PDA

Bekijk Volledige Versie : Stapt de arbeiderspartij dan eindelijk uit de regering van Sharon?



Donna
28-10-02, 21:19
Kabinet Israël in crisis over nederzettingen
Van onze correspondent Ferry Biedermann (Volkskrant)

JERUZALEM - Bij een zelfmoordaanslag op het pompstation van een nederzetting op de Westelijke Jordaanoever zijn drie Israëlische soldaten gedood. Bij andere incidenten op de Westoever schoot het leger vier Palestijnen dood.

De aanslag op het pompstation komt op een moment dat er een regeringscrisis dreigt over de nederzettingen.

'Juist op zo'n dag dat er drie mensen bij mijn gemeente door terroristen gedood zijn, verwacht ik een beetje sympathie van de rest van het land', zei burgemeester Ron Nachman van de nederzetting Ariël. 'Maar dat krijgen we niet, in plaats daarvan geeft links ons overal de schuld van.'

De Arbeidspartij van minister van Defensie Ben-Eliëzer dreigt de coalitie te verlaten als premier Sharon weigert geld weg te halen bij de nederzettingen. Ben-Eliëzer wil in de begroting voor 2003 tegen de 150 miljoen euro ombuigen van de nederzettingen naar uitgaven in Israël, zoals pensioenen, onderwijs en ontwikkelingsgebieden.

Premier Sharon waarschuwde dat coalitiepartijen die aanstaande woensdag tegen de begroting stemmen uit de regering worden gezet. 'Ik tolereer geen spelletjes en politieke trucs', zei premier Sharon. Zijn Likud-partij beschuldigt Ben-Eliëzer ervan dat hij de nederzettingen en de begroting gebruikt bij de interne verkiezingen in zijn Arbeidspartij.

Eerder dit jaar moest de religieuze Shas-partij inbinden bij een stemming over bezuinigingen nadat Sharon haar ministers die tegen hadden gestemd, had ontslagen. Dit keer lijkt het er volgens commentatoren echter op dat een regeringscrisis tot vervroegde verkiezingen kan leiden. Israël maakt een recessie door en internationale financiële instanties dringen er op aan dat de begroting zo snel mogelijk wordt aangenomen.

De aanslag bij Ariël is opgeëist door Hamas. Bij een schietpartij in Nablus zijn drie militanten van de Al Aqsa Martelaarsbrigades door het leger gedood. Volgens de Palestijnen gaat het om een 'gerichte aanslag'. In Jenin heeft het leger een Palestijn gedood.