PDA

Bekijk Volledige Versie : Preformateurs De Wever en Magnette gooien handdoek in de ring: "Nu aan liberalen en groenen"



Marsipulami
14-08-20, 11:38
Preformateurs De Wever en Magnette gooien handdoek in de ring: "Nu aan liberalen en groenen"

Preformateurs De Wever (N-VA) en Magnette (PS) stoppen met hun opdracht. Dat heeft onze redactie vernomen. Ze zullen maandag aan de koning voorstellen om de leiding over de formatie over te dragen aan de liberale en groene partijen.

Freek Willems

Het is terug naar af. N-VA-voorzitter Bart De Wever en PS-voorzitter Paul Magnette zullen maandag hun opdracht als preformateurs (zo noemden ze het zelf) teruggeven aan de koning. Dat heeft onze redactie vernomen. Beide partijen, die in het verleden als aartsvijanden omschreven werden, werkten de voorbije weken aan een coalitie met ook nog de SP.A, CD&V en het CDH.

Hun zoektocht naar een zesde partner om aan een meerderheid te raken, bracht hen tot gesprekken met de liberalen én de groenen. Maar een gezamenlijke verklaring van die twee formaties gisteren heeft een bom gelegd onder de entente tussen de N-VA en de PS. De groenen en liberalen weigerden nog langer tegen elkaar uitgespeeld te worden in een opbod. Ze uitten ook hun gezamenlijke bezorgdheid over de communautaire plannen van de preformateurs.

Halfuur

Een vergadering tussen de liberale voorzitters en de preformateurs vanmorgen duurde maar een dik halfuur. De liberale partijen kwamen met een bepaald doel naar het overleg met de preformateurs: te weten komen of De Wever en Magnette met hen verder willen onderhandelen of daarentegen met de groene partijen. Maar de liberalen vertrokken zonder die wetenschap, want de preformateurs waren nog niet bereid om te zeggen dat ze voor de liberalen willen kiezen.

"En nog erger: men geeft ons eigenlijk ook geen mogelijkheid om de preformateursnota inhoudelijk nog veel bij te sturen", zei Open VLD-voorzitter Egbert Lachaert achteraf. "Ja, op die manier zitten we vast. Als je aan andere partners die je wil verleiden, niet de mogelijkheid geeft om inhoudelijk nog veel bij te kleuren, creëer je een heel slechte sfeer waarin je elkaar niet meer kunt vinden. En dat vind ik heel jammer, want u weet dat ik deze coalitie wel genegen was."

Lachaert en Nollet aan zet?

Naar verluidt was de sfeer ijzig, hoorde Wetstraatjournalist Johny Vansevenant. Het resultaat is althans dat de preformateurs niet meer geloven in de slaagkansen van hun opdracht. Ze merken op dat er tegenover hun bubbel van 5 partijen een bubbel van 4 partijen is ontstaan (de twee liberale en twee groene partijen) en daardoor zien ze geen mogelijkheid meer om een meerderheid te vinden.

Maandag zullen De Wever en Magnette aan de koning voorstellen om de leiding van de formatie door te geven aan de liberalen en groenen. Krijgen we dan een preformateursduo Lachaert-Nollet (de voorzitters van Open VLD en Ecolo)? En welke coalitie zullen zij proberen te smeden? Paarsgroen met CD&V ("Vivaldi")? Of wordt de huidige minderheidsregering-Wilmès alsnog uitgebreid?

mark61
14-08-20, 11:43
Dat ze zich niet doodschamen, de hele politieke klasse. Ze geven hiermee aan dat ze volkomen schijt hebben aan alle Belgen. Te kinderachtig om even een coalitie te vormen.

Ik dacht dat Nederland erg was.

knuppeltje
14-08-20, 13:13
Als het gezien de situatie waarin we verkeren, niet zo dramatisch zou zijn, dan zou je er nog om kunnen lachen. Maar dat gaat nu echt niet.

Corona...Brexit...de hele santenmiekraam - het wordt allemaal opgeofferd aan hun ego.

mark61
14-08-20, 15:35
Als het gezien de situatie waarin we verkeren, niet zo dramatisch zou zijn, dan zou je er nog om kunnen lachen. Maar dat gaat nu echt niet.

Corona...Brexit...de hele santenmiekraam - het wordt allemaal opgeofferd aan hun ego.

Nou ja, die demissionaire regering met verse premier let natuurlijk wel op de winkel, qua corona. Met Brexit hoeven de Belgen (of Nederlanders) zich ook niet zo te bemoeien, dat doen Barnier en het EP wel, met onze welbekende Belgische vriend erin :hihi:

Maar economisch beleid uitstippelen, dat zit er niet in, dus ook geen 'hoe overleven we corona financieel'-plan.

knuppeltje
14-08-20, 16:26
Nou ja, die demissionaire regering met verse premier let natuurlijk wel op de winkel, qua corona. Met Brexit hoeven de Belgen (of Nederlanders) zich ook niet zo te bemoeien, dat doen Barnier en het EP wel,

met onze welbekende Belgische vriend erin :hihi:

Maar economisch beleid uitstippelen, dat zit er niet in, dus ook geen 'hoe overleven we corona financieel'-plan.

Die verse premier lijkt mij dan ook op een witte zwaan tussen vele lelijk kwakende eenden.

Ik mag hem nog steeds.

Ja, dadelijk moet de EU nog een miljarden groot herstelfonds voor die Belgen gaan opzetten. Zou Gosseling dat dan wel goedvinden?

Marsipulami
15-08-20, 10:51
Die verse premier lijkt mij dan ook op een witte zwaan tussen vele lelijk kwakende eenden.

Ik mag hem nog steeds.

Ik dacht dat Sophie Wilmes een vrouw was.



Ja, dadelijk moet de EU nog een miljarden groot herstelfonds voor die Belgen gaan opzetten. Zou Gosseling dat dan wel goedvinden?

Volgens mij krijgt België al een stevige hap uit het coronafonds en dan is er ook nog het Brexitfonds van de EU. Dus dat zit allemaal wel snor.

Marsipulami
15-08-20, 10:58
Maar economisch beleid uitstippelen, dat zit er niet in, dus ook geen 'hoe overleven we corona financieel'-plan.

Dat moet je overlaten aan de vrije markt. Die weten best wel hoe ze geld moeten maken zonder de bemoeienis van de politiek.

Zodra de taart gebakken is, mag de politiek ze herverdelen. Maar aangezien die taart nog maar heel klein is op dit moment, houden we die politici best nog een tijdje op stal, zodat ze niet in de weg lopen mbt economische relance.

knuppeltje
15-08-20, 11:08
Ik dacht dat Sophie Wilmes een vrouw was.

Volgens mij krijgt België al een stevige hap uit het coronafonds en dan is er ook nog het Brexitfonds van de EU. Dus dat zit allemaal wel snor.

Lees wat er staat - want er staat duidelijk niet wat jij leest.

Wake up!