PDA

Bekijk Volledige Versie : Woede richt zich op jonge Marokkanen



Don
28-10-02, 11:36
Stille tocht Venlo / Woede richt zich op jonge Marokkanen
door Toine van Corven
2002-10-26

VENLO - De Marokkaanse gemeenschap was opvallend afwezig gisteravond tijdens de massale stille tocht in Venlo, ter nagedachtenis van Venlonaar René Steegmans (22), die begin deze week door twee 18-jarige stadgenoten -onder wie een Marokkaan- zo ernstig werd mishandeld dat hij later aan zijn verwondingen overleed. ,,Het was beter geweest als er door ons een woordje was gesproken. Misschien was het te kort dag'', veronderstelt Mustafa, die met kind in de kinderwagen wél meeliep.

De emoties richting allochtonen waren de afgelopen dagen hoog opgelopen. Zeker voor de deur van supermarkt Jan Linders aan de Sinselveldstraat, waar Steegmans dinsdag murw werd geslagen nadat hij de jongens, die op een scooter reden, op hun rijgedrag had aangesproken. Zeker toen duidelijk was dat de Marokkaan de fatale klappen had uitgedeeld, richtte de woede -op straat en vooral via internet- zich meer en meer op jonge 'kut'-Marokkanen, tot regelrechte bedreigingen op de condoleancepagina's aan toe.

De Marokkaanse gemeenschap in Venlo distantieerde zich direct van het gebeurde en burgemeester Schrijen liet de afgelopen dagen geen kans onbenut om tot bezinning op te roepen. Gisteren, halverwege de stille tocht op de plek van de wandaad, hield hij het bij algemene bewoordingen en stak vooral de familie, die waardig voorop liep in de stoet, een hart onder de riem.

Verreweg de meeste mensen van de naar schatting enkele tienduizenden deelnemers aan de tocht hoorden geen woord van wat er gezegd werd. Zo lang was de stoet dat de kop alweer bij het vertrekpunt terug was voordat de staart bij supermarkt Linders was gearriveerd. Voor de meeste fotograferende pers was vooral de treurende familie interessant. ,,Bloedhonden'', sist een man tegen zijn vrouw.

Voordat de stoet in de stromende regen vanaf het oude stadhuis aan de Markt vertrekt, beklimt een man uit het publiek -type skinhead- spontaan het bordes, begint het verzamelde volk toe te spreken en is daarmee burgemeester Schrijen voor.

,,Niemand deed iets voor René. Als ik daar was geweest had ik er bovenop geslagen'', verzekert hij. ,,Maar dan was ik opgesloten!'' De man oogst een luid applaus.

Aan de Parade, waar de tocht langsvoert, is de muziek in de café's afgezet. Het voltallige personeel van restaurant Humphrey's staat buiten in het gelid. Het hoofd gebogen. Deelnemers aan de tocht dragen fakkels, waxinelichtjes in jampotjes en een enkel spandoek. 'Waar moet het heen met deze maatschappij?'

Op de plek waar René Steegmans is doodgeslagen roemt een zichtbaar nerveuze burgemeester Rens's maatschappelijke betrokkenheid en daadkracht. ,,Hij dacht niet alleen na over de samenleving, maar deed er ook iets aan. Laten we kinderen die afglijden corrigeren, voordat het te laat is.'' Het signaal aan de politiek moet onderhand duidelijk zijn, vindt Schrijen. ,,En wij... Wij moeten doen wat René hier heeft gedaan. Elkaar blijven aanspreken. We mogen René niet verraden.'' Na zijn korte speech loopt Schrijen op de vader van René Steegmans af. Hij geeft hem een klap op de schouder.

plexus
28-10-02, 11:49
...ik begrijp die kop niet helemaal!

Pixelshade
28-10-02, 12:44
:schrik:

Don
28-10-02, 15:54
Geplaatst door plexus
...ik begrijp die kop niet helemaal!

Is niet erg hoor....