PDA

Bekijk Volledige Versie : 19 jarige chemiestudent achter bom in winkelcentrum.



Zwarte Schaap
14-10-02, 13:20
Maandag 14 Oktober 2002

Chemiestudent achter bom in winkelcentrum

Helsinki - De dader van de bomaanslag die vrijdagavond bij Helsinki aan zeven mensen het leven kostte, was volgens de politie een 19-jarige scheikundestudent van Finse afkomst. Deze Petri Erkki Tapio Gerdt behoort zelf tot de dodelijke slachtoffers. Met hem kwamen twee mannen, drie vrouwen en een kind om. DNA-tests hebben de identiteit van de man bevestigd.

De politie herkende hem op videobeelden van bewakingscamera's in het winkelcentrum van Myyrmäki, waar de bom ontplofte. Bij huiszoeking in zijn flat vond de politie materiaal en van internet geplukte instructies voor het maken van een bom.

Het motief van de aanslag is onduidelijk. De vermoedelijke dader was geen bekende van de politie en handelde waarschijnlijk alleen. 'Verlengde zelfmoord' is de meest voor de hand liggende theorie, maar het is ook mogelijk dat de bom eerder ontplofte dan de bedoeling was.

De aanslag had plaats in het op een na grootste winkelcentrum van Finland dat op 32.000 vierkante meter 138 winkels en restaurants telt. Er waren 2000 mensen op het moment van de aanslag, onder wie veel kinderen die een 'circusvoorstelling' bijwoonden. De bom ging af op een plek waar een clown net ballonnen had uitgereikt aan kinderen. Het twee kilo zware projectiel was zo gebouwd dat bij ontploffing scherven en hagelkorrels in het rond vlogen.

Ooggetuigen zagen delen van ledematen onder het puin en een omstander zag een kind dat een onderbeen had verloren.

Bron: Rotterdams Dagblad 14/10/2002

Bart
14-10-02, 13:27
Geplaatst door Zwarte Schaap
Maandag 14 Oktober 2002

Chemiestudent achter bom in winkelcentrum

Helsinki - De dader van de bomaanslag die vrijdagavond bij Helsinki aan zeven mensen het leven kostte, was volgens de politie een 19-jarige scheikundestudent van Finse afkomst. Deze Petri Erkki Tapio Gerdt behoort zelf tot de dodelijke slachtoffers. Met hem kwamen twee mannen, drie vrouwen en een kind om. DNA-tests hebben de identiteit van de man bevestigd.

De politie herkende hem op videobeelden van bewakingscamera's in het winkelcentrum van Myyrmäki, waar de bom ontplofte. Bij huiszoeking in zijn flat vond de politie materiaal en van internet geplukte instructies voor het maken van een bom.

Het motief van de aanslag is onduidelijk. De vermoedelijke dader was geen bekende van de politie en handelde waarschijnlijk alleen. 'Verlengde zelfmoord' is de meest voor de hand liggende theorie, maar het is ook mogelijk dat de bom eerder ontplofte dan de bedoeling was.

De aanslag had plaats in het op een na grootste winkelcentrum van Finland dat op 32.000 vierkante meter 138 winkels en restaurants telt. Er waren 2000 mensen op het moment van de aanslag, onder wie veel kinderen die een 'circusvoorstelling' bijwoonden. De bom ging af op een plek waar een clown net ballonnen had uitgereikt aan kinderen. Het twee kilo zware projectiel was zo gebouwd dat bij ontploffing scherven en hagelkorrels in het rond vlogen.

Ooggetuigen zagen delen van ledematen onder het puin en een omstander zag een kind dat een onderbeen had verloren.

Bron: Rotterdams Dagblad 14/10/2002

Het begrip "gesjeesde student" krijgt ineens een hele andere betekenis. Wat een idioot!

Dx_
14-10-02, 13:28
Oooooooh het is geen moslim ?
Dan wordt het snel achterpagina nieuws :fplet:

Zelfkritiek
14-10-02, 13:30
Geplaatst door Dx_
Oooooooh het is geen moslim ?
Dan wordt het snel achterpagina nieuws :fplet:


Wonen er moslims in Finland dan?
Een mens leert nog eens wat op maandagmiddag...

vlegeltje
14-10-02, 13:36
Geplaatst door Zelfkritiek



Wonen er moslims in Finland dan?
Een mens leert nog eens wat op maandagmiddag...

Het schijnt dat er Finnen op Bali wonen....

Don
14-10-02, 13:38
Geplaatst door Dx_
Oooooooh het is geen moslim ?
Dan wordt het snel achterpagina nieuws :fplet:

Ok, now let's try to get an answer from someone who's not a complete retard... anyone?

Tomas
14-10-02, 13:43
Geplaatst door Dx_
Oooooooh het is geen moslim ?
Dan wordt het snel achterpagina nieuws :fplet:

Het motief van de student wil ik wel weten. Ik hoop dat men daar achter kan komen.

Van iedere aanslag met doden en zoals in dit geval gezien de samenstelling van de bom om zoveel mensen als mogelijk te doden, wil ik het motief weten. Ik hoop ook dat de autoriteiten dat willen weten.

Als het motief een persoonlijke frustratie of teleurstelling in het leven is, dan maakt dat het drama niet minder, maar geeft wel de kans op herhaling weer en de mogelijke maatregelen die daarvoor genomen moeten worden.

Als het een Moslimaanslag was geweest (en dat is volgens mij nu nog steeds niet duidelijk, want Moslim is niet ras gebonden), dan was jij denk ik net zo verbaasd en geschrokken geweest als ik.

En de media natuurlijk.

escobar
14-10-02, 13:49
Geplaatst door Dx_
Oooooooh het is geen moslim ?
Dan wordt het snel achterpagina nieuws :fplet:



:hihi:

:duim:

The_Reporter
14-10-02, 13:55
Ontvangen ze daar ook al MacGyver..
:loog: