PDA

Bekijk Volledige Versie : Oplaadkabeltjes



knuppeltje
06-06-20, 10:21
Ik wilde juist weer mijn smartphone opladen - en dacht weer - zoals al heel lang - toen ik dat ding aan het oplaadkabeltje aansloot: dit is ronduit krankjorum. Ik weet niet hoeveel iedereen hier van die kabeltjes heeft. Maar ik heb er daarvan veel. Gewoon onnodig veel teveel.

Naast eentje voor een allang niet meer gebruikte oude gsm, die nog ergens in een la ligt, eentje voor een oude gsm die ik nog als zakhorloge gebruik, omdat die nog zo lekker klein is om hem op zak te hebben als ik ga fietsen, eentje voor de smartphone, eentje voor de kruimeldief, twee voor de e-readers en eentje voor het chromebook.

Alles bij elkaar is dat dus een behoorlijk aantal. Wat ik daaraan ronduit ergerlijk vind, is het feit dat die bijna allemaal verschillende aansluitingen voor de diverse apparaten zelf hebben, alleen van de twee e-readers niet, ondanks dat die niet van hetzelfde merk zijn. Die laten dus zien dat het wel degelijk kan. Bravo!

Ofwel zitten er verschillende afmetingen van hdmi-stekkertjes aan - en anders wel verschillende usb-stekkertjes - of nog van die ronde dingen van verschillende afmetingen. Maar in ieder geval kun ze niet voor verschillend types apparaten gebruiken. De verspilling - en daarmee gepaarde milieubelasting is daardoor enorm. Daarnaast is het ook nog eens ordinaire zakkenklopperij.

Het moet toch heel eenvoudig zijn om dat voor al die gadgets te standaardiseren, lijkt me. Geen enkele autofabrikant produceert zelf de autobanden, noch de brandstof. Als nu een en ander ook eens geregeld wordt voor de oplaadkabeltjes voor de gadgets, zodat die allemaal een zelfde stekkertje hebben voor al die dingen - en als je al die dingen ook nog zonder kabeltje levert - zodat de koper niet iedere keer weer met een dan onnodig kabeltje wordt opgezadeld - dan zijn we weer een hele stap verder de goede richting uit.

Maar volgens mij zien de producenten van al dat spul daar de noodzaak niet van in - en is de politiek gewoon te lamlendig om dat af te dwingen, net zoals met meer dingen. Wie van beiden geestelijk het meest lui is, weet ik niet. Wel dat ik het allang een gotspe vind.

The_Grand_Wazoo
06-06-20, 11:43
Ja maar de politiek mag niet zo maar kabeltjes gaan voorschrijven, of standaardiseren.

Het feit dat we ons allemaal neer moeten leggen bij het gegeven dat er 220 uit de muur komt geeft al aan hoezeer we richting Noord Korea zijn afgedreven.

knuppeltje
06-06-20, 12:06
Ja maar de politiek mag niet zo maar kabeltjes gaan voorschrijven, of standaardiseren.

Het feit dat we ons allemaal neer moeten leggen bij het gegeven dat er 220 uit de muur komt geeft al aan hoezeer we richting Noord Korea zijn afgedreven.

Ik vrees dat de ernst van de zaak nog niet goed tot u is doorgedrongen. :droef:

Mwa, nu staan de producenten vanwege de Corona allemaal in de rij voor subsidie. Het is nu de gelegenheid om daarvoor zoveel mogelijk verbeteringen af te dwingen. :student:

Revisor
06-06-20, 16:25
https://www.nu.nl/tech/3725211/europa-krijgt-wet-universele-telefoonoplader.html

Bart.NL
06-06-20, 16:43
Geen mobiel is ook nog een mogelijkheid.

knuppeltje
06-06-20, 16:46
https://www.nu.nl/tech/3725211/europa-krijgt-wet-universele-telefoonoplader.html

Dank u. Maar dat zou niet alleen tot de smartphones beperkt moeten blijven. Een type oplaadkabeltje voor alle gadgets die ik heb opgenoemd, anders blijft het nog steeds gerommel in de marge.

Revisor
06-06-20, 17:53
Dank u. Maar dat zou niet alleen tot de smartphones beperkt moeten blijven. Een type oplaadkabeltje voor alle gadgets die ik heb opgenoemd, anders blijft het nog steeds gerommel in de marge.

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/wat-is-usb-c-en-wat-heb-je-er-aan/

Rob Gosseling
06-06-20, 17:58
Ik wilde juist weer mijn smartphone opladen - en dacht weer - zoals al heel lang - toen ik dat ding aan het oplaadkabeltje aansloot: dit is ronduit krankjorum. Ik weet niet hoeveel iedereen hier van die kabeltjes heeft. Maar ik heb er daarvan veel. Gewoon onnodig veel teveel.

Naast eentje voor een allang niet meer gebruikte oude gsm, die nog ergens in een la ligt, eentje voor een oude gsm die ik nog als zakhorloge gebruik, omdat die nog zo lekker klein is om hem op zak te hebben als ik ga fietsen, eentje voor de smartphone, eentje voor de kruimeldief, twee voor de e-readers en eentje voor het chromebook.

Alles bij elkaar is dat dus een behoorlijk aantal. Wat ik daaraan ronduit ergerlijk vind, is het feit dat die bijna allemaal verschillende aansluitingen voor de diverse apparaten zelf hebben, alleen van de twee e-readers niet, ondanks dat die niet van hetzelfde merk zijn. Die laten dus zien dat het wel degelijk kan. Bravo!

Ofwel zitten er verschillende afmetingen van hdmi-stekkertjes aan - en anders wel verschillende usb-stekkertjes - of nog van die ronde dingen van verschillende afmetingen. Maar in ieder geval kun ze niet voor verschillend types apparaten gebruiken. De verspilling - en daarmee gepaarde milieubelasting is daardoor enorm. Daarnaast is het ook nog eens ordinaire zakkenklopperij.

Het moet toch heel eenvoudig zijn om dat voor al die gadgets te standaardiseren, lijkt me. Geen enkele autofabrikant produceert zelf de autobanden, noch de brandstof. Als nu een en ander ook eens geregeld wordt voor de oplaadkabeltjes voor de gadgets, zodat die allemaal een zelfde stekkertje hebben voor al die dingen - en als je al die dingen ook nog zonder kabeltje levert - zodat de koper niet iedere keer weer met een dan onnodig kabeltje wordt opgezadeld - dan zijn we weer een hele stap verder de goede richting uit.

Maar volgens mij zien de producenten van al dat spul daar de noodzaak niet van in - en is de politiek gewoon te lamlendig om dat af te dwingen, net zoals met meer dingen. Wie van beiden geestelijk het meest lui is, weet ik niet. Wel dat ik het allang een gotspe vind.

Alles is de schuld van de politiek. Eigen verantwoording hebben mensen niet meer. Wie zoveel kabeltjes heeft, heeft een hele lading telefoons versleten.... Een stemadvies misschien?

knuppeltje
06-06-20, 19:08
Alles is de schuld van de politiek. Eigen verantwoording hebben mensen niet meer. Wie zoveel kabeltjes heeft, heeft een hele lading telefoons versleten.... Een stemadvies misschien?

Gosseling, je snapt er blijkbaar weer helemaal niets van. :jammer:

Ten eerste heb ik, net als vele anderen met mij, geen hele lading telefoons versleten. Ik heb er in mijn leven naast een gewone huistelefoon, totaal maar 3 gehad. Ten tweede gaat het niet alleen maar om oplaadkabeltjes voor telefoons, maar om 1 type oplaadkabel waarmee je al je gadgets kunt opladen. Als je dan een nieuwe gadget koopt, dan hoef je niet weer een oplaadkabeltje erbij te kopen. Dat scheelt wereldwijd enorme hoeveelheden van die dingen die dan niet meer nodeloos hoeven te worden gemaakt. De gadgets kunnen daardoor goedkoper worden, ook al zal dat zo heel schelen - en hoe minder van die kabeltjes hoe gebruiksvriendelijker voor de koper - en het wordt een grote winst voor het milieu.

:gsm: Kortom, voortaan beter lezen voor je weer zo reageert.

En ja, ook hierbij blijkt het weer overduidelijk dat producenten - net als met vele andere zaken - blijkbaar sturing van de overheid nodig voordat ze tot actie over gaan.

De overheid dient gewoon haar werk goed te doen, ja!

super ick
07-06-20, 08:45
Ja maar de politiek mag niet zo maar kabeltjes gaan voorschrijven, of standaardiseren.

Het feit dat we ons allemaal neer moeten leggen bij het gegeven dat er 220 uit de muur komt geeft al aan hoezeer we richting Noord Korea zijn afgedreven.

Japan, VS en Canada hebben nog steeds, net als hier vroeger, 110 volt.

BTW,
Momenteel werkt het overgrote deel van de telefoons met mini USB. Verhaal een standaard.
Alleen Apple blijft eigenwijs achter.

knuppeltje
07-06-20, 11:17
Japan, VS en Canada hebben nog steeds, net als hier vroeger, 110 volt.

BTW,
Momenteel werkt het overgrote deel van de telefoons met mini USB. Verhaal een standaard.
Alleen Apple blijft eigenwijs achter.

En er zijn ook per land verschillende stekkers voor 220 volt, bijvoorbeeld. Ik zou een maand geleden de familie in Australie gaan bezoeken. Maar daar hebben ze andere stopcontacten en stekkers dan wij hier. Ik heb dus daarvoor bij de bol.com een speciale verloopstekker gekocht. Gelukkig kostte dat ding niet heel veel.

Maar volgens mij heb je ook verschil in afmetingen bij die mini USB-stekkertjes. Maar het gaat mij niet alleen om telefoons, maar om alle elektronische gadgets.

Maar het gaat niet alleen om de oplaadkabeltjes. Ook kabeltjes voor de overdracht van camera's naar pc's bijvoorbeeld. Het overdrachtskabeltje van mijn D7000 heeft hetzelfde model aansluitstekkertje aan de camerakant als het kabeltje voor mijn D750, maar zijn beide van verschillende afmeting. Beide cameras zijn gemaakt door dezelfde fabrikant, Nikon. Ronduit belachelijk.

Maar daarnaast zijn er nog andere cameramerken met kabeltjes, zijn er e-readers, kruimeldieven - en weet ik al niet meer.

Als alle oplaadkabeltjes en overdrachtskabeltjes gestandaardiseerd zouden zijn, dan zou dat scheepsladingen aan overtollige kabeltjes schelen.

Het zou een gigantische milieuwinst opleveren als standaardisering op zoveel mogelijk terreinen serieus zou worden doorgevoerd - zodat er zo min mogelijke overtollige dingen worden geproduceerd. Daar ging het mij om.

De kreet van Gosseling dat ik de politiek weer de schuld geef, is voor mij onzin. De overheid heeft gewoon de taak om te regeren. En dat houdt in dat de overheid omwille van onder andere het milieu, onwenselijke processen zal moeten bijsturen, in plaats van de alles maar aan de onwil van producenten over te laten.

Ibrah1234
07-06-20, 12:22
De wat duurdere toestellen laden toch draadloos? Ik heb een QI receiver op de achterkant geplaatst. Kost een tientje.

Nachtkastje van IKEA met een ingebouwde QI plaat en KELAAR!!!


https://www.smartphonehoesjes.nl/qi-receiver-micro-usb.html?utm_campaign=shopping&utm_content=&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_term=&gclid=Cj0KCQjwoPL2BRDxARIsAEMm9y8WN7cBM2cQDcDqhJfI mA41SdUhx4cxEeDizXBmADkdwyAe88gAfkgaAtWAEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

The_Grand_Wazoo
07-06-20, 12:26
Ooooh
Het is gewoin dat de consument wat handiger moet zijn.

Dan is er helemaal geen standaardisatie nodig.

Oh ja, van geld... verdaaide overheid.
Nou wacht maar, daar gaat de bitcoin een oplossing voor bieden.

knuppeltje
07-06-20, 12:49
De wat duurdere toestellen laden toch draadloos? Ik heb een QI receiver op de achterkant geplaatst. Kost een tientje.

Nachtkastje van IKEA met een ingebouwde QI plaat en KELAAR!!!


https://www.smartphonehoesjes.nl/qi-receiver-micro-usb.html?utm_campaign=shopping&utm_content=&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_term=&gclid=Cj0KCQjwoPL2BRDxARIsAEMm9y8WN7cBM2cQDcDqhJfI mA41SdUhx4cxEeDizXBmADkdwyAe88gAfkgaAtWAEALw_wcB&gclsrc=aw.ds


Wat een geleuter! :lachu:

Ibrah1234
07-06-20, 12:58
Ooooh
Het is gewoin dat de consument wat handiger moet zijn.

Dan is er helemaal geen standaardisatie nodig.

Oh ja, van geld... verdaaide overheid.
Nou wacht maar, daar gaat de bitcoin een oplossing voor bieden.

Waar heb je het over beste man.

Andere snoetjes en overeenkomstige standaard impliceert veelal verbetering.

Ik kan nu met een USB-C kabeltje in iets van 10 minuten mijn telefoon opladen waar je vroeger zowat een hele nacht voor nodig was.

Dat snoertje (USB-C) hebben ze verzonnen waarde heer TGW omdat het hogere outputvoltages aan kan. Dus is de accu van het mobieltje dan ook sneller vol.

Je kunt nu ook veel meer GB/sec door kabels heen jassen.

Wat dat met de overheid te maken heeft is me een raadsel. Nog even en Trump wordt erbij aangehaald. :D

Ibrah1234
07-06-20, 13:00
Wat een geleuter! :lachu:

Met je tijd meegaan Knuppeltje. Of iets dieper in de geldbuidel tasten. Heb je al die kabeltjes voor je telefoon niet meer nodig.

Dat krijg je als pennenlikkers zich in technische discussies mengen :p

Ibrah1234
07-06-20, 13:17
Nou wacht maar, daar gaat de bitcoin een oplossing voor bieden.

Nu noem je iets wat de overheid wel vakkundig de nek heeft omgedraaid met haar KYC maatregelen.

Welk zinnig mens koopt cryptovaluta waarbij je soms 1 dag moet wachten op goedkeuring van je documenten (paspoort, rijbewijs, proof of address) om er vervolgens een kopje koffie mee af te rekenen of je boodschappen mee te betalen?

The_Grand_Wazoo
07-06-20, 15:42
Nu noem je iets wat de overheid wel vakkundig de nek heeft omgedraaid met haar KYC maatregelen.

Welk zinnig mens koopt cryptovaluta waarbij je soms 1 dag moet wachten op goedkeuring van je documenten (paspoort, rijbewijs, proof of address) om er vervolgens een kopje koffie mee af te rekenen of je boodschappen mee te betalen?

Mooi zo.

knuppeltje
07-06-20, 16:44
Met je tijd meegaan Knuppeltje. Of iets dieper in de geldbuidel tasten. Heb je al die kabeltjes voor je telefoon niet meer nodig.

Het gaat niet alleen om telefoons, heb ik al 10 keer gezegd. :gsm:

Ibrah1234
07-06-20, 16:53
Het gaat niet alleen om telefoons, heb ik al 10 keer gezegd. :gsm:

Gewoon ff tientje dokken Knuppeltje en een universeel laadkabeltje open, KELAAR!!!

https://www.allekabels.nl/ac-dc-adapter/7207/1307586/universele-ac-dc-adapter.html?gclid=Cj0KCQjwoPL2BRDxARIsAEMm9y8XxtS 5kmVtdzxQWiuzLJK_Geffm7V4ksiL93jQoKgfHt60JaBOwFoaA vv0EALw_wcB

The_Grand_Wazoo
08-06-20, 08:51
Het gaat niet alleen om telefoons, heb ik al 10 keer gezegd. :gsm:

Je moet niet zeuren. Gewoon 10 euri's dokken en niet nadenken en heel hard kelaar roepen.

Maar vooral niet nadenken.

knuppeltje
08-06-20, 09:08
Je moet niet zeuren. Gewoon 10 euri's dokken en niet nadenken en heel hard kelaar roepen.

Maar vooral niet nadenken.

Met dat laatste is Ibrah al heel lang geleden begonnen, denk ik. :droef:

super ick
08-06-20, 17:14
Deels evolueren die aansluitingen ook.

In den beginne was daar het holle pennetje. Voldeed uitstekend tot wij er, behalve stroom, ook data mee uit gingen wisselen. Toen deed de micro USB zijn intrede.
Momenteel is USB Type C voor telefoons.

Hetzelfde zie je bij camera's, laptops, tablets, etc.

Het is lang niet altijd mogelijk dezelfde kabeltjes te maken.

Die universele dingen werken niet.

Ibrah1234
09-06-20, 10:33
Ja inderdaad, de techniek gaat steeds verder. Zeker met die 4k monitoren. DisplayPort ingangen en kabels worden ook steeds meer gemeengoed i.p.v. die HDMI kabels.

The_Grand_Wazoo
09-06-20, 15:00
Ik denk dat techniek echt de allerlaatste overweging is. Dit kan best hestandaardiseerd wirden.
Maar dan dien je een economisch systeem te hebben wat efficientie en consumentenbrlang van hoger belang dan het winnen ten koste van andere.

knuppeltje
09-06-20, 15:34
Ja inderdaad, de techniek gaat steeds verder. Zeker met die 4k monitoren. DisplayPort ingangen en kabels worden ook steeds meer gemeengoed i.p.v. die HDMI kabels.

Dromen jullie tweeën maar lekker verder. Er is geen enkel technisch beletsel waarom dit niet al veel eerder geregeld had kunnen worden. Het is gewoon een kwestie van een ontstellend gebrek aan samenwerking - en een politiek die blijkbaar nog steeds niet het belang van het probleem inziet. En dus blijven we voorlopig nog wel met een grote productie van totaal onnodige kabeltjes en snoertjes zitten, met alle gevolgen voor het milieu van dien.

Ibrah1234
09-06-20, 23:41
Momenteel is USB Type C voor telefoons.

Voorheen kwam het bij mij nog wel eens voor dat ik de ingang op de telefoon beschadigde doordat ik slaapdronken die micro-USB connector er verkeerd om in probeerde in te drukken.

Dat maakt gelukkig bij de USB-C stekkers niets meer uit. connector is omkeerbaar en kan dus op beide manieren gewoon aangesloten worden.

Dat vind ik nog wel het grootste voordeel naast het feit dat je met USB-C kunt snel kunt opladen en je telefoon na 15 minuten weer volledig is opgeladen.

super ick
10-06-20, 13:30
Ik denk dat techniek echt de allerlaatste overweging is. Dit kan best hestandaardiseerd wirden.
Maar dan dien je een economisch systeem te hebben wat efficientie en consumentenbrlang van hoger belang dan het winnen ten koste van andere.

Dat zou zo zijn als de opvolgende aansluiting niet beter zou zijn dan de vorige qua datacapacieit, oplaadtijd, etc.

Voor telefoons, geluidsdragers en camera's is het al grotendeels gestandaardiseerd. Alleen Apple blijft eigenwijs.