PDA

Bekijk Volledige Versie : Vraagje: Vind men dat Ayaan bij draagt aan de integratie van minderheden..?



The_Reporter
14-10-02, 14:43
gewist

Tomas
14-10-02, 14:51
Goeie.

Ik geloof niet dat dit haar echt bezig houdt. Dus het is enigzins irrelevant.

Mijn mening over Integratie is dat het niet meer inhoudt dan de taal en respect en/of kennis voor de Wet.

Al het andere is geouwehoer over politiek en gewone meningsverschillen.

Maar dat neemt niet weg dat er problemen zijn in Nederland, zoals de overbekende en uitgekauwde criminaliteit, maar ook de wederzijdse angst. De dagelijkse discriminatie en angst voor het LPF aandeel van de Nederlanders onder de allochtonen en de angst voor het Moslimterrorisme en de criminalitiet onder autochtonen.

Deze onderlinge angst en wantrouwen is volgens mij de basis wat dus onterecht de Integratiediscussie wordt genoemd.

Wat heeft Ayaan hieraan verbeterd of verslechterd, vraag ik mij nu dus af.

Ze heeft in ieder geval wat standpunten of beter primaire reacties los gemaakt en aan het licht gebracht. In eerste instantie zou je dat niet zo erg goed als bijdrage kunnen zien.

Maar ik hoop op de lange duur dat het juist wel helpt, want het antwoord op deze angst en wantrouwen is wederzijdsrespect. En dat betekent ook respect voor iemand met een kwetsende maar wel inhoudelijke mening.

Zelfkritiek
14-10-02, 15:11
Op zijn minst kunnen we constateren dat ze de moslims een spiegel heeft voorgehouden. Want velen kennen zelf weldegelijk voorbeelden in de familie of vrienden kring waarbij sprake is van ongelijke behandeling van vrouwen.
Wat haar motieven ook mogen zijn, we mogen aannemen dat er flink wat moslims zijn de naar aanleiding van de comotie eens gaan nadenken over de dingen die ze heeft beweerd.

jaja
14-10-02, 15:18
Geplaatst door Tomas
Goeie.

Ik geloof niet dat dit haar echt bezig houdt. Dus het is enigzins irrelevant.

Mijn mening over Integratie is dat het niet meer inhoudt dan de taal en respect en/of kennis voor de Wet.

Al het andere is geouwehoer over politiek en gewone meningsverschillen.

Maar dat neemt niet weg dat er problemen zijn in Nederland, zoals de overbekende en uitgekauwde criminaliteit, maar ook de wederzijdse angst. De dagelijkse discriminatie en angst voor het LPF aandeel van de Nederlanders onder de allochtonen en de angst voor het Moslimterrorisme en de criminalitiet onder autochtonen.

Deze onderlinge angst en wantrouwen is volgens mij de basis wat dus onterecht de Integratiediscussie wordt genoemd.

Wat heeft Ayaan hieraan verbeterd of verslechterd, vraag ik mij nu dus af.

Ze heeft in ieder geval wat standpunten of beter primaire reacties los gemaakt en aan het licht gebracht. In eerste instantie zou je dat niet zo erg goed als bijdrage kunnen zien.

Maar ik hoop op de lange duur dat het juist wel helpt, want het antwoord op deze angst en wantrouwen is wederzijdsrespect. En dat betekent ook respect voor iemand met een kwetsende maar wel inhoudelijke mening.
Ik denk dat integratie iets meer is. Als groepen geintegreerd leven dan hebben ze allemaal het gevoel dat bepaalde zaken hen verbinden. Dat wil niet zeggen dat ze overal hetzelfde overdenken, maar wel dat er op bepaalde niveaus een "wij-gevoel" is ontstaan, een gevoel van Nederlanderschap. Dat zal voor de niet-moslims betekenen dat ze moeten accepteren dat Nederlanderschap en moslim zijn heel goed samen gaat. Het wil ook niet zeggen dat moslims - of welke andere groep dan ook - in alles voor nederland moeten kiezen als dat met hun moslim-identiteit botst. Wel betekent het dat ze zich bij zo'n botsing rekenschap geven van dat Nederlanderschap.
Daarmee komen we gelijk op wantrouwen en angst. Als er een "wij-gevoel" is, dan zal angst en wantrouwen snel minder worden.
Ayaan heeft volgens mij wel een bijdrage geleverd aan de integratie. Voor de autochtone is de interne discussie die er weldegelijk gaande is binnen de moslimgemeenschappen een klein beetje in beeld gekomen. Men begint misschiente begrijpen dat het geen monolitisch blok is.
Anderzijds is de moslimgemeenschap zich bewust geworden dat bepaalde zaken niet meer verzwegen kunnen worden, dat bepaalde sociale problemen binnen de gemeenschap aangepakt moeten worden. Ondanks de reactie van allen tegen Ayaan komt wel ook in beeld hoeveel anderen er zijn binnen de moslimgemeenschap die vergelijkbare problemen benoemen en trachten op te lossen. Bijvoorbeeld het marokkaanse vrouwenhuis of Mimount Bousakla, wethouder in Antwerpen.
Deze mensen kregen zowel binnen de moslimgemeenschap als buiten de gemeenschap weinig aandacht, maar doordat de discussie nu centraal is gemaakt door Ayaan, klinkt ook hun stem veel luider door. De invloed van deze stemmen moet niet onderschat worden.
NB: Waarbij opvalt dat sommige critici van ayaan positief over deze vrouwen spreekt, terwijl iemand als Mimount Bousakla de gemeenschap minstens zo hard "op hun donder geeft". Als ambtenaar in Antwerpen weigert zij bijvoorbeeld met marokkanen arabisch of berbers te praten. Moeten maar een tolk meenemen. Dat is nog eens integratie afdwingen. (Ze is harder dan ik zou hebben gewild.)

Simon
14-10-02, 15:27
Ja ik vind zeker dat Ayaan bijdraagt aan de integratie van minderheden. En eigenlijk heb ik dat vooral geleerd door de reacties op haar uitspraken. Immers haar uitspraken was ik het echt niet altijd mee eens maar trokken ook niet speciaal mijn aandacht. Maar de reacties op haar uitlatingen maakten mij duidelijk dat het belangrijk is dat ze ze doet. De reacties zijn zo fel en vol onbegrip en naar ik later begreep komt dat vooral doordat zij als afvallige vrouw dit soort uitspraken doet. Ik denk dat zij een voorbeeldfunctie kan hebben naar vrouwen toe die niet hun mond durven open te doen. En ik hoop dat het moslims kan leren dat ook in hun gemeenschap sprake is van een pluriforme samenleving.

Simon

Tomas
14-10-02, 15:33
Geplaatst door jaja

Ik denk dat integratie iets meer is. Als groepen geintegreerd leven dan hebben ze allemaal het gevoel dat bepaalde zaken hen verbinden. Dat wil niet zeggen dat ze overal hetzelfde overdenken, maar wel dat er op bepaalde niveaus een "wij-gevoel" is ontstaan, een gevoel van Nederlanderschap. Dat zal voor de niet-moslims betekenen dat ze moeten accepteren dat Nederlanderschap en moslim zijn heel goed samen gaat. Het wil ook niet zeggen dat moslims - of welke andere groep dan ook - in alles voor nederland moeten kiezen als dat met hun moslim-identiteit botst. Wel betekent het dat ze zich bij zo'n botsing rekenschap geven van dat Nederlanderschap.
Daarmee komen we gelijk op wantrouwen en angst. Als er een "wij-gevoel" is, dan zal angst en wantrouwen snel minder worden.


Het klinkt allemaal wel mooi en aardig, maar je kunt er niets concreets mee. Jij kunt niet zeggen wie wat moet waarderen van Nederland en waarom.

Ik ben republiekein en erger mij aan het oranje gebeuren tijdens het voetbal (al het gebeuren rondom voetbal trouwens) en ben niet bepaald trots op ons verleden en in het bijzonder dat mbt Indonesie. Hou eigenlijk voor geen meter van de Nederlandse keuken, maar moet me wel aanpassen omdat m'n kinderen niets anders lusten. Het klimaat is kut en het landschap oersaai. Het enige authentieke Nederlandse aan mij is mij afkomst en dat ik graag schaats.

Hoe breng je nu aan een nieuwkomer over wat Nederlanderschap voorstelt? Dat lukt je gewoonweg niet. Dat is iets dat vanzelf ontstaat als je je veilig en thuis voelt in dit land.

En dan komen we weer op wederzijdsrespect. Iets wat je niet kan afdwingen, maar wel kunt bevorderen door het te geven en een ieder aan te spreken op het onthouden daarvan.



Ayaan heeft volgens mij wel een bijdrage geleverd aan de integratie. Voor de autochtone is de interne discussie die er weldegelijk gaande is binnen de moslimgemeenschappen een klein beetje in beeld gekomen. Men begint misschiente begrijpen dat het geen monolitisch blok is.
Anderzijds is de moslimgemeenschap zich bewust geworden dat bepaalde zaken niet meer verzwegen kunnen worden, dat bepaalde sociale problemen binnen de gemeenschap aangepakt moeten worden. Ondanks de reactie van allen tegen Ayaan komt wel ook in beeld hoeveel anderen er zijn binnen de moslimgemeenschap die vergelijkbare problemen benoemen en trachten op te lossen. Bijvoorbeeld het marokkaanse vrouwenhuis of Mimount Bousakla, wethouder in Antwerpen.
Deze mensen kregen zowel binnen de moslimgemeenschap als buiten de gemeenschap weinig aandacht, maar doordat de discussie nu centraal is gemaakt door Ayaan, klinkt ook hun stem veel luider door. De invloed van deze stemmen moet niet onderschat worden.


Maar of dit integratie is, dat betwijfel ik. Het heeft daar volgens mij niets mee te maken. Ook volendammers, urkers en staphorstenaren zijn geintegreerd. Ook al hebben sommigen onder hun nogal rare ideen over besmettelijke kinderziektes.

Dat zijn maatschappelijke (wan)toestanden die aan de orde gesteld worden bij tijd en wijle. Maar heeft dus niks met integratie te maken.



NB: Waarbij opvalt dat sommige critici van ayaan positief over deze vrouwen spreekt, terwijl iemand als Mimount Bousakla de gemeenschap minstens zo hard "op hun donder geeft". Als ambtenaar in Antwerpen weigert zij bijvoorbeeld met marokkanen arabisch of berbers te praten. Moeten maar een tolk meenemen. Dat is nog eens integratie afdwingen. (Ze is harder dan ik zou hebben gewild.)

Ayaan komt denk ik kwetsbaarder over.

Marsipulami
14-10-02, 16:56
Ik zal me bij deze thread maar onthouden van commentaar. Zoniet word ik toch weer meteen de mond gesnoerd door de voorstanders van de vrijheid van meningsuiting. :maf2:

Simon
14-10-02, 17:38
Geplaatst door Marsipulami
Ik zal me bij deze thread maar onthouden van commentaar. Zoniet word ik toch weer meteen de mond gesnoerd door de voorstanders van de vrijheid van meningsuiting. :maf2:

Nou je kan beter geen gelegenheid laten voorbijgaan om te vertellen wat je van 'de Hollanders' vindt.

Simon

Zwarte Schaap
14-10-02, 17:48
Geplaatst door Simon


Nou je kan beter geen gelegenheid laten voorbijgaan om te vertellen wat je van 'de Holanders' vindt.

Simon

Den Hollander schijnt daar nog beter in te zijn, zelfs als hij er geen schijntje(of ei ) verstand van heeft.

Don
14-10-02, 18:05
Geplaatst door Zwarte Schaap


Den Hollander schijnt daar nog beter in te zijn, zelfs als hij er geen schijntje(of ei ) verstand van heeft.

That was with all due respect?

Tomas
14-10-02, 18:33
Geplaatst door Marsipulami
Ik zal me bij deze thread maar onthouden van commentaar. Zoniet word ik toch weer meteen de mond gesnoerd door de voorstanders van de vrijheid van meningsuiting. :maf2:

Het lijkt mij uiteindelijk ook vervelender om op basis van argumenten de mond gesnoerd te worden dan op basis van bedreigingen.

Dus ik heb medelijden met je.

* proest *

Tomas
14-10-02, 18:43
Geplaatst door Zwarte Schaap


Den Hollander schijnt daar nog beter in te zijn, zelfs als hij er geen schijntje(of ei ) verstand van heeft.

Volgens mij is het schrijntje. Dus met een R.

Tot uw dienst.

Chatoloog
14-10-02, 19:56
Ze draagt inderdaad bij aan de DEGRADATIE van minderheden

:knife_hea

Zwarte Schaap
14-10-02, 21:19
Geplaatst door Tomas


Volgens mij is het schrijntje. Dus met een R.

Tot uw dienst.

Bedankt tomas! Maar ik denk dat je er naast zit. Het woord wat ik zocht was ''greintje'', maar toevallig komt schijntje ook heel goed uit. Schrijntje is eigenlijk helemaal fout, maar toch bedankt voor je hulp.

een grein = medicijngewicht
een greintje = een klein beetje
geen greintje = niets

schijntje = een klein beetje

schrijn = fraai bewerkte kist, kistje

jaja
14-10-02, 22:56
Nederlanderschap is niet iets statisch. Het was in dejaren 50 duidelijk anders dan in de jaren 70. Zoals ik al zei zal op den duur ook de moslimgemeenschap een invloed hebben op het nederlanderschap. Het is het gevoel van de bevolking van dit gebied, niet iets dat tot een bepaalde groep of zo behoort. En het wil niet zeggen dat je in alles met elkaar eens bent (als republikein kun je in "oranjeland" wonen en toch ook nederlander voelen, omdat je op een heleboel andere gebieden wel verbonden voelt. Is ook niet te leren. Je kunt wel groepen bij elkaar brengen, onder anderen door een gemeenschappelijke taal en een gedeelde opleiding. Integratie is groepen het gevoel geven samen te werken en te leven en in diversiteit (republikein-orangist) toch het gevoel hebben tot een grotere groep te behoren. Maar zoals gezegd, de definitie van het nederlanderschap wordt steeds vernieuwd door "de Nederlanders" zelf.

Marsipulami
14-10-02, 23:08
Geplaatst door Tomas
*proest*

Verslik je niet :student:

Tomas
15-10-02, 11:03
Geplaatst door Zwarte Schaap


Bedankt tomas! Maar ik denk dat je er naast zit. Het woord wat ik zocht was ''greintje'', maar toevallig komt schijntje ook heel goed uit. Schrijntje is eigenlijk helemaal fout, maar toch bedankt voor je hulp.

een grein = medicijngewicht
een greintje = een klein beetje
geen greintje = niets

schijntje = een klein beetje

schrijn = fraai bewerkte kist, kistje

Greintje! Ja, dat bedoelde ik.

Tomas
15-10-02, 11:03
Geplaatst door Marsipulami


Verslik je niet :student:

Vriendelijk.