PDA

Bekijk Volledige Versie : Kanaalstraat Utrecht



Rob Gosseling
14-04-20, 01:03
Drugsdealers en levensgevaarlijke gerace over Kanaalstraat: Lombok is overlast spuugzat

Bron : AD.nl (https://www.ad.nl/utrecht/drugsdealers-en-levensgevaarlijke-gerace-over-kanaalstraat-lombok-is-overlast-spuugzat~a6c9f659/) - 6 februari 2020

https://i.postimg.cc/Dwk69GvB/Screenshot-20200413-195747-Chrome.jpg
Verkeer op de Kanaalstraat in Lombok. Daar wordt vaak veel te hard gereden, vinden omwonenden.© Foto Ruud Voest

Drugsdealers in de portieken, gerace over de Kanaalstraat, vuilnis op straat. Bewoners van Lombok zijn de overlast spuugzat. Ze willen dat de gemeente versneld begint met de herinrichting van de Utrechtse wijk, die eigenlijk voor 2022 gepland staat. De PvdA denkt dat een politiepost de oplossing is om de repeterende problemen in de kiem te smoren.

Met name in Lombok-West zijn de zorgen over de leefbaar- en veiligheid rond de Kanaalstraat groot, leert een rondgang door de wijk. ,,Er zitten drugsdealers in onze portieken. Laatst vroeg een verslaafde of ik even vijf minuten kon wachten met het binnengaan van mijn huis. Tot hij klaar was met spuiten’’, zegt een bewoner. Een 47-jarige straatgenoot van bovengenoemde bewoner zegt: ,,Je kunt de politie bellen, maar die gasten weten precies waar de wijkagenten uithangen.’’

Dodelijke schietpartij

Vorig jaar kwam de wijk negatief in het nieuws na onder meer een dodelijke schietpartij, hasjhandel, een incident waarbij een menigte een arrestatie belemmerde en nadat een man met een wapen liep te zwaaien. ‘Tot hier en niet verder’, zeggen wijkbewoners. Ander veel gehoord kritiekpunt: de Kanaalstraat is een racebaan. Een winkelier zegt: ,,Zandvoort krijgt voor één dag de Formule 1, wij hebben ’m elke avond.’’

Net als andere wijkbewoners heeft hij te horen gekregen dat controles in een 30 kilometerzone niet mogen. Reden: Justitie vindt dat wegen waar maximaal 30 kilometer per uur mag worden gereden ook zodanig moeten zijn ingericht, dat het moeilijk wordt om harder te rijden om te mogen handhaven. Bijvoorbeeld door het aanbrengen van drempels en versmallingen. In Lombok is dat onvoldoende het geval. Reden voor PvdA-raadslid Bülent Isik om vanavond burgemeester Van Zanen te bevragen.

,,Het kan niet dat hardrijders hier vrij spel hebben. Ik wil dat onze burgemeester het bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten aankaart dat de politie meer controlebevoegdheden krijgt in 30 kilometerzones. Een bewoner van de JP Coenstraat zegt: ,,Er zit in het Molenpark een school en aan de ‘JPC’ een kinderopvang. Dat er tot op heden geen ongelukken zijn gebeurd, is een wonder.’’

Zichtbaarder

Buurtbewoners, hun namen en adressen zijn bij de redactie bekend, erkennen dat de gemeente en de politie zich inzetten voor verbeteringen in de wijk, maar het leidt (nog) niet overal tot de gewenste resultaten. Ze vinden bijvoorbeeld dat de agenten zichtbaarder in de wijk aanwezig moeten zijn. ,,Als je ziet wat we hier voor onze kiezen krijgen, moet dat echt: een schietincident, openlijke handel en gebruik van lachgas, drugs idem dito. Dit kan zo echt niet langer.’’

De PvdA vraagt het Utrechtse college daarom of het mogelijk is een politiepost in te richten aan de Kanaalstraat. ,,Een pand van waaruit de politie en handhaving samen optrekken. Laagdrempelig. Zodat agenten uit hun auto’s komen en rondlopen. Wat mij betreft maken we er een pilot van die - bij succes - ook elders in de stad opgezet kan worden.’’

Lombok ziet het allerliefst dat de herinrichting van de Kanaalstraat naar voren wordt gehaald. Wachten tot 2022 duurt te lang, is de mening van een groepje omwonenden van de Antoniuskerk. Achter hen scheurt een snelle Audi voorbij. ,,Een jaartje of 25 en zo’n auto. Rara, hoe kan dat?”

Ze vervolgen: ,,Die geplande herinrichting moet ook anders, want dat soort gasten hebben straks ook in de nieuwe situatie ruim baan. Met dit verschil dat het dan slechts één kant op mag vanwege het eenrichtingsverkeer dat wordt ingesteld.’’ Burgemeester Van Zanen reageert donderdagavond op de ongerustheid in Lombok tijdens het vragenuurtje van de gemeenteraad.

.

Rob Gosseling
14-04-20, 01:36
Het begrip "overlast" wordt ook steeds verder opgerekt. Zo lijkt het op papier dat de verloedering in een wijk nogal meevalt. Wanneer bepaalde overtredingen van de wet als overlast worden betiteld en niet langer als een misdrijf, dan kun je makkelijk verdedigen dat de criminaliteit daalt. Op papier dan. Gewoon het probleem bagatelliseren en liever nog wegkijken, dan hoef je ook niet op te treden. Optreden hoeft pas, als omwonenden heel erg gaan klagen en naar de media stappen. Pas dan hoeft er te worden opgetreden.

De oplossing van de overheid : Stop er miljoenen in, bouw dure woningen, trek rijke mensen aan, en de ellende valt minder op. De overheid doet alleen aan imagoverbetering, maar wil geen echte oplossing. Alsof je vervuild slip met schoon zand vermengt om aan de norm te voldoen. Miljoenen kun je er in steken, het helpt geen moer. De ellende zit niet in de omgeving maar in de mensen. Maar de pvda verkoopt nog steeds de maakbare samenleving. Niets geleerd van het verleden. Mensen kun je veranderen als je ze een zak met geld geeft!

Salvatio
14-04-20, 04:55
Lekker belangrijk wat een paar blanke racisten roepen.

Eric de nazi heeft weer eens n artikel gevonden waarbij hij zij. Rechts extremistische gedachtengoed kan etaleren

Rob Gosseling
14-04-20, 14:39
Lekker belangrijk wat een paar blanke racisten roepen.

Eric de nazi heeft weer eens n artikel gevonden waarbij hij zij. Rechts extremistische gedachtengoed kan etaleren

Oh ja als het over bestrijding van misdaad gaat ben ik helemaal niet links. Heb ik daar wel eens twijfel over gezaaid dan?

super ick
16-04-20, 08:52
Als ik moderator was zou ik dit nooit tolereren. Ieder zijn mening, prima.

Van een forum moet je wegblijven als je lange tenen hebt. Vrijheid van meningsuiting betekent ook incasseren van andere meningen.
Schelden met kanker (ook gij Rob) is niveauloos.

Rob Gosseling
18-04-20, 16:18
Als ik moderator was zou ik dit nooit tolereren. Ieder zijn mening, prima.

Van een forum moet je wegblijven als je lange tenen hebt. Vrijheid van meningsuiting betekent ook incasseren van andere meningen.
Schelden met kanker (ook gij Rob) is niveauloos.

Mij met name noemen en hem niet. Waarom als je over al het andere niks zegt? Hij zit mij dagenlang te treiteren en beschuldigen dat ik een pedofiel zou zijn. Onafgebroken opent hij topics over mij en sommige anderen en ik als daar een keer heel erg kwaad over wordt, dan is dat ineens niveauloos? Iemand vals beschuldigen dat valt niet onder de vrijheid van mening. Nu je mij met name noemde en hem niet zal hij aan de haal gaan met jouw reactie, waarin hij "erkenning" ziet, zo is ie nu eenmaal. Dat is voorspelbaar. Hij spreekt namelijk vaak namens de anderen en grijpt alles aan als blijk van erkenning. Dat je hem daar nog onbedoeld mee helpt kan ik niet waarderen. Zeg duidelijk wat je bedoeld of zeg liever niks. Hij heeft hier vrij spel. En als anderen hem niet afremmen ziet hij dat als erkenning. Dat schelden met kanker is iets waar hij mee begonnen is, al heel lang terug. Ik kan je zo een paar schermafbeeldingen sturen. Het zou fijn zijn om de prikker die hier de boel verpest met onafgebroken op de man spelen een duidelijk signaal af te geven, ipv iets te zeggen als er een zeldzame keer op hem gescholden wordt.

Rob Gosseling
18-04-20, 16:37
Dit

roddels van desi (https://www.maroc.nl/forums/wie-schrijft-die-blijft/413165-eric-de-blois-petertje-deed-zich-voor-jonge-persoon-op-forunsomalia.html)

Jullie doen leuk mee door niks te zeggen. Behalve als ik een keer uit de heup schiet ...

Rob Gosseling
18-04-20, 16:43
Op verschillende fora is Eric de Blois gesignaleerd.

Ik overweeg aangifte te gaan doen.

Dit neigt naar pedofilie

Kijk dit nou. Nee dan moet je een keer boos worden en met kanker schelden dan krijg je een reactie. Schelden is een stuk minder erg dan mensen met name noemen en vals beschuldigen. Dat past niet, dat pik ik niet.

Salvatio
18-04-20, 20:09
Als ik moderator was zou ik dit nooit tolereren. Ieder zijn mening, prima.

Van een forum moet je wegblijven als je lange tenen hebt. Vrijheid van meningsuiting betekent ook incasseren van andere meningen.
Schelden met kanker (ook gij Rob) is niveauloos.



Jij bent Petertje van ForumSomalia.

Schiet nog maar een keer uit de heup.

Gymnastiek zal je gewrichten goed doen ipv decennia lang op het web naar erkenning zoeken.



Dikke nazi plofkop. :ego:

Salvatio
18-04-20, 20:13
Dit

roddels van desi (https://www.maroc.nl/forums/wie-schrijft-die-blijft/413165-eric-de-blois-petertje-deed-zich-voor-jonge-persoon-op-forunsomalia.html)

Jullie doen leuk mee door niks te zeggen. Behalve als ik een keer uit de heup schiet ...


Jij bent Petertje van ForumSomalia.

Schiet nog maar een keer uit de heup.

Rob Gosseling
27-04-20, 15:10
Buurtbewoners Spinozaweg verslagen na dodelijk verkeersongeluk: ‘Dit had ik kunnen zijn’

Bron : AD.nl (https://www.ad.nl/utrecht/buurtbewoners-spinozaweg-verslagen-na-dodelijk-verkeersongeluk-dit-had-ik-kunnen-zijn~ac110a26/) - 27 april 2020

https://i.postimg.cc/hGhDnfV8/20200427-101306.jpg

Op de Spinozaweg in Utrecht is de sfeer bedompt en verslagen na het dodelijke verkeersongeluk van zondagavond. Onbekenden hebben bloemen gelegd op het gras, een kaarsje brandt. ,,Dit had ik kunnen zijn”, realiseert een buurtbewoonster zich.

Een 30-jarige voetganger kwam zondagavond om het leven bij een verkeersongeluk op de Spinozaweg. De automobilist die hem aanreed, reed na het ongeval door. Een van de twee inzittenden meldde zich vannacht bij de politie, de ander is nog spoorloos.

De laatste restjes van het lint dat zondag rond 20.00 uur door de politie door de buurt werd verspreid, wapperen nog in het zuchtje wind dat er vandaag staat. Op het gras schuin tegenover cafetaria Chao en een paar meter van de oversteekplaats liggen bloemen en brandt een kaarsje. Er ligt een kaart: ,,Ook wij zijn nog heel verdrietig”, staat er op de voorkant.

Geschreeuw

Een van de bloemenleggers is een 30-jarige vrouw die in het studentenhuis vlak naast de plek van het ongeval woont. Samen met huisgenoten zat ze zondagavond in de tuin toen ze hard geschreeuw hoorde. De studenten dachten aan ruzie en liepen naar de voorkant van het huis om te kijken. Daar zagen ze geen akkefietje, maar een zwaar gewonde man op het grasveldje voor hun woning liggen.

De vrouw heeft een EHBO-cursus gedaan en twijfelde geen moment. Ze rende naar buiten, waar ze hulp bood aan de mensen die er al stonden: een vrouwelijke arts die het ongeval vanuit haar auto zag gebeuren en een politieagent die waarschijnlijk toevallig in de buurt was. De buurtbewoonster haalde een schaar uit de politiewagen om het shirt van de 30-jarige Utrechter open te knippen en reanimeerde tot het ambulancepersoneel het overnam.

Mooi om te zien

,,Ik vond het heel mooi om te zien hoe iedereen zo hard werkte om het leven van een voor hen onbekend persoon te redden”, vertelt ze nuchter. ,,Voor mijn gevoel is alles eruit gehaald wat erin zat.” Toch mocht het harde werken niet baten; het slachtoffer overleed aan zijn verwondingen.

De man werd geraakt toen hij lopend de kruising bij de Spinozaweg overstak. Een zwarte Skoda Fabia kwam vanaf links de bocht om en schepte hem. Hij belandde een paar meter verderop aan de zijkant van de weg. De twee inzittenden van de auto reden verder naar de Johan Wagenaarskade, waar ze de inmiddels flink gebutste auto dumpten.

Enorme smak

Een 76-jarige bewoner van de Johan Wagenaarskade zag het duo uit de wagen komen. ,,Die auto zag er niet uit. De voorruit was kapot, de bumper en de motorkap waren helemaal ingedeukt. Je zag dat het slachtoffer een enorme smak gemaakt moet hebben.” Uit de auto kwamen rond 20.15 uur ‘twee jongelui’. ,,Ze stapten uit, eerst rustig en daarna liepen ze hard weg.”

Dat er nog eens een ernstig ongeluk aan de Spinozaweg zou gebeuren, daar kon je geld op inzetten. Volgens verschillende buurtbewoners wordt er ’s nachts flink op de weg geracet. Iedereen kan wel een moment bedenken waarop het al eens eerder misging. Studenten die ook vlak bij de kruising wonen, worden bijvoorbeeld geregeld wakker van harde klappen, en laatst ging er al een auto over de kop op de nabijgelegen Cartesiusweg.

Verontwaardigd

Maar dat het zó mis zou gaan, dat had niemand op de Spinozaweg verwacht. En dat de daders dan ook nog eens wegrijden, dat begrijpt niemand. Dat een van hen zich inmiddels heeft gemeld, verzacht de pijn misschien een beetje. Mensen die onderweg zijn om een boodschap te doen, een rondje hardlopen of een bloemetje komen leggen, staan er verontwaardigd bij op het grasveld waar de bloemen gelegd zijn. Ze zoeken steun bij de buren, ook al is dat nu misschien niet de bedoeling.

De 30-jarige vrouw legt er wat bloemetjes neer die ze net aan de waterkant heeft geplukt. Na het reanimeren heeft ze wel kunnen slapen, maar ze blijft ermee bezig. ,,Het heeft even tijd nodig voor je realiseert wat er is gebeurd. Ik ben benieuwd wat voor een jongen het is geweest, wat hij ging doen. Wat was de context? Misschien woonde hij hier wel. Ik steek hier ook elke dag over en ben net zo oud als hij. Ik had het net zo goed kunnen zijn.”

.