PDA

Bekijk Volledige Versie : Moskou / Leider gijzeling is keiharde geweldpleger



Joesoef
26-10-02, 08:41
Moskou / Leider gijzeling is keiharde geweldpleger
door Wendelmoet Boersema TROUW
2002-10-26

MOSKOU - Movsar Barajev is nog maar 23 jaar oud, maar op zijn kerfstok staat de dood gegrift van honderden Russische soldaten en burgers. Hij zou ook achter de ontvoering en onthoofding steken van de vier Britse en NieuwZeelandse telecom-ingenieurs in 1998, een daad die schokte vanwege haar wreedheid.



Als jonge Tsjetsjeen kent Barajev geen andere werkelijkheid dan die van oorlog en geweld. Als de Russische tanks in 1994 voor het eerst Tsjetsjenië binnenrollen, gaat hij nog naar school in zijn geboortestad Argoen. Later verhuist hij naar Alchan-Kala onder de rook van Grozni. Zijn oom Arbi Barajev is een van de leiders in de strijd voor Tsjetsjeense onafhankelijkheid, die begin jaren negentig opvlamt.

Neefje Movsar wordt een van Arbi's meest toegewijde strijders. Zijn oom geeft hem een huis, een bruid en een jeep als beloning voor zijn diensten. De eerste sporen in een zwaar gevecht verdient Movsar in 1998 bij Goedermes, waar de Barajevs streden met de clan van de gebroeders Jamadejev, concurrenten in de ontvoeringshandel. Met rebellenleider Chattab, vermoedelijk uit Jordanië afkomstig, stond Movsar op zeer goede voet. Chattab kwam dit voorjaar om en werd gezien als de belangrijkste link van de Tsjetsjeense seperatisten met Arabische fundamentalisten.

Afgelopen zomer neemt Movsar de leiding op zich van naar schatting een paar honderd rebellen, nadat zijn oom door Russische troepen is gedood. Sommige bronnen beweren dat Movsar bij die gelegenheid ook zijn ooms achternaam aanneemt, en dat hij daarvoor Soelejmanov heette. Pas dan verkrijgt hij ook enige bekendheid buiten zijn eigen clan.

De mannen van de teip (Tsjetsjeense familieclan) waartoe Movsar behoort staan bekend als zeer gewelddadig. Ze financieren hun strijd met ontvoeringen, waarbij ze de slachtoffers vaak martelen en executeren. Een Dagestaanse man die in 1999 door hen werd vastgehouden, vertelde: ,,Ze slachten niet-moslims alsof het schapen zijn.''

De Russische geheime dienst FSB houdt de groep van Barajev verantwoordelijk voor vele aanslagen op Russischgezinde Tsje tsjeense bestuurders. De FSB verspreidde een videotape waarop te zien is hoe Movsar een Russische vrouw 'straft' voor vermeende samenwerking met de FSB en haar de keel doorsnijdt. Op 12 oktober werd Movsar door de Russen dood verklaard, een fout die nu 'desinformatie van de rebellen' heet.

Movsar is een aanhanger van een kleine maar zeer fanatieke islamitische stroming in Tjsetsjenië, het wahhabisme. Hij rookt en drinkt niet. Tegen een Tsjetsjeense journalist van dagblad Kommersant, die woensdag telefonisch contact met hem had, zei Movsar: ,,Ik ben op de ware weg, ik ga mijn oom achterna''. Arbi Barajev werd beschouwd als een sjahid, een islamitische strijder die omkomt in het gevecht voor de goede zaak. Ook volgens de Tsjetsjeense website Kavkaz.org zijn Movsar en de zijnen de gijzeling ingegaan 'om te sterven, niet om te overleven'.

bman
26-10-02, 11:56
Ik zag net op Belgie hoe die dappere 'strijders' er nu bijliggen...wat een hoopje ellende. Die Poetin laat de wereld wel even zien hoe je met dit moordend tuig om dient te gaan...

Tomas
26-10-02, 12:03
Geplaatst door bman
Ik zag net op Belgie hoe die dappere 'strijders' er nu bijliggen...wat een hoopje ellende. Die Poetin laat de wereld wel even zien hoe je met dit moordend tuig om dient te gaan...

Als Poetin nu ook de oorlog in Tjedingesje eens wat diplomatieker en verstandiger aanpakt, heeft hij mijn respect.

Dit is redelijk goedkoop scoren.

mulan
26-10-02, 12:08
Geplaatst door bman
Ik zag net op Belgie hoe die dappere 'strijders' er nu bijliggen...wat een hoopje ellende. Die Poetin laat de wereld wel even zien hoe je met dit moordend tuig om dient te gaan...


Jij vindt die Poetin echt helemaal super he..... :rolleyes:


En over het artikel,kijk naar Afghanistan...mensen worden imuun voor doden als ze veel meemaken.Zo lieten ze een 12-jarig jongetje zien in Afghanistan die trots vertelde dat hij een man vermoord had,op de vraag of hij dat niet erg vond zei hij:nee,zo gaat het nu eenmaal. :wat?!:

bman
26-10-02, 12:17
Geplaatst door mulan



Jij vindt die Poetin echt helemaal super he..... :rolleyes:


En over het artikel,kijk naar Afghanistan...mensen worden imuun voor doden als ze veel meemaken.Zo lieten ze een 12-jarig jongetje zien in Afghanistan die trots vertelde dat hij een man vermoord had,op de vraag of hij dat niet erg vond zei hij:nee,zo gaat het nu eenmaal. :wat?!:

Nee, ik vind Poetin niet super. Maar in deze situatie stond ik 100% achter deze kerel. Vergis je niet: Tjetjenie is een roversnest eerste klas (vergelijkbaar met Yemen of Somalie) waar ontvoeringen, drugssmokkel en afpersing aan deorde waren. Dit soort tuig heeft al eerder ziekenhuizen, buitenlandse artsen en hulpverleners, journalisten, dorpen etc. gegijzeld en uitgemoord. Met zulke mensen reken je af zoals de russen hebbenb gedaan.

Ja, het zou beter zijn alsde politieke situtie in Tsjetjenie middels de onderhandlingstafel zou worden opgelost...maar zeg mij eens: MET WIE MOET POETIN PRATEN? noem mij eens 1 naam...waarschijnlijk weet je wel genoeg over dat land om mij dat eens te vertellen.

mulan
26-10-02, 12:22
Geplaatst door bman


Nee, ik vind Poetin niet super. Maar in deze situatie stond ik 100% achter deze kerel. Vergis je niet: Tjetjenie is een roversnest eerste klas (vergelijkbaar met Yemen of Somalie) waar ontvoeringen, drugssmokkel en afpersing aan deorde waren. Dit soort tuig heeft al eerder ziekenhuizen, buitenlandse artsen en hulpverleners, journalisten, dorpen etc. gegijzeld en uitgemoord. Met zulke mensen reken je af zoals de russen hebbenb gedaan.

Ja, het zou beter zijn alsde politieke situtie in Tsjetjenie middels de onderhandlingstafel zou worden opgelost...maar zeg mij eens: MET WIE MOET POETIN PRATEN? noem mij eens 1 naam...waarschijnlijk weet je wel genoeg over dat land om mij dat eens te vertellen.


Oh en Poetin heeft vanaf het begin om de onderhandelingstafel willen gaan zitten,tuurlijk.Toen Poetin aan de macht kwam laaide het conflict weer op.Ik weet niet genoeg over dat conflict...maar dat wil niet zeggen dat common sense geen rol mag spelen.Ik heb genoeg dingen gezien en het feit dat 80.000 Tsjechenen omgekomen zijn sinds er oorlog is zegt ook veel.

bman
26-10-02, 12:26
Geplaatst door mulan



Oh en Poetin heeft vanaf het begin om de onderhandelingstafel willen gaan zitten,tuurlijk.Toen Poetin aan de macht kwam laaide het conflict weer op.Ik weet niet genoeg over dat conflict...maar dat wil niet zeggen dat common sense geen rol mag spelen.Ik heb genoeg dingen gezien en het feit dat 80.000 Tsjechenen omgekomen zijn sinds er oorlog is zegt ook veel.

Ja die oorlog WAS en IS gruwelijk...maar je maar eens onderzoeken hoe het er aan toeging toen er een bestand was...mensen werden door rebellen aan de lopende band ontvoerd, afgeslacht etc. zelf binnen rusland werden ziekenhuizen uitgemoord, dorpen afgeslacht. Uiteraard zou er onderhandeld moeten worden, maar vertel maar eens met WIE poetin zou moeten praten.

en de 80.000 tsjetjenen? Daar zal een groto gedeelte inderdaad door volkomen afkeurenswaardig russisch geweld zijn gevallen. Maar weet jij wat die 'rebellen' doen met volksgenoten die bij rusland willen blijven?

Geerts
26-10-02, 13:06
Mijn ouders leerden me ook netjes mijn slaapkamer op te ruimen.

Dat is precies wat de Russen gisteren hebben gedaan.

Met dit soort mensen valt niet te onderhandelen. Ik ben blij dat de gijzeling ten einde is en de terroristen dood zijn!