PDA

Bekijk Volledige Versie : Vlaamse sociaal democraten voorstander islamscholen



Marsipulami
22-10-02, 18:47
SP.A voor aparte islamscholen


BRUSSEL -- Als het katholiek onderwijs de deur niet wil openzetten voor islamlessen, moet Vlaanderen scholen met islamitische inspiratie organiseren. Dat is de mening van het Vlaamse SP.A-parlementslid Chokri Mahassine.


Mahassine, die van Marokkaanse origine is, deelt de mening van kardinaal Danneels dat de islamitische scholen niet anders zijn dat de katholieke en de joodse scholen. Het onderwijs dient wel in het Nederlands te gebeuren en volgens de Vlaamse onderwijsvoorschriften. Mahassine stelt dat het nieuwe onderwijs voor een moderne, verlichte islam kan zorgen.

Op dit ogenblik hebben 26 katholieke scholen in Vlaanderen islamonderricht. Zowel Vlaams minister van Onderwijs Marleen Vanderpoorten (VLD) als Agalev vinden dat die islamlessen meer ruimte moeten krijgen in het vrije net, zoals gebeurt in het gemeenschaps- en gemeentelijk onderwijs.

22/10/2002 (gfr)

©Copyright De Standaard

i love israel
22-10-02, 18:55
ga je me nu vertellen dat vlaanderen geen islamitische scholen kent?

Marsipulami
22-10-02, 19:04
Geplaatst door i love israel
ga je me nu vertellen dat vlaanderen geen islamitische scholen kent?

Eéntje maar denk ik. Voor de rest is islam een verplicht vak dat aan alle openbare scholen moet worden gegeven (als keuzemogelijkheid tussen andere godsdiensten bv. christelijke of joodse godsdienst). Behalve in openbare scholen zijn er ook een aantal katholieke scholen die het vak aanbieden.