PDA

Bekijk Volledige Versie : 'In Friesland woonachtige allochtonen verplicht op Friese les'



BiL@L
17-10-02, 17:03
gewist

plexus
17-10-02, 17:17
Geplaatst door BiL@L
Volgens de Vereniging voor Fries Onderwijs moeten in de provincie Friesland woonachtige allochtonen verplicht op Friese les. De reden hiervoor is volgens een woordvoerder het bewijs dat wanneer men Fries kan verstaan, men makkelijker en sneller integreerd.

De FFU vindt het vreemd dat allochtonen wel verplicht een inburgeringscursus moeten volgen, maar dat de tweede rijkstaal daar niet in voorkomt. De FFU vindt dat de cursus Fries in Friesland onderdeel moet worden van de cursus. "We hopen dat de provincie nu stappen onderneemt", zegt Dijkstra.

...dit gaat echt te ver... :boer:

plexus
17-10-02, 17:23
Geplaatst door BiL@L


Tjah.. Als Fries werd gegeven op school.. moet dat natuurlijk ook gestopt worden via de overheid te laten verlopen..

Aangezien ze OALT ook gaan opheffen..

...we hebben het hier over Fries....daar wordt geen mens wijzer van!...integendeel :boer:

bman
17-10-02, 17:23
Geplaatst door BiL@L


Tjah.. Als Fries werd gegeven op school.. moet dat natuurlijk ook gestopt worden via de overheid te laten verlopen..

Aangezien ze OALT ook gaan opheffen..

Eh. Fries is toch een officiele taal in Friesland? Turks of Berber niet...

Mark
17-10-02, 17:31
SCHANDALIG!

Die landveradende Friezen hebben ook al een afscheidingspartij gevormd. Ze dienen daar in Friesland netjes Nederlands te leren en de verkeersborden weer 1-talig te maken.....

bman
17-10-02, 17:43
Geplaatst door Mark
SCHANDALIG!

Die landveradende Friezen hebben ook al een afscheidingspartij gevormd. Ze dienen daar in Friesland netjes Nederlands te leren en de verkeersborden weer 1-talig te maken.....

Ik ruik wederom een complot!

Mark
17-10-02, 18:00
Geplaatst door bman


Ik ruik wederom een complot!

Ja ik ben anti-Fries :)

Dragon_Khan
17-10-02, 18:51
Ik vraag me af waarom ze dit doen.

Het kan niet zijn dat ze echt vinden dat je het fries in Friesland nodig hebt.
Ook lijkt het me onlogisch dat men echt fries zal leren, ik heb ook fries op school gehad en ik niet veel opgestoken.

Er zie drie mogelijke redenen waarom ze het doen:

- werkverschaffing:
Veel FNP (Fryske Natsionalischtische Partij) leden kunnen zo werk krijgen met het onderwijzen van het Fries.

- ontmoediging:
Ervoor zorgen dat er minder buitenlanders naar Friesland gaan.

- Status:
Fries is ook een belangrijke taal! :rolleyes:

- Omroep Fryslân
Er zitten vast veel FNP leden bij omroep Fryslân.

*NB: het lijkt alsof het FNP een grote partij is, maar dat is niet zo.
Ze hebben gewoon veel invloed op dit onderwerp, omdat het een ONE-issue-partij die alleen met alleen dit issue. Dus als ze maar genoeg zeuren krijgen ze op ten duur wel eens wat ze willen.

Maarten
17-10-02, 19:30
Dit is niet speciaal tegen alloctonen gericht, ofwel zelfs nederlanders worden vaak als allochtoon beschouwd.
Er zijn daar zelfs zakenlui, die weigeren om zaken te doen met mensen die geen fries spreken.

Dat heb je hier in Zuid Limburg ook. Ons kent ons. Het zal wel plattelands zijn, maar in Friesland is dat wel erg een onderdeel van de cultuur. Tsja...

Laatst zag ik ergens een jonge Molukse, die in vloeiend Limburgs een frietje bestelde.. Limburgs wordt nergens onderwezen.. Blijkbaar levert de praktijk zijn eigen leerschool..

Verplicht fries voor allochtonen is een volslagen illusie, en het idee zal het wel nooit halen. Maar wie wil integreren, zal het vanzelf wel gaan leren..