PDA

Bekijk Volledige Versie : Opnieuw rellen met jongeren in Den Haag en Utrecht:"Hitte, corona en verveling leiden tot problemen"



Marsipulami
15-08-20, 10:30
Opnieuw rellen met jongeren in Den Haag en Utrecht: "Hitte, corona en verveling leiden tot problemen"


In een aantal grootstadswijken in Nederland, is het al de hele week onrustig. Vooral in de Schilderswijk in Den Haag komt het tot confrontaties tussen de politie en groepjes jongeren. "De hitte, corona en verveling leiden tot problemen", zeggen buurtwerkers.

Jeroen Reygaert

Gisteravond brandde in de Schilderswijk in Den Haag een buurtcentrum uit, een gebouw van de stad waar bewoners sport- en spelspullen kunnen uitlenen. Omstaanders zeggen dat er een molotovcocktail naar het gebouw gegooid werd. De brandweer kon ter plaatse komen met versterking van de politie.

Later op de avond verzamelden zich een vijftigtal jongeren, ondanks het samenscholingsverbod. De politie pakte 27 van hen op. Op verschillende plaatsen in de wijk liepen gisteravond straathoekwerkers rond, met de bedoeling de rust te doen weerkeren. "Maar toch was er urenlang een kat- en muisspel met de politie aan de gang", schrijft de NOS.

Ook in de wijk Kanaleneiland in Utrecht waren er problemen. Daar werd met stenen gegooid en bushokjes werden vernield.

Het is al drie nachten op rij onrustig in Den Haag. De voorbije twee nachten gooiden jongeren met stenen en zwaar vuurwerk naar agenten en vernielden auto's. Tientallen heethoofden werden opgepakt. Begin deze week werden in verschillende wijken in Den Haag waterkranen opengedraaid en dat gaf problemen met de watervoorziening.

De Schilderswijk in Den Haag heeft al langer een slechte reputatie. Wat de precieze aanleiding is voor de recente rellen, is niet zo eenvoudig te achterhalen. Bij de NOS vertelt jeugdwerker Dean Arma dat hij het 's avonds voelt borrelen in de wijk. "Het gaat om groepjes jongeren, op zoek naar sensatie. Ze wachten tot iemand het lef heeft om te beginnen."

In de Schilderswijk wonen vooral gezinnen van Turkse en Marokkaanse origine. Volgens jongerenambassadeur Aad van Loenen heeft veel van het probleemgedrag te maken met de uitzonderlijk zomer. De vakanties in Marokko en Turkije kunnen niet doorgaan door de coronamaatregelen. Aan de NOS vertelt hij: "Normaal zijn ze in de zomer vaak wekenlang weg. Er is geen geld voor een vakantie in Nederland. Veel jongeren zijn dus op straat. Als jongeren bij elkaar komen, krijg je groepsgedrag, dan escaleren de dingen."

Volgens van Loenen spelen ook de coronamaatregelen van de voorbije maanden mee: "Als je maandenlang de scholen sluit, nauwelijks zwembaden opent en jongeren wegjaagt van het strand, dan krijg je dit.De coronatijd is een rare tijd. We hebben het als volwassenen druk met onszelf, maar heel weinig met de jeugd."

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/08/15/opnieuw-rellen-met-jongeren-in-den-haag-en-utrecht/

knuppeltje
15-08-20, 11:11
Opnieuw rellen met jongeren in Den Haag en Utrecht: "Hitte, corona en verveling leiden tot problemen"

Als ik Belg was, dan zou ik me eerder druk maken over de chaos die de Belgische politici gisteren weer hebben aangericht.

Marsipulami
15-08-20, 11:39
Als ik Belg was, dan zou ik me eerder druk maken over de chaos die de Belgische politici gisteren weer hebben aangericht.


Hebben die ook bushokjes vernield?

knuppeltje
15-08-20, 12:12
Hebben die ook bushokjes vernield?

Dat weet ik niet, maar de schade ze nu weer hebben aangericht, lijkt mij duizenden keren erger dan een paar vernielde bushokjes.

Marsipulami
15-08-20, 12:19
Dat weet ik niet, maar de schade ze nu weer hebben aangericht, lijkt mij duizenden keren erger dan een paar vernielde bushokjes.

Ik zie geen schade. In België loopt alles normaal (op wat strandstoelen gooiende pubers na).

Samir75017
15-08-20, 12:28
KNOKKE-HEIST - 08/07/2020

https://www.mupload.nl/img/ymeiqvx.jpeg

Burgemeester Leopold Lippens van Knokke is niet te spreken over de recente incidenten met jongeren in zijn gemeente. “Het is altijd hetzelfde met de Nederlanders.” Hij hintte al naar meer politie op straat en dat was onmiddellijk te merken. Woensdagavond werden al heel wat Nederlandse jongeren tegenhouden.

[...]

I agree :) Wherever they are to be found, they just can’t behave.

knuppeltje
15-08-20, 12:36
Ik zie geen schade. In België loopt alles normaal (op wat strandstoelen gooiende pubers na).

Moet je je kop eens uit het zand halen.

Rob Gosseling
15-08-20, 18:24
“Het is altijd hetzelfde met de Nederlanders.”

[...]

I agree :) Wherever they are to be found (https://biologielessen.nl/index.php/b-4/1219-erfelijk-gedrag), they just can’t behave.



:duim:

Erfelijkheid en gedrag. Je hebt helemaal gelijk!

Etnisch profileren is logisch, verdedigbaar, nuttig en noodzakelijk.


De affaire-Buikhuisen

Bron : Wikipedia - Wouter Buikhuisen (https://nl.wikipedia.org/wiki/Wouter_Buikhuisen?wprov=sfla1)

In een deel van de media ontstond een discussie over wat bekend is geworden als de affaire-Buikhuisen.

Het weekblad Vrij Nederland en de Vrij Nederland-columnist Hugo Brandt Corstius (onder het pseudoniem Piet Grijs) liepen voorop in een felle aanval op Wouter Buikhuisen. Volgens dit weekblad werden criminaliteit en andere afwijkingen primair veroorzaakt door de moderne kapitalistische maatschappij en/of een autoritaire opvoeding.

Deze opvatting leefde niet alleen bij Vrij Nederland, maar ook bij velen binnen het vakgebied criminologie en bij justitiële instanties. Onderzoek doen naar individuele, aangeboren ‘afwijkingen’ was in die tijd zo goed als taboe. Door alle commotie is het onderzoek van Buikhuisen nooit echt van de grond gekomen.

Buikhuisen had het tij op alle fronten tegen. Bovendien wekte ook de persoon Buikhuisen zelf weerstand op. Hij reageerde nauwelijks op alle aantijgingen, werkte op een faculteit zonder onderzoekstraditie en dan kwam hij ook nog eens van Justitie. Collega-criminologen beschouwden alleen al het feit dat hij voor de overheid had gewerkt als verraad. Wetenschappelijk-criminologisch Nederland liet de criminoloog vallen. Ook binnen de biologie bestond weerstand tegen sommige opvattingen van Buikhuisen. Het nature-nurture-debat was daar net in een wat rustiger vaarwater gekomen: alle biologen accepteerden dat voor de ontwikkeling van gedrag erfelijke en niet-erfelijke factoren onmisbaar zijn. Binnen de beschouwende wetenschappen leefde er eveneens kritiek. Het begrip 'crimineel' is niet eenvoudig te definiëren.

In de media (Vrij Nederland en VPRO voorop) heerste niet altijd de nuance: je was ‘goed’ als je biosociale criminologie afwees en ‘fout’ als je bereid was serieus naar de ideeën van Buikhuisen te luisteren. De mediahetze verschoof al snel van de ideeën van Buikhuisen naar ad hominem-aanvallen op de persoon Buikhuisen. Zo schreef Hugo Brandt Corstius (Piet Grijs) over Buikhuisen: ‘hij is een kale, impotente carrièrewetenschapper’, een ‘verblinde vakidioot’, een ‘bedrieger’, een ‘aartsopportunist’ en een ‘domme charlatan’. De columns zijn verzameld in Piet Grijs (1978), Buikhuisen, dom én slecht.

.

Ibrah1234
16-08-20, 12:34
Burgemeester Leopold Lippens van Knokke is niet te spreken over de recente incidenten met jongeren in zijn gemeente. “Het is altijd hetzelfde met de Nederlanders.” Hij hintte al naar meer politie op straat en dat was onmiddellijk te merken. Woensdagavond werden al heel wat Nederlandse jongeren tegenhouden.

[...]

I agree :) Wherever they are to be found, they just can’t behave.

Daarom zet ik mijn camper nooit op een plek waar veel Nederlanders of Italianen staan :stout:

Daarentegen sliep ik wel eens op een Franse 'aire' tussen honderden Algerijnen in het gras die blijkbaar ook op doorreis of terugreis waren. Bloedheet in de camper. Was best gezellig.

Ibrah1234
16-08-20, 12:37
Die mensen kwamen niet alleen uit Frankrijk. Honderden zullen het niet zijn geweest maar 100 zeker wel. Nooit een enkel incident meegemaakt. Wel veel meloenen gehad :boogjes:

Ibrah1234
17-08-20, 02:07
Frankrijk is een mooi land Samir, het is alleen jammer dat er zoveel Fransen wonen. :blij:

Vroeger bij die bemande Péage's op de tolwegen dacht ik wel eens dat ik het verkeerde kleurtje had met die sjagerijnige onbeschofte Fransen.

Samir75017
17-08-20, 16:21
Frankrijk is een mooi land Samir, het is alleen jammer dat er zoveel Fransen wonen. :blij:

.

I fully agree with that :)