PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Scholen moeten illegale leerlingen melden'



Marsipulami
27-10-02, 17:23
'Scholen moeten illegale leerlingen melden'

HILVERSUM (ANP) - Hoofden van scholen moeten verplicht worden om ouders van illegaal in Nederland verblijvende leerlingen aan te geven bij de Vreemdelingendienst, opdat ze kunnen worden uitgezet. Dat stelde Tweede-Kamerlid Blok (VVD) in het programma Knevel op Zaterdag.

Zijn CDA-collega Van Vroonhoven-Kok ziet wel wat in de meldplicht. Het kan een van de instrumenten zijn voor het uitzettingsbeleid dat in het strategisch akkoord is afgesproken, stelde zij in hetzelfde programma. Kinderen zonder verblijfsstatus hebben volgens de huidige regels niet alleen recht op onderwijs, ze vallen ook onder de leerplicht.

Directeur P. Hettema van de Montessori scholengemeenschap in Amsterdam is er fel op tegen. Hij vergeleek de meldplicht in het televisieprogramma met de verplichting om joodse leerlingen te melden tijdens de Tweede Wereldoorlog. ,,Ik heb die boeken van zo'n leerlingenadministratie gezien. Dat nooit meer.''

De organisatie Defence for Children International schat het aantal illegale leerlingen in het basis-, voortgezet en middelbaar onderwijs tussen de 10.000 en 20.000. Hoeveel illegale kinderen thuis worden gehouden door hun ouders of geen onderwijs volgen omdat scholen denken dat ze de kinderen moeten weigeren, weet de organisatie niet.

bman
27-10-02, 17:27
Er was gisteren zo'n schoolhoofd die weer gelijk de vergelijking met anne frank en jodenvervolgin erbij sleepte...ik vond dat nogal overdone. Demagogiek. Het bagataliseert het leed van de joden gigantisch en maakt een normale disussie over dit soort zaken schier onmogelijk.

BiL@L
27-10-02, 17:31
Kwist niet dat er zelfs illegale leerlingen waren..

:wow:

Ps. Illigale mensen bestaan niet..

Marsipulami
27-10-02, 17:32
De vergelijking is niet geheel onterecht. Mensen verklikken met het oog op deportatie op het ogenblik dat ze de publieke status hebben gekregen van maatschappelijke zondebok.

Ik vind het heel erg gelijkend. Maar ik kan me wel voorstellen dat de voorstanders van deportatie het een storende vergelijking vinden.

Marsipulami
27-10-02, 17:34
Geplaatst door BiL@L
Ps. Illigale mensen bestaan niet..

Er bestaan geen onwettelijke mensen, alleen onmenselijke wetten.

Victory
27-10-02, 17:58
We zouden een keer op vakantie gaan met de klas(vorige school, tijd terug)... en toen werden er door wat leerkrachten aan mij gevraagt of ik wel een passport had. :jammer: Net of ik illegaal les aan het volgen ben. En dat doen ze niet even in prive maar waar de hele klas bij zit. :hihi:

Verder vind ik het onzin dat ze het moeten melden. Iedereen heeft recht op school... :jammer:

~Panthera~
27-10-02, 18:00
Geplaatst door Marsipulami


Er bestaan geen onwettelijke mensen, alleen onmenselijke wetten.
-------


Mee eens.
Buiten dat, het is helemaal de taak niet van leraren/leraressen om mensen aan te gaan lopen geven. (waar ik overigens al een vieze smaak van in mijn mond krijg)
OPsporen doet de politie maar, als ze dat zo nodig vinden.

Zelfkritiek
27-10-02, 18:06
Geplaatst door ~Panthera~

-------


Mee eens.
Buiten dat, het is helemaal de taak niet van leraren/leraressen om mensen aan te gaan lopen geven. (waar ik overigens al een vieze smaak van in mijn mond krijg)
OPsporen doet de politie maar, als ze dat zo nodig vinden.

Dus volgens jou hadden de 'omstanders' in Venlo ook geen hand uit moeten steken?
'OPsporen doet de politie maar, als ze dat zo nodig vinden'

~Panthera~
27-10-02, 19:10
Geplaatst door Zelfkritiek


Dus volgens jou hadden de 'omstanders' in Venlo ook geen hand uit moeten steken?
'OPsporen doet de politie maar, als ze dat zo nodig vinden'
---------

Je handen uitsteken om iemand te helpen die dood geslagen wordt,vind ik wel even iets anders dan verplicht worden een "illegaal" kind te verlinken. :vlammen:

bman
27-10-02, 19:11
Geplaatst door Marsipulami
De vergelijking is niet geheel onterecht. Mensen verklikken met het oog op deportatie op het ogenblik dat ze de publieke status hebben gekregen van maatschappelijke zondebok.

Ik vind het heel erg gelijkend. Maar ik kan me wel voorstellen dat de voorstanders van deportatie het een storende vergelijking vinden.

Dit IS ook een storende opmerking. Het deporteren van de Joden gebeured met een heel ander doel dan ze naar het land waar ze vandaan komen te sturen. De hele vergelijking loopt mank en is een absolute dooddoener van een normale discussie die gevoert moet worden. Dat je dat niet wilt zien is misschien omdat je er meer waarde aan hecht om mensen in hokjes te stoppen en Hollanders te irriteren.

Ik vind dat illegalen terug moeten worden gestuurd naar het land van herkomst. Ik vind persoonlijk dat scholen daar geen rol in hebben, omdat ik het belangrijker vind dat kinderen goed onderwijs krijgen en niet (ze zijn immers al illegaal) ook nog eens dermate in een sociaal isolement worden gestuurd dat ze of geen toekomst (in hun eigen land) kunnen opbouwen danwel tijdens hun illegale verblijf in ons land de criminaliteit in gaan. Maar goed illegaal=illegaal, dus je moet terug naar je eigen land. Als we dat soort wetten opstellen met zijn allen dan moeten we die ook handhaven.

"Argumenten" als de jodenvervolging en deportatie van deze mensen zijn misselijkmakend. Dan kan je net zo goed gaan stellen dat je niet naar de politie meer wil luisteren, want tijdens de oorlog waren het ook mannen in uniform die allerlei narigheid uithaalden...mensen die middels hun autoriteit de normale man van de straat in hun vrijheid beknotten.

Een klotevergelijking en het verbaast me dan ook niks dat alleen (juist) Mars zich weer geroepen voelt om deze te verdedigen.

i love israel
27-10-02, 19:11
illegalen zijn mensen die geen verblijfsvergunning hebben gekregen. om wat voor reden dan ook. dan dien je dit land te verlaten. als je dit land dan niet verlaat weet je dat je narigheid kunt krijgen.

zo zit de wet nu een keer in elkaar.

bman
27-10-02, 19:12
Geplaatst door ~Panthera~

---------

Je handen uitsteken om iemand te helpen die dood geslagen wordt,vind ik wel even iets anders dan verplicht worden een "illegaal" kind te verlinken. :vlammen:

Dat is het ook. Maar je bent wel erg lafjes als je voor dat soort klusjes alleen de politie het 'smerige' werk op wil laten knappen he?

plexus
27-10-02, 19:13
Geplaatst door i love israel
illegalen zijn mensen die geen verblijfsvergunning hebben gekregen. om wat voor reden dan ook. dan dien je dit land te verlaten. als je dit land dan niet verlaat weet je dat je narigheid kunt krijgen.

zo zit de wet nu een keer in elkaar.

...een vraagje zou jij iemand kunnen aangeven!

i love israel
27-10-02, 19:13
Geplaatst door Marsipulami
De vergelijking is niet geheel onterecht. Mensen verklikken met het oog op deportatie op het ogenblik dat ze de publieke status hebben gekregen van maatschappelijke zondebok.

Ik vind het heel erg gelijkend. Maar ik kan me wel voorstellen dat de voorstanders van deportatie het een storende vergelijking vinden.

wat ben je toch een randdebiel.

misschien was je even voor het gemak vergeten dat de joden die zijn weggevoerd uit nederland nederlanders waren, met een nederlands paspoort. niets illegaals aan.

de vergelijking gaat dus aan alle kanten mank.

i love israel
27-10-02, 19:14
Geplaatst door plexus


...een vraagje zou jij iemand kunnen aangeven!

nee dat zou ik niet kunnen

Mark
27-10-02, 19:16
Een meldingsplicht die wel geldt voor leraren en niet voor gewone burgers zou wel rare situaties kunnen opleveren.

Kunnen leraren de gevangenis in als ze dit niet melden?

De politie weet maar al te goed waar illegalen zitten maar doen er zelf niks aan. De overheid schuift haar eigen taken weer eens af naar de burger onder het mom "normen en waarden".

En inderdaad was het niet de taak van die mensen in Venlo om in te grijpen maar van de overheid om dit soort mensen van straat te houden (hij was al eens veroordeeld).

~Panthera~
27-10-02, 19:16
Geplaatst door bman


Dat is het ook. Maar je bent wel erg lafjes als je voor dat soort klusjes alleen de politie het 'smerige' werk op wil laten knappen he?
-------------

Nee....LAF is : kinderen moeten aangeven terwijl dat helemaal je beroep niet is.
Nogmaals : opsporingswerk is een politieaangelegenheid, anders kunnen we allemaal de uitvoering van de wet wel in eigen handen gaan nemen.
Dacht niet dat dat de bedoeling was, want dan gebeuren er binnen de kortste tijd RARE dingen hier in Nederland ben ik bang.


Maar ja....je hebt gelijk : VERLINKEN zijn Nederlanders al van oudsher goed in geweest.
Niets geleerd dus.

bman
27-10-02, 19:19
Geplaatst door ~Panthera~

-------------

Nee....LAF is : kinderen moeten aangeven terwijl dat helemaal je beroep niet is.
Nogmaals : opsporingswerk is een politieaangelegenheid, anders kunnen we allemaal de uitvoering van de wet wel in eigen handen gaan nemen.
Dacht niet dat dat de bedoeling was, want dan gebeuren er binnen de kortste tijd RARE dingen hier in Nederland ben ik bang.

Dat is wel waar. Ik vind dat voor leraren net als voor arsten e.d. een soort zwijgplicht (beroepsgeheim) in acht mag worden genomen. Onderwijs is een basisrecht voor kinderen, ook voor illegalen. Ik vind alleen de argumten die gebruikt worden om dit kracht bij te zetten (dat doet de politie maar, het is WOII niet etc.) niet passend en laffe retoriek.

Mark
27-10-02, 19:19
De regering (onder leiding van de religieuze-CDA ayatholla's) willen de normen en waarden opdringen aan het nederlandse volk.

Een van deze normen is dat elkaar bespioneren en veraden ok is. De burger mag dus wat taken van de politie overnemen.

De volgende stap is zelf rechter spelen en zelf de straffen uit te delen. op die manier krijgt de politie het een stuk rustiger en wordt Nederland een stuk veiliger (als je bij de lynchmob hoort dan).

Splijtstof zijn stukjes beginnen steeds zinniger te klinken.

Marsipulami
27-10-02, 19:21
Geplaatst door Zelfkritiek


Dus volgens jou hadden de 'omstanders' in Venlo ook geen hand uit moeten steken? 'Opsporen doet de politie maar, als ze dat zo nodig vinden'

Tss, wat een stupide vergelijking. Echt iets voor iemand die zich 'zelfkritiek' noemt, zonder te beseffen wat dat woord betekent.

Het getuigt van een compleet gebrek aan humaan waardenbesef en etisch bewustzijn als men rechteloze mensen (i.c. kinderen) die buiten hun wil om in armoede moeten leven, ook nog eens als misdadigers gaat beschouwen.

~Panthera~
27-10-02, 19:23
Geplaatst door bman


Dat is wel waar. Ik vind dat voor leraren net als voor arsten e.d. een soort zwijgplicht (beroepsgeheim) in acht mag worden genomen. Onderwijs is een basisrecht voor kinderen, ook voor illegalen. Ik vind alleen de argumten die gebruikt worden om dit kracht bij te zetten (dat doet de politie maar, het is WOII niet etc.) niet passend en laffe retoriek.
------------

OH...waarom nu ineens wel ? eerst vond je het maar laf......???

En wat WOII betreft, toen dachten mensen ook dat het niet zo'n vaart zou lopen, maar toch begon het met een soort tendens die je nu ook weer ziet.
Isoleer een zondebok en van kwaad gaat het tot erger....
Je kunt er maar op bedacht zijn vind ik.

Marsipulami
27-10-02, 19:30
Geplaatst door i love israel


wat ben je toch een randdebiel.

misschien was je even voor het gemak vergeten dat de joden die zijn weggevoerd uit nederland nederlanders waren, met een nederlands paspoort. niets illegaals aan.

de vergelijking gaat dus aan alle kanten mank.

Een paspoort is een dom stuk papier. Het al of niet bezitten van dat papiertje doet geen afbreuk aan de menselijke waardigheid en een aantal basisrechten die elke mens sowieso moet krijgen.

i love israel
27-10-02, 19:36
Geplaatst door Marsipulami


Een paspoort is een dom stuk papier. Het al of niet bezitten van dat papiertje doet geen afbreuk aan de menselijke waardigheid en een aantal basisrechten die elke mens sowieso moet krijgen.

wanneer mensen hier komen en worden afgewezen dienen ze het land te verlaten. als dat gezinnen met kinderen zijn en ze verkiezen hier toch te blijven worden ze illegalen en verspelen daarmee al hun rechten. dat ishun eigen keuze.

Victory
27-10-02, 19:44
Sommige Nederlanders praten over "illegalen" alsof ze criminelen zijn. We hebben het hier over kinderen stelletje mongolen.


Die mensen worden gewoon op straat gegooid omdat ze niet terug naar land van herkomst willen. Een familie of wat dan ook word gewoon avonds zonder geld op de station gepleurd en ze moeten zichzelf maar zien te redden......

:jammer:

~Panthera~
27-10-02, 19:46
Geplaatst door Victory
Sommige Nederlanders praten over "illegalen" alsof ze criminelen zijn. We hebben het hier over kinderen stelletje mongolen.


Die mensen worden gewoon op straat gegooid omdat ze niet terug naar land van herkomst willen. Een familie of wat dan ook word gewoon avonds zonder geld op de station gepleurd en ze moeten zichzelf maar zien te redden......

:jammer:
------


Ja......tolerant Nederland. :droef:

Sorry hoor...maar ik wordt een beetje misselijk soms.

Marsipulami
27-10-02, 19:47
Geplaatst door i love israel


wanneer mensen hier komen en worden afgewezen dienen ze het land te verlaten. als dat gezinnen met kinderen zijn en ze verkiezen hier toch te blijven worden ze illegalen en verspelen daarmee al hun rechten. dat is hun eigen keuze.

Pff wat een flauwe argumenten. Als gezonde Belg en anarchistische gelovige, lap ik alle reglementen aan mijn laars die indruisen tegen mijn eigen etisch oordeel.

Donna
27-10-02, 21:01
Ieder kind heeft recht op onderwijs. Dat is een elementair mensenrecht.

Geen kind zou moeten boeten voor de administratieve rompslomp van de ouders.

Arvid
28-10-02, 11:15
Geplaatst door Marsipulami


Pff wat een flauwe argumenten. Als gezonde Belg en anarchistische gelovige, lap ik alle reglementen aan mijn laars die indruisen tegen mijn eigen etisch oordeel.

Anarchisten zijn allen stupide sukkels.
Wees blij dat je leeft in een kapitalistisch land.
Alleen de Trias Politica is een beetje ondergesneeuwd, dat kan nog verbeterd worden.
En ik denk niet dat iemand waarde hecht aan jouw ethisch oordeel.

Realist
28-10-02, 13:35
Ik denk dat dit nog maar het begin is.

Net zoals in Duitsland in de 30'er jaren vd vorige eeuw.
Er heerste toen ook een economische crisis, en er werd een zondebok gezocht. Daar waren het de Joden, ik denk dat hier de moslims de schuld zullen krijgen.
De moslims doen er ook niet echt veel aan om hun imago te verbeteren imho, het is wel zo dat als een moslim een misdaad begaat, het extra word "uitgemelkt"

Spijtig maar nix aan te doen.

We zien over een paar jaar wel.....

GroteWolf
28-10-02, 13:44
Tuurlijk. Weet je wat, geef illegalen ook een woning, huursubsidie, kinderbijslag, een zalmsnip. Waarom zou je ze nog illegalen noemen? Laat ze allemaal maar komen, de armen die nodeloos op deze wereld zijn gezet in landen waar ze geen toekomst hebben, want dit laatste eilandje van welvaart moet ook zo snel mogelijk vernietigd worden. En het loopt bovendien allemaal zo'n vaart niet en we moeten eens modern leren denken!!


Kijkereens, je hebt OF wel of GEEN illegalen. En als je ze hebt, dan moet je ze natuurlijk niet als legalen behandelen.

Canaris
28-10-02, 13:57
Ik moet toegeven dat ik hier ook een beetje mee in mijn maag zit

Moet Nederland een Big Brotehr land worden, waar leraren een rode draad naar de veiligheidsdienst hebben?

Die Kinderen moeten natuurlijk altijd leiden onder de daden van hun ouders, maar het is feitelijk al hoopgevend dat deze ouders hun kinderen überhaupt naar school sturen.

Laat ze maar onderwijs krijgen tot op het moment waarop ze moeten worden uitgezet.

de pakkans moet worden vergroot maar wanneer we alle advokaten en leraaren in de verplichting nemen , gaan we met granaten op sprinkhanen schieten. Een Leraar moet altijd een vertrouwens persoon blijven.

Illegalen moeten eruit, maar men moet niet ook nog de kansen op een beter leven ergens anders gaan verneuken.