PDA

Bekijk Volledige Versie : Brand gevangenis marokko



observer
01-11-02, 10:11
MAROKKO - Door een brand in een gevangenis in de stad El Jadida in Marokko zijn in de nacht van donderdag op vrijdag zeker vijftig mensen om het leven gekomen en veertig anderen gewondgeraakt.

Dat heeft het Marokkaanse persagentschap MAP vrijdag gemeld.

Is,
01-11-02, 10:16
Geplaatst door observer
MAROKKO - Door een brand in een gevangenis in de stad El Jadida in Marokko zijn in de nacht van donderdag op vrijdag zeker vijftig mensen om het leven gekomen en veertig anderen gewondgeraakt.

Dat heeft het Marokkaanse persagentschap MAP vrijdag gemeld.


Die andere 40 Criminelen hadden ook gewoon moeten omkomen, is beter dan de gevangenissen in Marokko...:)

observer
01-11-02, 10:19
hoor dat er 1300 man in die gevangenis zaten

Marsipulami
01-11-02, 15:26
49 doden bij brand in Marokkaanse gevangenis (update)

RABAT - Negenenveertig personen zijn vandaag omgekomen bij een brand in de gevangenis van El Jadida (200 km ten zuiden van Rabat). Het gaat om de grootste brand ooit in een Marokkaanse gevangenis, zegt advocaat Abderrahim Jamaï, voorzitter van de Marokkaanse gevangeniskoepel.

De Marokkaanse koning Mohammed VI condoleerde intussen de familie van de slachtoffers en vroeg de gewezen premier Abderrahmane Youssoufi en zijn opvolger Driss Jettou om ter plaatse te gaan. De Marokkaanse minister van Justitie heeft hij gelast met een onderzoek naar de brand, aldus het Marokkaanse persagentschap MAP.

Volgens MAP verbleven in de gevangenis 1.313 gedetineerden terwijl de strafinstelling slechts was voorzien op 1.000 plaatsen. De brand werd rond 1.30 uur opgemerkt in een gevangenispaviljoen maar het vuur veroverde snel drie andere paviljoenen en vele gedetineerden, aldus het MAP. "De oorzaak van de brand is nog niet bepaald", stelt het agentschap voorts. Eerder was gedacht aan een kortsluiting.

Het aantal gedetineerden in Marokko is de laatste tien jaar bijna verdubbeld van 31.230 tot 57.308 personen in 2001. In een recent rapport wees ook de Marokkaanse gevangeniskoepel (OMP) nog op het stijgende aantal gedetineerden met 12 procent in 2002. De laatste brand in een Marokkaanse gevangenis dateert van 18 augustus. Toen kwamen twee jonge gedetineerden om en 20 raakten gewond in het penitentiair centrum van Souk Larbaâ (100 km ten noorden van Rabat). Die brand ontstond door kortsluiting.

De Standaard

baco
01-11-02, 15:29
Dus zo wordt het cellen tekort in marokko opgelost ?

Marsipulami
01-11-02, 15:33
Geplaatst door baco
Dus zo wordt het cellen tekort in marokko opgelost ?

Ik begrijp toch niet waarom die Nederlanders het altijd maar over cellentekort hebben. Ze hebben er naar verhouding oneindig veel meer dan de Belgen. Dat gezeur over die cellen duurt nu al jaren.

Bij ons heeft men in de éénspersoonscellen een stapelbed gezet. In één klap een verdubbeling van de capaciteit zonder noemenswaardige kosten. En als er dan nog plaats tekort is legt men een matras op de grond en klaar is kees.

baco
01-11-02, 15:40
Geplaatst door Marsipulami


Ik begrijp toch niet waarom die Nederlanders het altijd maar over cellentekort hebben. Ze hebben er naar verhouding oneindig veel meer dan de Belgen. Dat gezeur over die cellen duurt nu al jaren.

Bij ons heeft men in de éénspersoonscellen een stapelbed gezet. In één klap een verdubbeling van de capaciteit zonder noemenswaardige kosten. En als er dan nog plaats tekort is legt men een matras op de grond en klaar is kees.

Inderdaad dat cellentekort heb ik ook nooit begrepen,

Volgens mij heeft het iets te maken met het feit dat er dan in een cel ruzie kan onstaan over welke tv zender er aan moet staan en meer van dat soort zaken.

Marsipulami
01-11-02, 15:48
Geplaatst door baco


Inderdaad dat cellentekort heb ik ook nooit begrepen,

Volgens mij heeft het iets te maken met het feit dat er dan in een cel ruzie kan onstaan over welke tv zender er aan moet staan en meer van dat doort zaken.

Met twee op een cel heeft een heleboel voordelen ook en vooral voor de gedetineerden zelf.

Ze hebben iemand om mee te babbelen. Dat is veel gezelliger. Er is iemand die hen wegwijs maakt in het gevangenissysteem. Is ook de beste manier om aan zelfmoordpreventie te doen die je je kan indenken. Celgenoten kunnen elkaar een beetje troosten als het leven tegenzit, of als de straf wat zwaar uitvalt. Samen naar de voetbal kijken is ook leuker dan alleen. Je kan de sigaretten van je celgenoot oproken als je zelf zonder zit, enz., enz...

Mark
01-11-02, 15:50
Geplaatst door Marsipulami


Met twee op een cel heeft een heleboel voordelen ook en vooral voor de gedetineerden zelf.

Ze hebben iemand om mee te babbelen. Dat is veel gezelliger. Er is iemand die hen wegwijs maakt in het gevangenissysteem. Is ook de beste manier om aan zelfmoordpreventie te doen die je je kan indenken. Celgenoten kunnen elkaar een beetje troosten als het leven tegenzit, of als de straf wat zwaar uitvalt. Samen naar de voetbal kijken is ook leuker dan alleen. Je kan de sigaretten van je celgenoot oproken als je zelf zonder zit, enz., enz...

En vergeet het potje harde anale sex elke nacht niet :melig:

Arvid
01-11-02, 15:58
Geplaatst door Mark


En vergeet het potje harde anale sex elke nacht niet :melig:

Shhh haal niet marsupilami's oude trauma's naar boven.

Marsipulami
01-11-02, 16:17
Geplaatst door Mark


En vergeet het potje harde anale sex elke nacht niet :melig:

Gelukkig ben jij er nog om het niveau van de discussie regelmatig wat komen op te krikken. :fplet:

Donna
01-11-02, 16:17
Geplaatst door Marsipulami


Is ook de beste manier om aan zelfmoordpreventie te doen die je je kan indenken. Celgenoten kunnen elkaar een beetje troosten als het leven tegenzit, of als de straf wat zwaar uitvalt.

Wij stimuleren zelfmoord onder gedetineerden juist om dat cellentekort op te lossen.

En het helpt ook om draaideurcriminaliteit tegen te gaan.

:fpiraat:

Donna
01-11-02, 16:19
Geplaatst door Marsipulami


Gelukkig ben jij er nog om het niveau van de discussie regelmatig wat komen op te krikken. :fplet:


Maar hij heeft wel gelijk :stout:

Marsipulami
01-11-02, 16:21
Geplaatst door Donna


Wij stimuleren zelfmoord onder gedetineerden juist om dat cellentekort op te lossen.

En het helpt ook om draaideurcriminaliteit tegen te gaan.

:fpiraat:

Helaba, stomme opmerkingen maken over hetgeen in Nederland gebeurt is mijn werk hier op het prikbord. Ik provoceer en vertel domme dingen en jij moet vervolgens boos worden. Hop, terug in je rol. :melig2:

Donna
01-11-02, 16:24
Geplaatst door Marsipulami


Helaba, stomme opmerkingen maken over hetgeen in Nederland gebeurt is mijn werk hier op het prikbord. Ik provoceer en vertel domme dingen en jij moet vervolgens boos worden. Hop, terug in je rol. :melig2:

Heleba?

Wat is dat dan? En het is gewoon waar. Wij stimuleren zelfmoord door die lui alleen op een cel te laten creperen in plaats van een vriendje geven.

:kwaad:

sil
01-11-02, 18:08
Geplaatst door Marsipulami


Ik begrijp toch niet waarom die Nederlanders het altijd maar over cellentekort hebben. Ze hebben er naar verhouding oneindig veel meer dan de Belgen. Dat gezeur over die cellen duurt nu al jaren.

Bij ons heeft men in de éénspersoonscellen een stapelbed gezet. In één klap een verdubbeling van de capaciteit zonder noemenswaardige kosten. En als er dan nog plaats tekort is legt men een matras op de grond en klaar is kees.

Waarom willen ze dan in belgie weer terug naar cellen met een gevangene???

Marsipulami
01-11-02, 19:01
Geplaatst door sil


Waarom willen ze dan in belgie weer terug naar cellen met een gevangene???

Daar weet ik niets van. Men wil wel meer cellen in België, maar niet omdat men vindt dat er één gevangene per cel moet zitten maar omdat er op dit ogenblik +/- 9000 mensen in de gevangenis zitten en de beschikbare ruimte slechts een goeie 7000 plaatsen is. (Belgisch systeem van tellen, niet het Nederlandse :p ) Dat betekent dus dat er een heleboel gevangenen op een matras op de grond slapen. Dus met drie personen op een cel van 2.5 x 3 meter. Waar men dan ook in vele gevallen letterlijk 24 uur per dag samen opgesloten zit. Vooral in de arresthuizen komt dat veel voor.

sil
01-11-02, 19:43
Geplaatst door Marsipulami


Daar weet ik niets van. Men wil wel meer cellen in België, maar niet omdat men vindt dat er één gevangene per cel moet zitten maar omdat er op dit ogenblik +/- 9000 mensen in de gevangenis zitten en de beschikbare ruimte slechts een goeie 7000 plaatsen is. (Belgisch systeem van tellen, niet het Nederlandse :p ) Dat betekent dus dat er een heleboel gevangenen op een matras op de grond slapen. Dus met drie personen op een cel van 2.5 x 3 meter. Waar men dan ook in vele gevallen letterlijk 24 uur per dag samen opgesloten zit. Vooral in de arresthuizen komt dat veel voor.

Was laatst bij canvas .Het was/is veel te gevaarlijk voor de bewakers.