PDA

Bekijk Volledige Versie : René zelfs na zijn dood nog behulpzaam



Don
25-10-02, 12:58
René zelfs na zijn dood nog behulpzaam

door Joan van den Dungen


VENLO, vrijdag
De 22-jarige René Steegmans uit Venlo, die afgelopen dinsdag in coma werd geslagen, is gisternacht in het Radboudziekenhuis overleden. Hij werd gruwelijk toegetakeld nadat hij het galant opnam voor een bejaarde dame die bijna van haar sokken werd gereden door twee knapen op een scooter.

Slachtoffer van drama Venlo stond organen af

Triest genoeg blijkt René zelfs op zijn sterfbed de mensheid nog behulpzaam te zijn geweest. Hij droeg een donorcodicil op zak. Gisternacht zijn alle bruikbare organen uit zijn lichaam verwijderd, zo bevestigde een familielid gisteravond.
René werd vijf jaar geleden slachtoffer van een ernstig bromfietsongeluk. Daarbij liep hij ook al ernstig hoofdletsel op. Onduidelijk is of deze oude kwetsuur effect heeft gehad op de verwondingen na het pak slaag.

Land geschokt

In het hele land is geschokt op de laffe doodslag gereageerd. Bij de gemeente Venlo dreigde de telefooncentrale gisteren overbelast te raken. Ook bij De Telegraaf stond de telefoon roodgloeiend.

DRAMA VENLO

De website van de gemeente Venlo (www.venlo.nl) stroomde gisteren vol met verontwaardigde reacties.
Demissionair minister-president Balkenende heeft gisteren namens het kabinet een brief gestuurd naar de nabestaanden van René Steegmans. In de persoonlijke brief betuigt hij mede namens de ministers en staatssecretarissen zijn medeleven.
Minister Remkes (Binnenlandse Zaken) zegt diep geschokt te zijn door de dood van de 22-jarige Steegmans. „Deze jongen toonde voorbeeldig gedrag. Als de prijs hiervoor is dat je wordt doodgeslagen, val ik helemaal stil”, aldus Remkes. Volgens de VVD-bewindsman moeten mensen, ondanks deze afschuwelijke gebeurtenis, medeburgers blijven aanspreken op onacceptabel gedrag.

Advocaat

Een groep schatrijke effectenmakelaars uit Blaricum heeft zich tegenover deze krant garant verklaard voor de kosten voor een topadvocaat voor de nabestaanden. „Wij wensen dat de dader in zijn eigen land zijn straf moet uitzitten”, zegt een 49-jarige zakenman in ruste. „Geen kleurentelevisie in de cel en geen vloerverwarming zoals hier. Wij willen justitie graag een handje helpen om de nabestaanden bij te staan.”
De twee opgepakte verdachten, de 18-jarige Kahlid L. van Marokkaanse afkomst en zijn evenoude maat Sylvio R. uit Venlo, worden vandaag aan de rechter-commissaris voorgeleid. Het tweetal wordt doodslag ten laste gelegd. Naar verwachting wordt hun hechtenis met tien dagen verlengd.
„René was een echte toffe jongen”, weet zijn allerbeste vriend Puk Mensing (23). „Hij stond altijd voor iedereen klaar. Deed niemand een vlieg kwaad. Hij zag er misschien anders uit, was altijd anders gekleed. Droeg meestal een legerbroek en een opvallende pet. Maar met zijn innerlijk was niks mis. Absoluut geen ruziezoeker.”

Volgens Puk Mensing stond juist René Steegmans bekend als iemand die het voor zijn medemens zou opnemen. „Alleen aan hem wilden wij ons kind Sarina, nu een half j aar oud, toevertrouwen. Maar ook ons hele huis”, vervolgt Mensing. „Wat dat betreft kon je René dag en nacht bellen. Hij stond altijd voor je klaar. Als oppas en als vriend. Een man van zijn woord. Zo zijn er echt niet veel.”
„Ik vergeet het nooit meer, twee jaar geleden zaten we samen op een terrasje. Er ontstond ruzie. René maakte direct dat hij wegkwam. Hij was wars van vechten. Hij heeft dat terrasje jarenlang vermeden. Wilde er niks meer mee te maken hebben, juist om een conflict te voorkomen.”
In Venlo wordt vanavond een stille tocht gehouden uit protest tegen zinloos geweld. De stichting Meld Geweld riep gisteren al op tot een nieuwe voorlichtingscampagne om mensen erop te wijzen een slachtoffer te ontzetten. „Gil keihard of spreek elkaar aan als er zoiets gebeurt”, zegt een woordvoerster. „Gebruik in elk geval je gezond verstand.”
Volgens de stichting kunnen de tientallen omstanders in Venlo, die niets deden, niets worden verweten. „Mensen zijn bang. In ieder geval is het alarmnummer gebeld. De kassajuffrouw heeft de zaak vertraagd zodat de daders konden worden gepakt. Dat is al heel wat, maar nog niet genoeg.”
René Steegmans was na zijn havo-opleiding naarstig op zoek naar werk. Hij had diploma´s voor een baantje in de asbestsanering gehaald, maar dat beviel hem volgens zijn vrienden niet zo best. „René leefde van dag tot dag”, weet zijn maat Puk Mensing. „Een gezellig type dat graag een rondje door de stad maakte. Altijd iedereen behulpzaam.”
„Twee dagen geleden heb ik hem nog gezien. Altijd relaxed. Dat nou juist hem dit moet overkomen. We zijn er allemaal kapot van. Maar de echte klap zal pas tijdens de begrafenis komen. Dan wordt het zo definitief. Nu lijkt het nog alsof René elk moment weer komt binnenlopen.”

Couscousje
25-10-02, 13:19
„Wij wensen dat de dader in zijn eigen land zijn straf moet uitzitten”, zegt een 49-jarige zakenman in ruste. „Geen kleurentelevisie in de cel en geen vloerverwarming zoals hier."

Gemengde gevoelens... Aan de ene kant heb ik zoiets van "Dat is zijn verdiende loon!", maar andere kant de twijfel of dit missGien niet een tikkeltje discriminatie bevat...

Cc

Couscousje
25-10-02, 13:24
Uhm, wat ik bedoel is dat die Silvio ook niet het reGt heeft om te genieten van de Playstation in de Bijlmerbajes... Alleen ik weet niet wat zijn afkomst is, dus...

Cc

Don
25-10-02, 13:33
Geplaatst door Couscousje
Uhm, wat ik bedoel is dat die Silvio ook niet het reGt heeft om te genieten van de Playstation in de Bijlmerbajes... Alleen ik weet niet wat zijn afkomst is, dus...

Cc

Ik ben sowieso tegen vloerverwarming, kleurentelevisie of andere luxe in gevangenissen....gewoon met twee of drie andere 'inmates' in een klein hokje zitten en je klep houden....en zwaarder straffen natuurlijk....dan kan je zeggen dat lang straffen geen zin heeft, maar ik denk dat je na 40 jaar zitten een stuk 'wijzer' bent geworden.....

Tomas
25-10-02, 13:34
Geplaatst door Couscousje
Uhm, wat ik bedoel is dat die Silvio ook niet het reGt heeft om te genieten van de Playstation in de Bijlmerbajes... Alleen ik weet niet wat zijn afkomst is, dus...

Cc

Ben het helemaal met je eens, hoor.

Er wordt weer erg gefocust op het feit dat de een een Marokkaan is.

Iedereen heeft in Nederland als ingezetene recht op een gelijke behandeling en dat zal ook nu gebeuren ondanks de vele emotionele reacties.

Ik hoop alleen dat ze echt gestraft zullen worden. En het maakt mij niet uit wat de afkomst is. Ook in al die andere gevallen met blanke dronken jongens walg ik van de zwaarte van de straf.

BaMb-InO
25-10-02, 13:39
Geplaatst door Tomas


Ben het helemaal met je eens, hoor.

Er wordt weer erg gefocust op het feit dat de een een Marokkaan is.

Iedereen heeft in Nederland als ingezetene recht op een gelijke behandeling en dat zal ook nu gebeuren ondanks de vele emotionele reacties.

Ik hoop alleen dat ze echt gestraft zullen worden. En het maakt mij niet uit wat de afkomst is. Ook in al die andere gevallen met blanke dronken jongens walg ik van de zwaarte van de straf.


Het maakt inderdaad niet uit wat zijn/haar afkomst is.........als ze maar hardhandig gestraft worden, en eerlijk gezegd kan het mij geen reet schelen, als is het in Marokko......maar met de opmerking ''straffen uitzitten in eigen land ''bedoelen de meeste het discriminerend!

S|nner|nHeaven
25-10-02, 13:43
Tjah, volgens mij heeft de 18-jarige Khalid L. gewoon een Nederlandse nationaliteit, zoals bijna alle jongeren van de 2de of 3de generatie in Nederland... Beetje moeilijk uitzetten, lijkt me dan...

Weet iemand missGien wat de straf is op doodslag in Nederland? En ook of iemand die 18 is als minderjarige telt?

Cc

BaMb-InO
25-10-02, 13:44
Geplaatst door S|nner|nHeaven
Tjah, volgens mij heeft de 18-jarige Khalid L. gewoon een Nederlandse nationaliteit, zoals bijna alle jongeren van de 2de of 3de generatie in Nederland... Beetje moeilijk uitzetten, lijkt me dan...

Weet iemand missGien wat de straf is op doodslag in Nederland? En ook of iemand die 18 is al minderjarige telt?

Cc


Ik ken een jongen uit mijn woonplaats die met zijn vriendin zijn oma beroofde en haar verstikte.......hij kreeg 10 jaar en is nu op zijn 26e vrij! (goed gedragen I think!)

Leela
25-10-02, 13:45
Waarom zou hij in Marokko zijn straf moeten uitzitten?
Als hij hier geboren is en ook hier opgegroeid is kan het toch gewoon volgens de Nederlandse wetgeving, hij heeft het delict hier gepleegd waarom zou Marokko de troep moeten opruimen.

Tomas
25-10-02, 13:46
Geplaatst door S|nner|nHeaven
Tjah, volgens mij heeft de 18-jarige Khalid L. gewoon een Nederlandse nationaliteit, zoals bijna alle jongeren van de 2de of 3de generatie in Nederland... Beetje moeilijk uitzetten, lijkt me dan...

Weet iemand missGien wat de straf is op doodslag in Nederland? En ook of iemand die 18 is al minderjarige telt?

Cc

Volgens mij las ik net ergens op een tt berichtje 15 jaar. En is 18 meerderjarig.

Sowieso wordt er maar 2/3 uitgezeten dat is dus 10 jaar en er zal ook nog wel wat verzachtende omstandigheden bij komen, dus ik gok uiteindelijk na 5-7 jaar weer op straat.

S|nner|nHeaven
25-10-02, 13:50
Geplaatst door Tomas


Volgens mij las ik net ergens op een tt berichtje 15 jaar. En is 18 meerderjarig.

Sowieso wordt er maar 2/3 uitgezeten dat is dus 10 jaar en er zal ook nog wel wat verzachtende omstandigheden bij komen, dus ik gok uiteindelijk na 5-7 jaar weer op straat.

Geweldig, dit reGtssysteem... Ik kan gewoon iemand overhoop meppen op straat, hem de dood in jagen en daarna mag ik 7 jaar Super Mario Bros spelen, met zakgeld toe...

Cc

Tomas
25-10-02, 13:56
Geplaatst door S|nner|nHeaven


Geweldig, dit reGtssysteem... Ik kan gewoon iemand overhoop meppen op straat, hem de dood in jagen en daarna mag ik 7 jaar Super Mario Bros spelen, met zakgeld toe...

Cc

Ja, daar komt het wel op neer. Er zijn volgens mij gevallen bekend van lieden die expres een gevangenisstraf uitlokken om weer eens van luxe onderdak te genieten.

Don
25-10-02, 13:57
Geplaatst door BaMb-InO


......maar met de opmerking ''straffen uitzitten in eigen land ''bedoelen de meeste het discriminerend!

Klopt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het gisteren ook even helemaal met 'jullie' had gehad en velen met mij....onredelijk, maar niet altijd te voorkomen in the heat of the moment, we blijven tenslotte mensen, nietwaar.....onder een groot deel van de Nederlandse bevolking leeft het idee dat allochtonen, en dan met name jonge Marokkanen naar verhouding meer overlast en rotzooi veroorzaken dan bijvoorbeeld de autochtone bevolking....of dat echt zo is, is een tweede, maar dat gevoel komt ergens vandaan.....en begin nou niet over de hetze van 'de media' (ruim begrip), want die zijn in de regel zo links als de pest....ik beschik helaas alleen over 'oude' informatie wat betreft die 'verhoudingen' en zou het op prijs stellen als iemand dat gevoel, dat idee kan weerleggen middels statistieken......indien de cijfers uitwijzen dat Marokkanen onterecht negatief in de belangstelling staan en bijvoorbeeld niet 'slechter' zijn dan anderen (waaronder uiteraard ook autochtonen!), dan ben ik de eerste die voor deze bevolkingsgroep in de bres springt.....

S|nner|nHeaven
25-10-02, 14:04
Geplaatst door Don


Klopt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het gisteren ook even helemaal met 'jullie' had gehad en velen met mij....onredelijk, maar niet altijd te voorkomen in the heat of the moment, we blijven tenslotte mensen, nietwaar.....onder een groot deel van de Nederlandse bevolking leeft het idee dat allochtonen, en dan met name jonge Marokkanen naar verhouding meer overlast en rotzooi veroorzaken dan bijvoorbeeld de autochtone bevolking....of dat echt zo is, is een tweede, maar dat gevoel komt ergens vandaan.....en begin nou niet over de hetze van 'de media' (ruim begrip), want die zijn in de regel zo links als de pest....ik beschik helaas alleen over 'oude' informatie wat betreft die 'verhoudingen' en zou het op prijs stellen als iemand dat gevoel, dat idee kan weerleggen middels statistieken......indien de cijfers uitwijzen dat Marokkanen onterecht negatief in de belangstelling staan en bijvoorbeeld niet 'slechter' zijn dan anderen (waaronder uiteraard ook autochtonen!), dan ben ik de eerste die voor deze bevolkingsgroep in de bres springt.....


Geen weerlegging, eerder een bevestiging...

http://www.maroc.nl/portal/forums/showthread.php?s=&threadid=44198

Cc

jaja
25-10-02, 14:28
Geplaatst door Don


Ik ben sowieso tegen vloerverwarming, kleurentelevisie of andere luxe in gevangenissen....gewoon met twee of drie andere 'inmates' in een klein hokje zitten en je klep houden....en zwaarder straffen natuurlijk....dan kan je zeggen dat lang straffen geen zin heeft, maar ik denk dat je na 40 jaar zitten een stuk 'wijzer' bent geworden..... ... waarschijnlijk niet. Het "opvoedende" karakter van de gevangenis wordt vaak schromelijk overschat. Het afschrikwekkende ook. De gevangenis moet een straf zijn, die gevoeld wordt. Maar ook biedt de gevangenis de gelegenheid aan de samenleving om die misdadigers wellicht wat "normen en waarden" te leren. Hoe? Weet ik niet. Maar ik zou graag zien dat het "opvoedende" iets meer aandacht zou krijgen. Over die "luxe" maak ik me minder druk dan over het feit dat de meeste mensen die uit de gevangenis komen crimineler zijn dat toen ze er in gingen. Dat wil niet zeggen dat ze er dus niet in moeten, maar dat er gekeken moet worden naar wat we met die lui doen als ze er zitten.

Don
25-10-02, 14:34
Geplaatst door jaja
... waarschijnlijk niet. Het "opvoedende" karakter van de gevangenis wordt vaak schromelijk overschat. Het afschrikwekkende ook. De gevangenis moet een straf zijn, die gevoeld wordt. Maar ook biedt de gevangenis de gelegenheid aan de samenleving om die misdadigers wellicht wat "normen en waarden" te leren. Hoe? Weet ik niet. Maar ik zou graag zien dat het "opvoedende" iets meer aandacht zou krijgen. Over die "luxe" maak ik me minder druk dan over het feit dat de meeste mensen die uit de gevangenis komen crimineler zijn dat toen ze er in gingen. Dat wil niet zeggen dat ze er dus niet in moeten, maar dat er gekeken moet worden naar wat we met die lui doen als ze er zitten.

Ik denk dat bijvoorbeeld 10 jaar zitten voor een 'eenvoudige' inbraak een goede zaak is.....dat zal toch wel afschrikken? Gewoon, water en brood en verder je bek houden.....

Tomas
25-10-02, 14:40
Geplaatst door Don


Ik denk dat bijvoorbeeld 10 jaar zitten voor een 'eenvoudige' inbraak een goede zaak is.....dat zal toch wel afschrikken? Gewoon, water en brood en verder je bek houden.....

Het is niet altijd maar alleen of-of-of.

Zwaar straffen heeft zijn nut, daar geloof ik heilig in. Maar het heeft allen nut als er ook wat tegenover staat, dat er na de gevangenis straf ook nog leven mogelijk is.

En dat er tijdens de straf geen omstandigheden ontstaan die het gedrag alleen maar verergeren.

En ook moet er gekeken worden naar de oorzaken. Waarom gaat iemand in de fout en waarom gaan de bepaalde jongeren vaker in de fout en wat kan je daar aan doen.

Ook moet de mentaliteit van de Nederlanders veranderen en socialer worden.

Maar evengoed vind ik dat de overheid net zo te kort schiet met haar politie en justitie apparaat.

Er moet zoveel veranderen in dit land.

Don
25-10-02, 14:58
Geplaatst door Tomas


Er moet zoveel veranderen in dit land.

Klopt.