaar zijn aangezien jij vaak domme links plaatst en die reacties ook nooit verdedigd. Ik kan die topics uppen als je wilt?


Maar ik kom hier volgende week op terug,Nederlandertje,) inclusief jouw domme links. :knipoog:

Salvatio
30-03-20, 22:48
@ Nederlandertje

Er ontgaan jou veel cruciale dingen.

Beter ga je even je bedrijven managen ipv hier even dom te doen.

Ibrah1234
31-03-20, 11:16
Asociale prakrijken. Zwartwerken, geen premies betalen en dan verwachten dat de overheid wel weer helpt. Als gevolg onstaat er in Italië dus weer een tekort en dan zouden landen die wél een verantwoord financiëel verleden hebben moeten opdraaien voor de gevolgen. Dus NIET !

Als we asociale mensen gaan helpen dan gaat dit rechtstreeks ten koste van Nederlanders die in nood zijn en wél hebben bijgedragen aan een sociaal vangnet. NIET doen dus.

Ben bang dat we er niet kunnen aan ontkomen. De zuidelijke lidstaten zoals Italië trekken ons anders voor de 2e keer weer een eurocrisis in. Ben bang dat dan de economische schade en bijkomstige werkeloosheid niet meer te overzien is.

Ben het helemaal met je eens. Het is inmiddels de 2e keer dat ze zoiets flikken. De derde keer is slechts een kwestie van tijd. De mediterrane levensstijl en cultuur past nu eenmaal niet bij de Noord-Europese.

Een Italiaan is nu eenmaal geen Duitser of Nederlander. Die lui gaan liever op hun 19e met pensioen, op een terrasje zitten met een fles wijn en onze blondines nafluiten :-)

Ik zou niet weten hoe we ons zonder enige consequentie aan het grijpgrage EU monster kunnen onttrekken. Zeker gezien al die EU-adepten is het een verloren strijd.

Karin.N
31-03-20, 11:25
Wellicht is het een idee om eindelijk eens vaart te maken met één economische unie. Een verenigde staten van Europa of de hele unie ontbinden en eventueel verder gaan met gelijkgestemden. Want dit schiet voor geen ene meter op.

Persoonlijk neig ik naar een VSE. Iedereen is gewoon een Europeaan en verder inwoner van haar of zijn eigen staat.

Ibrah1234
31-03-20, 12:04
Wellicht is het een idee om eindelijk eens vaart te maken met één economische unie. .

Als er landen zijn die zich stelselmatig niet aan de gemaakte afspraken en begrotingsregels houden werkt dat niet.

Als je met 5 mensen een huis huurt en 3 komen stelselmatig elke maand geld tekort waardoor jij keer op keer moet bijspringen dan lijkt mij dat ook jouw geduld een grens kent.

De EU-adepten laten zich niet overtuigen. Daar is geen beginnen aan.

knuppeltje
31-03-20, 12:12
Wellicht is het een idee om eindelijk eens vaart te maken met één economische unie. Een verenigde staten van Europa of de hele unie ontbinden en eventueel verder gaan met gelijkgestemden. Want dit schiet voor geen ene meter op.

Persoonlijk neig ik naar een VSE. Iedereen is gewoon een Europeaan en verder inwoner van haar of zijn eigen staat.

Helemaal mee eens. Het is juist omdat Europa niet een politieke en monetaire unie is, dat we steeds maar achter de feiten aanhollen en veel te weinig middelen hebben om grote problemen aan te pakken.

Ik neig er ook voor om dat noodfonds ook dit geval in werking te laten treden, als compensatie voor het feit dat de mediterrane EU-landen landen nog steeds veel te weinig hulp van de andere lidstaten krijgen voor het opvangen van de vluchtelingen.

Maar als we niet van Europa een politieke en monetaire uni maken, dan blijven de zuidelijke landen met hun eigen begrotingspolitiek doorgaan - met als blijvend gevolg dat we dan achter de feiten blijven aanhollen.

Een Verenigde Staten Van Europa met een Europese Defensiemacht, zal de enige manier zijn om hier beter mee om te kunnen omgaan. Al is dat laatste alleen al goed om de nu steeds weer overtolligen defensie-uitgaven te voorkomen, omdat elk land nu nog teveel van dezelfde dure wapensystemen wil hebben. Gelukkig trekken de Belgen en wij wat dat betreft iets beter samen op.

Hetzelfde geldt voor onze onderhandelingspositie tegenover andere grote economische blokken, zoals China en Amerika, bijvoorbeeld. De buitengrensbewaking, die zou met een Europese defensie macht ook veel beter zijn toe te passen dan nu. En waar zou het niet voor gelden?

We zullen wel door steeds meer schade en schande heel langzaamaan die richting opgaan. Maar dat zal wel een grote verspilling van tijd en middelen betekenen.

Karin.N
31-03-20, 13:55
Helemaal mee eens. Het is juist omdat Europa niet een politieke en monetaire unie is, dat we steeds maar achter de feiten aanhollen en veel te weinig middelen hebben om grote problemen aan te pakken.

Ik neig er ook voor om dat noodfonds ook dit geval in werking te laten treden, als compensatie voor het feit dat de mediterrane EU-landen landen nog steeds veel te weinig hulp van de andere lidstaten krijgen voor het opvangen van de vluchtelingen.

Maar als we niet van Europa een politieke en monetaire uni maken, dan blijven de zuidelijke landen met hun eigen begrotingspolitiek doorgaan - met als blijvend gevolg dat we dan achter de feiten blijven aanhollen.

Een Verenigde Staten Van Europa met een Europese Defensiemacht, zal de enige manier zijn om hier beter mee om te kunnen omgaan. Al is dat laatste alleen al goed om de nu steeds weer overtolligen defensie-uitgaven te voorkomen, omdat elk land nu nog teveel van dezelfde dure wapensystemen wil hebben. Gelukkig trekken de Belgen en wij wat dat betreft iets beter samen op.

Hetzelfde geldt voor onze onderhandelingspositie tegenover andere grote economische blokken, zoals China en Amerika, bijvoorbeeld. De buitengrensbewaking, die zou met een Europese defensie macht ook veel beter zijn toe te passen dan nu. En waar zou het niet voor gelden?

We zullen wel door steeds meer schade en schande heel langzaamaan die richting opgaan. Maar dat zal wel een grote verspilling van tijd en middelen betekenen.

:duim:

Ibrah1234
31-03-20, 15:00
Wellicht is het een idee om eindelijk eens vaart te maken met één economische unie.

Waarom zou je de problemen nog groter maken dan die er al op je bord liggen? Verdere integratie lijkt mij een volstrekt onlogische stap.

Komt mij voor dat je een vriendje hebt die je niet aanstaat en er nog mee gaat trouwen ook :-)

The_Grand_Wazoo
31-03-20, 15:38
Omdat de grote problemen die op het bord liggen niet nationaal kunnen worden opgelost. Niet structureel.

Daarom.

Nederlandertje
31-03-20, 15:46
Wellicht is het een idee om eindelijk eens vaart te maken met één economische unie. Een verenigde staten van Europa of de hele unie ontbinden en eventueel verder gaan met gelijkgestemden. Want dit schiet voor geen ene meter op.

Persoonlijk neig ik naar een VSE. Iedereen is gewoon een Europeaan en verder inwoner van haar of zijn eigen staat.

Dat zal de eerste 20 jaar sowieso niet gebeuren. Economische verschillen zijn te groot op dit moment.

Nederlandertje
31-03-20, 15:58
Ik antwoorde met dat jouw links onbetrouwbaar zijn aangezien jij vaak domme links plaatst en die reacties ook nooit verdedigd. Ik kan die topics uppen als je wilt?


Maar ik kom hier volgende week op terug,Nederlandertje,) inclusief jouw domme links. :knipoog:

Dat jij sowieso niet weet dat de 3% afspraak bestaat toont al jouw verstand aan.

Karin.N
31-03-20, 16:07
Waarom zou je de problemen nog groter maken dan die er al op je bord liggen? Verdere integratie lijkt mij een volstrekt onlogische stap.

Komt mij voor dat je een vriendje hebt die je niet aanstaat en er nog mee gaat trouwen ook :-)

Zou het juist niet zo kunnen zijn dat de problemen die er zijn, beter opgelost kunnen worden door juist verdere integratie?
We zien al tientallen jaren dat het vooral in de zuidelijke landen misgaat qua economie. En als we steeds op dezelfde voet door blijven gaan zal er ook weinig veranderen.

Maar ook in het oosten in landen zoals Hongarije en Polen die het niet zo nauw met de rechtsstaat nemen.

Of de vluchtelingenproblematiek die nu voor een groot deel voor rekening van de zuidelijke landen komen.

knuppeltje
31-03-20, 16:28
Dat zal de eerste 20 jaar sowieso niet gebeuren. Economische verschillen zijn te groot op dit moment.

En juist dat laatste vraagt sowieso een grote versnelling naar een politieke en economische uni. Twintig jaar is een idioot lange periode - en zal alleen maar voor meer ellende zorgen.

knuppeltje
31-03-20, 16:34
Zou het juist niet zo kunnen zijn dat de problemen die er zijn, beter opgelost kunnen worden door juist verdere integratie?
We zien al tientallen jaren dat het vooral in de zuidelijke landen misgaat qua economie. En als we steeds op dezelfde voet door blijven gaan zal er ook weinig veranderen.

Maar ook in het oosten in landen zoals Hongarije en Polen die het niet zo nauw met de rechtsstaat nemen.

Of de vluchtelingenproblematiek die nu voor een groot deel voor rekening van de zuidelijke landen komen.

Inderdaad.

Rob Gosseling
31-03-20, 17:33
Dit lezende meer dan terecht dat Nederland de kraan dicht houdt. Nederland is altiijd zuinig en zorgt voor tegenslag terwijl anderen landen er op los leven met een mentaliteit van wie-dan-leeft-wie-dan-zorgt. Laat deze groep mensen dan ook maar de consequentie aanvaarden van hun eigen gedrag. Als we asociale mensen gaan helpen dan gaat dit rechtstreeks ten koste van Nederlanders die in nood zijn en wél hebben bijgedragen aan een sociaal vangnet. NIET doen dus.


Ben bang dat we er niet kunnen aan ontkomen. De zuidelijke lidstaten zoals Italië trekken ons anders voor de 2e keer weer een eurocrisis in. Ben bang dat dan de economische schade en bijkomstige werkeloosheid niet meer te overzien is.

Ben het helemaal met je eens. Het is inmiddels de 2e keer dat ze zoiets flikken. De derde keer is slechts een kwestie van tijd. De mediterrane levensstijl en cultuur past nu eenmaal niet bij de Noord-Europese.

Een Italiaan is nu eenmaal geen Duitser of Nederlander. Die lui gaan liever op hun 19e met pensioen, op een terrasje zitten met een fles wijn en onze blondines nafluiten :-)

Ik zou niet weten hoe we ons zonder enige consequentie aan het grijpgrage EU monster kunnen onttrekken. Zeker gezien al die EU-adepten is het een verloren strijd.

Dat moet de boel maar omvallen. Als er een geschikt moment is, is dat wel nu. Als we alleen mee moeten doen om de arme lidstaten te helpen omdat anders onze munt naar de afgrond gaat, moet het maar helemaal naar de kelder. Dan kunnen we uit de resten weer opnieuw beginnen, maar dan zonder de verplichting om landen te redden die hun begroting constant overschrijden. De Britten hebben het goed gedaan door eruit te stappen. Al de euroscepticie hadden gewoon gelijk toen ze tegen de EMU waarschuwden. Maar het moest van eurofielen met alle geweld doorgedrukt worden, want "we hebben er zoveel profijt van". De Zwitsers en Noren dachten daar gelukkig anders over. Hadden wij ook moeten doen.
En aan Noorwegen en Zwitserland zien we dat het ook anders kan, zonder een leven in armoede.

De Benelux was een beter model. We kunnen ook een vrijhandel realiseren zonder een kostbaar monster dat met geld smijt. Een kwestie van goede wil. De EU en euro zijn niet geschikt voor landen die liever met geld smijten van anderen. De EU staat op het punt van instorten door Corona. Een klein duwtje is genoeg.

Alle netto-ontvangende lidstaten hebben ook lange tenen. Als er geld binnenkomt is alles in orde, maar kritiek kunnen ze niet hebben. Zie Polen. De voorwaarden om lid te worden waren en zijn ook veel te slap.

We moeten veel meer betalen dan dat we invloed hebben op de EU. Er geldt niet wie betaalt die bepaalt. De ontvangende landen hebben teveel invloed. God dank dat Turkijke nog niet is toegetreden. De onderhandelingen zijn stopgezet, maar het gevaar is nog niet geweken.

Eke
31-03-20, 18:13
https://www.top-aanbiedingen.nl/images/500x500/500x500_brievenbusbloemen.jpg

Scuse per un grosso errore da un noioso ministro :moe: (fout van een duffe minister : sorry !!!)

Guarisci presto !!!! Van harte beterschap !

PER I NOSTRI AMICI GLI ITALIANI


Jongens, laten we nu geen kruidenier gaan uithangen. Die mensen hebben een giga ramp achter de kiezen..wat zeg ik..ze zitten er nog midden in. Net zoals wij.

Daarbij hebben we Griekenland en Italië opgezadeld met het opvangen van vele, vele vluchtelingen. Geld is niet altijd genoeg, weet je. Het gaat ook om samenhorigheid tonen in het leven.

Die financiële problemen binnen de EU hebben Nu geen enkele voorrang......Wil je daar samen uitkomen zul je ook je hart moeten laten spreken op momenten dat dat (hard) nodig is.

Ibrah1234
31-03-20, 18:52
Jongens, laten we nu geen kruidenier gaan uithangen. Die mensen hebben een giga ramp achter de kiezen..wat zeg ik..ze zitten er nog midden in.

Na een slecht huwelijk van enkele decennia heeft mediation geen zin meer. Op fatsoenlijke wijze het huwelijk ontbinden. Is ook beter voor de kinderen :-)

knuppeltje
31-03-20, 19:04
Dat moet de boel maar omvallen. Als er een geschikt moment is, is dat wel nu. Als we alleen mee moeten doen om de arme lidstaten te helpen omdat anders onze munt naar de afgrond gaat, moet het maar helemaal naar de kelder. Dan kunnen we uit de resten weer opnieuw beginnen, maar dan zonder de verplichting om landen te redden die hun begroting constant overschrijden. De Britten hebben het goed gedaan door eruit te stappen. Al de euroscepticie hadden gewoon gelijk toen ze tegen de EMU waarschuwden. Maar het moest van eurofielen met alle geweld doorgedrukt worden, want "we hebben er zoveel profijt van". De Zwitsers en Noren dachten daar gelukkig anders over. Hadden wij ook moeten doen.
En aan Noorwegen en Zwitserland zien we dat het ook anders kan, zonder een leven in armoede.

De Benelux was een beter model. We kunnen ook een vrijhandel realiseren zonder een kostbaar monster dat met geld smijt. Een kwestie van goede wil. De EU en euro zijn niet geschikt voor landen die liever met geld smijten van anderen. De EU staat op het punt van instorten door Corona. Een klein duwtje is genoeg.

Alle netto-ontvangende lidstaten hebben ook lange tenen. Als er geld binnenkomt is alles in orde, maar kritiek kunnen ze niet hebben. Zie Polen. De voorwaarden om lid te worden waren en zijn ook veel te slap.

We moeten veel meer betalen dan dat we invloed hebben op de EU. Er geldt niet wie betaalt die bepaalt. De ontvangende landen hebben teveel invloed. God dank dat Turkijke niet is toegetreden. Dat scheelde politiek ook niet veel. En het gevaar is nog niet geweken.

Een verhaal dat aan alle kanten rammelt.

We zijn nergens meer als de EU uit elkaar valt. Binnen de kortste keren zijn dan alle lande in Europa speelbal van alle sterke economieën die dan alle Europese landen tegen elkaar uitspelen - en waartegen we dan geen enkele vuist kunnen maken.
Je zult dat dan zien dat de Chinezen of andere sterke economieën hier nog meer de boel zullen overnemen en gaan bepalen.

Eurosceptici hebben ongelijk als ze de EU willen afschaffen. Ze zouden het hebben als ze bedoelen dat er veel sneller op geschakeld moet worden - en daarover scepsis hebben. Maar dat is blijkbaar niet het geval.

De Benelux was juist een begin van een verenigd Europa - geen eindstation. Het heeft juist geleerd dat die op-schakeling heel hard nodig was.

Lange tenen hebben de andere staten net zo goed. Maar ondanks alle hulpmaatregelen voor de zuidelijke EU-staten - hebben de noordelijke EU-staten nog altijd het meest daarvan geprofiteerd. Hier vielen daardoor echt geen banken - maar werden die gered - samen met het geld van de spaarders. Tegelijk betaalden die landen enorme bedragen aan rente over die leningen.

Dat zal wel als jij dat zegt, maar juist hen opnemen na jarenlange onderhandelingen heeft grote voordelen gebracht. Daarvan is een alsmaar grotere politiek stabiele regio - en een steeds grotere markt.
Dat er ondanks dat nog steeds alle neuzen niet op één lijn staan - zal wel nooit helemaal gebeuren - maar het gaat daar niet om - maar om het hoogst haalbare - en daar moet nog harder aan gewerkt worden.

Dat kan als we eindelijk eens alle sceptici een flinke doodschop onder hun vette reet geven en van Europa een politieke en monetaire uni maken.

Verder is het heel makkelijk om over netto betalingen te zeuren. Maar alle voordelen die er via internationale handel optreden - zijn veel moeilijker te becijferen. Daarom hebben sceptici het daar nooit over. Maar noch het groot of kleinbedrijf wil van de EU af - en net zomin van de Euro - maar waarschuwen daar juist tegen. Ik geloof niet dat die daar allemaal gek zijn.

Het gelul dat wij geen invloed zouden hebben is ook al tenenkrommend en blaartrekkend. Niet voor niets is Dijsselbloem door de Italianen en anderen verguisd en vervloekt. Hetzelfde geldt nu voor Rutte en Hoekstra - vanwege hun bezwaar om dat hulpfonds nu open te stellen. Van hen kunnen ze daar hun bloed wel drinken. Dat zou dus niet zijn als wij alsmaar zouden betalen zonder dat we daarover niets te zeggen zouden hebben.

Terecht zei nu een van de oud Italiaanse politici: "Weet Nederland wel waar al die Chrysanten vandaan komen die er nu op onze graven gelegd worden?" Met andere woorden: zelfs aan onze doden verdienen jullie nog geld.

Nederland is een heel klein land dat helemaal afhankelijk is van een economische en politieke stabiliteit in gans Europa - zodat zijn exportpositie verzekerd is - en die is alleen maar gewaarborgd met een goed werkende EU. En dat betekend dat er een politieke en economische unie moet komen - en hoe sneller hoe beter.

Tot slot begrijp ik niet dat er blijkbaar nog steeds zoveel mensen zijn die niet kunnen begrijpen dat het oude gezegde 'eendracht maakt macht' niet meer geldt.

Ondertussen laten we wel de Zuidelijke EU-landen voor het hele vluchtelingenprobleem opdraaien. Hebben we geen goede buitengrensbewaking en gigantische verspilling op defensie uitgaven.

knuppeltje
31-03-20, 19:07
Na een slecht huwelijk van enkele decennia heeft mediation geen zin meer. Op fatsoenlijke wijze het huwelijk ontbinden. Is ook beter voor de kinderen :-)

Tja, beide zaken zijn onvergelijkbare grootheden. De vergelijking, zo die al bedoeld zou zijn, gaat dus niet op.

Trouwens van jouw winkeltje zou er dan helemaal niets overblijven, vrees ik. :student:

Karin.N
31-03-20, 19:11
Een verhaal dat aan alle kanten rammelt.

We zijn nergens meer als de EU uit elkaar valt. Binnen de kortste keren zijn dan alle lande in Europa speelbal van alle sterke economieën die dan alle Europese landen tegen elkaar uitspelen - en waartegen we dan geen enkele vuist kunnen maken.
Je zult dat dan zien dat de Chinezen of andere sterke economieën hier nog meer de boel zullen overnemen en gaan bepalen.

Eurosceptici hebben ongelijk als ze de EU willen afschaffen. Ze zouden het hebben als ze bedoelen dat er veel sneller op geschakeld moet worden - en daarover scepsis hebben. Maar dat is blijkbaar niet het geval.

De Benelux was juist een begin van een verenigd Europa - geen eindstation. Het heeft juist geleerd dat die op-schakeling heel hard nodig was.

Lange tenen hebben de andere staten net zo goed. Maar ondanks alle hulpmaatregelen voor de zuidelijke EU-staten - hebben de noordelijke EU-staten nog altijd het meest daarvan geprofiteerd. Hier vielen daardoor echt geen banken - maar werden die gered - samen met het geld van de spaarders. Tegelijk betaalden die landen enorme bedragen aan rente over die leningen.

Dat zal wel als jij dat zegt, maar juist hen opnemen na jarenlange onderhandelingen heeft grote voordelen gebracht. Daarvan is een alsmaar grotere politiek stabiele regio - en een steeds grotere markt.
Dat er ondanks dat nog steeds alle neuzen niet op één lijn staan - zal wel nooit helemaal gebeuren - maar het gaat daar niet om - maar om het hoogst haalbare - en daar moet nog harder aan gewerkt worden.

Dat kan als we eindelijk eens alle sceptici een flinke doodschop onder hun vette reet geven en van Europa een politieke en monetaire uni maken.

Verder is het heel makkelijk om over netto betalingen te zeuren. Maar alle voordelen die er via internationale handel optreden - zijn veel moeilijker te becijferen. Daarom hebben sceptici het daar nooit over. Maar noch het groot of kleinbedrijf wil van de EU af - en net zomin van de Euro - maar waarschuwen daar juist tegen. Ik geloof niet dat die daar allemaal gek zijn.

Het gelul dat wij geen invloed zouden hebben is ook al tenenkrommend en blaartrekkend. Niet voor niets is Dijsselbloem door de Italianen en anderen verguisd en vervloekt. Hetzelfde geldt nu voor Rutte en Hoekstra - vanwege hun bezwaar om dat hulpfonds nu open te stellen. Van hen kunnen ze daar hun bloed wel drinken. Dat zou dus niet zijn als wij alsmaar zouden betalen zonder dat we daarover niets te zeggen zouden hebben.

Terecht zei nu een van de oud Italiaanse politici: "Weet Nederland wel waar al die Chrysanten vandaan komen die er nu op onze graven gelegd worden?" Met andere woorden: zelfs aan onze doden verdienen jullie nog geld.

Nederland is een heel klein land dat helemaal afhankelijk is van een economische en politieke stabiliteit in gans Europa - zodat zijn exportpositie verzekerd is - en die is alleen maar gewaarborgd met een goed werkende EU. En dat betekend dat er een politieke en economische unie moet komen - en hoe sneller hoe beter.

Tot slot begrijp ik niet dat er blijkbaar nog steeds zoveel mensen zijn die niet kunnen begrijpen dat het oude gezegde 'eendracht maakt macht' niet meer geldt.

Ondertussen laten we wel de Zuidelijke EU-landen voor het hele vluchtelingenprobleem opdraaien. Hebben we geen goede buitengrensbewaking en gigantische verspilling op defensie uitgaven.

:duim:

Nederlandertje
31-03-20, 19:19
En juist dat laatste vraagt sowieso een grote versnelling naar een politieke en economische uni. Twintig jaar is een idioot lange periode - en zal alleen maar voor meer ellende zorgen.

Een land als bijvoorbeeld Litouwen kan niet zomaar zijn economie aanpassen aan bijvoorbeeld Duitsland. Daar gaat jaren over heen. De EU is te snel gegroeid.

Salvatio
31-03-20, 21:43
Dat jij sowieso niet weet dat de 3% afspraak bestaat toont al jouw verstand aan.


Daar gaat de topic niet over.

Het gaat over het niet vrijgeven van een noodfonds.

Salvatio
31-03-20, 21:46
Wellicht is het een idee om eindelijk eens vaart te maken met één economische unie. Een verenigde staten van Europa of de hele unie ontbinden en eventueel verder gaan met gelijkgestemden. Want dit schiet voor geen ene meter op.

Persoonlijk neig ik naar een VSE. Iedereen is gewoon een Europeaan en verder inwoner van haar of zijn eigen staat.

Interessante voorstel Karin

Ibrah1234
01-04-20, 00:06
Dat kan als we eindelijk eens alle sceptici een flinke doodschop onder hun vette reet geven en van Europa een politieke en monetaire uni maken.

Door politieke integratie binnen de EU zullen de spanningen tussen de verschillende Europese landen slechts toenemen.

In een politieke uni zullen de sterkere noordelijke landen een front vormen tegen de zuidelijke lidstaten en vooral Duitsland zal trachten samen met Nederland controle te krijgen over begrotingen, belastingen en uitgaven van de overige lidstaten.

In tegenstelling tot de Verenigde Staten is Europa lang niet zo homogeen. De verschillen zijn te groot.

De huidige tegenstellingen komen dat tot uiting in de politiek. Er zal derhalve weinig tot niets veranderen.

Belgische toestanden met een moeilijk bestuurbaar Europa vol interne conflicten.

Ibrah1234
01-04-20, 00:14
Binnen de kortste keren zijn dan alle lande in Europa speelbal van alle sterke economieën die dan alle Europese landen tegen elkaar uitspelen - en waartegen we dan geen enkele vuist kunnen makensneller op geschakeld moet worden - en daarover scepsis hebben. .

In een politieke unie heeft een land als Nederland helemaal niets meer in de melk te brokkelen.
We kunnen nu nog een vuist maken richting de Italianen. In een politieke unie zijn we roependen in de woestijn en volledig overgeleverd aan de grillen van de EU.

Moeten we niet eens aan willen denken.

knuppeltje
01-04-20, 08:31
Door politieke integratie binnen de EU zullen de spanningen tussen de verschillende Europese landen slechts toenemen.

In een politieke uni zullen de sterkere noordelijke landen een front vormen tegen de zuidelijke lidstaten en vooral Duitsland zal trachten samen met Nederland controle te krijgen over begrotingen, belastingen en uitgaven van de overige lidstaten.

In tegenstelling tot de Verenigde Staten is Europa lang niet zo homogeen. De verschillen zijn te groot.

De huidige tegenstellingen komen dat tot uiting in de politiek. Er zal derhalve weinig tot niets veranderen.

Belgische toestanden met een moeilijk bestuurbaar Europa vol interne conflicten.



Spanningen? Welke onverlaat heeft jou ooit wijs gemaakt dat het allemaal gemakkelijk moet gaan.
Het leven hoort spannend te zijn. Toch?

Dat doen ze nu duidelijk ook. Mwa, historisch gezien was de grote aanjaagmotor het gemeenschappelijke optrekken van Duitsland en Frankrijk. Nederland speelde daarin niet een grote rol. Maar ook Merkel heeft haar eerder harde standpunt over dat fonds nu afgezwakt.
Maar met een politieke en monetaire uni zal dat veel makkelijker te kanaliseren zijn.

Een van de grote vergissing is het Idee dat de VS één grote homogene samenleving is. In werkelijkheid is die niet zo verdeeld als hier.
Maar zij hebben wel het voordeel van een politieke en monetaire uni. Had Europa dat ook maar.

Daar is de politiek voor. Dat zal het wel en het zal de democratie in Europa verbeteren.

België is geen geregeerd land, maar een bij elkaar geraapt zooitje met een groot gebrek aan daadkracht en fatsoen bij de politieke partijen.
De stekker uit een regering trekken louter om het partijbelang van het NVA zelf - die VN-beginselverklaring (Marrakesch Pact) gaf daar geen enkele reden voor - terwijl het op dat moment al duidelijk was dat het Belgische begrotingstekort uit de klauwen ging lopen, gekoppeld aan de ingewikkelde Belgische formatiestructuur, was niets anders dan een politieke misdaad. Eigenlijk ordinair landverraad.
Daarom zou België veel beter af zijn met een grondige het regionalisering. Zo'n klein landje met wel 5 regeringen en parlementen zorgt voor veel teveel stagnatie en grenzeloze geldverspilling.

Toen de eerste Belgische koning, Leopold 1, arriveerde vanuit Calais, werd hij opgewacht door een regeringsdelegatie, waarvan de woordvoerder begon met te zegen: "Sire, er zijn geen Belgen - er zijn slechts Vlamingen en Walen." Voici!

knuppeltje
01-04-20, 08:38
In een politieke unie heeft een land als Nederland helemaal niets meer in de melk te brokkelen.
We kunnen nu nog een vuist maken richting de Italianen. In een politieke unie zijn we roependen in de woestijn en volledig overgeleverd aan de grillen van de EU.

Moeten we niet eens aan willen denken.

Ach arme Calimero toch.

Ibrah1234
01-04-20, 10:30
Spanningen? Welke onverlaat heeft jou ooit wijs gemaakt dat het allemaal gemakkelijk moet gaan.
Het leven hoort spannend te zijn. Toch?

Ik verkies stabiliteit mijnheer :-) Een basisvoorwaarde voor een goed huwelijk, zakelijke relatie en eventueel ook een politieke unie.

Eke
01-04-20, 10:45
Na een slecht huwelijk van enkele decennia heeft mediation geen zin meer. Op fatsoenlijke wijze het huwelijk ontbinden. Is ook beter voor de kinderen :-)

Het huwelijk tussen Italië en Nederland loopt gesmeerd< Ibrah ! Niet alleen materieel* maar ook immaterieel. :)

Toch is er nog steeds een groep NOORDERLINGEN die in de Obelisk-stand is blijven hangen..


.https://ouders-en-coo.nl/wp-content/uploads/2016/10/0d0989fd-cd60-467f-8339-ee886f7cd18f.jpg



*https://www.rvo.nl/onderwerpen/internationaal-ondernemen/landenoverzicht/itali%C3%AB/handel-nederland-%E2%80%93-itali%C3%AB


In een goed huwelijk is het hard werken en dat geldt ook voor de Europese Unie. Het begint met acceptatie dat je gelijkwaardig bent EN heel verschillend. Maar je hebt een gezamenlijke wil om het te laten slagen.

Op een moment dat je partner kapot op de grond ligt help je hem/haar weer op te staan en ga je niet praten over zaken die JOU dwarszitten.. Dat komt later wel weer.

Ibrah1234
01-04-20, 12:03
Op een moment dat je partner kapot op de grond ligt help je hem/haar weer op te staan en ga je niet praten over zaken die JOU dwarszitten.. Dat komt later wel weer.

Europa MAG geen 'sociaal Europa' worden. Noodhulp uitgezonderd. Een 'sociaal rechtvaardige EU' is de volgende stap ben ik bang voor. Een gruwelgedachte.

Integratie op sociaal vlak gaat onmiskenbaar ten koste van onze eigen uitkeringsgerechtigden welke het al lastig genoeg hebben de maand door te komen.

Onze linkse politici zien een 'sociale unie' als de volgende stap. Een potentieel doembeeld.

Ik meen dat jij ook een uitkeringsgerechtigde bent, maar in landen als Italië of Spanje kun je na het beëindigen van de werkeloosheidsuitkering aankloppen op een kerkdeur of bij je ouders intrekken. In veel landen is een Sociale Dienst onbekend.

Er zijn eerder geluiden geweest dat Nederland zich zou moeten inspannen voor zaken als de Griekse jeugdwerkloosheid, pensioenen in Spanje en een Europees minimumloon. Dat gaat ten koste van jouw uitkering. Simpelweg veroorzaakt door de gelijkschakeling.

Eruit stappen nu het nog kan. Die linkse Volkskrant lezers weten van geen ophouden.

De aanstaande bezuinigingsrondes voor de komende jaren veroorzaakt door de aanstaande eurocrisis veroorzaakt door de mediterraanse wijnslurpers + het effect van het coronavirus gaan er komen. Dat geef ik je op een briefje.

Ga je er nog steeds mee akkoord als je uitkering in gevaar komt?

Eke
01-04-20, 15:43
Europa MAG geen 'sociaal Europa' worden. Noodhulp uitgezonderd. Een 'sociaal rechtvaardige EU' is de volgende stap ben ik bang voor. Een gruwelgedachte.

Integratie op sociaal vlak gaat onmiskenbaar ten koste van onze eigen uitkeringsgerechtigden welke het al lastig genoeg hebben de maand door te komen.

Onze linkse politici zien een 'sociale unie' als de volgende stap. Een potentieel doembeeld.

Ik meen dat jij ook een uitkeringsgerechtigde bent, maar in landen als Italië of Spanje kun je na het beëindigen van de werkeloosheidsuitkering aankloppen op een kerkdeur of bij je ouders intrekken. In veel landen is een Sociale Dienst onbekend.

Er zijn eerder geluiden geweest dat Nederland zich zou moeten inspannen voor zaken als de Griekse jeugdwerkloosheid, pensioenen in Spanje en een Europees minimumloon. Dat gaat ten koste van jouw uitkering. Simpelweg veroorzaakt door de gelijkschakeling.

Eruit stappen nu het nog kan. Die linkse Volkskrant lezers weten van geen ophouden.

De aanstaande bezuinigingsrondes voor de komende jaren veroorzaakt door de aanstaande eurocrisis veroorzaakt door de mediterraanse wijnslurpers + het effect van het coronavirus gaan er komen. Dat geef ik je op een briefje.

Ga je er nog steeds mee akkoord als je uitkering in gevaar komt?


De ministers proberen (een begin van) overeenstemming te bereiken over een ruimere inzet van het Europees noodfonds (ESM). Dat fonds – opgezet in 2012 tijdens de eurocrisis – heeft nog 410 miljard euro in kas, geld dat kan worden uitgeleend zonder dat de eurolanden nu één eurocent extra op tafel hoeven te leggen. Het probleem is dat leningen van het fonds gebonden zijn aan strikte voorwaarden voor hervormingen en toezicht vanuit Brussel op de lener.

Spanje, Italië, Frankrijk en andere eurolanden willen af van die criteria. Ze wijzen erop dat het noodfonds was opgezet voor een financiële crisis, eentje waarin landen door onverantwoordelijk begrotingsbeleid failliet dreigden te gaan. Dat verklaarde de eis voor hervormen en bezuinigen. De coronacrisis is van een geheel andere orde, al pakt de economische schade vermoedelijk groter uit dan de eurocrisis. Vandaar het zuidelijke verzoek de criteria te versoepelen. uit Volkskrant-topic-artikel.


Het is overduidelijk dat de coronacrisis de landen is overkomen. Daar waar acute nood is helpen wij volop..daar waar we kunnen. We zijn mensen onder elkaar,ja. We hebben elkaar nodig in dit leven. Extra bij tegenslagen.

Hier spreekt trouwens iemand die een ruime tijd 72 % belasting heeft betaald(en daarna 60 %) en daar heeeel gelukkig mee was. En dan hoor ik hier mensen miepen omdat ze 50% belasting betalen. Arme stakkers...:haha:
Overigens hebben wij door ziekte ook bittere armoede gekend. Ook lange tijd. Ik weet volledig waar ik over praat. I've been there.





Vergeet niet, Ibrah, Europa heeft ons rijk gemaakt !*


Wij zitten in de gelukkige (tijdelijke, alles is tijdelijk) positie op dit moment dat wij anderen kunnen helpen. Geven aan mensen die het hard nodig hebben maakt gelukkig, weet je dat ?

En als je dat niet vindt :
Dit moet jou als ondernemer aanspreken : soms moet je je crediteuren helpen, anders heb je geen afzetmarkt meer.


Het is voor vervolgstappen om te benadrukken dat er eerlijkheid moet heersen tussen EU-burgers : iedereen betaalt de belasting die hij /zij verschuldigd is. De regels van het spel die al langer bekend zijn !!!

Ibrah1234
01-04-20, 16:01
Het is voor vervolgstappen om te benadrukken dat er eerlijkheid moet heersen tussen EU-burgers : iedereen betaalt de belasting die hij /zij verschuldigd is. De regels van het spel die al langer bekend zijn !!!


Fiscale harmonisatie. Van het woord alleen al moet ik aan het zuurstof. En dan wil je landen erbij houden waar belastingontduiking een nationale volkssport is? :haha:

In Griekenland had een deel van de belastingplichtigen zelfs nog nooit belasting betaald. Om over de daarmee gepaard gaande corruptie nog maar te zwijgen. Er is geen land in Europa waar de zwarte en ondergrondse economie zo groot is als in Italië.

Met die hele teringbende moet je niet mee in zee willen gaan.

Waarom zou je de zuidelijke landen ook langer terroriseren en in een dwangbuis stoppen met allerlei fiscale en begrotingsregels. Dat willen ze helemaal niet.

Ten eerste is de hele situatie voor de noordelijke lidstaten ongemakkelijk en voor onze mediterrane broeders ook. Laat ze lekker de geldpersen overuren laten draaien en een hyperinflatie creëren. Zo ging het na WOII al 50 jaar lang in Italië. Ze hebben zich er prima mee gered al die tijd. De Italianen en grieken willen ons gelazer helemaal niet.

De EU heeft nog niet zo lang geleden de begroting van Italië al meerdere keren afgekeurd. Laat lekker gaan. Je plaagt ze er slechts mee.

Uiteindelijk springt het IMF wel bij als het mis gaat :D

Rob Gosseling
01-04-20, 16:55
Hoekstra maakt zich in Zuid- Europa nóg ongeliefder dan zijn voorganger Dijsselbloem

Bron : AD.nl (https://www.ad.nl/politiek/hoekstra-maakt-zich-in-zuid-europa-nog-ongeliefder-dan-zijn-voorganger-dijsselbloem~a43e17ba/) - 30 maart 2020

https://i.postimg.cc/7hn31Mgr/Screenshot-20200401-123352-Chrome.jpg

De coronacrisis zet de Europese Unie onder hoogspanning: het zwaar getroffen zuiden is woest dat het zuinige noorden niet meteen financieel wil bijspringen.

In het zuiden van Europa dreigt minister van Financiën Wopke Hoekstra zich in rap tempo nóg ongeliefder te maken dan zijn voorganger Jeroen Dijsselbloem. En dat mag best een prestatie heten.

Dijsselbloem kreeg de toorn van Italië, Spanje en Portugal over zich heen toen hij in een interview had gezegd dat hij niet al zijn geld aan ‘drank en vrouwen’ kan uitgeven om vervolgens om bijstand te vragen. Hoekstra is de gebeten hond door zijn oproep aan de Europese Commissie om iets te onderzoeken waarop hij allang het antwoord weet: waarom sommige Europese landen – anders dan Nederland – de afgelopen jaren geen buffers hebben opgebouwd terwijl in economische zin de zon scheen. (Hint: bij ons werd de staatsschuld wél afgebouwd).

Dat Nederland middenin de bestrijding van een pandemie toch eerst wéér met een opgeheven vinger komt, zet kwaad bloed in Zuid-Europa. ‘Weerzinwekkend’, noemde Hoekstra’s Portugese evenknie diens suggestie. Wat niet helpt, is dat Nederland aan de andere kant wél Europese solidariteit verwacht door in Brussel aan te kloppen voor steun aan de siertelers die hun bloemen kunnen weggooien.

Kwaad bloed


"Het is heel duidelijk dat Nederland geen voorstander is van eurobonds"

Wopke Hoekstra, minister van Financiën


Op hun beurt zetten negen zuidelijke lidstaten kwaad bloed bij het noorden door uitgerekend in de coronacrisis een omstreden plan af te stoffen: Europese schuldfinanciering. Via de uitgifte van gezamenlijk schuldpapier (eurobonds of ‘coronabonds’) komt een einde aan de verschillende rentepercentages die landen over hun schuld moeten betalen.

In de praktijk komt het erop neer dat landen met relatief lage schuld (zoals Nederland) meer aan rente kwijt zullen zijn en landen met een hoge schuld (zoals Italië) juist minder. ,,Het is heel duidelijk dat Nederland en een groot aantal andere landen daar geen voorstander van zijn”, zei Hoekstra zaterdag nog tegen deze nieuwssite.

Fel


"Ik hoop dat iedereen volledig, voordat het te laat is, de ernst van de bedreiging voor Europa begrijpt"

Sergio Mattarella, president Italië


De emoties lopen intussen steeds hoger op. In de Europese Raad waarschuwden de Italiaanse en Spaanse premiers dat als Europa niet snel eendrachtig met een economisch antwoord komt, de gehele Europese Unie in gevaar komt. Sussende woorden van minister-president Mark Rutte, dat er helemaal geen harde verwijten zijn geuit, werden vorige week ontkracht door verschillende Europese media.

De Italiaanse president Sergio Mattarella haalde in een toespraak tot de natie vrijdag ongemeen fel uit: ,,Ik hoop dat iedereen volledig, voordat het te laat is, de ernst van de bedreiging voor Europa begrijpt.”

Terwijl lidstaten in oude reflexen vervallen die we nog kennen uit de aanpak van de vorige crisis, zijn er ook signalen die erop wijzen dat er wordt gewerkt aan een oplossing. Zoals wel vaker zijn het de Duitsers die de toon zetten. Bondskanselier Angela Merkel maakte al duidelijk geen voorstander te zijn van ‘coronabonds’, maar zij is wel bereid om het Europees Stabiliteitsmechanisme (ESM) in te zetten.

Het ESM is een Europees noodfonds van ruim 400 miljard euro, dat landen bijstaat als zij op de kapitaalmarkt niet of nauwelijks nog geld kunnen lenen. Deze pot met geld staat al klaar om snel aangesproken te worden. Een land dat een beroep doet op het noodfonds moet doorgaans aan strenge voorwaarden voldoen om thuis orde op zaken te stellen, maar omdat lidstaten geen schuld hebben aan de coronacrisis zou in dit geval meer soepelheid kunnen worden betracht.

Lijken

Nederland vindt het nog te vroeg om het ESM in stelling te brengen. Volgens Hoekstra moeten eerst andere opties worden verkend voordat het zwaarste instrument ‘uit de tas’ wordt gehaald. Maar daarmee lijkt de minister een achterhoedegevecht te voeren, getuige ook de uitspraken van president Klaas Knot van De Nederlandsche Bank. Die stelde in NRC dat er grenzen zijn aan het beleid van de Europese Centrale Bank, dat al een reddingsboei heeft toegeworpen door dit jaar 750 miljard euro extra aan staats- en bedrijfsobligaties op te kopen. Ook overheden zullen hun steentje moeten bijdragen, aldus Knot. ,,In deze fase, waar je vrachtwagens met lijken ziet rondrijden op zoek naar crematoria, moet de nadruk liggen op solidariteit.”


"In deze fase, waar je vrachtwagens met lijken ziet rondrijden op zoek naar crematoria, moet de nadruk liggen op solidariteit"

Klaas Knot, DNB

.

knuppeltje
02-04-20, 08:47
Ik verkies stabiliteit mijnheer :-) Een basisvoorwaarde voor een goed huwelijk, zakelijke relatie en eventueel ook een politieke unie.

Nee, dat doe je niet. Integendeel, je kiest van bangigheid voor een schijnstabiliteit. Je probeert gewoon halsstarrig te behouden wat je in werkelijk niet hebt.
Je gaat dan ook nergens inhoudelijk op in.

Toen Boabdil, de laatste islamitische heerser over de laatste islamitische stadstaat in Spanje, met zijn gevolg Granada uitreed, nadat hij de sleutels van Granada aan Los Reyes Catolicos (Ferdinand en Isabella) had overhandigd, beet zijn moeder hem toe: "Je huilt nu als een kind om wat je als man niet kon behouden".

Dat risico lopen we nu ook als Europa niet snel een politieke en monetaire unie wordt. De Chinezen, Amerikanen - en wie weet welke andere economische grootmacht - zullen lachen en wij zullen huilen om wat wij niet konden behouden.

En dat allemaal door een benepen kruideniersmentaliteit. :student:

Die Los Reyes hadden meer compassie. Zij gaven aan Boabdil en zijn hofhouding een grote villa in het zuiden van Spanje, waar hij tot zijn dood ongestoord mocht blijven wonen. Maar twee jaar later vond Boab dat het wel lang genoeg geduurd had en vertrok hij met zijn gevolg de Straat van Gibraltar over.

Rob Gosseling
02-04-20, 13:05
Wellicht is het een idee om eindelijk eens vaart te maken met één economische unie. Een verenigde staten van Europa of de hele unie ontbinden en eventueel verder gaan met gelijkgestemden. Want dit schiet voor geen ene meter op.

Persoonlijk neig ik naar een VSE. Iedereen is gewoon een Europeaan en verder inwoner van haar of zijn eigen staat.

Slecht plan. Een gezin (A) dat zuinig leeft en alle rekeningen netjes betaalt, economisch laten samenleven met een gezin (B) dat leningen afsluit en deze niet betaalt, méér geld uitgeeft dan er binnenkomt etc.

Gezin A zorgt dat iedere maand de huur betaalt wordt, er genoeg te eten is, verwarming, een ziektenkosten verzekering, het budget niet wordt overschreden.
Gezin B leeft met de dag. Kopen een Xbox om vandaag lekker te kunnen spelen en morgen daardoor niks te eten hebben. Ze betalen geen ziektenkosten verzekering en hebben geen geld voor noodgevallen.

In het model van de EU hebben gezin A en B één bankrekening : We kunnen het niet alleen! . De welvaart van gezin B gaat ten koste van de zuinigheid van gezin A.

Dat is een beetje het model van de huidige EU.

Ibrah1234
02-04-20, 14:16
Dat is een beetje het model van de huidige EU.

Kruidenier!!! :haha:

Rob Gosseling
02-04-20, 16:52
Jongens, laten we nu geen kruidenier gaan uithangen. Die mensen hebben een giga ramp achter de kiezen..wat zeg ik..ze zitten er nog midden in. Net zoals wij.

Daarbij hebben we Griekenland en Italië opgezadeld met het opvangen van vele, vele vluchtelingen. Geld is niet altijd genoeg, weet je. Het gaat ook om samenhorigheid tonen in het leven.

Die financiële problemen binnen de EU hebben Nu geen enkele voorrang......Wil je daar samen uitkomen zul je ook je hart moeten laten spreken op momenten dat dat (hard) nodig is.

Huh..."Wij hebben Griekenland en Italië opgezadeld met het opvangen van vele, vele vluchtelingen"? Het probleem is niet dat wij ze niet willen, maar dat Europa te slap is met het bewaken van haar buitengrenzen. Europa wil ze niet, maar ze actief tegenhouden durft men niet, want dat zou het imago schaden. Dat "vuile werk" laten ze liever over aan landen als Turkije, Algerije, Marokko, Libië etc.

Als we geen vluchtelingen willen, moeten we ze ook echt tegenhouden. We moeten geen vluchtlingen uit Afrika redden in zee, en ze vervolgens naar Europa brengen, dat is niet logisch. Als vluchtelingen massaal grenzen oversteken en maling hebben aan de autoriteiten, moet er geweld worden gebruikt. Immers het kan niet zo zijn dat een land binnenlopen zonder geldige papieren geen consequenties heeft. Niet optreden is aanmoedigen. Als grote groepen mensen massaal de grens oversteken zonder zich aan de regels te houden dan moet er geweld gebruikt worden. Massale immigratie is niets anders dan een land bezetten, in bezit nemen zonder toestemming van de lokale autoriteiten. Dat MOET stoppen. Het leger moet de grenzen actief bewaken en optreden als dat nodig is.

Europa is dichtbevolkt, we hebben te weinig ruimte. Er is te weinig natuur en bouwprojecten staan stil! Bovendien verblijven asielzoekers op kosten van de werkende klasse, zorgen voor nog meer schaarste op de woningmarkt en zorgen voor een extra last op sociale voorzieningen en gezondheidszorg. Dat KAN zo niet doorgaan. Niet optreden zorgt alleen maar voor een groei van extreemrechts en afbraak van sociale voorzieningen. Straks is ons systeem van sociale voorzieningen niet meer betaalbaar. Om zeep geholpen door mensen die nooit premies betaald hebben, maar gratis verzekerd worden en eventueel een pensioen krijgen. Een vluchteling van 65 zal niet aan zijn lot worden overgelaten. En natuurlijk gaan wij dat pensioen betalen en de ziektenkosten als hij naar het ziekenhuis moet. Oh ja, de overheid heeft vast wel een antwoord: het benodigde geld komt uit een andere pot!

super ick
02-04-20, 16:55
Slecht plan. Een gezin (A) dat zuinig leeft en alle rekeningen netjes betaalt, economisch laten samenleven met een gezin (B) dat leningen afsluit en deze niet betaalt, méér geld uitgeeft dan er binnenkomt etc.

Gezin A zorgt dat iedere maand de huur betaalt wordt, er genoeg te eten is, verwarming, een ziektenkosten verzekering, het budget niet wordt overschreden.
Gezin B leeft met de dag. Kopen een Xbox om vandaag lekker te kunnen spelen en morgen daardoor niks te eten hebben. Ze betalen geen ziektenkosten verzekering en hebben geen geld voor noodgevallen.

In het model van de EU hebben gezin A en B één bankrekening : We kunnen het niet alleen! . De welvaart van gezin B gaat ten koste van de zuinigheid van gezin A.

Dat is een beetje het model van de huidige EU.

Mijn vorige buurman komt uit Zuid Italië. Hij heeft daar nog een huis. Het is daar altijd een groot drama geweest om iets gedaan te krijgen. Lokale overheden geven helemaal n i et thuis. Beloven alles maar er gebeurt niets. Heb je een metselaar, timmerman, of andere vakman nodig? Ook een gebed zonder eind. Tussentijds moet er bijna altijd geld bij. Afwachten of hij er morgen echt is. Corruptie en niet nakomen van afspraken is daar geen uitzondering maar de norm. Even los van Corona zei hij altijd dat wij gek zijn om daar 1 stuiver aan uit te geven. De man kan het weten want is er geboren en getogen en komt er nu nog enige maanden per jaar.

Salvatio
02-04-20, 20:34
Nederland stopt haar middelvinger in haar eigen reet.

Nederland is onder de druk bezweken en geeft toe dat het fout zit.


Topic kan op slot!! :slaap:

Eke
02-04-20, 20:57
Huh..."Wij hebben Griekenland en Italië opgezadeld met het opvangen van vele, vele vluchtelingen"?


Omdat Griekenland en Italië een relatief hoog aantal asielzoekers hadden vergeleken met andere EU-landen, is afgesproken om ongeveer 120.000 vluchtelingen die in Griekenland en Italië verbleven in de andere lidstaten onder te brengen.


bron : Europese maatregelen in verband met migratie.
https://www.europa-nu.nl/id/vhcmelu5xgfm/europese_maatregelen_in_verband_met


Rob, die afspraak is niet nagekomen .----> In 2018 zijn pas ongeveer 35.000 van de 120,000 mensen uit Italië en Griekenland overgenomen door de andere lidstaten.
Italië en Griekenland worstelen nog steeds in DE PRAKTIJK met het enorm toegenomen inwonersaantal in hun regio's. Dat is een enorm zware opgave.
En nu dus die coronacrisis.


Daar doelde ik op.

Revisor
02-04-20, 21:23
Fiscale harmonisatie. Van het woord alleen al moet ik aan het zuurstof. En dan wil je landen erbij houden waar belastingontduiking een nationale volkssport is? :haha:

In Griekenland had een deel van de belastingplichtigen zelfs nog nooit belasting betaald. Om over de daarmee gepaard gaande corruptie nog maar te zwijgen. Er is geen land in Europa waar de zwarte en ondergrondse economie zo groot is als in Italië.

Met die hele teringbende moet je niet mee in zee willen gaan.

Waarom zou je de zuidelijke landen ook langer terroriseren en in een dwangbuis stoppen met allerlei fiscale en begrotingsregels. Dat willen ze helemaal niet.

Ten eerste is de hele situatie voor de noordelijke lidstaten ongemakkelijk en voor onze mediterrane broeders ook. Laat ze lekker de geldpersen overuren laten draaien en een hyperinflatie creëren. Zo ging het na WOII al 50 jaar lang in Italië. Ze hebben zich er prima mee gered al die tijd. De Italianen en grieken willen ons gelazer helemaal niet.

De EU heeft nog niet zo lang geleden de begroting van Italië al meerdere keren afgekeurd. Laat lekker gaan. Je plaagt ze er slechts mee.

Uiteindelijk springt het IMF wel bij als het mis gaat :D


...
‘Bovendien, en dit vind ik belangrijk om toe te voegen, we hebben het hier over het gebruik van het Europese noodfonds. Dat is een fonds waarin Italië driemaal zoveel geld heeft zitten als Nederland. We vragen dus niet om extra Nederlands geld. We vragen enkel om het gebruik van al bestaande Europese instrumenten. Daarom is de redenering die u aanhaalt er een vanuit de onderbuik; een volledig verkeerde.’
...


https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/voormalig-premier-italie-deze-crisis-kan-dodelijk-zijn-voor-toekomst-europese-unie~b8b36d0f/

Salvatio
02-04-20, 21:56
Nederland stopt haar middelvinger in haar eigen reet.

Nederland is onder de druk bezweken en geeft toe dat het fout zit.


Topic kan op slot!! :slaap:

De Nederlandse autoriteiten doen een kniebuiging.

Er komt geld voor de EU-landen die zwaar onder het coronavirus hebben geleden.

Het kleine Nederland is achter gesloten deuren onder druk gezet door Europese grootmachten als Frankrijk. :student:


Italie en Spanje winnen het van de egoistische koppigheid van Nederland.


Topic kan op slot.

Ibrah1234
02-04-20, 23:55
...
‘Bovendien, en dit vind ik belangrijk om toe te voegen, we hebben het hier over het gebruik van het Europese noodfonds. Dat is een fonds waarin Italië driemaal zoveel geld heeft zitten als Nederland. We vragen dus niet om extra Nederlands geld. We vragen enkel om het gebruik van al bestaande Europese instrumenten. Daarom is de redenering die u aanhaalt er een vanuit de onderbuik; een volledig verkeerde.’

Het betreft hier niet slechts het noodfonds maar ook of er 'eurobonds' moeten worden uitgegeven.

Nederland en Duitsland kunnen relatief goedkoop geld lenen (lage couponrente) in tegenstelling tot onze mediterrane broeders.

Met eurobonds (Europese obligaties) komt de rente uit op het gemiddelde van alle Europese rentes.

Het is ook de reden dat Duitsland en Nederland zo mordicus tegen zijn: de rente zou uitkomen op een gemiddelde van alle huidige rentes. Voor Duitsland en Nederland zou de nieuwe rente hoger uitpakken dan de huidige, en Nederland en Duitsland zouden er dan ook financieel op achteruit gaan.

De rentelasten drukken nu al een zware financiële stempel op staatsleningen van alle Europese landen dus dit zou goed nieuws zijn voor de Zuid-Europese landen.

Het grootste bezwaar van landen als Duitsland en Nederland was telkens dat zwakke Euro-landen als het ware beloond zouden worden voor hun financieel wanbeleid. Dat kan de stabiliteit van de Europese Unie in gevaar brengen.

Daarbij: de motivatie om keihard in te grijpen in de eigen, zwakke economieën zou danig worden getemperd. Er is immers de verzekering van de eurobonds. Ergo, genoegzaam achterover hangen slurpend aan het Nederlands-Duits financieel infuus.

We mogen hopen dat Rutte hier ruggengraat toont en onze belangen adequaat vertegenwoordigt. De lengte van de aanstaande bezuinigingsrondes zal wederom niet gering zijn.

Onze Volkskrantlezers maakt het blijkbaar allemaal niet zoveel uit.

Salvatio
03-04-20, 00:53
Nederland buigt.

Topic kan op slot.

knuppeltje
03-04-20, 08:36
Huh..."Wij hebben Griekenland en Italië opgezadeld met het opvangen van vele, vele vluchtelingen"? Het probleem is niet dat wij ze niet willen, maar dat Europa te slap is met het bewaken van haar buitengrenzen. Europa wil ze niet, maar ze actief tegenhouden durft men niet, want dat zou het imago schaden. Dat "vuile werk" laten ze liever over aan landen als Turkije, Algerije, Marokko, Libië etc.

Met heel je gejammer, en al zijn inconsequenties, laat je in werkelijkheid zien hoe hard er een VSE nodig is.

Het is ronduit vermakelijk om te zien hoe jij, zonder dat je dat je dat zelf beseft, in één bericht zoveel tegenstrijdige conclusies kunt trekken.

Dat wij met dat geld aan de Turken en die andere landen ons geweten afkopen moge juist zijn. Maar even zo vrolijk ga je voorbij aan het feit dat alle niet mediterrane EU-landen Griekenland, Italië en Spanje op geen enkele manier helpen met die vluchtelingen - en zelfs de afspraken daarover aan hun laars lappen. Dat kost die landen enorme kapitalen en zorgt voor veel problemen.

Rob Gosseling
03-04-20, 09:47
Met heel je gejammer, en al zijn inconsequenties, laat je in werkelijkheid zien hoe hard er een VSE nodig is.

Het is ronduit vermakelijk om te zien hoe jij, zonder dat je dat je dat zelf beseft, in één bericht zoveel tegenstrijdige conclusies kunt trekken.

Dat wij met dat geld aan de Turken en die andere landen ons geweten afkopen moge juist zijn. Maar even zo vrolijk ga je voorbij aan het feit dat alle niet mediterrane EU-landen Griekenland, Italië en Spanje op geen enkele manier helpen met die vluchtelingen - en zelfs de afspraken daarover aan hun laars lappen. Dat kost die landen enorme kapitalen en zorgt voor veel problemen.

Geef maar exact aan met quotes waar ik niet consequent ben. Europa is hypocriet richting vluchtelingen. We laten Turkije en het noorden van Afrika het vuile werk opknappen, werk wat we als Europa wel wensen maar niet durven uit te voeren. We willen geen vluchtelingen, maar we durven ze, omwille van ons imago, niet tegen te houden. Dat laten we liever aan andere landen over. Tegenhouden zou ongewenste beelden opleveren wat ons imago zou kunnen schaden. Nee, dat laten we liever aan Turkije en Libië over. Die landen hebben toch al een beroerd imago. We geven er miljarden voor uit, zo graag houden we die mensen buiten onze grenzen.

We moeten de vluchtelingen die we zelf niet willen hebben gewoon openlijk tegenhouden en terugsturen, wegsturen of wat dan ook wat nodig is om ze niet de grens te laten passeren. Die taak ligt fysiek natuurlijk bij de landen van de buitengrenzen van Europa. Immers binnengrenzen zijn weggevallen. We moeten wel bijdragen aan het bewaken ervan, proportioneel met het aantal inwoners en oppervlakte wat wij als klein land hebben. Een bescheiden bijdrage dus.

We moeten vooral geen miljarden over de balk gooien in landen als Turkije om onze grensproblemen op te lossen. Dat geld kan beter direct besteed worden aan het bewaken van de buitengrenzen. Maar dan wel op een effectieve manier. Mensen die binnen denken te kunnen wandelen, en geen gehoor geven aan instrukties van grensbewakers, of zelfs geweldadig zijn, moeten desnoods met geweld worden tegengehouden. Er moet een eind komen aan die ongecontroleerde toestroom van immigranten uit Afrika en het Midden-Oosten.

knuppeltje
03-04-20, 11:08
Geef maar exact aan met quotes waar ik niet consequent ben. Europa is hypocriet richting vluchtelingen. We laten Turkije en het noorden van Afrika het vuile werk opknappen, werk wat we als Europa wel wensen maar niet durven uit te voeren. We willen geen vluchtelingen, maar we durven ze, omwille van ons imago, niet tegen te houden. Dat laten we liever aan andere landen over. Tegenhouden zou ongewenste beelden opleveren wat ons imago zou kunnen schaden. Nee, dat laten we liever aan Turkije en Libië over. Die landen hebben toch al een beroerd imago. We geven er miljarden voor uit, zo graag houden we die mensen buiten onze grenzen.

We moeten de vluchtelingen die we zelf niet willen hebben gewoon openlijk tegenhouden en terugsturen, wegsturen of wat dan ook wat nodig is om ze niet de grens te laten passeren. Die taak ligt fysiek natuurlijk bij de landen van de buitengrenzen van Europa. Immers binnengrenzen zijn weggevallen. We moeten wel bijdragen aan het bewaken ervan, proportioneel met het aantal inwoners en oppervlakte wat wij als klein land hebben. Een bescheiden bijdrage dus.

We moeten vooral geen miljarden over de balk gooien in landen als Turkije om onze grensproblemen op te lossen. Dat geld kan beter direct besteed worden aan het bewaken van de buitengrenzen. Maar dan wel op een effectieve manier. Mensen die binnen denken te kunnen wandelen, en geen gehoor geven aan instrukties van grensbewakers, of zelfs geweldadig zijn, moeten desnoods met geweld worden tegengehouden. Er moet een eind komen aan die ongecontroleerde toestroom van immigranten uit Afrika en het Midden-Oosten.

Het is eigenlijk moeilijker om aan te geven waar je het niet bent.:haha:

Maar opnieuw begin je er al mee. Je hebt gelijk dat Europa in deze hypocrite is - maar tegelijkertijd gaat je commentaar verder alleen over het feit dat wij de Turken en het noorden van Afrika betalen om voor ons het vuile werk op te knappen.
Het hypocrite van jou is dat je het blijkbaar prima vind om onze eigen mediterrane EU-landen zelfs laten verrekken als het over vluchtelingen gaat, terwijl dat die landen kapitalen kost - in plaats van onze afspraken, die we daarover toch echt gemaakt hebben - na te komen.

Dat is aan de zijlijn staand allemaal zo makkelijk roeptoeteren, Gosseling. Maar we hebben nu eenmaal verdragen gesloten betreffende vluchtelingen, zoals elk beschaafd land past. Bovendien is het echt stringent uitvoeren van wat jij voorstelt, een onmogelijke zaak. Beperken zal wel, helemaal tegenhouden zal nooit lukken.
Maar ook daarvoor hebben we een ander Europa nodig. Een politieke en economische uni van Europa. Een VSE, zeg maar. Maar helaas is dat niet het Europa wat jij wilt.

Alweer zo'n makkelijke kreet, Gosseling. Maar als Turkije en de Noord-Afrikaanse landen ze niet tegenhouden - zover dat lukt - dan stromen de vluchtelingen in grote aantallen deze kant op. Zie ze dan maar eens allemaal tegen te houden. Onbegonnen werk. De maatregelen die daarvoor nodig zijn, zijn zo draconisch dat het een waar inferno zal worden zoals niemand echt zal willen. Bovendien is die zogenaamde toestroom van je al grotendeels stilgelegd, dank zij die betalingen aan Turkije en de Noord-Afrikaanse landen. Je moet wel bij de les blijven, ja. Toch zeker als je zelf daarover begint :student:

Hoe dan ook - links om of rechts om - we zullen onze portemonnee moeten trekken. Zeer waarschijnlijk wordt nog veel meer dan nu al het geval is.

Het beste om ook met dat probleem om te gaan zal dan ook een politieke en economische uni van Europa met een eigen Europese defensiemacht die de buitengrensbewaking echt aan kan zonder internationaal gesloten verdragen te schenden, in tegenstelling van wat daar nu van terecht wordt gebracht.

Kortom, Gosseling, al jouw beweringen zijn zo tegenstrijdig als maar zijn kan en ze raken dan ook kant nog wal. :droef:

I rest my case.

Ibrah1234
03-04-20, 13:14
Ik vind de hele materie niet eens vatbaar voor welke discussie dan ook.

Nederland kan vrijwel gratis geld lenen. Sterker nog, de rente is negatief op staatsobligaties dus men moet geld toeleggen om een Nederlandse staatsobligatie te verkrijgen.

Dit komt door onze kruideniersmentaliteit en fatsoenlijk economisch beleid!!

Dit ligt anders in de zuidelijke lidstaten. Die moeten rente betalen over de staatsobligaties (staatsschulden).

Daar heeft men zelf voor gekozen al ver voor de hele Corona ellende. Simpel.

Stel Nederland heeft een staatsschuld van 400 miljard waarover ineens rente betaald moet gaan worden doordat het zuiden eurobonds wil gaan uitgeven. Ter adstructie, nog geen 5 jaar geleden betaalde Nederland 10 miljard aan rente!! Dat geld kan ook in de gezondheidszorg of onderwijs of uitkeringsgerechtigden.

Dan hebben we het niet eens over EU bijdragen of het noodfonds. Laat dat maar even voor wat het is.

Het begint zo langzamerhand een volstrekt achterlijke discussie te worden met die Volkskrantlezers :haha:

Salvatio
03-04-20, 20:41
Kortom, Gosseling, al jouw beweringen zijn zo tegenstrijdig als maar zijn kan en ze raken dan ook kant nog wal. :droef:
.

Jullie zullen denk ik over een jaar wakker worden en inzien dat Rob Gosselibg/Eric de Blois een domme manipulator is die niet weet waar die over schrijft. :haha:


Topic kan best op slot hoor. Nederland heeft toegegeven en een kniebuiging gemaakt.


I rest my case too,Knuppeltje.

Ibrah1234
04-04-20, 00:42
Op WSDB is mij verzocht constructieve commentaren op fout Nederlands te leveren.
'niet vatbaar zijn voor een discussie' kan niet → (niet)vatbaar zijn voor rede.
Voorbeeld: aangezien hij niet vatbaar is voor rede heeft discussiëren met hem geen zin.

Niet vatbaar door discussie is volstrekt gangbaar en correct Nederlands.

Ik begeleid je terug naar de voordeur van WSDB en neem die dorpsgek Desi a.u.b. ook mee :D

Rob Gosseling
04-04-20, 02:08
Niet vatbaar door discussie is volstrekt gangbaar en correct Nederlands.

Ik begeleid je terug naar de voordeur van WSDB en neem die dorpsgek Desi a.u.b. ook mee :D

mijnwoordenboek.nl niet vatbaar voor discussie (https://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/NL/FR/vatbaar)

Inderdaad, correct Nederlands. En zo niet boeit het ook niet, taal is een middel en niet een doel. Het moet om de boodschap gaan en die is helder. Kleinzielig gezever van een kleuter die in deze topic niet eens inhoudelijk meedoet.

Het beste is om hem gelijk te geven, dat is prettig voor zijn geldingsdrang. Geef hem een applaus, een staande ovatie en zeg, ja joh je hebt gelijk: ikke domme blanke nederlander alleen LTS diploma, niet schrijven kunne.

Pedant ventje. Op wsdb heeft hij nog nooit een allochtoon bekritiseerd vanwege taalfouten. En niet dat daar geen taalfouten gemaakt worden. Ineens komt ie uit het niets in de discussie zonder inhoudelijk commentaar op het onderwerp om een potje arrogant te doen door anderen te wijzen op taalfouten. Nog nooit heeft hij een opmerking gemaakt over het op dit forum regelmatig gebruikte woord "tollerantie". Waarschijnlijk gaat het hem om etniciteit. Alleen autochtonen worden door meneer aangesproken op al dan niet gemaakte taalfouten. Lekker boeiend.

https://i.postimg.cc/KjKWh7gf/20200403-214134.jpg

Salvatio
04-04-20, 20:43
Over ongepast francisme of niet zou gediscussieerd kunnen worden.

Je hebt die nazi's en zionisten bij de strot hoor Interim.

Please do continieu your show. ;)

Nederlandertje
04-04-20, 23:05
De Nederlandse autoriteiten doen een kniebuiging.

Er komt geld voor de EU-landen die zwaar onder het coronavirus hebben geleden.

Het kleine Nederland is achter gesloten deuren onder druk gezet door Europese grootmachten als Frankrijk. :student:


Italie en Spanje winnen het van de egoistische koppigheid van Nederland.


Topic kan op slot.

Nederland heeft juist exacte gekregen wat ze wilde. Gaje maar eens goed inlezen.

Salvatio
04-04-20, 23:40
Nederland heeft juist exacte gekregen wat ze wilde. Gaje maar eens goed inlezen.

Je hebt helemaal gelijk Nederlandertje. :)

Ibrah1234
05-04-20, 02:11
.Dijsselbloem kreeg de toorn van Italië, Spanje en Portugal over zich heen toen hij in een interview had gezegd dat hij niet al zijn geld aan ‘drank en vrouwen’ kan uitgeven om vervolgens om bijstand te vragen. Hoekstra is de gebeten hond door zijn oproep aan de Europese Commissie om iets te onderzoeken waarop hij allang het antwoord weet: waarom sommige Europese landen – anders dan Nederland – de afgelopen jaren geen buffers hebben opgebouwd terwijl in economische zin de zon scheen. (Hint: bij ons werd de staatsschuld wél afgebouwd)..

Je hebt helemaal gelijk. Hoekstra vertegenwoordigt op voortreffelijke wijze het belang van Nederland en de Nederlandse belastingbetaler.

Ik vrees dat de noordelijke lidstaten er niet aan kunnen ontkomen de teugels te laten vieren.

In vooral Zuid-Italië zijn miljoenen werkzaam in de zwarte economie. Deze lieden vallen buiten de boot bij het ontvangen van specifieke bijstand inzake de coronacrisis met alle gevolgen van dien.

De vele maffia organisaties investeren met graagte in het ontstane gat. Sociale wanorde en terreur van de maffia is aanstaande. Zuid-Italië dreigt een bananenrepubliek te worden voor zover het dat al niet is. Afscheid nemen van al die ellende. Daar mag je de hardwerkende Nederlander en Duitser niet voor laten opdraaien.

https://edition.cnn.com/2020/04/04/europe/southern-italy-coronavirus-black-economy-intl/index.html

super ick
06-04-20, 11:11
bron : Europese maatregelen in verband met migratie.
https://www.europa-nu.nl/id/vhcmelu5xgfm/europese_maatregelen_in_verband_met


Rob, die afspraak is niet nagekomen .----> In 2018 zijn pas ongeveer 35.000 van de 120,000 mensen uit Italië en Griekenland overgenomen door de andere lidstaten.
Italië en Griekenland worstelen nog steeds in DE PRAKTIJK met het enorm toegenomen inwonersaantal in hun regio's. Dat is een enorm zware opgave.
En nu dus die coronacrisis.


Daar doelde ik op.

Dit zijn geen vluchtelingen. Ze komen uit een veilig land. Het overgrote deel zijn Afrikaanse mannen tussen de 20 en 30 jaar. Meer dan 90 procent van hen heeft geen recht op asiel. Het wordt hoog tijd deze immigranten keihard aan te pakken, desnoods met een parachute terug droppen boven het land van herkomst. Zij nemen het draagvlak weg voor echte vluchtelingen. Overal waar zij opgevangen worden neemt de overlast toe, beroving, diefstal, intimidatie, etc, etc.

M.b.t. de echte vluchtelingen wordt het echt hoog tijd we eens echt hulp gaan bieden. Mensen opvangen in de gebieden waar ze geboren zijn. Laat ze niet aan de andere kant van de wereld komen waar het uiteindelijk voor velen alleen maar tegenvalt.
Het westen is in staat om veilige gebieden te creëren in betreffende landen. Ga daar investeren in goed onderwijs en geef mensen daar een levensstandaard die daar ook gewoon is. Uiteindelijk bereik je meer in 1 generatie dan je vaak hier kunt bereiken, mensen blijven gelukkiger want veel minder aanpassingsproblemen en het is nog eens goedkoper ook.

De echte internationale samenwerking om dit te bereiken op langere termijn ontbreekt.

super ick
06-04-20, 11:22
Ik vind de hele materie niet eens vatbaar voor welke discussie dan ook.

Nederland kan vrijwel gratis geld lenen. Sterker nog, de rente is negatief op staatsobligaties dus men moet geld toeleggen om een Nederlandse staatsobligatie te verkrijgen.

Dit komt door onze kruideniersmentaliteit en fatsoenlijk economisch beleid!!

Dit ligt anders in de zuidelijke lidstaten. Die moeten rente betalen over de staatsobligaties (staatsschulden).

Daar heeft men zelf voor gekozen al ver voor de hele Corona ellende. Simpel.

Stel Nederland heeft een staatsschuld van 400 miljard waarover ineens rente betaald moet gaan worden doordat het zuiden eurobonds wil gaan uitgeven. Ter adstructie, nog geen 5 jaar geleden betaalde Nederland 10 miljard aan rente!! Dat geld kan ook in de gezondheidszorg of onderwijs of uitkeringsgerechtigden.

Dan hebben we het niet eens over EU bijdragen of het noodfonds. Laat dat maar even voor wat het is.

Het begint zo langzamerhand een volstrekt achterlijke discussie te worden met die Volkskrantlezers :haha:

Opkoopbeleid van de Eurobonds baart mij grote zorgen. Het koppelt mij onlosmakelijk aan de Italiaanse economie.

Dat hele EU project gaat faliekant mislukken. Men zit in een vlucht naar voren. Sommige besluiten wordt helemaal niet over gestemd, neem de zgn. Greendeal van Timmermans. Volkomen uit de lucht gegrepen doelstelling, qua tijdsbestek en aantal. Niemand heeft daar voor of tegen kunnen stemmen. Het is door Timmermans himself verzonnen en opgelegd. Het begint op sommige vlakken meer en meer op de USSR te lijken. De begroting wordt groter en groter.

Momenteel kan er niet vergaderd worden maar de reisvergoedi9ngen van honderden euro's per dag lopen gewoon door. Torenhoge onkostenvergoedingen worden standaard, naast salaris uitgekeerd, zonder dat er een specificatie tegenover staat. Daar moet je hier eens mee aankomen bij de belastingdienst.
Politici zorgen uitstekend voor zichzelf maar voor het gepeupel moet alles steeds verder versoberd worden. AOW, WIA, WW, Ziektekosten, etc, etc.