PDA

Bekijk Volledige Versie : Tanks, bulldozers en vernedering



Marsipulami
19-10-02, 12:56
Tanks, bulldozers en vernedering

In de week dat de Arabische staten een vredesplan voor het Midden-Oosten presenteerden, verklaart de regering Sharon het Palestijnse volk de oorlog. Met tanks en bulldozers trok Israël de Palestijnse gebieden in, een spoor van doden, gewonden en vernielingen achterlatend.

Al voor de Israëlische inval was de situatie in de Palestijnse gebieden onhoudbaar. De economie is ingestort. Het inkomen per hoofd van de bevolking is gezakt tot ongeveer achthonderd dollar. (In Israël 18.000 dollar). Zestig procent van de mensen leeft onder de officiële armoedegrens van twee dollar per dag. De gezondheidssituatie van de bevolking is ernstig verslechterd en er zijn zo veel kinderen niet meer gevaccineerd dat deskundigen nog deze lente allerlei epidemieën verwachten. De economische crisis is het gevolg van de maatregelen die door Israël genomen zijn als antwoord op het uitbreken van de huidige (tweede) intifada.

Palestijnse arbeiders konden niet meer in Israël werken, en de lokale economie is onder andere door transport problemen ( 220 checkpoints) en de schade aan de infrastructuur vrijwel tot stilstand gekomen. Er werden alleen al driehonderdduizend bomen – waaronder veel voor de Palestijnse economie onmisbare Olijfbomen - omgehakt (om het leger een beter zicht te geven) en in de afgelopen dertig jaar heeft Israël duizenden huizen afgebroken.

Wanhoop
Maar misschien nog belangrijker dan de materiële ellende is de vernedering die de Palestijnen dagelijks moeten ondergaan. Elke Israëli kan gaan en staan waar hij wil maar een Palestijn kan nooit besluiten om in Israël te gaan wonen. Als hij er voor kiest om in Gaza of de Westelijke Jordaanoever te gaan leven verliest hij zijn verblijfsvergunning voor Jeruzalem. Sinds 1991 bestaat er een ‘pasjeswet’ zoals die ooit in Zuid-Afrika bestond. De bewoners van de Westelijke Jordaanoever zitten vaak dagenlang opgesloten in hun huizen omdat het Israëlische leger met tanks aan het schieten is. Over de hele Westelijke Jordaanoever ligt een net van wegen dat alleen maar toegankelijk is voor Israëli’s. Door de talloze wegblokkades is het voor de Palestijnen steeds moeilijker om zich te verplaatsen. Het afleggen van korte afstanden kost uren.

De meeste Palestijnen zijn getraumatiseerd door het geweld en de vernederingen die ze sinds 1948 hebben moeten doormaken. Artsen zonder Grenzen constateerde voordat de huidige acties begonnen dat ondervoeding bij Palestijnse kinderen niet zozeer veroorzaakt wordt door een gebrek aan voeding, maar een gevolg is van de doorlopende stress, de maatschappelijke ontwrichting, die band tussen moeder en kind ernstig verstoort.

Verzet weer organiseren
Wie deze realiteit bekijkt snapt ook waarom het vredesproces mislukt is. De Palestijnse bevolking kan en wil niet langer op deze manier leven. De groeiende invloed van de radicale islamitische organisaties als Hamas en islamitische Jihad is daar een uitdrukking van. Maar ook gematigder leiders stellen zich strijdbaarder op.

De onlangs gearresteerde Marwan Barghouti wordt nu door de Israëlische pers omschreven als een van de belangrijkste organisatoren van de terreuraanvallen van de laatste maanden. Dat moet nog maar bewezen worden. Maar als het zo is, dan is dat veelzeggend genoeg. Barghouti was een voorstander van de Oslo-accoorden. Hij was bij de Palestijnse bevolking geliefd door zijn strijd tegen corruptie binnen de Palestijnse autoriteit. Barghouti sprak vloeiend Hebreeuws en was uitstekende op de hoogte van de Israëlische politiek.

Mensen als hij hebben de afgelopen jaren de conclusie moeten trekken dat de Oslo-akkoorden de Palestijnen niet meer bieden dan een Palestijns thuisland in het Israëlisch apartheidssysteem. Mensen als hij realiseren zich dat als de PLO daarvoor verantwoordelijk wordt, ze steeds meer gecorrumpeerd zou raken. Hen restte daarom niets anders dan het verzet tegen de bezetter opnieuw te organiseren.


De plannen van Sharon.
Wat wil Sharon met zijn politiek bereiken? Het doel van de huidige acties is drievoudig. Ten eerste moet de bevolking door middel van militaire aanvallen, politieke repressie, omsingeling en uithongering compleet onderworpen worden.

Ten tweede moet er afgerekend worden met de infrastructuur: waterleidingen, elektriciteit en scholen en de structuren van de Palestijnse autoriteit. De levensomstandigheden in de bezette gebieden moeten zo ondraaglijk worden dat grote aantallen mensen er weg zullen trekken.

Ten derde moet Arafat politiek uitgeschakeld worden zodat men kan onderhandelen met lokale leiders. Hun taak zou zijn om de overblijvende bevolking te besturen op de manier waarop dat gebeurde in de Zuid-Afrikaanse thuislanden.

Over deze plannen bestaat concensus binnen de Israëlische politiek. Het is niet zo dat de Arbeiderspartij een wezenlijk andere politiek voorstaat ten aanzien van de Palestijnen dan de Likoedpartij. De Arbeiderspartij is alleen realistischer, ze realiseert dat Israël militair en in ieder geval economisch afhankelijk is van steun van de VS. En traditioneel loopt die steun gevaar als Israël door zijn provocerende optreden de stabiliteit in het Midden-Oosten bedreigt. Likoed heeft meer de neiging om de eigen militaire macht van Israël te benutten. Maar sinds 11 september weten beide partijen dat de VS nauwelijks op de rem zullen gaan staan bij de strijd tegen “het Palestijnse terrorisme.” Daarom loopt de samenwerking tussen Likoed en de Arbeiderspartij op dit moment ook zo redelijk.


Bestaansrecht
Hoe komt het dat terwijl Israël een dergelijke politiek voert - die we moeilijk anders dan als een politiek van ‘etnische zuiveringen’ kunnen kwalificeren - velen in Nederland zich blijven identificeren met Israël, of op zijn best een houding aannemen van ‘waar twee vechten, hebben er twee schuld.’ Het antwoord op die vraag moet gezocht worden in het feit dat veel Nederlanders het Palestijnse volk nog steeds niet kunnen zien als een volk met een onafhankelijk bestaanrecht. Palestijnen worden slechts gezien als tegenpool van de Israëlische joden, de overlevenden van de holocaust en hun nabestaanden.

De schrijfster Anja Meulenbelt wijst er op dat ze vreselijk veel moeite heeft om fondsen te werven voor een organisatie die zich inzet voor gehandicapten in de Gazastrook. Men vindt het vreemd dat ze zich inzet voor ‘eenzijdige’ hulp aan Palestijnen. Daarentegen is het gemakkelijk om fondsen te werven voor ‘samenwerkings- en ontmoetingsprojecten’ tussen Palestijnen en Israëli’s. Dat illustreert het onvermogen de situatie te beoordelen op de daadwerkelijk machtsverhoudingen. Palestijnen mogen slechts gesteund worden als ze zij aan zij staan met de bevolking van Israël, niet als ze de strijd aan gaan. Het proces dat de Palestijnen tot paria's in hun eigen land en tot berooide vluchtelingen in het buitenland maakt, wordt niet waargenomen.


Zionisme door de ogen van de Palestijnen
De bron van het conflict tussen de Palestijnen en de Israëli’s is nooit zozeer de vestiging van joden in Palestina geweest, maar het streven om een aparte joodse maatschappij naast de Palestijnse te vestigen. Want dat streven zou bekroond moeten worden met de vestiging van een Joodse staat ten koste van de Palestijnse bevolking. Dat gebeurde inderdaad in 1948. Tijdens de oorlog die er op volgde werden achthonderdduizend Palestijnen door het Israëlische leger gedwongen Palestina te ontvluchten. Zij en hun afstammelingen mogen tot op de dag van vandaag niet terugkeren in Israël, zelfs niet voor een kort familiebezoek.

Hun bezit werd door de Joodse staat onteigend. Sinds die tijd is de staat Israël wel in staat geweest om miljoenen joodse immigranten uit alle delen van de hele wereld op te nemen.

Een belangrijk deel van die vluchtelingen is na 1948 terecht gekomen in de Gazastrook en op de Westelijke Jordaanoever. Na de oorlog van 1967 kwamen deze mensen opnieuw onder Israëlische heerschappij. Toen was de vijandschap ten aanzien van de Israëli’s in de bezette gebieden niet eens zo groot, zoals bijvoorbeeld blijkt uit Renate Rubinsteins voortreffelijke boek Jood in Arabië, Goi in Israël. Dat deze inmiddels tot onmetelijke hoogte is opgelopen zegt vooral iets over de cynische Israëlische politiek in de afgelopen vijfendertig jaar.

Wie stopt Sharon?
Het heeft op dit moment geen zin om verwachtingen te hebben dat de VS of de EU uit zichzelf actie ondernemen tegen Israël. Om diverse redenen heeft Sharon van de VS het groene licht om te doen en laten wat hij wil met de Palestijnen. De EU is verdeeld. En zolang de EU niets doet, heeft Israël, dat bij het zwaard leeft, alleen maar minachting voor de mooie idealen van Europa. Maar Europa is ook bang voor een oorlog in het Midden-Oosten. Het Israëlisch-Palestijnse conflict maakt veel emoties losmaakt bij joden en Arabieren in Europa. Die emoties hebben hun eigen politieke dynamiek en niemand weet waar dat toe leidt.


Arthur Bruls

http://www.grenzeloos.org/artikel/viewartikel.php/id/380.html

tallesman
19-10-02, 13:02
Geplaatst door Marsipulami
In de week dat de Arabische staten een vredesplan voor het Midden-Oosten presenteerden, verklaart de regering Sharon het Palestijnse volk de oorlog. Met tanks en bulldozers trok Israël de Palestijnse gebieden in, een spoor van doden, gewonden en vernielingen achterlatend.
Lekker simplistisch weer.
In die week werden er ook veel meer aanslagen gepleegd. Vergeet niet dat de terreurorganisaties helemaal geen vrede willen, die willen Israel weg hebben.
Sharon heeft als regeringsleider van Israel de plicht zijn bevolking te beschermen.

plexus
19-10-02, 13:07
..wordt *odverdomme tijd dat die luie-verzadigde-volgevreten zweetnekken, "zogenaamde" arabische broeders opstaan

free yourself from the US
:kwaad:

Marsipulami
19-10-02, 13:11
Geplaatst door tallesman

Lekker simplistisch weer.
In die week werden er ook veel meer aanslagen gepleegd. Vergeet niet dat de terreurorganisaties helemaal geen vrede willen, die willen Israel weg hebben.
Sharon heeft als regeringsleider van Israel de plicht zijn bevolking te beschermen.


Tja, ik geloof er niks van dat men terrorisme ooit zal kunnen stoppen op de manier zoals men nu bezig is. Een aanslag plegen kan iedereen die een bus benzine koopt aan een pompstation. Daar kan een ultramodern leger niet tegen op over hoeveel soldaten of tanks of vliegtuigen men ook beschikt. Het is beter alles in de zetten op de oorzaken van het ongenoegen van de Palestijnen en de voedingsbodem van het extremisme. Gun de Palestijnen een bestaan in waardigheid en een aantal dingen kunnen weer bespreekbaar worden. Omgekeerd zit men in een vicieuze cirkel van geweld die tot de vernietiging van Israël zal leiden.

tallesman
19-10-02, 13:17
Geplaatst door Marsipulami
Tja, ik geloof er niks van dat men terrorisme ooit zal kunnen stoppen op de manier zoals men nu bezig is.

Het aantal aanslagen is sterk verminderd. Voordat die militaire acties in de gebieden begonnen was er zo ongeveer een aanslag per dag.


Het is beter alles in de zetten op de oorzaken van het ongenoegen van de Palestijnen en de voedingsbodem van het extremisme. Gun de Palestijnen een bestaan in waardigheid en een aantal dingen kunnen weer bespreekbaar worden.

Helemaal mee eens. Toch is het een misverstand om de Israelische aanwezigheid in de Palestijnse gebieden te zien als oorzaak van het extremisme.[/QUOTE]


Omgekeerd zit men in een vicieuze cirkel van geweld die tot de vernietiging van Israël zal leiden.

Met zo'n opmerking maak je je populair op dit prikbord, maar het is ver van de waarheid. Israel is er en blijft er, net zolang als Ivoorkust, Roewanda, Mozambiek en Colombia zullen bestaan.

bman
19-10-02, 13:33
Geplaatst door tallesman


Met zo'n opmerking maak je je populair op dit prikbord, maar het is ver van de waarheid. Israel is er en blijft er, net zolang als Ivoorkust, Roewanda, Mozambiek en Colombia zullen bestaan.

Ik zou een stabieler land noemen, Zwitserland ofzo. Of heb je zo weinig vertrouwen in de toekomst? ;)

Dienna
19-10-02, 14:54
Geplaatst door Marsipulami



Tja, ik geloof er niks van dat men terrorisme ooit zal kunnen stoppen op de manier zoals men nu bezig is. Een aanslag plegen kan iedereen die een bus benzine koopt aan een pompstation. Daar kan een ultramodern leger niet tegen op over hoeveel soldaten of tanks of vliegtuigen men ook beschikt. Het is beter alles in de zetten op de oorzaken van het ongenoegen van de Palestijnen en de voedingsbodem van het extremisme. Gun de Palestijnen een bestaan in waardigheid en een aantal dingen kunnen weer bespreekbaar worden. Omgekeerd zit men in een vicieuze cirkel van geweld die tot de vernietiging van Israël zal leiden.

:lole:
Power Marsipulami! Misschien dat ze het van jou (een niet moslim) wel aan nemen, wat ik overigens toch betwijfel!

Dienna
19-10-02, 14:57
Geplaatst door tallesman


Met zo'n opmerking maak je je populair op dit prikbord, maar het is ver van de waarheid. Israel is er en blijft er, net zolang als Ivoorkust, Roewanda, Mozambiek en Colombia zullen bestaan.

Dream on! Zelfs (de weldenkende van een ander joods geluid)joden geven toe geen recht te hebben op een staat Israel! Zonder de inzet van ALLE joden zal deze staat er nooit komen! De ISraeliers leven in een droom die is uitgelopen in een nachtmerrie: hoe meer land ze inpikken, des te minder zal hun gevoel van rust worden! Ook de economie van Israel is al zwaar naar de klote en dit wordt met de dag erger: hoe kan zo een staat dan overeind blijven staan!

Be realistic! :melig2:

Arvid
19-10-02, 15:07
Geplaatst door Dienna


Dream on! Zelfs (de weldenkende van een ander joods geluid)joden geven toe geen recht te hebben op een staat Israel! Zonder de inzet van ALLE joden zal deze staat er nooit komen! De ISraeliers leven in een droom die is uitgelopen in een nachtmerrie: hoe meer land ze inpikken, des te minder zal hun gevoel van rust worden! Ook de economie van Israel is al zwaar naar de klote en dit wordt met de dag erger: hoe kan zo een staat dan overeind blijven staan!

Be realistic! :melig2:

Het bestaan van een land is niet zozeer een afgeleide van de staat der economie maar eerder een van een werkend Trias Politica (weet je wel wat dat betekent Dienna?).
Israel bevindt zich in een langdurige recessie maar dat heeft Japan ook. Bestaat Japan niet meer?
Israel zal blijven bestaan ook al bidt Marsupilami elke dag voor de vernietiging ervan.

Marsipulami
19-10-02, 17:26
Geplaatst door Arvid
Israel zal blijven bestaan ook al bidt Marsupilami elke dag voor de vernietiging ervan.

Hmm, ik bid niet voor de vernietiging van de staat Israël als je daarmee bedoelt dat ik geweld zou willen promoten, ik wens de mensen die in het gebied wonen helemaal geen kwaad toe.

Ik verdedig alleen maar gelijke rechten voor Palestijnen en joden en dat iedereen mag gaan of staan waar men wil. In feite komt dit neer op de opheffing van de staat Israël, want dat is een staat waar je rechten gebaseerd zijn op je godsdienst en je etnische verwantschap. Aan welke kant van de roadblocks een kind geboren wordt en welke de religie van zijn ouders is, dat bepaald de toekomstkansen van dat kind.

Ik krijg hier voortdurend door de niet-islamitische prikkers naar mijn hoofd geslingerd dat ik een 'tweede holocaust wil' (Tomas), of net zoals Hezbollah de joden in zee wil drijven. Terwijl ik niets anders verdedig dan de dingen die vanzelfsprekend zijn in elke moderne democratie.

Ik ben net zoveel voorstander van de vernietiging van de staat Israël als het verhaaltje in mijn onderschrift een pleidooi is voor de vernietiging van de staat Israël. In feite is de discussie 'land in ruil voor vrede' een foute discussie en gaat het in essentie om gelijke rechten voor elke bewoner van het gebied ongeacht men joods of Palestijn is.

tallesman
19-10-02, 17:49
Geplaatst door bman


Ik zou een stabieler land noemen, Zwitserland ofzo. Of heb je zo weinig vertrouwen in de toekomst? ;)

Ik noemde expres instabiele landen, omdat over hun bestaansrecht nooit opmerkingen worden gemaakt.

tallesman
19-10-02, 17:52
Geplaatst door Dienna
Dream on! Zelfs (de weldenkende van een ander joods geluid)joden geven toe geen recht te hebben op een staat Israel!

Leg de Tina en de Yes maar beter weg, en lees eens iets wat niet alleen over jeugdpuistjes en de eerste menstruatie gaat.


Zonder de inzet van ALLE joden zal deze staat er nooit komen!

De staat is er al. Waar was jij de afgelopen 54 jaar? :haha:
Nee, laat maar.

elMasry
19-10-02, 17:53
Geplaatst door Marsipulami


Hmm, ik bid niet voor de vernietiging van de staat Israël als je daarmee bedoelt dat ik geweld zou willen promoten, ik wens de mensen die in het gebied wonen helemaal geen kwaad toe.

Ik verdedig alleen maar gelijke rechten voor Palestijnen en joden en dat iedereen mag gaan of staan waar men wil. In feite komt dit neer op de opheffing van de staat Israël, want dat is een staat waar je rechten gebaseerd zijn op je godsdienst en je etnische verwantschap. Aan welke kant van de roadblocks een kind geboren wordt en welke de religie van zijn ouders is, dat bepaald de toekomstkansen van dat kind.

Ik krijg hier voortdurend door de niet-islamitische prikkers naar mijn hoofd geslingerd dat ik een 'tweede holocaust wil' (Tomas), of net zoals Hezbollah de joden in zee wil drijven. Terwijl ik niets anders verdedig dan de dingen die vanzelfsprekend zijn in elke moderne democratie.

Ik ben net zoveel voorstander van de vernietiging van de staat Israël als het verhaaltje in mijn onderschrift een pleidooi is voor de vernietiging van de staat Israël. In feite is de discussie 'land in ruil voor vrede' een foute discussie en gaat het in essentie om gelijke rechten voor elke bewoner van het gebied ongeacht men joods of Palestijn is.

Geweldig artikel en erg goeie en sterke
argumenten die je aanvoert. Geweldig!
Thanx! :D

BiL@L
19-10-02, 17:58
Geplaatst door tallesman

Israel is er en blijft er, net zolang als Ivoorkust, Roewanda, Mozambiek en Colombia zullen bestaan.

Die vergelijking gaat niet op.. ook wel redenering met een valse vergelijking.. Aangezien geen van de landen religieuze geschiedkundige, monotheistische erfgoeden bezit..

Kzou me maar ns flink achter de oor krabben bij dit soort uitspraken, mits je natuurlijk open staat voor de werkelijkheid..

Want de staat Israel zoals die er nu is, zal met geen mogelijkheid een bestaansrecht krijgen die unaniem wereldlijk geaccepteerd wordt.. Niet door de Christenen, niet door de Joden en al helemaal niet door de Islamieten..

tallesman
19-10-02, 18:07
Geplaatst door BiL@L
Want de staat Israel zoals die er nu is, zal met geen mogelijkheid een bestaansrecht krijgen die unaniem wereldlijk geaccepteerd wordt..

Israel is door de hele wereld erkend.
Alleen niet door een paar Arabische landen.
Dat komt ook nog wel.

Israel is een voldongen feit, of je dat nou prettig vindt of niet.

BiL@L
19-10-02, 18:12
Geplaatst door tallesman


Israel is door de hele wereld erkend.
Alleen niet door een paar Arabische landen.
Dat komt ook nog wel.

Israel is een voldongen feit, of je dat nou prettig vindt of niet.

Israel is geaccepteerd door de landen die dit mogelijk hebben gemaakt en de 'vrienden' daarvan..

Niet meer, niet minder..

Dx_
19-10-02, 18:17
Israel is door de hele wereld erkend.
Alleen niet door een paar Arabische landen.
Dat komt ook nog wel.

Israel is een voldongen feit, of je dat nou prettig vindt of niet.

Israel is aan de hele wereld opgedrongen, door de VN wiens resoluties notabene niet geaccepteerd worden door Israel.

Anyways, de joden hebben recht op een staat. Maar niet ten koste van.........

BiL@L
19-10-02, 18:24
Geplaatst door Dx_


Israel is aan de hele wereld opgedrongen, door de VN wiens resoluties notabene niet geaccepteerd worden door Israel.

Anyways, de joden hebben recht op een staat. Maar niet ten koste van.........

Eigenlijk hebben zij dat niet Dx_.. Het feit dat een volk massa slachting heeft moeten ondergaan is geen rechtvaardiging voor een stichting voor een aparte staat..

Ik vind persoonlijk dan ook dat al die grenzen in het MO er nooit hadden mogen komen.. Tis allemaal koloniale shit die deze rotzooi op de wereld heeft gegooit..

Maar goed.. tis niet meer terug te draaien, en zo lang de Arabische landen in het MO niet eens hun eigen grenzen open kunnen gooien, vind ik het niet ns zo gek dat de Joden een eigen staat willen..

Europa met haar EG-hap doet eigenlijk wat het MO allang heeft doorgemaakt.. Namelijk als 1 soort rijk fungeren met diepgaande samenwerkingen.. Dat ziet bijna niemand.. maar tis zo islamitisch als wat..

Ben een beetje boos..
:kwaad: :kwaad: :kwaad:

Marsipulami
19-10-02, 18:39
Geplaatst door Kidon2


Heb je jezelf al eens ooit afgevraagd hoe het komt dat er in Israël zoveel aanslagen gepleegd worden terwijl dat zoiets niet gebeurt in andere landen ?

Mark
19-10-02, 18:41
Geplaatst door Marsipulami


Heb je jezelf al eens ooit afgevraagd hoe het komt dat er in Israël zoveel aanslagen gepleegd worden terwijl dat zoiets niet gebeurt in andere landen ?

puur toeval Mars

Marsipulami
19-10-02, 18:42
Geplaatst door Mark


puur toeval Mars

Ik dacht het ook al. Maar zeker was ik er niet van. Daarom vroeg ik het even. :fpiraat:

tallesman
19-10-02, 18:45
Geplaatst door Marsipulami


Heb je jezelf al eens ooit afgevraagd hoe het komt dat er in Israël zoveel aanslagen gepleegd worden terwijl dat zoiets niet gebeurt in andere landen ?

In andere landen gaan ze onderhandelen in plaats van aanslagen te plegen.

Marsipulami
19-10-02, 18:51
Geplaatst door Kidon2
Heb jij jezelf al eens ooit afgevraagd of Hamas en de Islamitische Jihad tevreden zijn met een eigen Palestijnse staat ?

Ja, dat heb ik al wel eens. Ik vrees samen met jou dat Hamas en de Islamitische Jihad niet tevreden zullen zijn met een eigen Palestijnse staat. Men zal creatiever moeten zijn dan dat om het probleem op te lossen.

Waiting
19-10-02, 18:53
Geplaatst door Mark


puur toeval Mars

:rolleyes:

Wat een.....................

Marsipulami
19-10-02, 18:53
Geplaatst door tallesman


In andere landen gaan ze onderhandelen in plaats van aanslagen te plegen.

Om te onderhandelen moet je met twee zijn.

Mark
19-10-02, 18:53
Ik moest me oppeens bedenken hoe rijk de wereld zonder oorlog zou zijn... de kosten zijn natuurlijk gigantisch....

Aan de andere kant levert de wapenindustrie soms mooie uitvindingen op als bij-effect.

Stel je eens voor als iedereen alleen maar opbouwt in plaats van vernietigd... hoe ver we hadden kunnen komen!



Misschien was iedereen dan zo rijk als Vlaanderen geweest!

Maar goed... genoeg van die hippy-bullshit
:watte?:

Waiting
19-10-02, 18:54
Geplaatst door Marsipulami


Om te onderhandelen moet je met twee zijn.


Juist....... Egypte had Saddat, Jordanie had Hussein.... En de Palestijnen.... Uhh...

Marsipulami
19-10-02, 19:00
Geplaatst door Waiting



Juist....... Egypte had Saddat, Jordanie had Hussein.... En de Palestijnen.... Uhh...

Zolang Israël eenzijdig dicteert wat de zogenaamde onderhandelingspartner moet denken en accepteren op straffe van militaire repressie zal er nooit vrede komen. Echte onderhandelingen veronderstellen gelijkwaardige partners.

Waiting
19-10-02, 19:17
Geplaatst door Marsipulami


Zolang Israël eenzijdig dicteert wat de zogenaamde onderhandelingspartner moet denken en accepteren op straffe van militaire repressie zal er nooit vrede komen. Echte onderhandelingen veronderstellen gelijkwaardige partners.

Allemaal geblabla, Israel bepaalt niks.
Israel kiest er alleen voor om niet met terroristen te onderhandelen.
Een Westerse democratie hoeft ook niet te onderhandelen met een groep guerrila's die haar land bestoken met aanslagen.
Israel is altijd al bereid geweest vrede te sluiten al sinds 1948.
De arabieren kozen steeds weer voor geweld.
Toen Egypte besloot dat het vrede wou, kreeg het vrede.
Toen Jordanie besloot dat het vrede wou kreeg het vrede.
Zodra de palestijnen vrede willen krijgen ze vrede.

En ze willen geen vrede als ze kiezen voor Arafat en zijn moordbende de Fatah en voor Hamas.

Israel zit in de palestijnse steden alleen maar omdat er vanuit deze steden aanslagen worden voorbereid en gepleegd.
Waarom is het in Jericho zo rustig?
Juist.

Marsipulami
19-10-02, 19:47
Geplaatst door Kidon2
Hoe creatief dan ? ben benieuwd.. er blijft maar 1 oplossing over.

Gewoon één staat met gelijke rechten voor joden, moslims en christenen. Dat is alles. Dan hebben Hamas, de Islamitische Jihad, Al fatah, een staat van Jordanië tot aan de Middellandse zee en de joden tegelijkertijd een Eretz Yisrael, groter dan ze ooit hadden durven dromen. Dan is er ook geen reden meer voor aanslagen noch voor militaire repressie.


Om terug te komen op het artikel, geloof je dat nou allemaal echt ?

Ik zie niet onmiddelijk wat er onjuist aan is. Volgens mij zijn dat artikel en jouw lijst met aanslagen twee stukjes van dezelfde puzzel. Het artikel biedt in elk geval een plaussibele verklaring voor het geweld. Maar als er onjuistheden in het artikel staan dan zou ik graag van jou vernemen wat er onjuist is en waarom.

Marsipulami
19-10-02, 19:58
Geplaatst door Waiting


Allemaal geblabla, Israel bepaalt niks.
Israel kiest er alleen voor om niet met terroristen te onderhandelen.
Een Westerse democratie hoeft ook niet te onderhandelen met een groep guerrila's die haar land bestoken met aanslagen.
Israel is altijd al bereid geweest vrede te sluiten al sinds 1948.
De arabieren kozen steeds weer voor geweld.
Toen Egypte besloot dat het vrede wou, kreeg het vrede.
Toen Jordanie besloot dat het vrede wou kreeg het vrede.
Zodra de palestijnen vrede willen krijgen ze vrede.

En ze willen geen vrede als ze kiezen voor Arafat en zijn moordbende de Fatah en voor Hamas.

Israel zit in de palestijnse steden alleen maar omdat er vanuit deze steden aanslagen worden voorbereid en gepleegd.
Waarom is het in Jericho zo rustig?
Juist.

Ik denk dat je de positie van Arafat toch wat genuanceerder moet bekijken. Een overeenkomst sluiten met een leider die niet de steun van zijn achterban heeft stelt niets voor. Arafat is zonder enige twijfel onbetrouwbaar. Maar als hij nee zegt op de Israëlische voorstellen, dan krijgen de Palestijnen niets. Als hij ja zegt dan beschouwen een groot deel van de Palestijnen dat als verraad Als hij een aantal militante bewegingen in eigen rangen te zwaar aanpakt dan wordt hem dat door zijn eigen achterban kwalijk genomen en verliest hij hun steun. Vandaar het hele geschipper. Israël had er alle belang bij om er voor te zorgen dat Arafat geen leider zonder achterban werd. Want uiteindelijk draait het om de verzuchtingen van de gemiddelde Palestijn waarmee men rekening moet houden. Vredesakkoorden sluiten met mensen die niemand vertegenwoordigen en niet de wens van hun achterban vertolken heeft absoluut geen zin.

Mark
19-10-02, 20:09
Mars, ik verveel me, kun je geen anti-holland topic openen?

:denk:

Marsipulami
19-10-02, 20:11
Geplaatst door Mark
Mars, ik verveel me, kun je geen anti-holland topic openen?

:denk:

Ik zal es effe nadenken. :p

Waiting
19-10-02, 20:22
Geplaatst door Marsipulami


Ik denk dat je de positie van Arafat toch wat genuanceerder moet bekijken. Een overeenkomst sluiten met een leider die niet de steun van zijn achterban heeft stelt niets voor. Arafat is zonder enige twijfel onbetrouwbaar. Maar als hij nee zegt op de Israëlische voorstellen, dan krijgen de Palestijnen niets. Als hij ja zegt dan beschouwen een groot deel van de Palestijnen dat als verraad Als hij een aantal militante bewegingen in eigen rangen te zwaar aanpakt dan wordt hem dat door zijn eigen achterban kwalijk genomen en verliest hij hun steun. Vandaar het hele geschipper. Israël had er alle belang bij om er voor te zorgen dat Arafat geen leider zonder achterban werd. Want uiteindelijk draait het om de verzuchtingen van de gemiddelde Palestijn waarmee men rekening moet houden. Vredesakkoorden sluiten met mensen die niemand vertegenwoordigen en niet de wens van hun achterban vertolken heeft absoluut geen zin.

Voor een zelfde dilemma stond Ben-Gurion.
En Ben-Gurion was consequent en loste het op.

Arafat had vanaf het begin hard op moeten treden tegen de extremisten.

Israel moet nu eenmaal haar burgers verdedigen, het is jammer maar als de palestijnen het vuile werk niet willen doen dan is Israel genoodzaakt het te doen.
En de palestijnen leren niet van hun fouten als ze kunnen stemmen kiest de meerderheid weer voor Arafat.
Kijk je mag ook van hun wat verwachten.......