PDA

Bekijk Volledige Versie : Tsjetsjenie-Wstelijke Sahara



Geerts
28-10-02, 13:09
Ik ben nu een paar dagen op het forum en ik zie dat veel mensen van Marokkaanse afkomst zich druk maken over Tsjetsjenie en Palestina. In deze conflicten zouden moslims onderdrukt worden door respectievelijk Rusland en Israel. Maar waarom houden we het niet wat dichter bij huis: de Westelijke Sahara. Daar wordt een volk onderdrukt door de Marokkanen. Ik hoor hier dus helemaal niks over! Daar maken Marokkanen zich zelf schuldig aan een decennialange en mensonterende onderdrukking van een volk wat strijdt voor zijn rechten en vrijheid.

Jammer dat we er niks over horen. Maar ja, het past natuurlijk niet in jullie eeuwige verhaal over onderdrukte moslims, jihad en de duivelse machten Israel, Rusland en de VS.

Chantal

magden_david
28-10-02, 13:30
DAT je iets over tsjetsjenie hoort is toeval, zonder de gijzelingsactie was dat op dit forum een non topic geweest.

DiGiTaLMo
28-10-02, 13:46
Geplaatst door Geerts
Ik ben nu een paar dagen op het forum en ik zie dat veel mensen van Marokkaanse afkomst zich druk maken over Tsjetsjenie en Palestina. In deze conflicten zouden moslims onderdrukt worden door respectievelijk Rusland en Israel. Maar waarom houden we het niet wat dichter bij huis: de Westelijke Sahara. Daar wordt een volk onderdrukt door de Marokkanen. Ik hoor hier dus helemaal niks over! Daar maken Marokkanen zich zelf schuldig aan een decennialange en mensonterende onderdrukking van een volk wat strijdt voor zijn rechten en vrijheid.

Jammer dat we er niks over horen. Maar ja, het past natuurlijk niet in jullie eeuwige verhaal over onderdrukte moslims, jihad en de duivelse machten Israel, Rusland en de VS.

Chantal


wie zegt dat ze onderdrukt worden in de sahara? algerije misschien of mauritanie? het is toch een heel groot stuk woestijn waar waarschijnlijk olie te vinden is.

der is veel shit in deze wereld. kijk naar de koerden, basken, corsicanen, noord-ieren,albaniers en ja zelfs de friezen ! en zo heb je altijd mensen die onafhankelijk willen worden.

en om maar terug te gaan in de tijd. Ik geloof dat de geuzen ook ergens voor stonden en ze hebben hun doel bereikt, tenminste dat heb ik mijn geschiedenisleraar horen zeggen.

Ik denk dat wij marokkanen juist heel goed met de onderdrukten kunnen identificeren, omdat wij het ook meemaken.

Wat zouden jullie doen als Duitsland weer Nederland binnen zou komen.
Je zou toch ook in verzet gaan, nou ik ook.

Waar ook te wereld, niemand zou zich laten onderwerpen aan een niet democratisch gekozen bestuur.

power to the people \/ ;)

Geerts
28-10-02, 13:52
wie zegt dat ze onderdrukt worden in de sahara? algerije misschien of mauritanie? het is toch een heel groot stuk woestijn waar waarschijnlijk olie te vinden is.

Dan zeg ik: en wie zegt dat de Tsjetsjenen onderdrukt worden? Wat een rare redenering tover je hier uit de hoed! Ongelooflijk!

De rest van de reactie ga ik niet op in, al vind ik het knap dat je in een paar 100 woorden nog niet kan ingaan op mijn stellingname.

Chantal

BENZ_207
28-10-02, 14:26
Geplaatst door Geerts
wie zegt dat ze onderdrukt worden in de sahara? algerije misschien of mauritanie? het is toch een heel groot stuk woestijn waar waarschijnlijk olie te vinden is.

Dan zeg ik: en wie zegt dat de Tsjetsjenen onderdrukt worden? Wat een rare redenering tover je hier uit de hoed! Ongelooflijk!

De rest van de reactie ga ik niet op in, al vind ik het knap dat je in een paar 100 woorden nog niet kan ingaan op mijn stellingname.

Chantal


GET A LIFE! MENS..... wat weet jij nou over de sahara?

observer
28-10-02, 14:39
Ik denk dat wij marokkanen juist heel goed met de onderdrukten kunnen identificeren, omdat wij het ook meemaken. door wie worden de marokkanen dan onderdrukt? laat staan de marokkanen in nederland

Geerts
28-10-02, 14:43
GET A LIFE! MENS..... wat weet jij nou over de sahara?

BENZ_207: blijkbaar meer dan jij.....

Maar om even om te laten zien hoe belachelijk je reactie was, draai ik hem even om.

Waat weet jij nou over Tsjetsjenie of Palestina?

Probeer eerst je hersencelletjes aan het werk te zetten, voordat je reageert...

Succes ermee!

Chantal

shalom
28-10-02, 14:46
Geplaatst door Geerts
wie zegt dat ze onderdrukt worden in de sahara? algerije misschien of mauritanie? het is toch een heel groot stuk woestijn waar waarschijnlijk olie te vinden is.

Dan zeg ik: en wie zegt dat de Tsjetsjenen onderdrukt worden? Wat een rare redenering tover je hier uit de hoed! Ongelooflijk!

De rest van de reactie ga ik niet op in, al vind ik het knap dat je in een paar 100 woorden nog niet kan ingaan op mijn stellingname.

Chantal


Geert,

ik snap waar je naartoe wil gaan.

Maar om ff terug te komen op je vraag: en wie zegt dat de Tsjetsjenen onderdrukt worden?

De Gijzelingsactie stond in het teken van de onafhankelijkheid van tshetsjenie. Uit die redenrering van de tsjetsjenen was dit hun reactie op de onderdrukking door de russen.

Geerts
28-10-02, 14:56
Maar om ff terug te komen op je vraag: en wie zegt dat de Tsjetsjenen onderdrukt worden?

Beste Shalom,

met het omdraaien van zijn antwoord, wat weet jij van de Westelijke Sahahara in wat weet jij van Tsjetsjenie wilde ik alleen aantonen hoe belachelijk zijn antwoord was. Wie is BENZ_207 om te bepalen dat ik niks weet van het Westelijk Sahara conflict.

Ik ging dus niet inhoudelijk op het Russisch-Tsjetstjeense conflict in.

Groeten,
Chantal

shalom
28-10-02, 15:00
Geplaatst door Geerts
Maar om ff terug te komen op je vraag: en wie zegt dat de Tsjetsjenen onderdrukt worden?

Beste Shalom,

met het omdraaien van zijn antwoord, wat weet jij van de Westelijke Sahahara in wat weet jij van Tsjetsjenie wilde ik alleen aantonen hoe belachelijk zijn antwoord was. Wie is BENZ_207 om te bepalen dat ik niks weet van het Westelijk Sahara conflict.

Ik ging dus niet inhoudelijk op het Russisch-Tsjetstjeense conflict in.

Groeten,
Chantal

Sorry Chantal,

Miscommunicatie

bman
28-10-02, 15:24
Geplaatst door BENZ_207



GET A LIFE! MENS..... wat weet jij nou over de sahara?

Eh, een paar honderduizend mensen die al tientallen jaren verdreven zijn uit hun eigen land en nu 'statenloos' onder de meest mensonterende omstandigheden over de grens met Algarije in de woestijn moeten zien te overleven, terwijl de Marokkanen hun grondstoffen hebben ingepikt. Dat weet ik.

Ik ben benieuwd hoeveel marokkanen zouden juichen als een paar polisario soldaten een islamitische school in Holland zouden gijzelen en dreigen de marokkaanse leraren en leerlingen af te knallen als Marokko niet binnen 3 dagen de W-Sahara verlaten.
(1 ding, die Polisario soldaten onthoofden geen artsen en buitenlanders, smokkelen ook geen drugs etc. dat laten ze denk ik liever over aan die mujahedeen uit Tsjetjenie)

Geerts
28-10-02, 21:05
bman: goed je huiswerk gedaan!

Chantal

I'mNumber1
29-10-02, 00:53
Het Westelijke Sahara behoord tot Marokko evenals de Kanarische Eilanden, Ceuta & Melila.

bman
29-10-02, 11:05
Geplaatst door I'mNumber1
Het Westelijke Sahara behoord tot Marokko evenals de Kanarische Eilanden, Ceuta & Melila.

Tja, en tsjetjemie hoort al eeuwen bij Rusland en Israel is van de Israeliers.

Canaris
29-10-02, 11:12
En Oost Pruisen behoort tot duitsland
Elsas idem
Zuid Tirol tot Oostenrijk
Istrie tot Italie
Ierland tot Engeland , of misschien toch Noord Ierland tot Ierland
Schotland , tot Engeland of misschien toch niet
Finland tot Rusland of misschien toch Zweden , of misschien toch niet
Alaska met zekerheid tot Rusland
The USA tot engeland , of nee Frankrijk of nee toch maar liever de Sioux en Apache
Mexico tot Oostenrijk
Nederland tot Spanje

Shaheed
29-10-02, 11:24
Wat een onzinnige topic weer, om de marokkanen te vergelijken met de russen.


Jullie weten blijkbaar helemaal niets over de westelijke Sahara.
In 1975 gingen er 350.000 marokkanen richting de westelijke sahara oftewel het werd genoemd de groene mars.
Op die manier veroverden de marokkanen zonder geweld
de westelijke sahara op de spanjaarden.
In die tijd woonden er ook mensen in die sahara, dus je zou vraagtekens kunnen zetten wie er nou recht heeft op de heerschappij van de westelijke sahara.
De westelijke Sahara behoorde toen tot de spanjaarden en had geen president of koning die over het land regeerde in tegenstelling tot Tsjetsjenie.

Maar goed om nou de marokkaanse soldaten te vergelijken met de russen of de joden in Israel is de grootste onzin!

Waar hebben jullie gelezen ,gezien of gehoord dat de marokkaanse soldaten massale slachtingen aanrichten?
Wanneer zijn de marokkanen met apache helikopters gaan schieten op woonwijken?
'Wanneer hebben de marokkaanse soldaten vrouwen lopen verkrachten , mannen lopen onthoofden enz...
Wanneer hebben de marokkanen gifgas gebruikt tegen de autohtone bewoners van de westelijk sahara?

Trouwens deze hele kwestie is nog steeds in behandeling bij de VN.
Marokko accepteerd wel een onafhankelijk vredes leger in tegenstelling tot Israel of Rusland.

Mara
29-10-02, 11:26
Geplaatst door magden_david
DAT je iets over tsjetsjenie hoort is toeval, zonder de gijzelingsactie was dat op dit forum een non topic geweest.

Precies ik heb het onderwerp een paar keer ter discussie gesteld maar geen reacties gehad.

bman
29-10-02, 12:21
Geplaatst door Shaheed
Wat een onzinnige topic weer, om de marokkanen te vergelijken met de russen.


Jullie weten blijkbaar helemaal niets over de westelijke Sahara.
In 1975 gingen er 350.000 marokkanen richting de westelijke sahara oftewel het werd genoemd de groene mars.
Op die manier veroverden de marokkanen zonder geweld
de westelijke sahara op de spanjaarden.
In die tijd woonden er ook mensen in die sahara, dus je zou vraagtekens kunnen zetten wie er nou recht heeft op de heerschappij van de westelijke sahara.
De westelijke Sahara behoorde toen tot de spanjaarden en had geen president of koning die over het land regeerde in tegenstelling tot Tsjetsjenie.

Maar goed om nou de marokkaanse soldaten te vergelijken met de russen of de joden in Israel is de grootste onzin!

Waar hebben jullie gelezen ,gezien of gehoord dat de marokkaanse soldaten massale slachtingen aanrichten?
Wanneer zijn de marokkanen met apache helikopters gaan schieten op woonwijken?
'Wanneer hebben de marokkaanse soldaten vrouwen lopen verkrachten , mannen lopen onthoofden enz...
Wanneer hebben de marokkanen gifgas gebruikt tegen de autohtone bewoners van de westelijk sahara?

Trouwens deze hele kwestie is nog steeds in behandeling bij de VN.
Marokko accepteerd wel een onafhankelijk vredes leger in tegenstelling tot Israel of Rusland.

Niet jokkem Shaheed, Spanje had zich reeds uit dat land terug getrokken. Het land was onafhankelijk een heeft zelfs even een eigen vlag gehad (meer dan je van Palestina of Tsjetjenie kan zeggen) Dat de Marokkanen weinig geweld hebben hoeve gebruiken is inderdaad waar, maar je vergeet even de hodnerduizenden vluchtelingen die al tientallen jaren door die satanische VN worden onderhouden onder de meest menseonterende omstandigheden in de woestijn van Algarije.

Ooit van Polisario gehoord? Wat zou je doen als die deze vreedzame kolonisten ging afknallen, of marokkanen in Nederland 'terug ging pakken' om aandacht te krijgen voor hun zaak? Marokko is bij lange na niet zo wreed als de Russen soms zijn geweest of Israel maar ik denk dat dat niet lang zo zou blijven als de sarawis zich net zo zouden gaan gedragen als de Tjetjenen...

Saheed, je komt uit een neo-koloniaal land en dat weet je dondersgoed. De marokkanen zijn uit op land en grondstoffen, niets meer en niets minder.

Zwarte Schaap
29-10-02, 14:43
Geplaatst door bman


Eh, een paar honderduizend mensen die al tientallen jaren verdreven zijn uit hun eigen land en nu 'statenloos' onder de meest mensonterende omstandigheden over de grens met Algarije in de woestijn moeten zien te overleven, terwijl de Marokkanen hun grondstoffen hebben ingepikt. Dat weet ik.

Ik ben benieuwd hoeveel marokkanen zouden juichen als een paar polisario soldaten een islamitische school in Holland zouden gijzelen en dreigen de marokkaanse leraren en leerlingen af te knallen als Marokko niet binnen 3 dagen de W-Sahara verlaten.
(1 ding, die Polisario soldaten onthoofden geen artsen en buitenlanders, smokkelen ook geen drugs etc. dat laten ze denk ik liever over aan die mujahedeen uit Tsjetjenie)

Het probleem van de polisario is een probleem die het imperialistische politiek van de europeanen achter heeft gelaten.
De grenzen die daar getrokken zijn, zijn een overblijfsel uit de Europese verdeel en heers politiek.

Het begin.

De westelijke sahara vormde eeuwenlang het doorgangs gebied van de meest westelijke karavaansroute die Zwart Afrika verbond met havens in Marokko. De portugezen en spanjaarden hebben sinds de val van het andalusische rijk constante aanvallen uitgevoerd op de aanvoerroutes van de karavaan. Zij namen steeds dieper richting zwart afrika Marokkaanse kustgebieden in hun bezit om zo de karavaanroutes van Marokko in hun bezit te nemen met als belangrijkste doel het aftappen van deze Saharahandel.

Joodse handelaren namen vaak de belangen van de Portugezen waar. De posten waren vaak geisoleerde forten die vanuit zee moesten worden bevoorraad. Onder de Portugese bezetting gingen de Atlantische kuststreken snel achteruit. Hongersnood voortdurende razzia's, het weg voeren van slaven en de vlucht van een groot deel van de bevolking naar het binnenland maakte dat tussen 1514 en 1547 de bevolking in de kuststreken met ruim 40 % afnam.

De verschillende stammen leefden daar en doorkruisten het gebied met hun dieren zoals geiten en kamelen. Ze leefden van het afwisselend overvallen en het beschermen van de handelskaravanen. De koloniale grenzen die in 1884 op de kaart werden getrokken om de spaanse invloedssfeer af te bakenen, hielden geen enkele rekening met deze samenleving en haar mobiele bestaanswijze. De inwoners van het gebied lieten zich dan ook niet veel gelegen liggen aan de grenzen.

De situatie veranderde echter bij het onafhankelijk worden van Marokko(1956), Mauretanie(1960) en Algerije(1962). De op kaart getrokken grenzen(getrokken met een liniaal) namen het karakter aan van staatsgrenzen, die hun invloed deed gelden op het mobiele leven van de inwoners. Niettemin bleven velen zich in eerste instantie beschouwen als leden van een stam en was er nauwelijks sprake van een bijzondere gevoel van verbondenheid met 1 van de neiuwe staten.

Toch hebben tussen 1953 en 1956, tijdens de strijd om de onafhankelijkheid van Marokko, vele duizenden saharaoui's gevochten in het Marokkaanse bevrijdingsleger en zij konden het moeilijk verkroppen dat in 1956 de strijd om de nog door Spanje bezette gekoloniseerde gebieden in het zuiden niet werd voortgezet. Een aantal van deze teleurgestelde strijders richtten in 1973 Polisario op om de Spanjaarden te verdrijven en het zelfbeschikkingsrecht ook op de marokkaans-saharaanse volk toe te passen.

Marokko had intussen in 1969 weliswaar afstand gedaan van zijn aanspraken op Mauretanie, dat het lange tijd ook beschouwd had als deel van zijn historische grondgebied, maar het handhaafde zijn claims op de Westelijke Sahara. Tijdens een volkstelling in 1974 door spanje werden er 75.000 mensen geregistreerd.

Gesteund door een uitspraak van het internationale hof van justitie-dit bevestigde dat er in het verleden zekere banden zijn geweest tussen de inwoners van het gebied en de sultan van Marokko- , bezette marokko op 6 november 1975 het gebied door er 350.000 Marokkanen de grens over te sturen.(vele sahraoui's woonden en werkten studeerden inmidels in Marokko en waren vaak afkomstig uit het gebied zelf). Spanje legde zich neer bij de voldongen feiten en droeg het bestuur over aan een Marokkaans-Mauretaans bestuur. Dit irriteerde Algerije en begon haar steun aan de Polisario op te voeren. Gezien de banden met het sovjet rijk van algerije en marokko juist met Amerika werd het ook een ideologische strijd tussen kapitalisme en communisme. Marokko bouwde ondertussen steden ziekenhuizen en werkte verder aan de ontwikkeling van de sahara.

Dit is totaal iets anders dan de tjeteense strijd. Daar wordt het volk sinds 1850 geteroriseerd door een imperialistische land. Marokko maakt juist een einde aan de impoerialistische politiek van Het westen en zorgt voor eenheid van de oude grondgebeid van Marokko.

Europa wil juist een eenheid vormen van verschillende volkeren met een verschillende taal en cultuur op het europees grondgebeid, maar juist gebieden zoals Noord-Afrika met een zelfde taal cultuur en godsdienst wil men juist de verdeling voortzetten. Gelukkig dat het niet met zulk bloedvergieten gepaard gaat zoals het in Europa is gegaan.

Canaris
29-10-02, 15:11
Dit is totaal iets anders dan de tjeteense strijd. Daar wordt het volk sinds 1850 geteroriseerd door een imperialistische land. Marokko maakt juist een einde aan de impoerialistische politiek van Het westen en zorgt voor eenheid van de oude grondgebeid van Marokko.

Einde Quote

Beste kinderen, ik wil dat jullie vanavond een stukje schrijven. Namenlijk hoe iemand iets wat krom is, recht kan lullen , zonder dat de schaamte er niet in stromen uitspat.

Morgen wordt iedereen naar voren geroepen en moet dan voor de klas zijn stukje voorlezen.

Zwarte Schaap
29-10-02, 15:18
Geplaatst door Canaris
Dit is totaal iets anders dan de tjeteense strijd. Daar wordt het volk sinds 1850 geteroriseerd door een imperialistische land. Marokko maakt juist een einde aan de impoerialistische politiek van Het westen en zorgt voor eenheid van de oude grondgebeid van Marokko.

Einde Quote

Beste kinderen, ik wil dat jullie vanavond een stukje schrijven. Namenlijk hoe iemand iets wat krom is, recht kan lullen , zonder dat de schaamte er niet in stromen uitspat.

Morgen wordt iedereen naar voren geroepen en moet dan voor de klas zijn stukje voorlezen.

Kun jij het tegendeel bewijzen met jouw stukjes? Ik wacht op een goed beargumenteerde stuk waarin je mijn overzicht tegenspreekt.

Canaris
29-10-02, 16:05
als eerste kan ik je zeggen dat poisario het heel anders ziet

The Saharawi people have not remained passive spectators at the invasion and bartering of their land.
After 1958, there were sporadic demonstrations against the Spanish domination, but it was in 1967 that the struggle began to take organized form with the creation of the Movement for the Liberation of the Sahara (see Bassiri). An intensive campaign to mobilize the Saharawi people on behalf of their independence led to a massive demonstration, in 1970, against the efforts by the colonial power to turn the Sahara into a Spanish province. The Spaniards reacted by massacring the demonstrators and dissolving the liberation movement.
Having understood that there was no other way out, the Saharawis decided to take up armed struggle. On 10 May 1973, the Constitutive Congress for the Front for the Liberation of Saguia el Hamra and Rio de Oro, known as the POLISARIO Front, was held.
Shortly afterwards, the first armed action was carried out. Such actions have caused an escalation of bombardments, massacres and torture of the civilian population who have been forced to make a mass exodus to the areas controlled by the POLISARIO Front and over the border to Tindouf in Algeria,which has been supporting the struggle of the Saharawis for self-determination

Raar maar , wanneer je een paar woordjes veranderd (Eigennamen) zou je bijna denken, dat het hier over Tschetschenie gaat

Dat de mensen dolblij zijn met jullie de-kolonisering, blijkt wel uit het feit in wat voor aangename vluchtelingskampen die moeten leven.

Bnam heeft het al gezegd. Het gaat hier om bodenschatten (Phosphor) en verder om niets.

de wil van (ook ) dit volk wordt niet gehoord. Jullie schijten er net zo op als de russen op de wil van de Tschetschenen.

Neem het ter kentnis. Het volk van de west sahara wil onafhankelijk zijn. Waarom Marokko zo bang is voor een referendum zegt alles.

Overigens is de West Sahara als zelfstandig land door (ik geloof) 162 landen op deze wereld erkend, dus is Marokko niets anders als een bezettingsmacht.

Oeps , daar schiet toch toevallig nog zoŽn brandhaard aan mij voorbij.

Shaheed
29-10-02, 17:13
Geplaatst door bman


Niet jokkem Shaheed, Spanje had zich reeds uit dat land terug getrokken. Het land was onafhankelijk een heeft zelfs even een eigen vlag gehad (meer dan je van Palestina of Tsjetjenie kan zeggen) Dat de Marokkanen weinig geweld hebben hoeve gebruiken is inderdaad waar, maar je vergeet even de hodnerduizenden vluchtelingen die al tientallen jaren door die satanische VN worden onderhouden onder de meest menseonterende omstandigheden in de woestijn van Algarije.

Ooit van Polisario gehoord? Wat zou je doen als die deze vreedzame kolonisten ging afknallen, of marokkanen in Nederland 'terug ging pakken' om aandacht te krijgen voor hun zaak? Marokko is bij lange na niet zo wreed als de Russen soms zijn geweest of Israel maar ik denk dat dat niet lang zo zou blijven als de sarawis zich net zo zouden gaan gedragen als de Tjetjenen...

Saheed, je komt uit een neo-koloniaal land en dat weet je dondersgoed. De marokkanen zijn uit op land en grondstoffen, niets meer en niets minder.


Graag wil ik van jou bewijzen zien waarin staat dat de spanjaarden het land al hadden verlaten voordat de marokkanen hen vreedzaam en ongewapend haden weggedreven in 1975.
In die tijd was de westelijke sahara nog steeds een kolonie van Spanje en hadden de sahrawi's geen eigen heerschappij daarover.

De vegelijking die jij maakt dat polisario marokkanen moet gaan ontvoeren in Nederland om zo hen aandacht te vestigen op de problematiek in de westelijke sahara is de grootste onzin.
Hadden de tsjetsjenen nederland aangevallen dan?
Nee zij ontvoerden de russen die in Rusland woonden omdat het ook de russen zijn die genocide plegen op de tsjetsjenen.

Als de marokkaanse soldaten ook genocide zouden plegen op de saharawi's zou ik het niks anders dan gerechtvaardigd vinden dat de saharawi's aanslagen zouden plegen op marokkaans grongebied.
Maar daar zit de fout de je maakt de saharawi's hebben nooit een president of erkende status als land gehad die zij zouden moeten verdedigen zij woonden in die tijd in westelijke sahara toen de spanjaarden het kolonialiseerden.
In tegenstelling tot Palestina en Tsjetsjenie die wel erkend zijn.

En ga mij nou niet een schuld gevoel aanpraten
over een neo-koloniaal land.
Want al de ellende in de wereld kun je allemaal terugwijzen aan de blanke man.
Ware het niet hij die voor de huidige ellende heeft gezorgd om diverse landen te bezetten en te plunderen om hen rijkdommen.
De ellende in Palestina kun je toewijzen aan de blanke man die het land had bezet, ware het niet de engelsen die palestina hadden bezet en weggegeven hebben aan de joden.
Ware het niet de blanke man die pakistan en india bezette waar nu het huidige conflict Kashmir is uitgevloeid.
Ware het niet de blanke man die heel Afrika bezette en lijnen trok zonder rekening te houden met de cultuur en diverse ectnische minderheden in het land.
Al die afrikaanse landen zijn nu in oorlog, een oorlog die zij voor de kolonialisatie niet hadden.

En ook Nederland heeft diverse gruwelheden op haar naam staan
wat betreft de kolonialisatie van Indonesië.

Zoals Malcolmx al zei: de duivel is niet rood heeft geen hoorns en geen staart, de duivel is blank heeft blond haar en blauwe ogen!


P.S. ik kom niet uit Marokko, ik kom uit Nederland.

bman
29-10-02, 17:14
Geplaatst door Zwarte Schaap


Kun jij het tegendeel bewijzen met jouw stukjes? Ik wacht op een goed beargumenteerde stuk waarin je mijn overzicht tegenspreekt.

Het 'tegendeel' woont met honderduizenden vluchtelingen in armetierige kampen in de woestijn. Zonder dat ook maar een van hun islamitische broeders in Marokko zich daar om bekommert, dat vieze klusje mag de VN opknappen. Direkt na de Spaanse terugtrekking uit de kolonie riepen de Saharanen hun onafhankelijkhedi uit, een onafhankelijkhedi die door zowat iedereen wordt gerespecteerd behalve door de Marokkanen die op macht, grond en fosfor uit zijn. Niet meer en niet minder.

bman
29-10-02, 17:22
Geplaatst door Shaheed

Graag wil ik van jou bewijzen zien waarin staat dat de spanjaarden het land al hadden verlaten voordat de marokkanen hen vreedzaam en ongewapend haden weggedreven in 1975.
In die tijd was de westelijke sahara nog steeds een kolonie van Spanje en hadden de sahrawi's geen eigen heerschappij daarover.


http://www.oneworld.org/guides/sahara/history.html

Dan kan je zelf lezen wat voor een 'bevrijders' de marokkanen waren.



De vegelijking die jij maakt dat polisario marokkanen moet gaan ontvoeren in Nederland om zo hen aandacht te vestigen op de problematiek in de westelijke sahara is de grootste onzin.
Hadden de tsjetsjenen nederland aangevallen dan?


Nee, maar wel Russen met een Nederlands paspoort. Engelsen, N-zeelanders, Duitsers, medewerkers van artsen zonder grenzen, journalisten.



Nee zij ontvoerden de russen die in Rusland woonden omdat het ook de russen zijn die genocide plegen op de tsjetsjenen.



Sukkel, dat ging gewoon om geld ...amerikaanse dollars werden er keer op keer geeist.



Als de marokkaanse soldaten ook genocide zouden plegen op de saharawi's zou ik het niks anders dan gerechtvaardigd vinden dat de saharawi's aanslagen zouden plegen op marokkaans grongebied.


En waarom niet op Marokkanen die elders wonen? Dit zijn toch ook net zo "schuldig". Telt het verdrijven van vrouwen en knderen uit hun huizen ook? Ach, het feit dat je aanslagen en terroristisch geweld goedkeurt zegt eigenlijk al genoeg over je.



Maar daar zit de fout de je maakt de saharawi's hebben nooit een president of erkende status als land gehad die zij zouden moeten verdedigen zij woonden in die tijd in westelijke sahara toen de spanjaarden het kolonialiseerden.


Hahaha, dat LUL je uit je nek.

October 16: The International Court of Justice announced that neither Morocco or Mauritania should have sovereignty over the Western Sahara. The Saharawi population expressed the desire for independence and that POLISARIO should be the main political party.

en nu wil ik weten wanneer die met tsjetjenie is gebeurd...



In tegenstelling tot Palestina en Tsjetsjenie die wel erkend zijn.


door de vn? haha.



En ga mij nou niet een schuld gevoel aanpraten
over een neo-koloniaal land.
Want al de ellende in de wereld kun je allemaal terugwijzen aan de blanke man.
Ware het niet hij die voor de huidige ellende heeft gezorgd om diverse landen te bezetten en te plunderen om hen rijkdommen.
De ellende in Palestina kun je toewijzen aan de blanke man die het land had bezet, ware het niet de engelsen die palestina hadden bezet en weggegeven hebben aan de joden.
Ware het niet de blanke man die pakistan en india bezette waar nu het huidige conflict Kashmir is uitgevloeid.
Ware het niet de blanke man die heel Afrika bezette en lijnen trok zonder rekening te houden met de cultuur en diverse ectnische minderheden in het land.
Al die afrikaanse landen zijn nu in oorlog, een oorlog die zij voor de kolonialisatie niet hadden.

En ook Nederland heeft diverse gruwelheden op haar naam staan
wat betreft de kolonialisatie van Indonesië.

Zoals Malcolmx al zei: de duivel is niet rood heeft geen hoorns en geen staart, de duivel is blank heeft blond haar en blauwe ogen!


P.S. ik kom niet uit Marokko, ik kom uit Nederland.


Zo de racistische aap komt weer eens uit de mouw. Jammer dat je niet blond bent met blauwe ogen, anders had je zo bij de NNP of stormfront kunnen soliciteren.

BENZ_207
29-10-02, 17:36
Geplaatst door Geerts
GET A LIFE! MENS..... wat weet jij nou over de sahara?

BENZ_207: blijkbaar meer dan jij.....

Maar om even om te laten zien hoe belachelijk je reactie was, draai ik hem even om.

Waat weet jij nou over Tsjetsjenie of Palestina?

Probeer eerst je hersencelletjes aan het werk te zetten, voordat je reageert...

Succes ermee!

Chantal


hahahaha, wat ben jij grappig.

als iemand hier zijn hersencelletjes aan het werk moet zetten
voor dat ie gaat reageren dan ben jij het wel.

waar heb jij mij wat zien posten over Tsjetsjenie of palestina?

en als jij meer dan ik weet dan wil ik teksten van jou lezen
wat daar allemaal gaande is.

dus vertel me wat weet je over de sahara?

BENZ_207
29-10-02, 17:55
Geplaatst door Geerts
Maar om ff terug te komen op je vraag: en wie zegt dat de Tsjetsjenen onderdrukt worden?

Beste Shalom,

met het omdraaien van zijn antwoord, wat weet jij van de Westelijke Sahahara in wat weet jij van Tsjetsjenie wilde ik alleen aantonen hoe belachelijk zijn antwoord was. Wie is BENZ_207 om te bepalen dat ik niks weet van het Westelijk Sahara conflict


Ik ging dus niet inhoudelijk op het Russisch-Tsjetstjeense conflict in.

Groeten,
Chantal


nog zo'n domme reaktie.




Als ik jou vraag."wat weet jij van de Westelijke-Sahara?"dan verwacht ik ook een antwoord van jou. Als je net zo slim bent als dat je beweerd en ik verwacht dan geen domme reactie.
Wat je nu aantoon is gewoon je achterlijkheid. Ik heb tot nu toe nergens in jou topic kunnen
lezen dat je inhoudelijke wat gepost hebt over de Westelijke-Sahara.

En als jij nou echt zo intellectueel was dan je wel een inhoudelijke topic geplaatst. En geen
Verhaaltje van 8 zinnetjes om maar een onderwerp te beginnen over de Westelijke-Sahara.
En trouwens een discussie over de Westelijke-Sahara hebben we hier al vaker gehad.


Maar ik zal je laten. Kan je weer lekker verder gaan janken over de Westelijke Sahara.

Zwarte Schaap
29-10-02, 18:35
Geplaatst door Canaris
als eerste kan ik je zeggen dat poisario het heel anders ziet

The Saharawi people have not remained passive spectators at the invasion and bartering of their land.
After 1958, there were sporadic demonstrations against the Spanish domination, but it was in 1967 that the struggle began to take organized form with the creation of the Movement for the Liberation of the Sahara (see Bassiri). An intensive campaign to mobilize the Saharawi people on behalf of their independence led to a massive demonstration, in 1970, against the efforts by the colonial power to turn the Sahara into a Spanish province. The Spaniards reacted by massacring the demonstrators and dissolving the liberation movement.
Having understood that there was no other way out, the Saharawis decided to take up armed struggle. On 10 May 1973, the Constitutive Congress for the Front for the Liberation of Saguia el Hamra and Rio de Oro, known as the POLISARIO Front, was held.
Shortly afterwards, the first armed action was carried out. Such actions have caused an escalation of bombardments, massacres and torture of the civilian population who have been forced to make a mass exodus to the areas controlled by the POLISARIO Front and over the border to Tindouf in Algeria,which has been supporting the struggle of the Saharawis for self-determination

Raar maar , wanneer je een paar woordjes veranderd (Eigennamen) zou je bijna denken, dat het hier over Tschetschenie gaat

Dat de mensen dolblij zijn met jullie de-kolonisering, blijkt wel uit het feit in wat voor aangename vluchtelingskampen die moeten leven.

Bnam heeft het al gezegd. Het gaat hier om bodenschatten (Phosphor) en verder om niets.

de wil van (ook ) dit volk wordt niet gehoord. Jullie schijten er net zo op als de russen op de wil van de Tschetschenen.

Neem het ter kentnis. Het volk van de west sahara wil onafhankelijk zijn. Waarom Marokko zo bang is voor een referendum zegt alles.

Overigens is de West Sahara als zelfstandig land door (ik geloof) 162 landen op deze wereld erkend, dus is Marokko niets anders als een bezettingsmacht.

Oeps , daar schiet toch toevallig nog zoŽn brandhaard aan mij voorbij.

Wat ik schreef is afkomstig uit Nederlandse boeken, wat jij citeert is afkomstig van een polisariostuk, zo bezien begrijp ik natuurlijk wel dat ze hun zaak zullen aandikken vermeende misdaden. Wat is neutraler denk je ?

Je kunt wel hoog en laag springen, Marokko is bezig met het consolideren van zijn oorspronkelijke teritorium. Wat rusland doet is al 150 jaar het tjeteense volk deporteren naar siberie en uitmoorden. Daar bij hoort de eeuwenlange onderdrukking van hun eigen geloof.

Marokko is eindelijk verlost van zijn parasieten in de vorm van de kolonisatoren. Marokko kan eindelijk zijn eenheidsstaat gaan vormen. Dat er natuurlijk gestookt wordt door andere landen is normaal.

Het vormen van een eenheidsstaat is in europa verlopen met een zeer bloedige strijd, dit in tegenstelling tot Marokko.

Waarom zou je de de koloniale deling in stand houden? Europa zelf is bezig om een eenheid te vormen en Noord afrika moet verdeeld blijven, terwijl het volk, de taal, het geloof hetzelfde is ?

Om dicht bij Rusland te blijven, de baltische staten mogen vreedzaam bij europa toetreden en Tjetenie moet een slaaf blijven van rusland.


(Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik eens ben met de gang van zaken in de marokkaanse politiek, want de onderdrukking geldt evenzo voor de rest van de Marokkanen, daarmee zijn de Marokkanen natuurlijk opgezadelt door de voormalige kolonisator. Maar de historische claim opzij zetten om weer een dictator de kans te geven gaat niet door als het aan mij ligt)

I'mNumber1
29-10-02, 23:48
Geplaatst door bman


Tja, en tsjetjemie hoort al eeuwen bij Rusland en Israel is van de Israeliers.


Israel 1948 ? :rolleyes: .....

bman
30-10-02, 00:27
Geplaatst door I'mNumber1



Israel 1948 ? :rolleyes: .....

Nou, die claim is daarmee dus 2 x zo oud als de bezetting van de WS. Of je wilt of niet Marokko houdt gewoon land bezet en er zitten niet voor niets mensen in opvangkampen. Dat doen ze niet voor de lol. De situatie in Tsjetjenie is natuurlijk een stuk zuurder voor beide partijen door het bovenmatig gebruik van bruut geweld door beide partijen, maar dat is bezijden de staatkundige kwestie. Feit is dat de staat israel door het overgrote deel van de wereld alland is erkend, de staat tsjetjenie NIET, de onafhankelijk uitgeroepen staat W-sahara is tegen de wil van dat volk ingelijfd door Marokko (ooit afgevraagd waarom de referenda nooit zijn gehouden?)

Dat Marokko niet op grote schaal martelt en moordt is alleen maar een klein geluk bij een ongeluk voor een beroofd en verjaagd volk.

I'mNumber1
30-10-02, 07:01
Geplaatst door bman


Nou, die claim is daarmee dus 2 x zo oud als de bezetting van de WS. Of je wilt of niet Marokko houdt gewoon land bezet en er zitten niet voor niets mensen in opvangkampen. Dat doen ze niet voor de lol. De situatie in Tsjetjenie is natuurlijk een stuk zuurder voor beide partijen door het bovenmatig gebruik van bruut geweld door beide partijen, maar dat is bezijden de staatkundige kwestie. Feit is dat de staat israel door het overgrote deel van de wereld alland is erkend, de staat tsjetjenie NIET, de onafhankelijk uitgeroepen staat W-sahara is tegen de wil van dat volk ingelijfd door Marokko (ooit afgevraagd waarom de referenda nooit zijn gehouden?)

Dat Marokko niet op grote schaal martelt en moordt is alleen maar een klein geluk bij een ongeluk voor een beroofd en verjaagd volk.

Claim ? mijn beste man het werd erkend door de rest van de wereld niets werd gevraagd aan de landen rondom het gebied, en dat Israel op grote schaal martelt en moordt is maar het resultaat van een beroofd verjaagd volk ;).

bman
30-10-02, 09:33
Geplaatst door I'mNumber1


Claim ? mijn beste man het werd erkend door de rest van de wereld niets werd gevraagd aan de landen rondom het gebied, en dat Israel op grote schaal martelt en moordt is maar het resultaat van een beroofd verjaagd volk ;).

Ja, Israel doet dingen die niet kunnen. Betekent dat dat we het maar op moeten heffen? I don't think so. Die buurlanden is een interessant punt. Even terug naar het oorspronkelijke onderwerp: hoeveel buurlanden erkennen Tsjetjenie als onafhankelijke staat? 0 Hoeveel erkennen of erkenden de WS? In ieder geval 2 van de 3 (mauretanie en algarije voor zover is weet)...alleen Marokko is de spelbreker.

dihcar
30-10-02, 10:22
polisario en de sahara....en die vergelijken met tsjetsjenie en Palestina!!

Geerts,

wat weet jij over de polisario voor 1975?
ken jij een zekere Houari Boumadiane?
en die mohamed Abdelaziz komt niet uit de sahara maar uit midden Marokko en zijn vader dient in het Marokkaanse leger?
weet jij trouwens wie die abdelaziz is?

De sahraouis van de polisario zitten niet in de MAROKKAANSE SAHARA maar in Tindouf Algerije en dat geven de Algerijen ook toe?

de tsjetsjenen zijn al eeuwen lang tsjetsjenen en vertel me niet dat jij niets weet over de communistische tijdperk en hoe zij bepaalde landen hebben veroverd en trouwens ook de joden hadden veel geleden onder hun bewind...kijk naar hoeveel russen zijn ge-emigreerd naar israel.

De palestijnse kwestie is van heel andere soort....jij en je consorten weten denk ik precies hoe het zit en komen hier om mensen te provoceren.

ik wacht je reacties?


p.s. ik was al benieuwd naar dat soort reacties en aan de beheerders: ik zag ook iemand hier met een zogenaamde polisario vlag als avator. weten jullie wie het is?

bman
30-10-02, 10:51
Geplaatst door dihcar
polisario en de sahara....en die vergelijken met tsjetsjenie en Palestina!!

Geerts,

wat weet jij over de polisario voor 1975?
ken jij een zekere Houari Boumadiane?
en die mohamed Abdelaziz komt niet uit de sahara maar uit midden Marokko en zijn vader dient in het Marokkaanse leger?
weet jij trouwens wie die abdelaziz is?

De sahraouis van de polisario zitten niet in de MAROKKAANSE SAHARA maar in Tindouf Algerije en dat geven de Algerijen ook toe?

de tsjetsjenen zijn al eeuwen lang tsjetsjenen en vertel me niet dat jij niets weet over de communistische tijdperk en hoe zij bepaalde landen hebben veroverd en trouwens ook de joden hadden veel geleden onder hun bewind...kijk naar hoeveel russen zijn ge-emigreerd naar israel.

De palestijnse kwestie is van heel andere soort....jij en je consorten weten denk ik precies hoe het zit en komen hier om mensen te provoceren.

ik wacht je reacties?


p.s. ik was al benieuwd naar dat soort reacties en aan de beheerders: ik zag ook iemand hier met een zogenaamde polisario vlag als avator. weten jullie wie het is?

Ik heb die vlag een tijdjes gehad. Hoezo?

dihcar
30-10-02, 11:26
het was een vraag aan de beheerders bman?

meer om te vertellen dat sommigen het niet door hadden.

mijn persoonlijke mening over die Polisario:

ik ben honderd procent Marokkaan en zo anti-polisario als het maar kan. alleen weet ik dat de onschuldige mensen lijden onder de abdelaziz en algerijnse regime. navraag kun je bij VN-vluchtelingenorganisatie en bij het rode kruis.

De Palestina-Israeli conflict:

De sterkste gaat winnen

bman
30-10-02, 12:00
Geplaatst door dihcar
het was een vraag aan de beheerders bman?

meer om te vertellen dat sommigen het niet door hadden.

mijn persoonlijke mening over die Polisario:

ik ben honderd procent Marokkaan en zo anti-polisario als het maar kan. alleen weet ik dat de onschuldige mensen lijden onder de abdelaziz en algerijnse regime. navraag kun je bij VN-vluchtelingenorganisatie en bij het rode kruis.


Wat is volgens jou het verschil tussen de doelen van Polisario en de doelen vrijheidstrijders in Tsjetjenie (op het bovenmatig geweld in dat laatste conflict na) Mogen Saharanen zelf niet bepalen of ze een eigen land willen hebben? Ben je ook tegen de door Marokko beloofde maar nooit uitgevoerde referenda?



De Palestina-Israeli conflict:

De sterkste gaat winnen

Israel dus? Nee, momenteel sleuren ze elkaar alleen maar naar beneden. Er zijn in dat condlict zoals het nu gaat alleen maar verliezers.

bman
30-10-02, 12:11
AMNESTY INTERNATIONAL
PRESS RELEASE


AI Index: MDE 29/004/2002 (Public)
News Service No: 186
23 October 2002

Embargo Date: 23 October 2002 00:01 GMT

Morocco/Western Sahara: Free prisoner of conscience Ali-Salem Tamek
On the eve of the conclusion of his appeal trial, Amnesty International today called for the immediate and unconditional release of prisoner of conscience Ali-Salem Tamek, a human rights activist imprisoned for his views in favour of independence for the disputed territory of Western Sahara.

The trial of 29-year-old Ali-Salem Tamek comes at a time when an alarming number of Sahrawi (Western Saharan) civil society activists, many of whom are perceived to have pro-independence tendencies, are being persecuted by the Moroccan authorities.

"While significant steps have been taken to push back the boundaries of freedom of expression in recent years, the persecution of peaceful opponents of Moroccan sovereignty over Western Sahara remains a serious blemish on their human rights record," Amnesty International said today.

Ali-Salem Tamek is a prominent activist in the Western Sahara branch of the Forum for Truth and Justice -- an association set up in 1999 to campaign for the rights of victims and families of victims of torture, "disappearances" and other human rights violations. He was sentenced on 10 September 2002 to two years' imprisonment and a fine of 10,000 Moroccan dirhams (about US $1,000) for "undermining the internal security of the state".

Tamek's conviction was based on two elements. The first was his stated belief that Western Sahara should be an independent state. The second was a statement made by three former Sahrawi prisoners of conscience during questioning by Moroccan security forces in 1999 that Tamek received funds from the Polisario Front, the pro-independence movement based in neighbouring Algeria. Tamek has denied the accusation.

The three former prisoners, who were sentenced on similar charges in 2000 to four years' imprisonment, but released in November 2001 following a royal pardon, have alleged that the statement was extracted from them under torture. Their allegations have never been investigated.

Tens of other Sahrawi civil society activists have been the subject of harassment and intimidation by the Moroccan authorities in recent months. Many have been members of the Western Sahara branch of the Forum for Truth and Justice.

Some have been arrested, remanded into custody and brought to trial on apparently politically motivated charges. Others have been arrested and released after being questioned about their alleged support of the Polisario Front. Several are reportedly denied a passport.

Two members of the Western Sahara branch of the Forum for Truth and Justice, Abdessalam Dimaoui and Ahmed Nasiri, were reportedly beaten in police custody during the summer in an attempt to force them to sign police statements admitting they had instigated violence at an anti-government protest last year. Both denied the charge. Dimaoui was acquitted after nearly two months' detention. Nasiri is still awaiting the outcome of his trial.

In September 2002 five members of the Sahara Unemployed Association, which believes Sahrawis are discriminated against in the Western Sahara job market, were sentenced to up to one year in prison on public order charges after participating in a demonstration on the right to work. All were convicted on the basis of police statements which they refused to sign.

Background

Western Sahara is the subject of a territorial dispute between Morocco, which annexed the territory in 1975 and claims sovereignty there, and the Polisario Front, which calls for an independent state in the territory and has set up a self-proclaimed government-in-exile in refugee camps in southwestern Algeria.

A UN Settlement Plan was agreed to in 1988 by both the Moroccan authorities and the Polisario Front and was approved by the UN Security Council in 1991. After more than a decade of conflict, both parties agreed that a referendum in which the Sahrawi population would be asked to choose between independence and integration into Morocco would be organized and conducted by the UN Mission for the Referendum in Western Sahara (MINURSO). The referendum was originally set for 1992, but has been repeatedly postponed.

bman
30-10-02, 12:12
AI-index: MDE 29/003/2002 30/08/2002

printer friendly format
AMNESTY INTERNATIONAL
PRESS RELEASE


Morocco/Western Sahara: Day of the "Disappeared" - families still await truth and justice

International Day of the 'Disappeared'

Further information on 'disappearances'


As the world observes the Day of the "Disappeared" 2002 today, Amnesty International is calling on the Moroccan authorities to finally end the suffering of hundreds of Moroccans and Sahrawis still awaiting news of relatives who "disappeared" at the hands of the Moroccan security services in previous decades.

"If my relative is dead, I want to receive the body or remains for burial and begin the grieving process that would allow me to come to terms with the loss. If my loved one is alive, I want the chance to see him for what little time he may have left." Amnesty International has heard the same message from dozens of families of the "disappeared" in Morocco/ Western Sahara, from Morocco's economic capital, Casablanca, to the desert town of Smara in Western Sahara.

"It is cruel and inhuman that a woman whose husband was arrested in front of her during the 1960s or 1970s should still be trying to obtain an answer from the authorities on whether he continues to be held in secret detention or was tortured to death," the organization said, adding "It is high time those answers were given."

Amnesty International has publicly welcomed the series of positive initiatives undertaken by the Moroccan authorities in recent years to improve the human rights situation, including the establishment by King Mohamed VI in July 2000 of an arbitration commission to decide on compensation for material and psychological damage suffered by victims of "disappearance" and their families. Compensation has so far been awarded in several hundred cases. "However, there can be no substitute for truth and justice," Amnesty International said.

On this day, Amnesty International adds its voice to those families of "disappeared" and calls on the Moroccan authorities to conduct prompt, thorough, independent and impartial investigations into each individual case of "disappearance" and to bring those responsible to justice.

Background

The issue of "disappearances" has marked the history of Morocco / Western Sahara in the past four decades and remains one of the most painful unresolved human rights problems. More than a thousand people, the majority of them Sahrawis, "disappeared" between the mid-1960s and the early 1990s at the hands of Moroccan security services.

Several hundred Sahrawis and Moroccans were released in the 1980s and 1990s after spending up to 18 years completely cut off from the world in secret detention centres. Dozens more "disappeared" are reported to have died in secret detention. However, the fate of hundreds of others remains unknown.

In June / July 2002 an Amnesty International delegation conducted a research mission to Morocco / Western Sahara, focussing primarily on the pressing issue of "disappearances". During their visit, delegates met dozens of families of "disappeared"and former "disappeared" in Rabat, Casablanca, Laayoune and Smara.

bman
30-10-02, 12:14
MOROCCO/WESTERN SAHARA

Human rights violations in Western Sahara

18 April 1996
AI INDEX: MDE 29/04/96
DISTR: SC/CO/GR

SUMMARY
Serious human rights violations have continued to be committed by the Moroccan security forces in Western Sahara, in violation of international human rights treaties ratified by Morocco and despite the presence since 1991 of the United Nations Mission for the Referendum in Western Sahara, MINURSO.

Amnesty International is concerned that the mandate of MINURSO does not include comprehensive human rights provisions, and that even the limited human rights safeguards contained in MINURSOs mandate are not being respected. Unless urgent measures are taken by the United Nations, MINURSO will continue to be a silent observer to human rights violations in Western Sahara.

For two decades Amnesty International has documented and campaigned against human rights violations in Western Sahara. Following Moroccos annexation of Western Sahara in 1975, hundreds of Sahrawi men and women were arrested and disappeared. More than 300 of these disappeared were released by the Moroccan authorities in June 1991, after up to 16 years in inhuman conditions in secret detention centres where scores of them died. To date their families have not been able to find out where their relateives are buried, and these deaths have not been recognized by the authorities. In the same year some thiry Moroccans were also released after 18 years in the the secret detention centre of Tazmamert.

Amnesty International welcomed the release of these disappeared, but remains concerned that hundreds of other disappeared, most of them Sahrawis, remain unaccounted for. To date the former disappeared and the families of those who died in secret detention have not been compensated, and no investigation has been carried out into these disappearances and into the deaths of scores of people in secret detention centres. The Moroccan authorities have shown no intention of investigating these violations, and those responsible continue to enjoy total impunity.
After the release of the Sahrawi and Moroccan disappeared in 1991, other significant improvements took place in the human rights situation in Morocco. These include the commutation of 195 death sentences in 1993, and the release in 1994 of more than 350 prisoners of conscience and political prisoners convicted after unfair trials. However the improvements in the human rights situaiton in Morocco have not extended to Western Sahara, and hopes for further improvements, notably the clarification of the fate of hundreds of remaining disappeared, have not materialized.

Arrests of suspected political opponents in Western Sahara have continued to be widespread. Prolonged secret detention, a practice now rarely reported in Morocco, continues to be routine in Western Sahara, where most of those arrested are never put through any legal process. The former disappeared continue to live under surveillance and their freedom of expression, association and movement is curtailed. Moreover, many former disappeared in Western Sahara have been rearrested and again held in secret detention for weeks and months. Youths arrested following pro-independence demonstrations in Western Sahara have been sentenced by the Military Court to up to 20 years imprisonment on charges of threatening the external security of the state. These prisoners of conscience remain in jail, and allegations that they were tortured during prolonged secret pre-trial detention have not been investigated.

This reports also addresses Amnesty Internationals concerns at past human rights abuses committed in the Sahrawi refugee camps administred by the Polisario authorities in southern Algeria.

Amnesty International is calling:

on the Moroccan an Government to take measures to put an end to human rights violations in Western Sahara, clarify the fate of the remaining disappeared, investigate disappearances and other past and current human rights violations, and bring those responsible to justice;
on the United Nations to take urgent measures to ensure that the human rights safeguards contained in MINURSOs mandate are respected, and to widen the mandate of MINURSO to include on-site monitoring of the human rights situation, and investigations and reporting of allegations of human rights violations;
on the Polisario authorities to take the necessary measures to ensure that no one is arbitrarily detained, tortured or ill-treated, and that anyone suspected of having been responsible for past human rights abuses is removed from position of authority.