PDA

Bekijk Volledige Versie : "Ik geef niet op. Desnoods blijf ik alleen als allerlaatste lid van LPF over.''



Marsipulami
19-10-02, 11:25
,,Gelukkig kan ik hem nog zien op video''


AMSTERDAM -- De Amsterdamse Louise Kramer moet geen seconde nadenken. Natuurlijk stemt ze volgende keer weer op de Lijst Pim Fortuyn. Een dag na de val van de Nederlandse regering trok de 73-jarige Pim-fan op bedevaart naar het Rotterdamse huis van haar idool.



De kaartjes bij het hek van het Palazzo di Pietro, het huis van Fortuyn in Rotterdam, laten aan duidelijkheid niets te wensen over. ,,Weer een rouwdag. Het kabinet is gevallen. Wat jij hebt opgebouwd, is nu om zeep geholpen.'' Of ,,Pim is nu voor de tweede keer vermoord.''

Trouwe aanhangers van de vermoorde Fortuyn komen na de val van de regering hun ongenoegen uiten bij het huis hun held. De 73-jarige Louise Kramer heeft foto's bij van het altaar voor Pim dat ze in haar huis heeft opgericht en van haar bedevaart naar het graf van Fortuyn in het Italiaanse Provesano.

,,Ik hield zo van die man. Ik kan zijn dood maar niet verwerken. Nog dagelijks heb ik huilbuien'', vertelt ze. ,,Gelukkig vind ik steun in zijn boeken en heb ik enkele videobanden van Pim waarop ik hem nog kan zien.''

Ze vindt het treurig dat de leden van de Lijst Pim Fortuyn hun strijdbijl niet op tijd begraven hebben. ,,Maar ik ben zelf lid van de LPF en ik blijf vertrouwen hebben. Ik geef niet op. Desnoods blijf ik alleen als allerlaatste lid over.''



19/10/2002 (sdb)

©Copyright De Standaard

Marsipulami
19-10-02, 11:33
LPF-kiezers diep ontgoocheld na val Nederlandse regering
,,Konden we Pim Fortuyn maar opgraven''

DEN HAAG/ROTTERDAM -- ,,Konden we een duidelijker signaal geven? Met 1,6 miljoen Nederlanders schreeuwden we om verandering. Maar de frisse wind waar Fortuyn voor heeft gezorgd, is weg.'' In het Haagse koffiehuis De Aanloop, in de volksbuurt Laak, heerst ontgoocheling. Ze hadden er veel verwacht van Fortuyn, maar het is niets geworden. Omdat zijn politieke erfgenamen na zijn dood al ruziënd ten onder gingen. ,,Maar ook omdat de traditionele partijen hen vakkundig hebben afgemaakt.''

In het koffiehuis, op enkele kilometers van het politieke centrum van Nederland, zijn de val van de regering en de teloorgang van de Lijst Pim Fortuyn dé gespreksonderwerpen.

Het gros van de klanten van De Aanloop stemde bij de vorige verkiezingen op de Lijst Pim Fortuyn. Het koffiehuis kreeg niet voor niets de bijnaam ,,het LPF-parlement van de Haagse volksbuurt Laak''.

,,Met Pim Fortuyn erbij zou het allemaal heel anders gelopen zijn'', is de overtuiging van uitbater Peter van Eijk. ,,Toen zijn volgelingen aan de macht kwamen, was snel duidelijk dat die daarvoor nog niet klaar waren. De LPF'ers vormden geen partij, maar een groepje individuen die graag allemaal de baas wilden zijn. Misschien hebben we wel te massaal op hen gestemd. Misschien was het beter als ze eerst een periode in de oppositie hadden gezeten om daar het vak te leren.''

,,Ze hebben toch ook geen kans gekregen'', vindt Leen Marchetti, die net is komen binnenwaaien. Voor hem is het duidelijk: het christen-democratische CDA en de liberale VVD, die samen met LPF de regering vormden, hebben een goed moment afgewacht om dan vakkundig af te rekenen met de onervaren erfgenamen van Fortuyn.

,,En nu houden die traditionele partijen de 1,6 miljoen Nederlanders de spiegel voor. Hun boodschap is duidelijk: 'Kijk eens hoe stom jullie geweest zijn door op de LPF te stemmen'. Maar waarom moest die regering nu al vallen? Wegens die ruzie? Ze hadden de twee ruziënde LPF-ministers toch gewoon kunnen vervangen. Voor mij is het duidelijk. CDA en VVD denken dat ze samen de macht zullen kunnen verdelen en dat ze weer lekker verder zullen kunnen doen zoals vroeger.''

Sander, een andere klant, stelt het duidelijker: ,,De val van de regering was een smerig plan van die vuile, vieze gluiperd Gerrit Zalm.'' Als er volgens Sander iemand zou moeten opstappen is het dan ook die leider van de liberale VVD.

Voor de klanten van De Aanloop is de LPF nu ten dode opgeschreven. ,,Konden we Pim Fortuyn maar opgraven. Dan zou de LPF misschien nog te redden zijn'', vindt Marchetti.

Het algemene ongenoegen waarop Fortuyn zijn succes bouwde, is in elk geval nog niet verdwenen. Als de klanten van De Aanloop aan de klachtenlijst beginnen, is er geen stoppen meer aan. ,,Er wonen te veel allochtonen in de steden.'' ,,We moeten een hondenpoepbelasting betalen, maar mogen de stront voor onze deur wel zelf opruimen.'' ,,Het gerecht heeft geen tijd om zich bezig te houden met inbraken, maar je wordt wel beboet als je op de autosnelweg vijf kilometer per uur te snel rijdt.'' ,,Het is toch al te gek dat je voor operaties naar het buitenland moet uitwijken omdat er hier wachtlijsten zijn.''

Door massaal voor de volgelingen van de vermoorde Fortuyn te kiezen wilden veel Nederlanders in mei van dit jaar een duidelijk signaal geven. ,,Maar wat hebben ze met ons signaal gedaan? Niets'', vindt Marchetti.

De kans is groot dat hij, net als veel andere klanten, bij de volgende verkiezingen gewoon thuisblijft. Volgens Sander is het ongenoegen nu zelfs zo groot dat een telegenieke extreem-rechtse kandidaat veel stemmen zou krijgen.

,,Het was de verdienste van Fortuyn dat hij de mensen weer interesse liet krijgen voor de politiek'', zegt uitbater van Eijk. ,,Toen hij opkwam, werd in het koffiehuis plots weer over politiek gediscussieerd. Veel mensen die jarenlang niet meer gestemd hadden, gingen voor hem weer naar de stembus. Veel jongeren ook. Maar je kan er donder op zeggen dat die de volgende keer ontgoocheld thuisblijven.''

19/10/2002 (sdb)

©Copyright De Standaard

Mark
19-10-02, 16:55
wat een domme rukkers! :lole:

Joesoef
19-10-02, 17:06
Geplaatst door Marsipulami
[B]De 73-jarige Louise Kramer heeft foto's bij van het altaar voor Pim dat ze in haar huis heeft opgericht en van haar bedevaart naar het graf van Fortuyn in het Italiaanse Provesano.

,,Ik hield zo van die man. Ik kan zijn dood maar niet verwerken. Nog dagelijks heb ik huilbuien'', vertelt ze. ,,Gelukkig vind ik steun in zijn boeken en heb ik enkele videobanden van Pim waarop ik hem nog kan zien.''
[B]


:wat?!:


Nog even en de eerste PIM relikwieën gaan huilen. Ik zie de eerste Telegraaf koppen al voor me "Beeld Pim huilt na horen van uitslag verkiezingen". :knife_hea

plexus
19-10-02, 17:15
...laten we 1 sec stilstaan bij deze verloren zielen :zwaai:

Pixelshade
19-10-02, 17:48
Geplaatst door Joesoef



:wat?!:


Nog even en de eerste PIM relikwieën gaan huilen. Ik zie de eerste Telegraaf koppen al voor me "Beeld Pim huilt na horen van uitslag verkiezingen". :knife_hea

HAHAHAHAH LMAO :stout: