PDA

Bekijk Volledige Versie : Ik heb geen mening



Fillastiene
30-10-02, 09:44
Gegroet Mensen,

De laatste dagen wordt ik bestormd door allerlei gedachten die mijn rotsvaste mening over allerlei zaken doen wankelen. Eerlijk gezegd wordt ik daar een beetje eng van, want dingen die ik altijd heb geroepen en echt in geloofde, lijken nu de meest klinkklare onzin.
Ik voel me genaaid, beetgenomen. Verschrikkelijk is dat. Het erge is dat ik nu zonder mening zit.

Fillastiene zonder een mening

i love israel
30-10-02, 09:50
begin eens te vertellen op welke punten je gedachten zo zijn veranderd?

Fillastiene
30-10-02, 09:57
Geplaatst door i love israel
begin eens te vertellen op welke punten je gedachten zo zijn veranderd?

Ik zal maar gelijk met mijn grootste twijfel beginnen, namelijk 11 september. Heel afgezaagd, ik weet het, maar ik heb het gevoel gekregen dat ik ze niet meer kan goedpraten.
Gisteravond stelde ik mij de vraag: Als de aanslag nu door christenen was gepleegd, zou ik ze dan goedkeuren? nee, dan zou ik hele stukken hebben geplaatst over de bloeddorstige christenvaarders.

Schijnheiligheid overviel mij.

Pas ruim een een jaar heb ik een beetje een balns kunnen opmaken, en ik kan niet tot de conclusie komen dat de 'gewone moslim' er beter van geworden is.

Ik vind dit echt eng.

Fillastiene in tweestrijd

i love israel
30-10-02, 10:05
Geplaatst door Fillastiene


Ik zal maar gelijk met mijn grootste twijfel beginnen, namelijk 11 september. Heel afgezaagd, ik weet het, maar ik heb het gevoel gekregen dat ik ze niet meer kan goedpraten.
Gisteravond stelde ik mij de vraag: Als de aanslag nu door christenen was gepleegd, zou ik ze dan goedkeuren? nee, dan zou ik hele stukken hebben geplaatst over de bloeddorstige christenvaarders.

Schijnheiligheid overviel mij.

Pas ruim een een jaar heb ik een beetje een balns kunnen opmaken, en ik kan niet tot de conclusie komen dat de 'gewone moslim' er beter van geworden is.

Ik vind dit echt eng.

Fillastiene in tweestrijd

ik denk dat 11 september inderdaad niet goed te praten is. deze aanslag heeft het wantrouwen richting moslims behoorlijk vergroot. 11 september heeft niets goeds gebracht, voor niemand. ja misschien voor de afghanen die nu verlost zijn van het taliban regime. maar misschien denken die mensen daar er wel heel anders over.

dat je nu over 11 september twijfelt houdt ook in (denk ik) dat je de aanslagen in eerste instantie goedkeurde. ik denk dat je voor jezelf eens moet nagaan waarom je die goedkeuring eraan gaf, en wat dan maakt dat je nu je mening hebt moeten herzien.

als je daar de vnger achter kunt krijgen ben je al een stuk verder en zal je vertwijfeling afnemen.

bman
30-10-02, 10:08
Geplaatst door Fillastiene


Ik zal maar gelijk met mijn grootste twijfel beginnen, namelijk 11 september. Heel afgezaagd, ik weet het, maar ik heb het gevoel gekregen dat ik ze niet meer kan goedpraten.
Gisteravond stelde ik mij de vraag: Als de aanslag nu door christenen was gepleegd, zou ik ze dan goedkeuren? nee, dan zou ik hele stukken hebben geplaatst over de bloeddorstige christenvaarders.

Schijnheiligheid overviel mij.

Pas ruim een een jaar heb ik een beetje een balns kunnen opmaken, en ik kan niet tot de conclusie komen dat de 'gewone moslim' er beter van geworden is.

Ik vind dit echt eng.

Fillastiene in tweestrijd

Ik denk juist dat je heel goed bezig bent als je jezelf oprecht dit soort dingen af durft te vragen. Jij bent niemand verantwoording verschuldigd over wat je in je ziel of je hart 'voelt' behalve dan God natuurlijk.

Weet je, ik heb zo'n ontwikkeling ook doorgemaakt t.a.v. van mijn eigen cultuur. Ik heb altijd gedacht dat de Hollanders van alle kolonialen de vriendelijkste waren. Niets is minder waar. De scheepjongens van de bontekoe en andere handige en dappere avonturiers blijken achteraf niets meer dan lompe, achterbakse, moordzuchtige geldwolven te zijn geweest. Criminelen bij uitstek. Ben ik nu minder trots om mijn hollandse komaf? Absoluut niet. Het gekke is dat er toen ik op de basisschool zat over de Nederlandse geschiedenis een stuk positiever werd gesproken dan de werkelijkheid was. Ook is opmerkelijk dat de (nazaten van de ) slachtoffers veel minder een wrok tov Nederlanders koesteren dan ik dacht: ik heb veel door indonesie gereisd en een tijd op de antillen gewoond, de mensen die 'blanken' haten om ons verleden are very few and far between.

Dat zelfde moet je ook onthouden als je jezelf als moslima beoordeeld. Ben jij een moordenaar? Nee. Ben jij iemand die geweld verheerlijkt? Nee, je bent een mens van vlees en bloed en je gelooft in God en zijn boodschap. Het gtuigt juist van grote mentale kracht en volwassenheid als je dingen waar je altijd blindelings in geloofd hebt aan de kaak durft te stellen.

Fillastiene
30-10-02, 10:26
Ik heb besloten om er gewoon helemaal niex van te vinden. Laat Allah maar oordelen over de kapers, dat ga ik niet doen.

Maar één ding weet ik wel: Ik weet zeker dat ik het zelf nooit zou doen.

Fillastiene =Schizofreen

bman
30-10-02, 10:56
Geplaatst door Fillastiene
Ik heb besloten om er gewoon helemaal niex van te vinden. Laat Allah maar oordelen over de kapers, dat ga ik niet doen.

Maar één ding weet ik wel: Ik weet zeker dat ik het zelf nooit zou doen.

Fillastiene =Schizofreen

Het is ook heel moeilijk om in de hoofden van die mensen te kijken (net als andere zelfmoordcommandos)...persoonlijk denk ik eerder dat die mensen gebrainwashed zijn en vind ik de mensen die ze er op uit sturen pas echt verachtelijk.

magden_david
30-10-02, 11:09
Geplaatst door Fillastiene
Ik heb besloten om er gewoon helemaal niex van te vinden. Laat Allah maar oordelen over de kapers, dat ga ik niet doen.

Maar één ding weet ik wel: Ik weet zeker dat ik het zelf nooit zou doen.

Fillastiene =Schizofreen


maar als het christenen waren zou je wel oordelen. bij moslims dus niet.
en het criterium "zijn de moslims er beter van geworden", vind ik nou niet bepaald een compliment aan menslievendheid.

sorry maar ik vind het een slap verhaal.

Dienna
30-10-02, 11:55
Wel heel opvallend dat Fillastiene zoveel steun en begrip van juist de Joden krijgt...... :lol:

Canaris
30-10-02, 12:04
gezien de verschillende replyers , zegt dat misschien wel meer over de andere Moslims hier als over de "Joden"

Als dat woord een synoniem geworden is voor
Beter opgeleid
Grotere Horizon
niet zo Biased

Dat ben ik ook een Jood

Gaarne zelfs

i love israel
30-10-02, 13:54
Geplaatst door Dienna
Wel heel opvallend dat Fillastiene zoveel steun en begrip van juist de Joden krijgt...... :lol:

wat een dom en kortzichtig antwoord van je dienna.

Dienna
30-10-02, 13:56
Geplaatst door i love israel


wat een dom en kortzichtig antwoord van je dienna.

ik pas me aan aan de groep! Integreren heet dat toch? :D

i love israel
30-10-02, 13:57
Geplaatst door Dienna


ik pas me aan aan de groep! Integreren heet dat toch? :D

en ook dit antwoord slaat weer helemaal nergens op.

Ansari
30-10-02, 13:58
Geplaatst door i love israel


wat een dom en kortzichtig antwoord van je dienna.

wat een dom en kortzichtig antwoord van je I love Zionisten

Dienna
30-10-02, 14:01
Geplaatst door i love israel


en ook dit antwoord slaat weer helemaal nergens op.

ik kan het ook nooit goed doen he! :huil:

i love israel
30-10-02, 14:04
Geplaatst door Ansari


wat een dom en kortzichtig antwoord van je I love Zionisten

klaargekomen? mooi kan je je broek weer omhoog doen.

B_M_W
30-10-02, 14:17
Geplaatst door Fillastiene
Gegroet Mensen,

De laatste dagen wordt ik bestormd door allerlei gedachten die mijn rotsvaste mening over allerlei zaken doen wankelen. Eerlijk gezegd wordt ik daar een beetje eng van, want dingen die ik altijd heb geroepen en echt in geloofde, lijken nu de meest klinkklare onzin.
Ik voel me genaaid, beetgenomen. Verschrikkelijk is dat. Het erge is dat ik nu zonder mening zit.

Fillastiene zonder een mening

Zeer triest dat je daar pas na een jaar achterkomt, ik ben 200% moslim maar had het meteen na de aanslag veroordeeld.

Waar ik zo aan twijfel is of het wel door moslims is gepleegd......Er zijn nog steeds geen harde directe bewijzen, het enigste is een mooie fotoalbum met een aantal gezichten en zogenaamde "bewijzen" die niet naar buiten worden gebracht in verband met gaande onderzoeken.

Gaar allemaal.....

Dienna
30-10-02, 14:52
Geplaatst door B_M_W


Zeer triest dat je daar pas na een jaar achterkomt, ik ben 200% moslim maar had het meteen na de aanslag veroordeeld.

Waar ik zo aan twijfel is of het wel door moslims is gepleegd......Er zijn nog steeds geen harde directe bewijzen, het enigste is een mooie fotoalbum met een aantal gezichten en zogenaamde "bewijzen" die niet naar buiten worden gebracht in verband met gaande onderzoeken.

Gaar allemaal.....

waarom? Waarom hebben wij geen recht op vergelding als de AMerikanen precies hetzelfde doen en dat keer op keer weer opnieuw? Omdat er onschuldige burgers in zaten? En de onschuldigen van Afghanistan, Palestina, Irak, Vietnam, Pakistan, Kashmir dan?! (Volgens de Qoraan is het toegestaan, zie Soerat Al-Baqara en soerat Attauba.)

Waarom heeft Amerika wel het recht om op andermans grondgebied dood en verderf te zaaien en de tegenpartij niet?! Waar is de rechtvaardigheid dan gebleven? Als er nu totale oorlog heerste in Amerika net zoals die heerst in Palestina en andere landen, dan zouden veel meer mensen er minder moeite mee hebben, dan in dit geval. Het LIJKT er op dat er een vredig land is aangevallen terwijl dit zogenaamde vredige land al lang in staat van oorlog verkeerd, alleen ontkent ze dat nog! Dat is het misleidende hieraan.

Amerika is in staat van oorlog met de Moslimwereld en dit zijn taferelen die in elke oorlog plaatsvinden, hoe vreselijk en treurig dat ook is.

Waarom krijgen de gevallen slachtoffers van Irak, Vietnam, Palestina etc. geen herdenkingsdag!? Zij waren toch ook weerloze, onschuldige burgerslachtoffers!? Waarom zijn zij in vele ogen minder belangrijk!? Waarom komt daar nooit wat over in het nieuws!?

waarom, waarom, waarom!!!?!??!?!?!!?!?

Quark
30-10-02, 15:08
Twijfel is een teken van intelligentie; veel begint bij twijfel.

gr.
onhandige geit

Canaris
30-10-02, 15:09
Dienna ga jij maar even de Prijs voor

"Forumsdebiel" ophalen

Staat in een kastje bij Yeheeweetikveel

GroteWolf
30-10-02, 15:16
Ik heb besloten om er gewoon helemaal niex van te vinden. Laat Allah maar oordelen over de kapers, dat ga ik niet doen.

Maar één ding weet ik wel: Ik weet zeker dat ik het zelf nooit zou doen.


Lijkt mij ook. Wraak om de wraak betekent alleen maar Meer Leed. Ik kan me de emoties nog wel ergsn voorstellen maar dat je zo arrogant kunt zijn om te denken dat je gerechtigd bent onschuldige mensen te vermoorden uit wraak, daar kan ik niet bij. Dat is zo leeg, zo nihilistisch en zo puur duivels...

Dienna
30-10-02, 15:23
Geplaatst door GroteWolf


Lijkt mij ook. Wraak om de wraak betekent alleen maar Meer Leed. Ik kan me de emoties nog wel ergsn voorstellen maar dat je zo arrogant kunt zijn om te denken dat je gerechtigd bent onschuldige mensen te vermoorden uit wraak, daar kan ik niet bij. Dat is zo leeg, zo nihilistisch en zo puur duivels...

Ook als het in de Qor'aan staat? Vergeven is nog altijd beter, dat staat er ook, maar dat beslis je zelf.

GroteWolf
30-10-02, 15:25
En de onschuldigen van Afghanistan, Palestina, Irak, Vietnam, Pakistan, Kashmir dan?! (Volgens de Qoraan is het toegestaan, zie Soerat Al-Baqara en soerat Attauba.)


Bij mijn weten leven de Vietnamezen al lang weer in vrede met de Amerikanen. Zonder zich ooit te hebben willen wreken. Daarvoor zijn ze te wijs.

Pakistan, Kashmir? Heeft de VS daar iets mee te maken? En Afghanistan vóór 11 september? Ik kan me voorlopig alleen Irak voor de geest halen als een Moslim land waar de VS mensen heeft gedood voor 11 september. En Libie, maar dat was ook als reaktie op aanslagen van Libie. Verder is de rol van VS heel beperkt, alleen in Israel ligt het anders en dan nog niet overduidelijk.

Wat mij duidelijk is is dat de 'fundamentalisten' op de macht uit zijn in een reeks landen zoals Saoedie Arabie, Algerije, Tunesie, Egypte, Indonesie en Maleisie. Sinds kort werken ze samen. En de VS werkt ze tegen. Want een machtsblok van fundamentalisten is niet in het belang van de VS, Europa, Rusland, Japan en China. Dus gebruiken ze (Wahabi's) geweld. Maar heel effektief is het niet.

Victory
30-10-02, 15:27
Geplaatst door Quark
Twijfel is een teken van intelligentie; veel begint bij twijfel.

gr.
onhandige geit

Twijfel is een teken van zwakte en onzekerheid.

Dienna
30-10-02, 15:29
Ook als het in de Qor'aan staat? Vergeven is nog altijd beter, dat staat er ook, maar dat beslis je zelf.

178. O gij die gelooft, vergelding inzake doodslag is u voorgeschreven: de vrije man tegen de vrije man, de slaaf tegen de slaaf en de vrouw tegen de vrouw. Maar, indien iemand kwijtschelding is verleend door zijn broeder, dan moet de eis billijk zijn, en betaling moet hem worden gedaan met goedheid. Dit is verzachting en barmhartigheid van uw Heer. Wie daarna overtreedt, hem wacht een pijnlijke straf.

179. En in vergelding is leven voor u, o mensen van begrip, zodat gij behouden zult worden.

190. En strijdt voor de zaak van Allah tegen degenen, die tegen u strijden, maar overschrijdt de grens niet. Voorzeker, Allah heeft de overtreders niet lief.

191. En doodt hen, waar gij hen ook ontmoet en drijft hen uit, vanwaar zij u hebben uitgedreven; want vervolging is erger dan doden. En bevecht hen niet nabij de heilige Moskee, voordat zij u daarin bevechten. Maar indien zij u bevechten, bevecht hen dan - zo is de vergelding voor de ongelovigen.

192. Maar als zij ophouden, dan is Allah zeker Vergevensgezind, Genadevol.

193. En bestrijdt hen, totdat er geen vervolging meer is en de godsdienst alleen voor Allah wordt. Maar indien zij (met strijden) ophouden, dan is er geen vijandelijkheid meer toegestaan, behalve tegen de onrechtvaardigen.

(Soerat Al-Baqara)

GroteWolf
30-10-02, 15:29
Ook als het in de Qor'aan staat? Vergeven is nog altijd beter, dat staat er ook, maar dat beslis je zelf.


Lijkt mij dat je zelf het antwoord geeft. De Quran lijkt me in deze wijzer dan sommige volgelingen...

Canaris
30-10-02, 15:31
Twijfel is een teken van zwakte en onzekerheid, zei Torguemeda , op het moment dat hij zijn eerste Autodafé vierde.

GroteWolf
30-10-02, 15:31
178. O gij die gelooft, vergelding inzake doodslag is u voorgeschreven: de vrije man tegen de vrije man, de slaaf tegen de slaaf en de vrouw tegen de vrouw. Maar, indien iemand kwijtschelding is verleend door zijn broeder, dan moet de eis billijk zijn, en betaling moet hem worden gedaan met goedheid. Dit is verzachting en barmhartigheid van uw Heer. Wie daarna overtreedt, hem wacht een pijnlijke straf.


Dus als een slaaf een vrije man vermoord, of een vrouw een slaaf, of een vrouw een vrije man, wat dan?

GroteWolf
30-10-02, 15:32
Zwakte en onzekerheid zijn noodzakelijk om tot wijsheid te komen.

Dienna
30-10-02, 15:35
5. Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar gij hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag. Maar als zij berouw hebben en het gebed houden en de Zakaat betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker, Allah is Vergevensgezind, Genadevol.

14. Bestrijdt hen, Allah zal hen door uw handen straffen en vernederen en u tot een overwinning over hen helpen en het gemoed van een volk dat gelooft, verlichten.

19. Acht gij het geven van dranken aan de bedevaartgangers en het bezoeken van de heilige Moskee gelijk aan de werken van hem die in Allah en de laatste Dag gelooft en voor de zaak van Allah strijdt? Zij zijn in de ogen van Allah niet gelijk. En Allah leidt het onrechtvaardige volk niet.

20. Zij, die geloven en van hun woonplaatsen verhuizen en met hun bezit en met hun persoon voor de zaak van Allah strijden, hebben in de ogen van Allah de hoogste rang. Dezen zullen zegevieren.

21. Hun Heer geeft hun blijde tijdingen van Zijn barmhartigheid en van welbehagen en van tuinen waarin een blijvende zaligheid voor hen zal zijn.

22. Zij zullen daarin voor eeuwig vertoeven. Voorwaar er is bij Allah een grote beloning.

29. Bestrijdt diegenen onder de mensen van het Boek, die in Allah noch in de laatste Dag geloven, noch voor onwettig houden wat Allah en Zijn boodschapper voor onwettig hebben verklaard, noch de ware godsdienst belijden totdat zij de belasting met eigen hand betalen, terwijl zij onderdanig zijn.

32. Zij wensen het licht van Allah door hun mond te doven, maar Allah belet dit. Hij zal Zijn licht vervolmaken, zelfs al mogen de ongelovigen er een afkeer van hebben.

33. Hij is het, Die Zijn boodschapper met leiding en de ware godsdienst heeft gezonden om deze te doen zegevieren boven alle godsdiensten, ofschoon de afgodendienaren er afkerig van zijn.

38. O, gij die gelooft, waarom buigt gij ter aarde wanneer er tot u wordt gezegd: "Gaat op de weg van Allah voort?" Zijt gij met het tegenwoordige leven tevreden boven het Hiernamaals? Maar het genoegen van het tegenwoordige leven is vergeleken bij het Hiernamaals slechts nietig.

39. Als gij niet voortgaat te vechten zal Hij u met een pijnlijke straf straffen en zal Hij een ander volk in uw plaats stellen en gij zult Hem in het geheel niet deren. Allah heeft macht over alle dingen.

(Soerat Attauba)

Dutchguy
30-10-02, 15:36
Geplaatst door GroteWolf
Zwakte en onzekerheid zijn noodzakelijk om tot wijsheid te komen.

Mooi gezegd en 100% waar.

Dienna
30-10-02, 15:37
Geplaatst door GroteWolf


Dus als een slaaf een vrije man vermoord, of een vrouw een slaaf, of een vrouw een vrije man, wat dan?

Als de Joden een groep Palestijnse vrouwen vermoord, mag er ook een groep Joodse vrouwen vermoord worden van hun kant. Maar vergeven is altijd beter, maar dat kan je niet van iedereen verwachten.

Victory
30-10-02, 15:38
Geplaatst door Dienna


Lijkt het je het niet beter om de fatwas over te laten aan de imams?


wasalam :zwaai:

Dienna
30-10-02, 15:39
Geplaatst door Canaris
Dienna ga jij maar even de Prijs voor

"Forumsdebiel" ophalen

Staat in een kastje bij Yeheeweetikveel

ik kan het niet vinden.... :boer:

Dienna
30-10-02, 15:41
Geplaatst door Victory


Lijkt het je het niet beter om de fatwas over te laten aan de imams?


wasalam :zwaai:

ik spreek geen fatwa's uit, ik citeer wat er in de Qor'aan staat! Er zijn overigens maar heel weinig fatwa's hierover en zelfs fatwa's die niet kloppen vanwege politieke druk...

Als je vind dat dit soort uitspraken over gelaten moeten worden aan geleerden, moet je ook niet oordelen over de gebeurtenissen, laat dat dan ook aan hen over!

Idolater
30-10-02, 15:41
Geplaatst door GroteWolf
Zwakte en onzekerheid zijn noodzakelijk om tot wijsheid te komen.

Mooi gezegd. Door dingen juist niet te betwijfelen hadden we nooit de wetenschappelijk revolutie gekend met Bacon en Descartes die alles inductief benaderen. Deductief denken zorgt niet voor vooruitgang. Stilstand is achteruitgang.

Dienna
30-10-02, 15:43
Geplaatst door Idolater


Mooi gezegd. Door dingen juist niet te betwijfelen hadden we nooit de wetenschappelijk revolutie gekend met Bacon en Descartes die alles inductief benaderen. Deductief denken zorgt niet voor vooruitgang. Stilstand is achteruitgang.

betwijvelen is iets anders dan nadenken, interpeteren en onderzoeken.

observer
30-10-02, 15:47
Geplaatst door Dienna


ik spreek geen fatwa's uit, ik citeer wat er in de Qor'aan staat! Er zijn overigens maar heel weinig fatwa's hierover en zelfs fatwa's die niet kloppen vanwege politieke druk...

Als je vind dat dit soort uitspraken over gelaten moeten worden aan geleerden, moet je ook niet oordelen over de gebeurtenissen, laat dat dan ook aan hen over!

dus je vind dat fatwa's over moeten worden gelaten aan geleerden maar je vind wel dat er fatwa's niet kloppen zou je die beoordeling dan ook niet beter aan geleerden over kunnen laten


Als de Joden een groep Palestijnse vrouwen vermoord, mag er ook een groep Joodse vrouwen vermoord worden van hun kant. Maar vergeven is altijd beter, maar dat kan je niet van iedereen verwachten.
lijkt me dat je dan hooguit de daders mag aanpakken

mogen dan de ouders van rene een willekeurige moslim vernoorden?

Idolater
30-10-02, 15:50
Geplaatst door Dienna


betwijvelen is iets anders dan nadenken, interpeteren en onderzoeken.

Je kunt pas nadenken en dingen intepreteren als je de oude dogma's en doctrines loslaat. Pas dan kun je vrijzinning denken. Dat doe je dus door dingen te betwijfelen en aan de kaak te stellen. Je kunt niet redeneren naar een acceptabele conclusie toe, daar kom je namelijk geen reet verder mee.

Victory
30-10-02, 15:53
Geplaatst door GroteWolf
Zwakte en onzekerheid zijn noodzakelijk om tot wijsheid te komen.

Laag niveau van denken. Ik verwachte ook niet meer dan dat.

Average.


ik spreek geen fatwa's uit, ik citeer wat er in de Qor'aan staat!
Zet je die quotes zo maar neer of wil je iets bewijzen.... dit zijn duidelijk soort van fatwas, hoewel niet echt een fatwa, maar je wilt bewijzen dat het wel mag. Waarvoor je helemaal niet 'bevoegd' bent, zal ik maar zeggen.

Er zijn overigens maar heel weinig fatwa's hierover en zelfs fatwa's die niet kloppen vanwege politieke druk...
En jij zegt zomaar dat zij het fout hebben? Sommige imams hebben hun hele leven lang de islam gestudeerd. En dan durf je zoiets te zeggen.

Als je vind dat dit soort uitspraken over gelaten moeten worden aan geleerden, moet je ook niet oordelen over de gebeurtenissen, laat dat dan ook aan hen over!
Ik zeg niet dat je je niet mag uitlaten over iets, ik zeg dat je niet de juiste persoon bent om dingen halal of haram te verklaren. (wat overigens ook niet de taak is van de imams, maar je weet wat ik bedoel).

En waar zie je mij in dit topic oordelen over dat?..... Na ons laatste gesprek heb ik er niet meer over gepraat.

Victory
30-10-02, 15:55
Geplaatst door observer

lijkt me dat je dan hooguit de daders mag aanpakken

mogen dan de ouders van rene een willekeurige moslim vernoorden?

Wil je je niet bemoeien met islamitische zaken, kaffirtje?

GroteWolf
30-10-02, 16:14
Als de Joden een groep Palestijnse vrouwen vermoord, mag er ook een groep Joodse vrouwen vermoord worden van hun kant. Maar vergeven is altijd beter, maar dat kan je niet van iedereen verwachten.


Ja dat is duidelijk. Maarrrrr......mogen ze deze vrouwen dan wreken op mannen? Dus mannen doden als wraak voor vrouwen. En als dat mag, is het dan 1 op 1? Of tellen twee vrouwen als één man. Mij is het niet erg duidelijk. Ook niet wie er slaven zijn trouwens. Zijn niet alle Moslims slaven van Allah?

Victory
30-10-02, 16:18
Geplaatst door kaassietoch
Ik blijf het toch erg vinden wanneer hier iemand op een kwetsbare manier toont over hersens te beschikken en ook niet bang is ze te gebruiken direct weer door nakwakers als Dienna en Victory wordt gediskwalificeerd.

Of de aanslagen nou wel of niet door Moslims zijn gepleegd ze zijn fout en hebben de Moslims meer ellende gebracht zonder dat er één Moslimprobleem mee is opgelost. Daar kan je de Quoran vijftig keer voor uit je hoofd opdreunen maar daardoor verandert er niets aan die constatering.

kwaak, kwaak, kwaak!

Quark
30-10-02, 16:34
[QUOTE]Geplaatst door kaassietoch
[B]Ik blijf het toch erg vinden wanneer hier iemand op een kwetsbare manier toont over hersens te beschikken en ook niet bang is ze te gebruiken direct weer door nakwakers als Dienna en Victory wordt gediskwalificeerd.

Totalitarisme geeft mensen zekerheid. En totalitarisme kan geen twijfelaars gebruiken en bestaat alleen als mensen de boodschap klakkeloos accepteren.

Donna
30-10-02, 16:38
Geplaatst door Quark
[QUOTE]Geplaatst door kaassietoch
[B]Totalitarisme geeft mensen zekerheid. En totalitarisme kan geen twijfelaars gebruiken en bestaat alleen als mensen de boodschap klakkeloos accepteren.


Juist.

Binnen een totalitair wereldbeeld hoef je niet meer voor jezelf te denken. Je hoeft alleen maar te geloven, datgene dat je wordt voorgehouden.

Maargoed.

Vraagje aan Fillastiene:

Wat heeft je aan het twijfelen gebracht?

En waaraan twijfel je precies?

BiL@L
30-10-02, 16:59
Geplaatst door Fillastiene


Ik zal maar gelijk met mijn grootste twijfel beginnen, namelijk 11 september. Heel afgezaagd, ik weet het, maar ik heb het gevoel gekregen dat ik ze niet meer kan goedpraten.
Gisteravond stelde ik mij de vraag: Als de aanslag nu door christenen was gepleegd, zou ik ze dan goedkeuren? nee, dan zou ik hele stukken hebben geplaatst over de bloeddorstige christenvaarders.

Schijnheiligheid overviel mij.

Pas ruim een een jaar heb ik een beetje een balns kunnen opmaken, en ik kan niet tot de conclusie komen dat de 'gewone moslim' er beter van geworden is.

Ik vind dit echt eng.

Fillastiene in tweestrijd

Sallaam 3aleikom Fillastiene,

Eerst hoop ik voor je dat je twijfel Insha'Allah gezonde proporties zal aannemen, mocht dat niet het geval zijn.. Verder...

Vind ik het geen cliche onderwerp wat je hier voorschoteld.. Sterker nog, het stroomt door de aderen van eenieder mens die het heeft zien gebeuren.. Iedereen is erbij betrokken, groot of klein, jong of oud, gelovige of niet gelovig.. Tot op vandaag.. Is dat raar..? Nej natuurlijk niet.. Het doden van 1 mens is als het doden van een hele mensheid.. Onthoud dat.. Dat geldt voor iedereen, voor zowel de moslim als de niet-moslim..

Hetgeen op 11 september gebeurd is zou NOOIT goed gekeurd mogen worden door een moslim.. De daden die gepleegd zijn staan gelijk aan de doodstraf, aangezien het moorden is van onschuldigen, onschuldigen omdat men onbewapend was, men van niets op de hoogte was, er kinderen vermoord zijn, er vrouwen vermoord zijn, er gelovigen vermoord zijn enz enz..

Kvind het eerder een lichtpuntje dat je aan de rechtvaardigheid van deze daad twijfelt.. Schijnheiligheid is het pas als je weet dat je verkeerd zit, maar niet toe wilt geven.. Dus schijnheilig ben je ook niet.. Laat je niet gek maken.. Er is binnen islam genoeg plaats voor zelfstandige denkers.. Jij hoort daar ook bij..

En natuurlijk wordt de moslim er niet beter van.. Alles wat in strijd is met de religie/levenswijze/verbintenis leidt naar onheil/zwakheid.. Het feit dat je uit jezelf ondanks de hoog oplopende gevoelens in jou omgeving tot de conclusie kan komen dat het verre van een positieve daad is, bewijst weer eens dat de mens altijd vatbaar is voor de waarheid..

Dat de mens hier vatbaar is, daar kan ook wel de nodige uitleg voor gegeven worden.. Maar die bespaar ik je.. Het enige wat ik ervan bloot wil stellen, is dat er geen mens als een slecht mens geboren wordt..

:duim:

Mark
30-10-02, 20:34
Geplaatst door Victory


Twijfel is een teken van zwakte en onzekerheid.

Geloven in een hiernamaals is een teken van zwakte en onzekerheid. :ego:

Victory
30-10-02, 20:36
Geplaatst door Mark


Geloven in een hiernamaals is een teken van zwakte en onzekerheid. :ego:

Een doelloos leven is geen leven.

Donna
30-10-02, 20:37
Geplaatst door Victory


Een doelloos leven is geen leven.

Sluit het niet in God geloven 'een doel in je leven hebben' uit dan?

Mark
30-10-02, 20:39
Geplaatst door Donna


Sluit het niet in God geloven 'een doel in je leven hebben' uit dan?

Nee hoor, ik heb vele doelen!

Victory
30-10-02, 20:52
Geplaatst door Donna


Sluit het niet in God geloven 'een doel in je leven hebben' uit dan?

Ik heb het niet over 'een' doel dat gecreerd is door mensen om zichzelf beter te laten voelen over hun zielig leventje. Ik heb het over het doel waarvoor wij hier op aarde zijn.

mrz
30-10-02, 20:54
Geplaatst door Idolater


Je kunt pas nadenken en dingen intepreteren als je de oude dogma's en doctrines loslaat. Pas dan kun je vrijzinning denken. Dat doe je dus door dingen te betwijfelen en aan de kaak te stellen. Je kunt niet redeneren naar een acceptabele conclusie toe, daar kom je namelijk geen reet verder mee.

Wat een lol... twijfel is juist stilstand!

twij·fel (de ~ (m.))

1 onzekerheid ten aanzien van wat men moet doen, geloven e.d. => aarzeling, dubio

Je leert juist door precies gewoon maar dingen te doen en fouten te maken dacht ik? Dus oude referentiekaders loslaten, betwijfelen is juist DAT NIET DOEN!

Donna
30-10-02, 21:01
Geplaatst door Victory


Ik heb het niet over 'een' doel dat gecreerd is door mensen om zichzelf beter te laten voelen over hun zielig leventje. Ik heb het over het doel waarvoor wij hier op aarde zijn.

Noem eens een voorbeeld van een doel dat wordt gecreeerd om mensen zichzelf beter te laten voelen over hUn zielige leventje?





En voor welk doel ben jij dan op aarde?

Dienna
30-10-02, 21:08
Geplaatst door observer

lijkt me dat je dan hooguit de daders mag aanpakken

mogen dan de ouders van rene een willekeurige moslim vernoorden?

Rene's geval is geen oorlogszaak, maar een individule zaak, daar gelden andere regels voor...

Donna
30-10-02, 21:11
Geplaatst door Dienna


Rene's geval is geen oorlogszaak, maar een individule zaak, daar gelden andere regels voor...


Wie zegt dat?

Wanneer is een oorlog een oorlog, en wie bepaalt dat?

BiL@L
30-10-02, 21:37
Geplaatst door Donna



Wie zegt dat?

Wanneer is een oorlog een oorlog, en wie bepaalt dat?

Ik..
:stout:

mrz
30-10-02, 22:38
Donna: Noem eens een voorbeeld van een doel dat wordt gecreeerd om mensen zichzelf beter te laten voelen over hUn zielige leventje?

Dat heet hedonisme en dat is voor veel nederlanders een doel op zich, of liever het telkens vluchten in bedwelming is een doel op zich. Beetje zielig dat ze daar dan drugs/alcohol voor nodig hebben. Sterker nog angst of problemen onderdrukken heeft juist tot gevolg dat je er wellicht nooit van afkomt. Om ergens vanaf te komen moet je het eerst wel hebben, of het op zijn minst onder ogen durven zien. Kapotrelativeren waar wij als nederlander zo goed in zijn is eigenlijk niets meer als twijfel twijfel twijfel angst een standpunt in te nemen. Oh dan kun je zeggen dat je juist heel liberaal bent en alles van alle kanten wil belichten maar impliciet wil je verantwoordelijkheid nemen voor alles en iedereen. Concurreren met god zogezegd. Wat jammer toch dat de paradox daar telkens weer een stokje voor steekt.

´oor·log (de ~ (m.))

1 strijd tussen twee of meer volkeren, vorsten of staten

Pixelshade
30-10-02, 22:44
Geplaatst door magden_david



maar als het christenen waren zou je wel oordelen.

Als het christenen waren dan was het nieuws geweest "Een x aantal mannen hebben de WTC towers doorboord" maar als mensen er arabisch uitzien dan plakken ze graag en snel het woordje Moslim erachter. Wat ik bedoel duidelijk te maken is dat als een Moslim iets fout doet het nooit in het nieuws komt van "jongen heeft overval gepleegd bv., maar "moslim jongen heeft overval gepleegd"

Quark
30-10-02, 23:02
Geplaatst door Pixelshade


Als het christenen waren dan was het nieuws geweest "Een x aantal mannen hebben de WTC towers doorboord" maar als mensen er arabisch uitzien dan plakken ze graag en snel het woordje Moslim erachter.

Ik had begrepen dat dat iets met de motivatie van de kapers te maken had.


'Wat ik bedoel duidelijk te maken is dat als een Moslim iets fout doet het nooit in het nieuws komt van "jongen heeft overval gepleegd bv., maar "moslim jongen heeft overval gepleegd"

Die heb ik nog nooit gehoord, en volgen mij verzin je die hier ter plekke. 'Marokkaanse jongen (oid) heeft overval gepleegd' hoor je wel wat vaker.

gr.

Dienna
31-10-02, 09:07
Geplaatst door Victory

Zet je die quotes zo maar neer of wil je iets bewijzen.... dit zijn duidelijk soort van fatwas, hoewel niet echt een fatwa, maar je wilt bewijzen dat het wel mag. Waarvoor je helemaal niet 'bevoegd' bent, zal ik maar zeggen.
HOEZO BEN K DAAR NIET VOOR BEVOEGD?! WAT K DOE IS GEEN FAWA'S NEER ZETTEN, MAAR ALLEEN MAAR AANGEVEN HOE IK HET INTERPETEER. MISSCHIEN HEB JE GELIJK ALS K FIQH VRAGEN GA BEANTWOORDEN HIER, DUS ZOIETS ALS RECHTSPRAAK DOEN, DUS WAT IK BIJ GROTE WOLF DEED, DAT IS WAARSCHIJNLIJK FOUT VAN MIJ, MAAR ELKE MOSLIM HEEFT HET RECHT TE ZEGGEN HOE HIJ ZIJN ISLAM OPVAT, DAAROM ZET IK AYATS NEER. EN JA, DAAR WIL IK WAT MEE BEWIJZEN...IS DAT FOUT DAN?

En jij zegt zomaar dat zij het fout hebben? Sommige imams hebben hun hele leven lang de islam gestudeerd. En dan durf je zoiets te zeggen.
HET KOMT HEEL VEEL VOOR DAT GELEERDEN ONDER DRUK WORDEN GEZET DOOR HUN REGERING WAARDOOR ZIJ DE WAARHEID NIET KUNNEN OF DURVEN TE VERKONDIGEN. IK TWIJVEL NIET AAN HUN KENNIS, MAAR WORDT DIE KENNIS WEL ALTIJD GEOPENBAARD!? SOMMIGEN GELEERDEN VINDEN HET RISICO TE GROOT OM BEPAALDE DINGEN GOED TE KEUREN ALS IJ WETEN DAT ZIJ DARVOOR VERVOLG OF ZELFS GEDOOD KUNNEN WORDEN. KIJK MAAR NAAR DE GELEERDE KESHK; HIJ IS DAN WEL EEN UITZONDERING, MAAR HIJ IS OOK JARENLANG GEMARTEL IN GEVANGENISSEN OMDAT HIJ IN HET OPENBAAR ZEI HOE DE ISLAM OVER BEPAALDE DINGEN DENKT!..GELUKKIG IS ZIJN IMAN STERK GENOEG OM ZICH NIET IN DE HOEK TE LATEN DRIJVEN EN GAAT HIJ GEWOON DOOR MET RECHT VOOR ZIJN RAAP ZIJN.

Ik zeg niet dat je je niet mag uitlaten over iets, ik zeg dat je niet de juiste persoon bent om dingen halal of haram te verklaren. (wat overigens ook niet de taak is van de imams, maar je weet wat ik bedoel).
ALS IK WEET DAT IETS HALAL OF 7ARAM IS, DAN ZEG IK DAT, DAT IS OVERIGENS EEN PLICHT VAN ELKE MOSLIM:"SPOOR AAN TOT HET GOEDE EN VERWERP HET SLECHTE" (BUCHAARI), DAAR HOEF JE ECHT NIET BEVOEGD VOOR TE ZIJN. MAG IK EIGENLIJK NOG WEL WAT ALS MOSLIMA!!?!?

En waar zie je mij in dit topic oordelen over dat?..... Na ons laatste gesprek heb ik er niet meer over gepraat.

IK ZIE HOE JIJ REAGEERT OP ANDEREN, DAT IS MEER DAN GENOEG VOOR MIJ...

(EXCUSES VOOR DE CAPSLOCK, NIET IRRITANT BEDOELD, IS VOOR DE ONDERSCHEIDING....WASSALAAM)

Fillastiene
31-10-02, 09:52
Salaamoe 'Aleikoem voor de Gelovigen en Hallo voor de niet-gelovigen

Ik wordt van alle kanten getrokken. De ene zegt dat ik me niet moeten laten bedotten door de westerse maatschappij en noemt me gehersenspoeld en de andere zegt juist dat twijfelen een goede bezigheid is. Ik zal jullie eerst vertellen wat mij aan het twijfelen heeft gebracht. Zoals ik eerder zei, kwam door de vraag die ik mezelf stelde, namelijk als de aanslag door christenen of voor mij een part door antiglobalisten was gepleegd -Het ging tenslotte toch om de meest kapitalistische torens in de wereld- Zou ik ze dan goedgekeurd hebben? Ik zeg met volle overtuiging: Nee. Om deze vraag bij mezelf toestaan naar boven te laten komen, heb ik eerst gelezen. En, mijn God, ik heb veel gelezen. Aan de ene kant stukken die mij vertelde dat de aanslagen goed waren omdat Amerika een flink pak op zijn donder heeft gekregen en dat ze nu maar moesten oogsten, nadat ze flink verderf hadden gezaaid. Aan de andere kant stukken die de aanslagen afkeurde in de naam van de Islam. Waar ik me nooit in kon vinden waren de uitspraken van sommige medemoslims die vertelden dat de kapers en Bin Laden in geen geval moslims konden zijn. Hoe konden zij dat weten? Ze waren verdomme toch geen God. Misschien hadden ze een hele goede intentie en levensgrote imaan. Maar ik kon me ook niet vinden in de mensen die blindelings achter Bin Laden liepen en de kapers verheerlijkten op een overdreven manier. Was er dan geen gulden middelweg voor mij?
Nog een vraag die me bezighield: Wat heeft het de moslims voor positief gebracht in de wereld? Ik zeg met volle overtuiging: Niks.
Sommigen zeggen dat de aanslagen zo goed zijn, omdat er een heleboel Moslims sinds de elfde zijn bijgekomen en bij heel veel mensen hun imaan is versterkt. Maar is het niet zo, dat drie dingen al vaststaan in je leven en van te voren worden opgeschreven? Namelijk: Je dood, of je Moslim wordt of niet en of je gelukkig wordt of niet –ik kan het mis hebben- Dus is het niet zo dat als de kapers niet in het WTC waren geloven, er toch mensen bekeerd waren en hetzelfde geldt voor je imaan. Ik zal jullie eerlijk vertellen dat mijn imaan niet versterkt is door de aanslag. Toen ik met de Islam begon –dat was twee jaar geleden- was ik al overtuigd, daar had ik geen kaper voor nodig. Als ik kijk naar de verhoudingen in de wereld tussen moslims en niet-moslims is die er niet beter op geworden. Sharon kan onder het mom van de zogenaamde oorlog tegen het terrorisme duizenden Palestijnen afslachten, in de VS zijn Moslims het slachtoffer van systematisch geweld. Afghanistan is het zwarte gat van de wereld. En de VS zijn nog altijd de sterkste van de wereld.
Men denkt dat als je tegen de aanslagen bent, je per definitie ook meteen voor de VS en haar beleid bent, maar was het maar zo simpel, om de vijand en vriend er zo uit te pikken. Ik ben tegen Amerika en ook tegen de aanslagen. Dat kan toch ook gewoon?
Persoonlijk vond ik vroeger gelul als andere moslims zeiden dat Islam vrede was en de Profeet Mohammed sallahoe ‘aleihie wassalam enkel rahma, barmhartigheid had. Nu vind ik dat geen gelul meer. Ik stel me wel eens voor of de profeet in zo een vliegtuig was gestapt of een complot op deze manier tot uitvoer zou hebben gebracht. Ik weet het niet…
Ben ik nu een afvallige? –dit is een vraag naar de Moslims toe-

Wassalaam,

Fillastiene tot wanhoop gedreven

bman
31-10-02, 09:55
Geplaatst door Pixelshade


Als het christenen waren dan was het nieuws geweest "Een x aantal mannen hebben de WTC towers doorboord" maar als mensen er arabisch uitzien dan plakken ze graag en snel het woordje Moslim erachter. Wat ik bedoel duidelijk te maken is dat als een Moslim iets fout doet het nooit in het nieuws komt van "jongen heeft overval gepleegd bv., maar "moslim jongen heeft overval gepleegd"

Dit is nu zulke grote onzin. Als er sprake is van christelijk geweld dan wordt dat ook zo benoemd: men denke aan bijvoorbeeld noord-Ierland of het libanon conflict. In Noord Ierland wordt continu gesproken over Katholieken en Protestanten terwijl daar net zogoed Nationalisten/Republiekeinen tegen Loyalisten/Monarchisten had kunnen worden gebruikt. Als er een bevolkingsgroep op dit bord een handje van heeft om conflicten de religieuze sfeer in te trekken dan is het wel de moslimgroep: met Tsjetjenie als mooi voorbeeld. Dat is namelijk een strijd om onafhankelijkheid en die heeft niets met geloof te maken. Doe je huiswerk en kijk maar eens wie het was die die onafhankelijkheid heeft uitgeroepen.

Ik heb nog NOOIT maar dan ook nog NOOIT "moslim jongen heeft overval gepleegd" in een Nederlandse krant gelezen. Dit is echt aperte onzin.

Tomas
31-10-02, 09:56
Ach Fillastiene,

ik heb ook geen mening, maar dat weerhoud mij niet om te prikken.

Ik vind je eigenlijk veel slimmer lijken, zo, zonder mening. Vol met twijfels en tegenstrijdigheden en mitsen en maren en zus en me zo's. Met ja maaaaaar's en vergeeeeet niet's en enerzijds en anderzijds...

Bijna menselijk.

Bijna, hoor.

Donna
31-10-02, 11:44
Geplaatst door Pixelshade


Als het christenen waren dan was het nieuws geweest "Een x aantal mannen hebben de WTC towers doorboord" maar als mensen er arabisch uitzien dan plakken ze graag en snel het woordje Moslim erachter. Wat ik bedoel duidelijk te maken is dat als een Moslim iets fout doet het nooit in het nieuws komt van "jongen heeft overval gepleegd bv., maar "moslim jongen heeft overval gepleegd"


Dit slaat nergens op Pixel.

OBL heeft die aanslag 'in de naam van allah' gepleegd, en geclaimd. Mag dat dan niet gezegd worden? Moet de waarheid, namelijk dat OBL dit 'uit naam van de islam' heeft gedaan, dan maar verborgen worden?

Als het christenen geweest waren, die uit naam van Jezus Christus duizenden onschildige burgers hadden vermoord, dan was dat zeker ook in het nieuws geweest, natuurlijk!

En dat laatste, over moslimjongens die overvallen plegen, dat heb ik dus nog nooit gezien of gelezen.

Waar je wel gelijk in hebt, is dat de islam in Nederland steeds wantrouwiger wordt bejegend. Dat wel.

Donna
31-10-02, 12:02
Geplaatst door Fillastiene
Salaamoe 'Aleikoem voor de Gelovigen en Hallo voor de niet-gelovigen

Men denkt dat als je tegen de aanslagen bent, je per definitie ook meteen voor de VS en haar beleid bent, maar was het maar zo simpel, om de vijand en vriend er zo uit te pikken. Ik ben tegen Amerika en ook tegen de aanslagen. Dat kan toch ook gewoon?

Volgens mij wel Fillastiene. Het is in elk geval wel mijn mening. Ik ben zeer fel tegen de aanslagen, maar ik zie ook helemaal niets in de buitenlandse politiek van Bush. Die puur is gedreven door eigenbelang en onrechtvaardig is. Dat ik OBL als een vijand beschouw, wil nog niet meteen zeggen dat Bush een vriend is.

Het is volgens mij juist deze houding (de vijand van mijn vijand is mijn vriend) die voor ellende in de wereld zorgt. De hele verdeel en heerspolitiek van de VS is juist daarop gebaseerd namelijk.

En persoonlijk zie ik niets in die houding, omdat je door zo'n houding wordt gedwongen je eigen ethische normen overboord te zetten. Ik kan nu wel redeneren dat ik nu eenmaal westers ben, en geloof in de democratie, en daarom iedereen steun die zegt uit naam van de democratie en de rechtvaardigheid te handelen. Maar als ik dan kijk naar de politiek van Bush bijvoorbeeld ten opzichte van de Palestijnen, dan zie ik van die houding weinig meer terug. En dus loop ik niet kritiekloos achter Bush aan. Misschien dat dat voor jou dus ook zo is. Dat je je gedwongen voelde om je eigen normen en overtuigingen overboord te zetten omdat je vanuit je afkeer van de VS bent gaan denken dat OBL en consorten dus wel het goede in de zin moeten hebben?

Ach ja.

In ieder geval ben ik van 1 ding overtuigd. En dat is dat er mensen zijn, aan beide kanten, die erop uit zijn de zaak op de spits te drijven. Die erbij gebaat zijn dat moslims en niet moslims het met elkaar aan de stok krijgen en deze groepen tegen elkaar op willen zetten en hopen dat het nog eens tot een allesverwoestend treffen komt. Een clash of civilizations. Dat zijn in mijn ogen de echte vijanden, als je al in die termen wil denken. En die zitten helaas overal. En de enige manier om je tegen deze mensen te verzetten is door te blijven nadenken, en je niet te laten meeslepen, en zo te zorgen dat dit een kleine minderheid blijft. Geweld is totaal zinloos, en speelt deze vijand alleen maar in de kaart.

jaja
31-10-02, 13:03
Geplaatst door Dienna
Wel heel opvallend dat Fillastiene zoveel steun en begrip van juist de Joden krijgt...... :lol: persoonlijk vind ik het jammer. Het zouden ook moslims moeten zijn.
Haar vragen en onzekerheid zijn namelijk heel informatief. Heb jij die vragen al eens gesteld en geprobeerd er antwoord op te geven?