PDA

Bekijk Volledige Versie : Russen zouden kerk niet door joden willen laten bouwen in hartje centrum Rotterdam



Zwarte Schaap
22-10-02, 13:36
Russen zouden kerk niet door joden willen laten bouwen

Door Tatiana Waterink

Rotterdam - Vader Grigory van de Russisch-orthodoxe kerk in Rotterdam is in conflict gekomen met het architectenpaar dat werk voor hem gedaan heeft en nu aan de kant is gezet. De twee architecten, Leen Waardenburg en zijn Russische vrouw Lilia Waardenburg-Gabo, overwegen niet alleen een civiele procedure tegen hun opdrachtgever, ze hebben bovendien een klacht ingediend bij het Rotterdamse anti-discriminatiebureau RADAR.

Een woordvoerder van het Russische bouwbedrijf Baltic Constructing Company (BCC), dat de nieuwe kerk op de hoek Schiedamse Vest en het Vasteland bouwt, had als reden opgegeven dat Lilia Gabo joods is. In een vergadering zou P. Valentijn, vertegenwoordiger van BCC, gezegd hebben dat de architecten daarom niet verder bij de bouw betrokken zijn. ,,Dat kan alleen een Rus hem ingefluisterd hebben, omdat ik geen Russische achternaam heb,'' zegt de verontwaardigde Lilia Gabo. Dat zij niet eens joods is, maakt voor haar geen verschil. Het architectenpaar heeft de kwestie ook voorgelegd aan burgemeester en wethouders van Rotterdam.

Vader Grigory wijst de beschuldigingen van de hand. Hij benadrukt dat in zijn Russisch-orthodoxe kerk verschillende nationaliteiten samenkomen, waaronder ook joden. ,,Ik ben geschokt door de bewering. Als wij zoiets zouden vinden, waarom lieten we het architectenpaar dan wel de ontwerpen maken?'' Hij betreurt de verstoorde verstandhouding met de architecten. ,,Ik ben zelf niet aanwezig geweest tijdens die bespreking en heb dus ook niet gehoord wat Valentijn zei.''

Projectleider Willem Lustig van de gemeente Rotterdam (dS en V) was wél bij de genoemde vergadering aanwezig. Hij bevestigt dat Valentijn toen verklaarde, dat men niet verder wilde met de architecten, 'want de vrouw is van joodse afkomst'. Lustig vroeg wat dat ermee te maken had, maar kreeg naar eigen zeggen geen reactie.

Valentijn zelf beweert dat hij enkel 'vaststelde dat mevrouw vast joodse is'. De opmerking was volgens hem niet racistisch bedoeld. Hij maakte de opmerking ook op eigen titel. ,,Als Waardenburg wil dat ik mijn excuses aanbied, dan doe ik dat.''


Directievoering
Het Hattemse Architectenburo L. Waardenburg BV kreeg in 1999 de opdracht voor de uitvoering van de orthodoxe kerk aan het Vasteland, hoek Schiedamse Vest. Het bureau bood aan de eerste twee fases - de ontwerpfase en het definitieve ontwerp - gratis uit te voeren, als de architecten het hele traject mochten begeleiden, inclusief de directievoering.

Over dat laatste punt ontstond afgelopen maanden hevige discussie.

Vader Grigory wilde zelf de directievoering overnemen, bijgestaan door adviseurs. ,,In de afgelopen twee jaar zijn andere kwesties aan de orde geweest dan de directievoering zoals het ontwerp van de kerk,'' meent de priester. De architecten spreken dat tegen. Volgens het echtpaar is er wel degelijk een afspraak gemaakt over de directievoering. Vader Grigory is van mening dat er sprake is van een communicatiestoornis. ,,In een vergadering in augustus zei Waardenburg dat hij opstapt als hij de directievoering niet krijgt. Het was alles of niets.'' Hij meent dat de architecten ook toezicht hadden kunnen houden of als adviseurs hadden kunnen aanblijven.

,,De kerk ligt ons na aan het hart, maar we voelen ons genomen,'' zegt Leen Waardenburg verontwaardigd.

,,De samenwerking met Waardenburg verliep goed en volgens de regels. Ik weet niet wat hier precies achter zit,'' verzucht projectleider Lustig van dS en V. ,,Het is een wespennest, je moet bijna psycholoog zijn voor deze klus. Ik heb er slapeloze nachten van.''

De gemeenteambtenaar vindt het wel heel bijzonder om een Russisch-orthodoxe kerk te bouwen, maar hij wil het project nu liefst zo snel mogelijk afronden. ,,Ik ben bouwkundige. Ik wil dat de kerk snel een dak heeft.'' De bouw van de kerk is inmiddels begonnen. De eerste steen wordt in november gelegd. Het kerkbestuur hoopt nog steeds dat dat kan gebeuren in het bijzijn van de Russische president Poetin, die volgende maand een bezoek aan Nederland brengt.

Bron: Rotterdams Dagblad