PDA

Bekijk Volledige Versie : Migranten moeten hier investeren



Simon
22-10-02, 10:10
'Migranten moeten hier investeren'

Van onze verslaggeefster Janny Groen

DEN HAAG-Onder het motto 'Je integreert waar je investeert', wil de VVD-fractie van Den Haag proberen de geldstromen van migranten naar de herkomstlanden in te dammen. Fractievoorzitter Peter Smit wil een 'stadsbrainstorming' organiseren, waaraan de overheid, banken en woningcoöperaties deelnemen. Doel is migranten te bewegen hun geld in hun eigen woonomgeving te investeren.

Haagse VVD wil geldstroom naar herkomstlanden indammen

Fractievoorzitter Peter Smit zal zijn plan tijdens de algemene beschouwingen eind deze maand presenteren. Smit verwijst naar het recente rapport Nederland als immigratiesamenleving van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WWR). Daarin is een berekening opgenomen door de Nederlandsche Bank van privé-overdrachten naar familie en vrienden in mediterrane landen.

De bank komt uit op een bedrag van 0,5 miljard euro. Gerelateerd aan het gemiddelde netto-inkomen van Turken en Marokkanen (14.755 euro voor 30 à 39-jarigen) komt de bank uit op een overdrachtsquote van 7 à 8 procent. 'Ongetwijfeld een onderschatting van de werkelijke omvang', aldus het WRR-rapport.

Smit gaat ervan uit dat jaarlijks minstens 50 miljoen euro vanuit den Haag naar vooral Marokko en Turkije vloeit. 'Dat is een grove berekening. Ik neem eentiende van het bedrag in het WRR-rapport, omdat Den Haag eentiende van het aantal Nederlandse allochtonen telt. Te veel geld sijpelt weg, zeker als je in ogenschouw neemt dat het niet uit de beste wijken van Den Haag komt.'

Migranten zijn armer dan ze zouden hoeven zijn, redeneert Smit. 'Het integratiedebat helt teveel over naar de culturele kant. Alle aandacht gaat uit naar inburgering, taalcursussen, onderwijs. Erg belangrijk, maar het belang van de geldstromen blijft zo onderbelicht.' De fractievoorzitter zegt begrip te hebben voor het argument dat het migrantengeld een vorm is van armoedebestrijding in de herkomstlanden.

'Maar ik zie ook armoede in de eigen stad. We zouden allochtonen zover moeten krijgen dat ze hier een eigen woning kopen, in plaats van in Marokko of Turkije.' De geringe investeringsdrang in Nederland moet niet alleen worden gezocht in de mentaliteit van migranten, vindt Smit. Banken en woningcoöperaties hebben te weinig oog voor de migrantenmarkt. Hij wil beginnende allochtone zakenlieden interesseren voor die markt en hij pleit voor meer onderzoek naar de kredietverlening aan moslims .

Ruben Gowricharn, Surinaams socioloog en hoogleraar multiculturaliteit aan de Katholieke Universiteit Brabant, noemt het VVD-plan 'onrealistisch en weinig libertijns'. Gowricharn berekende de overdacht van geld en goederen van Surinaamse Nederlanders naar het moederland in de jaren negentig. Hij keek niet alleen naar officiële bankoverschriften, maar ook naar postwissels, postpakketten en naar geld dat in de vorm van toerisme naar Suriname vloeide.

Al die vormen van geldoverdacht bij elkaar opgeteld komen volgens zijn berekeningen uit op 28 procent van het nationaal inkomen van Suriname. Gowricharn: 'Aanzienlijke sommen geld, maar veel armoede in Suriname is zo voorkomen.' Hij laakt het VVD-plan, omdat het de autonomie van migranten ontkent en er een verlangen in doorklinkt naar 'de gedroomde natiestaat en een eng gedefinieerd burgerschap'.

In het huidige politieke klimaat wordt Nederland te veel gezien als een gesloten dorp, vindt hij. 'Het VVD-plan gaat voorbij aan transnationale loyaliteiten. Er zijn politieke banden, huwelijksbanden, zakenbanden. Die kan je niet wegredeneren.'

bron: Volkskrant

Joesoef
22-10-02, 10:25
Nogal betuttelend lijkt mij. Het is hun geld dus laat ze er mee doen wat ze willen. Zie het als ontwikkeling samenwerking. Al die huisjes in het buitenland die gebouwd moeten worden en worden opgeknapt levert veel werk op voor de lokale bevolking. En men remigreert weer na verloop van tijd en geef ze eens ongelijk.

In Marokko zijn hele nieuwe wijken op die manier gebouwd met alle neven effecten van dien zoals middenstanders, kantoren, fabrieken, echte infrastructuur.

Laatst een discussie gehad met een collega die klaagde dat Thailand zo westers aan het worden is. Steeds meer mensen die elektra hebben en een kraan, het was allemaal niet meer zo romantisch. Nu moest hij nog verder reizen om primitieven te ontmoeten.

plexus
22-10-02, 10:30
...moet zeggen geen slecht voorstel...alleen klinkt het zo verplicht!
:fplet:

Simon
22-10-02, 10:33
Ja enerzijds is het betuttelend maar anderzijds zou het wel aanzienlijke gevolgen hebben als dat geld in Nederland geherinvesteerd zou worden. Dan zou de werkgelegenheid voor migranten groeien en het welvaartspeil toenemen. Op het ogenblik lijkt dus iedere winst naar het buitenland te vloeien waardoor hier minder sprake kan zijn van een economische opbouw voor/door deze groep. Dat leidt weer tot een achtergestelde positie van migranten.

Simon

mulan
22-10-02, 10:39
Geplaatst door Joesoef
Laatst een discussie gehad met een collega die klaagde dat Thailand zo westers aan het worden is. Steeds meer mensen die elektra hebben en een kraan, het was allemaal niet meer zo romantisch. Nu moest hij nog verder reizen om primitieven te ontmoeten.

Die is goed... en bekrompen :p

Verder lijkt het nu net alsof AL het geld daar heen zou gaan,ik zou liegen als ik zou zeggen dat er geen geld heen zou gaan maar men doet alsof het om miljarden gaat of zo.Jeetje in Marokko kun je met een beetje geld al wat beginnen dus doe maar niet alsof Nederland wat misloopt en sowieso het geld is van hen dus wat heeft de Nederlandse overheid te maken met de maniet waarop het besteedt word.

Yasmeen
22-10-02, 10:43
sjees, laten we een onderzoek beginnen naar investeringen van nederlanders in het buitenland... maar ja, die investeringen zullen veelal gedaan worden in westerse-buitenland... :fpuh:

bman
22-10-02, 10:52
Ik zie het toch een beetje genuanceerder: volgens mij wordt er betoogd dat het ook financieel beter is voor veel allochtonen om ook in het nieuwe vaderland (nederland) te durven inversteren in de toekomst.

Men maakt zich geen zorgen over 'hollands' geld dat wegsijpelt, maar juist om 'allochtoon' geld dat niet in de eigen leefomgeving en toekomst alhier wordt geinvesteerd. Zodoende doen allochtonen zichzelf (en niet Nederland) tekort.

De grote klappers vallen in de ontvangende landen (een beetje geld in Holland is een kapitaal in 3e wereldlanden als Marokko en Suriname en betekent daar dus een stuk meer). Vanuit een sociaal standpunt jegens die arme landen zou ik zeggen: houden zo, vanwege de sociale inmobiliteit en het klaarblijkelijke gebrek aan vertrouwen dat nieuwe Nederlanders hebben in hun toekomst alhier (of het gebrek aan visie/planning?) zou ik zeggen: kijk daar eens naar.

Althans dat is wat ik lees.

Zwarte Schaap
22-10-02, 10:56
Alweer een geneuzel en gesnuif in de anus van de allochtoon

De zoveelste argument om vooral Marokkanen en turken te stigmatiseren. Alsof het hun eigen schuld is dat ze in zo een positie zijn terecht gekomen.

De uitsluiting op de arbeidsmarkt en slechte sociale positie worden door zoveel geld verondersteld afwezig te zijn.

In het artikel kom ik nergens te lezen dat het geld van de migrant gebruikt wordt om in het land zelf te investeren. Het enige wat daar staat isprivé-overdrachten naar familie en vrienden in mediterrane landen.

Kennelijk vindt men de norm solidariteit een slechte eigenschap. Men vergeet dat de verantwoordelijkheid, solidariteit en medemenselijkheid belangrijkere waarden zijn. Daar wordt het geld voor gebruikt. Men veronderstelt dat je je ouders, broers, zussen en andere familieleden gewoon even vergeet.

Overigens als ik ergens wat in zou investeren zou ik mijn eigen rekening gebruiken en niet die van mijn vrienden en familieleden.

Yasmeen
22-10-02, 11:01
tja bman, je hebt gelijk...beetje...een geiriteerd en ongenuanceerd antwoord van me ;) Het zou een allochtoon inderdaad beter vergaan indien het geld totaal hier geinvesteerd zou worden maar het is nu eenmaal moeilijk (onmenselijk) om je familie te laten voor wat ze zijn...vandaar mijn geiriteerde opmerking. Men heeft het geld daar harder nodig omdat het nu eenmaal moeilijk te krijgen is. Hier kunnen wij kinderen al gauw een bijbaantje nemen ... Men zou juist meer geld daarnaaartoe moeten sluizen om verblijf en het leven in die landen aangenaam te maken opdat de landen hier niet overstroomd worden met economische vluchtelingen.

bman
22-10-02, 11:10
Geplaatst door Yasmeen
tja bman, je hebt gelijk...beetje...een geiriteerd en ongenuanceerd antwoord van me ;) Het zou een allochtoon inderdaad beter vergaan indien het geld totaal hier geinvesteerd zou worden maar het is nu eenmaal moeilijk (onmenselijk) om je familie te laten voor wat ze zijn...vandaar mijn geiriteerde opmerking. Men heeft het geld daar harder nodig omdat het nu eenmaal moeilijk te krijgen is. Hier kunnen wij kinderen al gauw een bijbaantje nemen ... Men zou juist meer geld daarnaaartoe moeten sluizen om verblijf en het leven in die landen aangenaam te maken opdat de landen hier niet overstroomd worden met economische vluchtelingen.

Ja het is een moelijke keuze...hier hebben veel allochtonen het relatief 'slecht' (financieel-economisch, maar ook sociaal) als je ze spiegelt met de gemiddelde blanke bewoner van Wassenaar. Maar Molukkers of Antillianen die hier wonen (met een bescheiden baan, maar Nederlandse maatstaven) zijn vaak financieel gezien koningen vergeleken met familieleden in het land van herkomst. En laten we eerlijk zijn: broers, ouders of vrienden laat je niet barsten, die laat je ook meedelen in jouw rijkdom. Wat dit artikel wel schijnt te suggereren is dat veel allochtonen (en dat heb ik wel vaker horen zeggen) nog steeds in het achterhoofd hebben zitten dat de oude dag 'thuis' moet worden genoten.

Dat zal wel een deel van de hesitatie om in Holland te investeren verklaren. Ik denk dat jonge nieuwkomers (of de kinderen daarvan) deze band al een stuk minder hebben. (achter-) neven en nichten zijn al een stuk verder verwijderd dan broers en zussen. Moeten we in Nederland 'wachten' tot het 'probleem' verwatert (zichzelf oplost dus) of moeten we weer paternalistisch (en dus tot mislukken gedoemd) ingrijpen?

bman
22-10-02, 11:11
Geplaatst door Zwarte Schaap
Alweer een geneuzel en gesnuif in de anus van de allochtoon

De zoveelste argument om vooral Marokkanen en turken te stigmatiseren. Alsof het hun eigen schuld is dat ze in zo een positie zijn terecht gekomen.

De uitsluiting op de arbeidsmarkt en slechte sociale positie worden door zoveel geld verondersteld afwezig te zijn.

In het artikel kom ik nergens te lezen dat het geld van de migrant gebruikt wordt om in het land zelf te investeren. Het enige wat daar staat isprivé-overdrachten naar familie en vrienden in mediterrane landen.

Kennelijk vindt men de norm solidariteit een slechte eigenschap. Men vergeet dat de verantwoordelijkheid, solidariteit en medemenselijkheid belangrijkere waarden zijn. Daar wordt het geld voor gebruikt. Men veronderstelt dat je je ouders, broers, zussen en andere familieleden gewoon even vergeet.

Overigens als ik ergens wat in zou investeren zou ik mijn eigen rekening gebruiken en niet die van mijn vrienden en familieleden.

Schaapie, niet elk onderwerp dat besproken wordt staat gelijk aan het aan de schandpaal vastnagelen van allochtonen. Lighten up, dude.

BiL@L
22-10-02, 11:11
Je integreert waar je leeft.. Moet het zijn..! Dat heeft niets te maken met hoe dat iemand zijn geld uit geeft.. Rare stelling-name..

ferrari
22-10-02, 11:32
Geplaatst door Simon
'Maar ik zie ook armoede in de eigen stad. We zouden allochtonen zover moeten krijgen dat ze hier een eigen woning kopen, in plaats van in Marokko of Turkije.' De geringe investeringsdrang in Nederland moet niet alleen worden gezocht in de mentaliteit van migranten, vindt Smit. Banken en woningcoöperaties hebben te weinig oog voor de migrantenmarkt.
Huizen zijn toch niet te betalen hier.
Laten eerst die woningbouwverreginen en banken maar gunstige hypotheken aanbieden aan mensen met een laag inkomen. Dan zal je zien dat er ook hier geinvesteerd word.

Zwarte Schaap
22-10-02, 12:01
Geplaatst door bman


Schaapie, niet elk onderwerp dat besproken wordt staat gelijk aan het aan de schandpaal vastnagelen van allochtonen. Lighten up, dude.

Niet zeuren bman, ik heb een argumentatie en daar moet je met argumenten op reageren.

Het vaststellen dat niet elke onderwerp gelijk staat aan het aan de schandpaal vastnagelen van allochtonen is een loze kreet immers je onderbouwt het niet met redelijke argumenten.

Zwarte Schaap
22-10-02, 12:03
Geplaatst door ferrari

Huizen zijn toch niet te betalen hier.
Laten eerst die woningbouwverreginen en banken maar gunstige hypotheken aanbieden aan mensen met een laag inkomen. Dan zal je zien dat er ook hier geinvesteerd word.

Meneer smit haalt geld naar familie en vrienden sturen =solidariteit en het investeren door elkaar.

ferrari
22-10-02, 12:20
Geplaatst door Zwarte Schaap


Meneer smit haalt geld naar familie en vrienden sturen =solidariteit en het investeren door elkaar.
Dat lijkt me ook.
"gewone" Nederlanders steunen hun familie toch ook als die het nodig hebben?
Niemand moet zich ook bemoeien met wat je met je geld doet. De tweede generatie van deze mensen heeft waarschijnlijk niet meer het ideee om ooit daar te wonen en die kopen dan wel een huis hier. Dat moeten ze zelf weten.

Marsipulami
22-10-02, 12:25
Geplaatst door ferrari

Dat lijkt me ook.
"gewone" Nederlanders steunen hun familie toch ook als die het nodig hebben?"

Nee hoor, Nederlanders sturen geen geld naar hun familie. Ook niet als die familieleden problemen hebben. Nederlanders zeggen 'ik betaal al meer dan belastingen genoeg, de staat moet daar maar voor zorgen.' of 'Ik heb ook zelf mijn plan moeten trekken'.

mulan
22-10-02, 12:35
Geplaatst door Marsipulami


Nee hoor, Nederlanders sturen geen geld naar hun familie. Ook niet als die familieleden problemen hebben. Nederlanders zeggen 'ik betaal al meer dan belastingen genoeg, de staat moet daar maar voor zorgen.' of 'Ik heb ook zelf mijn plan moeten trekken'.

Wat haal je jezelf nu weer op je hals,jij Nederlanderhater :p

Marsipulami
22-10-02, 13:02
Geplaatst door mulan


Wat haal je jezelf nu weer op je hals,jij Nederlanderhater :p

:D De waarheid heeft haar rechten. Schaf de sociale voorzieningen af in Nederland en er leven in Nederland meer mensen op straat dan in het allerarmste ontwikkelingsland.

Valt trouwens op dat de Nederlanders plots zwijgen. Om even vooruit te lopen op de repliek van de Nederlanders. Die zullen zeggen dat hun solidariteit georganiseerd is via de sociale zekerheid waarvoor ze belastingen betalen. Ik zou daar meteen aan willen toevoegen dat de Marokkanen in Nederland aan hetzelfde belastingsstelsel zijn onderworpen en desondanks nog geld geven aan familieleden die het soms moeilijk hebben. De Marokkanen helpen dus mee aan het betalen van de kosten van witte Nederlanders in rusthuizen en helpen ook nog eens hun familie in het buitenland.

Het lijkt me dat de Nederlanders op het vlak van waarden als solidariteit nog veel kunnen leren van de Marokkaanse gemeenschap in hun land. ;)

Yasmeen
22-10-02, 14:44
Geplaatst door Marsipulami


:D De waarheid heeft haar rechten. Schaf de sociale voorzieningen af in Nederland en er leven in Nederland meer mensen op straat dan in het allerarmste ontwikkelingsland.

Valt trouwens op dat de Nederlanders plots zwijgen. Om even vooruit te lopen op de repliek van de Nederlanders. Die zullen zeggen dat hun solidariteit georganiseerd is via de sociale zekerheid waarvoor ze belastingen betalen. Ik zou daar meteen aan willen toevoegen dat de Marokkanen in Nederland aan hetzelfde belastingsstelsel zijn onderworpen en desondanks nog geld geven aan familieleden die het soms moeilijk hebben. De Marokkanen helpen dus mee aan het betalen van de kosten van witte Nederlanders in rusthuizen en helpen ook nog eens hun familie in het buitenland.

Het lijkt me dat de Nederlanders op het vlak van waarden als solidariteit nog veel kunnen leren van de Marokkaanse gemeenschap in hun land. ;)

hihi effe uppen

Don
22-10-02, 14:53
Geplaatst door Yasmeen


hihi effe uppen


Dat het door een Amerikaan moest gebeuren is wellicht een beetje zielig, maar de campagne heeft absoluut geholpen...bravo! Jullie zijn lekker assertief geworden!


België krikt imago op: I live in a great country!

BRUSSEL - Een Amerikaan met een tandpasta-smile op zijn gezicht stapt uit het vliegtuig en roept: ,,I live in a great country!'' Je denkt dat hij het over zijn eigen land heeft wie kan dit zo overtuigd zeggen als een Amerikaan, nietwaar? Vervolgens zie je hem in diezelfde euforische stemming op een historisch plein
en allerlei andere on-Amerikaanse plekken rondwandelen, zoals bij het Atomium in Brussel. Langzaam daagt het de tv-kijker: die man heeft het over België misschien? Dan is de reclamespot voorbij en komt de slottekst op het scherm: `Een beetje trots kan geen kwaad'.

Deze reclamecampagne ging onlangs op alle Belgische televisiekanalen, dat zijn er vele, want elke taalgemeenschap in dit land heeft zijn eigen zenders, van start. Het idee komt van de Belgische regering die bij deze gelegenheid graag wil uitdragen dat België niet meer de bananenrepubliek is waar velen het sinds de schandalen met de dioxinekippen, Agusta of Dutroux voor houden.

Don
22-10-02, 15:33
Hatsjioe.....pardon

Simon
22-10-02, 15:42
Geplaatst door ferrari

Huizen zijn toch niet te betalen hier.
Laten eerst die woningbouwverreginen en banken maar gunstige hypotheken aanbieden aan mensen met een laag inkomen. Dan zal je zien dat er ook hier geinvesteerd word.

:) dan heb je zeker de topic over hypotheken en moslims gemist in de rubriek Islam & Meer.

http://www.maroc.nl/portal/forums/showthread.php?threadid=43128&pagenumber=1

Simon

Simon
22-10-02, 15:46
Geplaatst door Marsipulami

:D De waarheid heeft haar rechten. Schaf de sociale voorzieningen af in Nederland en er leven in Nederland meer mensen op straat dan in het allerarmste ontwikkelingsland.


Die sociale voorzieningen zijn een collectieve verworvenheid die vanuit een democratisch gekozen parlement tot stand gekomen zijn. Uit al die landen waar ze zo goed voor hun ouders zorgen komen ze met horden hiernaartoe om van die voorzieningen gebruik te maken. Dus niet zo zeuren Mars. Je kan niet bij alles de Nederlanders onderuit halen en onze sociale voorzieningen horen nog steeds bij de beste ter wereld.

Simon

Don
22-10-02, 16:48
Geplaatst door Simon


Dus niet zo zeuren Mars. Je kan niet bij alles de Nederlanders onderuit halen en onze sociale voorzieningen horen nog steeds bij de beste ter wereld.



Hij heeft net de hele zomer in een reclamecampagne een Amerikaan aangehoord die de Belgische medemensen op het hart drukte toch vooral trots te zijn op hun bananenrepubliek (some things never change, really), dus laat hem maar even Simon....

Florence
22-10-02, 16:49
Je integreert helemaal niet waar je investeert, dat is klinkklare onzin, als ik nu Yen's ga kopen om op de beurs te verhandelen en ik doe dat 5 jaar ben ik dan een geintegreerde Japanner? In een globalizerende wereld economie is het net goed om transnationaal te investeren, het heft culturele grenzen op en het draagt bij aan het opheffen van de noord-zuid ongelijkheid. We leven in een vrij land en ik mag investeren waar ik dat wil. Daarbij kan de nederlandse regering hier geen wet van maken omdat het tegen de europese unie statuten ingaat.

Don
22-10-02, 16:53
Geplaatst door Florence
Je integreert helemaal niet waar je investeert, dat is klinkklare onzin, als ik nu Yen's ga kopen om op de beurs te verhandelen en ik doe dat 5 jaar ben ik dan een geintegreerde Japanner? In een globalizerende wereld economie is het net goed om transnationaal te investeren, het heft culturele grenzen op en het draagt bij aan het opheffen van de noord-zuid ongelijkheid. We leven in een vrij land en ik mag investeren waar ik dat wil. Daarbij kan de nederlandse regering hier geen wet van maken omdat het tegen de europese unie statuten ingaat.

Jee, kom jij uit Leiden of zo?

bman
22-10-02, 17:00
Geplaatst door Zwarte Schaap


Niet zeuren bman, ik heb een argumentatie en daar moet je met argumenten op reageren.

Het vaststellen dat niet elke onderwerp gelijk staat aan het aan de schandpaal vastnagelen van allochtonen is een loze kreet immers je onderbouwt het niet met redelijke argumenten.

Ik geloof dat ik dat al ruimschoots had gedaan. Ik merkte alleen op dat dat gezeur op stigmatisering gewoon helemaal niet op zijn plaats was. Zeker als het 2e deel van het artikel hebt gelezen.

Zwarte Schaap
22-10-02, 17:02
Geplaatst door Simon


D. Uit al die landen waar ze zo goed voor hun ouders zorgen komen ze met horden hiernaartoe om van die voorzieningen gebruik te maken.
Simon

JA EN ZE KRIJGEN DAT GRATIS!

Ze komen natuurlijk alleen voor onze voorzieningen, net zoals wij alleen in hun landen zijn voor hun grondstoffen.
In nederland is alles gratis alles is voor het oprapen net als de grondstoffen.

bman
22-10-02, 17:07
Geplaatst door Zwarte Schaap


JA EN ZE KRIJGEN DAT GRATIS!

Ze komen natuurlijk alleen voor onze voorzieningen, net zoals wij alleen in hun landen zijn voor hun grondstoffen.
In nederland is alles gratis alles is voor het oprapen net als de grondstoffen.

Tis ergens nog een klein beetje waar ook.

Don
22-10-02, 17:08
Geplaatst door bman


Tis ergens nog een klein beetje waar ook.

Allesj gratisj

Don
22-10-02, 17:22
Geplaatst door Protection


je moeder ook tyfussss joch ?

Teer puntje geraakt, Durex?

Marsipulami
22-10-02, 17:42
Geplaatst door Don
Dat het door een Amerikaan moest gebeuren is wellicht een beetje zielig, maar de campagne heeft absoluut geholpen...bravo! Jullie zijn lekker assertief geworden!


België krikt imago op: I live in a great country!

BRUSSEL - Een Amerikaan met een tandpasta-smile op zijn gezicht stapt uit het vliegtuig en roept: ,,I live in a great country!'' Je denkt dat hij het over zijn eigen land heeft wie kan dit zo overtuigd zeggen als een Amerikaan, nietwaar? Vervolgens zie je hem in diezelfde euforische stemming op een historisch plein
en allerlei andere on-Amerikaanse plekken rondwandelen, zoals bij het Atomium in Brussel. Langzaam daagt het de tv-kijker: die man heeft het over België misschien? Dan is de reclamespot voorbij en komt de slottekst op het scherm: `Een beetje trots kan geen kwaad'.

Deze reclamecampagne ging onlangs op alle Belgische televisiekanalen, dat zijn er vele, want elke taalgemeenschap in dit land heeft zijn eigen zenders, van start. Het idee komt van de Belgische regering die bij deze gelegenheid graag wil uitdragen dat België niet meer de bananenrepubliek is waar velen het sinds de schandalen met de dioxinekippen, Agusta of Dutroux voor houden.

Van onderwerp veranderen is altijd een goede strategie als je geen argumenten meer hebt. Ik dacht nochtans dat het onderwerp ging over migranten die geld naar het buitenland sturen en niet over Belgisch nationalisme. Maar je hebt gelijk het nationalisme van de gemiddelde Belg heeft is erg beperkt (uitzonderingen uitgezonderd natuurlijk ;) ). In tegenstelling tot de Nederlanders is er vrijwel geen enkele Belg te vinden die de tekst van het nationaal volkslied kent. Laat staan dat ze het zouden kunnen meezingen. :p

Don
22-10-02, 17:45
Geplaatst door Marsipulami


Van onderwerp veranderen is altijd een goede strategie als je geen argumenten meer hebt. Ik dacht nochtans dat het onderwerp ging over migranten die geld naar het buitenland sturen en niet over Belgisch nationalisme. Maar je hebt gelijk het nationalisme van de gemiddelde Belg heeft is erg beperkt (uitzonderingen uitgezonderd natuurlijk). In tegenstelling tot de Nederlanders is er vrijwel geen enkele Belg te vinden die de tekst van het nationaal volkslied kent. Laat staan dat ze het zouden kunnen meezingen.


Het ging mij om jouw grote bek....

bman
22-10-02, 17:52
Geplaatst door Marsipulami


Van onderwerp veranderen is altijd een goede strategie als je geen argumenten meer hebt. Ik dacht nochtans dat het onderwerp ging over migranten die geld naar het buitenland sturen en niet over Belgisch nationalisme. Maar je hebt gelijk het nationalisme van de gemiddelde Belg heeft is erg beperkt (uitzonderingen uitgezonderd natuurlijk ;) ). In tegenstelling tot de Nederlanders is er vrijwel geen enkele Belg te vinden die de tekst van het nationaal volkslied kent. Laat staan dat ze het zouden kunnen meezingen. :p

Dat heeft met de beperkte cognitieve capaciteiten en gebrek aan zangtalent van de Belgen te maken. Niets met een tekort aan fierheid op dat achtergestelde gebied..Ik stel voor dat bij de volgende springvloed we alle dijken ophogen behalve die van zeeuws-vlaanderen...dat stokje reserve-belgie wil ik wel opofferen om onze achtertuin eens goed door te laten spoelen.

Marsipulami
22-10-02, 18:01
Geplaatst door Simon


Die sociale voorzieningen zijn een collectieve verworvenheid die vanuit een democratisch gekozen parlement tot stand gekomen zijn. Uit al die landen waar ze zo goed voor hun ouders zorgen komen ze met horden hiernaartoe om van die voorzieningen gebruik te maken. Dus niet zo zeuren Mars. Je kan niet bij alles de Nederlanders onderuit halen en onze sociale voorzieningen horen nog steeds bij de beste ter wereld.

Simon

Alweer zo een vieze leugen. De migranten zijn naar Nederland gekomen, in de eerste plaats omdat de Nederlanders er destijds zelf om vroegen. Zij kwamen om op een eerlijke manier hun brood te verdienen voor hun gezin en hun familie.

Ze waren en zijn bereid om tegen (te) lage lonen minderwaardig werk te verrichten. Degenen die nu nog komen hebben dezelfde motieven. Er is niks mis mee als mensen uit streken met hoge werkloosheid op zoek gaan naar een manier om hun maatschappelijke situatie te verbeteren. Economische migratie is van alle tijden en alle landen en is heel gezond (Ik zou het ook doen moest ik niet in de welvarendste regio ter wereld wonen ;) ).

Degenen die nu zitten pochen met de sociale voorzieningen in Nederland hebben zelf geen enkele verdienste aan een systeem dat werd opgebouwd door het zweet van vroegere generaties. De allochtonen die er vandaag wonen dragen net zoveel bij aan het stelsel van sociale zekerheid als de autochtonen.

Bovendien zijn er in het verleden een heleboel Nederlanders om dezelfde economische redenen naar andere landen geëmigreerd.

En nog, ooit was het welvaartspeil in Nederland lager (en de mensen meer tevreden) en bestonden in Nederland ook niet de sociale voorzieningen die er vandaag zijn. Er is geen enkele zekerheid die zou uitsluiten dat er in de toekomst een gevoelige daling komt van dat welvaartspeil.

Als je het dan hebt over de 10 % allochtonen die geen job kan krijgen dan heeft dat vooral te maken met discrimatie van autochtone werkgevers. Enz..

Don
22-10-02, 18:05
Geplaatst door Marsipulami


Alweer zo een vieze leugen. De migranten zijn naar Nederland gekomen, in de eerste plaats omdat de Nederlanders er destijds zelf om vroegen. Zij kwamen om op een eerlijke manier hun brood te verdienen voor hun gezin en hun familie.

Ze waren en zijn bereid om tegen (te) lage lonen minderwaardig werk te verrichten. Degenen die nu nog komen hebben dezelfde motieven. Er is niks mis mee als mensen uit streken met hoge werkloosheid op zoek gaan naar een manier om hun maatschappelijke situatie te verbeteren. Economische migratie is van alle tijden en alle landen en is heel gezond (Ik zou het ook doen moest ik niet in de welvarendste regio ter wereld wonen ;) ).

Degenen die nu zitten pochen met de sociale voorzieningen in Nederland hebben zelf geen enkele verdienste aan een systeem dat werd opgebouwd door het zweet van vroegere generaties. De allochtonen die er vandaag wonen dragen net zoveel bij aan het stelsel van sociale zekerheid als de autochtonen.

Bovendien zijn er in het verleden een heleboel Nederlanders om dezelfde economische redenen naar andere landen geëmigreerd.

En nog, ooit was het welvaartspeil in Nederland lager (en de mensen meer tevreden) en bestonden in Nederland ook niet de sociale voorzieningen die er vandaag zijn. Er is geen enkele zekerheid die zou uitsluiten dat er in de toekomst een gevoelige daling komt van dat welvaartspeil.

Als je het dan hebt over de 10 % allochtonen die geen job kan krijgen dan heeft dat vooral te maken met discrimatie van autochtone werkgevers. Enz..

Jij hebt vast een poster met een molen erop in je kamer.....misschien draag je zelfs wel klompen onder je jurk....

Marsipulami
22-10-02, 18:08
Geplaatst door Don



Het ging mij om jouw grote bek....

Ah, dat kan ik dan weer beter begrijpen ;)

Don
22-10-02, 18:09
Geplaatst door Marsipulami


Ah, dat kan ik dan weer beter begrijpen ;)

Kee dan! ;)