PDA

Bekijk Volledige Versie : Vrouw altijd in de knel bij valse aangifte verkrachting



Zwarte Schaap
15-10-02, 15:14
Dinsdag 15 Oktober 2002

Vrouw altijd in de knel bij valse aangifte verkrachting

Utrecht - Vrouwen en tieners die een valse aangifte van verkrachting doen, zitten of belanden bijna altijd in de knel. De zedenpolitie moet daarom ook altijd doorverwijzen naar de hulpverlening. Dat stelt seksuoloog prof. dr. J. Frenken. Hij is verbonden aan het NISSO (het Nederlands Instituut voor Sociaal Sexuologisch Onderzoek) en de Leidse Universiteit.

Het 13-jarige meisje uit Hoogezand-Sappemeer dat zei op 2 oktober het slachtoffer van een groepsverkrachting te zijn geweest, maar volgens de politie niet is verkracht, staat niet alleen. Hoe vaak valse aangiften worden gedaan, is niet bekend. Het is ook niet duidelijk of het vaker bij allochtone of bij autochtone meisjes voorkomt, stelt de seksuoloog.

Hij vermoedt wel dat het vaker voorkomt bij vrouwen tussen de vijftien en 29 jaar oud, dan bij vrouwen in oudere leeftijdscategorieën. ,,Alles wat met seks en ook met seksueel geweld te maken heeft, komt meer bij jongeren voor. Zij begeven zich meer in situaties waarin dit voorkomt, in disco's, café's, op het strand, op school, op kermissen.''

Volgens Frenken zijn de redenen waarom tieners valse aangifte doen te verdelen in twee categorieën. Het gaat bijvoorbeeld om meisjes die na een avondje disco instemmen met seks, maar zo laat thuis komen dat er een zware straf van de ouders boven hun hoofd hangt. ,,Je mag nooit meer uit, komt hard aan op die leeftijd. Ze verzinnen dan verkracht te zijn om aan de straf te ontkomen. Of tieners die vrijwillige seks hebben gehad die later door haarzelf of haar vriendinnen als verkrachting wordt benoemd. Ze schaamt zich en meent achteraf dat de jongen misbruik heeft gemaakt van de omstandigheden.''

,,Onderzoek toont aan dat veel onderzoek tussen jongens en meisjes over wel of geen seks vaag, niet helder en onuitgesproken is. Als je verkracht bent, ben je daar niet verantwoordelijk voor.'' Volgens Frenken komt dit veel voor. ,,Daarom moet er meer voorlichting komen.'' Tot slot noemt hij meiden die uit wraak of jaloezie bij een aangifte overdrijven.


Hak zetten
Oudere vrouwen willen soms bijvoorbeeld hun ex-partner een hak zetten. Ook komt het voor dat ze zelf - al dan niet door de druk van hun omgeving - niet om kunnen gaan met het feit dat ze na de scheiding toch nog een keer seks hebben gehad met hun ex, vertelt de seksuoloog die zelf regelmatig als deskundige in rechtzaken de betrouwbaarheid van verklaringen heeft beoordeeld.

Het is niet altijd duidelijk of meisjes zich realiseren wat ze zich op de hals halen bij een valse aangifte. Het komt ook voor als een uit de hand gelopen leugen tegen ouders, waarna ze er niet meer onder uit kunnen om aangifte te doen.

Ook in dit geval zou de zedenpolitie moeten doorverwijzen naar de hulpverlening, vindt Frenken. ,,Dat gebeurt ook al vaak, maar niet altijd.''

Bron: Rotterdams Dagblad

Tomas
15-10-02, 16:23
Het is ook niet duidelijk of het vaker bij allochtone of bij autochtone meisjes voorkomt, stelt de seksuoloog.

Ik moet toegeven dat deze zin wel een beetje vreemd overkomt, zo midden in deze tekst los van iedere context.

Soms lijkt er inderdaad wel sprake te zijn van een hetze.

Weet ik wel.

Victory
15-10-02, 16:39
<edit>

Don
15-10-02, 16:41
Geplaatst door Victory


haha, vond ik ook raar... :)

anyway... de sharia is wel een oplossing voor dit allemaal.

Silence, slave!

magden_david
15-10-02, 16:42
volgens mij is de sharia ook de oplossing voor de grand unification theory.

Tomas
15-10-02, 16:45
Geplaatst door magden_david
volgens mij is de sharia ook de oplossing voor de grand unification theory.

Er staat EEN oplossing. En daar heeft Vic gewoon gelijk in. Dat gedoe met zoveel getuigen, maakt het aantal geslaagd aangiftes aanzienlijk minder.

Of dat DE oplossing is, betwijfel ik ook.

Ben wel benieuwd waar achteraf de GUT in de Koran bleek te staan. Maar dat duurt nog even.

bman
15-10-02, 17:19
Lijkt me allerminst een oplossing. Dat betekent dat je alleen maar van een verkrachting aangifte kan doen als er 4 betrouwbare getuigen bij zijn (of begrijp ik de Sharia nu niet?)....ik weet wel onder welke omstandigheden een vrouw zich veiliger zal voelen.

Victory
15-10-02, 17:23
<edit>

magden_david
15-10-02, 17:27
magden_david zet het raam open.........kijkt nog even weemoedig in de puppy ogen van de liberale rechtsstaat.........zegt "bedankt jonge het ga je goed"..............en flikkert hem het raam uit.

Canaris
15-10-02, 17:31
sinds wanneer heeft een slaaf recht op een eigen mening?

Terug naar je hok en volg your masters voice. geen pretenties en vooral geen eigen menig verkondigen.

bman
15-10-02, 17:50
Geplaatst door Victory
De straf op zo'n valse beschuldiging is 80 zweep slagen + getuigenis wordt nooit meer geaccepteerd(tenzij je er spijt daarvoor betuigd(getuigenis)). (Als ik het goed heb).

*** Lekker achterlijk en barbaars. Dus elke niet bewezen verkrachtingszaak is een valselijke beschuldiging?

Het dam(amsterdam) is wel een goeie plek voor zweepslagen. (de meeste mensen zullen nooit meer iemand vals beschuldigen :D).

Sterker nog: de meeste verkrachte vrouwen zullen niet eens aangifte meer durven doen. Als je wist wat ik in SA af en toe met filipijnse en maleisische meisjes wordt uitgespookt zou je niet zo stom grijnzen.

bman
15-10-02, 17:51
Geplaatst door magden_david
magden_david zet het raam open.........kijkt nog even weemoedig in de puppy ogen van de liberale rechtsstaat.........zegt "bedankt jonge het ga je goed"..............en flikkert hem het raam uit.

Tja met zulke wetten heb je niet eens meer boeven nodig.

Arvid
15-10-02, 19:20
Geplaatst door magden_david
magden_david zet het raam open.........kijkt nog even weemoedig in de puppy ogen van de liberale rechtsstaat.........zegt "bedankt jonge het ga je goed"..............en flikkert hem het raam uit.

Leuk kereltje maar zweepslagen zijn misschien tegen de wet hier maar het is wel een UITERST effectief middel tegen kleine misdaad. Het is goedkoop en makkelijk uit te voeren met snelrecht, bovendien is de MEERDERHEID in Nederland er wel mee eens, stilletjes of niet stilletjes.
Zie Singapore, daar gebruiken ze al tijden lijfstraffen, probater middel is er niet.

bman
15-10-02, 19:44
Geplaatst door Arvid


Leuk kereltje maar zweepslagen zijn misschien tegen de wet hier maar het is wel een UITERST effectief middel tegen kleine misdaad. Het is goedkoop en makkelijk uit te voeren met snelrecht, bovendien is de MEERDERHEID in Nederland er wel mee eens, stilletjes of niet stilletjes.
Zie Singapore, daar gebruiken ze al tijden lijfstraffen, probater middel is er niet.

Zweepslagen zijn barbaars, en met dat half fascistoide Singapur zou ik dit mooie land niet willen vergelijken.

Victory
15-10-02, 19:56
<edit>

Mark
15-10-02, 20:08
Geplaatst door Victory


En iemand 20 jaar opsluiten in een gevangenis is niet 'barbaars'?

Criminelen moeten keihard aangepakt worden, de poepwet in Nederland helpt niet eens om een kindje van 5 bang te maken.


Of jullie moeten niet janken dat er te veel criminaliteit is. Of er moeten betere straffen ingesteld worden.

hoho, het is net als Amerika en iedereen die hun haat... je moet de oorzaken bestrijden en niet de symptomen weet je nog!

bman
15-10-02, 20:15
Geplaatst door Victory


En iemand 20 jaar opsluiten in een gevangenis is niet 'barbaars'?

*** Nee, niet altijd.

Criminelen moeten keihard aangepakt worden, de poepwet in Nederland helpt niet eens om een kindje van 5 bang te maken.

*** Wat dacht je van de pakkans vergroten?

Of jullie moeten niet janken dat er te veel criminaliteit is. Of er moeten betere straffen ingesteld worden.

*** Ik jank niet. Zoals ik al zei: de pakkans vergroten. In de States zijn strengere straffen dan hier, en toch is daar meer criminaliteit dan hier...gek he?

Zwarte Schaap
15-10-02, 20:32
Het nederlandse strafsysteem is natuurlijk altijd voor verbetering vatbaar, maar het is nog altijd één van de beste.

Zoals een andere prikker zei, je moet wat aan de oorzaken doen, al zal het nooit volledig uit te bannen zijn !

bman
15-10-02, 20:34
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het nederlandse strafsysteem is natuurlijk altijd voor verbetering vatbaar, maar het is nog altijd één van de beste.

Zoals een andere prikker zei, je moet wat aan de oorzaken doen, al zal het nooit volledig uit te bannen zijn !

accoord.

Victory
15-10-02, 21:31
<edit>

bman
15-10-02, 21:37
Geplaatst door Victory
Ga toch weg met je, 'pakkans'. En dan? Iemand vermoord en je komt er na 3 maanden weer uit. Is je naam kluivert krijg je werkstraf.

*** Op fabeltjes valt niet te reageren. Trouwens je leidt af van de oorspronkelijke topic: vrouwen die (valselijk) aangifte doen van verkrachting.

Oh en Mark, even back to reality.... wat jij wilt is wel de beste oplossing, maar dat zal nooit gebeuren. En dus moeten er wat betere straffen komen.

*** definieer betere...

Eigenlijk is het allemaal de schuld van atheisme, agnosimse(?) en weet veel allemaal, mensen zonder regels.

*** Ja, want zogenaamde 'gelovigen' doen nooit iets fout. Dat je niet weet wat agnostime is en er wel een mening over durft uit te spreken zegt meer over jou dan over agnosme.

Victory
15-10-02, 21:41
Geplaatst door bman


beter = iets wat wel werkt...

Mark
15-10-02, 22:02
Geplaatst door Victory
Ga toch weg met je, 'pakkans'. En dan? Iemand vermoord en je komt er na 3 maanden weer uit. Is je naam kluivert krijg je werkstraf.

Oh en Mark, even back to reality.... wat jij wilt is wel de beste oplossing, maar dat zal nooit gebeuren. En dus moeten er wat betere straffen komen.


Eigenlijk is het allemaal de schuld van atheisme, agnosimse(?) en weet veel allemaal, mensen zonder regels.

Tja die verduivelde atheisten ook altijd! Gelukkig zijn zware straffen in een moslimland als Saudi Arabie dus niet nodig ;)

Atheisten moeten zich helaas net als jij aan de wet houden!

En we weten dat moslims nooit de wetten overtreden... dan zijn ze immers geen moslim meer! Net zo'n mooie redenering als " als we alle wetten afschaffen is er geen misdaad meer"

:duim:

Victory
15-10-02, 22:10
Geplaatst door Mark


Tja die verduivelde atheisten ook altijd! Gelukkig zijn zware straffen in een moslimland als Saudi Arabie dus niet nodig ;)

Atheisten moeten zich helaas net als jij aan de wet houden!

En we weten dat moslims nooit de wetten overtreden... dan zijn ze immers geen moslim meer! Net zo'n mooie redenering als " als we alle wetten afschaffen is er geen misdaad meer"

:duim:

Mijn broer was vorig jaar naar Mekka geweest, hij vertelde me dat als je je portomonee zou laten vallen en een week terug kwam, het er nog steeds zou liggen op dezelfde plaats.

1. Veel gelovige mensen.
2. Zware straffen.

Mark
15-10-02, 22:22
Geplaatst door Victory



1. Veel gelovige mensen.
2. Zware straffen.

Beetje vreemde combi he? met zoveel gelovige mensen zou de straf van God toch voldoende moeten zijn???????

Victory
15-10-02, 22:30
Geplaatst door Mark


Beetje vreemde combi he? met zoveel gelovige mensen zou de straf van God toch voldoende moeten zijn???????

Ik bedoelde, 'Voor de mensen die naar shaitan luisteren -> zware straffen'

:p

bman
15-10-02, 23:01
Geplaatst door Victory


Ik bedoelde, 'Voor de mensen die naar shaitan luisteren -> zware straffen'

:p

Goh grappig dat je nu juist Saudi Arabie aanhaalt in een discussie over het verkrachten van vrouwen. Hoe vaak dacht je dat een vrouw die verkracht is in dat land succevol een aangifte heeft (durven) doen van deze daad?

Maar goed, als het dus aan jou had gelegen had dat arme kind van 13 in hoogeveen 80 zweepslagen gekregen. Wat zou dat voor gevolg hebben voor een meisje dat ECHT wordt verkracht (door bijvoorbeeld een leraar of een ander persoon met veel aanzien), zou die dan nog een aanklacht in durven dienen?

Mark
15-10-02, 23:03
Geplaatst door Victory


Ik bedoelde, 'Voor de mensen die naar shaitan luisteren -> zware straffen'

:p

Het moment dat je stemmen van Satan in je hood hoort is het tijd om wat anti-schizofrenie pillen te kopen :)

Of je K3 platen niet meer achterstevoren te draaien!

Belgie is de hel en K3 is satan.

bman
15-10-02, 23:05
Geplaatst door Mark


Het moment dat je stemmen van Satan in je hood hoort is het tijd om wat anti-schizofrenie pillen te kopen :)

Of je K3 platen niet meer achterstevoren te draaien!

Belgie is de hel en K3 is satan.

Jep, dat dacht ik nu ook altijd. En Urbanus is beelzebub.

Victory
15-10-02, 23:08
Geplaatst door bman


Goh grappig dat je nu juist Saudi Arabie aanhaalt in een discussie over het verkrachten van vrouwen. Hoe vaak dacht je dat een vrouw die verkracht is in dat land succevol een aangifte heeft (durven) doen van deze daad?

Maar goed, als het dus aan jou had gelegen had dat arme kind van 13 in hoogeveen 80 zweepslagen gekregen. Wat zou dat voor gevolg hebben voor een meisje dat ECHT wordt verkracht (door bijvoorbeeld een leraar of een ander persoon met veel aanzien), zou die dan nog een aanklacht in durven dienen?

Ze is blijkbaar oud genoeg om een groep mensen van verkrachting te beschuldigen.

Als je 18 bent, ben je allang al volwassen beste bman. Vanaf 'dat' moment bent je volwassen.

~Panthera~
15-10-02, 23:10
Geplaatst door Victory


Ze is blijkbaar oud genoeg om een groep mensen van verkrachting te beschuldigen.

Als je 18 bent, ben je allang al volwassen beste bman. Vanaf 'dat' moment bent je volwassen.
----

18.. ? Nou.....Vic....bij jongens duurt dat meestal wat langer. :hihi:

Victory
15-10-02, 23:15
Geplaatst door ~Panthera~

----

18.. ? Nou.....Vic....bij jongens duurt dat meestal wat langer. :hihi:

Bij westerse jongens... ben ik met je eens. (en zelfs meisjes).

~Panthera~
15-10-02, 23:17
Geplaatst door Victory


Bij westerse jongens... ben ik met je eens. (en zelfs meisjes).
-----------

Das intressant.....waarom zijn niet westerse jongens eerder volwassen dan? denk je ??

Victory
15-10-02, 23:36
Geplaatst door ~Panthera~

-----------

Das intressant.....waarom zijn niet westerse jongens eerder volwassen dan? denk je ??

De druk om sneller volwassen te worden. Westerse jongeren hebben zoiets niet, ze worden losgelaten om te doen wat ze willen(zelfde als met veel allochtone jongeren in het westen). Verder hoeven ze zich nergens druk om te maken.

~Panthera~
15-10-02, 23:46
Geplaatst door Victory


De druk om sneller volwassen te worden. Westerse jongeren hebben zoiets niet, ze worden losgelaten om te doen wat ze willen(zelfde als met veel allochtone jongeren in het westen). Verder hoeven ze zich nergens druk om te maken.
-----

Daar kun je gelijk in hebben....maar vind je dat niet s.hit dan voor ze ? je gunt ieder kind toch een onbezonnen heerlijke jeugd ??
Lijkt me zo hard..om zo vroeg volwassen te moeten zijn...

the punisher
22-08-09, 15:59
ik stel voor dat als meisjes of vrouwen die een valse aangifte over verkrachting doen, in het openbaar naakt vast te binden aan een schandblok, benen maximaal gespreid. En ze gedurende 72 uur door iedereen te laten misbruiken, ongeacht hun leeftijd. Ze zouden wel twee keer nadenken.

abdoeltje
30-08-09, 11:03
Dinsdag 15 Oktober 2002

Vrouw altijd in de knel bij valse aangifte verkrachting

Utrecht - Vrouwen en tieners die een valse aangifte van verkrachting doen, zitten of belanden bijna altijd in de knel. De zedenpolitie moet daarom ook altijd doorverwijzen naar de hulpverlening. Dat stelt seksuoloog prof. dr. J. Frenken. Hij is verbonden aan het NISSO (het Nederlands Instituut voor Sociaal Sexuologisch Onderzoek) en de Leidse Universiteit.

Het 13-jarige meisje uit Hoogezand-Sappemeer dat zei op 2 oktober het slachtoffer van een groepsverkrachting te zijn geweest, maar volgens de politie niet is verkracht, staat niet alleen. Hoe vaak valse aangiften worden gedaan, is niet bekend. Het is ook niet duidelijk of het vaker bij allochtone of bij autochtone meisjes voorkomt, stelt de seksuoloog.

Hij vermoedt wel dat het vaker voorkomt bij vrouwen tussen de vijftien en 29 jaar oud, dan bij vrouwen in oudere leeftijdscategorieën. ,,Alles wat met seks en ook met seksueel geweld te maken heeft, komt meer bij jongeren voor. Zij begeven zich meer in situaties waarin dit voorkomt, in disco's, café's, op het strand, op school, op kermissen.''

Volgens Frenken zijn de redenen waarom tieners valse aangifte doen te verdelen in twee categorieën. Het gaat bijvoorbeeld om meisjes die na een avondje disco instemmen met seks, maar zo laat thuis komen dat er een zware straf van de ouders boven hun hoofd hangt. ,,Je mag nooit meer uit, komt hard aan op die leeftijd. Ze verzinnen dan verkracht te zijn om aan de straf te ontkomen. Of tieners die vrijwillige seks hebben gehad die later door haarzelf of haar vriendinnen als verkrachting wordt benoemd. Ze schaamt zich en meent achteraf dat de jongen misbruik heeft gemaakt van de omstandigheden.''

,,Onderzoek toont aan dat veel onderzoek tussen jongens en meisjes over wel of geen seks vaag, niet helder en onuitgesproken is. Als je verkracht bent, ben je daar niet verantwoordelijk voor.'' Volgens Frenken komt dit veel voor. ,,Daarom moet er meer voorlichting komen.'' Tot slot noemt hij meiden die uit wraak of jaloezie bij een aangifte overdrijven.


Hak zetten
Oudere vrouwen willen soms bijvoorbeeld hun ex-partner een hak zetten. Ook komt het voor dat ze zelf - al dan niet door de druk van hun omgeving - niet om kunnen gaan met het feit dat ze na de scheiding toch nog een keer seks hebben gehad met hun ex, vertelt de seksuoloog die zelf regelmatig als deskundige in rechtzaken de betrouwbaarheid van verklaringen heeft beoordeeld.

Het is niet altijd duidelijk of meisjes zich realiseren wat ze zich op de hals halen bij een valse aangifte. Het komt ook voor als een uit de hand gelopen leugen tegen ouders, waarna ze er niet meer onder uit kunnen om aangifte te doen.

Ook in dit geval zou de zedenpolitie moeten doorverwijzen naar de hulpverlening, vindt Frenken. ,,Dat gebeurt ook al vaak, maar niet altijd.''

Bron: Rotterdams Dagblad

Moet in de "knel" hier ook letterlijk opgevat worden?

sjo
31-08-09, 20:42
ik stel voor dat als meisjes of vrouwen die een valse aangifte over verkrachting doen, in het openbaar naakt vast te binden aan een schandblok, benen maximaal gespreid. En ze gedurende 72 uur door iedereen te laten misbruiken, ongeacht hun leeftijd. Ze zouden wel twee keer nadenken.

Zo'n fantasie komt niet uit de lucht vallen. Hiervan heb je jaren gedroomd tot het ""juiste""" moment zich aandiende om de luikjes open te zetten.

gr.
sjo