PDA

Bekijk Volledige Versie : 3e wereldoorlog nabij??



Amellady
25-10-02, 02:03
Gezien de laaste ontwikkelingen in de wereld, lijkt mij een oorlog niet zo heel ergh onrealistisch meer.
Wat vinden jullie?
Het begon allemaal met 11 september, of misschien daarvoor al. Extreem rechtse partijen kregen meer aanhang, geilustreerd door de opkomst van Haider, het vlaams blok en in ons eigen land toch min of meer door Pim Fortuyn.
Toen kwam de oorlog in Afghanistan.
Nu dreigt Amerika met een oorlog tegen Irak. Maar dat is niet alles.

De aanslagen op Bali, moslims zijn de hoofdverdachten. De mensen die op dit moment mensen gegijzeld houden in Moskou zijn moslims. Van de verdachten die opgepakt zijn voor de sluipschutters moorden is in ieder geval 1 een Jamicaan die zich tot islam bekeerd heeft. Ook 1 van de daders van het vreselijke voorval in Venlo, Marrokaan.

Op deze manier zie ik de spanningen alleen maar oplopen. Willem Oltmans voorspelde laatst op tv dat als Amerika Irak aanvalt, Saddam waarschijnlijk al zn oliebronnen in de fik steekt. Nou weet ik dat je die man altijd met een korreltje zout moet nemen, toch lijkt zn theorie niet zo heel onzinnig. Saddam heeft niks te verliezen, hij weet dat Amerika zn olie wil, Israel gaat hij niet aanvallen en in Koeweit heeft hij hetzelfde gedaan. Irak heeft een gigantische olievoorraad die jaren zou branden. Dit zou ecologisch en economisch een wereldramp betekenen.

Zouden we aan de rand van een 3e wereldoolog staan?

Idolater
25-10-02, 03:05
Ik zou haast denken van wel...het gaat niet goed.

BENZ_207
25-10-02, 03:39
als ik jou was zou ik lekker veel blowen...... dan hoef je ook niet
aan all die shit te denken... :melig:

Simon
25-10-02, 09:31
Geplaatst door Amellady

Zouden we aan de rand van een 3e wereldoolog staan?

Een derde wereld oorlog breekt alleen uit als grootmachten met elkaar in conflict geraken. Daar is nu helemaal geen sprake van. Zelfs als de VS het in hun hoofd halen om Irak aan te vallen breekt geen 3e wereldoorlog uit.

Simon

Amellady
25-10-02, 10:35
Ik vind de eerste wereldoorlog anders vel overeenkomsten tonen met de situatie nu.
En die is ook met 1 schot begonnen.

Canaris
25-10-02, 10:56
amellady , kom aub, een beetje meer doorslaan is niet erg, maar de great war met de toestand van anno 2002 te vergelijken is appels met kruisraketten vergelijken

Marsipulami
25-10-02, 10:57
Tsss, ik doe niet mee aan die derde wereldoorlog van jou. Ik heb wel wat beters te doen.

Ik ben het wel eens met Simon. Er komt geen derde wereldoorlog.

Straatrellen en burgeroorlogen zijn iets anders? Dat zijn de conflicten van de toekomst. Maar die verschijnselen blijven altijd lokaal.

observer
25-10-02, 10:59
waar maar toen waren er machtsblokken en die zijn er nu niet

dat een schot was een excuus voor een reeks incidenten die door de verschillende blokken weer als excuus werden gebruikt

eigenlijk was het zo dat het al ging gebeuren maar wachten was op een reden

in de huidige wereld is er geen sprake van machtblokken die tegenover elkaar staan.

je ziet ook dat diverse landen elkaar nodig hebben let maar op hoe de US straks de toename van geweld in rusland over het hoofd ziet

Amellady
25-10-02, 11:13
Geplaatst door Marsipulami
Tsss, ik doe niet mee aan die derde wereldoorlog van jou. Ik heb wel wat beters te doen.



Sorry?????????
Heb ik je iets gedaan of zo?
Een beetje politiek filosoferen en benieuwd zijn naar andere meningen daarover mag nou ook al niet meer.

Ik vind de meeste mensen op dit bord behoorlijk vijandig de laatste tijd. En onnodig vijandig moet ik zeggen. :droef:

seis
25-10-02, 11:42
Zodra de arabische wereld een grootmacht zou zijn, is die mogelijkheid er misschien aanwezig.
Maar daar zijn ze nog vele eeuwen vandaan.
Een derde wereldoorlog zoals jij hem waarschijnlijk in gedachten hebt komt er niet.
Op vele gebieden steken de westerse (lees niet arabische) grootmachten boven de arme en weinig technologische arabische landen uit.
Om nog te zwijgen over hun verdeeldheid, simpel voorbeeld kan je al vinden bij de palestijnen.
De religie van de moslims nekt ze.
Dus geen derde wereldoorlog, spijtig he!
Ze zullen het moeten houden bij terroristische acties, die uiteindelijk ook zullen afgestraft worden.

Tomas
25-10-02, 11:58
Dat er geen grote militaire machtsblokken tegenover elkaar staan betekent alleen maar dat de wijze van oorlogvoeren anders zal zijn dan de eerste twee.

Maar soms lijkt het er wel erg op dat er wel heel veel mensen de oorlog tegen het terrorisme graag als oorlog tegen de Islam willen zien. Ook Moslims lijkt dat idee erg aan te spreken.

Dat lijkt af en toe wel verrekte veel op twee machtsblokken die tegenover elkaar staan, alleen is een van die twee is nogal chaotisch, ongestructureerd, mischien wel wat onderontwikkeld maar vooral relatief gezien slecht bewapend.

Dat geldt ook voor het M-O conflict tussen Israel en Palestina. Dat hoef je niet perse een oorlog te noemen, maar het lijkt er wel erg veel op. En als dit op een mondiaal niveau gaat plaats vinden, dan hoef je het van mij nog steeds geen oorlog te noemen, maar dan lijkt het toch verrekte veel op de derde.

Achteraf zullen de historici wel bepalen of het ook echt de derde was.

nefertiti
25-10-02, 12:22
Volgens mij IS er al een derde wereldoorlog bezig.

Nl. de terroristen die over de gehele aardbol acties plegen.
Niemand weet waar en wanneer ze de volgende keer zullen toeslaan, dus kan men het praktisch niet vermijden.

Alle landen zullen zich moeten verenigen tegen de terroristen. En degenen die de terroristische acties ondersteunen, zullen in het kamp van de terroristen gerekend worden.

Maar in tegenstelling tot de vroegere oorlogen weet men nu niet wie de vijand is. Het kan net zo goed je buurman zijn als je

Ik heb er niet zo'n goed oog in!

magden_david
25-10-02, 12:30
ik denk niet dat we in termen van wereldoorlog moeten denken.
kleinschalige conflicten daarentegen zie ik wel zeker gebeuren.
v.s. versus irak zal wel degelijk kunnen, mischien zelfs tegen meer arabische landen zolang die terrorisme blijven sponseren.
ik kan me ook voorstellen dat terroristen grotere acties plegen met veel meer lsachtoffers ten gevolge, denk chemische of biologische aanlsagen.
kernwapens zijn in dat geval overbodig.
het gevolg zou weidversprijde economische en sociale chaos kunen zijn , hetgeen al erg genoeg is.
dat kwalificeert in bepaalde opzichten toch ook wel als een wereldoorlog.