PDA

Bekijk Volledige Versie : Gezichtssluier (mondmasker) wordt verplicht in België



Marsipulami
25-04-20, 00:53
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/Journaal-Weer/het-journaal-laat-twee/

Rob Gosseling
25-04-20, 03:29
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/Journaal-Weer/het-journaal-laat-twee/

Dat ene woordje in de titel verwijst met het nodige sarcasme naar de reden voor het plaatsen van deze topic. Mars stelt een groot onrecht uit het verleden aan de kaak met de nieuwe regels. Meten met twee maten, niet waar Mars?

knuppeltje
25-04-20, 10:02
Covid 19 zorgt wel voor een flink emancipatierondje. Handen schudden, niemand die die dat nog doet. En als we dadelijk allemaal met mondkapjes lopen, is dat weer een uiting van gelijkheid voor man en vrouw. :blowen:

Marsipulami
25-04-20, 13:33
We moeten toegeven dat de moslima's, in zoverre strikt in de leer, hun tijd ver vooruit waren.

knuppeltje
25-04-20, 15:29
We moeten toegeven dat de moslima's, in zoverre strikt in de leer, hun tijd ver vooruit waren.

Gij zijt een echte snoodaard, Lambiek. :gsm:

Marsipulami
25-04-20, 20:47
Gij zijt een echte snoodaard, Lambiek. :gsm:

20911

Tja, de Daltons wisten aan het einde van de 19e eeuw ook al hoe het moest.

knuppeltje
26-04-20, 12:16
20911

Tja, de Daltons wisten aan het einde van de 19e eeuw ook al hoe het moest.

Gij hoort hier geen reclame te maken voor een dergelijke misdadigheid, ja. :droef:

Doenia E
27-04-20, 16:55
https://www.youtube.com/watch?v=jZtEX2-n2Hc&feature=emb_title

Salvatio
27-04-20, 20:23
Wat doet J-Z met haar ***** *****in dit topic?

Rob Gosseling
27-04-20, 20:53
Wat doet J-Z met haar ***** *****in dit topic?

Insgelijks meneer de ****** ******

Stuk stront!

Waarom zeggen de fatsoenlijke leden niet eens heel helder tegen desi dat ie maar beter kan oprotten van hier? Met z'n alleen tegen hem, omdat hij onafgebroken de sfeer verziekt met scheldpartijen, laster, leugens en roddels over andere leden. Wij moeten loyaal zijn als iemand door dit sociaal vuilnis medeleden voor negerhoer, pedofiel, nazi, bezem, vmbobakvis enz uitmaakt. Nu desi overduidelijk de hand boven het hoofd wordt gehouden door het beheer, daarbij zwaar gesteund door zijn twee trouwe maatjes, moeten wij hem aanpakken. Hier wordt namelijk met twee maten gemeten. Als een kuffar zich zo als desi zou gedragen, dan zou er heel snel een ban volgen. Ik verwijt medeleden dit stuk stront nog fatsoenlijk aan te spreken in topics. Ik noem Superick, Eke, Olive Yao, Karin etc. Mij heeft ie beschuldigd van pedofilie, actief geholpen door zijn twee maatjes. Als jullie daar je bek over houden, klaag dan ook niet over al het andere schelden wat daar op volgt. Kijk van mij kan desi helemaal de tyfus krijgen. Ik zal nooit meer in zijn excuses trappen. Als ie normaal doet dan blijf ik hem als een stuk stront zien en als zodanig behandelen. Dus lief doen tegen desi vind ik ongelooflijk fout!

Rob Gosseling
27-04-20, 23:33
@ Eke

Wil je aub even een andere topic opzoeken?

Jij bent echt niet goed in die bovenkamer van je.

Dit dus. Hij wil oorlog en die kan hij krijgen. Desi is de oorzaak van de ellende.

Salvatio
28-04-20, 22:21
We moeten toegeven dat de moslima's, in zoverre strikt in de leer, hun tijd ver vooruit waren.

Waarvan akte meneer Marsipulami.

Karin.N
29-04-20, 08:07
Insgelijks meneer de ****** ******

Stuk stront!

Waarom zeggen de fatsoenlijke leden niet eens heel helder tegen desi dat ie maar beter kan oprotten van hier? Met z'n alleen tegen hem, omdat hij onafgebroken de sfeer verziekt met scheldpartijen, laster, leugens en roddels over andere leden. Wij moeten loyaal zijn als iemand door dit sociaal vuilnis medeleden voor negerhoer, pedofiel, nazi, bezem, vmbobakvis enz uitmaakt. Nu desi overduidelijk de hand boven het hoofd wordt gehouden door het beheer, daarbij zwaar gesteund door zijn twee trouwe maatjes, moeten wij hem aanpakken. Hier wordt namelijk met twee maten gemeten. Als een kuffar zich zo als desi zou gedragen, dan zou er heel snel een ban volgen. Ik verwijt medeleden dit stuk stront nog fatsoenlijk aan te spreken in topics. Ik noem Superick, Eke, Olive Yao, Karin etc. Mij heeft ie beschuldigd van pedofilie, actief geholpen door zijn twee maatjes. Als jullie daar je bek over houden, klaag dan ook niet over al het andere schelden wat daar op volgt. Kijk van mij kan desi helemaal de tyfus krijgen. Ik zal nooit meer in zijn excuses trappen. Als ie normaal doet dan blijf ik hem als een stuk stront zien en als zodanig behandelen. Dus lief doen tegen desi vind ik ongelooflijk fout!

Je kunt een ander niet veranderen. Waar je wel invloed op hebt is hoe jezelf op anderen reageert.

De één kiest ervoor de ander met vuur en zwaard te bestrijden.

Ikzelf kies er in deze fase van mijn leven voor om mijn energie (die door een auto-ongeluk met als gevolg oa een beroerte minder is) anders te besteden.

knuppeltje
29-04-20, 08:19
Ikzelf kies er in deze fase van mijn leven voor om mijn energie (die door een auto-ongeluk met als gevolg oa een beroerte minder is) anders te besteden.

Dan kom je er vanzelf wel achter wat wel en niet belangrijk is in het leven. Keep on going, Dame. :duim:

Eke
29-04-20, 15:33
Dit dus. Hij wil oorlog en die kan hij krijgen. Desi is de oorzaak van de ellende.

Mensen verschillen dus, Rob. Ik merk helemaal niet dat ie oorlog wil. Ik merk dat ie boos/gestresst is en met rust wil worden gelaten. (in topic licht gaat bijna uit)

Dat zegt hij niet tegen mij.. Kan ie beter wel doen. Dat voorkomt dat hij in scheldpartijen verzeild raakt.



================================================== ===========================


En vandaag....volg ik het goede voorbeeld van Karin. :)

Rob Gosseling
29-04-20, 16:01
Mensen verschillen dus, Rob. Ik merk helemaal niet dat ie oorlog wil. Ik merk dat ie boos/gestresst is en met rust wil worden gelaten. (in topic licht gaat bijna uit)

Dat zegt hij niet tegen mij.. Kan ie beter wel doen. Dat voorkomt dat hij in scheldpartijen verzeild raakt.



================================================== ===========================


En vandaag....volg ik het goede voorbeeld van Karin. :)

Goed, ik zie de beschuldiging van desi, ondersteund door zijn trouwe maatje, dat ik pedofiel ben, zonder dit terug te nemen, als een oorlogsverklaring. Daar komt nog al de andere bagger tegen andere leden bij. Misschien heb je dat gemist, want je hebt er, netals alle anderen, niets van gezegd. Voor mij is het oorlog hier. Zeker zolang er geen excuus volgt.

super ick
29-04-20, 17:09
Laat toch lekker gaan. Ga lekker wandelen. Maak je niet druk over een puber die achter nick gekke dingen zegt. Het is maar een forum.

Karin.N
30-04-20, 07:32
Goed, ik zie de beschuldiging van desi, ondersteund door zijn trouwe maatje, dat ik pedofiel ben, zonder dit terug te nemen, als een oorlogsverklaring. Daar komt nog al de andere bagger tegen andere leden bij. Misschien heb je dat gemist, want je hebt er, netals alle anderen, niets van gezegd. Voor mij is het oorlog hier. Zeker zolang er geen excuus volgt.

Jij kiest ervoor Desi met vuur en zwaard te bestrijden, Desi kiest ervoor om jou met vuur en zwaard te bestrijden.

Dat is jullie eigen keus, de andere leden kunnen kiezen om jullie oftewel te negeren oftewel te reageren. De meeste leden hebben kennelijk geen zin om op jullie te reageren en negeren het dus. Waarschijnlijk in de hoop dat dit ooit overwaait.

En wat wil je hiermee bereiken?

Dat Desi ophoudt of verdwijnt van het forum? Ik denk dat dit niet zal gebeuren....

Wat er met dit alles wel wordt bereikt is dat het forum steeds meer en meer verziekt raakt. Aangezien beheer met uitzondering van Joesoef (die ondanks zijn ziekte hier wel zijn best doet) kennelijk met de noorderzon is vertrokken, gebeurt er op dit vlak weinig.

Dus nogmaals, wat wil je bereiken met dit gedoe? Het zal je een hoop tijd kosten en ik vraag me af waarom je zoveel tijd steekt in iets wat je toch niet kunt veranderen.

En misschien moet je jezelf eens de vraag stellen waarom Maroc.nl zo belangrijk voor je is?

Eke
30-04-20, 09:25
Wat er met dit alles wel wordt bereikt is dat het forum steeds meer en meer verziekt raakt. Aangezien beheer met uitzondering van Joesoef (die ondanks zijn ziekte hier wel zijn best doet) kennelijk met de noorderzon is vertrokken, gebeurt er op dit vlak weinig.

Dus nogmaals, wat wil je bereiken met dit gedoe? Het zal je een hoop tijd kosten en ik vraag me af waarom je zoveel tijd steekt in iets wat je toch niet kunt veranderen.

En misschien moet je jezelf eens de vraag stellen waarom Maroc.nl zo belangrijk voor je is?

Belangrijke woorden van je, Karin.
Als prikker heb je het een BEETJE in de hand. Geef hier zelf een fijne, hartelijk of bereninteressante bijdrage af. Als je zo'n sfeer zelf plezierig vind.
Loopt iets de spuigaten uit bij iemand vraag je dan af of het zinvol is er tijd in te steken.



Ik heb rust nodig, dus ik ben weg. Doei !!!

Salvatio
30-04-20, 21:26
Die vraag heb ik die nazi en coke snuivende Islamhater al vaker gesteld.


Ps.

JIj,Eke,Ibrahrat en J-Z geven deze nazi aandacht.





En misschien moet je jezelf eens de vraag stellen waarom Maroc.nl zo belangrijk voor je is?

NLmoslima
08-05-20, 13:12
Insgelijks meneer de ****** ******

Stuk stront!

Waarom zeggen de fatsoenlijke leden niet eens heel helder tegen desi dat ie maar beter kan oprotten van hier? Met z'n alleen tegen hem, omdat hij onafgebroken de sfeer verziekt met scheldpartijen, laster, leugens en roddels over andere leden. Wij moeten loyaal zijn als iemand door dit sociaal vuilnis medeleden voor negerhoer, pedofiel, nazi, bezem, vmbobakvis enz uitmaakt. Nu desi overduidelijk de hand boven het hoofd wordt gehouden door het beheer, daarbij zwaar gesteund door zijn twee trouwe maatjes, moeten wij hem aanpakken. Hier wordt namelijk met twee maten gemeten. Als een kuffar zich zo als desi zou gedragen, dan zou er heel snel een ban volgen. Ik verwijt medeleden dit stuk stront nog fatsoenlijk aan te spreken in topics. Ik noem Superick, Eke, Olive Yao, Karin etc. Mij heeft ie beschuldigd van pedofilie, actief geholpen door zijn twee maatjes. Als jullie daar je bek over houden, klaag dan ook niet over al het andere schelden wat daar op volgt. Kijk van mij kan desi helemaal de tyfus krijgen. Ik zal nooit meer in zijn excuses trappen. Als ie normaal doet dan blijf ik hem als een stuk stront zien en als zodanig behandelen. Dus lief doen tegen desi vind ik ongelooflijk fout!

Nogmaals, Desiderium heeft hier onlangs geplaatst geen moslim te zijn en uitsluitend moslims te verdedigen vanwege zijn afkomst/koeltoer. Het woordje kuffar gebruiken is in deze context dus sowieso ongepast.

Koefar is trouwens meervoud, enkelvoud is kafir (M) of kafira (v), in deze zin zou het dus "Als een kafir zich zoals Desiderium zou gedragen" moeten zijn. Ik zou dan liever hebben dat je het over een niet-moslim hebt, dit riekt naar faithfreedomforum dialect.

Verder ben ik het met je eens dat het beheer niet objectief is in deze.

NLmoslima
08-05-20, 13:16
Mensen verschillen dus, Rob. Ik merk helemaal niet dat ie oorlog wil.

Onder welke steen lig jij Eke? Ieder topic gaat alleen nog maar over Gosseling, waarbij leugens en laster niet worden gespaard. Hier moet het beheer eens gaan ingrijpen, het hele forum wordt onder gespamt met die zooi.

NLmoslima
08-05-20, 13:22
Jij kiest ervoor Desi met vuur en zwaard te bestrijden, Desi kiest ervoor om jou met vuur en zwaard te bestrijden.

Dat is jullie eigen keus, de andere leden kunnen kiezen om jullie oftewel te negeren oftewel te reageren. De meeste leden hebben kennelijk geen zin om op jullie te reageren en negeren het dus. Waarschijnlijk in de hoop dat dit ooit overwaait.

En wat wil je hiermee bereiken?

Dat Desi ophoudt of verdwijnt van het forum? Ik denk dat dit niet zal gebeuren....

Wat er met dit alles wel wordt bereikt is dat het forum steeds meer en meer verziekt raakt. Aangezien beheer met uitzondering van Joesoef (die ondanks zijn ziekte hier wel zijn best doet) kennelijk met de noorderzon is vertrokken, gebeurt er op dit vlak weinig.

Dus nogmaals, wat wil je bereiken met dit gedoe? Het zal je een hoop tijd kosten en ik vraag me af waarom je zoveel tijd steekt in iets wat je toch niet kunt veranderen.

En misschien moet je jezelf eens de vraag stellen waarom Maroc.nl zo belangrijk voor je is?

Ik vind niet dat je de situatie juist weergeeft. Je hebt oorzaak en gevolg. RobEric reageert nu heftig op Desi nadat wekenlang negeren niet heeft geholpen en het beheer ligt te slapen.

Praktisch: gezien het beheer geen sjoege geeft, blijven er nog maar 2 opties over voor RobEric, vertrekken of negeren, maar zo zou het niet moeten zijn. Rotzooi wordt bij ieder zichzelf respecterend forum weggehaald waarom hier niet.

Salvatio
08-05-20, 14:29
Takfier doen is Haram Juffrouw-Zuur***. :zwaai:

Je kan gewoon gaan eten hoor J-Z. Jij hebt gezondigd.

Oiseau was gisteren zo slim geweest om Takfir te doen op mij na zonsondergang. :knipoog:





Nogmaals, Desiderium heeft hier onlangs geplaatst geen moslim te zijn en uitsluitend moslims te verdedigen vanwege zijn afkomst/koeltoer. Het woordje kuffar gebruiken is in deze context dus sowieso ongepast.

Koefar is trouwens meervoud, enkelvoud is kafir (M) of kafira (v), in deze zin zou het dus "Als een kafir zich zoals Desiderium zou gedragen" moeten zijn. Ik zou dan liever hebben dat je het over een niet-moslim hebt, dit riekt naar faithfreedomforum dialect.

Verder ben ik het met je eens dat het beheer niet objectief is in deze.

Chibania
08-05-20, 15:03
Ook al ben ik geen officiele moslim maar toch ga ik een Dua voor je doen,lieve Joessoef

Even voor de duidelijkheid, niemand 'takfiert' hier, zeker ik niet, dat doe je helemaal zelf. De grootste zuipenaar, junk, lewd boy of hoer zou deze zin niet eens over zijn/haar lippen kunnen verkrijgen, wa Allahoe moesta3an.

Salvatio
08-05-20, 15:22
Even voor de duidelijkheid, niemand 'takfiert' hier, zeker ik niet,

Weet je wel wat het begrip Takfir inhoudt? Het is in elk geval geen werkwoord.

Ik ben niet te beroerd om mijn medeforumleden wat wijsheid bij te brengen en daarom heb ik de moeite genomen om een topic over Takfir te openen;zie,lees en verrijk je kennis.

https://www.maroc.nl/forums/wie-schrijft-die-blijft/413332-takfirisme.html#post5688425



dat doe je helemaal zelf. De grootste zuipenaar, junk, lewd boy of hoer zou deze zin niet eens over zijn/haar lippen kunnen verkrijgen,


Nog schelden ook. JIj hebt verschillende malen takfier gedaan op mij.

Ik denk dat je ongesteld bent want anders zou je niet zomaar je Ramadan gaan verpesten door mij op een nogal onhandige wijze op te zoeken. :slaap:

Voor de mensen die niet bekend zijn met het vasten; Vrouwen mogen tijdens hen menstruatieperiode niet vasten.

Chibania
08-05-20, 16:14
Nog schelden ook.

Nee, ik scheld niet. Wat ik bedoel is dat de grootste zondaar (vervolgens som ik voorbeelden op, zoals junk, zuipenaar etc) op aarde nog steeds moslim kan zijn, en zo'n uitspraak niet zou doen. Zoiets zeg je niet, je bent moslim of je bent het niet, dat staat los van jouw zonden.


JIj hebt verschillende malen takfier gedaan op mij.

Nee dat heb ik niet, ik hou me daarvan afzijdig, dat doe je zelf:


Het geloof is een sterke,krachtige bondgenoot in duistere,onzekere tijden. Ik ben geen moslim maar ben wel Islamitisch opgevoed en ik probeer mij weg terug te vinden,tegen het zere been van veel Islamhaters als Eric de Blois/Rob Gosseling.

The_Grand_Wazoo
08-05-20, 16:16
Ik begrijp het toch niet helemaal. Wordt de volgende equivalentie gesuggerereerd:

Een mondkapje dat alle mensen zouden moeten dragen om het besmettingsgevaar van een dodelijk virus te verspreiden is gelijk te stellen aan een gezichtsmasker wat alleen door vrouwen gedragen zou moeten worden opdat zij ... huh ... tja het zwakke geslacht niet in verleiding brengen of ... huh ... een plekje in de zonnige regionen van het hiernamaals veilig stellen.

Zonder betere argumentatie schijnt mij dit een valse equivalentie te wezen.

Salvatio
08-05-20, 16:24
Nee, ik scheld niet.



Beledigen is hetzelfde als schelden.



Wat ik bedoel is dat de grootste zondaar (vervolgens som ik voorbeelden op, zoals junk, zuipenaar etc) op aarde nog steeds moslim kan zijn, en zo'n uitspraak niet zou doen.


Jij bepaalt dat niet. God bepaalt dat. Takfir plegen en nog door blijven gaan.



Zoiets zeg je niet, je bent moslim of je bent het niet, dat staat los van jouw zonden.


Ik ben als (verdwaalde) moslim verantwoordelijk voor mijn daden!! en God zal mij daar op de Dag des Oordeels ter verantwoording voor roepen.

Jij hebt geen recht om daar uitspraken over te doen.!!! Doe je dat wel;dan ben jij je net als Oiseau schuldig aan het plegen van Takfir.

Chibania
08-05-20, 16:43
Beledigen is hetzelfde als schelden.

Nee ik beledig niet, ik zeg dat de grootste zondaar nog moslim kan zijn. M.a.w. grote zonden halen je niet per definitie uit de islam. Er is dus zelfs voor een zuipenaar geen reden om te zeggen dat hij geen moslim is, dus wees zelf duidelijk.

Dat jij nu denkt dat ik je beledig, daar kan ik niets aan doen, net als al die andere valse percepties die je over mij hebt. Eerlijk zeggen ben ik gestopt om te denken dat jouw beeldvorming (en jouw compagnons) ooit zal veranderen (nu RobEric nog......). Het boeit mij niet meer.


Jij bepaalt dat niet. God bepaalt dat. Takfir plegen en nog door blijven gaan.

Ik heb nooit gezegd dat ik dat bepaal. Ik herhaal gewoon letterlijk wat je zelf hebt gezegd:


Nogmaals, Desiderium heeft hier onlangs geplaatst geen moslim te zijn


Ik ben geen moslim maar ben wel Islamitisch opgevoed

Salvatio
08-05-20, 16:54
Nee ik beledig niet,

Lees je Takfir maar eens terug.


Koop gewoon maandverband en laat mij met rust. :duim:

Salvatio
08-05-20, 17:30
God bepaalt wie een (goede) moslim is of niet. Forumleden die vinden dat zij het beter weten én denken dan God plegen Takfir.

Gescheiden Islamitische vrouwen moeten zich bezighouden met het vinden van een man om hen Deen enigszins te completeren ipv op een forum te heulen met zionisten en rechts-extremisten.

Karin.N
10-05-20, 21:50
Ik vind niet dat je de situatie juist weergeeft. Je hebt oorzaak en gevolg. RobEric reageert nu heftig op Desi nadat wekenlang negeren niet heeft geholpen en het beheer ligt te slapen.

Praktisch: gezien het beheer geen sjoege geeft, blijven er nog maar 2 opties over voor RobEric, vertrekken of negeren, maar zo zou het niet moeten zijn. Rotzooi wordt bij ieder zichzelf respecterend forum weggehaald waarom hier niet.

Iedereen heeft een keuze. Ik maak een andere keuze dan jij en Rob. Ik heb gewoon geen zin in deze hele toestand. En al zou ik dat wel hebben, dan zal dat toch geen effect hebben. Mensen kun je helaas niet veranderen, alleen hoe je er zelf op reageert.

Meer uit gewoonte dan uit interesse klik ik Maroc.nl aan. Maar dan lees ik weer het eea en klik ik de site maar weer gauw weg.

De enige die de boel kunnen oplossen is beheer, maar op Joesoef na, laten ze het compleet lopen.
Dan vind ik, hef Maroc op of geef het beheer in handen van mensen die er wel wat van willen maken.

Maar vergis je niet in het werk wat het kost om een site draaiende te houden en om goed te modereren. Als je het goed wil doen is het minstens een complete dagtaak.

The_Grand_Wazoo
14-05-20, 12:49
We moeten toegeven dat de moslima's, in zoverre strikt in de leer, hun tijd ver vooruit waren.

Op grond waarvan moeten we dat toegeven?

The_Grand_Wazoo
14-05-20, 12:50
Analyse van humor haalt de humor uit humor?

Wellicht, maar bovenal de lucht uit het morele proefballonnetje.

Oftewel, deze valse vergelijkingsvlieger gaat niet op. Het als een poging tot ironie of sarcasme verkopen schijnt mij een wat goedkope aftocht voor slechte poging.

Marsipulami
14-05-20, 13:12
Op grond waarvan moeten we dat toegeven?

De feiten.

The_Grand_Wazoo
15-05-20, 11:50
De feiten.

Interessant... (ik ben Bruno Latour aan het lezen, als je die kent en dit komt uitgebreid aan de orde) de actie is voor de verschillende partijen hetzelfde, nl het bedekken van het gezicht. Maar de waarde die het vertegenwoordigd is anders en de gewenst uitkomst van de dracht ook.

In het geval van een corona-preventieve gerichte gezichtbedekking wil men voorkomen ziek te worden en daardoor vroegtijdig te overlijden. In het geval van een gezichtssluier van deze moslima is dat toch anders: voor de werking van de dracht is vereist dat je van het vrouwelijk geslacht bent en is niet gericht op het beschermen avn je eigen leven, maar op dat van de zielenheil van een zwakker type mens, namelijk de man.

Dat als zelfde 'feiten' voor te stellen lijkt mij misleidend.

Tenslotte, de uitspraak dat de 'feitenlijkheid' van een handeling afhangt van de dispositie, nl. het recht n de leer zijn, van de persoon die hem uitvoert, is voor mij conta-intuitief.

Marsipulami
15-05-20, 17:52
Interessant... (ik ben Bruno Latour aan het lezen, als je die kent en dit komt uitgebreid aan de orde) de actie is voor de verschillende partijen hetzelfde, nl het bedekken van het gezicht. Maar de waarde die het vertegenwoordigd is anders en de gewenst uitkomst van de dracht ook.

In het geval van een corona-preventieve gerichte gezichtbedekking wil men voorkomen ziek te worden en daardoor vroegtijdig te overlijden. In het geval van een gezichtssluier van deze moslima is dat toch anders: voor de werking van de dracht is vereist dat je van het vrouwelijk geslacht bent en is niet gericht op het beschermen avn je eigen leven, maar op dat van de zielenheil van een zwakker type mens, namelijk de man.

Dat als zelfde 'feiten' voor te stellen lijkt mij misleidend.

Tenslotte, de uitspraak dat de 'feitenlijkheid' van een handeling afhangt van de dispositie, nl. het recht n de leer zijn, van de persoon die hem uitvoert, is voor mij conta-intuitief.

Ik had het over feiten en jij spreekt over de interpretatie van feiten, of de zin die mensen geven aan een bepaald gedrag.



Een feit is een gebeurtenis of omstandigheid waarvan de werkelijkheid vaststaat, doordat het ofwel zintuiglijk waargenomen ofwel instrumenteel gemeten kan worden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Feit

Bv: Mensen kunnen vasten, zijnde minder eten en drinken gedurende een bepaalde periode (= feit). Ze geven er echter verschillende betekenissen aan. De éne doet dit om te vermageren, een andere doet dit om het milieu en een vermindering van de CO2 uitstoot, nog iemand anders doet het om gezondheidsredenen, nog een mogelijkheid is dat men vast als blijk van solidariteit met armen, tenslotte kan men ook vasten omdat God het vraagt.

De feitelijkheid is dezelfde, de (subjectieve) betekenis die men aan dezelfde feiten geeft is verschillend. Het mooie aan dit alles is dat bovendien die verschillende betekenissen elkaar niet eens hoeven uit te sluiten. Ik kan dus vasten omwille van het gebod van God + om te vermageren + uit solidariteit met minderbedeelden + om gezondheidsredenen + om CO2 uitstoot te beperken, enz.

Het is ook niet uit te sluiten dat toen God de mensen opdroeg om te vasten gedurende een bepaalde periode in zijn ondoorgrondelijke wijsheid ook die andere betekenissen op het oog had. Idem dito voor gezichtssluier.

The_Grand_Wazoo
16-05-20, 09:32
Ik had het over feiten en jij spreekt over de interpretatie van feiten, of de zin die mensen geven aan een bepaald gedrag.



Een feit is een gebeurtenis of omstandigheid waarvan de werkelijkheid vaststaat, doordat het ofwel zintuiglijk waargenomen ofwel instrumenteel gemeten kan worden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Feit

Bv: Mensen kunnen vasten, zijnde minder eten en drinken gedurende een bepaalde periode (= feit). Ze geven er echter verschillende betekenissen aan. De éne doet dit om te vermageren, een andere doet dit om het milieu en een vermindering van de CO2 uitstoot, nog iemand anders doet het om gezondheidsredenen, nog een mogelijkheid is dat men vast als blijk van solidariteit met armen, tenslotte kan men ook vasten omdat God het vraagt.

De feitelijkheid is dezelfde, de (subjectieve) betekenis die men aan dezelfde feiten geeft is verschillend. Het mooie aan dit alles is dat bovendien die verschillende betekenissen elkaar niet eens hoeven uit te sluiten. Ik kan dus vasten omwille van het gebod van God + om te vermageren + uit solidariteit met minderbedeelden + om gezondheidsredenen + om CO2 uitstoot te beperken, enz.

Het is ook niet uit te sluiten dat toen God de mensen opdroeg om te vasten gedurende een bepaalde periode in zijn ondoorgrondelijke wijsheid ook die andere betekenissen op het oog had. Idem dito voor gezichtssluier.

Waar ik aan twijfel is de suggestie dat je 'feiten' voorstelt. Volgens mij spreek je over intenties.
Je merkt op (voor mij de aanleiding) dat mosilma's hun tijd ver vooruit zijn.

Daarin zit een oordeel over hun gedrag; de vastselling of dit al dan niet de tijd ver vooruit was vereist dat je weet waarom dergelijk gedrag werd vertoond. Zeven maanden geleden bestond er nog geen corona. Waren moslimas met een gezichtsluier toen hun tijd ver vooruit? Dat kun je alleen beoordelen op grond van de beargumentatie voor het dragen van de gezichtssluier.
Voor de onderbouwing van jouw uitspraak zijn mij jouw voorstelling van 'feiten' te mager.

Salvatio
21-05-20, 10:22
Waar ik aan twijfel is de suggestie dat je 'feiten' voorstelt. Volgens mij spreek je over intenties.
Je merkt op (voor mij de aanleiding) dat mosilma's hun tijd ver vooruit zijn.

Daarin zit een oordeel over hun gedrag; de vastselling of dit al dan niet de tijd ver vooruit was vereist dat je weet waarom dergelijk gedrag werd vertoond. Zeven maanden geleden bestond er nog geen corona. Waren moslimas met een gezichtsluier toen hun tijd ver vooruit? Dat kun je alleen beoordelen op grond van de beargumentatie voor het dragen van de gezichtssluier.
Voor de onderbouwing van jouw uitspraak zijn mij jouw voorstelling van 'feiten' te mager.


Marsipulami mag dat vinden. Ik ben het wel eens met hem.

Salvatio
22-05-20, 09:41
Ik waag nog een dappere poging dit topic te redden. :wink:

Rob Gosseling
22-05-20, 13:43
Ik waag nog een dappere poging dit topic te redden. :wink:

Daar ben jij erg goed in.

Salvatio
22-05-20, 17:19
@ Marsipulami


Waarom reageert nu niet op de reactie van Rob Gosseling/Eric de Blois/ Petertje?



Dat ene woordje in de titel verwijst met het nodige sarcasme naar de reden voor het plaatsen van deze topic. Mars stelt een groot onrecht uit het verleden aan de kaak met de nieuwe regels. Meten met twee maten, niet waar Mars?