PDA

Bekijk Volledige Versie : Heeft Venlo een Marokkanen-probleem?



plexus
24-10-02, 09:32
Heeft Venlo een Marokkanen-probleem?

Ze scheuren rond op scootertjes of hangen rond in de buurt van McDonald's. Veelal goedgekleed en ogenschijnlijk met genoeg geld op zak. Ze zijn meestal niet alleen en haal het niet in je hoofd een opmerking te maken over hun gedrag.
Zie hier: het beeld dat veel mensen hebben van overlast veroorzakende jongeren van Marokkaanse afkomst. Vaak dezelfde types, die recentelijk door de Amsterdamse wethouder Rob Oudkerk 'kut-Marokkaantjes' zijn genoemd.

Venlo heeft ze ook, weet verantwoordelijk wethouder Herman Janssen. Meestal hangen ze rond in de buurt van het stadskantoor, in de wijk waar het anti-drugsoverlastproject Hektor nodig is om de leefbaarheid op een enigszins aanvaardbaar peil te houden.

Drugsrunners op scooters. Ze proberen klanten en leveranciers met elkaar in contact te brengen. Vaak vervelend, soms agressief. De meeste van hen zijn in Venlo geboren jongens van Marokkaanse afkomst. Maar, nuanceert wethouder Janssen het beeld, er zitten ook jongens van Turkse afkomst bij.

De groep rond het stadskantoor beïnvloedt het beeld dat in Venlo bestaat van Marokkanen, zegt wethouder Janssen. En die beïnvloeding is niet bepaald positief. "Door die rondhangende jongeren lijkt het alsof Venlo een Marokkanenprobleem heeft', zegt Janssen. "Maar dat is niet zo. Wij hebben geen specifiek probleem met Marokkaanse jongeren. Er is wel overlast van zogenoemde hangjongeren, maar dat zijn zeker niet alleen maar Marokkanen.'

Gelet op het - negatieve- imago van de Marokkaanse jeugd en het feit dat bij de explosie van geweld dinsdagmiddag een achttienjarige jongen van Marokkaanse afkomst is betrokken, kan Janssen zich voorstellen dat mensen reageren in de zin van: zie je wel, 't is weer een Marokkaan. "Het is niet zo raar dat mensen een koppeling maken tussen overlast veroorzakende Marokkaanse jongeren en het incident van dinsdagmiddag. Mensen hebben gevoelens en uiten die. Ik kan me voorstellen dat mensen in hun emotie bepaalde dingen zeggen.'

Mohammed el Gachi van de Venlose welzijnsinstelling Wel.kom vreest dat de betrokkenheid van een jongen van Marokkaanse afkomst bij het extreem gewelddadige incident zijn weerslag zal hebben op de hele Marokkaanse gemeenschap in Venlo. "De uiting van geweld, die in harde bewoordingen moet worden veroordeeld, zal leiden tot stigmatisering en het uiten van vooroordelen', vermoedt El Gachi. "Mensen zullen dit incident aangrijpen om hun vermoeden te bevestigen dat Marokkaanse jongeren overlast veroorzaken.'

Net als wethouder Janssen is El Gachi stellig in zijn mening dat Venlo geen specifiek Marokkanen-probleem heeft. "In elk geval niet meer of minder dan andere steden.'

Woordvoerster Annemiek Mols van de politie Limburg-Noord zegt dat het ontzettend lastig is aan te geven of Venlo al dan niet een Marokkanen-probleem heeft. Want, zegt zij, de nationaliteit van de verdachte wordt niet in kaart gebracht. Kortom: of Marokkaanse jongeren in Venlo relatief vaak bij geweldsdelicten en misdrijven zijn betrokken, is niet te zeggen. Landelijk zijn daar wel cijfers over bekend. Uit een rapport van de dienst Nationale Recherche Informatie blijkt dat in 1998 allochtonen drie maal zo vaak betrokken waren bij (gewelds)criminaliteit als autochtonen.

Mols tot slot: "Als ik mijn gevoel laat spreken, zeg ik: de problemen met Marokkaanse jongeren zijn in Roermond groter dan in Venlo. Een ding is echter zeker: het incident van dinsdagmiddag staat op zichzelf en heeft niets te maken met een Marokkanen-probleem of wat daar op lijkt.'

mulan
24-10-02, 09:50
Ja en het probleem is juist dat er nu teveel mensen gaan denken van ''zie je wel, 't is weer een Marokkaan''...........

plexus
24-10-02, 09:57
Geplaatst door mulan
Ja en het probleem is juist dat er nu teveel mensen gaan denken van ''zie je wel, 't is weer een Marokkaan''...........


alsof dat niet AL automatisch gebeurt! daar verandert zo'n lullig artikel weining of niets aan!
wat ik me dan altijd afvraag..zijn de gevolgen voor deze jongen nu anders dan voor ieder ander malloot...in zo'n situatie

mulan
24-10-02, 10:03
Geplaatst door plexus



alsof dat niet AL automatisch gebeurt! daar verandert zo'n lullig artikel weining of niets aan!
wat ik me dan altijd afvraag..zijn de gevolgen voor deze jongen nu anders dan voor ieder ander malloot...in zo'n situatie


Ja in het algemeen gebeurde dat al...dat weet ik zelf ook wel.Maar in Venlo hangt nu gewoon de sfeer dat mensen dat nu wat meer naar boven laten borrelen.......ik heb het dus niet over het artikel maar over de gebeurtenis.

Juist,voor die jongen verandert dat niets,wie het ook gedaan heeft......realiseerde mensen zich dit maar.In de plaats daarvan staat de hele Marokkaanse gemeenschap hier op hun achterste poten.

jesper
24-10-02, 10:07
Geplaatst door mulan
Ja en het probleem is juist dat er nu teveel mensen gaan denken van ''zie je wel, 't is weer een Marokkaan''...........
En hoe komt dat nou toch denk je?

Mill
24-10-02, 10:08
Net als wethouder Janssen is El Gachi stellig in zijn mening dat Venlo geen specifiek Marokkanen-probleem heeft. "In elk geval niet meer of minder dan andere steden.'

Ik weet niet wat ik hiervan moet denken. Kennelijk leggen gemeentelijke overheden zich erbij neer dat er een Marokkanen-probleem is. Zolang je het maar zodanig in de hand houdt dat het niet erger wordt dan in andere steden is het okee. Rare manier van denken spreekt er uit die quote.

mulan
24-10-02, 10:09
Geplaatst door jesper

En hoe komt dat nou toch denk je?


Ik zie dat de eerste persoon die dit denkt zich gemeld heeft. :rolleyes:

plexus
24-10-02, 10:16
Geplaatst door mulan



Ik zie dat de eerste persoon die dit denkt zich gemeld heeft. :rolleyes:

I rest my case ! ik geloof ook heilig, dat vele het ook zo willen zien.

mulan
24-10-02, 10:32
Geplaatst door Piet Puk
Niet alleen Venlo heeft een Marokkanen probleem,
Het probleem doet zich in geheel Nederland alsmede geheel Marokko voor.
Jonge niet opgevoedde mannelijke Marokkanen die alleen maar profiteren van een tolerante maatschappij waar ze niks voor betekenen dan overlast.
En wee de gebeente diegene die de heren durft aan te spreken op hun gedrag.
Die wordt op z'n minst bedreigt en als het tegen zit klinisch doodgeslagen.
En vervolgens schelden ze op de maatsdchappij waarop ze parasiteren, deze maatschappij moet hen aan een baan helpen, deze maatschappij heeft hen hierheen gehaald en moet zorgen dat ze een goede opleiding volgen, deze maatschappij dit en dat.
De marokkaanse gemeenschap is nooit of te nimmer zelf verantwoordelijk voor de eigen jongeren........

Oprotten, Oprotten en nog eens Oprotten. :boogie:


Oke dan,Piet Puk heeft zijn eerste bijdrage geleverd..........oh ik bedoel ZEER INTELLIGENTE bijdrage... :gniffel:

plexus
24-10-02, 10:32
Geplaatst door Piet Puk
Niet alleen Venlo heeft een Marokkanen probleem,
Het probleem doet zich in geheel Nederland alsmede geheel Marokko voor.
Jonge niet opgevoedde mannelijke Marokkanen die alleen maar profiteren van een tolerante maatschappij waar ze niks voor betekenen dan overlast.
En wee de gebeente diegene die de heren durft aan te spreken op hun gedrag.
Die wordt op z'n minst bedreigt en als het tegen zit klinisch doodgeslagen.
En vervolgens schelden ze op de maatsdchappij waarop ze parasiteren, deze maatschappij moet hen aan een baan helpen, deze maatschappij heeft hen hierheen gehaald en moet zorgen dat ze een goede opleiding volgen, deze maatschappij dit en dat.
De marokkaanse gemeenschap is nooit of te nimmer zelf verantwoordelijk voor de eigen jongeren........

Oprotten, Oprotten en nog eens Oprotten. :boogie:

nou nou nou...even diep ademhalen..pietje!

Simon
24-10-02, 10:37
Het 'Marokkanen-probleem' moet je los zien van deze moord om niets die zelfs lastige jongeren met afschuw zal vervullen.

Wel vind ik vreemd - zoals uit het artikel blijkt - dat men de achtergrond/nationaliteit van de verdachten niet registreert omdat je anders ook nooit weet of je een 'Marokkanen-probleem' hebt. En hoe kan je dan goed beleid ontwikkelen?

Simon

jaja
24-10-02, 10:38
Geplaatst door Simon
Het 'Marokkanen-probleem' moet je los zien van deze moord om niets die zelfs lastige jongeren met afschuw zal vervullen.

Wel vind ik vreemd - zoals uit het artikel blijkt - dat men de achtergrond/nationaliteit van de verdachten niet registreert omdat je anders ook nooit weet of je een 'Marokkanen-probleem' hebt. En hoe kan je dan goed beleid ontwikkelen?

Simon wat wil je registreren? Dader had een middellandse zee uiterlijk? Want de dader heeft met grote waarschijnlijkheid gewoon een nederlands paspoort ... is dus gewoon nederlander.

plexus
24-10-02, 10:39
Geplaatst door Simon
Het 'Marokkanen-probleem' moet je los zien van deze moord om niets die zelfs lastige jongeren met afschuw zal vervullen.

Wel vind ik vreemd - zoals uit het artikel blijkt - dat men de achtergrond/nationaliteit van de verdachten niet registreert omdat je anders ook nooit weet of je een 'Marokkanen-probleem' hebt. En hoe kan je dan goed beleid ontwikkelen?

Simon

misschien is het wel juist goed om dat 'Marokkanen-probleem' gewoon te zien als een PROBLEEM... of ben ik nu te extreem!

magden_david
24-10-02, 10:39
Geplaatst door Piet Puk
Niet alleen Venlo heeft een Marokkanen probleem,
Het probleem doet zich in geheel Nederland alsmede geheel Marokko voor.
Jonge niet opgevoedde mannelijke Marokkanen die alleen maar profiteren van een tolerante maatschappij waar ze niks voor betekenen dan overlast.
En wee de gebeente diegene die de heren durft aan te spreken op hun gedrag.
Die wordt op z'n minst bedreigt en als het tegen zit klinisch doodgeslagen.
En vervolgens schelden ze op de maatsdchappij waarop ze parasiteren, deze maatschappij moet hen aan een baan helpen, deze maatschappij heeft hen hierheen gehaald en moet zorgen dat ze een goede opleiding volgen, deze maatschappij dit en dat.
De marokkaanse gemeenschap is nooit of te nimmer zelf verantwoordelijk voor de eigen jongeren........

Oprotten, Oprotten en nog eens Oprotten. :boogie:


als dit forum een afspiegeling is van "de " marokkanen in nederland heeft piet wel gelijk.

ik kom dan niet uit venlo maar wel uit maastricht, daar begint het gezeik nu ook al.
mijn vriendin kan niet eens langs zo'n stelletje lopen zonder gezeik, daar had ze eerst geen last van en niemand die ik ken.
Erg jammer voor maastricht dat deze lui er in eens zijn komen opdagen. Laat ik echter niet veralgemeniseren.
de marokkanen die ik tegenkom in de stad zijn stuk voor stuk onopgevoede, arrogante, met testosteron opgefokte, agressieve en vooral domme stukken ongeluk die we beter kwijt dan rijk zijn.

Tomas
24-10-02, 10:43
Ik zat vanmorgen in de auto het volgende te overdenken: waarom zijn het juist de Marokkanen die zo negatief in de belangstelling staan? En niet b.v. de Turken?

Nou heb ik een paar keer gelezen, dat de Marokkanen juist meer geintegreerd zijn dan de Turken. De Turken vormen veel meer een eigen gemeenschap met behoud van cultuur. Waardoor de sociale controle mogelijk veel sterker is dan die van de Marokkaanse gemeenschap.

Waarom zou dit zo zijn dan, vroeg ik mij af? Dus waarom zouden Marokkanen meer geintegreerd zijn?

Ik denk echter dat de conclusie dat Marokkanen meer geintegereerd zijn een negatieve conclusie is, waarmee ik bedoel: de Marokkanen zijn minder op hun eigen cultuur gericht en vormen een minder sterke onderlinge gemeenschapsband, dus ze zullen wel meer geintegreerd zijn.

Het probleem zit dan volgens mij dan juist in het gebrek aan eigen identiteit en niet zo zeer aan de ogenschijnlijk enthousiaste integratie.

En waarom zouden Marokkanen dan minder sterk een gemeenschap vormen of hun eigen cultuur behouden?

En dan denk ik dat dit iets te maken zou kunnen hebben met het feit dat de meeste Marokkanen in Nederland Berbers zijn, die in Marokko zelf al onder druk staan om hun eigen cultuur op te geven. Daar wordt reeds gestreefd naar integratie of assimilatie. Zelfs zover dat je je kind alleen maar een Arabische naam mag geven en geen Berberse naam. Dit is misschien ook wel een deel voor de assimilatie of integratie angst, maar vooral een oorzaak van de zwakke eigen cultuur die in Nederland overblijft.

Is dit wat of slaat dit nergens op?

mulan
24-10-02, 10:45
Geplaatst door magden_david



als dit forum een afspiegeling is van "de " marokkanen in nederland heeft piet wel gelijk.

ik kom dan niet uit venlo maar wel uit maastricht, daar begint het gezeik nu ook al.
mijn vriendin kan niet eens langs zo'n stelletje lopen zonder gezeik, daar had ze eerst geen last van en niemand die ik ken.
Erg jammer voor maastricht dat deze lui er in eens zijn komen opdagen. Laat ik echter niet veralgemeniseren.
de marokkanen die ik tegenkom in de stad zijn stuk voor stuk onopgevoede, arrogante, met testosteron opgefokte, agressieve en vooral domme stukken ongeluk die we beter kwijt dan rijk zijn.


Ja kom op zeg,de mensen die jou opvallen zijn tuig,is ook logisch.......de andere Marokkanen die je tegenkomt vallen je gewoonweg niet op omdat ze niets 'verkeerds' doen.
Dit soort voorbeelden zorgen er nu voor dat mensen niet meer rationeel kunnen nadenken en op emoties overgaan.


By the way...............Maastricht is best wel een relaxte stad...

plexus
24-10-02, 10:47
Geplaatst door Tomas
Ik zat vanmorgen in de auto het volgende te overdenken: waarom zijn het juist de Marokkanen die zo negatief in de belangstelling staan? En niet b.v. de Turken?

Nou heb ik een paar keer gelezen, dat de Marokkanen juist meer geintegreerd zijn dan de Turken. De Turken vormen veel meer een eigen gemeenschap met behoud van cultuur. Waardoor de sociale controle mogelijk veel sterker is dan die van de Marokkaanse gemeenschap.

Waarom zou dit zo zijn dan, vroeg ik mij af? Dus waarom zouden Marokkanen meer geintegreerd zijn?

Ik denk echter dat de conclusie dat Marokkanen meer geintegereerd zijn een negatieve conclusie is, waarmee ik bedoel: de Marokkanen zijn minder op hun eigen cultuur gericht en vormen een minder sterke onderlinge gemeenschapsband, dus ze zullen wel meer geintegreerd zijn.

Het probleem zit dan volgens mij dan juist in het gebrek aan eigen identiteit en niet zo zeer aan de ogenschijnlijk enthousiaste integratie.

En waarom zouden Marokkanen dan minder sterk een gemeenschap vormen of hun eigen cultuur behouden?

En dan denk ik dat dit iets te maken zou kunnen hebben met het feit dat de meeste Marokkanen in Nederland Berbers zijn, die in Marokko zelf al onder druk staan om hun eigen cultuur op te geven. Daar wordt reeds gestreefd naar integratie of assimilatie. Zelfs zover dat je je kind alleen maar een Arabische naam mag geven en geen Berberse naam. Dit is misschien ook wel een deel voor de assimilatie of integratie angst, maar vooral een oorzaak van de zwakke eigen cultuur die in Nederland overblijft.

Is dit wat of slaat dit nergens op?

ik zou zeggen stap een keertje naar zo'n groepje marokkanen..en vraag het hen...niets mis mee!

magden_david
24-10-02, 10:49
Geplaatst door plexus


ik zou zeggen stap een keertje naar zo'n groepje marokkanen..en vraag het hen...niets mis mee!

lol

Simon
24-10-02, 10:50
Geplaatst door jaja
wat wil je registreren? Dader had een middellandse zee uiterlijk? Want de dader heeft met grote waarschijnlijkheid gewoon een nederlands paspoort ... is dus gewoon nederlander.

Nou voor etniciteit zijn wel wat definities. Bij de landelijke cijfers van justitie worden die ook gebruikt en het geeft een beeld of een bepaalde bevolkingsgroep extra problemen geeft. Dat vind ik van belang om beleid te ontwikkelen. Anders blijft het altijd gissen zodra een dadergroep of probleemgroep in beeld komt of het om vooroordelen of feiten gaat. Tot enkele jaren geleden was dit taboe maar ik ben er erg voor.

Simon

mulan
24-10-02, 10:51
Geplaatst door plexus


ik zou zeggen stap een keertje naar zo'n groepje marokkanen..en vraag het hen...niets mis mee!

Nou,ik zou het hem niet helemaal aanraden............kijk wel goed voordat je iets gaat vragen....is gewoon zo.

mulan
24-10-02, 10:51
Geplaatst door plexus


ik zou zeggen stap een keertje naar zo'n groepje marokkanen..en vraag het hen...niets mis mee!

Je meent dit toch he?

plexus
24-10-02, 10:56
Geplaatst door mulan


Je meent dit toch he?

ja natuurlijk meen ik dat! maar ik begrijp niet waarom iedereen er van uit gaat dat je meteen Beef krijgt!

Don
24-10-02, 10:58
Geplaatst door mulan



Ik zie dat de eerste persoon die dit denkt zich gemeld heeft. :rolleyes:

De tweede...

mulan
24-10-02, 11:02
Geplaatst door plexus


ja natuurlijk meen ik dat! maar ik begrijp niet waarom iedereen er van uit gaat dat je meteen Beef krijgt!

Nou.....ik ben een optimistisch mens maar zelfs ik zou iemand niet zomaar aanraden op een groepje Marokkanen af te stappen.....no offense maar vooral Nederlanders schijnen het verschil niet echt te kunnen zien tussen Marokkanen en de zogenoemde K..-Marokkaantjes.
Als hij dus op een groepje van het laatste afgaat kan hij er behoorlijk op afknappen ,dat wil niet zeggen dat hij dan inelkaar geslagen zou worden of zo.......maar ook ik weet dat je Nederlanders hebt en Nederlanders en als ik wil weten hoelaat het is vraag ik toch maar eerst de persoon die mij antwoord zou kunnen geven(vooroordeel,misschien maar iedereen doet dit denk ik).

tallesman
24-10-02, 11:03
Geplaatst door Simon


Nou voor etniciteit zijn wel wat definities. Bij de landelijke cijfers van justitie worden die ook gebruikt en het geeft een beeld of een bepaalde bevolkingsgroep extra problemen geeft. Dat vind ik van belang om beleid te ontwikkelen. Anders blijft het altijd gissen zodra een dadergroep of probleemgroep in beeld komt of het om vooroordelen of feiten gaat. Tot enkele jaren geleden was dit taboe maar ik ben er erg voor.

Simon

In het onderwijs worden deze gegevens ook gebruikt om scholen geld te geven voor extra leerkrachten en/of leermiddelen.

mulan
24-10-02, 11:04
Geplaatst door Don


De tweede...

Gefeliciteerd.... :rolleyes:

Tomas
24-10-02, 11:04
Geplaatst door mulan


Nou.....ik ben een optimistisch mens maar zelfs ik zou iemand niet zomaar aanraden op een groepje Marokkanen af te stappen.....no offense maar vooral Nederlanders schijnen het verschil niet echt te kunnen zien tussen Marokkanen en de zogenoemde K..-Marokkaantjes.
Als hij dus op een groepje van het laatste afgaat kan hij er behoorlijk op afknappen ,dat wil niet zeggen dat hij dan inelkaar geslagen zou worden of zo.......maar ook ik weet dat je Nederlanders hebt en Nederlanders en als ik wil weten hoelaat het is vraag ik toch maar eerst de persoon die mij antwoord zou kunnen geven(vooroordeel,misschien maar iedereen doet dit denk ik).

Allemaal hartstikke interessant enzo.

Maar Mulan als jij Amazigh bent, kan jij dan iets zeggen over mijn stelling?

tallesman
24-10-02, 11:05
Geplaatst door mulan


Nou,ik zou het hem niet helemaal aanraden............kijk wel goed voordat je iets gaat vragen....is gewoon zo.

De vraag is waar die onberedeneerde agressie vandaan komt. Die zie je toch bij weinig andere bevolkingsgroepen (misschien alleen bij sommige Antillianen, maar daar zijn vaak harddrugs in het spel).

Tomas
24-10-02, 11:10
Geplaatst door tallesman


De vraag is waar die onberedeneerde agressie vandaan komt. Die zie je toch bij weinig andere bevolkingsgroepen (misschien alleen bij sommige Antillianen, maar daar zijn vaak harddrugs in het spel).

Ik denk dat antillianen ook een zwakke eigen cultuur hebben. Anders danm de overheersing van Arabieren over de Amazigh wordt de eigen Antilliaanse cultuur zwak gehouden door de beperkte omvang, historie en de armoedde.

plexus
24-10-02, 11:13
Geplaatst door mulan


Nou.....ik ben een optimistisch mens maar zelfs ik zou iemand niet zomaar aanraden op een groepje Marokkanen af te stappen.....no offense maar vooral Nederlanders schijnen het verschil niet echt te kunnen zien tussen Marokkanen en de zogenoemde K..-Marokkaantjes.
Als hij dus op een groepje van het laatste afgaat kan hij er behoorlijk op afknappen ,dat wil niet zeggen dat hij dan inelkaar geslagen zou worden of zo.......maar ook ik weet dat je Nederlanders hebt en Nederlanders en als ik wil weten hoelaat het is vraag ik toch maar eerst de persoon die mij antwoord zou kunnen geven(vooroordeel,misschien maar iedereen doet dit denk ik).

vreemd...ben ook een beetje verbaasd! Anyway.. mens zit nu eenmaal anders inelkaar.

mulan
24-10-02, 11:15
Geplaatst door Tomas
Het probleem zit dan volgens mij dan juist in het gebrek aan eigen identiteit en niet zo zeer aan de ogenschijnlijk enthousiaste integratie.

En waarom zouden Marokkanen dan minder sterk een gemeenschap vormen of hun eigen cultuur behouden?

En dan denk ik dat dit iets te maken zou kunnen hebben met het feit dat de meeste Marokkanen in Nederland Berbers zijn, die in Marokko zelf al onder druk staan om hun eigen cultuur op te geven. Daar wordt reeds gestreefd naar integratie of assimilatie. Zelfs zover dat je je kind alleen maar een Arabische naam mag geven en geen Berberse naam. Dit is misschien ook wel een deel voor de assimilatie of integratie angst, maar vooral een oorzaak van de zwakke eigen cultuur die in Nederland overblijft.

Is dit wat of slaat dit nergens op?


Ik denk dat je dit toch echt te diep zoekt....of in ieder geval verkeerd.Mijn ouders komen uit Agadir dus het zijn geen Arabieren.Toch denk ik dat men het ''Amazigh'' gevoel of ''Berber'' gevoel wat belangrijker maakt dan het is.Ik kan me niet voorstellen dat dit ten grondslag ligt.In Marokko is men er in ieder geval in onze streek niet zoveel mee bezig.

Ik denk dat het eerder te maken heeft met het feit dat Marokkaanse jongeren totaal een verkeerde manier van doen hebben..........dit komt grotendeels door het feit(ja cliche)dat ze in twee werelden leven,ja en waarom die andere dan niet zou je dan kunnen zeggen,die andere leven niet in twee werelden.Turken leven in 1 wereld.Behalve dat zijn ze op de straat opgevoed.Marokkanen hebben de neiging hun kinderen de hele dag op straat te laten.Ze zorgen wel voor zichzelf en dit op een jonge leeftijd,ja tuurlijk worden het dan als ze ouder zijn geen volmaakte burgers.Dat gedrag zet zich uiteraard voor als ze ouder worden.

mulan
24-10-02, 11:15
Geplaatst door plexus


vreemd...ben ook een beetje verbaasd! Anyway.. mens zit nu eenmaal anders inelkaar.

Verbaasd,waarover?

Don
24-10-02, 11:20
Geplaatst door plexus
Heeft Venlo een Marokkanen-probleem?


Does a bear shit in the woods?

Tomas
24-10-02, 11:23
Geplaatst door mulan



Ik denk dat je dit toch echt te diep zoekt....of in ieder geval verkeerd.Mijn ouders komen uit Agadir dus het zijn geen Arabieren.Toch denk ik dat men het ''Amazigh'' gevoel of ''Berber'' gevoel wat belangrijker maakt dan het is.Ik kan me niet voorstellen dat dit ten grondslag ligt.In Marokko is men er in ieder geval in onze streek niet zoveel mee bezig.

Ik denk dat het eerder te maken heeft met het feit dat Marokkaanse jongeren totaal een verkeerde manier van doen hebben..........dit komt grotendeels door het feit(ja cliche)dat ze in twee werelden leven,ja en waarom die andere dan niet zou je dan kunnen zeggen,die andere leven niet in twee werelden.Turken leven in 1 wereld.Behalve dat zijn ze op de straat opgevoed.Marokkanen hebben de neiging hun kinderen de hele dag op straat te laten.Ze zorgen wel voor zichzelf en dit op een jonge leeftijd,ja tuurlijk worden het dan als ze ouder zijn geen volmaakte burgers.Dat gedrag zet zich uiteraard voor als ze ouder worden.

Ik ben niet overtuigd dat ik het te diep zoek. Het lijkt mij dat jij juist te oppervlakkig blijft.

Want je komt niet verder dan: Marokkaanse jongeren leven in 2 werelden itt Turken, zonder dat je een oorzaak aangeeft.

En: Marokkaanse kinderen worden zonder opvoeding aan de straat overgelaten.

Vooral dit laatste heb ik vaker gelezen en lijkt mij juist een symptoon van een zwakke eigen cultuur. Er is geen opvoedcultuur of traditie meer blijkbaar. Dit moet er wel geweest zijn, dat kan niet anders.

En ook dat jij stelt dat Amazigh gevoel helemaal niet belangrijk is, maakt mijn stelling juist aannemelijker. Niet dan?

plexus
24-10-02, 11:25
Geplaatst door mulan


Verbaasd,waarover?

...nou juist van iemand zoals jij..."openminded"

plexus
24-10-02, 11:28
Geplaatst door Don


Does a bear shit in the woods?

titel integraal overgenomen...


ik zou het niet weten! (over die bears)

mulan
24-10-02, 11:38
Geplaatst door plexus


...nou juist van iemand zoals jij..."openminded"

Toch snap ik em niet............ik kan wel lopen ontkennen maar ook ik zie dat er problemen zijn...dat kan jij toch ook niet lopen ontkennen?(mulan die even de kluts kwijt).

plexus
24-10-02, 11:41
Geplaatst door mulan


Toch snap ik em niet............ik kan wel lopen ontkennen maar ook ik zie dat er problemen zijn...dat kan jij toch ook niet lopen ontkennen?(mulan die even de kluts kwijt).

? doe ik toch ook niet...

mulan
24-10-02, 11:50
Geplaatst door Tomas


Ik ben niet overtuigd dat ik het te diep zoek. Het lijkt mij dat jij juist te oppervlakkig blijft.

Want je komt niet verder dan: Marokkaanse jongeren leven in 2 werelden itt Turken, zonder dat je een oorzaak aangeeft.

En: Marokkaanse kinderen worden zonder opvoeding aan de straat overgelaten.

Vooral dit laatste heb ik vaker gelezen en lijkt mij juist een symptoon van een zwakke eigen cultuur. Er is geen opvoedcultuur of traditie meer blijkbaar. Dit moet er wel geweest zijn, dat kan niet anders.

En ook dat jij stelt dat Amazigh gevoel helemaal niet belangrijk is, maakt mijn stelling juist aannemelijker. Niet dan?

Ja sorry maar ik weet het soms ook niet meer.IK denk dat het jij het gewoon dieper zoekt dan het daadwerkelijk is ja.Meer kan ik er niet over zeggen.Marokkanen dit,Marokkanen dat,i just don''t get it.

mulan
24-10-02, 11:52
Geplaatst door plexus


? doe ik toch ook niet...

Wat is er dan verkeerd aan wat ik gezegd heb?(mulan die nog steeds de kluts kwijt is)

plexus
24-10-02, 11:54
Geplaatst door mulan


Wat is er dan verkeerd aan wat ik gezegd heb?(mulan die nog steeds de kluts kwijt is)

mis-communicatie ..het is al ok :D

Tomas
24-10-02, 11:54
Geplaatst door mulan


Ja sorry maar ik weet het soms ook niet meer.IK denk dat het jij het gewoon dieper zoekt dan het daadwerkelijk is ja.Meer kan ik er niet over zeggen.Marokkanen dit,Marokkanen dat,i just don''t get it.

Denk er nog eens rustig over na, als je wilt.

En Plexus kan ik ook neit volgen, trouwens.

mulan
24-10-02, 11:55
Die jongen is overleden.... :droef:

Tomas
24-10-02, 12:00
Geplaatst door mulan
Die jongen is overleden.... :droef:

Ja, dat zat er wel in...

In triest. En ook niet de eerste.

Als er een Marokkanen-probleem bestaat, dan is er in ieder geval een algemeen Nederlandsprobleem en dat is dat er niemand meer ingrijpt.

Ik dacht eerst nog zoiets van: als je niet weet wat er gebeurt is, dan denk je gauw: het zijn een stel vechtende jongeren, laat ze het maar lekker zelf uitzoeken.

Maar dat niemand wat deed toen hij al bewusteloos op de grond lag en er vrolijk op los geschopt werd, gaat er bij mij niet in.

Dat kan ik niet begrijpen.

p.s. Ik waardeer je commentaar wel erg Mulan. Dus...

plexus
24-10-02, 12:02
VENLO (ANP) - De 22-jarige René Steegmans uit Venlo, die dinsdag ernstig werd mishandeld, is donderdagochtend vroeg overleden. Dat heeft de burgemeester van Venlo, J. Schrijen, bekendgemaakt. Steegmans stierf om 02.20 uur aan ernstig hersenletsel in het Radboudziekenhuis in Nijmegen.

De man sprak dinsdag op de parkeerplaats van een supermarkt twee 18-jarige jongens aan op hun onverantwoord rijgedrag. Daarop kreeg hij een aantal klappen op het hoofd. Het slachtoffer werd met een traumahelikopter naar het ziekenhuis gebracht, waar hij woensdag klinisch dood werd verklaard.

------
triest

Simon
24-10-02, 12:06
Moge hij rusten in vrede

Simon

Donna
24-10-02, 12:18
Ik zal wel weer politiek correct zijn, maar ik denk dat je het probleem om moet draaien.

Jongeren 'van de straat' zorgen voor overlast en zijn agressief.

Je moet dat denk ik ook in perspectief zien. In de jaren 80 en begin jaren 90 waren het weer andere groepen jongeren die voor de meeste overlast zorgden. Zelf woonde ik vroeger in Lelystad, daar was een groep van ongeveer 200 jongeren (Nederlands, Surinaams en Antilliaans, maar een paar Marokkanen) die winkelcentra onveilig maakten, winkeldiefstal pleegden, drugs dealden en mensen in elkaar sloegen en soms zelfs vermoordden (elkaar o.a.)

Op die leeftijd, en in die situaties (als je 'op straat leeft') speelt groepsdwang een enorme grote rol. Er is al sprake van meer geweld, maar je moet ook kunnen bewijzen dat je je staande kunt houden daartussen, en je wordt opgejut om te vechten en je te bewijzen. Zeker jongens van een bepaalde leeftijd zijn daar vatbaar voor.

Dit waren in L'town vooral jongens die op school niet meekwamen, en om de een of andere reden liever op straat dan thuis zaten. Omdat hun vaders ze met honkbalknuppels bewerkten bijvoorbeeld, of er thuis gewoon zo veel ruzie en problemen waren dat het niet te harden is. Dan heb ik het niet alleen over ouders die met elkaar ruzie hadden, maar vooral ouders die zagen dat ze hun kind niet meer in de hand hadden, en dus onafgebroken zaten te 'zeiken' als die jongens thuis waren. Terecht, maar als je 16 bent ga je dan liever een blokje om.

Die straatcultuur maakt jongeren volledig immuun voor invloed van ouders. Die ouders zijn vaak juist wanhopig als het om hun kinderen gaat. Ze hebben ze totaal niet meer in de hand.

Ik denk dat die analyse van Mulan dus best wel goed is. Als deze jongeren al van jongs af aan de straat op worden 'geschopt' dan komen ze onherroepelijk met die straatcultuur in aanraking. Als het dan gaat zoals het bij mij 'vroeger' ging, dan zijn die gasten dus de hele dag op straat. Ze gaan naar school, spijbelen uiteraard want dat doen hun vrienden ook, komen met allerlei shit in aanraking, na schooltijd blijven ze op straat hangen, gaan hooguit even naar huis om te eten, en gaan daarna weer naar buiten. Alles volledig buiten de invloed van de ouders.

Donna
24-10-02, 12:19
Geplaatst door plexus
VENLO (ANP) - De 22-jarige René Steegmans uit Venlo, die dinsdag ernstig werd mishandeld, is donderdagochtend vroeg overleden. Dat heeft de burgemeester van Venlo, J. Schrijen, bekendgemaakt. Steegmans stierf om 02.20 uur aan ernstig hersenletsel in het Radboudziekenhuis in Nijmegen.

De man sprak dinsdag op de parkeerplaats van een supermarkt twee 18-jarige jongens aan op hun onverantwoord rijgedrag. Daarop kreeg hij een aantal klappen op het hoofd. Het slachtoffer werd met een traumahelikopter naar het ziekenhuis gebracht, waar hij woensdag klinisch dood werd verklaard.

------
triest

:droef:

Don
24-10-02, 12:34
Geplaatst door Antas
ik vind het helemaal niet raar dat de omstanders niets deden.
Mensen zijn nou eenmaal bang voor Marokkanen.


Behalve Donna, die springt overal tussen...ze zal wel een imposant lichaam hebben....

Tomas
24-10-02, 12:36
Geplaatst door Donna
Ik denk dat die analyse van Mulan dus best wel goed is. Als deze jongeren al van jongs af aan de straat op worden 'geschopt' dan komen ze onherroepelijk met die straatcultuur in aanraking. Als het dan gaat zoals het bij mij 'vroeger' ging, dan zijn die gasten dus de hele dag op straat. Ze gaan naar school, spijbelen uiteraard want dat doen hun vrienden ook, komen met allerlei shit in aanraking, na schooltijd blijven ze op straat hangen, gaan hooguit even naar huis om te eten, en gaan daarna weer naar buiten. Alles volledig buiten de invloed van de ouders.

Ja, ik denk wel dat de straatcultuur een schakel is in de oorzaak van het eventuele probleem.

Maar de reden dat Antilliaanse en Marokkaanse jongeren gevoleiger zijn voro de straatcultuur is denk ik dat er een zwakkere eigen identiteit bestaat in deze bevolkingsgroepen met zegmaar een veralgemeniseerd minder sterk of positief zelfbeeld.

De Amazigh hebben al een negatief zelfbeeld vanuit Marokko, door het Arabische imperialisme en de Antillianen hebben ook niet veel om trots op te zijn, qua roots.

Dat denk ik dus. Niet dat het zo snel tot een oplossing leidt, maar het is iets.

Donna
24-10-02, 12:36
Geplaatst door Don


Behalve Donna, die springt overal tussen...ze zal wel een imposant lichaam hebben....

:duim:

Jij snapt het!

louise_louise
24-10-02, 12:36
blijkbaar zien we hier maar even voor t gemak over t hoofd dat het om 2 daders ging, 1 hollandse jongen en 1 marokkaanse! ze hebben allebei evenveel schuld. En of venlo nou wel of geen problemen heeft met marokkaanse hangjongeren, dit is absoluut het FOUTE moment om zogenaamde 'buurtgesprekken' te gaan voeren, daarmee wordt nog even de nadruk gelegd op de foute mensen binnen die gemeenschap!

mulan
24-10-02, 12:37
Geplaatst door Don


Behalve Donna, die springt overal tussen...ze zal wel een imposant lichaam hebben....

Het waren 2 jongens van 18 waarvan 1 Marokkaan,loop dus niet te doen alsof het een oorlogsgebied is of zo.

Canaris
24-10-02, 12:38
Ik zal ook maar even mijn ervaring mededelen.

Mijn broer was met zijn jaarclub in Utrecht. Na wat stappen gaan ze naar een snackbar.

Buiten staan 5 Marokkanen die beginnen rotzooi te schoppen. Gooien hun patatje tegen de ruiten, beginnen mensen uit te schelden en dan beginnen ze ook nog een jongen af te tuigen
Mijn broer , keurig opgevoed en 1 meter 95 gaat er tussen.

Ok alles wordt rustig.

1 van die ventjes echter komt 10 minuten later terug , mijn broer komt uit de patatzaak, wordt hij met een ijzeren staaf KO geslagen.

Ziekenhuis, alles niet zo erg als eerst aangenomen. En 5 centimeter groot gat m een zware hersenschudding. Ok daar kan men mee leven

Mijn broer doet aangifte.

Nu komt het:
De politie: Meneer wij weten het te schatten dat u aangifte doet, maar raden daar sterk vanaf.
Mijn Broer: He waar ben ik nauw terecht gekomen,. Dit is toch de politie ? Iemand heeft mij met een ijizeren staaf neergeslagen en mijn eventuele dood in koop genomen.
Politie; Ja meneer , dat beseffen wij heel goed, maar u mag het volgende niet vergeten. Op het moment dat u aangift doet , worden al uw personalia bij de aangeklaagde bekend. Wij kennen deze mensen. Die gaan bij u persoonlijk en uw familie verhaal halen. De agent daarop "Als ik in uw schoenen zou staan, zou ik het niet doen, en gewoon vergeten.


Nederland anno 2000

Don
24-10-02, 12:38
Geplaatst door mulan


Het waren 2 jongens van 18 waarvan 1 Marokkaan,loop dus niet te doen alsof het een oorlogsgebied is of zo.

Was jij aanwezig bij het voorval?

mulan
24-10-02, 12:39
Geplaatst door louise_louise
blijkbaar zien we hier maar even voor t gemak over t hoofd dat het om 2 daders ging, 1 hollandse jongen en 1 marokkaanse! ze hebben allebei evenveel schuld. En of venlo nou wel of geen problemen heeft met marokkaanse hangjongeren, dit is absoluut het FOUTE moment om zogenaamde 'buurtgesprekken' te gaan voeren, daarmee wordt nog even de nadruk gelegd op de foute mensen binnen die gemeenschap!


Juist....dit incident ging om zinloos geweld niet om het feit of er 1 Marokkaan bij was,daarom vind ik het ook weer zo dom van die gemeente persoontjes om juist NU zo'n onderwerp aan te snijden.Dat heeft er namelijk niets mee te maken.

Donna
24-10-02, 12:40
Geplaatst door Tomas


Ja, ik denk wel dat de straatcultuur een schakel is in de oorzaak van het eventuele probleem.

Maar de reden dat Antilliaanse en Marokkaanse jongeren gevoleiger zijn voro de straatcultuur is denk ik dat er een zwakkere eigen identiteit bestaat in deze bevolkingsgroepen met zegmaar een veralgemeniseerd minder sterk of positief zelfbeeld.

De Amazigh hebben al een negatief zelfbeeld vanuit Marokko, door het Arabische imperialisme en de Antillianen hebben ook niet veel om trots op te zijn, qua roots.

Dat denk ik dus. Niet dat het zo snel tot een oplossing leidt, maar het is iets.

Kan.

Maar misschien dat gezinsgrootte en sociaal economische factoren er ook iets mee te maken hebben.

Je vraagt je denk ik eerder af waar je 16 jarige zoon rondhangt, als je niet 4 jongere kinderen hebt om je druk over te maken. Misschien ben je dan zelfs wel blij dat ie effe wegblijft. Misschien ga je als 16 jarige zoon dan ook wel eerder weg.

Don
24-10-02, 12:41
Geplaatst door Canaris
Ik zal ook maar even mijn ervaring mededelen.

Mijn broer was met zijn jaarclub in Utrecht. Na wat stappen gaan ze naar een snackbar.

Buiten staan 5 Marokkanen die beginnen rotzooi te schoppen. Gooien hun patatje tegen de ruiten, beginnen mensen uit te schelden en dan beginnen ze ook nog een jongen af te tuigen
Mijn broer , keurig opgevoed en 1 meter 95 gaat er tussen.

Ok alles wordt rustig.

1 van die ventjes echter komt 10 minuten later terug , mijn broer komt uit de patatzaak, wordt hij met een ijzeren staaf KO geslagen.

Ziekenhuis, alles niet zo erg als eerst aangenomen. En 5 centimeter groot gat m een zware hersenschudding. Ok daar kan men mee leven

Mijn broer doet aangifte.

Nu komt het:
De politie: Meneer wij weten het te schatten dat u aangifte doet, maar raden daar sterk vanaf.
Mijn Broer: He waar ben ik nauw terecht gekomen,. Dit is toch de politie ? Iemand heeft mij met een ijizeren staaf neergeslagen en mijn eventuele dood in koop genomen.
Politie; Ja meneer , dat beseffen wij heel goed, maar u mag het volgende niet vergeten. Op het moment dat u aangift doet , worden al uw personalia bij de aangeklaagde bekend. Wij kennen deze mensen. Die gaan bij u persoonlijk en uw familie verhaal halen. De agent daarop "Als ik in uw schoenen zou staan, zou ik het niet doen, en gewoon vergeten.


Nederland anno 2000

Un-fucking-believable!

Canaris
24-10-02, 12:44
ja het is zoveer gegaan dat wij binnenshuis slaande ruzie kregen

Mijn moeder verbood het mijn broeer aangift te doen, mijn vader wist niet zo goed wat hij ervan moest denken, mijn broer volledig in de war en bang, ik wilde absoluut dat hij naar de politie stapte en die aangifte als nog zou doen

Aan het einde van de dag heeft hij het niet gedaan .

bman
24-10-02, 12:45
Geplaatst door Don


Un-fucking-believable!

Dit is eigenlijk wel heel bizar...dat ook de privacy van verdachten beter wordt beschermd dan die van een slachtoffer...

Ooit ook zoiets gehad in een discotheek, gelukkig heb ik een paar grote rugbyers in mijn club.

mulan
24-10-02, 12:45
Geplaatst door Don


Was jij aanwezig bij het voorval?

Wat denk je zelf.......nee ik was er niet bij aanwezig.

Don
24-10-02, 12:46
Geplaatst door mulan


Wat denk je zelf.......nee ik was er niet bij aanwezig.

Waar lul je dan over....

mulan
24-10-02, 12:48
Geplaatst door Don


Waar lul je dan over....

Was jij er dan wel....? :rolleyes: Zo niet,blijf dan weg van deze discussie,ja onzinnig dit te zeggen he,net zo onzinnig als jouw reactie.


Jeetje zeg,iemand is gefrustreerd :rolleyes:

Tomas
24-10-02, 12:49
Geplaatst door Donna


Kan.

Maar misschien dat gezinsgrootte en sociaal economische factoren er ook iets mee te maken hebben.

Je vraagt je denk ik eerder af waar je 16 jarige zoon rondhangt, als je niet 4 jongere kinderen hebt om je druk over te maken. Misschien ben je dan zelfs wel blij dat ie effe wegblijft. Misschien ga je als 16 jarige zoon dan ook wel eerder weg.

OK. Grote gezinnen kunnen veroorzaakt worden vanuit traditie en dan voornamelijk een religieuze traditie om te scoren met het aantal zieltjes.

Maar ook hier kan een negatief zelfbeeld een oorzaak zijn. Van vroeger weet ik dat de Turken die ik kende helemaal geen grote gezinnen hadden. Niet meer dan een kind of vier. Nu is dat veel, maar toen voel dat wel mee.

bman
24-10-02, 12:51
Geplaatst door Canaris
ja het is zoveer gegaan dat wij binnenshuis slaande ruzie kregen

Mijn moeder verbood het mijn broeer aangift te doen, mijn vader wist niet zo goed wat hij ervan moest denken, mijn broer volledig in de war en bang, ik wilde absoluut dat hij naar de politie stapte en die aangifte als nog zou doen

Aan het einde van de dag heeft hij het niet gedaan .

Jep, ik ken die situatie. Ik ben toen ik 16 was een keer beroofd door een groep jongens (u mag de afkomst raden, dat doet er eigenlijk niet toe) en ipv begrip krijg je ook vaak een hoop verwijten: wat deed je dan daar op straat, waarom heb je de politie niet geroepen, waarom ben je niet weggegaan etc.etc. Alsof ik (als mannetje van 16) er ooit om had gevraagd om beroofd te worden.

Slachtoffers worden vaak tussen meer (goedbedoelde) vuren geplaatst dan nodig. Ik denk dat hierdoor (een soort hoop opvoorkomen van erger, of schaamtegevoel) heel veel zaken niet eens aan het licht komen, laat staan dat er aangifte wordt gedaan. Van die zaken die wel bij de politie verschijnen wordt maar een gedeelte behandeld. Daarvan wordt maar een klein gedeelte daadwerkelijk opgelost en dan is het nog maar de vraag of de daders een beejte een fatsoenlijke straf krijgen.

Don
24-10-02, 12:53
Geplaatst door mulan


Was jij er dan wel....? :rolleyes: Zo niet,blijf dan weg van deze discussie,ja onzinnig dit te zeggen he,net zo onzinnig als jouw reactie.


Jeetje zeg,iemand is gefrustreerd :rolleyes:

Ik reageerde op jouw 'oorlogsgebied-opmerking' Moron....

En ja, ik vind de gang van zaken op dit vlak behoorlijk frustrerend....

Donna
24-10-02, 12:53
Okee, nog een verhaal dan:

Ik zat een jaartrje ofzo geleden in de tram. Het was 's avonds, een uur of 9, en de tram zat helemaal vol. Ik zat op een bankje, en op een gegeven moment hoorde in achter me een jongen wat roepen. Het was een Marokkaanse jongen van een jaar of 18. Hij was met nog een jongen. Toen ik naar een van de jongens keek, dacht hij waarschijnlijk dat ik sex met hem wilde, want hij kwam onmiddelijk naast me zitten, probeerde me te zoenen, probeerde mijn kleding van mijn lijf te trekken, zat met zijn handen op plaatsen waar hij niet hoort te zitten.

De hele tram keek de andere kant op. Niemand leek het zelfs maar te zien.

Na een paar minuten worstelen en een paar rake trappen droop het 18 jarige knulletje af.

Om Don's beeld van mij even te bevestigen: ik laat me door niemand aanranden, en zeker niet door een 18 jarig jochie.

Nadat de jongens waren uitgestapt, draaide al die helden van mannen in de tram, inclusief die die aan de andere kant van de tram naast me zaten, zich om en vroegen bijna in koor:

'Gaat het? Dat was best naar he? Ja meid, we zagen het allemaal gebeuren'.

Nou, sorry hoor.

Marsipulami
24-10-02, 12:56
Ja, Nederlanders zijn lafaards als het er op aankomt. Compleet gebrek aan burgerzin. Aleen op internet zijn ze bijna net zo dapper als de Belgen. Maar in de praktijk komt er niks van terecht :p

mulan
24-10-02, 12:57
Geplaatst door Don


Ik reageerde op jouw 'oorlogsgebied-opmerking' Moron....

En ja, ik vind de gang van zaken op dit vlak behoorlijk frustrerend....


Hou die sukkelige scheldwoorden voor je,wil je.
Argh,ga tegen jezelf praten of zo,ik wil het in ieder geval niet horen.

Dat jij denkt dat overal waar gevochten word een onbetreedbaar gebied wordt is jouw probleem en dat jij niet geholpen zou hebben is ook jouw probleem,probeer jouw egoistische frustraties dus niet op mij af te schuiven.

Don
24-10-02, 12:57
Geplaatst door Donna
Okee, nog een verhaal dan:

Ik zat een jaartrje ofzo geleden in de tram. Het was 's avonds, een uur of 9, en de tram zat helemaal vol. Ik zat op een bankje, en op een gegeven moment hoorde in achter me een jongen wat roepen. Het was een Marokkaanse jongen van een jaar of 18. Hij was met nog een jongen. Toen ik naar een van de jongens keek, dacht hij waarschijnlijk dat ik sex met hem wilde, want hij kwam onmiddelijk naast me zitten, probeerde me te zoenen, probeerde mijn kleding van mijn lijf te trekken, zat met zijn handen op plaatsen waar hij niet hoort te zitten.

De hele tram keek de andere kant op. Niemand leek het zelfs maar te zien.

Na een paar minuten worstelen en een paar rake trappen droop het 18 jarige knulletje af.

Om Don's beeld van mij even te bevestigen: ik laat me door niemand aanranden, en zeker niet door een 18 jarig jochie.

Nadat de jongens waren uitgestapt, draaide al die helden van mannen in de tram, inclusief die die aan de andere kant van de tram naast me zaten, zich om en vroegen bijna in koor:

'Gaat het? Dat was best naar he? Ja meid, we zagen het allemaal gebeuren'.

Nou, sorry hoor.

Akkoord, niet goed te praten....echter, niet iedereen is zo assertief als jij...en het is mijns inziens de omgekeerde wereld als we de schuld bij (bange) omstanders gaan leggen....de schuld ligt primair bij die klootzakjes....

Marsipulami
24-10-02, 13:00
Geplaatst door Donna
Okee, nog een verhaal dan:

Ik zat een jaartrje ofzo geleden in de tram. Het was 's avonds, een uur of 9, en de tram zat helemaal vol. Ik zat op een bankje, en op een gegeven moment hoorde in achter me een jongen wat roepen. Het was een Marokkaanse jongen van een jaar of 18. Hij was met nog een jongen. Toen ik naar een van de jongens keek, dacht hij waarschijnlijk dat ik sex met hem wilde, want hij kwam onmiddelijk naast me zitten, probeerde me te zoenen, probeerde mijn kleding van mijn lijf te trekken, zat met zijn handen op plaatsen waar hij niet hoort te zitten.

De hele tram keek de andere kant op. Niemand leek het zelfs maar te zien.

Na een paar minuten worstelen en een paar rake trappen droop het 18 jarige knulletje af.

Om Don's beeld van mij even te bevestigen: ik laat me door niemand aanranden, en zeker niet door een 18 jarig jochie.

Nadat de jongens waren uitgestapt, draaide al die helden van mannen in de tram, inclusief die die aan de andere kant van de tram naast me zaten, zich om en vroegen bijna in koor:

'Gaat het? Dat was best naar he? Ja meid, we zagen het allemaal gebeuren'.

Nou, sorry hoor.

Als het voorval in Marokko had plaats gevonden of als er nog wat meer Marokkanen op die tram zaten dan hadden die vast wel gereageerd maar Nederlanderse lafbekken doen zo iets niet.

Donna
24-10-02, 13:00
Geplaatst door Tomas


OK. Grote gezinnen kunnen veroorzaakt worden vanuit traditie en dan voornamelijk een religieuze traditie om te scoren met het aantal zieltjes.

Maar ook hier kan een negatief zelfbeeld een oorzaak zijn. Van vroeger weet ik dat de Turken die ik kende helemaal geen grote gezinnen hadden. Niet meer dan een kind of vier. Nu is dat veel, maar toen voel dat wel mee.

Een negatief zelfbeeld als oorzaak van grote gezinnen?

Hmm.

Ik weet het niet.

Ik denk dat die jongens zeker een negatief zelfbeeld ontwikkelen, maar hangt denk ik samen met op straat gaan rondhangen. Als je je in groepjes op straat ophoudt, dan ben je per definitie bedreigend. Of je nou wat doet of niet. Mensen lopen altijd in een grote boog om je heen. Je hebt jongens die dat geweldig vinden, dat mensen zo bang voor ze zijn. Die zichzelf ook zo zien. Dat maakt dat groepsgevoel alleen maar sterker.

Donna
24-10-02, 13:03
Geplaatst door Don


Akkoord, niet goed te praten....echter, niet iedereen is zo assertief als jij...en het is mijns inziens de omgekeerde wereld als we de schuld bij (bange) omstanders gaan leggen....de schuld ligt primair bij die klootzakjes....

Begrijp me niet verkeerd, ik wil de schuld niet bij de omstanders leggen.

Maar ik denk niet dat die jongen dat gedurfd had, als hij er niet op zou anticiperen dat toch geen mens een poot uitsteekt om zijn medemens te helpen.

De dader is altijd schuldig. Maar soms moet je je afvragen waarom juist de daders zo assertief zijn. Waarom komt het relatief zo vaak voor dat deze jongens in het openbaar (op straat, in discotheken, in bars, in volle trams) schaamteloos meisjes aanranden? Ik denk dat het komt omdat ze zeker weten dat toch niemand een poot uitsteekt.

plexus
24-10-02, 13:04
Geplaatst door Don


...en het is mijns inziens de omgekeerde wereld als we de schuld bij (bange) omstanders gaan leggen....de schuld ligt primair bij die klootzakjes....

...ja maar daar zitten we al enige tijd in (omgekeerde wereld)
dus is het degelijk mede de schuld van mensen die kijken en niets doen!

'en nee dit is geen speirballen taal'

Don
24-10-02, 13:05
Geplaatst door Donna


Begrijp me niet verkeerd, ik wil de schuld niet bij de omstanders leggen.

Maar ik denk niet dat die jongen dat gedurfd had, als hij er niet op zou anticiperen dat toch geen mens een poot uitsteekt om zijn medemens te helpen.

De dader is altijd schuldig. Maar soms moet je je afvragen waarom juist de daders zo assertief zijn. Waarom komt het relatief zo vaak voor dat deze jongens in het openbaar (op straat, in discotheken, in bars, in volle trams) schaamteloos meisjes aanranden? Ik denk dat het komt omdat ze zeker weten dat toch niemand een poot uitsteekt.

Daarom stemt het land in januari weer massaal op 'rechts'...misschien dat er dan enige verandering in deze situatie komt....ik hoop het van harte....

Donna
24-10-02, 13:09
Geplaatst door Don


Daarom stemt het land in januari weer massaal op 'rechts'...misschien dat er dan enige verandering in deze situatie komt....ik hoop het van harte....

Ik weet zeker dat Nederland weer rechts zal stemmen.

Maar ik weet ook zeker dat het geen ene moer zal uithalen om dit soort dingen te voorkomen.

Misschien stemmen al die omstanders uit die tram wel rechts, omdat ze een 18 jarig marokkaantje met zijn handen in mijn trui hebben zien zitten. Maar met een stem op een rechts politicus, die wat zwamt over normen en waarden, leggen mensen hun eigen verantwoordelijkheid bij de politiek neer. En de politiek kan er niet voor zorgen dat mensen elkaar meer gaan helpen.

Ik word juist doodmoe van al die mensen die hun eigen verantwoordelijkheid in de samenleving zien als 'niemand tot last zijn' en dan vervolgens iedere vorm van gezamenlijke verantwoordelijkheid bij de politiek neerleggen.

bman
24-10-02, 13:09
Geplaatst door Marsipulami
Ja, Nederlanders zijn lafaards als het er op aankomt. Compleet gebrek aan burgerzin. Aleen op internet zijn ze bijna net zo dapper als de Belgen. Maar in de praktijk komt er niks van terecht :p

Ja bijna net zo dapper als die Belgen die in Antwerpen zojuist een paar turken in elkaar hebben staan slaan. Wat moeten we doen beste Mars om ook zo dapper te worden?

plexus
24-10-02, 13:10
....what does 'naffers' mean! :student:

Marsipulami
24-10-02, 13:12
Geplaatst door Antas


Ben ik half met je eens. Ga je naar het platteland en maak je daar ruzie met iemand, dan staan er vervolgens 20 vrienden om je heen om hem te helpen.

Het heeftvoornamelijk te maken met de individualistische nederlandse maatschappij in de grote stad. NIEMAND kent elkaar, men kent hun buurman niet eens! Tot voor kort (60 jaar geleden ofzo) echt voor onmogelijk gehouden...

Wie heeft dan de grootste troef in handen? Juist, mensen met een binding! En dat zijn dus de Naffers. Zij zijn eigenlijk net zoals de plattelanders, maar dan in de stad. Plattelanders hangen ook met z'n allen ergens, maar in Friesland dan bij één van hun boerderijen. Om hun Opel Manta of Honda MT-5 op te voeren natuurlijk.

Zo zie je maar weer dat het belangrijkste in een cultuur wil hij overleven compleet ontbreekt bij ons; namelijk een saamhorigheidsgevoel. Zien wij nederlanders elkaar als broeders? Dacht het niet! Naffers wel. Smart move.

Ja, klopt helemaal. Bovedien zijn groepjes Marokkanen ook minder een bedreiging. Ik heb al vaker gezien dat als ééntje over de streep gaat dat het dan precies de andere Marokkanen zijn die hem wel eens terugfluiten.

Canaris
24-10-02, 13:13
sorrie maar er zijn twee remedies

1) prevetief ruimen.
Dat zal er bij ons wel niet ingaan

2) Ruddie Guilianie heeft het voorgeleefd. Het kan wel anders
Alles aanpakken. Kruimeldiefstal, pissen in het openbaar , blikje weggooien, ruiten intrappen.

Alles gelijk aanpakken. Wel moet er dan met de rechterlijke dienst in Nederland worden samengewerkt. Oppakken heeft alleen zin als er ook vervolgd wordt

Wanneer deze kutm*****vanaf het begin bij elke gelegenheid zou zijn opgepakt en vervolgd, had hij al lang zijn daden in greep gehad.

Het klingt langzaam zo oud als de weg naar kralingen en dat terwijl het nog nooit is geprobeerd (hier in NL)

zero Tollerance.

Don
24-10-02, 13:13
Geplaatst door plexus
....what does 'naffers' mean! :student:

Wat is een naffer?
In de Dikke Vandaal hoef je niet te zoeken. Daar staat dan wel NAF, maar dat is (het) Nederlands Astmafonds. Toch maakt politiek correct België zich zorgen of je wel Naffer mag zeggen in het openbaar... Een kwestie van tijd, want ook bij onze zuiderburen zal de term haar "pejoratieve bijklank" wel kwijtraken en steeds meer mensen zichzelf Naffer voelen en noemen.
Naffer, da´s politiejargon voor Noord Afrikaan. Ooit ontstaan bij de Amsterdamse smeris om mensen met een "noord afrikaans uiterlijk" mee te omschrijven. Het was (en is) moeilijk zo niet onmogelijk om "op zicht" de nationaliteit van een verdachte te bepalen: Marokkaan, Tunesiër, Algerijn? Vooral als die dan ook nog beweren uit Libanon of Iraq te komen omdat we daar geen uitleveringsverdrag mee hebben.
Vandaar dat er in het proces verbaal steevast werd opgenomen "een verdachte met een Noord Afrikaans uiterlijk". In 1996 werd Naffer de nick van deze internetsite. De term naffer was voor ons geen belediging maar een identiteit! Naffer4ever!

In de Nederlandse geschiedenis kennen we een ander voorbeeld. De Geuzen, de bedelaars, die deze belediging als een eretitel aannamen.

Naffer, da´s niet langer een verdachte... Da´s gewoon een Noord Afrikaan die zich niet schaamd voor zijn afkomst!

Niet alleen via internet, in Amsterdam ook dankzij het programma NafferTime Now (sinds 1996 onregelmatig bij MokumTV te zien, maar sinds ´97 is er een NafferTime Now programma dagelijk te horen op de lokale radio in het programma van Hassan Hzahriauan (104.6 FM). Grote groepen Marokkaanse jongeren gingen zich zelf ook naffer noemen. De eerste waren de WestSide naffers uit Amsterdam en GlueHand uit Rotterdam-Zuid.

In België was het Michel Martens die het woord Naffer voor het eerst in de mond nam. De faam van onze website was inmiddels ook daar doorgedrongen. Hij stelde in een bericht in skynet.be dat hij het woord in Vlaanderen nog nooit had gehoord. Maar dat het woord 'naffer' wel degelijk in Verschuerens encyclopedisch woordenboek staat vermeld en "wordt omschreven als 'naf', afkorting van Noord-Afrikaan, inzonderheid kwetsend bedoeld en gebruikt als scheldnaam."

"Mij lijkt het begrip Naffer oorspronkelijk als eufemisme te zijn gebruikt, bij wijze van --ontoelaatbaar geachte, maar niettemin doelmatige -- onderdeel van een persoonsbeschrijving, ook door ordediensten... Nu schijnt dit woord dusdanig te evolueren, dat het binnenkort wellicht geen pejoratieve bijklank meer zal hebben, aangezien de Noord-Afrikanen in Nederland en België zichzelf zo beginnen noemen.Persoonlijk heb ik het woord 'naffer' nog niet gehoord. Maar hier in >Vlaanderen gebruikt men wel een andere term als men het op een beledigende wijze over een Noord-Afrikaan heeft."

Een deelnemer aan het forum vroeg: Bedoel je misschien 'jongeren'?

Hoe dan ook, 'naffer' schijnt volgens onze zuiderburen inmiddels "dusdanig geëvolueerd te zijn dat het wel een plaats in de Vandaal verdient."

Marsipulami
24-10-02, 13:14
Geplaatst door bman
Ja bijna net zo dapper als die Belgen die in Antwerpen zojuist een paar turken in elkaar hebben staan slaan. Wat moeten we doen beste Mars om ook zo dapper te worden?

Is dat zo ? Doen Belgen zulke lelijke dingen ?

Tomas
24-10-02, 13:15
Geplaatst door Donna


Ik weet zeker dat Nederland weer rechts zal stemmen.

Maar ik weet ook zeker dat het geen ene moer zal uithalen om dit soort dingen te voorkomen.

Misschien stemmen al die omstanders uit die tram wel rechts, omdat ze een 18 jarig marokkaantje met zijn handen in mijn trui hebben zien zitten. Maar met een stem op een rechts politicus, die wat zwamt over normen en waarden, leggen mensen hun eigen verantwoordelijkheid bij de politiek neer. En de politiek kan er niet voor zorgen dat mensen elkaar meer gaan helpen.

Ik word juist doodmoe van al die mensen die hun eigen verantwoordelijkheid in de samenleving zien als 'niemand tot last zijn' en dan vervolgens iedere vorm van gezamenlijke verantwoordelijkheid bij de politiek neerleggen.

Links had ook geen atnwoord, dus wat maakt het uit. We zullen zien.

Dat de grotestedenmentaliteit behoorlijk sucks is mij allang duidelijk. Dat is ook al heel lang zo.

Maar om te stellen dat het probleem bij die mensen alleen ligt en niet bij de overheid vind ik te zwart-wit. De verhalen van de politie zoals hier worden verteld hoor ik al heel lang en overal in de grote steden.

Dat geeft de burger geen moed. Zeg maar.

Natuurlijk moet je naar jezelf kijken als je de mentalitiet wilt veranderen, maar de politie en justitie is al heel lang rijp voor een ingrijpende reorganisatie.

mulan
24-10-02, 13:17
Geplaatst door Antas


Ja... weer zoiets zieks in onze maatschappij: leg de schuld overal behalve bij onszelf. Wij willen zekerheid, maar zekerheid tegen zulke dingen kan de politiek ons NOOIT beloven. Dit zit tussen ONZE oren, en als er niemand op komt voor de ander, zal veiligheid voor altijd een illusie blijven.

Ik wil nu niet 'stoer' zijn maar door mijn woede tegen zulke 'mensen' en omdat iemand mij dus wel een keer gered heeft, ben ik veel meer bereid een martelaar voor vrede te zijn. Zo kwam ik onlangs op voor een conducteur die door een zwartrijder aangevallen werd. En zodra ik opstond stonden er ineens meer mensen op. Dan voel je je sterk. Maar er moet iemand als eerste opstaan. Laat die iemand ons allemaal zijn.


Precies,alleen is Don een van de mensen die lekker schijnt te blijven zitten bij zoiets,als iedereen iets doet hoef je ook niet bang te zijn als enige tegen een groepje te moeten gaan vechten,als iedereen nu maar een beetje verantwoordelijksgevoel heeft :(

Don
24-10-02, 13:18
Geplaatst door Tomas


Links had ook geen atnwoord, dus wat maakt het uit. We zullen zien.



Precies, we zullen zien....

Marsipulami
24-10-02, 13:19
Geplaatst door Tomas


Links had ook geen atnwoord, dus wat maakt het uit. We zullen zien.

Dat de grotestedenmentaliteit behoorlijk sucks is mij allang duidelijk. Dat is ook al heel lang zo.

Maar om te stellen dat het probleem bij die mensen alleen ligt en niet bij de overheid vind ik te zwart-wit. De verhalen van de politie zoals hier worden verteld hoor ik al heel lang en overal in de grote steden.

Dat geeft de burger geen moed. Zeg maar.

Natuurlijk moet je naar jezelf kijken als je de mentalitiet wilt veranderen, maar de politie en justitie is al heel lang rijp voor een ingrijpende reorganisatie.

Verwacht toch niet teveel van de politie. Ik vind voor één keer dat Donna gelijk heeft. :fpiraat:

Donna
24-10-02, 13:21
Links heeft ook geen antwoord nee, maar daarom schrijf ik ook 'de politiek'. En niet 'de rechts politiek'.

(Rechts heeft daarentegen wel een antwoord: Melkertbanen afschaffen, de controleur weer van de tram af. Kost alleen maar geld. Dat weten we sindskort.)

Mensen moeten kunnen vetrouwen op de politie uiteraard, en waar de politie het verkloot moet deze worden afgerekend. Maar dingen zoals dat in die tram, dat voorkom je niet met meer politie, tenzij je op elke amsterdamse tram twee smerissen laat meerijden en dat lijkt me behalve onbetaalbaar ook ongewenst.

Maar een groot deel van die 'kleine ergernissen' komen inderdaad voort uit hyperindividualisering, zoals Antas geloof ik ook zegt. Daar ben ik echt van overtuigd.

Marsipulami
24-10-02, 13:21
Geplaatst door mulan



Precies,alleen is Don een van de mensen die lekker schijnt te blijven zitten bij zoiets,als iedereen iets doet hoef je ook niet bang te zijn als enige tegen een groepje te moeten gaan vechten,als iedereen nu maar een beetje verantwoordelijksgevoel heeft :(

Je hoeft ook helemaal niet te vechten, een beetje bemiddelen is meestal al meer dan voldoende.

Arvid
24-10-02, 13:30
Geplaatst door Antas
Ik moet wel zeggen dat ik meer durf tegen een nederlander dan een Marokkaan. Dit ook omdat die Marokkanen al vaak echte 'battlemachines' zijn omdat ze in een correctioneel jeugdproject hebben leren kickboxen enzo. Alhoewel één marokkaan meestal niets doet. Pas als die jeugd in een grote groep is dan worden het echte berzerkers.

Die zwartrijder was dan ook een persoon die er meer Turks uitzag dan Marokkaans (hij had een stoppelbaardje en plat zwart haar); misschien hielp dat onbewust ook meer mee. Ik heb namelijk nog nooit van mijn leven problemen gehad met turken.
Alhoewel... Een vriendin van me is wel aangerand door een Turk in Zaandam... Maar goed, ik zelf niet dus.

Oh, en om het verhaal compleet te maken: Ik ben op jonge leeftijd ook wel eens geslagen door een dronken nederlander. Maar die was te dronken om maar iets uit te kunnen halen :)
Ik ben ook mishandeld geweest door Antillianen, en een keer overvallen door Aziaten, dus wees maar niet bang dat ik denk dat alleen Marokkanen delinquent zijn ;)

Hoevaak ben jij wel niet eens mishandeld?
Dan vraag ik me af hoe jij eruitziet lol

Canaris
24-10-02, 13:31
antas

sorrie maar ik word niesgierig

Zoveel keer aangevallen en afgetuigd

Hoe loop jij erbij? Een Hit-ler Tee schirtje misschien?
Kaal gescoren kopie met een pit bull aan de lijn , Dr Martin boots?

Marsipulami
24-10-02, 13:31
Tegenover aggresieve mensen moet je altijd hoffelijk zijn en niet meteen gaan schelden, dan ebt de aggresiviteit vanzelf wel weg. Dat is een universeel principe en geldt voor alle nationaliteiten en mensensoorten. Er is echter een groot verschil tussen hoffelijk reageren en niet reageren op dingen die niet deugen.

Don
24-10-02, 13:34
Geplaatst door Marsipulami
Tegenover aggresieve mensen moet je altijd hoffelijk zijn en niet meteen gaan schelden, dan ebt de aggresiviteit vanzelf wel weg. Dat is een universeel principe en geldt voor alle nationaliteiten en mensensoorten. Er is echter een groot verschil tussen hoffelijk reageren en niet reageren op dingen die niet deugen.

Dus ze hadden die mongolen in Venlo een kopje koffie moeten aanbieden?

mulan
24-10-02, 13:34
Geplaatst door Marsipulami


Je hoeft ook helemaal niet te vechten, een beetje bemiddelen is meestal al meer dan voldoende.


Ik was van het ergste uitgegaan.......en zelfs dan hoeft het slachtoffer er niet alleen voor te staan,moet je nagaan.Het probleem is dat het slachtoffer er hoe dan ook alleen voorstaat.

rafiq
24-10-02, 13:36
Deze topic is allemaal leuk en aardig, maar Nederland heeft een jongerenprobleem. Ongeacht ras of kleur.

Het mooie is dat enkele individueen naar het collectief getrokken worden. Zowel Marokanen doen dat als Nederlanders. De meeste zinloos geweld met dodelijke afloop is nagenoeg in Nederlandse handen gevallen.

Neemt niet weg dat het krachtig veroordeeld moet worden. Maar het is geen unicum. Uitgaansgeweld met geen dodelijke afloop is net zo'n erg probleem en het geweld is net zo schrikbarend en verwerpelijk. Alsmede het (in de media)breeduitgemeten supportersgeweld.

Neemt niet weg magden david dat ik mij niet laat leiden wat mijn oog ziet. In Thailand kwam ik Israeliers tegen die naar mijn beoordeling allemaal klootzakken waren. Maar als ik dan rustig nadenk weet ik dat ik niet mag oordelen. Hetzelfde geldt voor de marokanen. d'r zitten een hoop ******lijers tussen maar ook een hoop goeie lui. Staar je er niet op blind.

jaja
24-10-02, 13:41
Geplaatst door Marsipulami
Tegenover aggresieve mensen moet je altijd hoffelijk zijn en niet meteen gaan schelden, dan ebt de aggresiviteit vanzelf wel weg. Dat is een universeel principe en geldt voor alle nationaliteiten en mensensoorten. Er is echter een groot verschil tussen hoffelijk reageren en niet reageren op dingen die niet deugen. niet aggressief benaderen van aggressievelingen helpt vaak de spanning wat te verlagen, maar het is geen wet van Meden en Perzen dat de aggressievelingen niets doen. Er zijn genoeg "hoffelijken" die blauwe ogen hebben opgelopen, of meer, in welke cultuur ook. Bovendien zijn soms heel triviale zaken reden voor aggressiviteit. Bijvoorbeeld als een man van 1.90 iets zegt komt dat soms intimiderend over, ook al zegt hij het heel hoffelijk. Postuur alleen is dan al voldoende.
Één van de redenen dat men soms vrouwelijke agenten inzet om aggressievelingen tot bedaren te brengen is dat men sneller fysiek wordt tegen een man dan tegen een vrouw. Zelfs al zegt die mannelijke agent hetzelfde (ook in toon etc.) als een vrouwelijke agent, dan nog verschilt de reactie van de aangesprokene.

Marsipulami
24-10-02, 13:42
Geplaatst door Don


Dus ze hadden die mongolen in Venlo een kopje koffie moeten aanbieden?

Als dat had kunnen voorkomen dat er zo buitensporig veel geweld zou gebruikt worden dan lijkt een tas koffie wel te verantwoorden.

By the way nu je het zegt. Ik heb dat ooit gedaan. Dat was een Marokkaan die de hele straat bij elkaar stond te schreeuwen tegenover twee politieagenten die net zo hard stonden te schreeuwen als hijzelf. Ik dacht 'dadelijk vallen er harde klappen'. Ik heb die Marokkaan toen aan zijn mouw getrokken en gezegd, 'kom we gaan een tas koffie drinken' en dat hebben we toen gedaan en de politie is toen afgedropen.

Goed dat je het nu zegt, want die Marokkaan heeft mij die tas koffie nog altijd niet terugbetaald :p . Zo gauw ik hem nog eens zie zal ik hem er nog eens aan herinneren :D

Don
24-10-02, 13:48
Geplaatst door Marsipulami


Als dat had kunnen voorkomen dat er zo buitensporig veel geweld zou gebruikt worden dan lijkt een tas koffie wel te verantwoorden.

By the way nu je het zegt. Ik heb dat ooit gedaan. Dat was een Marokkaan die de hele straat bij elkaar stond te schreeuwen tegenover twee politieagenten die net zo hard stonden te schreeuwen als hijzelf. Ik dacht 'dadelijk vallen er harde klappen'. Ik heb die Marokkaan toen aan zijn mouw getrokken en gezegd, 'kom we gaan een tas koffie drinken' en dat hebben we toen gedaan en de politie is toen afgedropen.

Goed dat je het nu zegt, want die Marokkaan heeft mij die tas koffie nog altijd niet terugbetaald :p . Zo gauw ik hem nog eens zie zal ik hem er nog eens aan herinneren :D

Als je in een situatie verkeert waarin je een hoop ellende kunt voorkomen, lijkt mij het aanbieden van een kop koffie een slimme zet....in Venlo daarentegen ligt dat wellicht iets anders....

P.S. Je bent wel erg gierig hoor...weet je zeker dat je geen Ollander bent?

Simon
24-10-02, 13:50
Geplaatst door Donna
Nadat de jongens waren uitgestapt, draaide al die helden van mannen in de tram, inclusief die die aan de andere kant van de tram naast me zaten, zich om en vroegen bijna in koor:

'Gaat het? Dat was best naar he? Ja meid, we zagen het allemaal gebeuren'.

Nou, sorry hoor.

Ja dat komt aardig overeen met mijn enige ervaring met geweld. Ik liep eens door amsterdam en er stond ergens een busje met dronken ajax supporters die iedereen aanvielen die hen passeerden. Mij sloegen ze een gebroken neus en daar was geen woordenwisseling aan vooraf gegaan. Zodra de jongens doorgereden waren opeens allemaal koppen uit de ramen van bezorgde burgers met commentaar zoals 'het is een schande'en meer van dat medeleven. Maar ik zou niet weten wat ik zelf zou doen ... zeker niet bij een groep dronken gewelddadigen

Simon

Tomas
24-10-02, 13:50
Geplaatst door Marsipulami
Tegenover aggresieve mensen moet je altijd hoffelijk zijn en niet meteen gaan schelden, dan ebt de aggresiviteit vanzelf wel weg. Dat is een universeel principe en geldt voor alle nationaliteiten en mensensoorten. Er is echter een groot verschil tussen hoffelijk reageren en niet reageren op dingen die niet deugen.

Volgens mij heb jij niet helemaal begrepen wat er in Venlo is gebeurd. Maar goed jij bent dan ook Belg, dus daart kan je niks aan doen.

De politie in Nederland wordt al heel lang niks meer van verwacht. Je hebt ze soms nodig in geval van een verzekeringskwestei ofzo. Verder zijn ze enkel tot last.

OK. Dit is zwart-wit, maar dit in tegenstelling tot het hele probleem bij de burger te leggen.

De waarheid zit in het midden:

De politie moet zich eens leren nuttig te maken.
En de stedelingen moeten een cursus van Antas krijgen.

En dan zijn er nog genoeg sociale oorzaken die overblijven om aangepakt te worden.

plexus
24-10-02, 13:55
Geplaatst door Antas


Goed:

Ik heb blond haar en blauwe ogen en heb door een ziekte een heel erg witte huid. Die antillianen hadden me mishandeld omdat ze op school net geleerd hadden over de slavernij, die overval (Aziaten) kwam omdat ik in een ongure Rotterdamse buurt liep en de mishandelingen door marokkanen was ook vaak het verkeerde tijdstip/verkeerde plaats (hun buurt, midden in de nacht of in de trein Almere - Amsterdam, 's avonds laat).

Oftewel ik vraag erom, want ik ben blond en wit en heb blauwe ogen. Dus ik moet wel een nazi zijn. Ja, zo denken die bekrompen buitenlandse zieltjes. Blauwe ogen zijn in de Islam al een teken van kwaad. Ik ben inderdaad wel eens nageroepen als Hit.ler enzo door Marokkanen omdat ik zo blond en zo ben.
Niet dat ik dat echt snap want ik heb geen bruin haar en ook geen snorretje.

..moet toegeven je klinkt ook blond :rood:

rafiq
24-10-02, 13:55
Heeft geweld dan wel eens zin?

Supportersgeweld( breed uitgemeten in de media)

Geweld bij demonstraties(breed uitgemeten in de media)

Maar....Bijvoorbeeld uitgaansgeweld.. ook een structureelprobleem in Nederland. Tot nu zijn er maar weinig doden gevallen in het uitgaanscircuit. Maar het geweld is er niet minder om. En daar hangt geen plaatje aan van etniciteit. Zelfs in de kleinere dorpen is er regelmatig buitensporig geweld. Gelukkig nog geen doden. Maar het geweld is er niet minder om.

Iedereen is daarmee vogelvrij verklaard. Kijk op een zaterdag avond iemand te lang aan, stoot zijn bier om, kijkt naar zijn vriendin, ga op zijn plaats zitten, stoot hem per ongeluk aan. En de mogelijkheid is aanwezig dat ook JIJ flink getrapt kan worden.

eigenlijk is daar dus geen reden toe. Wat erger is. Is dat iedereen er naar kijkt en niks doet. Als je weleens ziet hoe bijvoorbeeld uitsmijters (vaak met zijn tweeen of meer zelfs)iemand echt mishandelen, al vraagt ie erom of niet is het geweld vaak niet "preventief" zo als dat bij de politie heet. Maar gewoon even iemand zo pakken dat hij er zeker lichamelijk letsel aan overhoud. Kijk maar eens hoe vaak een uitsmijter een dagvaarding aan zijn broek heeft. Of al veroordeeld is voor geweldsdelicten. dit wordt door de "maatschappij" aanvaard.
Mensen kunnen nu eenmaal tegenwoordig al voor een mineur de hoofdprijs betalen en dat is het leven voor een of andere klootzak. wil niet zeggen dat de dader ook de bedoeling heeft gehad om iemand "te vermoorden". Maar de publieke opinie zorgt ervoor dat deze lui zwaar worden gestraft.

Zwarte Schaap
24-10-02, 14:00
Beste prikkers,

Geweld is geweld, zwart,wit,bruin,rood de kleur maakt niet uit.
Gisteren toen de nationaliteit niet bekend was was het een gewone prikbordnieuws. Nu men weet dat het een Marokkaan is staat iedereen op zijn achterpoten.

Maar als iemand hulp nodig heeft lijkt iedereen een bange hart te hebben. Potjandorie de hele straat was vol mensen, stelletje lafbekken. Het probleem zit meer in de mensen die zo laf zijn en alleen graag met de vinger wijzen om maar iemand de schuld te geven, maar als er een handje uitgestoken moet worden duiken ze verschrikt weg.

Ik zou dit laatste graag willen kleuren met een voorbeeld uit eigen ervaring. IK ben een keer belaagd door 4 man, in die worsteling raakte mijn arm uit de kom, Dit gebeurde midden in één van de drukste straten van Rotterdam. Niemand die wat deed of wat zei. Nadat ik mij van mijn belagers ontdaan had kwam de verschrikkelijke pijn, ik kon door de pijn niet meer lopen. Voorbijgangers liepen een boog om mij heen. Ik probeerde wat mensen aan te houden om mij te helpen maar meer als mij verschrikt aan kijken konden ze niet. Met een laatste krachtsinspanning liep ik naar het politiebureau zodat ik mischien vandaar naar ziekenhuis gebracht kon worden. Daar aangekomen lachten de agenten op het bureau mij uit en zeiden neem maar een taxi. Ik zal niet zeggen hoe ik mij toen voelde. verdoofd door die woorden en de lafheid van andere mensen is het me toch gelukt om een halve kilometer naar het ziekenhuis te lopen.

Mensen zijn in de huidige maatschappij zo individualistisch en egoistisch laf geworden dat ze zich alleen omzichzelf bekommeren.

Deze lafheid wil men graag verdoezelen door het nu af te schuiven op etniciteit. Gisteren toen de daders onbekend waren prikte vrijwel geen hond, nu het een marokkaan is komen kunnen de lafaards hun gal spuwen.

lafaards.

Simon
24-10-02, 14:12
Geplaatst door Zwarte Schaap
Gisteren toen de daders onbekend waren prikte vrijwel geen hond, nu het een marokkaan is komen kunnen de lafaards hun gal spuwen.

lafaards.

Nou dat klopt niet. Er is ook veel over dit onderwerp geprikt voordat iets over de daders bekend was.

Simon

Dx_
24-10-02, 14:17
:duim:

Well spoken, Black Sheep !!!


Nou dat klopt niet. Er is ook veel over dit onderwerp geprikt voordat iets over de daders bekend was.

Nou dat klopt niet Simon, al in de 2e pagina werd volgens mij de etniciteit erbij gehaald. Hoe zit het met de andere slachtoffers van zinloos geweld kan je daar de afkomst van de daders bij noemen ? Wie schopte b.v. Meindert Tjoelker dood ?

Tomas
24-10-02, 14:22
Geplaatst door Dx_
:duim:

Well spoken, Black Sheep !!!



Nou dat klopt niet Simon, al in de 2e pagina werd volgens mij de etniciteit erbij gehaald. Hoe zit het met de andere slachtoffers van zinloos geweld kan je daar de afkomst van de daders bij noemen ? Wie schopte b.v. Meindert Tjoelker dood ?

Jij hebt blijkbaar niet de moeite genomen om alle threads over dit onderwerp na te lezen en te zoeken. Net zoals Z-S, die alleen reageert als het een Marokkaan betreft. Want dan moet hij nuanceren, alleen dan.

Over selectieve waarneming gesproken.

Donna
24-10-02, 14:24
Tomas, je PM zit vol!

Zwarte Schaap
24-10-02, 14:25
Geplaatst door Tomas


Jij hebt blijkbaar niet de moeite genomen om alle threads over dit onderwerp na te lezen en te zoeken. Net zoals Z-S, die alleen reageert als het een Marokkaan betreft. Want dan moet hij nuanceren, alleen dan.

Over selectieve waarneming gesproken.


Voel je je aangesproken omdat jij met je culturele theorietjes kwam betreffende berbercultuur?

Tomas
24-10-02, 14:42
Geplaatst door Zwarte Schaap



Voel je je aangesproken omdat jij met je culturele theorietjes kwam betreffende berbercultuur?

Voel jij je aangesproken om er op in te gaan?

Zwarte Schaap
24-10-02, 14:48
Geplaatst door Tomas


Voel jij je aangesproken om er op in te gaan?

Nee, want het heeft meer met de huidige westerse mtv/tmf rapcultuur te maken. Ghettolife, Westside-Eastside, Hardcore streetcommandos and fok the police mentaliteit.

Donna
24-10-02, 14:49
Geplaatst door Zwarte Schaap


Nee, want het heeft meer met de huidige westerse mtv/tmf rapcultuur te maken. Ghettolife, Westside-Eastside, Hardcore streetcommandos and fok the police mentaliteit.

Rest ons slechts nog een antwoord te vinden op de vraag waarom sommige groepen vatbaarder voor die rapcultuur zijn dan anderen.

En dan zijn we weer terug bij af.

Idolater
24-10-02, 14:59
Die Khalid heeft de Marokkaanse gemeenschap met een hoop anti-Marokkaanse sentimenten opgescheept. Lees de reacties eens door op condoleance.nl en schrik ervan.
Een kleine greep uit de eerste pagina:
Quote:


Op 24 oktober 2002 getekend door: sandra
.................................................. .................................................. .....
****** had het in de tweede wereld oorlog over "ratten und untermenschen" daar bedoelde hij het Joodse volk mee. Dit slaat volkomen nergens op. Maar ik denk dat het een goede daad zou zijn om de term "untermenschen" voortaan voor die buitenlanders te gebruiken die ons land naar de afgrond helpen. Was Pim er nog maar.....

Op 24 oktober 2002 getekend door: Der R
.................................................. .................................................. .....
Stuur die KUT marokkaan terug naar z'n land en laat hem daar een beetje de boel verzieken, maar niet hier.
Want daar durven ze niet, vanwege de hoge straffen, maar hier loopt hij over 4 jaar weer los rond.


Op 24 oktober 2002 getekend door: Hendrik
.................................................. .................................................. .....
Wat een laffe daad ! Die vieze kut Marrokaan moet meteen oprotten !
Kut Marokkanen , de maat is nu echt vol ! Stelletje laffe eikels.



Op 24 oktober 2002 getekend door: Michael
.................................................. .................................................. .....
Een leeg gevoel, pijn, kriebels en verontwaardiging... waarom, waarom waarom...

Rust zacht beste jongen, we denken aan je...

Op 24 oktober 2002 getekend door: Joshua
.................................................. .................................................. .....
TOEN IK HET NIEUWS HOORDE SCHROK IK, BANG VOOR WAT IK AL VERMOEDDE EN NU WORDT BEVESTIGD, WEER DADERS VAN MAROKKAANSE AFKOMST. DEZE DADERS MOETEN LEVENSLANG KRIJGEN, EEN VOORBEELD STELLEN VOOR DE HELE MAROKKAANSE GEMEENSCHAP EN DAN DOEL IK MET NAME OP DE VADERS, DIT KUNNEN WIJ NEDERLANDERS NIET TOLEREREN!!!
MIJN MEDELEVEN GAAT UIT NAAR DE FAMILIE EN VRIENDEN VAN DEZE MAN DIE WÉL WAT DURFDE TE ZEGGEN EN DIT MET ZIJN LEVEN HEEFT MOETEN BEKOPEN. R.I.P.

Op 24 oktober 2002 getekend door: SIMON
.................................................. .................................................. .....
Mijn diepste medeleven voor de familie van het slachtoffer

Agrressie zie je al bij die marokanen als ze 4 jaar zijn. Komt door de manier waarop die gezinnen sociaal in elkaar steken. Al 12 jaar lang maak ik dit soort agressieve marokanen mee in het uitgaansleven. Overal ter wereld vertonen zij hetzelfde agressieve gedrag. Zij tonen geen respect voor de medemens. In Spanje weten ze daar wel raad mee, De Guardian Civil, motto : geen respect, knuppel in je nek. Dat is naar mijn idee de enige oplossing.


Op 24 oktober 2002 getekend door: Medeleven
.................................................. .................................................. .....
Woorden schieten tekort, dit kan niet en mag nooit meer voorkomen in Nederland, op deze manier moet de doodstraf weer worden ingevoerd.
Familieleden heel veel sterkte
Ton

Op 24 oktober 2002 getekend door: TonvS
.................................................. .................................................. .....
Het is te ziek voor woorden dat dit toch nog steeds gebeurd.
De actie is buiten alle proporties.
Volgende keer maar niets zeggen dan?
SLAAP LEKKER......

Op 24 oktober 2002 getekend door: Niels
.................................................. .................................................. .....
Misselijkmakend, walgelijk, totaal zinloos. WAAR ZIJN DE NORMEN EN WAARDEN GEBLEVEN, RESPECT VOOR ELKAAR? Wellicht zijn we iets TE tolerant? Ik weet het niet, het is moeilijk om niet langer te discimineren...
Ik wens de familie en alle inwoners van Venlo veel sterkte toe...
Laten we hopen dat zijn dood niet voor niets is geweest.

Op 24 oktober 2002 getekend door: Jacueline

Don
24-10-02, 15:06
Geplaatst door Idolater
Die Khalid heeft de Marokkaanse gemeenschap met een hoop anti-Marokkaanse sentimenten opgescheept. Lees de reacties eens door op condoleance.nl en schrik ervan.
Een kleine greep uit de eerste pagina:
Quote:



Dit kan je verwachten natuurlijk....

Donna
24-10-02, 15:08
Geplaatst door Antas
Waarschijnlijk zijn het zelfs maar 1 of 2 hardnekkige gillende pubers.


Goh! Dat zegt men ook vaak over maroc.nl. 'Het zijn een paar gillende pubers'.

Deze mensen is niets te dol om hun rascistische gevoelens te uiten. Zoals Tomas al meerdere malen heeft aangegeven: eerdere daders van zinloos geweld waren vrijwel zonder uitzondering witte Nederlanders.

Ik distantieer me bij deze onvoorwaardelijk van de etters die dit op het condoleance register zetten.

Idolater
24-10-02, 15:14
Als ik een PR advies mag geven: iedereen die in Venlo of omstreken woont, loop mee met de Stille Tocht!!!

Donna
24-10-02, 15:17
Geplaatst door Antas
"eerdere daders van zinloos geweld waren vrijwel zonder uitzondering witte Nederlanders"

Dit lost dus gelijk de suggestie op dat er alleen aandacht voor zinloos geweld is als het Marokkanen zijn.



Daar heb je helemaal gelijk in. Het is ook onzin om te beweren dat er alleen aandacht voor is als de daders Marokkaans zijn. Maar alleen als de daders Marokkaans zijn, wordt de rest van de groep erop aangekeken en wordt er een link met de etniciteit gelegd. Ik heb in ieder geval nog nooit ergens gelezen dat de moordenaar van Meindert Tjoelker de moord heeft gepleegd vanwege zijn autochtone achtergrond.

Simon
24-10-02, 15:25
Geplaatst door Dx_
Nou dat klopt niet Simon, al in de 2e pagina werd volgens mij de etniciteit erbij gehaald. Hoe zit het met de andere slachtoffers van zinloos geweld kan je daar de afkomst van de daders bij noemen ? Wie schopte b.v. Meindert Tjoelker dood ?

Er is ook niks op tegen om de etniciteit erbij te halen, net zo min als leeftijd, geslacht, vooropleiding, gesproken taal tijdens het misdrijf etc.

Simon

Yasmeen
24-10-02, 15:29
Geplaatst door Zwarte Schaap
Beste prikkers,

Geweld is geweld, zwart,wit,bruin,rood de kleur maakt niet uit.
Gisteren toen de nationaliteit niet bekend was was het een gewone prikbordnieuws. Nu men weet dat het een Marokkaan is staat iedereen op zijn achterpoten.

Maar als iemand hulp nodig heeft lijkt iedereen een bange hart te hebben. Potjandorie de hele straat was vol mensen, stelletje lafbekken. Het probleem zit meer in de mensen die zo laf zijn en alleen graag met de vinger wijzen om maar iemand de schuld te geven, maar als er een handje uitgestoken moet worden duiken ze verschrikt weg.

Ik zou dit laatste graag willen kleuren met een voorbeeld uit eigen ervaring. IK ben een keer belaagd door 4 man, in die worsteling raakte mijn arm uit de kom, Dit gebeurde midden in één van de drukste straten van Rotterdam. Niemand die wat deed of wat zei. Nadat ik mij van mijn belagers ontdaan had kwam de verschrikkelijke pijn, ik kon door de pijn niet meer lopen. Voorbijgangers liepen een boog om mij heen. Ik probeerde wat mensen aan te houden om mij te helpen maar meer als mij verschrikt aan kijken konden ze niet. Met een laatste krachtsinspanning liep ik naar het politiebureau zodat ik mischien vandaar naar ziekenhuis gebracht kon worden. Daar aangekomen lachten de agenten op het bureau mij uit en zeiden neem maar een taxi. Ik zal niet zeggen hoe ik mij toen voelde. verdoofd door die woorden en de lafheid van andere mensen is het me toch gelukt om een halve kilometer naar het ziekenhuis te lopen.

Mensen zijn in de huidige maatschappij zo individualistisch en egoistisch laf geworden dat ze zich alleen omzichzelf bekommeren.

Deze lafheid wil men graag verdoezelen door het nu af te schuiven op etniciteit. Gisteren toen de daders onbekend waren prikte vrijwel geen hond, nu het een marokkaan is komen kunnen de lafaards hun gal spuwen.

lafaards.

zo dacht ik dus ook Zwart Schaap... echt, ik heb t zelf ook meegemaakt...onverschillige mensen...een oud dametje, had astma, kon geen adem krijgen. Iemand belt bij ons thuis aan. Ik doe de deur open en een man duwt de vrouw zowat in mijn armen en gaat er als een haas vandoor. De vrouw is helaas overleden maar wat moet je in godsnaam hiermee? Zo heb ik meer voorbeelden van mensen die liever de andere kant op kijken omdat betrokkenheid nu eenmaal veel verantwoordelijkheden met zich mee neemt. En daar ligt het probleem: men wil niet verantwoordelijk zijn. Dat is wat je op straat leert: zo gauw mogelijk weg lopen want je zou maar in problemen geraken die niet de jouwe zijn...

afschuwlijk gewoon...

Yasmeen
24-10-02, 15:31
hm, en ook over de id van die jongens...ik hield de hele tijd mijn hart vast over het moment wanneer de id uit zou komen...gister was er alleen maar afschuw en onmacht over het gebeurde. Vandaag... is er haat en afkeer bij gekomen...

Tomas
24-10-02, 17:09
Geplaatst door Donna



Goh! Dat zegt men ook vaak over maroc.nl. 'Het zijn een paar gillende pubers'.

Deze mensen is niets te dol om hun rascistische gevoelens te uiten. Zoals Tomas al meerdere malen heeft aangegeven: eerdere daders van zinloos geweld waren vrijwel zonder uitzondering witte Nederlanders.

Ik distantieer me bij deze onvoorwaardelijk van de etters die dit op het condoleance register zetten.

Yep.

Het spijt mij ook dat er zo gereageerd wordt. Wat dit betreft hebben Z-S en Yasmeen wel gelijk, nu is er haat bijgekomen.

Donna
24-10-02, 17:24
Geplaatst door Tomas


Yep.

Het spijt mij ook dat er zo gereageerd wordt. Wat dit betreft hebben Z-S en Yasmeen wel gelijk, nu is er haat bijgekomen.

Ter illustratie:

De lijst met namen van door zinloos geweld omgekomen slachtoffers van de afgelopen jaren.

Januari

01-01-1999 Mehmet Yilmaz
01-01-1982 Petra v/d Berg
03-01-1995 Judith Lute
09-01-1994 Christel Ambrosius
09-01-2000 Daniel van Cotthem
10-01-1997 Patricia Siereveld
10-01-2001 Fabian Brands
10-01-1999 Froukje Schuitmaker
10-01-1999 Marianne Roza
12-01-1996 Maurice Tielemans
14-01-2001 Sabrina Smit
15-01-2000 Daniel v/d Meulen
18-01-1998 Chiel Maassen
19-01-1993 Linda Rijsbergen
24-01-1996 Bert Bons
24-01-1997 Pascal Jansen
24-01-1999 Nicolette Beekenkamp
27-01-1992 Loek van Dam

Februari

06-02-1999 Helen Saarloos
06-02-1997 Maaike Kuiper
18-02-1995 Bob v/d Werf
20-02-1993 Maurice van Zanten
20-02-2000 Facco Nieuwenhuis
21-02-1999 Tanja Tijssen
22-02-2001 Katja Suringa
28-02-1995 Fia Manders
28-02-1995 Jo Manders

Maart

01-03-1990 Yvonne Honders
05-03-1984 Corina Bolhaar
05-03-1984 Sharon Bolhaar
05-03-1984 Donna Bolhaar
16-03-1997 Jeffrey Berends
16-03-1997 Martine Haan
20-03-1996 Fri Nurbiyanti
28-03-1995 Wim Ender
31-03-2001 Michel Smits
31-03-2001 Michael Loo
31-03-2001 Diana Kleynen

April

01-04-1998 Othman Zarouali
01-04-1998 Khalid Lemquaddem
04-04-1998 Johnny Verkerk
06-04-1997 Han Zantinge
07-04-2000 Bas Stoker
11-04-1999 Eric Jongepier
11-04-2000 Marcel Koorndijk
12-04-1992 Peter van de Kroft
14-04-1990 Henkie Bijlbouwer
19-04-1998 Erik Jan den Haan
22-04-2000 Bert Meester
23-04-1997 Natasja Veenman
24-04-1996 Robin Bogers
26-04-1994 Marco Pen
26-04-1998 Richard van der Putten

Mei

01-05-1997 Anne de Ruijter de Wildt
01-05-1999 Marianne Vaatstra
01-05-1999 Ronald Leegwater
02-05-1997 Shirley Hereijgers
06-05-1997 Mirjam Möller
06-05-2002 Pim Fortuyn
-05-1995 Marijke van Dijk
10-05-1993 Andrea Luten
12-05-2001 Bart Postma
14-05-2000 Alan Roos
14-05-1995 Bert van der Dool
14-05-2000 Daan de Blok
25-05-1996 Serge Heederik
27-05-2002 Jantje Hertogs

Juni

01-06-1998 Kees Hartog
08-06-1997 Marion van Buuren
08-06-1997 Romy van Buuren
11-06-1994 Pieter - Jorn Roorda
11-06-1998 Eli Hormann
13-06-1991 Jessica Richel
18-06-1994 Susanne Pakosch
22-06-1995 Kumral Bagci
22-06-2000 Nienke Kleiss
23-06-1995 Marcia Wijnen
26-06-1973 Barry Bennemeer
26-06-1998 Ferdinand de Vroom

Juli

01-07-1999 Rik Vrolijk
01-07-1998 Eddie Wind
11-07-1973 Peter Smit
11-07-2001 Maartje Pieck
13-07-1991 Louis Lemstra
15-07-1998 Ella Achterberg
17-07-1995 Suzanne Davis
19-07-1998 Bert de Ruiter
20-07-2002 Willeke Brouwer
24-07-1998 Eline Hellemons
27-07-1991 Jessica Lavén
27-07-1996 Caroline Pino
30-07-1999 Linda Mens
31-07-1998 A. Yazidi
31-07-1998 Peter Hoefnagels

Augustus

03-08-1997 Anja Bronkhorst
03-08-1999 Joep den Mulder
04-08-2002 Mari van der Hammen
10-08-1998 Nicky Verstappen
10-08-1999 Bouwe Endstra
11-08-1996 Marcello Janssen
11-08-1997 Huub van Haaren
16-08-2002 Elvis Hans
15-08-1982 Petertje Oort
15-08-1997 Arco-Jan Loonen
17-08-1993 Henk Arends
17-08-1996 Sabrina Pelizzon
17-08-1996 Marjon Kesting
17-08-1996 Joes Kloppenburg
19-08-1996 Rebecca Muller
20-08-1983 Kerwin Duinmeijer
27-08-1992 Andre de Romph
30-08-1997 Justus Hertig
31-08-1996 Benjamin Bogaard

September

01-09-1993 Tanja Groen
13-09-1997 Meindert Tjoelker
14-09-1997 Cathy Gilgeman
14-09-1997 Didier Benniforti
19-09-1998 Hester van Nierop
20-09-1985 Joanne Wilson
22-09-2001 Stephan Hendriksen
23-09-1992 Barbara Nieuwenburg
25-09-1996 Netty Lipat
29-09-2000 Ismael Sidi Abdelghani

Oktober

01-10-2000 Patty Sablerolle
-10-1997 Marianne Bundgens
16-10-1995 Karin Maarleveld
16-10-1999 Tjerk Visser
17-10-1998 Alexander dalla Croce
21-10-2001 Ed Vyent
24-10-2002 René Steegman
28-10-1995 Francisca Schriemer

November

01-11-1996 Jeroen van Wamel
03-11-1985 Judith v/d Heuvel
04-11-2001 Marielle de Geus
07-11-1997 Fred Boon
10-11-2000 Angelique van Osch
12-11-1998 Jo Rave
24-11-1994 Janine Smeets
24-11-1994 Felicita Oostdam
24-11-1996 Wout IJspelder
27-11-2001 Najwa Anfield
29-11-1999 Renate Schauerhammer

December

01-12-1997 Dick Reintjes
10-12-1997 Viola Schilte
10-12-1997 Ronald van Hunnik
11-12-1998 Theo Oerlemans
12-12-1996 Gonda Drent
13-12-1998 Waseem Rama
14-12-1996 Floris Sebregts
19-12-2000 Dorothée Overbosch
22-12-1997 Jeroen Polderman
31-12-1994 Alide van Eerten


Gatverdamme, ik word kotsmisselijk als ik dat register van Venlo lees.

Sommige rascisten is niets te dol om hun eigen politieke agenda kracht bij te zetten, zelfs de dood van deze jongen.

Lizardking
24-10-02, 17:31
Niet alleen Venlo.....

Mark
24-10-02, 20:20
Geplaatst door Zwarte Schaap
Beste prikkers,

Geweld is geweld, zwart,wit,bruin,rood de kleur maakt niet uit.
Gisteren toen de nationaliteit niet bekend was was het een gewone prikbordnieuws. Nu men weet dat het een Marokkaan is staat iedereen op zijn achterpoten.

Maar als iemand hulp nodig heeft lijkt iedereen een bange hart te hebben. Potjandorie de hele straat was vol mensen, stelletje lafbekken. Het probleem zit meer in de mensen die zo laf zijn en alleen graag met de vinger wijzen om maar iemand de schuld te geven, maar als er een handje uitgestoken moet worden duiken ze verschrikt weg.

Ik zou dit laatste graag willen kleuren met een voorbeeld uit eigen ervaring. IK ben een keer belaagd door 4 man, in die worsteling raakte mijn arm uit de kom, Dit gebeurde midden in één van de drukste straten van Rotterdam. Niemand die wat deed of wat zei. Nadat ik mij van mijn belagers ontdaan had kwam de verschrikkelijke pijn, ik kon door de pijn niet meer lopen. Voorbijgangers liepen een boog om mij heen. Ik probeerde wat mensen aan te houden om mij te helpen maar meer als mij verschrikt aan kijken konden ze niet. Met een laatste krachtsinspanning liep ik naar het politiebureau zodat ik mischien vandaar naar ziekenhuis gebracht kon worden. Daar aangekomen lachten de agenten op het bureau mij uit en zeiden neem maar een taxi. Ik zal niet zeggen hoe ik mij toen voelde. verdoofd door die woorden en de lafheid van andere mensen is het me toch gelukt om een halve kilometer naar het ziekenhuis te lopen.

Mensen zijn in de huidige maatschappij zo individualistisch en egoistisch laf geworden dat ze zich alleen omzichzelf bekommeren.

Deze lafheid wil men graag verdoezelen door het nu af te schuiven op etniciteit. Gisteren toen de daders onbekend waren prikte vrijwel geen hond, nu het een marokkaan is komen kunnen de lafaards hun gal spuwen.

lafaards.

Schaap,

klote dat dit je is overkomen. Ik weet uit ervaring dat de politie in Rotterdam zich met van alles bezig houdt behalve hun taak... burgers helpen en beschermen.

Als ik dit prikbord lees krijg ik het idee dat ik de enige ben die niet op straat in elkaar is geslagen.

Ik hoop dat jullie het weten op te brengen om de frustratie die uit zo'n aanval komt niet te laten ontwikkelen in een haat tegen de groep waaruitd e dader afkomstig was.

groeten,

Mark

Idolater
25-10-02, 03:18
"Een vriendin van de vrouw voor wie René Steegmans het opnam, bevestigt dat zij aan de grond genageld stond. Om haar angst te overwinnen, is ze vandaag met lood in de schoenen naar de supermarkt gekomen. Haar vriendin durft voorlopig de deur niet uit. ,,Natuurlijk wilde ik die jongen wel helpen, maar ik durfde het gewoon niet.''

Volgens de vrouw hebben andere getuigen ook niet ingegrepen omdat in elk geval een van de daders van Marokkaanse afkomst zou zijn. ,,Je kunt er eentje aanpakken, maar dan komen ze met tien of twintig man terug. Ze weten je altijd te vinden. Als het Nederlandse jongens waren geweest, was er volgens mij wel ingegrepen. Misschien kunnen we hier een les uit leren.''
(Algemeen Dagblad)

observer
25-10-02, 09:12
Goh! Dat zegt men ook vaak over maroc.nl. 'Het zijn een paar gillende pubers'.

Deze mensen is niets te dol om hun rascistische gevoelens te uiten. Zoals Tomas al meerdere malen heeft aangegeven: eerdere daders van zinloos geweld waren vrijwel zonder uitzondering witte Nederlanders.

Ik distantieer me bij deze onvoorwaardelijk van de etters die dit op het condoleance register zetten.
goh over de pubers die hier gillen ben je veel milder kan het soms zijn dat die rechtse pubers een boodschap hebben die je niet aanstaat

dat je je ervan distanciert prachtig euh was je erbij betrokken dan? of voel je je schuldig vanwege je paspoort?

zowel de daders als slachtoffers ja al moet ik zeggen hoewel elke dode zinloos is een aantal mensen in je lijstje zijn het slachtoffer geworden van geplande moorden zoals romy en marion van buren toch een andere categorie als dit geval waar zomaar een willekeurig iemand doodgeslagen wordt

mulan
25-10-02, 09:46
Ben ik nu de enige of zijn er een aantal pagina's weg van deze discussie???? :confused:

Tomas
25-10-02, 09:53
Geplaatst door mulan
Ben ik nu de enige of zijn er een aantal pagina's weg van deze discussie???? :confused:

Wat mis je dan? Ik heb net alleen al het nieuwe gelezen, dus niks gemist.

mulan
25-10-02, 09:55
Geplaatst door Tomas


Wat mis je dan? Ik heb net alleen al het nieuwe gelezen, dus niks gemist.

Er waren bij deze topic gisteravond nog 14 pagina's.....toch?

Joesoef
25-10-02, 10:00
Geplaatst door mulan


Er waren bij deze topic gisteravond nog 14 pagina's.....toch?


Er zijn wat pagina's in de digitale ether "verdwenen". Krom bitje of zo.

Joesoef
25-10-02, 10:02
Krijg nou wat, er zijn hele topics verdwenen!!

mulan
25-10-02, 10:02
Geplaatst door Joesoef



Er zijn wat pagina's in de digitale ether "verdwenen". Krom bitje of zo.

Oke dan,computer termen die er bij mij half ingaan maar i get it :gniffel:

mulan
25-10-02, 10:03
Geplaatst door Joesoef
Krijg nou wat, er zijn hele topics verdwenen!!

oh ja? :confused:

Joesoef
25-10-02, 10:07
Het kan aan mij liggen maar MAGICA ARABICA maakt haar naam waar. :p

mulan
25-10-02, 10:11
Geplaatst door Joesoef
Het kan aan mij liggen maar MAGICA ARABICA maakt haar naam waar. :p

ooooooooooooh, :denk: .........die topic bedoelde ik.Niet deze...hier is volgens mij niets weggehaald,excusez moi.Ik had het verkeerd.Maar dan nog,ik bedoelde dus die van MAGICA ARABICA,waar is die dan heen?????

Joesoef
25-10-02, 10:29
Geplaatst door mulan


ooooooooooooh, :denk: .........die topic bedoelde ik.Niet deze...hier is volgens mij niets weggehaald,excusez moi.Ik had het verkeerd.Maar dan nog,ik bedoelde dus die van MAGICA ARABICA,waar is die dan heen?????

Het digitale vuilnisvat met een hele grote zware deksel.... ;)

(als ik groot verkeerd heb gespeld dan hoor ik het wel).