PDA

Bekijk Volledige Versie : Venlo screent condoleanceregister



Zwarte Schaap
25-10-02, 03:14
Venlo screent condoleanceregister

De gemeente Venlo gaat de website waarop het condoleanceregister voor de vermoorde René Steegmans kan worden getekend, screenen op racistisch taalgebruik.

In de duizenden reacties die via het internet binnen komen, werd geregeld op indringende wijze verwezen naar de herkomst van de Marokkaanse hoofdverdachte.

"De gemeente Venlo verzoekt u dringend racistisch taalgebruik achterwege te laten'', aldus een eerste mededeling die aan de website www.venlo.nl werd toegevoegd. Later werd besloten een technologische methode toe te passen waarbij de mailtjes eerst worden gecontroleerd alvorens te worden gepubliceerd.

"Teksten met discriminerende uitingen filteren we eruit. Overigens kwamen racistische verwensingen van beide kanten, van autochtonen en van allochtonen'', aldus een woordvoerder van de gemeente Venlo. "Kritiek op het beleid van bijvoorbeeld onze gemeente laten we wel staan, die vrijheid hebben de mensen.''

De reacties getuigen van machteloosheid, woede en frustratie. De inzenders wensen de familie van het slachtoffer veel sterkte toe. In vele gevallen dringen zij aan op een hoge straf voor de twee verdachten, die vrijdag worden voorgeleid aan de rechtercommissaris in Roermond. Ook veroordelen velen in scherpe bewoordingen de passieve rol van de ooggetuigen, die het drama dinsdag in Venlo zagen gebeuren, maar niet in durfden te grijpen.

Bron: RTL Nieuws, donderdag 24/10/2002

Idolater
25-10-02, 03:19
"Een vriendin van de vrouw voor wie René Steegmans het opnam, bevestigt dat zij aan de grond genageld stond. Om haar angst te overwinnen, is ze vandaag met lood in de schoenen naar de supermarkt gekomen. Haar vriendin durft voorlopig de deur niet uit. ,,Natuurlijk wilde ik die jongen wel helpen, maar ik durfde het gewoon niet.''

Volgens de vrouw hebben andere getuigen ook niet ingegrepen omdat in elk geval een van de daders van Marokkaanse afkomst zou zijn. ,,Je kunt er eentje aanpakken, maar dan komen ze met tien of twintig man terug. Ze weten je altijd te vinden. Als het Nederlandse jongens waren geweest, was er volgens mij wel ingegrepen. Misschien kunnen we hier een les uit leren.''
(Algemeen Dagblad)

BENZ_207
25-10-02, 03:25
Geplaatst door Zwarte Schaap
[B]"Teksten met discriminerende uitingen filteren we eruit. Overigens kwamen racistische verwensingen van beide kanten, van autochtonen en van allochtonen'', aldus een woordvoerder van de gemeente Venlo. "Kritiek op het beleid van bijvoorbeeld onze gemeente laten we wel staan, die vrijheid hebben de mensen.''

Over opvoeding en respect gesproken.

Dan spoor je toch niet als je zo iets in een condoleanceregister gaat schrijven.

Idolater
25-10-02, 03:31
Geplaatst door BENZ_207


Over opvoeding en respect gesproken.

Dan spoor je toch niet als je zo iets in een condoleanceregister gaat schrijven.

Mee eens.

mulan
25-10-02, 09:52
Veel screenen doen ze niet hoor,die domme reacties staan er nog steeds,wil wel eens weten wat dan wel niet de racistische uitspraken zijn geweest die ze ervan af hebben gehaald.

Marsipulami
25-10-02, 10:45
Geplaatst door Idolater
Volgens de vrouw hebben andere getuigen ook niet ingegrepen omdat in elk geval een van de daders van Marokkaanse afkomst zou zijn. ,,Je kunt er eentje aanpakken, maar dan komen ze met tien of twintig man terug. Ze weten je altijd te vinden. Als het Nederlandse jongens waren geweest, was er volgens mij wel ingegrepen. Misschien kunnen we hier een les uit leren.'' (Algemeen Dagblad)

Dat is toch onzin. Als die Marokkaanse dader deel had uitgemaakt van een groep van vijftien Marokkanen dan was dit nooit gebeurd. Dan had er vast wel iemand ingegrepen.

En ik zie ook geen 'tien twintig' man in de bres springen voor iemand waarvan ze zelf ook vinden dat hij overduidelijk in fout is. Ik zie zulke verschijnselen alleen maar optreden als één van hun vrienden ten onrechte onheus of racistisch behandeld wordt.

Het groepsbewustzijn onder Marokkanen, bijhorende sociale controle en het opkomen voor elkaar werkt soms negatief, maar veel vaker nog positief. Maar dan hoor je er niks van.

observer
25-10-02, 11:44
En ik zie ook geen 'tien twintig' man in de bres springen voor iemand waarvan ze zelf ook vinden dat hij overduidelijk in fout is. Ik zie zulke verschijnselen alleen maar optreden als één van hun vrienden ten onrechte onheus of racistisch behandeld wordt. suggereer je hiermee dat die mensen niets hebben gedaan omdat ze het er mee eens waren dat ze op de "zware belediging" reageerde door hem dood te slaan?

eerlijk gezegd denk ik dat vrienden voor iemand opkomen al wordt hij niet ten onrechte onheus behandeld

en wat heeft racisme er mee te maken?

BaMb-InO
25-10-02, 11:48
Geplaatst door Idolater
Volgens de vrouw hebben andere getuigen ook niet ingegrepen omdat in elk geval een van de daders van Marokkaanse afkomst zou zijn. ,,Je kunt er eentje aanpakken, maar dan komen ze met tien of twintig man terug. Ze weten je altijd te vinden. Als het Nederlandse jongens waren geweest, was er volgens mij wel ingegrepen. Misschien kunnen we hier een les uit leren.''
(Algemeen Dagblad)


Dit slaat toch werkelijkwaar nergens op!......Ik zal het condoleanceregister tekenen....en ben benieuwd of jullie ook zien dat de Marokkanen het ook niet met deze aanslag eens zijn!

Marsipulami
25-10-02, 11:52
Geplaatst door observer
suggereer je hiermee dat die mensen niets hebben gedaan omdat ze het er mee eens waren dat ze op de "zware belediging" reageerde door hem dood te slaan?

eerlijk gezegd denk ik dat vrienden voor iemand opkomen al wordt hij niet ten onrechte onheus behandeld

en wat heeft racisme er mee te maken?

Nee, ik suggereer dat Marokkanen niet zomaar in de bres zullen springen voor deze dader, ook al is de dader een Marokkaan. (Dat was de uitvlucht van de autochtonen die te laf waren om in te grijpen -nl dat als ze geholpen zouden hebben ze een hele kliek Marokkanen op hun dak zouden krijgen) Het zal je misschien verwonderen maar volgens mij hanteren Marokkanen ook wel een aantal waarden en normen om eigen en andermans gedrag te beoordelen.

Amellady
25-10-02, 11:59
Geplaatst door observer
suggereer je hiermee dat die mensen niets hebben gedaan omdat ze het er mee eens waren dat ze op de "zware belediging" reageerde door hem dood te slaan?

eerlijk gezegd denk ik dat vrienden voor iemand opkomen al wordt hij niet ten onrechte onheus behandeld

en wat heeft racisme er mee te maken?

nee
hij bedoeld dat het groepsbewustzijn onder marrokanen ook een positive kant heeft. omdat bijv in een discotheek, als 1 marokkaan flipt, andere marokkanen hem wegslepen.

plexus
25-10-02, 12:04
..zijn ze al begonnen met het screenen! moet zeggen het woord 'marokkaan' is zeer populair :fplet:

BENZ_207
25-10-02, 23:54
teering echt triest gewoon. ik ben niet op die site weze kijken ze
hebben gewoon van die condoleanceregister een Forum gemaakt.


en laten we het niet eens over de inhoud hebben......