PDA

Bekijk Volledige Versie : Oudkerk: snel gesprek met As Siddieq



Donna
28-10-02, 20:02
Stad: snel gesprek met As Siddieq
(Van een verslaggeefster) (Parool)

AMSTERDAM - Wethouder Rob Oudkerk (Onderwijs) zit binnen twee weken met het school- en stadsdeelbestuur van de islamitische As Siddieq-school om de tafel. De school in De Baarsjes kreeg vorige week felle kritiek van de onderwijsinspectie omdat ze te weinig doet aan integratie. Als praten niet helpt, wil Oudkerk een onafhankelijk onderzoek.

De inspectie maakte vorige week bekend dat op veertien van de 37 onderzochte islamitische scholen niet duidelijk is waar de lessen over gaan. Drie scholen doen te weinig aan integratie. De As Siddieq-basisschool in De Baarsjes kwam er het slechtste vanaf. Volgens de woordvoerder van Oudkerk staan bestuur en leerkrachten 'met hun rug naar de Nederlandse samenleving'. ''Pedagogisch is er geen probleem, maar de school is te erg naar binnen gekeerd.''

Dat kan risico's opleveren voor de integratie, aldus de wethouder. De school mag niet in een isolement terechtkomen. ''Oudkerk is daar zeer bezorgd over,'' aldus zijn woordvoerder. Direct na de bekendmaking van het onderzoek door de inspectie heeft de wethouder contact gezocht met het stadsdeelbestuur, het schoolbestuur en de directeur.

Volgens de onderwijsinspectie moet de leiding van de Amsterdamse islamitische basisschool 'zoeken naar een beter evenwicht tussen de overdracht van de identiteitsgebonden waarden en normen, en de overdracht van waarden en normen die het voor scholieren gemakkelijker maken te participeren'.

Op de As Siddieq-school worden jongens en meisjes in het lokaal van elkaar gescheiden.

De inspecteurs konden de scholen niet op raciale denkbeelden betrappen. De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst had in februari gemeld dat bij een aantal scholen radicale moslims zijn betrokken. De directeur van de school uit stadsdeel De Baarsjes heeft er nooit een geheim van gemaakt dat zijn school geld krijgt uit Saoedi-Arabië. Eerder schreef hij op een pamflet dat 'joden, de dwalenden en christenen het brandhout voor de hel' zijn.

De islamitische basisschool kwam al eerder in opspraak vanwege antiwesterse en antisemitische teksten.

i love israel
28-10-02, 20:41
fijne school! sluiten die handel

Idolater
28-10-02, 23:18
Geplaatst door i love israel
fijne school! sluiten die handel

Mee eens. De overheid hoeft problemen niet te gaan subsidieren.


Op de As Siddieq-school worden jongens en meisjes in het lokaal van elkaar gescheiden.

Achterlijk.

Simon
28-10-02, 23:21
Ja maar dan moet je al het bijzonder onderwijs afschaffen. Daar zou ik best voor zijn maar tot die tijd moet er gewoon bijgestuurd. Er is echt wel goed Islamitisch godsdienstonderwijs te geven zonder dat het leidt tot segregatie.

Simon

Idolater
29-10-02, 00:08
Geplaatst door Simon
Ja maar dan moet je al het bijzonder onderwijs afschaffen. Daar zou ik best voor zijn maar tot die tijd moet er gewoon bijgestuurd. Er is echt wel goed Islamitisch godsdienstonderwijs te geven zonder dat het leidt tot segregatie.

Simon

Je kunt meer doen zonder aan het bijzonder onderwijs te komen, als z'on school zo functioneert kun je de school gewoon laten sluiten wegens kwaliteitgebrek. Ik heb medelijden met de kinderen die op z'on school les krijgen trouwens.

Persoonlijk ben ik voor het afschaffen van het bijzonder onderwijs, of als dat voorlopig nog niet kan: het afschaffen van de exclusiviteit van die scholen om leerlingen te weigeren terwijl openbare scholen dat niet kunnen. Een oud D66 plan. :)

i love israel
29-10-02, 14:10
Geplaatst door Simon
Ja maar dan moet je al het bijzonder onderwijs afschaffen. Daar zou ik best voor zijn maar tot die tijd moet er gewoon bijgestuurd. Er is echt wel goed Islamitisch godsdienstonderwijs te geven zonder dat het leidt tot segregatie.

Simon

klopt dat er best goed islamitisch onderwijs is, maar daar hoort deze school kennelijk niet bij, dus sluiten die handel.