PDA

Bekijk Volledige Versie : Inspectie positief over meeste islamitisch scholen



Dx_
26-10-02, 20:33
Inspectie positief over meeste islamitisch scholen
DEN HAAG (ANP) - De meeste islamitische scholen vormen geen belemmering voor de integratie van allochtone leerlingen in de Nederlandse samenleving. Bijna alle scholen hebben een open houding en dragen bij aan de sociale samenhang.

Eén school vervult geen positieve rol en levert risico's op. De helft scoort goed en bij de rest bestaan op onderdelen reserves of twijfels.

Dat stelt de Onderwijsinspectie in een rapport over de 37 scholen in Nederland met een islamitische grondslag, 35 lagere scholen en twee in het voortgezet onderwijs. Minister Van der Hoeven van Onderwijs heeft het rapport vrijdag naar de Tweede Kamer gestuurd. Het onderzoek is in lijn met bevindingen van de onderzoeksdienst AIVD, de voormalige BVD, in februari over risico's van deze onderwijsvorm.

De scholen werken vrijwel hetzelfde als andere scholen: de voertaal is Nederlands, ook in godsdienstlessen, en er zijn moderne onderwijsmethoden. Wel is meer aandacht voor de specifieke behoefte van de leerlingen wat betreft taal en godsdienst. Als er knelpunten zijn, dan gaat het volgens de inspectie dan ook over godsdienstonderwijs en levende allochtone talen.

Bij gebrek aan Nederlandstalige methoden over de islam gaan godsdienstleraren vaak op eigen houtje aan de gang met deze lessen. Met wisselend resultaat, vooral door de diversiteit aan opvattingen over geloofsidentiteit. Vaak is het bestuur of de leiding van de school ook niet goed op de hoogte van de precieze inhoud van deze lessen. De inspectie bepleit professionele ondersteuning van buiten de school

Couscousje
26-10-02, 20:36
Die ene sGool staat zeker hier in Eindhoven! Daar heeft Cc lesgehad en daarom is ze zo ontspoord!

Serieus, de meeste sGeldwoorden heb ik geleerd op de Islamitische basissGool, waar alloGtone moslimkinderen andere alloGtone moslimkinderen ontmoetten en er een soort real life Maroc.NL Prikbord ontstond...

:jammer:

Mijn kinders gaan oh zo eGt wel naar een Nederlandse openbare basissGool...

Hell yeah!

Cc

Victory
26-10-02, 20:46
Geplaatst door Couscousje
Serieus, de meeste sGeldwoorden heb ik geleerd op de Islamitische basissGool, waar alloGtonen moslimkinderen andere alloGtone moslimkinderen ontmoetten en er een soort real life Maroc.NL Prikbord ontstond...


:haha: :haha: :hihi:

Die scholen zijn pas net begonnen, is moeilijk aan het begin om alles te organiseren. Nog een aantal jaartjes en dan is alles goed....

Couscousje
26-10-02, 20:47
Geplaatst door Victory


:haha: :haha: :hihi:

Die scholen zijn pas net begonnen, is moeilijk aan het begin om alles te organiseren. Nog een aantal jaartjes en dan is alles goed....

Ik hoop het... Deze in Eindhoven was de tweede ofzo in Nederland en bestaat nu zo'n 15 jaar komende zomer, denk ik...

Dat is toG een behoorlijk tijd om de zaken op orde te krijgen, nietwaar?

Cc

Victory
26-10-02, 20:52
Geplaatst door Couscousje


Ik hoop het... Deze in Eindhoven was de tweede ofzo in Nederland en bestaat nu zo'n 15 jaar komende zomer, denk ik...

Dat is toG een behoorlijk tijd om de zaken op orde te krijgen, nietwaar?

Cc

jah. :jammer:

De ouders missen hier in het westen de druk van omgeving om hun kinderen op een normaal manier op te voeden en ze niet zomaar los te laten. Als kind was ik denk ik 10000% 'vrijer' dan de vrijste Nederlander. :jammer:

Couscousje
26-10-02, 20:56
Geplaatst door Victory


jah. :jammer:

De ouders missen hier in het westen de druk van omgeving om hun kinderen op een normaal manier op te voeden en ze niet zomaar los te laten. Als kind was ik denk ik 10000% 'vrijer' dan de vrijste Nederlander. :jammer:

Ik moet zeggen, ik kreeg op de basissGool alle ruimte mezelf te ontwikkelen en inhoudelijk waren de lessen gewoon identiek aan die van andere basissGolen... Enige versGil waren de gesGeiden gymlessen en zwemlessen, het anderhalf uur Arabische les extra en het bidden van het Dohr-gebed zodra het tijd was... Oh, en de meissies droegen van die allersGattigste hoofddoekkies die vloekten in alle kleuren... De leraressen overigens ook, maar die waren gewoon Nederlands...

1 nadeel aan die sGool: het is een zwarte sGool en dat gaat nooit maar dan ook nooit goed.

Cc heeft eGter wel mooie herinneringen aan haar basissGooltijd, met name aan haar leraal Arabisch... "Fatima, ya shaytana ya FATANA!!! :boos: "

Ik was zo cute... :D

Cc

Pixelshade
27-10-02, 01:01
Geplaatst door Couscousje
een soort real life Maroc.NL Prikbord ontstond...


Scary :fucyc:

Couscousje
27-10-02, 01:20
Geplaatst door Pixelshade


Scary :fucyc:

Uhuh... A living nightmare.

Cc

Marsipulami
27-10-02, 01:22
Geplaatst door Dx_
Inspectie positief over meeste islamitisch scholen
DEN HAAG (ANP) - De meeste islamitische scholen vormen geen belemmering voor de integratie van allochtone leerlingen in de Nederlandse samenleving. Bijna alle scholen hebben een open houding en dragen bij aan de sociale samenhang.

Eén school vervult geen positieve rol en levert risico's op. De helft scoort goed en bij de rest bestaan op onderdelen reserves of twijfels.

Dat stelt de Onderwijsinspectie in een rapport over de 37 scholen in Nederland met een islamitische grondslag, 35 lagere scholen en twee in het voortgezet onderwijs. Minister Van der Hoeven van Onderwijs heeft het rapport vrijdag naar de Tweede Kamer gestuurd. Het onderzoek is in lijn met bevindingen van de onderzoeksdienst AIVD, de voormalige BVD, in februari over risico's van deze onderwijsvorm.

De scholen werken vrijwel hetzelfde als andere scholen: de voertaal is Nederlands, ook in godsdienstlessen, en er zijn moderne onderwijsmethoden. Wel is meer aandacht voor de specifieke behoefte van de leerlingen wat betreft taal en godsdienst. Als er knelpunten zijn, dan gaat het volgens de inspectie dan ook over godsdienstonderwijs en levende allochtone talen.

Bij gebrek aan Nederlandstalige methoden over de islam gaan godsdienstleraren vaak op eigen houtje aan de gang met deze lessen. Met wisselend resultaat, vooral door de diversiteit aan opvattingen over geloofsidentiteit. Vaak is het bestuur of de leiding van de school ook niet goed op de hoogte van de precieze inhoud van deze lessen. De inspectie bepleit professionele ondersteuning van buiten de school

Islamitische scholen zijn het na te streven ideaal.

Marsipulami
27-10-02, 01:25
Geplaatst door Couscousje
Die ene sGool staat zeker hier in Eindhoven! Daar heeft Cc lesgehad en daarom is ze zo ontspoord!

Serieus, de meeste sGeldwoorden heb ik geleerd op de Islamitische basissGool, waar alloGtone moslimkinderen andere alloGtone moslimkinderen ontmoetten en er een soort real life Maroc.NL Prikbord ontstond...

:jammer:

Mijn kinders gaan oh zo eGt wel naar een Nederlandse openbare basissGool...

Hell yeah!

Cc

Jij bent eGt wel grappig. Ruzie maken is eGt wel de beste manier om elkaar te leren kennen en te waarderen.

Marsipulami
27-10-02, 01:32
Geplaatst door Victory


:haha: :haha: :hihi:

Die scholen zijn pas net begonnen, is moeilijk aan het begin om alles te organiseren. Nog een aantal jaartjes en dan is alles goed....

Kinderen de kans geven om op te groeien in een omgeving waar ze gerespecteerd worden om wie ze zijn en waar er consequent een aantal waarden en normen worden voorgehouden en nageleefd is het beste wat een kind zich kan overkomen. Ik geloof ook wel dat de problemen in sommige islamscholen te maken hebben met groeipijnen. De islam is zich aan het organiseren, dat vraagt tijd, mensen en inspanning. Ik denk echter dat men met deze islamscholen op de goede weg zit maar een echte evaluatie mag je pas over vijftig jaar gaan maken.