PDA

Bekijk Volledige Versie : Venlo praat alleen over die jonge Marokkaan



Zwarte Schaap
25-10-02, 13:02
Venlo praat alleen over die jonge Marokkaan

Van onze verslaggevers


VENLO - Marokkaanse jongeren zijn boos over wat er dinsdag in Venlo is gebeurd én verontwaardigd dat alleen de hoofdverdachte er het gesprek van de dag is. 'Veroordeel a.u.b. niet de hele Marokkaanse gemeenschap.'

'Iedereen heeft het alleen maar over die Marokkaanse jongen die bij de mishandeling betrokken was. Over die Nederlander hoor je bijna niemand.' Hassan (23) staat op de parkeerplaats van de Jan Linders supermarkt in Venlo-Zuid. René Steegmans werd daar dinsdagmiddag ernstig mishandeld en overleed donderdagmorgen aan zijn verwondingen.

De twee 18-jarige jongens die Steegmans aftuigden, worden vandaag voorgeleid aan de rechter-commissaris. Eén van hen is van Marokkaanse afkomst. Vooral over hem praten inwoners van Venlo donderdagmiddag op de parkeerplaats waar Steegmans zwaargewond achterbleef.

'Van iemand die er bij was, heb ik gehoord dat die Marokkaan het ergst was', zegt een 67-jarige man die liever niet met zijn naam in de krant wil. 'Die andere jongen zei na een tijdje dat hij moest stoppen met slaan en schoppen.'

Hassan zegt dat het nadelig is voor de Marokkaanse gemeenschap, telkens weer dat onderscheid tussen autochtonen en allochtonen. Volgens hem komen alle Marokkanen hierdoor in een slecht daglicht te staan. Ook Mido Zakia (26) ergert zich aan een aantal mensen op de parkeerplaats die het 'de hele tijd over de Marokkaanse dader' hebben. Hij is verontwaardigd. 'Het is al erg genoeg wat hier is gebeurd.'

Een tiental omstanders keek dinsdagmiddag toe hoe Steegmans werd neergeslagen, maar niemand greep in. 'Veel mensen komen nu bloemen leggen, maar het is te laat. Het is toch niet normaal dat niemand de jongen heeft geholpen? Misschien had hij anders nog wel geleefd', zegt Zakia.

Tientallen bossen bloemen en brandende kaarsjes sieren de parkeerplaats. Tussen de vele briefjes met daarop een boodschap ligt een kaart van drie Marokkaanse meisjes met de tekst: 'Veroordeel a.u.b. niet de hele Marokkaanse gemeenschap.'

Sabrina Denz (19) houdt zich allerminst bezig met de etnische achtergrond van de verdachten. Steegmans was een goede vriend die regelmatig op haar dochtertje paste. Ze kan haar tranen niet bedwingen als zij een bloemetje voor hem neerlegt. 'Toen ik dinsdag naar het nieuws keek, had ik eerst helemaal niet door dat het om onze René ging.'

Denz blijft maar een kleine tien minuten en vertrekt dan naar vader en moeder Steegmans. Vanavond om half zeven begint een stille tocht vanaf het stadhuis van Venlo.

Burgemeester Jan Schrijen heeft veel e-mails ontvangen waarin burgers oproepen tot zwaardere straffen. Hassan is het hier mee eens. 'Criminelen moeten harder aangepakt worden. Wat stellen gevangenissen hier nou voor? Een paar maanden slapen en fitnessen en dan mag je weer naar huis.'

Bron: Volkskrant

plexus
25-10-02, 13:10
...helaas wordt hiermee ook de essensie van dit drama totaal naar achteren gedrukt!

Tammy
25-10-02, 13:12
tja.... ik vind dat je gelijk hebt. Die nederlandse jongen was net zo fout, maar een buitenlander de schuld geven is altijd makkelijk, hè? :fpotver:

magden_david
25-10-02, 13:16
dat kan inderdaad niet, wel triest dat ernu kleine marokkaanse meisjes zijn die moeten vragen of ze er niet op worden aangekeken aub dank je wel.
belachelijk.

Simon
25-10-02, 13:20
Nou als ik het relaas goed lees dan was die Marokkaan veel erger en heeft die ander nog zijn best gedaan om de schade ietwat te beperken. Overigens mogen ze van mij beiden een forse gevangenis straf krijgen.

Simon

Simon
25-10-02, 13:25
NOS-TT 106 vr 25 okt Hoofdverdachte Venlo bekent ROERMOND De 18-jarige hoofdverdachte van de dodelijke mishandeling in Venlo heeft bekend.Hij geeft toe dat hij het slachtoffer meerdere malen met de blote hand heeft geslagen,heeft zijn advocaat voor de rechtbank in Roermond gezegd. De twee verdachten werden vanochtend voorgeleid.Hun wordt doodslag ten laste gelegd waarop een maximale celstraf staat van 15 jaar. In Venlo wordt vanavond een stille tocht gehouden ter nagedachtenis van de 22-jarige Rene Steegmans.Woensdag werd het slachtoffer zo zwaar mishandeld dat hij de dag er na overleed aan ernstig hersenletstel.

naamloos
25-10-02, 13:49
Beste zwarte schaap,

Kijk naar de geplaatste topics over dit onderwerp. De Marokkanen worden als gehele gemeenschap door de mangel gehaald. Nederland heeft de laaste tijd vaker te maken gehad met zinloos geweld en nu dat een marokkaan een MEDEverdachte is, wordt de hele gemeenschap er op aangekeken!

Werd er in de eerder gevallen van zinloos geweld ook expliciet de Nederlandse gemeenschap(alleen de autochtonen) aangesproken? Nee, dacht het niet! Kwam er toen een discussie op gang dat Nederlandse ouders hun kroost verkeerd opvoedden, nee dacht het niet! En waarom nu wel?

Ik wordt schijt ziek van deze tweedeling, laat er gewoon een discussie op gang komen over de zwaarte van de straffen, over het probleem van hanggroepjongeren en het mislukken van de campagne tegen zinloos geweld etc.

E

666
25-10-02, 13:57
jongens: dit is een topje van de ijsberg, de druppel die de emmer doet over lopen.

Onderken eens dat er een probleem is met morkaanse ronghangende jeugd.Geef ons niet de hele tij de schuld van discrimeren. Vraag eens af waarom jullie wel worden aangekene, en turken, antilianen of de rest niet of nauwelijks:
Dat komt doordat je als enigste alleen maar door marokaanse jeugd wordt lastig gevallen, en door de rest niet.
Die denken ook dat ze de kings of the streets zijn

Simon
25-10-02, 13:59
Geplaatst door 666
en turken, antilianen of de rest niet of nauwelijks:


Nou antilianen zeker ook ... en dat heeft een reden ... de statistieken

Simon

666
25-10-02, 14:02
Ik woon zelf in roermond, en ik heb helemaal geen last van antilianen, absoluut niet...ik zeg nie dat ze niet crimineel zijn, maar je wordt er niet lastig door gevallen.
Crimi gedrag en lastig vallen is iets anders
En misschien is het ook zo ja, en daar heb jij dan gelijk in, dat er minder antilianen zijn.
Maar de marokanen zitten over heel nederland verspreid, en vaak in grote groepen.

naamloos
25-10-02, 14:20
"Maar de marokanen zitten over heel nederland verspreid, en vaak in grote groepen."

Call 911!



:engel:

Don
25-10-02, 14:22
Geplaatst door naamloos
"Maar de marokanen zitten over heel nederland verspreid, en vaak in grote groepen."

Call 911!



Weerleg dat 'gevoel' dan eens!!!

Zwarte Schaap
25-10-02, 14:33
Geplaatst door naamloos
Beste zwarte schaap,

Kijk naar de geplaatste topics over dit onderwerp. De Marokkanen worden als gehele gemeenschap door de mangel gehaald. Nederland heeft de laaste tijd vaker te maken gehad met zinloos geweld en nu dat een marokkaan een MEDEverdachte is, wordt de hele gemeenschap er op aangekeken!

Werd er in de eerder gevallen van zinloos geweld ook expliciet de Nederlandse gemeenschap(alleen de autochtonen) aangesproken? Nee, dacht het niet! Kwam er toen een discussie op gang dat Nederlandse ouders hun kroost verkeerd opvoedden, nee dacht het niet! En waarom nu wel?

Ik wordt schijt ziek van deze tweedeling, laat er gewoon een discussie op gang komen over de zwaarte van de straffen, over het probleem van hanggroepjongeren en het mislukken van de campagne tegen zinloos geweld etc.

E

Hoi Naamloos,

Men heeft geproefd dat je de Marokkaan met alles kan opzadelen. Verdraaingen van de statistieken, het misbruiken van de term Marokkaan om meer geld los te krijgen. Ik denk dan aan de welzijnssector, de politie, het gevangeniswezen. Vrijwel elke organisatie heeft ontdekt als je het woord marokkaan erbij gebruikt dat je dan verzekerd bent van aandacht.

De overheid kan door afleidingsmanoeuvres tegelijkertijd moeilijke beslissingen erdoor drukken. Vaak worden die maatregelen voorafgegaan door een overmatige aandacht aan eventuele misbruik door marokkanen.

Dit wordt versterkt door de onevenredige negatieve aandacht aan de Islam. Verder wordt de Marokkaan bij elke voorbeeld gebruikt als het om allochtonen gaat.

Als gewone Nederlander kun je niets anders denken dat de Marokkaan de vereenzelviging van het kwaad is in Nederland. Ik neem het de gewone voetvolk niets kwalijk. De kracht van de herhaling is ongekend. Ik heb zelfs van Turkse vrienden gehoord dat er sommige in Turkije wonende Turken Marokkanen als voorbeeld gebruiken van slechte mensen, kun je nagaan !

Van de grote groepen allochtonen zijn de marokkanen het minst goed georganiseerd. Organiseren heeft een beetje een taboe, gezien de politieke onderdrukking in het land van herkomst. Je kunt al gauw worden veroordeeld als staatsgevaarlijk. Bij de Turken is de organisatiegraad veel hoger, het wordt zelfs door de staat georganiseerd en gestimuleerd.

Hoe beter je georganiseerd bent des te beter kun je je belang verdedigen en voor je zelf opkomen.

Verder hebben de Marokkanen het meest te lijden aan ongeletterdheid, dit brengt vele implicaties met zich mee. Het belangrijkste is dat je met een achterstand begint wat kennisniveau betreft wat noodzakelijk is om goed mee te draaien aan een hypermoderne maatschappij. Daar versta ik o.a onder voor jezelf opkomen als groep

De Surinamer en antiliaan herrineren teveel aan het slavernij, die wond vermijdt men liever.

Dan krijg je de situatie dat de Marokkaan het best gebruikt kan worden voor 'Het kwaad in Nederland'.

Het gevaar wat ik al zie gebeuren is de self-fulfilling theorie, veel kwetsbare jongeren gaan zich daar dan ook naar gedragen. Dit is nu al zo'n 15 jaar bezig.

groetjes,

Zwarte Schaap

naamloos
25-10-02, 14:42
Beste zwarte schaap,

Zoals gewoonlijk heb je het gedachtengoed van veel Marokkanen l( dat geldt zeker voor mij) weer helder en duidelijk weergegeven!
;)

Don
25-10-02, 14:46
Geplaatst door Zwarte Schaap


Hoi Naamloos,

Men heeft geproefd dat je de Marokkaan met alles kan opzadelen. Verdraaingen van de statistieken, het misbruiken van de term Marokkaan om meer geld los te krijgen. Ik denk dan aan de welzijnssector, de politie, het gevangeniswezen. Vrijwel elke organisatie heeft ontdekt als je het woord marokkaan erbij gebruikt dat je dan verzekerd bent van aandacht.

De overheid kan door afleidingsmanoeuvres tegelijkertijd moeilijke beslissingen erdoor drukken. Vaak worden die maatregelen voorafgegaan door een overmatige aandacht aan eventuele misbruik door marokkanen.

Dit wordt versterkt door de onevenredige negatieve aandacht aan de Islam. Verder wordt de Marokkaan bij elke voorbeeld gebruikt als het om allochtonen gaat.

Als gewone Nederlander kun je niets anders denken dat de Marokkaan de vereenzelviging van het kwaad is in Nederland. Ik neem het de gewone voetvolk niets kwalijk. De kracht van de herhaling is ongekend. Ik heb zelfs van Turkse vrienden gehoord dat er sommige in Turkije wonende Turken Marokkanen als voorbeeld gebruiken van slechte mensen, kun je nagaan !

Van de grote groepen allochtonen zijn de marokkanen het minst goed georganiseerd. Organiseren heeft een beetje een taboe, gezien de politieke onderdrukking in het land van herkomst. Je kunt al gauw worden veroordeeld als staatsgevaarlijk. Bij de Turken is de organisatiegraad veel hoger, het wordt zelfs door de staat georganiseerd en gestimuleerd.

Hoe beter je georganiseerd bent des te beter kun je je belang verdedigen en voor je zelf opkomen.

Verder hebben de Marokkanen het meest te lijden aan ongeletterdheid, dit brengt vele implicaties met zich mee. Het belangrijkste is dat je met een achterstand begint wat kennisniveau betreft wat noodzakelijk is om goed mee te draaien aan een hypermoderne maatschappij. Daar versta ik o.a onder voor jezelf opkomen als groep

De Surinamer en antiliaan herrineren teveel aan het slavernij, die wond vermijdt men liever.

Dan krijg je de situatie dat de Marokkaan het best gebruikt kan worden voor 'Het kwaad in Nederland'.

Het gevaar wat ik al zie gebeuren is de self-fulfilling theorie, veel kwetsbare jongeren gaan zich daar dan ook naar gedragen. Dit is nu al zo'n 15 jaar bezig.

groetjes,

Zwarte Schaap

Ontzettend slap!

Simon
25-10-02, 14:48
Geplaatst door Zwarte Schaap

Het gevaar wat ik al zie gebeuren is de self-fulfilling theorie, veel kwetsbare jongeren gaan zich daar dan ook naar gedragen. Dit is nu al zo'n 15 jaar bezig.


Jij draaft wel erg vaak te hard door. Het slachtoffer is hier een student die vermoord is en niet de "kwetsbare jongen" die dit op zijn geweten heeft of de Marokkaanse gemeenschap.

Simon

Zwarte Schaap
25-10-02, 15:00
Geplaatst door Simon


Jij draaft wel erg vaak te hard door. Het slachtoffer is hier een student die vermoord is en niet de "kwetsbare jongen" die dit op zijn geweten heeft of de Marokkaanse gemeenschap.

Simon

Beste Simon,

Je moet beter lezen jongeman. Dit is geen verklaring voor het gedrag van de dader. Dit is een reaktie op naamloos waarin ik tracht uit te leggen waarom men onevenredig veel aandacht besteed aan de afkomst van de jongen. Ik probeer aan te geven dat het niet nieuw is.

Jammer dat jij mijn stuk zo leest.

Zwarte Schaap
25-10-02, 15:01
Geplaatst door Don


Ontzettend slap!

Wil je een harde versie?

Don
25-10-02, 15:15
Geplaatst door Zwarte Schaap


Wil je een harde versie?

Je doet maar....

Donna
25-10-02, 15:16
Geplaatst door Zwarte Schaap


Wil je een harde versie?

Ja!

Hihi.

Zwarte Schaap
25-10-02, 15:25
Geplaatst door Don


Je doet maar....

Ach dit was wel hard genoeg !

Zwarte Schaap
25-10-02, 15:27
Geplaatst door Donna


Ja!

Hihi.

Ssssssst... :rolleyes:

Don
25-10-02, 15:31
Geplaatst door Zwarte Schaap


Ach dit was wel hard genoeg !

Nogmaals, je bent een slappe lul Schaap....jij zal er geen nacht minder om slapen en ik ook niet.....tot januari dan maar!

GroteWolf
25-10-02, 15:41
Beste zwarte schaap,

Zoals gewoonlijk heb je het gedachtengoed van veel Marokkanen l( dat geldt zeker voor mij) weer helder en duidelijk weergegeven!

En de visie van de Nederlander op dit gedachtengoed heeft hij ook prima bevestigd: Het is de schuld van Amerika, de Media, de Nederlanders, de Politie, de Maatschappij, Het Imperialisme maar wij...wij zijn perfekt en elke kritiek is ten onrechte. Lekker volwassen!

naamloos
25-10-02, 16:32
Wat wil je dat de Marokkanen zeggen? Dat wij het inderdaad zeer betreuren dat een Marokkaan deze jongen vermoord heeft en dat daarom dan ook maar de hele gemeenschap moet worden aangesproken. Dus huppakee, we zijn stom, aggressief dom en we moeten oprotten.....

Wolf, Is het echt niet genoeg dat de Marokkaanse gemeenschap zich publiekelijk heeft gedistancieerd van dit trieste geval van zinloos geweld. Dat is meer dan dat bij eerdere zinloosgeweld gevallen, waarbij de dader nederlands was, is gebeurd. Toen sprak heel Nederland zijn afschuw uit over zinloos geweld maar ik heb toen geen vertegenwoordigers van de Nederlandse gemeenschap gezien die zich publiekelijk ten overstaan van de rest van Nederland(allochtonen)uitspraken.

Is het niet zo dat men bij de DADERS moet zijn en mag ik je eraan herinneren dat er een Nederlandse mededader was, die door de meeste nederlanders op dit forum genegeerd wordt. Want dan moet er kritiek geleverd worden op de eigen achterban en dat kan natuurlijk niet!!!!!!!

GroteWolf
25-10-02, 16:53
Wolf, Is het echt niet genoeg dat de Marokkaanse gemeenschap zich publiekelijk heeft gedistancieerd van dit trieste geval van zinloos geweld. Dat is meer dan dat bij eerdere zinloosgeweld gevallen, waarbij de dader nederlands was, is gebeurd. Toen sprak heel Nederland zijn afschuw uit over zinloos geweld maar ik heb toen geen vertegenwoordigers van de Nederlandse gemeenschap gezien die zich publiekelijk ten overstaan van de rest van Nederland(allochtonen)uitspraken.

Is het niet zo dat men bij de DADERS moet zijn en mag ik je eraan herinneren dat er een Nederlandse mededader was, die door de meeste nederlanders op dit forum genegeerd wordt. Want dan moet er kritiek geleverd worden op de eigen achterban en dat kan natuurlijk niet!!!!!!!


Ik denk dat het publiekelijk distantieren door de Marokkaanse gemeenschap niet eens nodig was. Iedereen begrijpt dat deze randdebiel niet exemplarisch is voor het gedrag van de overige paar honderdduizend die echt niet allemaal mensen in elkaar slaan. Dat er een Nederlandse mededader is interesseert me niet want hij heeft de man niet doodgeslagen en wilde eerder stoppen. Blijft ook een e1kel die ze van mij tot gehakt mogen malen want respekt voor het leven heeft ie evenmin als die ander dus dat verdient ie ook niet. Maar dat draaierige gedoe van Zwart Schaap vind ik gewoon hypocriet. Op die manier heeft er nooit meer een Marokkaan de schuld aan wat dan ook. Lijkt mij wat gezocht.