PDA

Bekijk Volledige Versie : Schoolhoofd wil quotum allochtonen



i love israel
23-10-02, 10:35
ALMELO, woensdag
Directeur D. Bolijn van de openbare basisschool De Bonkelaar in Almelo heeft gisteren voor grote opschudding in onderwijsland gezorgd doordat hij voortaan niet meer dan vijf allochtone leerlingen per klas wil toelaten.

Met deze onorthodoxe maatregel wil Bolijn een bijdrage leveren aan de strijd tegen de problemen waarmee de zogenoemde zwarte scholen kampen. Zo zou het quotum moeten leiden tot een grotere kennis van de Nederlandse taal bij de allochtone leerlingen.

Het bestuur van het overkoepelende onderwijsorgaan in Almelo heeft gisteren meteen kenbaar gemaakt dat dergelijke maatregelen juridisch gezien niet te realiseren zijn omdat het openbaar onderwijs in principe voor iedereen toegankelijk moet zijn. „De directeur sprak op persoonlijke titel”, aldus een woordvoerster.


bron: www.editie.telegraaf.nl

Simon
23-10-02, 12:17
Ja er is toch een onderwijsplicht? Nogal logisch dat het niet kan. Alleen het bijzonder onderwijs mag discrimineren. Maar dat mogen ze van mij dan ook afschaffen.

Simon

Ali G
23-10-02, 12:20
Je moet toch wat proberen om allochtone kinderen die hier al 16 jaar wonen en hier geboren zijn op een hoger taalniveau (wat Nederlands betreft) te brengen. Wat ik af en toe hoor is namelijk echt schandalig!

observer
23-10-02, 14:15
er zit bij mij om de hoek een basisschool die een quota voor autochtonen heeft om de school niet te laten "verwitten" bleek namelijk dat "witte" ouders hun kinderen eerder inschreven dan "zwarte" ouders

Met steun van de toenmalige pvda wethoudster die lovende woorden overhad voor de dappere directeur.

zie het verschil met deze school niet dus als het 1 kan kan het andere ook

wel raar dat nu ineens op gereageerd wordt

Bart
23-10-02, 14:22
Geplaatst door observer
er zit bij mij om de hoek een basisschool die een quota voor autochtonen heeft om de school niet te laten "verwitten" bleek namelijk dat "witte" ouders hun kinderen eerder inschreven dan "zwarte" ouders

Met steun van de toenmalige pvda wethoudster die lovende woorden overhad voor de dappere directeur.

zie het verschil met deze school niet dus als het 1 kan kan het andere ook

wel raar dat nu ineens op gereageerd wordt

Omdat positieve discriminatie blijkbaar wel mag. En dat blijf ik vreemd vinden.

Mark
23-10-02, 19:29
Mogen het ook 10 halfbloedjes zijn?> :lole:

Elie Hobeika
24-10-02, 01:55
Thank God for the ''Democratic'' system ;).

mulan
24-10-02, 11:54
Geplaatst door Mark
Mogen het ook 10 halfbloedjes zijn?> :lole:


:lol:

observer
24-10-02, 13:37
Omdat positieve discriminatie blijkbaar wel mag. En dat blijf ik vreemd vinden. die term heb ik nooit begrepen

er is toch ook niet zoiets als een leuke ziekte of een gezellige verkrachting?

niet dat de school in dit geval beter van wordt in de praktijk betekend het dat de kapitaalkrachtige ouders die dit horen hun kind niet meer om de hoek aanmelden en een witte school buiten de wijk zoeken. gevolg quota wordt niet eens meer gehaald en school wordt "zwart"