PDA

Bekijk Volledige Versie : Waarom zijn de Marokkanen er wel toe in staat maar onze industrie niet?



Ibrah1234
25-04-20, 14:11
Marokko is blijkbaar wel in staat chirurgische wegwerpmaskers van het type FFP2 in afdoende hoeveelheden te produceren tegen een acceptabele prijs.

Het RIVM roept al die tijd dat ze niet helpen. Een standpunt waar men zo langzamerhand op terug komt. Maar ja, ik heb een N95 masker welke echt beschermd tegen het virus maar probeer daar maar eens 20 minuten normale inspanning mee te leveren zonder dat je na 30 minuten aan het zuurstof moet.

Het RIVM rijdt een scheve schaats en verdisconteert in haar uitspraak inzake de wenselijkheid van het dragen van een mondkapje zaken als de beschikbaarheid van mondkapjes voor de zorg en de algehele beschikbaarheid daarvan.

Dit soort politieke overwegingen behoort het RIVM niet te maken.

Probeer in een supermarkt maar eens 15 minuten niet aan je gezicht te zitten. Dat is vrijwel niet te doen. Een mondkapje kan enorm helpen. Het kapje beschermt ook tegen een per abuis gelanceerde niesbui lijkt mij.

Dit klemt temeer daar in Duitse stad Jena na de mondkapjesplicht er geen nieuwe besmettingsgevallen zijn geconstateerd.

Vroeger brachten wij de hulpgoederen naar het buitenland en tegenwoordig vliegen Chinezen met een luchtbrug onze spullen in.

https://www.bladna.nl/marokko-prijzen-mondkapjes,29518.html

The_Grand_Wazoo
25-04-20, 15:58
Wat een warrige lawine van feitelijke constateringen, meningen, politieke stellignames en conclusieloos geklaag.

Wat de redenen zijn waarom specifieke Marokkaanse bedrijven daar wel in slagen en 'de' Nederlandse industrie niet weet ik niet. Ik kan er wel een heleboel bedenken. Vrij goede redenen zelfs.Dat moet jou toch ook niet heel moeilijk vallen.

De jammerklacht waar mee je eindigt is ook ietwat raadselachtig. Wat wil je daarmee zeggen? Dat 'de' Nederlandse industrie, toen ze nog hulpgoederen naar het buitenland exporteerde, beter was? Of meer geld verdiende? Of beter in staat was de maatschappelijke stakeholders te bedienen? Uit nieuwsgierigheid: heb je ooit Adam Smith gelezen? Moet je eens doen. Die legt het uit.

Ibrah1234
25-04-20, 16:16
Wat de redenen zijn waarom specifieke Marokkaanse bedrijven daar wel in slagen en 'de' Nederlandse industrie niet weet ik niet. Ik kan er wel een heleboel bedenken. Vrij goede redenen zelfs.Dat moet jou toch ook niet heel moeilijk vallen.

Nou, steek van wal. Ik ben best geïnteresseerd in uw mening hieromtrent.

[QUOTE=The_Grand_Wazoo;5687309] De jammerklacht waar mee je eindigt is ook ietwat raadselachtig. Wat wil je daarmee zeggen? Dat 'de' Nederlandse industrie, toen ze nog hulpgoederen naar het buitenland exporteerde, beter was? Of meer geld verdiende? Of beter in staat was de maatschappelijke stakeholders te bedienen? Uit nieuwsgierigheid: heb je ooit Adam Smith gelezen? Moet je eens doen. Die legt het uit.

Mijn insteek was slechts aan te geven dat we tekort schieten in NL met de zorg te voorzien van voldoende beschermingsmiddelen tegen het virus maar ook de man op straat.

Enige punt van kritiek is dat een waardeoordeel over de kwaliteit van een dergelijk beschermingsmiddel (mondkapje) niet besmet mag worden met allerlei politiek of sociaal wenselijke argumenten het toch maar niet te doen. Het is geen jammerklacht. Ik acht het een valide overweging.


Dat 'de' Nederlandse industrie, toen ze nog hulpgoederen naar het buitenland exporteerde, beter was? Of meer geld verdiende? Of beter in staat was de maatschappelijke stakeholders te bedienen? Uit nieuwsgierigheid: heb je ooit Adam Smith gelezen? Moet je eens doen. Die legt het uit.

Wat mij betreft een problematiek van geheel andere orde. Deze overwegingen heb ik in het geheel niet op aangestuurd.

The_Grand_Wazoo
26-04-20, 10:04
Nederland heeft geen noodtoestand, er is geen overheid die productiemiddelen en -factoren kan toe eigenen. De overheid kan eventueel garant staan voor investeringen, verliezen enz. enz., maar heeft in dit geval daar geen signalen voor afgegeven.
Die 'de' Nederandse industrie van jou, is dus, hoezeer je er ook 'de' voorzet, niet iets. Het is in feite een verzameling particuliere ondernemersof beleggers, elk met eigen wensen, dromen, financiele posities enz.

Redenen zijn alle denkbare varianten op kosten die niet tegen baten opwegen:
- Het levert te weinig geld op.
- Te hoge risico's om nu een productielijn op te zetten zonder dat duidelijk is of over 2 maanden de markt niet voledig is ingestort.
- Te weinig toegang tot of zekerheid van aanvoer van grondstoffen nu landen hun grenzen dichtgooien.
- Angst voor wereldwijde overproductie binnen nu en drie maanden
Enz. enz. enz.

Wat betreft je 'valide' constatering. Die volgt op een curieus intermezzo over dat het RIVM oneigelijke argumenten aanvoert in de discussie over mondkapjes, dat jijzelf over een echt heus goed masker beschikt, maar dat het een crime is om dat te dragen, maar dat het RIVM een scheve schaats rijdt en politiceren en 'sociaal wenselijke' argumenten gebruiken, want met mondkapjes voorkom je dat je in de supermarkt aan je neus krabbelt.Dat is zo ongeveer de lijn van wat je een constatering noemt. Mij komt het als een boel onsamenhangende punten over.

En dan eindig je je verhaal met een verwijzing naar vroegere tijden en dat wij 'toen de hulpgoederen maar het buitenland' terwijl we nu een luchtbrug nodig hebben voor hulpgoederen uit China. Als dan gevraagd wordt hoe dat onderdeel te duiden is, dan kom je plotseling zelf met de opmerking dat het 'problematiek van een andere orde is. Waarom voer je het dan op?

Kortom: je suggereert tekortkomingen die niet samenhangen, namelijk van 'de' Nederlandse industrie, die ergens niet toe in staat blijkt, en van het RIVM, dat ergens manipuleert. En je maakt een opmerking die je desgevraagd zelf af doet als niet ter zake doende in de context van het voorafgaande deel.

Dit doet mij denken aan een betoog van de gemiddelde forum voor democratie aanhanger: warrig, verongelijkt, vol non-sequiturs en gelardeerd met het gebeier van klepelloze klokken

knuppeltje
26-04-20, 12:35
Marokko is blijkbaar wel in staat chirurgische wegwerpmaskers van het type FFP2 in afdoende hoeveelheden te produceren tegen een acceptabele prijs.

Het RIVM roept al die tijd dat ze niet helpen. Een standpunt waar men zo langzamerhand op terug komt. Maar ja, ik heb een N95 masker welke echt beschermd tegen het virus maar probeer daar maar eens 20 minuten normale inspanning mee te leveren zonder dat je na 30 minuten aan het zuurstof moet.

Het RIVM rijdt een scheve schaats en verdisconteert in haar uitspraak inzake de wenselijkheid van het dragen van een mondkapje zaken als de beschikbaarheid van mondkapjes voor de zorg en de algehele beschikbaarheid daarvan.

Dit soort politieke overwegingen behoort het RIVM niet te maken.

Probeer in een supermarkt maar eens 15 minuten niet aan je gezicht te zitten. Dat is vrijwel niet te doen. Een mondkapje kan enorm helpen. Het kapje beschermt ook tegen een per abuis gelanceerde niesbui lijkt mij.

Dit klemt temeer daar in Duitse stad Jena na de mondkapjesplicht er geen nieuwe besmettingsgevallen zijn geconstateerd.

Vroeger brachten wij de hulpgoederen naar het buitenland en tegenwoordig vliegen Chinezen met een luchtbrug onze spullen in.

https://www.bladna.nl/marokko-prijzen-mondkapjes,29518.html

De beste stuurlui staan weer aan wal.

Ibrah1234
26-04-20, 15:47
Nederland heeft geen noodtoestand, er is geen overheid die productiemiddelen en -factoren kan toe eigenen. De overheid kan eventueel garant staan voor investeringen, verliezen enz. enz., maar heeft in dit geval daar geen signalen voor afgegeven.
Die 'de' Nederandse industrie van jou, is dus, hoezeer je er ook 'de' voorzet, niet iets. Het is in feite een verzameling particuliere ondernemersof beleggers, elk met eigen wensen, dromen, financiele posities enz.

Je haalt er zaken bij bij welke met onderhavige problematiek niets van doen hebben.

Waar gaat het hier in hemelsnaam over. Een chirurgisch mondkapje, drie lagen papier met een elastiekje eraan. We hebben hier in Nederland immers filterproducenten van mond-neusmaskers.

Kan me nog heugen dat Chinezen hier jarenlang melkpoeder hebben gehamsterd vanwege een babymelkschandaal in China. Nu mag je vanwege de hamsteraars door het Coronavirus vaak een beperkt aantal producten meenemen maar dat gold jarenlang hier ten landen voor Chinezen die melkpoeder van Nutricia wilden kopen.

Een der grootste raadselen der afgelopen eeuwen was dat Nutricia jarenlang niet in staat is gebleken aan de vraag te voldoen. Inmiddels hebben concurrenten het gat gevuld. Ik heb dat nooit begrepen.




Redenen zijn alle denkbare varianten op kosten die niet tegen baten opwegen:
- Het levert te weinig geld op.

Nou, die dingen worden nu wereldwijd verkocht met winstmarges tot soms 1000%. Over terugverdientijd gesproken.



- Te hoge risico's om nu een productielijn op te zetten zonder dat duidelijk is of over 2 maanden de markt niet voledig is ingestort.


4 miljard consumenten wereldwijd die elke dag over een nieuwe disposable (mondkapje) moeten beschikken? Welk een verdienmodel. Het wordt het nieuwe staatbeeld. Op de catwalk in Parijs zult u elk jaar nieuwste modellen aantreffen.
De kosten om papiertjes aan elkaar te plakken en te voorzien van een elastiekje? Het gaat hier niet om vligetuigen of auto's welke geproduceerd moeten worden met een miljarden kostende productielijn.



- Te weinig toegang tot of zekerheid van aanvoer van grondstoffen nu landen hun grenzen dichtgooien.
- Angst voor wereldwijde overproductie binnen nu en drie maanden
Enz. enz. enz.

Simpel inkoopbeleid





Dit doet mij denken aan een betoog van de gemiddelde forum voor democratie aanhanger: warrig, verongelijkt, vol non-sequiturs en gelardeerd met het gebeier van klepelloze klokken

Een discussie met je voeren c.q. standpunten uitwisselen is lastig met TGW. First the person and then the message. Zeker in een professionele setting zal het tot niets leiden.

Maar goed, die Baudet wilde Rutte in de 2e kamer in inderdaad voorzien van telefoonnummer van een ondernemer die blijkbaar wel miljoenen mondkapje binnen 48 uur kon leveren.

Ik heb nog nooit de inkoop voor een grote organisatie gedaan en ben in het geheel niet op de hoogte van gangbaar inkoopbeleid. Dat is een vak apart. Moeten we denk ik bij SuperIck zijn. Ik heb de disposables gekocht voor iets van 85 cent per stuk, maar ten tijde voor aanvang van de pandemie zullen die dingen iets van 2 cent per stuk inkoop kosten? Kan me voorstellen dat de inkoper van een grote zorgorganisatie dat aanbod aan zich voorbij laat gaan.

Of je er ingewikkelde productielijnen voor moet opzetten? Ik heb een geprint exemplaar van een 3-d printer. Innovatie komt vanuit de markt.

Ibrah1234
26-04-20, 15:51
De beste stuurlui staan weer aan wal.

Ga jij eens even een Radler ontkurken en de rest van de dag op je terras in de tuin zitten. :hardlach:

Rob Gosseling
26-04-20, 16:22
De beste stuurlui staan weer aan wal.

He bah. Probeer het eens gewoon op een andere manier, meer bescheiden zeg maar. Je kan het best.

knuppeltje
26-04-20, 16:52
Maar goed, die Baudet wilde Rutte in de 2e kamer in inderdaad voorzien van telefoonnummer van een ondernemer die blijkbaar wel miljoenen mondkapje binnen 48 uur kon leveren.

Die bekakte Baudet is dan ook een schertsfiguur van jewelste. Eerst stond hij samen met wilders tegen Rutte te schreeuwen dat die met mensenlevens speede - en dat het land meteen op slot moest. Nu schreeuwen beide narren dat de exit heel snel moet gebeuren. :lachu:

knuppeltje
26-04-20, 16:54
Ga jij eens even een Radler ontkurken en de rest van de dag op je terras in de tuin zitten. :hardlach:

Bier? Niet zo ordinair, ja! :ego:

The_Grand_Wazoo
26-04-20, 19:46
Ibrah123 - Je haalt er zaken bij bij welke met onderhavige problematiek niets van doen hebben.


Dat zou te denken moeten geven, want ik reageer puntsgewijs op jouw post.
Dat deed ik om je te laten zien dat je een problematiek suggereerde waar je vervolgens allerlei punten bij haalde die er niets mee te maken had. Ik ben blij dat je dat nu ook blijkt in te zien.

Dat punt wat je wilde maken was 'Waarom is onze industrie er niet toe in staat om .....'

Probeer het nou nog eens en nu met focus graag.Je mag heus de redenen die ik heb opgeworpen bestrijden (hoewel 'simpel inkoop beleid' wel een echt 'simpele opmerking' is in het licht van de ontwikkelingen van de afgelopen 2 maanden) maar kom dan ook zelf met antwoorden op de (suggestieve) vraag die je opwerpt.

Ibrah1234
26-04-20, 20:11
Die bekakte Baudet is dan ook een schertsfiguur van jewelste. Eerst stond hij samen met wilders tegen Rutte te schreeuwen dat die met mensenlevens speede - en dat het land meteen op slot moest. Nu schreeuwen beide narren dat de exit heel snel moet gebeuren. :lachu:

Wat te denken van Trump. U trof in mij zowaar een bewonderaar aan. Nu denk ik: "Die kerel is gek!".

Het is te erg voor woorden dat zijn adviseurs hem het advies moeten geven vooral meer niet elke dag Cornona gerelateeerde persconferenties te geven.

Ibrah1234
26-04-20, 20:23
Ibrah123 - Je haalt er zaken bij bij welke met onderhavige problematiek niets van doen hebben.


Dat zou te denken moeten geven, want ik reageer puntsgewijs op jouw post.
Dat deed ik om je te laten zien dat je een problematiek suggereerde waar je vervolgens allerlei punten bij haalde die er niets mee te maken had. Ik ben blij dat je dat nu ook blijkt in te zien.

Dat punt wat je wilde maken was 'Waarom is onze industrie er niet toe in staat om .....'

Probeer het nou nog eens en nu met focus graag.Je mag heus de redenen die ik heb opgeworpen bestrijden (hoewel 'simpel inkoop beleid' wel een echt 'simpele opmerking' is in het licht van de ontwikkelingen van de afgelopen 2 maanden) maar kom dan ook zelf met antwoorden op de (suggestieve) vraag die je opwerpt.

Toegegeven, het was een brei aan gedachtenspinsel. Mea culpa.

Komt doordat ik me al een tijd erger aan de rol van het RIVM.

Druppel was nog wel een artikel uit het AD van de hand van journaliste Angela de Jong. Deze vergelijkt Maurice de Hond met een LOI-viroloog.

Veel te kort door de bocht naar mijn bescheiden mening.

Een kerncentra bouw je ook met tientallen disciplines alsmede overige complexe zaken.

Vanuit huis betreft het hier (Maurice de Hond) een sociaal geograaf. Statistiek is zijn vak.

Kan me bijna niet voorstellen dat Knuppeltje hieromtrent een andere mening is toegedaan maar gezien het verleden zal het wel weer eens zo zijn.

Of is het dagelijks opentrekken van een blik virologen die je in vrijwel elk nieuwsprogramma aantreft afdoende?

https://www.ad.nl/show/laten-we-naar-deskundigen-luisteren-en-niet-naar-loi-viroloog-maurice-de-hond~ac7ed8c7/

The_Grand_Wazoo
26-04-20, 22:36
Focus.
Waarom is de Nederlandse industrie niet in staat om...?

The_Grand_Wazoo
28-04-20, 18:30
Nou ja zeg ...

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1863151546/consortium-in-nederland-maakt-7-miljoen-mondkapjes

En dat nog wel in consortium vorm. Wordt de 'de' nog benaderd ook.

super ick
29-04-20, 18:34
Het is lastig om de brei van informatie meester te worden.

Ik had van het RIVM, toch het instituut op wiens info beleid wordt gemaakt, beter verwacht. Het begon in maart met de opmerking dat het virus niet deze kant op kon omdat er geen rechtstreekse vluchten vanuit Wuhan kwamen. Daarna dat mondkapjes niet helpen en zo nog wat verkeerde informatie.

Normaal gesproken weet je wel een beetje waar je serieus nieuws moet zoeken maar nu.......... Zeggen dat je net niet weet of twijfel lijkt wel not done voor het leger aan deskundigen.

Wel groepimmuniteit opbouwen, nee niet doen, het is überhaupt niet mogelijk om te doen, etc, etc.

Het benne vreemde tijden.

Salvatio
29-04-20, 22:17
Het is lastig om de brei van informatie meester te worden.



Je bedoeld dat je de bomen niet meer kan onderscheiden van een bos?

Ibrah1234
30-04-20, 09:37
Nou ja zeg ...

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1863151546/consortium-in-nederland-maakt-7-miljoen-mondkapjes

En dat nog wel in consortium vorm. Wordt de 'de' nog benaderd ook.

Ik heb het gelezen. Ben benieuwd hoe men het verder gaat invullen. Het genoemde aantal van 7 miljoen is denk ik slechts een druppel op de gloeiende plaat. Zal spannend worden i.v.m. mondkapjesplicht voor de contactberoepen.

super ick
30-04-20, 16:54
Je bedoeld dat je de bomen niet meer kan onderscheiden van een bos?

Niet spelen met een gezegde als je de taal onvoldoende beheerst.

Salvatio
30-04-20, 22:10
Het slijm druipt gewoon van mijn beeldscherm af.

Salvatio
30-04-20, 22:13
Niet spelen met een gezegde als je de taal onvoldoende beheerst.

Perfect ABN,opa. :ego:

Jij moet leren niet met onderwerpen gaan bemoeien die jou verstandsvermogen te boven gaan.


Begint een beetje génant te worden voor jou Ickje. Mark61 heeft je al goed op je plek gezet.