PDA

Bekijk Volledige Versie : Verband tussen IRA en moslimterroristen



Don
23-10-02, 10:41
Verband tussen IRA en moslimterroristen

door Jolande Westdorp

ROTTERDAM, woensdag

Het openbaar ministerie heeft een samenwerkingsverband aangetoond tussen een in ons land gevestigde terreurcel van Al-Qaeda en leden van het verboden Ierse Republikeinse leger (IRA).Dat zeer opmerkelijke feit blijkt uit het onderzoek tegen vijf Algerijnen die in april werden opgepakt in Eindhoven, Bergen op Zoom en Groningen. Het landelijk parket beschuldigt deze actieve cel van de radicale islamitische groepering Groupe salafiste pour la Prédication et le Combat onder meer van steun aan het Al-Qaeda-netwerk, het Taliban-regime in Afghanistan en aan Jihad-strijders.
De vermeende terroristen, die blijkbaar vrijuit konden beschikken over wapentuig van de IRA, hebben zeker een jaar onder observatie gestaan van de Binnenlandse Veiligheidsdienst, tegenwoordig de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD).
Uit een dit voorjaar opgemaakt proces-verbaal van het Korps Landelijke Politiediensten blijkt dat geheimagenten van de AIVD op 4 april vorig jaar in Eindhoven een partij wapens hebben getraceerd die werden toegeschreven aan IRA-leden. Het ging om enkele machinepistolen en revolvers met bijbehorende munitie en geluiddempers, die waren opgeslagen in een bagagekluis op het centraal station van Eindhoven.
Direct na de wapenvondst werden aan de hand van aangetroffen vingerafdrukken twee Britten in de kraag gegrepen. Een van hen, de 35-jarige G. Clarke is betrokken geweest bij zware misdrijven en bij diverse terroristische aanslagen door de IRA.

Het Britse duo stond in ons land in contact met een Noord-Afrikaan die in het dossier wordt aangeduid als X en die op zijn beurt nauwe contacten had met de groep vermeende Al Qaeda-terroristen. Zo heeft Algerijn Dadi M. (21) viermaal en zijn landgenoot Radouin D. (25) – deze zomer ontsnapt uit de koepelgevangenis in Breda – vijftienmaal telefonisch contact gehad met X.

Samenwerking

Op grond van die bevindingen concluderen de AIVD en justitie dat de IRA- en Al Qaeda-leden beiden in wapens handelden en over elkaars wapens konden beschikken.
De terreurcel wordt er verder van beticht dat zij in Eind hoven onderdak hebben verleend aan een Al-Qaeda-terrorist die vastzit in Brussel op verdenking van betrokkenheid bij de moord op oppositieleider Massoud van de Noordelijke Alliantie in Afghanistan, 9 september vorig jaar.
Verder is gebleken dat de groep met regelmaat de al eerder in opspraak geraakte Al Fourkaan moskee in Eindhoven bezocht. Bij een van de Algerijnen is tijdens een huiszoeking bovendien een soort lofzang aangetroffen op de twee hbo-studenten Khalid el Hassnoui en Ahmed el Bakiouli die in januari dit jaar tijdens een Al-Qaeda-aanslag in de Indiase deelstaat Kashmir werden doodgeschoten.

jaja
23-10-02, 11:22
Het valt mij tegen dat de AIVD verbaasd is. De Ira heeft al decennia lang goede contacten in het Midden Oosten. Hun mensen werden deels getraind in kampen in het MO. Lybië heeft de IRA financieel en met wapens gesteund. Dat ze dus in de loop van de tijd tegen andere terreurorganisaties in die regio zijn aangelopen verbaast mij niets. Dat ze vervolgens overeengekomen zijn om zo nu en dan wat hand en span diensten voor elkaar te verrichten verbaast mij ook niet. De IRA traint hoogstwaarschijnlijk de Farc in Colombia. Zulk soort organisaties steunen elkaar nu eenmaal, omdat ze een zelfde doel hebben- terreur zaaien.

Tomas
23-10-02, 11:37
Geplaatst door jaja
...omdat ze een zelfde doel hebben- terreur zaaien.

Nou, ik denk dat dat niet het ultime doel is. Het is "Slechts" het middel.

Ook de ETA zal denk ik niet geheel contactgestoord door het leven gaan. Nee, echt verbaasd ben ik niet.

Shaheed
23-10-02, 12:32
Best wel vreemd eigenlijk de kop van dit artikel.

De ira en moslimterroristen.

Waarom niet de katholieke of protestantse terroristen en de al qaida.

Waarom nou gelijk weer een link leggen tussen de islam en terroristen en niet tussen de katholieken, christenen of joden en terroisten?


Vanwaar die hypocrisie altijd?

magden_david
23-10-02, 12:35
voor eens heeft shaheed gelijk.
(zie je wel ben de slechtste nog niet)

Shaheed
23-10-02, 12:38
Ja ha Magden David zie je nou , jij bent lang niet zo slecht als dat je eruit ziet? :p

magden_david
23-10-02, 12:40
ik heb geen theedoek nodig !

Wizdom
23-10-02, 12:41
Geplaatst door jaja
Het valt mij tegen dat de AIVD verbaasd is. De Ira heeft al decennia lang goede contacten in het Midden Oosten. Hun mensen werden deels getraind in kampen in het MO. Lybië heeft de IRA financieel en met wapens gesteund. Dat ze dus in de loop van de tijd tegen andere terreurorganisaties in die regio zijn aangelopen verbaast mij niets. Dat ze vervolgens overeengekomen zijn om zo nu en dan wat hand en span diensten voor elkaar te verrichten verbaast mij ook niet. De IRA traint hoogstwaarschijnlijk de Farc in Colombia. Zulk soort organisaties steunen elkaar nu eenmaal, omdat ze een zelfde doel hebben- terreur zaaien.

Ik ben er zelf niet voor! Maar is het wellicht niet een koekje van eigen deeg? Kijk maar eens hoe westerse regeringen Afrikaanse landen saboteren en destabiliseren door partij te kiezen voor interessante handelspartners ten koste van de bevolking.

BiL@L
23-10-02, 12:52
Geplaatst door Wizdom


Ik ben er zelf niet voor! Maar is het wellicht niet een koekje van eigen deeg? Kijk maar eens hoe westerse regeringen Afrikaanse landen saboteren en destabiliseren door partij te kiezen voor interessante handelspartners ten koste van de bevolking.

Het is inderdaad een koekje van eigen deeg.. Want wat men zaait zult men ook oogsten.. In de zin van dat er geen grip op de drang naar het bewerkstelligen van de 'verdeel en heers' theorie.. Kijk maar naar de VS.. de grootste verdeel en heerser geeft zichzelf een naam (De Verinigde Staten) terwijl die Staten helemaal niet zo nauw en verenigd met elkaar zijn.. Eenheid kun je pas vormen als je het anderen ook gunt deze te vormen..