PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlanders zorgen voor overlast



Marsipulami
08-07-20, 11:51
Nederlandse feestvierders zorgen ’s nachts voor overlast in Knokke-Heist: "Schelden en slaan op de politie"


De politie van Knokke-Heist heeft afgelopen nacht bijstand moeten vragen van omliggende korpsen en de federale politie om de uitgaansbuurt van Knokke te ontruimen. De overlast houdt al enkele dagen aan en wordt vooral veroorzaakt door Nederlanders die in de kustgemeente komen logeren en feestvieren.

Tom Van Gijsegem

Het zijn niet de lokale inwoners van Knokke-Heist, maar wel vaak Nederlandse toeristen die voor de overlast zorgen. De feestvierders weigeren, ondanks de vraag van de politie, om na sluitingsuur van de horeca naar huis te gaan. De politie wordt ter plaatse ook uitgescholden door de aanwezigen. “We bekijken welke verdere maatregelen we kunnen nemen. Het kan niet de bedoeling zijn dat deze taferelen de hele zomer aanhouden”, zegt korpschef Steve Desmet.

Aanstokers

Dinsdagnacht bleef het uiteindelijk niet bij waarschuwingen en werden een vijftal feesters opgepakt. “Dat ging om mensen die als aanstokers werden aanzien en de aanwezige groep bleven ophitsen”, zegt de korpschef. Helemaal nieuw is de aanwezigheid van Nederlanders tijdens de zomermaanden in Knokke-Heist niet. Alleen is de uitgaansbuurt in de badplaats dit jaar extra beperkt door corona, waardoor alle feestvierders samentroepen op 1 locatie.

Geen respect voor politie

Sean Veillefon van restaurant The Butler op het Verweeplein is onder de indruk van de taferelen gisteren. “Ze zijn nog heel jong, amper 15, 16 jaar. Ik ben zelf nog maar 22, maar ik heb toch meer respect voor de politie. Ze sloegen de agenten en scholden hen uit. 5 jaar geleden toen ik hier zelf uitging, was het hier niet zo erg. Ik dacht net dat het door corona ging verbeteren, maar dat is helemaal niet zo.”

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/07/08/uitgaansbuurt-knokke-heist-s-nachts-ontruimd/
________________________

"We zijn jong, we gaan waarschijnlijk niet sterven": Boetes voor Nederlandse jongeren die in Portugal overlast veroorzaakten en coronamaatregelen niet naleven



Meer dan twintig Nederlandse jongeren hebben in Albufeira in de Algarve een boete gekregen omdat ze op straat aan het drinken waren. Cafés werden gesloten omdat jongeren in grote groepen aan het feesten waren. De militaire politie kwam tussenbeide, en de jongeren beklaagden zich op de Portugese televisie over het strenge optreden van de politie.

_________________

Boetes voor Nederlandse jongeren om veroorzaken overlast in Albufeira


Meer dan twintig Nederlandse jongeren hebben in Albufeira in de Algarve een boete gekregen omdat ze op straat aan het drinken waren. Ook overtraden ze de coronaregels. Deze week werden al cafés gesloten in de Portugese badplaats omdat jongeren in grote groepen aan het feesten waren alsof er geen coronapandemie heerst. De militaire politie kwam eraan te pas om de orde te herstellen. De jongeren kregen het bevel zich te verspreiden.

In het weekend kwamen honderden jongeren naar de bars in Oura, het uitgaanscentrum van de stad. Ze zijn ondanks de coronacrisis op eindexamenreis. De café-eigenaren hadden moeite met het handhaven van de regels, zoals afstand houden en een mondkapje dragen en het verbod om met meer dan twintig mensen bij elkaar te komen, maar kregen geen boete opgelegd. Volgens de wet worden de eigenaren beboet als hun bezoekers zich misdragen. Die boete kan variëren van 1000 tot 5000 euro.

Dichte clubs, strenge politie: domper voor geslaagde scholieren

Op Twitter spreken inwoners van 2000 Nederlandse jongeren. Ze noemen het gedrag van de toeristen een gebrek aan respect voor de Portugese jongeren die al vier maanden thuiszitten en geen eindexamenreis hebben gehad en voor het medisch personeel.

De gemeenteraad van Albufeira pleit voor duidelijke regels voor de horeca, om te voorkomen dat de situatie zich herhaalt. De gemeente is niet blij met de grote aantallen mensen op straat. In principe mogen bars en clubs nog niet open, maar als ze een snackbarvergunning hebben, kunnen ze tot 23.00 uur open zijn.

Er zijn reisbureaus die de reizen naar Albufeira hebben geannuleerd, maar niet allemaal, zegt een zakenman uit Albufeira in Portugese media. Volgens hem zijn er gisteren opnieuw 2000 Nederlandse jongeren aangekomen en zijn de problemen nog niet opgelost.

https://nos.nl/artikel/2339901-boetes-voor-nederlandse-jongeren-om-veroorzaken-overlast-in-albufeira.html

Rob Gosseling
09-07-20, 18:16
Vakjesdenkers, daar hou ik van. Ik doe het zelf ook.