PDA

Bekijk Volledige Versie : Marrokkaanse ondernemer is jong



Zwarte Schaap
29-10-02, 20:13
Marrokkaanse ondernemer is jong

Het landschap van ondernemend Nederland wordt nog altijd gedomineerd door autochtonen. Onder allochtonen ligt het aantal ondernemers ook relatief stukken lager waarbij de uit Marokko afkomstigen het minst ondernemend zijn. Maar met name de jonge Marokkanen lijken de smaak te pakkken te krijgen. Uit cijfers van de Kamers van Koophandel over startende ondernemers blijkt dat ze aan een inhaalslag bezig zijn.

Slechts 31 op de 1000 Marokkanen in Nederland hebben een onderneming, zo blijkt uit de cijfers per 1 juni dit jaar. Ter vergelijking: onder Surinamers is dat 41 op de 1000 en onder Turken zelfs 63. Van de duizend autochtonen zijn er 90 ondernemer.

Maar de autochtone ondernemer is oud. Terwijl de Marrokkaanse ondernemer jong is. De meeste autochtone ondernemers zitten in de leeftijdscategorie 'ouder dan vijftig' (35 procent), terwijl slechts 8 procent van de autochtone ondernemingen een eigenaar jonger dan 29 heeft. Bij de Marrokaanse ondernemers is dit beeld tegenovergesteld: 45 procent is jonger dan 29 jaar terwijl slechts 3,5 procent ouder dan 50 jaar is. De Vereniging van Kamers van Koophandel concludeert dat de Marokkanen eraan komen als ondernemers.

De vereniging telde het aantal inschrijvingen en kwam tot 860000 ondernemingen in Nederland. Net iets minder dan de helft (360000) daarvan is een bedrijf zonder personeel en nog eens 310000 houdt maximaal 4 personen (inclusief de eigenaren) aan het werk. Ruim 90000 ondernemingen zijn van Nederlanders van buitenlandse origine. Het aantal vrouwelijke ondernemers bedraagt 216000, oftewel 27 procent.

Bron: Trouw, Zaterdag 26 Oktober 2002

Mark
29-10-02, 20:15
Goedzo :duim:

Ik wens ze veel succes met hun zaak tijdens de huidige economische malaise.

Zwarte Schaap
29-10-02, 20:59
Geplaatst door Mark
Goedzo :duim:

Ik wens ze veel succes met hun zaak tijdens de huidige economische malaise.

Wat een lefgozers die Marokkanen !

Mark
29-10-02, 21:02
Geplaatst door Zwarte Schaap


Wat een lefgozers die Marokkanen !

Inderdaad, het kan natuurlijk ook zijn dat ze op de arbeidsmarkt minder kansen krijgen en zo wel gedwongen worden eigen bedrijven te beginnen!

Is er ook bekend wat voor soort bedrijven ze oprichten?

KHALID bin WLD
29-10-02, 21:16
Inderdaad, het kan natuurlijk ook zijn dat ze op de arbeidsmarkt minder kansen krijgen

Salaam

Ik maak me toch wel zorgen als allochtoon als ik zulke berichten hoor, zal ik na mijn studie wel de baan krijgen die past bij mijn opleiding. Of zullen de afwijzingen de boventoon voeren ondanks mijn capaciteiten.

Wa Salaam

Mark
29-10-02, 21:18
Geplaatst door KHALID bin WLD


Salaam

Ik maak me toch wel zorgen als allochtoon als ik zulke berichten hoor, zal ik na mijn studie wel de baan krijgen die past bij mijn opleiding. Of zullen de afwijzingen de boventoon voeren ondanks mijn capaciteiten.

Wa Salaam

Ik ken veel mensen die nu een baan zoeken na een studie en het valt niet mee om echt een leuke baan te vinden.

Mijn vriendin is er ook al een tijd mee bezig maar het blijft lastig.... of dat komt omdat ze allochtoon is weet ik niet... het is nu voor iedereen lastig.

Het hangt natuurlijk ook sterk af van je studierichting.

KHALID bin WLD
29-10-02, 21:24
Het hangt natuurlijk ook sterk af van je studierichting.

Salaam

Bedrijfskundige informatica.....alleen is het jammer dat we niet in 1997/98 leven. Want dan zou het echt feest zijn.

Maar wat voor studie heeft je vriending gedaan?

Wa Salaam

Mark
29-10-02, 21:29
Geplaatst door KHALID bin WLD


Salaam

Bedrijfskundige informatica.....alleen is het jammer dat we niet in 1997/98 leven. Want dan zou het echt feest zijn.

Maar wat voor studie heeft je vriending gedaan?

Wa Salaam

Ik ben zelf in 98 afgestudeerd en toen was het inderdaad vrij makkelijk om iets te vinden. Ik ben zelf een half jaar geleden van baan veranderd dus het is nog wel te doen.

Ze heeft nederlands tekstschrijven (soort communicatie/journalistiek) gestudeerd. Helaas zijn communicatie en pr afdelingen de eerste delen waarop bezuinigd wordt. Als je echt in het primaire productieproces zit in een bedrijf zit je meestal veiliger.

Ik heb geen idee hoe de markt is voor bedrijfskundige informatica, maar op intermediair.nl ofzo is toch wel meer info te vinden? De IT gaat nu wat minder maar bedrijven zijn altijd op zoek naar goede mensen.

Ik kan alleen voor de engineering in de civiele techniek spreken en daarin heb ik met veel allochtone collega's gewerkt en heb ik het idee dat je achtergrond niet veel uitmaakt.

succes!

Mark

KHALID bin WLD
29-10-02, 21:33
Salaam

Thanx!!

Wa Salaam

bman
29-10-02, 22:10
Geplaatst door KHALID bin WLD
Salaam

Thanx!!

Wa Salaam

Met jouw studie moet het wel lukken, ik denk dat jij je geen zorgen hoeft te maken. Wat voor allochtonen, vrouwen etc. vaak wel nog een probleem is is het 'glazen plafond', maar dat zal toch ook wel verdwijnen.

Idolater
30-10-02, 00:55
Dat is dus discriminatie, daarom moet de overheid ingrijpen als minderheden worden gediscrimineerd. Dus positieve discriminatie, wat eigenlijk geen discriminatie is, want juist niet ingrijpen en mensen laten discrimineren is discriminatie.

Marsipulami
30-10-02, 01:11
Geplaatst door Idolater
Dat is dus discriminatie, daarom moet de overheid ingrijpen als minderheden worden gediscrimineerd. Dus positieve discriminatie, wat eigenlijk geen discriminatie is, want juist niet ingrijpen en mensen laten discrimineren is discriminatie.

Ach, jij bent veel te links. Ik vind dat allochtonen maar moeten bewijzen wat ze waard zijn. Geen positieve discriminatie dus, maar gelijke kansen en geen negatieve discriminatie of racisme. Linkse betutteling is helemaal niet nodig. Er zijn heel wat talentrijke en hardwerkende allochtonen. Ze hoeven geen extra privileges maar gewoon gelijke kansen.

Idolater
30-10-02, 01:14
Geplaatst door Marsipulami


Ze hoeven geen extra privileges maar gewoon gelijke kansen.

Positieve discriminatie is geen extra privilege, maar een gelijke kans.

Marsipulami
30-10-02, 01:31
Geplaatst door Idolater


Positieve discriminatie is geen extra privilege, maar een gelijke kans.

Eigenlijk denk ik dat autochtone mensen minder problemen hebben met mensen van allochtone origine dan met linkse betutteling.

Bovendien denk ik dat mensen van allochtone origine zelf liever een job krijgen omwille van de erkenning van hun capaciteiten dan omwille van een domme wettelijke verplichting.

Positieve discriminatie duwt allochtonen in het hoekje van de sukkel die hulp en staatssteun nodig heeft. Gelijke kansen laat mensen veel meer in hun waardigheid.

Idolater
30-10-02, 01:41
Geplaatst door Marsipulami


Eigenlijk denk ik dat autochtone mensen minder problemen hebben met mensen van allochtone origine dan met linkse betutteling.

Bovendien denk ik dat mensen van allochtone origine zelf liever een job krijgen omwille van de erkenning van hun capaciteiten dan omwille van een domme wettelijke verplichting.

Positieve discriminatie duwt allochtonen in het hoekje van de sukkel die hulp en staatssteun nodig heeft. Gelijke kansen laat mensen veel meer in hun waardigheid.

Nieuwe-Nederlanders krijgen geen gelijke kansen omdat ze allochtoon zijn. Het komt vaak voor dat werkgevers allochtonen niet aannemen omdat het allochtonen zijn. Daar wilde de overheid wat aan doen: positieve discriminatie, dus tegengaan van de discriminatie en het bieden van gelijke kansen. Begrijp je het nu?

plexus
30-10-02, 09:19
Geplaatst door Idolater


Nieuwe-Nederlanders krijgen geen gelijke kansen omdat ze allochtoon zijn. Het komt vaak voor dat werkgevers allochtonen niet aannemen omdat het allochtonen zijn. Daar wilde de overheid wat aan doen: positieve discriminatie, dus tegengaan van de discriminatie en het bieden van gelijke kansen. Begrijp je het nu?

..moet haast kotsen van sommige van die "acties" ...basically wil ik jou rotkop niet maar omdat de overheid mij verplicht en een lekkere dikke bonus geeft neem ik jou Allochtoon aan! Welkom aan boord! :auw:

bman
30-10-02, 09:46
Geplaatst door Marsipulami


Ach, jij bent veel te links. Ik vind dat allochtonen maar moeten bewijzen wat ze waard zijn. Geen positieve discriminatie dus, maar gelijke kansen en geen negatieve discriminatie of racisme. Linkse betutteling is helemaal niet nodig. Er zijn heel wat talentrijke en hardwerkende allochtonen. Ze hoeven geen extra privileges maar gewoon gelijke kansen.

Ik ben het 100% met Mars eens. Positieve discriminatie is de domste, meest paternalistische en contra-productieve manier om de emancipatie van allochtonen te bevorderen. Het idee erachter is goed, maar het gaat voorbij aan de feitelijke oorzaken van sociale achterstand van allochtonen en het maakt het voor allochtonen extra moeilijk om zichzelf te bewijzen...of hoe denk je dat er gereageerd wordt op een zwarte jongen die het gemaakt heeft? Mensen zullen hem dan niet alleen mogelijk discrimineren om zijn huisdkleur, maar ze zullen nu ook een goed 'excuus' daarvoor hebben ook: die jongen heeft immers een verkapte melkertbaan gekregen en nooit zichzelf echt hoeven bewijzen (in de ogen van veel mensen dan). Hoe vaak ik wel niet het fabeltje heb horen vertellen dat iemand is aangenomen omdat het een vrouw of een allochtoon was, maar niet omdat iemand goed gekwalificeerd was.

ZwYgStErr
30-10-02, 12:52
Geplaatst door Idolater
Dat is dus discriminatie, daarom moet de overheid ingrijpen als minderheden worden gediscrimineerd. Dus positieve discriminatie, wat eigenlijk geen discriminatie is, want juist niet ingrijpen en mensen laten discrimineren is discriminatie.

Juist GEEN positieve discriminatie, ik wil toch zeker aangenomen worden om mijn capaciteiten? en niet toevallig omdat ik van Marokkaanse/Turkse of whatever afkomst ben...

Idolater
30-10-02, 16:53
ok, maar wat doe je tegen werkgevers die je niet willen aannemen, ondanks je capaciteiten en talenten? Maar liever een voorkeur geven aan een autochtoon? Wat helaas vaak voorkomt.

bman
30-10-02, 19:05
Geplaatst door dehmed


Als ik het later gemaakt heb, die hele zaak overnemen.

HAHA, that's the spirit.

Donna
30-10-02, 19:16
Geplaatst door Idolater
ok, maar wat doe je tegen werkgevers die je niet willen aannemen, ondanks je capaciteiten en talenten? Maar liever een voorkeur geven aan een autochtoon? Wat helaas vaak voorkomt.

Gewoon niet voor dat kotshoofd gaan werken.

Ik ben het wel een beetje met je eens idolater, maar helaas werkt het in de praktijk niet zo.

Kijk bijvoorbeeld eens naar het werk van de omroepen. Het gemiddelde panel bestaat puur uit blanke mannen van middelbare leeftijd. Om daar wat aan te doen, circuleren er in media land speciale gidsen met 'excuus truusen, en excuus ali's'. Dan bestaat een penel vervolgens uit 3 autochtone mannen van middelbare leeftijd, een vrouw (autochtoon) en 1 allochtoon, maakt niet uit welke origine.

Of die twee nou wat te melden hebben of niet, dat maakt onder de druk van je deadline niet uit. Maar op den duur is het funest voor de vrouwen en allochtonen. De middelmaat klimt op die manier op, en geeft vervolgens een vertekend beeld.

Daarnaast: als je als vrouw aangenomen wordt, kun je ook alleen maar als vrouw falen. Hetzelfde geldt voor allochtonen.

Neem een vrouw aan in het management team omdat ze een vrouw is, en geloof me, als ze faalt, zal het voor de volgende wel capabele vrouw extra moeilijk worden om zich te bewijzen of uberhaupt aangenomen te worden.