PDA

Bekijk Volledige Versie : Zelflerend systeem moet terroristen opsporen:



Donna
09-10-02, 11:11
NEURAAL NETWERK OP VLIEGVELDEN ZOEKT NAAR TERRORISTEN (netkwesties)

Binnen twee maanden worden op Amerikaanse vliegvelden de eerste aansluitingen verwacht op het ambitieuze netwerk 'CAPPS II'. De supercomputer zal trachten terroristen en ander gespuis uit de passagiersstroom te pikken, zonder dat u, de goudeerlijke reiziger, iets zal merken van het gewroet in uw persoonlijke 'luchtvaartgeschiedenis'.

Capps II is het systeem dat de Amerikaanse douane moet ondersteunen bij het controleren alle passagiers die naar de States vliegen. Capps II is een neuraal netwerk dat verdachte personen moet 'taggen'. Vanzelfsprekend staan privacyvoorvechters op hun achterste benen. Het supercomputersysteem belooft de grootste database ter wereld te worden met persoonsinformatie.

Al eens geprobeerd contant een internationaal vliegticket op LAX, JFK of La Guardia te kopen? Of een èèn-richtingsticket naar Denver? Grote kans dat bij het grondpersoneel een melding op het scherm verscheen dat er extra naar deze reiziger gekeken moet worden. Wie er tijdens een reis door de douane in de VS tussenuit gepikt wordt om zijn koffers om te keren, kan er vanuit gaan dat er van toeval geen sprake is. U en uw bagage zijn 'getagged' door het 'Computer Assisted Passenger Prescreening System', kortweg Capps. Dit is het neurale netwerk op vliegvelden dat verdachte personen moet markeren.

Met andere woorden: het systeem bestempelt u als een mogelijke terrorist of smokkelaar, voordat u het zelf misschien in de gaten hebt. Al sinds 1999 hebben alle internationale vliegvelden in de VS een aansluiting op een systeem dat aan de hand van 'profielen' individuen uit de massa kan pikken. Deze profielen worden angstvallig geheim gehouden.

Maar op 11 september is bewezen wat criticasters van het systeem altijd al wisten: als het er echt op aan komt, volstaat het niet. Dus is het tijd voor Capps II.

Hoe 'werkt' het

Capps is een neuraal netwerk, een zelflerend systeem dat steeds verfijnder conclusies zou moeten trekken uit de groeiende database met gegevens en profielen. Bewegingen, gezelschap en eerder afgelegde routes van reizigers staan centraal. Die data moet je wel hebben: een reisgeschiedenis via Bagdad, Kuala Lumpur en Amsterdam, met vlieglessen in Florida, en dat alles op een en hetzelfde paspoort is niet eenvoudig te verzamelen, laat staan als daarbij ook telefonie en internetgedrag horen.

De profielen worden nu opgesteld onder het toezicht van Transportation Security Administration (TSA), een overheidsorganisatie die na 11 september is opgericht.

Het huidige Capps systeem dat in 1999 in gebruik werd genomen, kijkt alleen maar naar de ticketkoop, de vluchthistorie van een passagier en eventuele zaken die een luchtvaartmaatschappij er nog als aantekening erbij gezet kan hebben: 'hij was een lastige passagier'. Omdat de makers er een groot aantal profielen van bekende wetsovertreders in heeft gestopt, kan Capps zeggen of iemand 'mogelijk een terrorist is'. Als dit het geval is, kan er verbinding worden gelegd met de computers van het ministerie van Justitie.

Hoe het gaat werken

Het systeem dat Capps gaat opvolgen joeg privacyorganisaties al in de gordijnen. In een interview liet een medewerker van adviesbureau Accenture, die meewerkt aan het systeem, iets los over de dataverzameling: 'Het systeem zal nagaan of je een telefoongesprek naar Afghanistan hebt gemaakt, of je vlieglessen neemt, of dat je misschien 1000 pond kunstmest hebt gekocht.'

Het is lastig om erachter te komen welke databases Capps en de 'upgrade' Capps II precies gebruiken om de tickethistorie na te speuren. De specificaties van Capps II worden angstvallig geheim gehouden. Ook de bedrijven die er aan meewerken maken dit niet bekend. Wel bekend is dat Accenture een van de belangrijkste adviseurs is op dit gebied. Het huidige Capps-systeem draait ook op door dit adviesbureau ontwikkelde software. Accenture werkt momenteel mee aan Capps II.

De summiere openbare gegevens duiden wel op de doelstellingen, maar niet op de in te zetten middelen.

Het 'toeval' wil dat drie van enige vier wereldwijde reserveringsmaatschappijen Galileo, Worldspan, Sabre die ooit door luchtvaartmaatschappijen werden opgericht, al meer informatie vastleggen dan noodzakelijk is voor louter vluchtreserveringen.

[B]Alle ticketreserveringen die reisbureaus over de hele wereld doen, dus ook in Nederland, komen uiteindelijk uit bij deze Amerikaanse bedrijven. De gegevens worden 'ondergebracht' in zwaarbeveiligde databases in onder andere Denver en Atlanta. Daarnaast verzorgen de reserveringsbedrijven wereldwijd hotelreserveringen en regelen ze de autoverhuur voor veel maatschappijen.

Deze databases bieden een uitgelezen mogelijkheid voor de overheid om informatie zoals vluchthistorie te verkrijgen. De privacyvoorwaarden van Sabre laten er geen twijfel over bestaan: de normale voorwaarden van bescherming zijn niet van toepassing als een overheid of opsporingsdienst om persoonsgegevens vraagt.

Ook Galileo beheert terabytes aan persoonsgegevens. Galileo Benelux stuurt alle gegevens die reisbureaus intikken voor reserveringen naar de servers in Denver, aldus een woordvoerder. Galileo heeft in Nederland een marktaandeel van ongeveer 60 procent in reserveringen.

Nederland

De KLM is een van de oprichters van Galileo, maar heeft haar aandeel in de 'boekingsfabriek' twee jaar geleden verkocht. Het bedrijf is nu volledig in Amerikaanse handen. Een KLM-woordvoerder zegt dat de KLM pertinent geen toestemming heeft gegeven aan de VS om in de boekingsdatabase van KLM te kijken, maar kan evenmin uitsluiten dat dit wel gewoon gebeurt:

'Zo gaat het in zijn werk: de passagierslijst geven we bij het instappen van de vlucht door aan de Amerikaanse autoriteiten die bij aankomst de passagiers checken. Je kan ervan uitgaan dat ze zelf meer informatie hebben, aan namen op zich heb je natuurlijk niets. Maar onze databases staan niet open, ook de frequent flyermiles zijn niet voor derden toegankelijk. Ik kan niet op het bureau kijken van de FBI of CIA, maar wij hebben daarvoor in ieder geval geen toestemming gegeven'.

Tomas
09-10-02, 11:17
Ik betwijfel of er voldoende gegevens worden vastgelegd om tot een reeele conclusie te kunnen komen.

Ook al wordt er opgeslagen wat hier wordt gesuggereerd en doet dit pijn aan je privacy ogen, het blijft heel erg beperkt.

Het blijft oppervlakkige informatie.

Daarnaast blijft het probleem van de verbanden zoeken bestaan. Wie is wie is heel lastig te bepalen zonder een identificatienummer. Alleen als de gegevens onder een id-nummer zijn vastgelegd, zoals sofi-nummer, paspoort-nummer, bank-nummer heb je er alleen wat aan als je die nummers ook met elkaar kunt combineren.

Of het nu neuraal is of niet, dat maakt verder niet uit.

tallesman
09-10-02, 11:18
Dit bericht was je duizendste post: mazzeltov!


Donna
Lid sinds: Sep 2001
Locatie: AmsterdaM
Aantal berichten: 1001

(inmiddels alweer één meer)

Tomas
09-10-02, 11:20
Geplaatst door tallesman
Dit bericht was je duizendste post: mazzeltov!



(inmiddels alweer één meer) :gefeli:

bman
09-10-02, 11:28
kol ha kavod! ;)

volgens mij zijn er ook delen van het systeem dat met biometrische gegevens de identiteit van personen kan achterhalen....of haal ik nu twee dingen door elkaar. Ik weet dat daar in veel landen (engeland, nederland, vs, thailand) driftig mee wordt geexperimenteerd.

Privacygevoeligheden zie ik nog niet echt optreden. Als de CIA van mr. X wil weten wat zijn vluchtgegevens zijn laten ze die nu ook wel in no time uit de compu rollen.

Tomas
09-10-02, 11:32
Geplaatst door bman
kol ha kavod! ;)


Gefeliciteerd op z'n?



volgens mij zijn er ook delen van het systeem dat met biometrische gegevens de identiteit van personen kan achterhalen....of haal ik nu twee dingen door elkaar. Ik weet dat daar in veel landen (engeland, nederland, vs, thailand) driftig mee wordt geexperimenteerd.


Dat zou dan bij het vastleggen van de gegevens moeten gebeuren en dat zie ik nog niet zo snel gebeuren. Maar ook dat is een kwestie van tijd, ja.



Privacygevoeligheden zie ik nog niet echt optreden. Als de CIA van mr. X wil weten wat zijn vluchtgegevens zijn laten ze die nu ook wel in no time uit de compu rollen.

Er is wel een verschil tussen "oproepbaar" en een systeem dat automatisch allerlei conclusies zit te verbinden aan de over jouw vastgelegde gegevens.

tallesman
09-10-02, 11:37
Geplaatst door bman

volgens mij zijn er ook delen van het systeem dat met biometrische gegevens de identiteit van personen kan achterhalen....of haal ik nu twee dingen door elkaar. Ik weet dat daar in veel landen (engeland, nederland, vs, thailand) driftig mee wordt geexperimenteerd.


Ja, iris-scans en de aloude vingerafdruk.
Iris-scans worden al gebruikt bij bedrijven, ik weet niet of dat op vliegvelden ook al zo is.

Simon
09-10-02, 11:39
Het is een logisch gevolg van 11 september dat men deze systemen zal trachten uit te bouwen en te perfectioneren. Hoewel ze zeker afbreuk doen aan de privacy zijn ze in zoverre publieksvriendelijk dat het zou kunnen voorkomen dat de onschuldige burger veel last heeft van deze maatregelen. De VS is een open samenleving en juist dan is de bescherming tegen kwaadwillenden zo moeilijk te realiseren.

Simon

bman
09-10-02, 11:40
Geplaatst door tallesman


Ja, iris-scans en de aloude vingerafdruk.
Iris-scans worden al gebruikt bij bedrijven, ik weet niet of dat op vliegvelden ook al zo is.

Ja, Schiphol doet dit al. Maar ik doelde meer op gezichtsherkenning (dmv patroonherkenning etc.)

Tomas
09-10-02, 11:41
Geplaatst door tallesman


Ja, iris-scans en de aloude vingerafdruk.
Iris-scans worden al gebruikt bij bedrijven, ik weet niet of dat op vliegvelden ook al zo is.

Met alleen vluchtgegevens kan je echt niet bepalen of iemand een terrorist is. Nog niet met een kans van 1 op de miljoen.

Dus je zal veel meer gegevens moeten combineren. Alle aankopen, gehuurde artikelen etc. En ook daarbij zal je een link moeten kunnen maken.

Ook politieke belangstelling, surfgedrag op internet, noem maar op moet je mee nemen in je analyses (neuraal of niet) om een grotere kans te krijgen dan 1 op de veel-te-veel.

En dan hebben we dus echt: Bigbrother

Zelfkritiek
09-10-02, 11:41
Geplaatst door tallesman


Ja, iris-scans en de aloude vingerafdruk.
Iris-scans worden al gebruikt bij bedrijven, ik weet niet of dat op vliegvelden ook al zo is.


Is men inderdaad al mee bezig. Ik vlieg zelf heel veel, gemiddeld een keer per week, en zie de voordelen duidelijk voor me... Door één poortje lopen en alles wordt automatisch geregeld: printen van ticket, inchecken en paspoort controle.
Heerlijk!

tallesman
09-10-02, 11:46
Geplaatst door Zelfkritiek



Is men inderdaad al mee bezig. Ik vlieg zelf heel veel, gemiddeld een keer per week, en zie de voordelen duidelijk voor me... Door één poortje lopen en alles wordt automatisch geregeld: printen van ticket, inchecken en paspoort controle.
Heerlijk!

Mijn idee!
De privacy-fanaten zullen wel allemaal bedenkingen hebben, maar voor mensen van goede wil zonder kwaad in de zin is het allemaal enorm handig!

Tomas
09-10-02, 11:49
Geplaatst door tallesman


Mijn idee!
De privacy-fanaten zullen wel allemaal bedenkingen hebben, maar voor mensen van goede wil zonder kwaad in de zin is het allemaal enorm handig!

Wacht maar als dit met al je aankopen gebeurt. Want dat zal moeten wil het enig effect hebben. Dan wordt het pas echt leuk om te werken bij dergelijke gegevensverwerkende instellingen.

Ook met het keyword Tallesman kan ik dan echt alles over jou te weten komen. Ook de kans dat je over de schreef gaat.

En sids we achterlijke politici aan de macht hebben, weet ik weer waarom ik er altijd zo huiverig voor was.

Zelfkritiek
09-10-02, 11:51
Geplaatst door Tomas


Wacht maar als dit met al je aankopen gebeurt. Want dat zal moeten wil het enig effect hebben. Dan wordt het pas echt leuk om te werken bij dergelijke gegevensverwerkende instellingen.

Ook met het keyword Tallesman kan ik dan echt alles over jou te weten komen. Ook de kans dat je over de schreef gaat.

En sids we achterlijke politici aan de macht hebben, weet ik weer waarom ik er altijd zo huiverig voor was.


Men neme de Albert Heijn pas...
Of een credit card...
Allemaal oud nieuws en inmiddels een langlopend en onomkeerbaar proces!

rachid23
09-10-02, 11:52
Ik ben benieuwd hoe dit soort systemen zullen reageren op mensen zoals Bush :traan1: en Sharon:nerd: .

De echte massa-terroristen in dit verhaal.

Verder denk ik niet dat echt zal werken. Maar goed... wie ben ik.

bman
09-10-02, 11:53
Geplaatst door rachid23
Ik ben benieuwd hoe dit soort systemen zullen reageren op mensen zoals Bush :traan1: en Sharon:nerd: .

De echte massa-terroristen in dit verhaal.

Verder denk ik niet dat echt zal werken. Maar goed... wie ben ik.

Dat systeem zal op hun niet reageren, aangezien deze mensen niet zo dom zijn om bomschoenen aan te trekken of vliegtuigen in WTC's te boren.

rachid23
09-10-02, 12:12
Geplaatst door bman


Dat systeem zal op hun niet reageren, aangezien deze mensen niet zo dom zijn om bomschoenen aan te trekken of vliegtuigen in WTC's te boren.


Als je goed gelezen had zie je dat het systeem niet op bomschoenen let, over vliegtuigen in WTC's daar heb je gelijk in..... ze doen nog erger.

En dom zijn de mensen die tegen hen opkijken.

bman
09-10-02, 12:19
Geplaatst door rachid23



Als je goed gelezen had zie je dat het systeem niet op bomschoenen let, over vliegtuigen in WTC's daar heb je gelijk in..... ze doen nog erger.

En dom zijn de mensen die tegen hen opkijken.

En als jij kaas van begrijpend lezen had gegeten dan had je gelezen dat het systeem bedoeld is tegen terroristen die iets met die vliegtuigen van plan zijn, niet tegen 'staatsterrorisme'. Bush en Sharon zullen nooit van hun leven een vliegtuig instappen met het idee om iets in dat vliegtuig uit te gaan halen (opblazen, gijzelen e.d.), dat zou een kleuter je zelfs kunnen vertellen.

Ik heb al spijt dat ik op zo'n domme reactie ben ingegaan.

Tomas
09-10-02, 13:17
Geplaatst door Roadsurfer
E boeler, je begrijpt die 3 zinnen van Rachid niet. Laat staan dat je een heel tekst kan begrijpend lezen.

Ben je een creool?

Dat verklaart je slavenreaktie....

Gelukkig ben je geen racist.

GroteWolf
09-10-02, 14:34
Ben je een creool?

Dat verklaart je slavenreaktie....


Joden, creolen, is er nog een ras waar je niks op tegen hebt?

Tomas
10-10-02, 10:35
Ook hier zijn lukraak provocerende reacties verwijdert, maar waarom niet ook gelijk alle racistische reacties?

Verder begrijp ik niet waarom er zo weinig kritiek is op dit artikel.

Het gaat niet om het Neuralenetwerk wat toegepast gaat worden. Dat is een manier van computersprogrammeren, met de suggestie dat het zelflerend is. Maar dan moet je de term zelflerend wel heel ruim zien.

Het gaat om de bizarre hoeveelheid aan gegevens die om dit te laten werken nodig zijn. Alles van iedereen zal vastgelegd worden en wel op zo'n manier dat er analyses van ieder mens gemaakt kunnen worden waaruit blijkt hoe gevaarlijk jij zou kunnen zijn voor de staat.

Komt er binnenkort niet een film uit waarin dit ongeveer als voldongen feit in een niet zo verre toekomst wordt gezet? Iets met Minority Report?

Je hoeft geen misdaad meer te begaan om toch als crimineel gezien te worden. Zeker ik met m'n bizarre reizen en aankopen.

bman
10-10-02, 11:30
Geplaatst door Tomas


Je hoeft geen misdaad meer te begaan om toch als crimineel gezien te worden. Zeker ik met m'n bizarre reizen en aankopen.

Correctie: het is potentiele verdachte niet meer niet minder. NEt zoals ze op Hato (Curacao) bepaalde mensen wel en bepaalde mensen niet visiteren.

Tomas
10-10-02, 11:35
Geplaatst door bman


Correctie: het is potentiele verdachte niet meer niet minder. NEt zoals ze op Hato (Curacao) bepaalde mensen wel en bepaalde mensen niet visiteren.

Als het systeem echt de perfectie verkrijgt die men zou willen bereieken is het denk ik als bewijsmateriaal bruikbaar. Het lijkt mij dan niet ondenkbaar dat je de berekende analyse op basis van alle geregistreerde feiten zal moeten ontkrachten. En dat jij dus je eigen onschuld zal moeten aantonen.

En dit gaat wel een stukkie verder dan bolletjesslikkers herkennen op uiterlijke kenmerken. Zo veel verder dat het appels met peren vergelijken is.

bman
10-10-02, 13:01
Geplaatst door Tomas


Als het systeem echt de perfectie verkrijgt die men zou willen bereieken is het denk ik als bewijsmateriaal bruikbaar. Het lijkt mij dan niet ondenkbaar dat je de berekende analyse op basis van alle geregistreerde feiten zal moeten ontkrachten. En dat jij dus je eigen onschuld zal moeten aantonen.

En dit gaat wel een stukkie verder dan bolletjesslikkers herkennen op uiterlijke kenmerken. Zo veel verder dat het appels met peren vergelijken is.

Ik denk niet dat dit systeem op die manier mensen zal kunnen beschuldigen en veroordelen. Door het koppelen van vluchtgegevens kunnen reizigers met verdachte reispartronen beter in de gaten worden gehouden door veiligheidmensen.

Joesoef
11-07-04, 00:05
Er is geen fuck verandert.

barneveld
11-07-04, 00:31
Geplaatst door Joesoef
Er is geen fuck verandert.


vak