PDA

Bekijk Volledige Versie : Islamschool niet te controleren



ferrari
25-10-02, 13:12
Islamschool niet te controleren

(Van een verslaggeefster)
Het Parool

UTRECHT - De onderwijsinspectie krijgt nauwelijks inzicht in het godsdienstonderwijs op islamitische scholen. Op veertien van de 37 onderzochte scholen is niet duidelijk waar de lessen over gaan.

Drie scholen doen te weinig aan de integratie van hun leerlingen in de Nederlandse samenleving. De As Siddieq-school in De Baarsjes in Amsterdam is er daar één van.

De As Siddieq-school wordt van alle scholen het meest kritisch besproken. De schoolleiding moet volgens de Inspectie van het Onderwijs 'zoeken naar een beter evenwicht tussen de overdracht van de identiteitsgebonden waarden en normen, en de overdracht van waarden en normen die het voor de leerlingen gemakkelijker maken te participeren.'

Duidelijk is dat de inspectie zich zorgen maakt: op de As Siddieq-school worden jongens en meisjes in het lokaal en op het schoolplein van elkaar gescheiden. De inspectie vraagt de school 'een beleid ter vermijding van verspreiding van antiwesterse en antisemitische denkbeelden'.

De inspecteurs konden de scholen niet op radicale denkbeelden betrappen. Het onderzoek werd uitgevoerd nadat de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst in februari had gemeld dat bij een aantal scholen radicale moslims betrokken zijn. De directeur van de As Siddieq-school heeft nooit verhuld dat zijn school geld uit Saoedi-Arabië krijgt. Eerder schreef hij op een pamflet dat 'joden, de dwalenden en christenen het brandhout voor de hel' zijn.

Dat door de inspectie geen radicale uitingen werden gesignaleerd, betekent overigens niet dat de scholen zich voorbeeldig gedragen. De inspectie vond het weinig zinvol godsdienstlessen te bezoeken. Boeken of lesmethoden zijn er vrijwel niet en veel lessen worden in het Arabisch gegeven. De godsdienstleraren onderwijzen min of meer naar believen.

Het is net als bij de islamitische slagerijen, net of de regels niet voor hun gelden.

Simon
25-10-02, 13:17
Tja als dit controle is weet ik het ook niet meer. Ik zou ze het onderzoek laten over doen. Overigens stelde het Godsdienstonderwijs op mijn middelbare school weinig voor. De beste man die het gaf had veelal sentimentele verhalen over zijn zielzorg werkzaamheden (meestal aan het sterfbed van mensen die een verschrikkelijk leven achter de rug hadden) dus over Godsdienst heb ik er niks geleerd. Eigenlijk zou het gewoon een vak moeten worden met eindexamen eisen. En op de lagere school inhoudelijke eisen.

Simon

jaja
25-10-02, 14:37
Geplaatst door ferrari


Het is net als bij de islamitische slagerijen, net of de regels niet voor hun gelden. Onterecht! Godsdienstlessen bij andere scholen worden ook niet op inhoud gecontroleerd! Ergo, hier gelden weldegelijk dezelfde regels en wetten ... en worden toegepast!

Amellady
25-10-02, 16:17
he he
nou weet ik eindelijk op welke school ik mn zoontje moet gaan doen.

bedankt ferrari :fpetaf: