PDA

Bekijk Volledige Versie : Ael Wil Politie Controleren Op Racisme



Marsipulami
31-10-02, 00:02
AEL WIL POLITIE CONTROLEREN OP RACISME

De omstreden Arabisch Europese Liga wil
in Antwerpen eigen patrouilles houden
om de politie te controleren op
racisme.

De liga vreest dat de politie een
klopjacht op Marokkaanse jongeren wil
houden. De AEL leidt dat af uit een
interne politienota, die vorige week
door het Vlaams Blok is bekendgemaakt.

Op haar website spreekt de AEL van een
poging om de xenofobe kiezer tevreden
te stellen. Daarom wil ze patrouilles
organiseren om de politie te controle-
ren, mogelijk met fototoestellen en
videocamera's. De politie ontkent dat
ze migranten viseert en zegt dat ze
enkel de criminaliteit wil aanpakken.

Idolater
31-10-02, 00:24
onzinnige plannen van de AEL.

In Belgie loopt men een paar jaar achter. In Nederland is men niet meer gevoelig voor het misbruiken van het woord racisme zoals de AEL dat doet. Criminaliteit bestrijden is geen racisme.

Marsipulami
31-10-02, 01:06
Hier een interview tussen Maroc.nl en de AEL:

http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/radio1/vara/hetbuitenland/laatste.ra?start=00:04:02

Zwarte Schaap
31-10-02, 01:18
Geplaatst door Marsipulami
AEL WIL POLITIE CONTROLEREN OP RACISME

De omstreden Arabisch Europese Liga wil
in Antwerpen eigen patrouilles houden
om de politie te controleren op
racisme.

De liga vreest dat de politie een
klopjacht op Marokkaanse jongeren wil
houden. De AEL leidt dat af uit een
interne politienota, die vorige week
door het Vlaams Blok is bekendgemaakt.

Op haar website spreekt de AEL van een
poging om de xenofobe kiezer tevreden
te stellen. Daarom wil ze patrouilles
organiseren om de politie te controle-
ren, mogelijk met fototoestellen en
videocamera's. De politie ontkent dat
ze migranten viseert en zegt dat ze
enkel de criminaliteit wil aanpakken.

Het is een interne nota van het parket die expliciet Marokkanen noemt om speciaal te controleren. Dus gewoon beleid.

Mooi toch ! De statistieken zijn zeker niet hoog genoeg en moeten door extra controles de vooroordelen bevestigen. Zou me niets verbazen dat dat al jaren in Nederland al beleid is. Je weet toch Belgie loopt altijd een beetje achter op Nederland.

Idolater
31-10-02, 01:37
Geplaatst door Marsipulami
Hier een interview tussen Maroc.nl en de AEL:

http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/radio1/vara/hetbuitenland/laatste.ra?start=00:04:02

Waarom mogen niet-Arabische mensen niet bij de AEL? Dat is discriminerend. Zelfs het Vlaams Blok laat allochtonen toe in de partij.

monne
31-10-02, 01:52
Geplaatst door Idolater


Waarom mogen niet-Arabische mensen niet bij de AEL?
Ik dacht toch echt wel dat er al niet -Arabieren bij zaten,:o
Geplaatst door Idolater
Dat is discriminerend. Zelfs het Vlaams Blok laat allochtonen toe in de partij.
:schrik: ja zeker allochtonen met een minderwaardigheidscomplex looooooooool

Marsipulami
31-10-02, 01:59
Geplaatst door Zwarte Schaap
Zou me niets verbazen dat dat al jaren in Nederland al beleid is. Je weet toch Belgie loopt altijd een beetje achter op Nederland.

:lol: :lole: :fplet:

Zwarte Schaap
31-10-02, 02:08
Ik was nog vergeten erbij te vermelden dat de Belgen het tenminste laten uitlekken ! Maakt ze wel een opener samenleving dan Nederland.

Tomas
31-10-02, 09:17
Geplaatst door Marsipulami
AEL WIL POLITIE CONTROLEREN OP RACISME

De omstreden Arabisch Europese Liga wil
in Antwerpen eigen patrouilles houden
om de politie te controleren op
racisme.

De liga vreest dat de politie een
klopjacht op Marokkaanse jongeren wil
houden. De AEL leidt dat af uit een
interne politienota, die vorige week
door het Vlaams Blok is bekendgemaakt.

Op haar website spreekt de AEL van een
poging om de xenofobe kiezer tevreden
te stellen. Daarom wil ze patrouilles
organiseren om de politie te controle-
ren, mogelijk met fototoestellen en
videocamera's. De politie ontkent dat
ze migranten viseert en zegt dat ze
enkel de criminaliteit wil aanpakken.

Vreemd ik had juist uit al jou posts begrepen dat Nederland zo uniek was in haar xenofobie.

Maar goed, dat laatste is natuurlijk al een contradictie in terminus.

Ik heb ook al gelezen dat het vlaamsblok patrouilles gaat inzetten om te controleren dat het AEL wel objectief blijft.

En dat de Joodse gemeenschap in Antwerpen patrouilles gaat inzetten om te controleren dat de Vlaamsblokpatrouilles zich wel beperken tot het controleren van AEL patrouilles.

En iedere keer als ik in Antwerpen kom, denk ik wat is het leven hier toch goed. Zo vreedzaam en rustig. Die Vlamen weten niet wat ze hebben. Ze zijn echt nooit tevreden.

Arvid
31-10-02, 09:27
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik was nog vergeten erbij te vermelden dat de Belgen het tenminste laten uitlekken ! Maakt ze wel een opener samenleving dan Nederland.

Nou veel succes met verhuizen naar het paradijselijke Belgie dan maar!

Shaheed
31-10-02, 10:12
De AEL is echt cool, we krijgen soortgelijke taferelen als in 1970in Amerika met de black panther beweging.


Ik sta te wachten wanneer hen organisatie ook in Nederland begint, vrijwilligers genoeg die mee willen doen.

Arvid
31-10-02, 10:16
Geplaatst door Shaheed
De AEL is echt cool, we krijgen soortgelijke taferelen als in 1970in Amerika met de black panther beweging.


Ik sta te wachten wanneer hen organisatie ook in Nederland begint, vrijwilligers genoeg die mee willen doen.

De black panther beweging heeft anders niet lang bestaan.

Shaheed
31-10-02, 10:19
Geplaatst door Arvid


De black panther beweging heeft anders niet lang bestaan.


Dat geeft niet het gaat om het signaal en om de vergeldingsacties.

Amellady
31-10-02, 10:20
weet iemand het adres van hun website toevallig?

Tomas
31-10-02, 10:22
Geplaatst door Shaheed

Dat geeft niet het gaat om het signaal


Het signaal word toch allang afgegeven? marokkanen laten zich niet aanspreken op hun gedrag en doen wat ze willen enzo?


en om de vergeldingsacties.

Dat gebeurt toch ook al?

Of bedoel je dat hierdoor de ontspoorde Marokkaanse jongeren eens flink aangepakt gaan worden?

Marsipulami
31-10-02, 11:02
Geplaatst door Amellady
weet iemand het adres van hun website toevallig?

http://www.arabeuropean.org/

Marsipulami
31-10-02, 11:11
Geplaatst door Tomas


Vreemd ik had juist uit al jou posts begrepen dat Nederland zo uniek was in haar xenofobie.

En iedere keer als ik in Antwerpen kom, denk ik wat is het leven hier toch goed. Zo vreedzaam en rustig. Die Vlamen weten niet wat ze hebben. Ze zijn echt nooit tevreden.


Haha, dat eerste geloof je zelf niet. Dan heb je mijn posts nooit gelezen. Racisme heb je overal en heel zeker ook in België. Ik heb alleen maar gezegd dat de Belgen er minder moeite mee hebben dan de Nederlanders om dat toe te geven. Belgen zijn dus net zo racistisch alleen maar minder hypocriet.

Tomas
31-10-02, 11:17
Geplaatst door Marsipulami



Haha, dat eerste geloof je zelf niet. Dan heb je mijn posts nooit gelezen. Racisme heb je overal en heel zeker ook in België. Ik heb alleen maar gezegd dat de Belgen er minder moeite mee hebben dan de Nederlanders om dat toe te geven. Belgen zijn dus net zo racistisch alleen maar minder hypocriet.

Is het nou racistisch om een heel land hypocriet te noemen of juist hypocriet?

Shaheed
31-10-02, 11:17
Geplaatst door Marsipulami



Haha, dat eerste geloof je zelf niet. Dan heb je mijn posts nooit gelezen. Racisme heb je overal en heel zeker ook in België. Ik heb alleen maar gezegd dat de Belgen er minder moeite mee hebben dan de Nederlanders om dat toe te geven. Belgen zijn dus net zo racistisch alleen maar minder hypocriet.


Kijk mars dit zeg ik namelijk ook de hele tijd ben blij dat iemand anders dat ook opgevallen is. :duim:

Shaheed
31-10-02, 11:19
Geplaatst door Tomas


Dat gebeurt toch ook al?

Of bedoel je dat hierdoor de ontspoorde Marokkaanse jongeren eens flink aangepakt gaan worden?

En alweer begrijp je er geen ene zak van.

Tomas
31-10-02, 11:26
Geplaatst door Shaheed


En alweer begrijp je er geen ene zak van.

Dat is denk ik de beschrijving van jouw leven in een notedop.

M23
31-10-02, 11:37
salaam,

Belgie is toch een democratisch land??
Ik zelf ben Antwerpse en origine Marokkaanse, maar ik kan het maar niet begrijpen, als er een allochtoon- of moslimbeweging (nu AEL) haar mening geeft, dat iedereen het heeft over MOSLIMFUNDAMETALISTEN!!!
Waarom???
antwoord: "Moslims, Allochtonen mogen hun mening niet geven, ze hebben met andere woorden geen rechten!!"
Dit noem ik nu: "ONRECHTVAARDIGHEID!!!"
Go AEL, Go DYAB ABOU JAHJAH and Go BROTHERS AND SISTERS!!!
Zij hebben tenminste de lef om te spreken!!

Vergeet niet dat ik in Antwerpen geboren en getogen ben,
en RASCISME BESTAAT WEL DEGELIJK, IK KAN HET WETEN!!
Maar AlhamdoeLillah dat niet alle Belgen zo zijn...
En ik geef ook toe, dat sommige allochtonen (meestal Marokkaanse jongens) heel wat durven uit te spoken, bv. criminaliteit, waar ik ABSOLUUT TEGEN BEN!!!
Allah hdiehoem...

wa salaam,
dienares van Allah swt

Marsipulami
31-10-02, 12:05
Geplaatst door Tomas


Is het nou racistisch om een heel land hypocriet te noemen of juist hypocriet?

Het is racistisch niet hypocriet. Maar wat dat betreft ben ik het alvast eens met de voorzitter van AEL dat teveel nuances er voor zorgen dat de boodschap meestal de mist in gaat.

Het probleem met 'de' Nederlanders is dat ze mensen voortdurend willen definiëren als individu naast andere individuën die niets met elkaar te maken hebben. Ook al is dat heel politiek correct, het beantwoord niet aan een realiteit.

Ik heb al tig keer gezegd dat een individu lid is van een groep en dat het groepsbewustzijn en individualiteit onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Dat heeft vaak nadelen (stigmatisering) , maar ook een heleboel voordelen.

Marsipulami
31-10-02, 13:05
Abou Jahjah vreest voor 'klopjacht' op Marokkanen


ANTWERPEN -- Leden van de Arabisch-Europese Liga (AEL) mogen ,,als burgers'' de politie van Antwerpen tijdens hun acties tegen straatcriminaliteit op de vingers kijken. Maar ze mogen van de Antwerpse burgemeester Léona Detiège de politie in geen geval hinderen tijdens de controles. En filmen is evenmin toegelaten.



De Antwerpse burgemeester reageerde daarmee op de aankondiging van de Arabisch-Europese Liga, om de politie tijdens hun acties tegen de straatcriminaliteit te filmen. De Liga vreest dat de politie met hun actie jonge Marokkanen viseert.

,,Het wordt een klopjacht op Marokkaanse jongeren in de straten van Borgerhout en de Seefhoek'', vreest voorman Dyab Abou Jahjah van de AEL. De AEL wil burgers in die wijken laten patrouilleren; ze zouden toezicht houden op het optreden van de politie. Dat zou gebeuren vanaf 15 november, op de dag dat de Antwerpse politie haar actie start tegen de straatcriminaliteit.

Die actie werd aanvankelijk Geïntegreerd project Marokkanen gedoopt, wat de AEL sterkt in de overtuiging dat de politieactie is gericht tegen Marokkaanse jongeren. Volgens de Antwerpse politie blijkt uit statistieken dat vooral deze allochtone jongeren betrokken zijn bij straatcriminaliteit. Later veranderde het stadsbestuur de naam van het project in Globaal actieplan straatcriminaliteit . Burgemeester Detiège ontkent met klem dat de politieactie allochtone jongeren viseert.

,,De naamsverandering verandert niets aan de aanpak van de politie'', zegt Jahjah. ,,We zullen niet dulden dat agenten lukraak Marokkaanse jongeren controleren, of buitensporig geweld gebruiken.''

De AEL wilde haar burgerpatrouilles uitrusten met een videocamera, zodat die mogelijk politiegeweld kunnen vastleggen. Maar ,,het filmen van arrestaties'' is wettelijk verboden, zegt burgemeester Detiège. Ze heeft het gerecht gevraagd nauwlettend in de gaten te houden of de AEL niet optreedt als een privé-militie. ,,Maar niets staat de Arabisch-Europese Liga in de weg om het werk van de politie te observeren.''

Het Vlaams Blok reageert furieus op de plannen van de Arabisch-Europese Liga. ,,De AEL overtreedt met haar burgerpatrouilles de wet op de privé-milities'', zegt Vlaams Blok-kopstuk Filip Dewinter. Het Blok liet twee wijkbewoners klacht indienen bij het Antwerpse parket. Dewinter eist dat het gerecht de Liga verbiedt als privé-militie.

Abou Jahjah is niet onder de indruk van de opmerkingen van Dewinter. ,,Ik zie het verschil niet tussen onze burgerpatrouilles en de vaderpatrouilles in Mechelen, die in samenwerking met het stadsbestuur rondgaan.''

De Antwerpse VLD'er Ward Beysen, lid van het Europees parlement, zei ,,verontrust'' te zijn door de ideeën van Abou Jahjah en zijn Liga. Volgens Beysen wil Jahjah de maatschappij ontwrichten en moet alles in het werk worden gesteld ,,om deze destructieve voorstellen de kop in te drukken''.



31/10/2002 (wer)

©Copyright De Standaard

Zwarte Schaap
31-10-02, 13:29
De AEL wilde haar burgerpatrouilles uitrusten met een videocamera, zodat die mogelijk politiegeweld kunnen vastleggen. Maar ,,het filmen van arrestaties'' is wettelijk verboden, zegt burgemeester Detiège.

De politie heeft toch niets te verbergen? Of mischien juist wel !

Men wil zeker geen bewijzen hebben in de vorm van beelden. Mondelinge getuigenissen zijn niet zo sterk als filmmatriaal.

baco
31-10-02, 13:34
Kan de ael zich niet beter druk maken om het feit dat er statistisch gezien zoveel allochtone jongeren in de criminaliteit zitten ?

Tomas
31-10-02, 13:35
Geplaatst door Zwarte Schaap


De politie heeft toch niets te verbergen? Of mischien juist wel !

Men wil zeker geen bewijzen hebben in de vorm van beelden. Mondelinge getuigenissen zijn niet zo sterk als filmmatriaal.

Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de rechten van de verdachte...

Maar ik ben dan ook paranoia....

Idolater
31-10-02, 13:42
Wat een absolute onzin. Dat Marokkaanse jongens meer vertegenwoordigd zijn in de criminaliteit is een feit, kijk de CBS erop na. Wat doet de AEL daar aan? Verder jaagt de politie niet op Marokkanen, maar op criminelen in bepaalde wijken. Het lijkt wel de omgekeerde wereld, de politie ervan de schuld geven dat enkele ontspoorde Marokkaanse jongens zich met criminaliteit bezig houden doordat de ouders hun kind nooit goed hebben opgevoed. Op deze manier groeit Vlaams Blok alleen maar, het heeft een averrechtse werking. Het OM en de rechtselijke macht is onafhankelijk.

Ook komt Shaheed met vergeldingsacties hier in Nederland en wil het vergelijken met de Black Panthers. Nou, veel succes ermee...NOT!

Ik geloof dat zulke bewegingen geen animo hebben in Nederland, anders zie ik een beweging die nog extremer is dan de LPF als een raket omhoog schieten.

bman
31-10-02, 14:38
Ik ben ook benieuwd wat voor een vergeldingsacties a la black panthers Shaheedje naar uit kijkt? Geweld, schietpartijen? Tssk, joche toch, je bent niet alleen een racist (te veel nar de oude Malcolm X en Farakan geluisterd?) maar ook nog eens dom. De black panthers hebben voor de zwarte gemeenschap niet veel betekend. Bruggenbouwers als Mandela, Rosa Parks en Dr. Marten L. King DAT zijn pas mensen aan wie we wat hebben gehad. Maar ja, die zwaaien niet met pistolen en kijken niet boos de wereld in en maken natuurlijk met hun woorden van wijsheid en vredige vormen van verzet geen indruk op een agressieve puber.

Marsipulami
31-10-02, 17:28
Geplaatst door Tomas


Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de rechten van de verdachte...

Maar ik ben dan ook paranoia....

Volgens mij is er toch wel een onderscheid tussen het uitzenden van beelden van verdachten en het filmen er van. Dat zijn twee verschillende dingen. Als het echt waar is dat een arrestatie niet mag gefilmd worden dan vind ik dat die wet maar eens dringend moet veranderen.

bman
31-10-02, 17:42
Geplaatst door Marsipulami


Volgens mij is er toch wel een onderscheid tussen het uitzenden van beelden van verdachten en het filmen er van. Dat zijn twee verschillende dingen. Als het echt waar is dat een arrestatie niet mag gefilmd worden dan vind ik dat die wet maar eens dringend moet veranderen.

Dat is dan bijzonder kortzichtig van je. Je gaat niet alleen voorbij aan het feit dat verdachten en slachtoffers zo geschaad worden in hun privacy maar ook aan het feit dat de politie zo in veel situaties het werk onmogelijk gemaakt wordt: ik kan me niet voorstellen dat een undercover agent die zakkenrollers opspoort veel succes heeft als de leden van de AEL met rollende video 8 op 10 meter de agent in kwestie achtervolgen. Dit was slechts een voorbeeld, ik kan wel 100 dingen bedenken waarbij rollende cameras het werk van de politie onmogelijk maken. En jij zelf ook wel mars.

Marsipulami
31-10-02, 17:52
Geplaatst door bman
Dat is dan bijzonder kortzichtig van je. Je gaat niet alleen voorbij aan het feit dat verdachten en slachtoffers zo geschaad worden in hun privacy maar ook aan het feit dat de politie zo in veel situaties het werk onmogelijk gemaakt wordt: ik kan me niet voorstellen dat een undercover agent die zakkenrollers opspoort veel succes heeft als de leden van de AEL met rollende video 8 op 10 meter de agent in kwestie achtervolgen. Dit was slechts een voorbeeld, ik kan wel 100 dingen bedenken waarbij rollende cameras het werk van de politie onmogelijk maken. En jij zelf ook wel mars.

Nogmaals er is een verschil tussen filmen van iets en die beelden uitzenden. Politieacties worden vaker gefilmd (cfr. alcoholcontroles en zo) op televisie verschijnen de verdachten dan met een wazige vlek of ruitjes voor hun gezicht.

Als de politie correct te werk gaat hoeft men niets te vrezen van camera's.

Een undercoveragent met een cameraploeg achter zich aan lijkt me toch terug te moeten naar de opleiding van undercoveragenten. Als een cameraploeg hem al kan herkennen dan zeker potentiele misdadigers.

Camera's zijn de beste manier om er zeker van de zijn dat de politie zijn werk correct doet. Sedert de dood van Semira Adamu in België is de politie zelfs wettelijk verplicht om elke gedwongen uitwijzing zelf van A tot Z te filmen en te bewaren in een archief.

Ik ben voorstander van het permanent plaatsen van camera's in politiekantoren en het filmen van alle potentieel geweldadige acties.

Voordeel van camera's is ook dat het juridisch bewijsmateriaal kan opleveren.

bman
31-10-02, 18:23
Uitzenden en opnemen zijn allebei inbreuken op de privacy. Een arrestatie filmen is dus niet voor niets verboden, net zoals jij geen camera van de buurman in je kamertje wil hebben of een AEL cameraman onder je snufferd als je in je achtertuintje ligt te zonnen.

Als de politie zelf zou gaan filmen is het al een heel ander verhaal, hoewel de practische uitvoering, de extra mankracht en de kosten natuurlijk wel enig denkwerk vereisen.

bman
31-10-02, 18:26
Geplaatst door Marsipulami

Als de politie correct te werk gaat hoeft men niets te vrezen van camera's.


Tja, en als de straatschoffies in een bepaalde wijk niets in hun schild voeren hoeft men niets te vrezen van de agenten.