PDA

Bekijk Volledige Versie : TjeTjeense "terroristen".........



Malcolm_X
26-10-02, 20:19
http://www.rabbani29.pwp.blueyonder.co.uk/m3.jpg

http://www.rabbani29.pwp.blueyonder.co.uk/m4.jpg

http://www.rabbani29.pwp.blueyonder.co.uk/mass3.jpg

http://www.rabbani29.pwp.blueyonder.co.uk/mass2.jpg


Mijn Exxuses voor de gruwelijke beelden maar niemand heeft maar een enkel idee wat daar gaande is.....

Dit is de reden waarom de Tsjetsjenen deze gijzelingen hebben uitgevoerd. Op deze manier wordt tsjetsjenie weer in de internationale schijnwerpers gegooid. De Vrijheidstrijders wilden op deze manier de vredesbesprekingen weer op gang brengen...........

Simon
26-10-02, 20:24
thank you for sharing (wel genoeg lijken vandaag gezien trouwens) maar even serieus, ik weet ook wel dat het een vuile oorlog is (van beide kanten)

Simon

Dx_
26-10-02, 20:35
(van beide kanten)

Verklaar je nader ?

Victory
26-10-02, 20:43
Geplaatst door Simon
(van beide kanten)

Er zijn 80.000+ tjetienen vermoord tot nu toe, als ik het goed heb.

Joesoef
26-10-02, 21:03
Er spookt een zinnetje door mijn hoofd..... Hoe ging ie ook alweer eeehhhhh !

OJA!

Gods wil ! Inshallah......

Waiting
26-10-02, 21:38
Geplaatst door Malcolm_X
http://www.rabbani29.pwp.blueyonder.co.uk/m3.jpg

http://www.rabbani29.pwp.blueyonder.co.uk/m4.jpg

http://www.rabbani29.pwp.blueyonder.co.uk/mass3.jpg

http://www.rabbani29.pwp.blueyonder.co.uk/mass2.jpg


Mijn Exxuses voor de gruwelijke beelden maar niemand heeft maar een enkel idee wat daar gaande is.....

Dit is de reden waarom de Tsjetsjenen deze gijzelingen hebben uitgevoerd. Op deze manier wordt tsjetsjenie weer in de internationale schijnwerpers gegooid. De Vrijheidstrijders wilden op deze manier de vredesbesprekingen weer op gang brengen...........

Het zou de tjetjeense zaak veel beter helpen als je in plaats van foto's van slachtoffers inhoudelijke feiten en achtergrond artikelen zou posten over het conflict.
Velen weten er niet van af, op zich al een probleem.
Wat ik wel heb gehoord is dat de Tjetjenen als het goed is al eens onafhankelijk waren en dat er vervolgens binnen Tjetjenie onrust kwam die vervolgens genoeg problemen en slachtoffers veroorzaakte voor betrokkenheid van Moskou...
Nogmaals ik weet er niet veel van af en kan er naast zitten, kom eerst maar eens met de achtergrond en oorzaken van het conflict en laat de plaatjes er buiten.
Ik kan me anders nog goed de aanslagen van de tjetjenen herinneren tegen onschuldige russen en de duizenden ontvoeringen...
Met als toppunt de gijzeling.

shalom
26-10-02, 21:47
Geplaatst door Waiting


Het zou de tjetjeense zaak veel beter helpen als je in plaats van foto's van slachtoffers inhoudelijke feiten en achtergrond artikelen zou posten over het conflict.
Velen weten er niet van af, op zich al een probleem.
Wat ik wel heb gehoord is dat de Tjetjenen als het goed is al eens onafhankelijk waren en dat er vervolgens binnen Tjetjenie onrust kwam die vervolgens genoeg problemen en slachtoffers veroorzaakte voor betrokkenheid van Moskou...
Nogmaals ik weet er niet veel van af en kan er naast zitten, kom eerst maar eens met de achtergrond en oorzaken van het conflict en laat de plaatjes er buiten.
Ik kan me anders nog goed de aanslagen van de tjetjenen herinneren tegen onschuldige russen en de duizenden ontvoeringen...
Met als toppunt de gijzeling.

Mijn vriend,

deze foto's spreken boekdelen.

shalom

Waiting
26-10-02, 22:18
Geplaatst door shalom


Mijn vriend,

deze foto's spreken boekdelen.

shalom

O ja?

Laat ik maar heel simplistisch zijn ;

Waar ligt Tjetjenie?
Was dat vroeger van de Sovjet Unie?
Zijn ze onafhankelijk geweest?
Hoe is het conflict begonnen?
Wie zijn of waren de leiders?
Waarom viel Rusland Tjetjenie binnen?
Waarom worden er mensen ontvoerd?

etc etc.

Die foto zegt me alleen dat er doden vallen, vanochtend waren dat 67 onschuldige russen.

Toepasselijke naam Shalom :rolleyes:

observer
27-10-02, 02:08
kaukasus
ja
nee
ex generaal zag zichzelf wel asl president
diverse warlords
technisch gezien kun je niet je eigen land binnenvallen maar 2 x de eerste keer rampzalig de 2e keer met als gevolg de huidige situatie
waarom mensen ontvoeren : voor het geld

Maarten
27-10-02, 02:36
Ik versta Russisch, en verstond dus ook die jonge Tsjetsjeerse gijzelneemster, die simpel zei: Wij hebben óok kinderen en óok bejaarden, en voor ons deden ze niks...
En ik las verslagen van die bekende russische verslaggeefster daar (politkovskaya of zoiets).. die bladzijden wil ik niet meer omdraaien, zo erg was het..

Ik kan ze dus echt niet haten....
En helemaal kun je ze moeilijk verwijten dat ze onschuldige burgers pakken.. het honderdvoud ervan werd dáar de dupe.
Terrorisme? Staatsterrorisme?? Gut waar ken ik het van?..
En al net zo'n blunder als Afghanistan...

mulan
27-10-02, 10:36
Geplaatst door observer
kaukasus
ja
nee
ex generaal zag zichzelf wel asl president
diverse warlords
technisch gezien kun je niet je eigen land binnenvallen maar 2 x de eerste keer rampzalig de 2e keer met als gevolg de huidige situatie
waarom mensen ontvoeren : voor het geld

Nou Waiting,hij heeft geantwoord,wat heeft hij nu gewonnen?

Waiting
27-10-02, 10:46
Geplaatst door mulan


Nou Waiting,hij heeft geantwoord,wat heeft hij nu gewonnen?

Het is jammer dat jullie belachelijk reageren op mijn serieuze reactie.
Malcolm X kwam weer eens met foto's van gruwelijkheden.
Ik zeg bloedserieus geef eens achtergrond artikelen als je echt wil dat men zich gaat verdiepen in het Tjetjeense probleem....
Shalom beweert dat hij genoeg weet door de foto's alleen, dus ik geef een voorbeeld van kleine feiten die volgens mij de meeste mensen ook niet weten.
Wat gebeurt er?
Iemand is bijdehand en beantwoord mijn simpele vragen.
En Mulan denkt bijdehand te zijn door mij te vragen wat hij heeft gewonnen.
Is goed, ik heb helaas mijn handen vol aan een persoonlijk conflict.

Ik wou alleen maar zeggen en ik zeg het nog eens, plaats maar eens een flink aantal artikelen als je de Tjetjeense zaak aan de orde wilt stellen
Het is echt jammer dat er mensen zijn als Mulan die overal infantiel op reageren.
Het zullen wel weer haar vooroordelen zijn; "Waiting?, die is een zionist die is niet te vertrouwen!" toch Mulan?

mulan
27-10-02, 10:49
Geplaatst door Waiting


Het is jammer dat jullie belachelijk reageren op mijn serieuze reactie.
Malcolm X kwam weer eens met foto's van gruwelijkheden.
Ik zeg bloedserieus geef eens achtergrond artikelen als je echt wil dat men zich gaat verdiepen in het Tjetjeense probleem....
Shalom beweert dat hij genoeg weet door de foto's alleen, dus ik geef een voorbeeld van kleine feiten die volgens mij de meeste mensen ook niet weten.
Wat gebeurt er?
Iemand is bijdehand en beantwoord mijn simpele vragen.
En Mulan denkt bijdehand te zijn door mij te vragen wat hij heeft gewonnen.
Is goed, ik heb helaas mijn handen vol aan een persoonlijk conflict.

Ik wou alleen maar zeggen en ik zeg het nog eens, plaats maar eens een flink aantal artikelen als je de Tjetjeense zaak aan de orde wilt stellen
Het is echt jammer dat er mensen zijn als Mulan die overal infantiel op reageren.
Het zullen wel weer haar vooroordelen zijn; "Waiting?, die is een zionist die is niet te vertrouwen!" toch Mulan?

Nu zoek je er weer eens veels te veel achter,het was een grapje!!!!!!!!!!! :wat?!:

Waiting
27-10-02, 10:53
Geplaatst door mulan


Nu zoek je er weer eens veels te veel achter,het was een grapje!!!!!!!!!!! :wat?!:

Ok excuse me dan waren het mijn vooroordelen ;)

mulan
27-10-02, 13:22
Geplaatst door Waiting


Ok excuse me dan waren het mijn vooroordelen ;)

:)

tallesman
27-10-02, 13:49
Geplaatst door Waiting
Het zou de tjetjeense zaak veel beter helpen als je in plaats van foto's van slachtoffers inhoudelijke feiten en achtergrond artikelen zou posten over het conflict.
Hier een deel van een NCR-artikel uit 1999: oud maar nog steeds lezenswaardig.


In 1943 werden de littekens opengehaald met nieuwe wreedheden. Stalin liet het hele Tsjetsjeense volk deporteren naar Centraal-Azië, omdat hij het verdacht van collaboratie met de Duitsers. De helft van de gedeporteerden overleefde het transport niet. Pas in 1957 mochten de overlevenden naar hun geboortegrond terug. De episode wordt niet licht vergeten: de overgrote meerderheid van de oudere Tsjetsjenen, onder wie de huidige president Aslan Maschadov, is in Kazachstan geboren.

Kortom, genoeg ressentiment voor een oorlog. Is het niet van de Russen tegen de Tsjetsjenen dan wel van de Tsjetsjenen tegen de Russen. De onderworpenen hebben zich dan ook nooit bij de inlijving door het Russische rijk neergelegd. Onder de dunne laag van Russisch en Sovjet-bestuur hebben zij traditionele gebruiken en verbanden gehandhaafd. Lokale gemeenschappen laten zich besturen door Raden van Ouderen. Loyaliteit aan de eigen clan en de verdediging van de eer als hoogste deugd zijn niet geweken voor oekazes uit Moskou. En bij elke onrustige machtswisseling deed dit rumoerige volk van rond de één miljoen zielen opnieuw een gooi naar de onafhankelijkheid. Na de Oktoberrevolutie van 1917 bijvoorbeeld duurde het tot in de jaren dertig voordat alle Tsjetsjeense clans weer in het gareel waren gebracht.

In het najaar van 1991 was het weer zover. Een afgezwaaide luchtmacht-generaal, Dzjochar Doedajev, maakte van de machtsstrijd in Moskou gebruik om in Grozny een coup te plegen tegen de lokale communistische machthebbers. Hij slaagde, liet zich met 85 procent van de stemmen tot president kiezen en riep de onafhankelijkheid uit. Moskou noch de wereld erkende deze.

In tegenstelling tot Georgië of Azerbajdzjan had Tsjetsjenië immers nooit de status van Sovjet-republiek gehad. Het gebied was onderdeel van de Sovjet-republiek Rusland, en formeel veranderde de opheffing van de Sovjet-Unie daar niets aan. Maar in beslag genomen als Moskou was door de strijd tussen Kremlin en parlement, werd de zaak op zijn beloop gelaten. Pas in 1994, toen president Jeltsin zijn land een nieuwe grondwet had weten op te leggen, richtte hij de blik naar het zuiden.

Daar was de toestand inmiddels uit de hand gelopen. Doedajev bleek niet het wijze staatshoofd te zijn dat een nieuwe staat zich mag wensen. Hij verduisterde opbrengsten van de oliewinning, ruïneerde de economie en organiseerde officiële tentoonstellingen van het schilderwerk van zijn vrouw, waarbij hijzelf astronomische bedragen voor dat werk betaalde om haar prestige op te vijzelen. Doedajev, kortom, gedroeg zich als een traditionele clanleider die vooral uit is op macht en welvaart voor zijn eigen kring.

Daar waren en zijn er in Tsjetsjenië meer van. De burgers manifesteren hun vrijheidsdrang niet alleen tegenover de Russen, maar ook tegenover elkaar. De strijd van rivaliserende clans tegen Doedajev en tegen elkaar schepte chaotische taferelen die Moskou niet kon negeren. Gijzelingen, vliegtuigkapingen, moordpartijen, en dat in een gebied dat volgens elke niet-Tsjetsjeen deel was van Rusland. Toen het steunen van oppositiegroepen niet hielp, besloot het Kremlin in 1994 een eigen troepenmacht te sturen. Met een voor Moskou averechts effect: de Tsjetsjenen sloten de rijen tegen de gemeenschappelijke vijand.

De interventie eindigde na achttien maanden in een debacle. Zoals vaker in de krijgsgeschiedenis wist een ongemotiveerde invasiemacht niet te winnen van gemotiveerde guerrillastrijders. In dit geval stonden onderbetaalde dienstplichtigen tegenover desperado's voor wie wapens al van jongs aan af tot de garderobe behoren. Desperado's bovendien die thuis waren in het terrein en die tijdens hun militaire diensttijd in het Sovjet-leger de gebruiken van hun huidige tegenstander goed hadden leren kennen.

Na een wapenstilstand in de zomer van 1996 mochten de Russische soldaten naar huis. De anarchie begon van voren af aan. Jonge 'helden' als Sjamil Basajev en Salman Radoejev, die in de strijd tegen de Russen naam hadden gemaakt met spectaculaire gijzelingsacties, lieten zich de wet niet meer voorschrijven. Bij de wapenstilstand was afgesproken dat over de status van de republiek later zou worden beslist, maar zij pleitten voor een onmiddellijke breuk met Moskou. Ook eisten zij invoering van het islamitisch recht. Krijgsheren als deze trokken zich met hun milities terug in elk een eigen gebied, van waaruit zij de nieuw gekozen president Maschadov en elkaar het leven zuur maakten.

Wat bracht de Russen ertoe dit najaar opnieuw een poging te wagen om de rumoerige Tsjetsjenen in het gareel te brengen? Aanleiding was de mini-invasie van Sjamil Basajev, die moest uitmonden in de stichting van een islamitische staat in de naburige deelrepubliek Dagestan. Ook vier mysterieuze bomaanslagen op Russische flats werden toegeschreven aan 'Tsjetsjeense bandieten'. Maar vlak als factor ook de naderende presidentsverkiezingen niet uit.

Waar in een Westers land de machthebbers na verloren verkiezingen hooguit in de oppositiebankjes belanden, vrezen de huidige bewoners van het Kremlin bij een nederlaag komende juli een periode van gevangenschap. De beschuldigingen van misbruik van overheidsgelden zijn zo talrijk dat er tegen de kring rondom Jeltsin een aardige rechtszaak mogelijk zou zijn. Vandaar dat het Kremlin met een eigen presidentskandidaat is gekomen, de totaal onbekende oud-KGB- officier Vladimir Poetin. Hij werd in augustus premier. En ging toen op zoek naar een zaak waarmee hij populair kon worden. Hij lijkt Tsjetsjenië te hebben gekozen.

Poetin pakt het heel anders aan dan zijn voorgangers. Hij laat bommen en granaten het vuile werk doen in plaats van infanteristen. En hij weert de pers uit het oorlogsgebied. Geen verhalen meer over vermetele Tsjetsjenen en sneuvelende Russen. Al het nieuws is goed nieuws: Russische officieren winnen medailles, Tsjetsjeense terroristen worden uitgeroeid. Het werkt.

De wraak is zoet voor de Russische bevolking die de smadelijke aftocht uit 1996 nog niet is vergeten. Ook de als vernederend ervaren ontruiming van Oost-Europa wordt nu enigszins goed gemaakt: eindelijk slaat Rusland weer met de vuist op tafel. Poetin is ongekend populair.

Rest de vraag: hoe nu verder? Meest besproken is een scenario waarbij de Russen het noordelijke laagland, inclusief wat rest van de hoofdstad Grozny en de belangrijke oliepijpleidingen, bezet houden en het bergachtige zuiden aan zijn lot overlaten. Vanuit die bergen zullen dan wel weer Basajevs afdalen om hun 'bloed te halen'. Wat vervolgens weer zal leiden tot vergeldingsaanvallen. Maar beide partijen kennen dat nog uit de vorige eeuw. In Tsjetsjenië is het nu eenmaal vaak oorlog.

NRC Webpagina's
16 DECEMBER 1999

Waiting
27-10-02, 14:21
Juist Tallesman op dergelijke artikelen doelde ik ;)

Dienna
27-10-02, 17:02
Geplaatst door Waiting


Het is jammer dat jullie belachelijk reageren op mijn serieuze reactie.
Malcolm X kwam weer eens met foto's van gruwelijkheden.
Ik zeg bloedserieus geef eens achtergrond artikelen als je echt wil dat men zich gaat verdiepen in het Tjetjeense probleem....
Shalom beweert dat hij genoeg weet door de foto's alleen, dus ik geef een voorbeeld van kleine feiten die volgens mij de meeste mensen ook niet weten.
Wat gebeurt er?
Iemand is bijdehand en beantwoord mijn simpele vragen.
En Mulan denkt bijdehand te zijn door mij te vragen wat hij heeft gewonnen.
Is goed, ik heb helaas mijn handen vol aan een persoonlijk conflict.

Ik wou alleen maar zeggen en ik zeg het nog eens, plaats maar eens een flink aantal artikelen als je de Tjetjeense zaak aan de orde wilt stellen
Het is echt jammer dat er mensen zijn als Mulan die overal infantiel op reageren.
Het zullen wel weer haar vooroordelen zijn; "Waiting?, die is een zionist die is niet te vertrouwen!" toch Mulan?

Helaas is het heel moeilijk om jou vragen te beantwoorden omdat er vrijwel nooit pers is en wordt toegelaten in Thetjenie.
Laatst was er nog een documentaire, gemaakt van illigale beelden die het leed weergaven van de Tjetjenen: gruwelijk was het. De journalisten hadden er zelf nog traumas van en lieten weten dat het zeer moeikijk voor hen was dit gebied te betreden. Wel lieten ze weten dat er totale wanhoop heerst vooral omdat er totaal geen steun voor deze mensen komt.

Ze worden letterlijk DOODGEZWEGEN!

Maarten
27-10-02, 18:34
Mijn God, tallesman, wat een vreselijke geschiedenis in dat NRC artikel!
En dan de verslagen van Politkovskaja er bij..
Die gijzeling is echt maar een splintertje in de geschiedenis...

En dan dat hele Rusland in de afgelopen 100 jaar.. Erger bestaat gewoon niet... Onafzienbare oceanen van leed..