PDA

Bekijk Volledige Versie : Black Lives Matter-protest op de Dam



Rob Gosseling
07-06-20, 04:31
Dreigementen voor Akwasi na zwarte piet-uitspraak, rapper doet aangifte waar mogelijk

Bron : AD.nl (https://www.ad.nl/binnenland/dreigementen-voor-akwasi-na-zwarte-piet-uitspraak-rapper-doet-aangifte-waar-mogelijk~a6e1be94/) - 6 juni 2020

https://i.postimg.cc/rwnCRL9K/Screenshot-20200606-232350-Chrome.jpg
Akwasi tijdens zijn toespraak tijdens het Black Lives Matter-protest op de Dam, afgelopen maandag.© Videostill Akwasi

Zijn toespraak tijdens het Black Lives Matter-protest op de Dam heeft rapper Akwasi een reeks dreigementen opgeleverd. Hij deelde er vanmiddag enkele op zijn Instagramaccount. Volgens zijn management kwamen de meeste berichten binnen via social media en e-mail, en wordt er aangifte gedaan indien de gebruikte bewoordingen daar aanleiding toe geven.

Akwasi had het maandag in zijn toespraak op de Dam onder andere over ,,motherfucking zwarte piet die straks weer naar zijn hoerenmoeder gaat” en ,,op het moment dat ik een zwarte piet tegenkom in november, trap ik hem hoogstpersoonlijk op zijn gezicht.”

De opmerkingen leverden hem ter plekke applaus op, maar via social media kreeg hij veel kritiek. Onder andere van PVV-leider Geert Wilders. Die reageerde met ‘Dinsdag de minister van Justitie en Veiligheid maar eens indringend vragen waarom er niks is gedaan door politie en het OM nav de onaanvaardbare geweldsoproep van #akwasi’, bleek vanmiddag toen de rapper de reactie deelde met de tekst: ik wil dat je dit ziet.

‘Wat is die Akwasi zijn adres, iemand? Zijn moeder haar adres ook goed. Waar kunnen we hem vinden’, luidt het dreigend in een ander bericht dat Akwasi deelde met de buitenwereld.

Volgens het management van de rapper volgden de dreigementen op de publicatie door website Geenstijl van een kort fragment van Akwasi's speech. ‘We nemen bedreigingen serieus en zullen indien de gebruikte woorden daar aanleiding toe geven overgaan tot aangifte’, luidt het in een verklaring aan Nu.nl

Volgens het management besloot Akwasi tot het delen ‘van deze dreigberichten’ omdat de rapper en dichter van mening is ‘dat wij als maatschappij dit soort berichten niet normaal moeten gaan vinden’.

Fictief figuur

Akwasi’s management verklaarde afgelopen week tegenover RTL Boulevard dat de uitspraken van de rapper gezien moesten worden als ’een oproep tot verzet en niet tot geweld’. Akwasi zelf verklaarde in talkshow M dat mensen die hem kennen, weten dat hij ’geen vlieg kwaad’ zou doen en dat zwarte piet bovendien ‘een fictief figuur’ is. „We weten allemaal dat zwarte piet niet bestaat. Hoe ga ik iemand die niet bestaat pijn doen?” Desondanks raakt het personage hem naar eigen zeggen wél elk jaar. ,,Als ik hem zie, voelt dat als een klap in mijn gezicht.’’

.

Rob Gosseling
07-06-20, 04:41
"motherfucking zwarte piet die straks weer naar zijn hoerenmoeder gaat" (...) "op het moment dat ik een zwarte piet tegenkom in november, trap ik hem hoogstpersoonlijk op zijn gezicht."

Bravo! Eerst zulke dreigende taal uiten onder luid applaus en dan aangifte doen als mensen daar dreigend op reageren.
Ik geloof zondermeer dat Akwasi zijn dreigementen zou uitvoeren als de kans zich zou voordoen en de zwarte piet in kwestie alleen zou zijn. Wie zelf met geweld dreigt moet vervolgens niet in de rol van slachtoffer kruipen als de dreigmenten zich tegen hem keren. Met zulke mensen wil je zeker geen sinterklaas vieren. Sowieso is het beter om het sinterklaasfeest helemaal af te schaffen. De lol is er wel helemaal af. Bovendien is het te dicht op de kerst wat ook met kadootjes en lekkere hapjes omgeven is.

super ick
07-06-20, 08:41
Het is triest diedreigementen via internet.

Als Ik zie wie er allemaal bedreigd worden en wat er van die dreigementen terecht komt dan zou ikernietzwaar aan tillen.

Vroeger gebeurde het oom alleen moest men toen een brief schrijven. Dat was teveel moeite, duurde te lang. Tegenwoordig post iemand vinnen 30 seconden zijn vuil op internet. Ik schat in dat de dreigers regelmatig onder invloed zijn.

Olive Yao
07-06-20, 22:59
Bravo! Eerst zulke dreigende taal uiten onder luid applaus en dan aangifte doen als mensen daar dreigend op reageren.

Inderdaad. Agressie roept agressie op. Op een uitspraak "op het moment dat ik een zwarte piet tegenkom in november, trap ik hem hoogstpersoonlijk op zijn gezicht" volgt gemakkelijk een reactie "wil je een beuk in je smoel terug?" Dat helpt niet.