PDA

Bekijk Volledige Versie : Stappen op je 12e. Vroeg rijp vroeg rot ?



Joesoef
21-10-02, 10:43
Avondje stappen op je twaalfde


Door onze redacteur Japke-D. Bouma NRC


Tieners in het uitgaansleven worden steeds jonger. Horecabazen organiseren grootschalige tienerdisco's voor kinderen.


RIJSSEN, 19 OKT. Eigenlijk vindt mevrouw Arendsen haar zoontje van twaalf te jong voor de disco. Ze kijkt hem na vanuit haar auto, als hij over het drassige parkeerterrein naar megadiscotheek Lucky en co in Rijssen loopt. Hij gaat stappen met zijn vriendjes van twaalf. ,,Als ik die kinderen hier zie, vraag ik me af waar ze op hun achttiende nog genoegen mee nemen.''

Afgelopen woensdag gingen honderden kinderen van elf tot vijftien jaar naar de disco in Rijssen. Niks geen buurtzaaltje of jeugdsoos, maar een heuse uitgaanstempel. Met laserkanonnen en schuimmachines. ,,Het schijnt dat ze hier de hele avond tegen elkaar aan staan'', zegt meneer Nunumete die zijn veertienjarige dochter gebracht heeft. ,,Als ik vraag hoe het was, zegt ze altijd: 'niks aan', maar ik moet haar wel elke keer weer brengen.''

Lucky en co trekt tijdens normale weekenden twee- tot drieduizend jongeren van boven de zestien. Tweeëneenhalf jaar geleden kreeg organisator Manfred Körbl echter steeds meer verzoeken van nóg jongere kinderen. Of zij ook een keer naar de disco mochten. Zo kwam hij op het idee speciale avonden voor hen te organiseren in de schoolvakanties. Het begon met 500 bezoekers en het is uitgegroeid tot een happening waar woensdag 2.000 tieners op afkwamen.

Om zes uur staan de eerste zenuwachtige jongetjes al voor de deur, om kwart over zeven hebben al zevenhonderd auto's met ouders hun kinderen voor de deur afgezet. Acht man lopen rond met portofoons om het verkeer te regelen, inclusief twee politieagenten. Het personeel krijgt binnenkort een verkeerscursus van de politie. ,,We moeten volgende keer reflecterende borden maken'', zegt Lucky en co-zaalmanager Jan Boerman tegen de agenten die in de kantoorruimte boven de disco in hun agenda's de volgende tienerdisco inplannen: in januari.

De gemiddelde leeftijd in het uitgaansleven daalt gestaag. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat het aantal jongeren van twaalf tot zeventien jaar dat minstens één keer per maand gaat stappen de afgelopen drie jaar met 22 procent gestegen is. John Laan, voorzitter van de sector discotheek en zaalbedrijven van Horeca Nederland, schat het aantal tienerdisco's in Nederland op ,,enkele tientallen''.

,,In mijn tijd kwam het niet bij je op met veertien jaar uit te gaan'', zegt Jan Kremer, eigenaar van discotheek Het Podium in Hardenberg. Tegenwoordig moet hij steeds vaker op zaterdag jochies van veertien bij de deur van zijn disco weigeren. De minimumleeftijd is zestien. Vandaar dat ook hij is begonnen met speciale avonden voor jonge kinderen. Een keer per maand, op zaterdag, van 19.00 tot 23.00 uur.



Lees de rest hier...... (http://www.nrc.nl/binnenland/artikel/1035006621070.html)

i love israel
21-10-02, 10:53
heerlijk toch dat die kinderen lekker kunnen genieten. mijn dochter van 14 gaat ook elke maand naar de disco. voordeel ervan is dat ze het niet gaan idealiseren. ze zien dat uitgaan ook niet alles is. en dat een leuke avond niet per defenitie alleen maar leuk kan zijn met drank en drugs.

nee ik zie alleen maar voordelen van de tienerdisco's.

Tomas
21-10-02, 11:04
Geplaatst door i love israel
heerlijk toch dat die kinderen lekker kunnen genieten. mijn dochter van 14 gaat ook elke maand naar de disco. voordeel ervan is dat ze het niet gaan idealiseren. ze zien dat uitgaan ook niet alles is. en dat een leuke avond niet per defenitie alleen maar leuk kan zijn met drank en drugs.

nee ik zie alleen maar voordelen van de tienerdisco's.

Snap niet veel van je redenering. Als ik het goed begrijp vind je het fijn omdat ze elke maand naar iets toegaat waarvan ze tegen jou zegt dat het niks aan is, omdat er drank en drugs in het spel is. Maar ze gaat wel iedere maand, omdat het niks aan is.

Nee. Ik snap het nog steeds niet.

Evengoed hebben we het hier over de leeftijd van 12 jaar. Mijn oudste is 12 en gaat echt niet naar een disco. Dat is niet eens ter discussie. Dat ligt aan hem, maar ook aan ons.

Hij mag naar school feestjes, kinderfeestjes en de buurt vereniging organiseert ook half jaarlijks een kinderdisco. Daar moet hij het mee doen.

Alles op zijn tijd.

Arvid
21-10-02, 11:41
Geplaatst door i love israel
heerlijk toch dat die kinderen lekker kunnen genieten. mijn dochter van 14 gaat ook elke maand naar de disco. voordeel ervan is dat ze het niet gaan idealiseren. ze zien dat uitgaan ook niet alles is. en dat een leuke avond niet per defenitie alleen maar leuk kan zijn met drank en drugs.

nee ik zie alleen maar voordelen van de tienerdisco's.

Dan moet je ook niet raar opkijken als je dochters later h**ren worden.
Je weet wel, van die meisjes 15 jaar oud met zowat alleen ondergoed aan paffend aan de bar al breezer drinkende etc etc
Ik snap niet dat je als moeder de tienerdisco's ok vindt.
Domme redenatie ook van jou; "ze zien dat uitgaan ook niet alles is".
Waarom dat al op 14 jarige leeftijd?
He waarom niet hun dat laten realiseren als ze 9 zijn?
Misschien wel 8!

plexus
21-10-02, 11:50
..denken ouders nu ook werkelijk waar dat wanneer tieners bijelkaar komen - (zeker in een disco omgeving) - dat het allemaal onschuldig blijft! think again!

Simon
21-10-02, 11:54
Geplaatst door Tomas

Snap niet veel van je redenering. Als ik het goed begrijp vind je het fijn omdat ze elke maand naar iets toegaat waarvan ze tegen jou zegt dat het niks aan is, omdat er drank en drugs in het spel is. Maar ze gaat wel iedere maand, omdat het niks aan is.


Overigens komen die geluiden ook in het artikel terug. Ja ik vind de aard van dit soort festiviteiten wel belangrijk. Als het iets is wat klungelig en spontaan tot stand komt vanuit particulier initiatief kan het wel leuk zijn als evenement. Als het een commerciele operatie wordt waarin kinderen opgevoed worden in een disco-cultuur heb ik de indruk dat het kinderen teveel als kleine volwassenen worden gezien. En kinderen zijn gewoon kinderen die je hun eigen cultuur moet gunnen. Maar misschien ben ik nu te bevoogdend.

Simon

Tomas
21-10-02, 12:00
Geplaatst door Simon


Overigens komen die geluiden ook in het artikel terug. Ja ik vind de aard van dit soort festiviteiten wel belangrijk. Als het iets is wat klungelig en spontaan tot stand komt vanuit particulier initiatief kan het wel leuk zijn als evenement. Als het een commerciele operatie wordt waarin kinderen opgevoed worden in een disco-cultuur heb ik de indruk dat het kinderen teveel als kleine volwassenen worden gezien. En kinderen zijn gewoon kinderen die je hun eigen cultuur moet gunnen. Maar misschien ben ik nu te bevoogdend.

Simon

Niks te bevoogdend.

Het is juist bijzonder ongeinteresseerd en onverantwoordelijk van "ouders" om je kinderen aan dergelijke commerciele instellingen over te laten, die maar 1 doel hebben en dat is winst maken in een nieuwe markt.

Deze ouders praten hun eigen ongeinteresseerdheid, luiheid goed. Ze weten dondersgoed dat ze hun kinderen bloodstellen aan verleidingen waar ze nog lang niet aan toe zijn.

Maar liever dan dan een discussie die deze "ouders" toch uiteindelijk verliezen door toe te geven en verder te zappen.

i love israel
21-10-02, 12:05
Snap niet veel van je redenering. Als ik het goed begrijp vind je het fijn omdat ze elke maand naar iets toegaat waarvan ze tegen jou zegt dat het niks aan is, omdat er drank en drugs in het spel is. Maar ze gaat wel iedere maand, omdat het niks aan is.

was ik zo onduidelijk? zal het nog een keer proberen.

pubermeiden vinden nooit ergens iets aan. maar luister je vervolgens naar de verhalen dan blijkt dat ze het toch wel heel leuk hebben gehad.

er zijn dus dudelijk geen drugs en drank in het spel. ze leren dus ergens van te genieten zonder dat je die dingen nodig hebt om het naar je zin te hebben.


Dan moet je ook niet raar opkijken als je dochters later h**ren worden.

wat een bekrompen en domme uitspraak. ga ik verder niet eens op in.


..denken ouders nu ook werkelijk waar dat wanneer tieners bijelkaar komen - (zeker in een disco omgeving) - dat het allemaal onschuldig blijft! think again!

overal komen tieners bijeen. als ze werkelijk iets willen zullen ze altijd een plek vinden om dat te doen. zaak is dus om je kinderen goed voor te lichten en hun te wijzen op het feit dat ze een keuze hebben. mijn dochter bijvoorbeeld zou aan dat soort dingen nooit deelnemen. omdat ze weet dat het beter is te wachten tot dat ze de ware tegenkomt.

Marsipulami
21-10-02, 12:06
Als bekrompen Belg met een hokjesgeest vind ik 12 jaar toch veel te jong om kinderen de decadente boze wereld van de megadancings in te sturen. :fplet:

plexus
21-10-02, 12:15
Geplaatst door i love israel


overal komen tieners bijeen. als ze werkelijk iets willen zullen ze altijd een plek vinden om dat te doen. zaak is dus om je kinderen goed voor te lichten en hun te wijzen op het feit dat ze een keuze hebben. mijn dochter bijvoorbeeld zou aan dat soort dingen nooit deelnemen. omdat ze weet dat het beter is te wachten tot dat ze de ware tegenkomt.

dit lijkt me nogal logisch! :fpuh:

...maar zo'n mega dance palace bla bla vind ik toch een iets andere omgeving...

Tomas
21-10-02, 12:19
pubermeiden vinden nooit ergens iets aan. maar luister je vervolgens naar de verhalen dan blijkt dat ze het toch wel heel leuk hebben gehad. er zijn dus dudelijk geen drugs en drank in het spel. ze leren dus ergens van te genieten zonder dat je die dingen nodig hebt om het naar je zin te hebben.

Ik heb nog geen echte puber dochter ook al denkt ze zelf van wel. Dat is nog eve nafwachten. Ze vind nu nog genoeg leuk, maar dan hebben we het over sport, dans, toneel en tekenen en schilderen. Geen disco en zeker geen mega-disco.

Dat er geen drugs en drank in het spel is klinkt mij als bijzonder naief in de oren. De leeftijdgrens is nogal ruim bij dergelijke toestanden en de interesse is nog ruimer. Op schoolfeestjes van vroeger weet ik nog wel dat drank en drugs aanwezig waren, ondanks de grote hoeveelheid leraren die zichzelf tot doel hadden gesteld om dit tegen te gaan. En hier gaat het niet om de kinderen, maar om geld. Geheel belangeloos.



overal komen tieners bijeen. als ze werkelijk iets willen zullen ze altijd een plek vinden om dat te doen. zaak is dus om je kinderen goed voor te lichten en hun te wijzen op het feit dat ze een keuze hebben.

Dat is wat anders dan ze bewust bloot te stellen, zonder toezicht aan een nog veel grotere verlokking.


mijn dochter bijvoorbeeld zou aan dat soort dingen nooit deelnemen. omdat ze weet dat het beter is te wachten tot dat ze de ware tegenkomt.

Ach zo naief bedoel je.

mulan
21-10-02, 12:22
12 en naar de disco......... :wow:
Toen ik 12 was...... :hihi:

plexus
21-10-02, 12:27
Geplaatst door mulan
12 en naar de disco......... :wow:
Toen ik 12 was...... :hihi:

vertel 's wat deed je vorig jaar zoal! :hihi:

i love israel
21-10-02, 12:29
Ik heb nog geen echte puber dochter ook al denkt ze zelf van wel. Dat is nog eve nafwachten. Ze vind nu nog genoeg leuk, maar dan hebben we het over sport, dans, toneel en tekenen en schilderen. Geen disco en zeker geen mega-disco.

dan spreken we elkaar wanneer ze echt in de pubertijd komt. zet je maar vast schrap.


Dat er geen drugs en drank in het spel is klinkt mij als bijzonder naief in de oren. De leeftijdgrens is nogal ruim bij dergelijke toestanden en de interesse is nog ruimer.

de leeftijdsgrens is helemaal niet ruim. kinderen van 12 tot 16 mogen erin. legitimatie verplicht.


Op schoolfeestjes van vroeger weet ik nog wel dat drank en drugs aanwezig waren, ondanks de grote hoeveelheid leraren die zichzelf tot doel hadden gesteld om dit tegen te gaan.

was bij ons op school ook zo. zelfs brugklassers konden bier kopen. er is echter een verschil. een school kan men niet sluiten, een disco wel.

je zegt dat ik naief ben. eerlijk gezegd vind ik jou naief. hoe vaster je een kind houd hoe harder ze zich zullen losknokken. het is een bekend feit dat kinderen die heel strak gehouden worden veel vaker aan de drugs raken dan kinderen die de kans hebben gekregen om hun wereld te ontdekken.

en wat die verleidingen betreft. het hangt van het kind af hoe die ermee omgaat. ik ging vroeger vanaf mijn 15de ieder weekeinde uit met een stel jongens. (ik ben een vrouw). we gingen naar een kroeg dronken 1 biertje verder cola en zaten te praten over van alles en nog wat. een grotere verleiding is er niet, maar ik heb nooit iets met 1 van deze jongens gehad. zij respecteerden mij en ik hun. en zo hoort het.

mulan
21-10-02, 12:40
Geplaatst door plexus


vertel 's wat deed je vorig jaar zoal! :hihi:

haha :duivel:

Ik mocht niet verder dan het speeltuintje 2 straten verder maar ook daar gebeuren hele stoute dingen dus kwam mijn vader ook nog eens controleren,vorig jaar was echt een ROTjaar :hihi:

Tomas
21-10-02, 12:41
de leeftijdsgrens is helemaal niet ruim. kinderen van 12 tot 16 mogen erin. legitimatie verplicht.

Dat noem ik nou ruim.


was bij ons op school ook zo. zelfs brugklassers konden bier kopen. er is echter een verschil. een school kan men niet sluiten, een disco wel.

Een argument voor als het te laat is. Een school heeft geen winstoogmerk over de ruggen van kinderen. Deze disco wel. En buiten dat sluiten valt niet mee. Dan moet het wel heel erg uit de hand lopen.


je zegt dat ik naief ben. eerlijk gezegd vind ik jou naief. hoe vaster je een kind houd hoe harder ze zich zullen losknokken. het is een bekend feit dat kinderen die heel strak gehouden worden veel vaker aan de drugs raken dan kinderen die de kans hebben gekregen om hun wereld te ontdekken.

Zal best.

Het is volgens mij een nog veel bekender feit dat als je kinderen aan horeca, sigaretten, drank en drugs bloot stelt, ze dit normaal gaan vinden. Dus begin zo vroeg mogelijk als dit je doel is.



en wat die verleidingen betreft. het hangt van het kind af hoe die ermee omgaat. ik ging vroeger vanaf mijn 15de ieder weekeinde uit met een stel jongens. (ik ben een vrouw). we gingen naar een kroeg dronken 1 biertje verder cola en zaten te praten over van alles en nog wat. een grotere verleiding is er niet, maar ik heb nooit iets met 1 van deze jongens gehad. zij respecteerden mij en ik hun. en zo hoort het.

Ik vind 15 iets anders dan 12. En ik vind een vriendenclubje dat uitgaat naar een kroeg is nog weer heel wat anders.

Wat jij onder een grote verleiding verstaat is wat anders dan ik daar onder versta. Bij jou is dat blijkbaar het feit dat je weerstand wist te bieden aan een relatie met een jongen. Daar zie ik niet zo veel problemen in, tot op zeker hoogte. Voor mij is het meer: sexueel misbruik/intimidatie, drank, drugs en hele slechte voorbeelden.

Pixelshade
21-10-02, 12:48
kinderen van 12 horen zaterdags gezellig met hun ouders tv te kijken of spelletjes te spelen, als je ze dan al naar een disco stuurt ben je verkeerd bezig, ik ken mensen die gingen op hun 13 al naar de bar/discotheek hier en zijn ze er beter van geworden? Nee, integendeel

Mill
21-10-02, 12:50
Ik heb onlangs van Zwarte Schaap een aantal wijze lessen geleerd over het verschil tussen wat hij "culturele uitingen" en "dogma's" noemt.

De eersten hebben een dynamisch karakter en veranderen in de tijd. Dogma's daarentegen, staan voor altijd vast en hebben een streng normerende werking.

Toevalligerwijs ging het in dat topic ook over leeftijd. Meer specifiek over de leeftijd van een zeker iemand die trouwde met een zeker ander iemand.

De opkomst van de 12-16-jarigen disco's geeft aan dat onze cultuur zich aan het ontwikkelen is. Kinderen zijn sneller rijp om een stevig robbertje te housen. Daar moet je geen oordeel over vellen met maatstaven van 20 jaar geleden. Dat moet je in de tijd zien. Deze tijd. Is gewoon een Zwarte Schaapiaanse culturele uiting. Niks mis mee. Er staat immers nergens een directe norm (dogma) geschreven die zegt dat kinderen niet naar de disco mogen.

Ik kan niet wachten tot ik kinderen heb. Tegen die tijd gaan ze waarschijnlijk op hun negende, even oud als een zeker iemand.

i love israel
21-10-02, 14:37
Het is volgens mij een nog veel bekender feit dat als je kinderen aan horeca, sigaretten, drank en drugs bloot stelt, ze dit normaal gaan vinden. Dus begin zo vroeg mogelijk als dit je doel is.

ben jij 80 ofzo? ben je echt vergeten hoe het was om jong te zijn? iets wat ver van je af werd gehouden en wat je niet mocht, dat was pas spannend! stiekem een sigaretje roken in de bosjes en dan snel pepermunt eten mdat je ouders er niet achter mochten komen.

op het moment dat je je kinderen vertelt dat je liever niet hebt dat ze gaan roken, maar als het dan toch moet dat ze het dan thuis moeten doen is voor die kinderen de spanning eraf. gevolg: mijn dochter word erg boos als klasgenoten van haar roken, en die klasgenoten zijn iedere keer weer verbaasd wanneer mijn dochter verteld dat wanneer ze zou gaan roken ze dat gewoon thuis mag doen. al die klasgenoten van haar die roken doen het allemaal in het geniep.

tot nog toe win ik meer met mijn manier van opvoeden dan ik verlies.

Amellady
21-10-02, 15:11
Geplaatst door Joesoef
[B]Avondje stappen op je twaalfde


Door onze redacteur Japke-D. Bouma NRC


Tieners in het uitgaansleven worden steeds jonger. Horecabazen organiseren grootschalige tienerdisco's voor kinderen.


RIJSSEN, 19 OKT. Eigenlijk vindt mevrouw Arendsen haar zoontje van twaalf te jong voor de disco. Ze kijkt hem na vanuit haar auto, als hij over het drassige parkeerterrein naar megadiscotheek Lucky en co in Rijssen loopt. Hij gaat stappen met zijn vriendjes van twaalf. ,,Als ik die kinderen hier zie, vraag ik me af waar ze op hun achttiende nog genoegen mee nemen.''

Afgelopen woensdag gingen honderden kinderen van elf tot vijftien jaar naar de disco in Rijssen. Niks geen buurtzaaltje of jeugdsoos, maar een heuse uitgaanstempel. Met laserkanonnen en schuimmachines. ,,Het schijnt dat ze hier de hele avond tegen elkaar aan staan'', zegt meneer Nunumete die zijn veertienjarige dochter gebracht heeft. ,,Als ik vraag hoe het was, zegt ze altijd: 'niks aan', maar ik moet haar wel elke keer weer brengen.''



Hoe zou dat nou toch komen dat ik steeds meer ouders zie die slaven van hun kinderen geworden zijn????

Mark
21-10-02, 22:13
Of je kinderen rare dingen gaan doen ligt aan hun karakter, de opvoeding en ook hun vrienden.

ILI: ik heb genoeg 14-jarigen drugs zien gebruiken in het uitgaansleven dus leeftijd zegt niks over de mate van onschuldigheid. Toen ik veel uit ging gebruikte ongeveer 90% van de mensen die ik kende. Het wordt binnen zo'n kennisenkring heel gewoon. Ik zou daar wat opletten.

Verder zijn al die zaken in geringe mate naar mijn mening helemaal niet zo slecht.

Ik was hier trouwens niet klaar voor geweest op mijn 14de.