PDA

Bekijk Volledige Versie : Misschien denkt mijn vader: Hij is geen ingenieur, maar hij is weer mens geworden.



Marsipulami
20-10-02, 19:01
HET VERHAAL VAN UW BUREN. Arafat Bouachiba: Ik ben er te bang van geworden

Laurens De Keyser

Nu werk ik aan de andere kant, in een opvangcentrum voor verslaafden. En ik studeer. Ik voel me alsof ik op een grote open plek in het bos ben beland.

Sinds een maand of zes ben ik Belg. Eigenlijk was ik dat al want ik ben hier geboren en getogen, en alleen in de vakantie gingen we met het gezin naar Algerije. Maar nu ben ik een echte Belg, van geboorte en op papier, nu ben ik Algerijn en Belg tegelijk. Ik had me al vroeger kunnen laten naturaliseren, maar ik wou toen geen Belg zijn in Algerije, wegens het fundamentalisme en het banditisme daar. Intussen ken ik mijn weg in Algerije. Bovendien kan ik nu ook Arabisch lezen en spreken. Alleen bij het schrijven moet ik me nog met trucjes behelpen, het schrijven heb ik eigenlijk maar voor de helft onder de knie.

Die achterstand heb ik opgelopen in mijn kinderjaren. Terwijl mijn broers en zussen naar de avondschool konden om er de taal van onze ouders te leren, zat ik drie jaar lang wegens een chronische bronchitis in De Haan. Mijn broers en zussen staan daardoor ook verder met hun kennis van de Koran. Ik was de zieke zoon. Ik kreeg veel bezoek aan zee, veel cadeaus. Ik kon er ook naar school maar als kind zo ver van huis, dat woog. Vooral wanneer ik tijdens de weekends naar huis kon en op zondagavond telkens weer weg moest. Dan voelde ik me dubbel zo triest. Ik begreep nooit waarom ik terug moest, omdat ik buiten de wintermaanden nauwelijks last had van mijn bronchitis. Toen ik 12 was, mocht ik terug naar huis. Maar het feest heeft niet lang geduurd. Want al spoedig heb ik me in de problemen gewerkt.